Obsah
Dátum publikácie:26. 2. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov
Právny stav od:1. 2. 2014
Právny stav do:31. 12. 2014
Stručne:
- Od 1. 2. 2014 sa už pri posudzovaní nároku na prídavok na dieťa, ako aj na daňový bonus nesleduje dodržanie štandardnej dĺžky štúdia na vysokej škole (ani) na Slovensku. Tým došlo nielen k zjednodušeniu pri posudzovaní nárokov, ale zároveň k zrovnoprávneniu (na daný účel) postavenia študentov študujúcich na Slovensku a v zahraničí; do konca januára t. r. sa štandardná dĺžka štúdia nesledovala len v prípadoch, ak deti študovali v zahraničí.
- Sústavná príprava študenta strednej školy začína od začiatku školského roku prvého ročníka strednej školy, pričom školský rok sa začína 1. septembra a končí sa 31. augusta nasledujúceho kalendárneho roka. Študentovi vysokej školy sa sústavná príprava začína odo dňa zápisu na štúdium a trvá do skončenia štúdia. Ak sa spojí prvý a druhý stupeň vysokoškolského štúdia, sústavná príprava dieťaťa na povolanie sa začína dňom zápisu na takéto vysokoškolské štúdium. Ak sa zápis na vysokoškolské štúdium uskutoční pred začiatkom akademického roka, v ktorom sa má začať štúdium, sústavná príprava dieťaťa na povolanie sa začína najskôr prvým dňom akademického roka. Týmto prvým dňom je 1. september, keďže akademický rok trvá od 1. septembra do 31. augusta nasledujúceho roka.
- Pri posudzovaní týchto nárokov v princípe nie je dôležité, či dieťa má alebo nemá vlastné príjmy. Špecificky bolo upravené len obdobie od vykonania maturitnej skúšky do konca augusta toho istého roka; za tieto mesiace nebol priznaný nárok na prídavok na dieťa a ani na daňový bonus, ak dieťa v tomto období vykonávalo zárobkovú činnosť, a to s určenými výnimkami. Predmetné ustanovenie bolo zo zákona vypustené, takže od 1. 2. 2014 sa ani v tomto období na príjmy dieťaťa neprihliada.
- Od 1. 2. 2014 zo zákona jednoznačne vyplýva, že v prípade spätného priznania invalidného dôchodku sa za rozhodujúci okamih považuje moment vydania rozhodnutia s tým, že nárok na prídavok na dieťa, a teda aj na daňový bonus zaniká od prvého dňa nasledujúceho kalendárneho mesiaca.
Dňa 27. novembra 2013 Národná rada SR schválila zákon č. 433/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej aj „zákon o prídavku na dieťa“). Táto novela, ktorá nadobudla účinnosť 1. februára 2014, sa o. i. týka aj vymedzenia pojmu „nezaopatrené dieťa“ a pojmu „sústavná príprava na povolanie“ (pričom upravuje aj postup v prípade striedavej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov), takže má zároveň vplyv aj na uplatňovanie daňového bonusu podľa § 33 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
Je potrebné uviesť, že v prvom rade cieľom tejto novely bolo dosiahnuť ešte účelnejšie využívanie finančných prostriedkov určených na prídavok na dieťa a príplatok k prídavku, a to najmä prihliadaním na to, či sa oprávnená osoba riadne stará o nezaopatrené dieťa, o jeho výchovu a výživu a či nedochádza k opakovanému páchaniu priestupku dieťaťom.
V tomto príspevku sa však nebudeme zaoberať povinnosťami oprávnenej osoby, inštitútom osobitného príjemcu ani problematikou priestupkov páchaných maloletými nezaopatrenými deťmi, ktoré sa netýkajú daňového bonusu.
Poznámka redakcie:
§ 33 zákona č. 595/2003 Z. z.
Prídavok na dieťa a príplatok k prídavku (od 1. 2. 2014)
Hneď na úvod je potrebné poznamenať, že prídavok na dieťa, príplatok k prídavku a daňový bonus neplnia úplne rovnaké funkcie, ich mechanizmus je rozdielny a ani okruh osôb, ktorým na ne vzniká nárok, nie je totožný. V každom prípade však ich spoločným cieľom je prispieť k lepšej starostlivosti o nezaopatrené deti, k zvýšeniu životnej úrovne rodín s deťmi a možno i k pozitívnejšiemu demografickému trendu.
POZNÁMKA
Na základe opatrenia MPSVaR SR č. 450/2013 Z. z. bola s účinnosťou od 1. 1. 2014 suma prídavku na dieťa zvýšená na 23,52 € a suma príplatku k prídavku na dieťa na 11,02 €. Daňový bonus predstavuje mesačne 21,41 € – zvyšuje sa každoročne k 1. 7.
Prídavok na dieťa
Podľa § 1 ods. 2 citovaného zákona prídavok na dieťa je štátna sociálna dávka, ktorou štát prispieva oprávnenej osobe na výchovu a výživu nezaopatreného dieťaťa. Predmetnou novelou bol od 1. 2. 2014 o. i. rozšírený okruh oprávnených osôb, bolo upravené vyplácanie prídavku na dieťa v prípade striedavej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov, došlo k zmenám vo vymedzení pojmu „nezaopatrené dieťa“ a pojmu „sústavná príprava na povolanie“.
Poskytuje sa za podmienok ustanovených v § 7 zákona o prídavku na dieťa. Okruh oprávnených osôb na uplatnenie nároku na prídavok na dieťa sa zásadne líši od okruhu osôb, ktoré si môžu uplatniť nárok na daňový bonus.
Okruh oprávnených osôb
Podľa § 2 ods. 1 citovaného zákona oprávnenou osobou na uplatnenie nároku je:
a) rodič nezaopatreného dieťaťa,
b) rodič, ktorému bolo dieťa zverené do osobnej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu,
c) osoba, ktorej je nezaopatrené dieťa zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe právoplatného rozhodnutia súdu,
d) plnoleté nezaopatrené dieťa:
- ak niet osoby uvedenej v písmenách a) a b),
- ak má upravenú vyživovaciu povinnosť od rodičov,
- ak do dosiahnutia plnoletosti bolo zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov,
- ktoré uzavrelo manželstvo,
- ktorého manželstvo zaniklo alebo
e) maloletý rodič, ktorý má priznané rodičovské práva a povinnosti podľa osobitného predpisu.
V § 2 ods. 1 je a aj bolo – ale v písm. c) – uvedené plnoleté nezaopatrené dieťa (s odkazom na § 8 Občianskeho zákonníka). Podľa citovaného ustanovenia Občianskeho zákonníka plnoletosť sa nadobúda dovŕšením osemnásteho roku; pred dosiahnutím tohto veku len uzavretím manželstva.
Oprávnenou osobou sa od 1. februára 2014 môže stať maloletý rodič, ktorý má priznané rodičovské práva a povinnosti podľa osobitného predpisu (§ 29 ods. 1 zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov). Podľa tohto ustanovenia súd môže priznať rodičovské práva a povinnosti vo vzťahu k osobnej starostlivosti o maloleté dieťa aj maloletému rodičovi dieťaťa staršiemu ako 16 rokov, ak spĺňa predpoklady, že výkon tohto práva zabezpečí v záujme maloletého dieťaťa. Niektorí maloletí rodičia manželstvo neuzatvoria. (Pochopiteľne, lepšie je, keď maloleté deti ešte žiadne potomstvo nečakajú.)
UPOZORNENIE
Ak je viac oprávnených osôb a spĺňajú podmienky ustanovené týmto zákonom, prídavok na to isté dieťa patrí len jednej z nich.
Oprávnenou osobou na uplatnenie nároku na prídavok na dieťa teda môže byť aj samotné plnoleté nezaopatrené dieťa a prídavok sa potom poskytuje priamo jemu – v prípade daňového bonusu takáto možnosť neexistuje.
Podmienky nároku
Podmienky, za ktorých vzniká oprávnenej osobe nárok na prídavok na dieťa (ďalej aj „prídavok“), upravuje § 7 zákona o prídavku na dieťa. Podľa § 7 ods. 1 oprávnená osoba má nárok na prídavok, ak:
a) sa stará o nezaopatrené dieťa; podmienka starostlivosti o nezaopatrené dieťa oprávnenou osobou podľa § 2 ods. 1 písm. d) sa považuje za splnenú (ak oprávnenou osobou je samotné plnoleté nezaopatrené dieťa),
b) má trvalý pobyt alebo prechodný pobyt na území Slovenskej republiky alebo je osobou podľa osobitného predpisu, Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 upravujúceho koordináciu sociálnych systémov jednotlivých štátov.
V zmysle § 7 ods. 2 nárok na prídavok nevzniká, ak sa nezaopatrenému dieťaťu poskytuje starostlivosť v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately alebo v špeciálnom výchovnom zariadení na základe rozhodnutia súdu o nariadení ústavnej starostlivosti, ochrannej výchovy alebo výchovného opatrenia, alebo je nezaopatrené dieťa vo výkone väzby alebo vo výkone trestu odňatia slobody.
POZNÁMKA
Podobne nárok na prídavok nevzniká, ak sa oprávnená osoba podľa § 2 ods. 1 písm. a) až c) a e) a nezaopatrené dieťa zdržiavajú v štáte, ktorý nie je členským štátom Európskej únie, zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore alebo Švajčiarskou konfederáciou a počas pobytu v tomto štáte oprávnená osoba nie je povinne verejne zdravotne poistená v SR.
Na rozdiel od prídavku na dieťa podmienkou nároku na daňový bonus nie je starostlivosť o nezaopatrené dieťa.
Striedavá osobná starostlivosť obidvoch rodičov
V § 2 ods. 5 a 6 novely zákona o prídavku na dieťa je upravené vyplácanie prídavku na dieťa v prípade striedavej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov.
Ak súd zverí maloleté dieťa do striedavej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov alebo ak súd schváli dohodu rodičov o zverení dieťaťa do striedavej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov, prídavok a príplatok k prídavku sa vypláca tej oprávnenej osobe, ktorej sa prídavok a príplatok k prídavku vyplácal pred uvedeným momentom; rodičia maloletého dieťaťa sa však písomne môžu dohodnúť na zmene oprávnenej osoby. Ide o vyplácanie prídavku na dieťa jednej osobe.
Druhou možnosťou po novelizácii zákona je striedavé vyplácanie prídavku na dieťa. Ak sa rodičia, ktorým bolo dieťa zverené do striedavej osobnej starostlivosti, písomne dohodnú na striedavom poberaní prídavku a príplatku k prídavku, môže si nárok na prídavok a príplatok k prídavku uplatniť každý z rodičov najmenej na obdobie šiestich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov.
POZNÁMKA
Možno dodať, že ide o veľmi praktické riešenie, a to pre všetky zúčastnené strany, nielen pre úrady práce, sociálnych vecí a rodiny.
Príplatok k prídavku
Príplatok k prídavku je štátna sociálna dávka, ktorou štát pripláca oprávnenej osobe na výchovu a výživu nezaopatreného dieťaťa, na ktoré nemožno uplatniť daňový bonus.
Pripomeňme si, že daňový bonus bol zavedený k 1. 1. 2004 ako daňové zvýhodnenie ľudí dosahujúcich zdaniteľné príjmy; týmto inštitútom bola od 1. 1. 2004 nahradená nezdaniteľná suma na dieťa. Keďže mnohým občanom, ktorí ešte mali študujúce deti, ale už poberali dôchodky (príjmy od dane oslobodené), nárok na daňový bonus nevznikol, bolo od januára 2008 zavedené alternatívne zvýhodnenie – príplatok k prídavku na dieťa.
