Práca z domu alebo home office a koronavírus

Aký je rozdiel medzi domáckou prácou a prácou z domu?

Dátum publikácie:19. 3. 2020
Autor:JUDr. Slavomíra Andrea Rusnak

tpraca-z-domu

Koronavírus na pracovisku. Načo je potrebné upriamiť svoju pozornosť? V týchto dňoch dominuje Home Office čoraz viac vo väčšine spoločností na Slovensku, a to v dôsledku ochorenia spôsobeného koronavírusom. Aké sú nároky v rámci spomínaného pracovnoprávneho vzťahu v zmysle Zákonníka práce? Aké sú často kladené otázky v súvislosti so šírením nákazy koronavírusu zo strany zamestnávateľov?Vzhľadom na zlepšenie technológií nemusia kolegovia sedieť na rovnakom mieste, ani v rovnakej krajine.

Zamestnanec môže byť viac produktívny, ak si môže rozvrhnúť sám pracovný čas bez každodenného cestovania do zamestnania, často v rannej špičke, v tomto období i zdravší, ak nepríde do kontaktu s kolegami, ktorí môžu byť infikovaní.

Zamestnávatelia by mali v týchto dňoch posúdiť rizikovosť na pracovisku a na základe uvedeného prijať potrebné opatrenia na ochranu zdravia svojich zamestnancov, ku ktorým patrí aj Home Office po predchádzajúcej dohode so zamestnancom.

Akokoľvek všetci zamestnávatelia by sa mali riadiť pokynmi zo strany Úradu verejného zdravotníctva SR a Ministerstva zdravotníctva SR, ktoré sú uvedené na ich webových stránkach!

V Zákonníku práce, predovšetkým v jeho ustanovení § 52, je upravená aj Domácka práca či Telepráca, alebo tzv. Home Office.

V danom prípade je možné hovoriť o nasledujúcich pracovných pozíciách: o IT pracovníkovi, prekladateľovi, spisovateľovi, novinárovi, účtovníkovi, právnikovi, grafikovi, audítorovi, ale i o zákazníckom servise... hlavne tam, kde sa nevyžaduje osobná účasť zamestnanca na pracovisku.

Domácka práca je definovaná ako pracovný pomer zamestnanca, t. j. závislá práca, pričom zamestnanec vykonáva uvedenú prácu pre zamestnávateľa podľa podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve doma alebo na inom dohodnutom mieste.

Z uvedeného možno vyvodiť záver, že miestom výkonu práce je bydlisko zamestnanca alebo iné miesto dohodnuté v pracovnej zmluve ako miesto výkonu práce.

Je nevyhnutné, aby bolo v zmluve uvedené miesto výkonu práce iné ako zvyčajné miesto výkonu práce (pracovisko zamestnávateľa), a to počas celého pracovného času zamestnanca!

Na druhej strane telepráca je práca vykonávaná pre zamestnávateľa podľa podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve doma alebo na inom dohodnutom mieste s po­užitím informačných technológií.

Za domácku prácu sa však nepovažuje práca, ktorú zamestnanec vykonáva príle­ži­tostne alebo za mimoriadnych okolností so súhlasom zamestnávateľa alebo po dohode s ním doma alebo na inom ako zvyčajnom mieste výkonu práce za predpokladu, že druh práce, ktorý zamestnanec vykonáva podľa pracovnej zmluvy, to umožňuje. V danom prípade by išlo o nefinančný pracovný benefit „práca z domu“ a nie o domácku prácu.

V praxi to znamená, že zamestnanec napríklad 2-3 dni v týždni pracuje z domu pre svojho zamestnávateľa a ostatné dni na pracovisku. Prípadne by pracoval 2 týždne z domu v dôsledku možného rizika ochorenia spôsobeného koronavírusom.


Text je skrátený. Prečítajte si celé znenie:

Práca z domu alebo home office a koronavírus

Poznámky pod čiarou:

 

 

Pokračovanie článku je súčasťou predplateného prístupu.

Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:

Cena: 291,00 € s DPH

Výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom!

E-BOOK ZDARMA: Prehľad povinností podnikateľa a novinky pre rok 2020

Súvisiace aktuality

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner