Komentár k zákonu o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb

Našu zbierku komentárov sme obohatili o ďalší nový výklad k zákonu. Upravuje povinnosti hosťujúceho a domáceho zamestnávateľa.

Dátum publikácie:22. 12. 2022
Autor:JUDr. Petra Čičkánová

tt_podanie-ruk-10-2018 (3)

Zákon o cezhraničnej spolupráci upravuje pôsobnosť Národného inšpektorátu práce a inšpektorátov práce pri cezhraničnej spolupráci s príslušným orgánom iného členského štátu Európskej únie alebo štátu, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore, kontrolu dodržiavania pravidiel vysielania zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb, pri identifikácii vyslania a vymáhaní pokút a tiež povinnosti hosťujúceho zamestnávateľa a domáceho zamestnávateľa.

K § 1: Predmet zákona

Zákon č. 351/2015 Z. z. sa stal súčasťou právneho poriadku Slovenskej republiky ku dňu 18. 6. 2016, tento dátum bol v zmysle čl. 23 ods. 1 Smernice č. 2014/67/EÚ hraničným dátumom transpozície citovanej smernice do právnych poriadkov jednotlivých členských štátov EÚ. Je tak možné konštatovať, že zákon č. 351/2015 Z. z. bol prijatý s hlavným cieľom, a to je splnenie transpozičnej povinnosti, ktorá pre Slovenskú republiku vyplýva z členstva v EÚ (v zmysle čl. 291 ZFEÚ členské štáty prijmú všetky opatrenia vnútroštátneho práva potrebné na vykonanie právne záväzných aktov Únie).

Nosným motívom Smernice č. 2014/67/EÚ je prostredníctvom administratívnych opatrení, ktoré by mali byť odôvodnené a primerané, aby nevytvárali administratívnu záťaž a neobmedzovali potenciál podnikov, najmä malých a stredných podnikov (MSP), vytvárať nové pracovné miesta, pričom by mali zároveň chrániť vyslaných pracovníkov (recitál č. 4 Smernice č. 2014/67/EÚ), zabezpečiť, aby podniky neobchádzali platné právne predpisy upravujúce podmienky pre využívanie slobody usadiť sa, zakotvené o.i. v Smernici 96/71/ES (recitál č. 7 Smernice č. 2014/67/EÚ). Smernica č. 2014/67/EÚ stanovením spoločného rámca súboru vhodných ustanovení, opatrení a kontrolných mechanizmov potrebných pre lepšie a jednotnejšie vykonávanie, uplatňovanie a presadzovanie smernice 96/71/ES (recitál č. 50 Smernice č. 2014/67/EÚ) si dáva za cieľ monitorovať vysielanie, aby toto nebolo zastierané výkonom činnosti samostatne zárobkovo činných osôb (recitál č. 10 Smernice č. 2014/67/EÚ), čím by vyslaní pracovníci boli v podstate zbavení ochrany podľa platných predpisov EÚ upravujúcich vyslanie.

Cieľ Smernice č. 2014/67/EÚ je definovaný v čl. 1 ods. 1 ako zaručenie dodržiavania primeranej úrovne ochrany práv pracovníkov vyslaných na účely cezhraničného poskytovania služieb, najmä presadzovanie pracovných podmienok, ktoré sa uplatňujú v členskom štáte, v ktorom sa má poskytnúť služba v súlade s článkom 3 smernice 96/71/ES, rovnako ako podporiť fungovanie vnútorného trhu a zároveň uľahčiť výkon slobody poskytovania služieb pre poskytovateľov služieb a podporovať spravodlivú hospodársku súťaž medzi poskytovateľmi služieb, a tak podporovať fungovanie vnútorného trhu.

V zmysle čl. 3 v spojení s čl. 2 písm. a) Smernice č. 2014/67/EÚ boli členské štáty povinné určiť príslušný orgán, ktorý bude vykonávať funkcie a plniť povinnosti v oblasti spolupráce s príslušnými orgánmi iných členských štátov pri vysielaní zamestnancov podľa Smernice č. 2014/67/EÚ a tento oznámiť Komisii a ostatným členským štátom. Príslušným orgánom určeným Slovenskou republikou je Národný inšpektorát práce, ktorý ako orgán štátnej správy plní úlohy na úseku inšpekcie práce v zmysle ust. § 6 zákona č. 125/2006 Z. z., ako aj osobitných predpisov, jedným z ktorých je aj zákon č. 351/2015 Z. z.

Zákon č. 351/2015 Z. z. tak v zmysle ust. § 1 ods. 1 upravuje:

- úlohy a pôsobenie NIP a inšpektorátov práce

  • v rámci cezhraničnej spolupráce s príslušnými orgánmi ostatných členských štátov EÚ /štátov, ktoré sú zmluvnou stranou Dohody o EHP (ďalej len „štát EÚ/EHP“),
  • pri kontrole, či sú zo strany hosťujúceho/domáceho zamestnávateľa dodržané pravidlá vyslania zamestnanca na výkon práce pri poskytovaní služieb,
  • pri identifikácii vyslania a
  • pri vymáhaní pokút;

- povinnosti hosťujúceho a domáceho zamestnávateľa (definované odkazom na ust. § 5 ods. 7 Zákonníka práce);

  • Hosťujúci zamestnávateľ je Zákonníkom práce [ust. § 5 ods. 7 písm. a)] definovaný ako zamestnávateľ usadený v štáte EÚ/EHP vysielajúci svojho zamestnanca na územie SR na výkon práce pri poskytovaní služieb.
  • Domáci zamestnávateľ je ust. § 5 ods. 7 písm. b) Zákonníka práce definovaný ako zamestnávateľ usadený na území SR, ktorý vysiela svojho zamestnanca na výkon práce pri poskytovaní služieb na územie iného štátu EÚ/EHP. ... viac k § 1

K § 4 ods. 1, ods. 2 a ods. 5: Povinnosti hosťujúceho zamestnávateľa a domáceho zamestnávateľa

Povinnosti hosťujúceho a domáceho zamestnávateľa podľa zákona č. 351/2015 Z. z. sa zaraďujú medzi pravidlá vyslania [ust. § 2 písm. b) zákona č. 351/2015 Z. z.] a kontrola ich dodržiavania je jednou z oblastí, v rámci ktorej dochádza k cezhraničnej spolupráci medzi príslušnými orgánmi štátov EÚ/EHP. Medzi najvýznamnejšie povinnosti hosťujúceho zamestnávateľa môžeme zaradiť informačnú povinnosť – hosťujúci zamestnávateľ je povinný oznámiť NIP:

  • identifikačné údaje (obchodné meno/meno a priezvisko, sídlo/miesto podnikania, IČO, ak ho má pridelené, register, v ktorom je vedený v štáte usadenia),
  • informácie o vyslaných zamestnancoch (počet, meno, priezvisko, dátum narodenia, číslo cestovného dokladu/dokladu totožnosti, adresu trvalého pobytu a štátne občianstvo),
  • informácie o samotnom vyslaní (deň jeho začatia a skončenia, miesto výkonu práce a druh práce, ktorú bude vyslaný zamestnanec vykonávať, a uvedenie služby poskytovanej hosťujúcim zamestnávateľom prostredníctvom vyslaného zamestnanca na území SR),
  • uvedenie domácej kontaktnej osoby (osoby nachádzajúcej sa na území SR, ktorá je poverená na preberanie písomností zo strany NIP, ako aj na poskytovanie informácií – hosťujúci zamestnávateľ je povinný uviesť jej meno, priezvisko, elektronickú a poštovú adresu),
  • informáciu, či vyslaný zamestnanec nahrádza iného skôr vyslaného zamestnanca (ak áno, hosťujúci zamestnávateľ musí uviesť aj identifikačné údaje nahrádzaného vyslaného zamestnanca).

Poskytnutie informácie podľa poslednej odrážky súvisí so skutočnosťou, že Smernica č. 96/71/ES (čl. 3 ods. 1a Smernice č. 96/71/ES) rozlišuje dva druhy vyslania (vzhľadom na jeho dĺžku):

  • krátkodobé (do 12 mesiacov, resp. 18 mesiacov, ak hosťujúci zamestnávateľ oznámi príslušnému orgánu štátu EÚ/EHP dôvody, pre ktoré poskytovanie služieb presiahlo 12 mesiacov, ale nesmie presiahnuť 18 mesiacov) – v tomto prípade musí hosťujúci zamestnávateľ vo vzťahu k vyslanému zamestnancovi dodržiavať pracovné podmienky a podmienky zamestnávania platné na území štátu vyslania (s výnimkou prípadu, ak pracovné podmienky a podmienky zamestnávania platné v štáte obvyklého výkonu práce sú pre zamestnanca výhodnejšie – vtedy sa môžu na vyslaného zamestnanca aplikovať tieto výhodnejšie pracovné podmienky a podmienky zamestnávania):
    1. maximálna dĺžka pracovného času a minimálna doba odpočinku,
    2. minimálna ročná dĺžka platenej dovolenky,
    3. odmeňovanie vrátane sadzby za nadčasy; toto sa nevzťahuje na zamestnanecké systémy doplnkového dôchodkového poistenia,
    4. podmienky prenajímania pracovníkov, najmä dodanie pracovníkov dočasnými zamestnávateľmi,
    5. zdravie, bezpečnosť a hygiena pri práci,
    6. ochranné opatrenia, pokiaľ ide o pracovné podmienky tehotných žien alebo žien, ktoré nedávno porodili, detí a mladistvých,
    7. rovnaké zaobchádzanie s mužmi a ženami a iné protidiskriminačné ustanovenia,
    8. podmienky ubytovania pracovníkov, ktoré zamestnávateľ poskytuje pracovníkom, ktorí sú mimo svojho obvyklého miesta výkonu práce,
    9. prídavky alebo náhrada cestovných nákladov, stravných a ubytovacích nákladov pre pracovníkov mimo domova z pracovných dôvodov.

V prípade vyslania zamestnanca na územie SR sú pracovné podmienky a podmienky zamestnávania, ktoré musia byť obligatórne dodržané voči vyslanému zamestnancovi, vymenované v ust. § 5 ods. 2 Zákonníka práce a korešpondujú s ust. čl. 3 ods. 1 Smernice č. 96/71/ES (napr. podmienku odmeňovania bližšie špecifikuje vymenovaním nárokov zamestnanca)... Viac k § 4

 

Komentár je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám   na dočítanie.

 

Prečítajte si celý komentár: Komentár k zákonu o cezhraničnej spolupráci

Prístup k celému komentáru majú len užívatelia portálu s predplateným prístupom.

 


Autor: JUDr. Petra Čičkánová


 

DC-obrazovky

 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

 

Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 351/2015 Z. z. Zákon o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.