Okruh oprávnených osôb
Oprávnenou osobou na uplatnenie nároku na príplatok k prídavku podľa § 2 ods. 3 zákona o prídavku na dieťa nemôže byť plnoleté nezaopatrené dieťa ani maloletý rodič podľa § 2 ods. 1 písm. d) a e) citovaného zákona, iba osoby podľa odseku 1 písm. a) až c). Na základe poslednej novelizácie došlo však k rozšíreniu okruhu osôb, ktorým môže vzniknúť nárok podľa § 7a zákona o prídavku na dieťa.
POZNÁMKA
Dodajme, že ak je viac oprávnených osôb a spĺňajú ustanovené podmienky, príplatok k prídavku na to isté dieťa patrí oprávnenej osobe, ktorej patrí prídavok.
Podmienky nároku
Podmienky nároku sú uvedené v § 7a zákona o prídavku na dieťa. Oprávnená osoba má nárok na príplatok k prídavku, ak:
a) má nárok na prídavok,
b) je poberateľ starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, invalidného dôchodku z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 % podľa osobitného predpisu, výsluhového dôchodku podľa osobitného predpisu po dovŕšení veku potrebného na nárok na starobný dôchodok, poberateľ obdobnej dávky poskytovanej príslušnou inštitúciou iného členského štátu alebo poberateľ peňažného príspevku na opatrovanie a ďalšia fyzická osoba, ktorá si môže uplatniť daňový bonus podľa osobitného predpisu, je poberateľ takéhoto dôchodku alebo peňažného príspevku na opatrovanie,
c) nevykonáva zárobkovú činnosť a zárobkovú činnosť nevykonáva ani ďalšia fyzická osoba, ktorá si môže uplatniť daňový bonus podľa osobitného predpisu a
d) nebol priznaný daňový bonus na nezaopatrené dieťa, na ktoré si uplatnila nárok na prídavok.
Od 1. februára 2014 si nárok na príplatok k prídavku na dieťa môže teda uplatniť aj ten, kto poberá peňažný príspevok na opatrovanie podľa § 40 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 180/2011 Z. z. Možno to považovať za spravodlivé, keďže peňažný príspevok na opatrovanie (mesačná suma príspevku môže byť podľa okolností rôzna, napr. aj 220 €, ale zväčša podstatne nižšia) má sociálny charakter, pretože sa skúmajú príjmy aj opatrujúcej osoby, aj opatrovanej osoby; prizná sa len osobe, ktorá sa v podstate takmer plne venuje opatrovaniu zdravotne ťažko postihnutej (blízkej) osoby, pričom buď sa úplne vzdá zárobkovej aktivity, alebo dosahuje minimálne príjmy (do výšky 2-násobku životného minima, t. j. v súčasnosti do výšky 396,18 €); zároveň za presne určených okolností sa vypočítaná suma peňažného príspevku na opatrovanie (vo výške 111,32 % sumy platného životného minima) zníži o sumu, o ktorú príjem opatrovanej ťažko zdravotne postihnutej osoby presahuje 1,4-násobok sumy platného životného minima.
POZNÁMKA
Dodajme, že vzhľadom na tento sociálny charakter peňažného príspevku na opatrovanie ide o príjem od dane oslobodený.
Ak sa teda napr. rodič nezaopatreného dieťaťa stará aj o blízku ťažko zdravotne postihnutú osobu (napr. svojho rodiča alebo svokra, resp. svokru a pod.) a poberá tento peňažný príspevok na opatrovanie, od 1. 2. 2014 má za určených podmienok nárok aj na príplatok k prídavku.
Poznámka redakcie:
§ 2 ods. 1 zákona o prídavku na dieťa
§ 7 až § 7a zákona o prídavku na dieťa
Daňový bonus (2014)
Daňový bonus upravuje § 33 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“). Daňový bonus je formou daňového zvýhodnenia ekonomicky aktívnych rodičov nezaopatrených detí; je to suma odpočítavaná za presne určených podmienok od výslednej dane (resp. preddavku na daň z príjmov zo závislej činnosti) na každé nezaopatrené dieťa žijúce v domácnosti s daňovníkom. Právna úprava daňového bonusu bola novelami ZDP viackrát zmenená, pričom sa postupne zvyšuje aj samotná suma daňového bonusu.
POZNÁMKA
Podmienky nároku:
a) určené druhy a výška príjmov daňovníka,
b) okruh detí, na ktoré si daňový bonus možno uplatniť,
c) nezaopatrenosť dieťaťa.
Príjmy daňovníka
Nárok na daňový bonus má len daňovník, ktorý (o. i.) dosahuje aktívne zdaniteľné príjmy:
a) zo závislej činnosti podľa § 5 ZDP aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy alebo
b) z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy, pričom vykáže z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 základ dane (nie stratu, ale kladnú sumu). Od 1. 1. 2013 sa na príjmy z prenájmu (§ 6 ods. 3 ZDP) už neprihliada.
Nariadením vlády SR č. 321/2013 Z. z. bola ustanovená suma minimálnej mzdy na rok 2014 vo výške 352 € za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou; 6-násobok minimálnej mzdy predstavuje 2 112 €.
Príklad č. 1:
Manželia Dobrí žijú v spoločnej domácnosti s jedným nezaopatreným dieťaťom – 21-ročným študentom denného štúdia vysokej školy. Pán Dobrý poberá starobný dôchodok (príjem od dane oslobodený). Pani Dobrá je už druhý rok nezamestnaná a je vedená na príslušnom úrade práce, sociálnych vecí a rodiny v evidencii uchádzačov o zamestnanie. V septembri 2013 vyhrala v istom reklamnom žrebovaní spotrebnú elektroniku v hodnote 12 000 € (príjem patriaci medzi ostatné príjmy uvedené v § 8 ZDP) a vznikla jej povinnosť podať daňové priznanie. Ani pani Dobrá si nemôže uplatniť daňový bonus na dieťa. Dodajme, že pán Dobrý by si mohol za určených podmienok skúsiť vybaviť (okrem prídavku na dieťa) nárok na príplatok k prídavku na dieťa.
Okruh detí
Podľa § 33 ods. 1 a 2 ZDP daňovník spĺňajúci podmienku druhu a výšky príjmov si môže uplatniť daňový bonus na každé vyživované dieťa žijúce v domácnosti s ním, a to:
- vlastné,
- osvojené,
- dieťa prevzaté do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia príslušného orgánu,
- dieťa druhého z manželov,
ak sa toto dieťa považuje za nezaopatrené podľa už citovaného zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
V princípe nie je problém v prípade dieťaťa vlastného dieťaťa, resp. dieťaťa druhého z manželov (napr. z jeho predchádzajúceho vzťahu). Nemožno si uplatniť nárok na dieťa druha, resp. družky.
POZNÁMKA
Stručne k náhradnej starostlivosti a osvojeniu dieťaťa
Podľa § 44 ods. 3 zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov náhradnou starostlivosťou je:
a) zverenie maloletého dieťaťa do osobnej starostlivosti inej fyzickej osoby než rodiča (tzv. „náhradná osobná starostlivosť“),
b) pestúnska starostlivosť a
c) ústavná starostlivosť.
Podľa § 47 náhradná osobná starostlivosť zaniká:
a) dosiahnutím plnoletosti dieťaťa,
b) smrťou maloletého dieťaťa,
c) smrťou osoby, ktorej bolo maloleté dieťa zverené do náhradnej osobnej starostlivosti,
d) právoplatným rozhodnutím súdu o zániku dôvodu, pre ktorý bolo maloleté dieťa zverené do náhradnej osobnej starostlivosti,
e) právoplatným rozhodnutím súdu o zrušení náhradnej osobnej starostlivosti,
f) rozvodom manželov, ktorým bolo maloleté dieťa zverené do spoločnej náhradnej osobnej starostlivosti.
Podobne je to v prípade pestúnskej starostlivosti – § 52 citovaného zákona. Náhradná osobná starostlivosť alebo pestúnska starostlivosť má prednosť pred ústavnou starostlivosťou – súd je povinný vždy skúmať, či maloleté dieťa nemožno zveriť do náhradnej osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej starostlivosti.
Osvojenie dieťaťa upravujú ustanovenia § 97 až § 109 citovaného zákona o rodine. Osvojením vzniká medzi osvojiteľom a osvojencom rovnaký vzťah, aký je medzi rodičmi a deťmi. Medzi osvojencom a príbuznými osvojiteľa vzniká osvojením príbuzenský vzťah. Osvojitelia majú pri výchove detí rovnakú zodpovednosť a rovnaké práva a povinnosti ako rodičia. O osvojení rozhoduje súd na návrh osvojiteľa.
Zákon o rodine upravuje ešte inštitút poručníctva a opatrovníctva. Podľa § 56 tohto zákona poručník nie je povinný osobne sa starať o maloleté dieťa. Ak sa poručník o maloleté dieťa osobne stará, má nárok na príspevky podľa osobitného predpisu.
Príklad č. 2:
Pani Veselá sa pred pár rokmi rozviedla a z tohto manželstva má jedno nezaopatrené dieťa, o ktoré sa stará. Po skončení rodičovskej dovolenky je dobrovoľne nezamestnaná a nedosahuje zdaniteľné príjmy. Našla si priateľa pána Úspešného, ktorý podniká. Pán Úspešný si nemôže uplatniť nárok na daňový bonus na dieťa svojej družky.
Ak je daňový subjekt daňovníkom s neobmedzenou daňovou povinnosťou (rezident SR) a spĺňa podmienky ustanovené v § 33 ods. 1 a 2 ZDP, má nárok na daňový bonus bez ohľadu na to, či dosahuje aktívne príjmy zo zdrojov na území SR alebo (len) zo zdrojov v zahraničí.
Z ustanovenia § 33 ods. 10 ZDP vyplýva, že daňový bonus podľa odsekov 1 až 9 si môže uplatniť aj daňovník s obmedzenou daňovou povinnosťou (nerezident SR), ak úhrn jeho zdaniteľných príjmov zo zdrojov na území Slovenskej republiky (§ 16) v príslušnom zdaňovacom období tvorí najmenej 90 % zo všetkých príjmov tohto daňovníka, ktoré mu plynú zo zdrojov na území Slovenskej republiky a zo zdrojov v zahraničí.
POZNÁMKA
Keďže nezaopatrenosť dieťaťa sa posudzuje podľa už citovaného zákona o prídavku na dieťa, zmeny vo vymedzení tohto pojmu majú priamy vplyv aj na daňový bonus.
Nezaopatrenosť dieťaťa
Podľa § 3 ods. 1 zákona o prídavku na dieťa nezaopatrené dieťa podľa tohto zákona je dieťa do skončenia povinnej školskej dochádzky, najdlhšie do dovŕšenia 25 rokov veku, ak:
a) sa sústavne pripravuje na povolanie štúdiom alebo
b) sa nemôže sústavne pripravovať na povolanie štúdiom, alebo vykonávať zárobkovú činnosť pre chorobu alebo úraz.
Znenie § 3 ods. 1 citovaného zákona sa nezmenilo, bola iba aktualizovaná poznámka pod čiarou k odkazu 3 za slovami „povinnej školskej dochádzky“, a to na § 19 až § 22 a § 97 „nového“ školského zákona – zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 324/2012 Z. z.
V zmysle § 19 ods. 2 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej aj „školský zákon“), ktorý nadobudol účinnosť 1. 9. 2008, povinná školská dochádzka je desaťročná a trvá najdlhšie do konca školského roka, v ktorom žiak dovŕšil 16 rokov veku; v podstate rovnako bol tento pojem vymedzený aj v „starom“ školskom zákone č. 29/1984 Zb. v znení neskorších predpisov.
Podľa nového znenia § 3 ods. 2 nezaopatrené dieťa podľa tohto zákona je aj dieťa, ktoré:
a) je oslobodené od povinnosti dochádzať do školy,
b) sa vzdeláva v základnej škole pre žiakov so zdravotným znevýhodnením podľa § 97 školského zákona alebo
c) je neschopné sa sústavne pripravovať na povolanie alebo vykonávať zárobkovú činnosť pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav, najdlhšie do dosiahnutia plnoletosti.
Výrazným spôsobom bol zmenený tiež § 3 odsek 3 citovaného zákona o prídavku na dieťa, podľa ktorého nezaopatrené dieťa podľa tohto zákona nie je dieťa:
a) ktorému vznikol nárok na invalidný dôchodok, a to od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom bolo vydané rozhodnutie o priznaní invalidného dôchodku, alebo
b) ktoré získalo vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa.
Od 1. 2. 2014 je teda jasne vymedzené, ktorý okamih sa považuje za rozhodujúci v prípade nároku na invalidný dôchodok. Je ním moment vydania rozhodnutia s tým, že nárok na prídavok na dieťa zaniká od prvého dňa nasledujúceho kalendárneho mesiaca. V predchádzajúcom období bola použitá formulácia „vznikol nárok na invalidný dôchodok“ a existovali problémy pri spätnom priznávaní dôchodku – vrátenie prídavku na dieťa sa však v praxi nepožadovalo – rovnako daňovník v takomto prípade nemusel vrátiť ani daňový bonus.
V zmysle § 53 ods. 2 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách v znení neskorších predpisov absolventi študijného programu druhého stupňa získajú vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa. Napr. absolventom štúdia podľa inžinierskeho študijného programu sa udeľuje akademický titul „inžinier“ (v skratke „Ing.“), absolventom štúdia podľa doktorských študijných programov v oblasti všeobecného humánneho lekárstva sa udeľuje akademický titul „doktor všeobecného lekárstva“ (v skratke „MUDr.“); absolventom štúdia podľa magisterského študijného programu sa udeľuje akademický titul „magister“ (v skratke „Mgr.“).
Príklad č. 3:
Manželia Bystrí podnikajú. Ich syn Martin študoval dennou formou na vysokej škole. Dňa 30. mája 2013 zložil štátnu záverečnú skúšku, 14. júna bol promovaný na inžiniera a 27. augusta (ako 24-ročný) mal zápis na denné štúdium na ďalšej vysokej škole. Na syna Martina si jeden z rodičov môže uplatniť daňový bonus za päť mesiacov (január až máj). Od júna sa už nepovažuje za nezaopatrené dieťa, keďže získal vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, a to bez ohľadu na to, že znovu študuje dennou formou na vysokej škole a nemá ešte 25 rokov.
Z pôvodného znenia § 3 ods. 3 zákona o prídavku na dieťa bolo vypustené písm. b) týkajúce sa štandardnej dĺžky štúdia. Pri príprave novely sa navrhlo zohľadniť právnu úpravu obsiahnutú v § 65 ods. 2 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách v znení neskorších predpisov, ktorá umožňuje študentom vysokých škôl presiahnuť štandardnú dĺžku štúdia (najviac) o dva akademické roky. Od 1. 2. 2014 sa už pri posudzovaní nároku na prídavok na dieťa a aj na daňový bonus štandardná dĺžka štúdia nesleduje.
Podobne bolo preformulované aj znenie § 4 ods. 4 písm. d) citovaného zákona týkajúce sa prvého, a to bakalárskeho stupňa štúdia. Tým došlo k značnému zjednodušeniu, sprehľadneniu a zároveň k zrovnoprávneniu (na daný účel) postavenia študentov študujúcich na Slovensku a v zahraničí. Do konca januára t. r. sa štandardná dĺžka štúdia neposudzovala vo vzťahu k zahraničiu, teda ak dieťa študuje v zahraničí. Sledoval sa len vek dieťaťa a forma štúdia. Ak dieťa študuje v napr. v ČR na vysokej škole prezenčnou formou a nemá ešte 25 rokov veku, predĺženie štúdia a platenie poplatku za dlhšie štúdium nespôsobovalo stratu nároku na daňový bonus.
Príklad č. 4:
Syn pani Tichej študuje na vysokej škole dennou formou. Druhý ročník opakoval (aj opakovanie ročníka sa považuje za sústavnú prípravu na povolanie), ale v dôsledku toho došlo k prekročeniu štandardnej dĺžky štúdia – v akademickom roku 2013/2014 ide o štvrtý rok štúdia trojročného bakalárskeho študijného programu. Zamestnávateľ daňovníčky jej nárok na daňový bonus na syna začína opäť priznávať od februára 2014.
Podľa § 65 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách v znení neskorších predpisov (vysokoškolský zákon) štúdium sa riadne skončí absolvovaním štúdia podľa príslušného študijného programu. Dňom skončenia je deň, keď je splnená posledná z podmienok predpísaných na riadne skončenie štúdia, pričom štúdium nesmie presiahnuť jeho štandardnú dĺžku o viac ako dva roky. Štúdium sa v zmysle § 66 citovaného zákona môže skončiť aj iným spôsobom, napr. zanechaním štúdia (rozhodujúcim dátumom je deň, keď bolo vysokej škole doručené písomné vyhlásenie študenta o zanechaní štúdia), vylúčením zo štúdia (rozhodujúcim dátumom je deň, keď rozhodnutie o vylúčení nadobudlo právoplatnosť), neskončením štúdia v termíne podľa § 65 ods. 2, zrušením študijného programu a smrťou študenta.
Časový aspekt nároku na daňový bonus – ďalšie situácie
Podmienkou na to, aby zamestnávateľ, platiteľ dane, mohol zamestnancovi priznávať už v priebehu roka nárok na daňový bonus, je uplatnenie tejto výhody vo vyhlásení podľa § 36 ods. 6 ZDP, ktoré daňovník podpíše každoročne do konca januára, ako aj preukázanie nároku dokladmi podľa § 37 ods. 2 ZDP (v stručnosti: rodným listom dieťaťa – vyhotoví sa kópia – a po skončení povinnej školskej dochádzky aj potvrdením o návšteve školy, resp. potvrdením o poberaní prídavku na dieťa). Daňovník dosahujúci príjmy podľa § 6 ods. 1 alebo 2 ZDP tieto doklady priloží k daňovému priznaniu.
UPOZORNENIE
Daňovníkovi, ktorý vyživuje dieťa len jeden alebo niekoľko kalendárnych mesiacov v zdaňovacom období, možno znížiť daň alebo preddavky na daň z príjmov len o sumu daňového bonusu podľa § 33 ods. 1 ZDP za každý kalendárny mesiac, na začiatku ktorého boli splnené podmienky na jeho uplatnenie.
Výnimky:
Daňový bonus možno uplatniť už v kalendárnom mesiaci, v ktorom sa dieťa narodilo alebo v ktorom sa začína sústavná príprava dieťaťa na budúce povolanie, alebo v ktorom bolo osvojené alebo prevzaté do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia príslušného orgánu.
Ak dieťa (deti) uvedené v § 33 ods. 2 vyživujú v domácnosti viacerí daňovníci, môže si daňový bonus uplatniť len jeden z nich. Ak daňovník vyživuje dieťa len jeden alebo niekoľko kalendárnych mesiacov v zdaňovacom období, pričom potom ho vyživuje iný daňovník, môže uplatniť pomernú časť daňového bonusu po časť zdaňovacieho obdobia jeden z daňovníkov na všetky vyživované deti a po zostávajúcu časť druhý z daňovníkov. Ak podmienky na uplatnenie daňového bonusu spĺňa viac daňovníkov a ak sa nedohodnú inak, daňový bonus na všetky vyživované deti sa uplatňuje alebo sa prizná v poradí matka, otec, iná oprávnená osoba.
V zmysle § 33 ods. 7 ZDP, ak daňovník dosiahol určený príjem len v niekoľkých mesiacoch a zamestnávateľ mu priznal v týchto mesiacoch daňový bonus, nestráca nárok na už priznaný bonus.
Príklad č. 9:
Pán Spokojný, otec dvoch nezaopatrených detí, bol zamestnancom istej a. s. počas prvých troch mesiacov roka 2013. Jeho zdaniteľný príjem zo závislej činnosti predstavoval v každom mesiaci 495 €. Podmienku výšky príjmu (aspoň polovica minimálnej mzdy) splnil, preto mu zamestnávateľ priznal nárok na daňový bonus na deti (21,03 € x 2 x 3 mesiace). Od apríla pán Spokojný prestal dosahovať zdaniteľné príjmy.
Aj keď celkový zdaniteľný príjem za rok činí len 1 485 € (menej ako 2 026,20 €), v súlade s § 33 ods. 7 ZDP nestratil nárok na už priznaný daňový bonus.
Príklad č. 10:
Pán Šťastný bol zamestnancom istej s. r. o. do konca februára 2013. Jeho zdaniteľný príjem zo závislej činnosti činil za tieto mesiace 2 440 €. Podmienku výšky príjmu splnil, preto mu zamestnávateľ priznal nárok na daňový bonus na jeho jedno nezaopatrené dieťa. Od marca je pán Šťastný poberateľom starobného dôchodku (príjem od dane oslobodený) a nedosahuje zdaniteľné príjmy. Jeho manželka poberá invalidný dôchodok, ktorý je tiež od dane oslobodený. Keďže zdaniteľný príjem pána Šťastného z § 5 ZDP za rok 2013 činil viac než 2 026,20 €, môže si daňový bonus do plnej ročnej výšky douplatňovať buď v daňovom priznaní, alebo v súlade s § 38 ods. 2 a 4 ZDP na základe jeho žiadosti naň prihliadne bývalý zamestnávateľ, platiteľ dane v rámci ročného zúčtovania preddavkov na daň za rok 2013.
V zmysle § 33 ods. 9 ZDP, ak daňovník poberal zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti podľa § 5 a zamestnávateľ mu priznal daňový bonus len v pomernej časti (za niektoré mesiace) a v tomto zdaňovacom období daňovník vykázal aj základ dane z § 6 ods. 1 a 2 (bez ohľadu na výšku týchto príjmov), môže si zostávajúcu pomernú časť daňového bonusu uplatniť prostredníctvom daňového priznania.
Príklad č. 11:
Pani Milá je rozvedená. Podniká ako živnostníčka v malom rozsahu popri zamestnaní. U zamestnávateľa si uplatňuje daňový bonus na svoje tri nezaopatrené deti. V roku 2013 mala zo závislej činnosti zdaniteľné príjmy po 420 € mesačne, a to iba v prvých dvoch mesiacoch roka. Zamestnávateľ jej priznal daňový bonus na deti za uvedené dva mesiace. Potom príjmy zo závislej činnosti nedosahovala. Z podnikania má za rok 2013 celkový príjem 1 083 €, pričom čiastkový základ dane z § 6 ods. 1 a 2 predstavuje 720 €. Keďže z príjmov patriacich do § 6 ods. 1 a 2 ZDP vykázala základ dane, v súlade s § 33 ods. 9 ZDP má možnosť daňový bonus si douplatňovať v daňovom priznaní.
Príklad č. 12:
Pani Pokorná, vydatá, matka štyroch nezaopatrených detí, podniká v malom rozsahu popri zamestnaní. U zamestnávateľa si uplatňovala daňový bonus na deti. V roku 2013 mala zo závislej činnosti zdaniteľné príjmy po 410 € mesačne, a to iba v prvých troch mesiacoch roka. Zamestnávateľ jej priznal daňový bonus na deti za uvedené tri mesiace. Potom príjmy zo závislej činnosti nedosahovala. Z podnikania má za rok 2013 celkový príjem 32 570 €, pričom základ dane predstavuje 1 200 €. Keďže z príjmov patriacich do § 6 ods. 1 a 2 ZDP vykázala základ dane, v súlade s § 33 ods. 9 ZDP si v daňovom priznaní douplatňuje daňový bonus za zvyšné mesiace roka.
Príklad č. 13:
Pán Veselý je zamestnaný v istej a. s. Uplatňuje si daňový bonus na jedno nezaopatrené dieťa. Jeho mesačná mzda značne presahuje polovicu minimálnej mzdy. Začiatkom februára 2013 ochorel, tri týždne bol práceneschopný a jeho zdaniteľný príjem (náhrada príjmu za prvých 10 dní od zamestnávateľa ani nemocenské zo Sociálnej poisťovne za zvyšné dni nie sú zdaniteľnými príjmami) činil len 110 € (menej než 168,85 €). Za daný mesiac mu nárok na daňový bonus nevznikol. Podobná situácia sa vyskytla v septembri, keď zdaniteľný príjem pána Veselého predstavoval len 95 €; zamestnávateľ mu daňový bonus nemohol priznať. Daňovník po uplynutí roka požiadal zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň. Vzhľadom na celoročné príjmy pána Veselého značne presahujúce určenú hranicu mu zamestnávateľ v súlade s § 38 ods. 6 ZDP doplatí daňový bonus na celoročnú výšku 254,64 €.
Príklad č. 14:
Pani Vysoká podniká ako živnostníčka, jej manžel poberá výsluhový dôchodok. Jej príjmy presiahli požadovanú celoročnú „hranicu“ už v marci 2013, celkovo však za rok 2013 vykázala z § 6 ods. 1 a 2 stratu 1 480 €, takže si v daňovom priznaní nemôže oprávnene uplatniť daňový bonus na nezaopatrené dieťa. Táto možnosť sa nevzťahuje ani na jej manžela, keďže výsluhový dôchodok je od dane oslobodený. (Za určených podmienok by mohol iba požiadať o príplatok k prídavku na dieťa.)
Poznámka redakcie:
§ 33 zákona č. 595/2003 Z. z.
Sústavná príprava dieťaťa na povolanie
Nadväzne na už citovaný zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách v znení neskorších predpisov sa novým znením § 4 ods. 1 spresňuje a jednoznačne vymedzuje štúdium realizované výlučne dennou formou štúdia. Ďalej sa bližšie špecifikujú situácie, kedy sa dieťa považuje za nezaopatrené.
Podľa § 4 ods. 1:
Sústavná príprava dieťaťa na povolanie podľa tohto zákona je štúdium, ktoré sa:
a) organizuje na strednej škole dennou formou, alebo
b) uskutočňuje na vysokej škole dennou formou.
V zmysle § 60 citovaného vysokoškolského zákona študijný program sa môže uskutočňovať v dennej forme štúdia alebo v externej forme štúdia.
Ustanovenie § 4 ods. 2 týkajúce sa prípravy profesionálneho vojaka, policajta, colníka a Hasičského a záchranného zboru sa nezmenilo.
Podľa § 4 ods. 3 zákona o prídavku na dieťa sústavná príprava študentovi strednej školy začína od začiatku školského roku prvého ročníka strednej školy.
Podľa § 150 ods. 1 školského zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov školský rok sa začína 1. septembra a končí sa 31. augusta nasledujúceho kalendárneho roka.
Študentovi vysokej školy sa sústavná príprava začína odo dňa zápisu na štúdium a trvá do skončenia štúdia.
V § 4 ods. 3 sa na konci pripájajú tieto vety: „Ak sa spojí prvý a druhý stupeň vysokoškolského štúdia, sústavná príprava dieťaťa na povolanie sa začína dňom zápisu na takéto vysokoškolské štúdium. Ak sa zápis na vysokoškolské štúdium uskutoční pred začiatkom akademického roka, v ktorom sa má začať štúdium, sústavná príprava dieťaťa na povolanie sa začína najskôr prvým dňom akademického roka.“ Týmto prvým dňom je 1. september, keďže v zmysle § 61 ods. 1 vysokoškolského zákona akademický rok trvá od 1. septembra. do 31. augusta nasledujúceho roka.
Je to zmena oproti právnemu stavu do konca januára, keďže v prípade zápisu študenta (ktorý sa napr. na vysokú školu nedostal a o rok sa mu to podarilo) v auguste nárok na daňový bonus vznikol už aj za august. Za sústavnú prípravu sa považujú školské roky a akademické roky, teda aj prázdninové mesiace. Dodajme, že podľa § 19 ods. 5 citovaného zákona sústavná príprava dieťaťa na povolanie je aj obdobie po skončení posledného ročníka vysokej školy do vykonania štátnej skúšky, najdlhšie do konca školského roka, v ktorom malo byť štúdium skončené – ak študent štátnu záverečnú skúšku úspešne absolvuje v máji, od júna už nárok na daňový bonus zaniká, ak ju absolvuje až v septembri, nárok na daňový bonus existuje do konca augusta.
Príklad č. 5:
Manželia Vážni sú zamestnaní. Ich syn Milan študoval dennou formou na vysokej škole. Dňa 29. mája 2013 zložil štátnu záverečnú skúšku a 14. júna bol promovaný na inžiniera. Na syna si jeden z rodičov môže uplatniť daňový bonus za päť mesiacov (január až máj).
V § 4 ods. 4 zákona o prídavku na dieťa je vymedzené, čo sa považuje za sústavnú prípravu v období od ukončenia posledného ročníka strednej školy.
Za sústavnú prípravu na budúce povolanie sa podľa § 4 ods. 4 zákona o prídavku na dieťa považuje (s nárokom na prídavok na dieťa a daňový bonus) o. i. aj obdobie súvisiace so skončením strednej školy (tri obdobia chronologicky nasledujúce v tomto poradí):
a) záverečnou skúškou,
b) maturitnou skúškou,
c) záverečnou pomaturitnou skúškou,
d) absolventskou skúškou.
Ak teda dieťa skončí posledný ročník strednej školy napr. 23. mája a zmaturuje 28. mája, aj obdobie od 23. do 28. mája sa považuje za sústavnú prípravu. Sústavnou prípravou je teda v prvom rade obdobie od skončenia posledného ročníka strednej školy do vykonania maturitnej skúšky. Dodajme, že podľa § 88 ods. 4 školského zákona sa môže opravná skúška konať na žiadosť žiaka najneskôr do troch rokov od ukončenia posledného ročníka strednej školy.
Túto problematiku podrobnejšie upravuje vyhláška č. 318/2008 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách.
- obdobie bezprostredne nadväzujúce na skončenie štúdia na strednej škole (teda obdobie od maturitnej skúšky), a to najdlhšie do konca školského roku (t. j. do konca augusta), v ktorom dieťa skončilo štúdium na strednej škole – § 4 ods. 4 písm. a) zákona o prídavku na dieťa;
Pri posudzovaní uvedeného obdobia musíme prihliadať aj na dikciu § 4 ods. 6 zákona o prídavku na dieťa, ale tá sa poslednou novelou výrazne zmenila, ako si to rozoberieme.
V § 4 ods. 6 písm. a) zákona o prídavku na dieťa bolo uvedené, v ktorých prípadoch sa obdobie uvedené v ods. 4 písm. a) nepovažuje za sústavnú prípravu na budúce povolanie (a teda zaniká nárok na daňový bonus). Išlo o tieto situácie:
a) ak dieťa v tomto období [teda v období bezprostredne nadväzujúcom na (napr.) maturitnú skúšku do konca augusta] vykonávalo zárobkovú činnosť, a to s výnimkou dohody o brigádnickej práci študentov a dohody o vykonaní práce,
b) ak dieťa bolo zaradené do evidencie nezamestnaných občanov hľadajúcich zamestnanie.
Ustanovenie § 4 ods. 6 písm. a) bolo od 1. 2. 2014 zo zákona o prídavku na dieťa vypustené. Ak vo všeobecnosti nie je dôležité, či dieťa, na ktoré si príslušná osoba uplatňuje nárok na prídavok na dieťa, resp. daňový bonus, má vlastné príjmy, už sa na to nebude prihliadať ani v tomto období po vykonaní maturitnej skúšky.
Príklad č. 6:
Absolvent strednej školy nastúpil do pracovného pomeru 3. 7. 2013; jeho rodič za júl ešte nárok na daňový bonus mal, za august nie (k 1. 8. už vykonával zárobkovú činnosť, pričom rozhodujúci je stav k 1. dňu mesiaca). Pokiaľ by sa to stalo v roku 2014, rodič by mal nárok na daňový bonus aj za august.
Príklad č. 7:
Ak mladý maturant sa napr. 2. októbra zapíše na denné štúdium na vysokú školu, aj obdobie od konca školského roku, a to od 1. 9. (a to bez ohľadu na dosahovanie príjmov nielen na základe dohody o vykonaní práce, ale prípadne aj na základe pracovnej zmluvy) je považované za sústavnú prípravu na budúce povolanie – ustanovenie § 4 ods. 6 sa totiž netýka a ani netýkalo tohto obdobia.
Na príjmy dieťaťa sa vo všeobecnosti vôbec neprihliada.
Príklad č. 8:
Pán Šikovný podniká na základe živnostenského listu. Jeho 22-ročná dcéra študuje na vysokej škole formou denného štúdia. Popri štúdiu v malom rozsahu podniká. Podáva daňové priznanie ako každý iný podnikateľský subjekt a uplatňuje si v ňom nezdaniteľnú sumu na daňovníka. Pán Šikovný si uplatňuje na dcéru daňový bonus, keďže podmienky sústavnej prípravy na budúce povolanie a nezaopatrenosti dieťaťa sú splnené.
Naďalej však platí, že za sústavnú prípravu na budúce povolanie sa nepovažuje obdobie, v ktorom sa štúdium prerušilo (ale doba uplatňovania prídavku na dieťa a aj daňového bonusu sa o tieto mesiace predlžuje).
V zmysle § 15 ods. 2 zákona o prídavku na dieťa nárok na prídavok a nárok na príplatok k prídavku zaniká od prvého dňa kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po kalendárnom mesiaci, v ktorom nezaopatrené dieťa dovŕšilo 25 rokov veku alebo získalo vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa.
Za sústavnú prípravu na budúce povolanie sa pokladá aj iné štúdium (napr. v zahraničí), ktoré je podľa rozhodnutia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR postavené na úroveň štúdia na školách v rámci siete stredných a vysokých škôl v SR.
UPOZORNENIE
V takomto prípade je potrebné nárok preukázať potvrdením zo Strediska pre ekvivalenciu dokladov o vzdelaní spadajúceho pod sekciu vysokých škôl Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR. Výnimky z tejto povinnosti sa týkajú tých vysokých škôl v ČR, ktoré sú uvedené v zozname na internetovej stránke tohto ministerstva www.minedu.sk.
Poznámka redakcie:
§ 4 zákona č. 600/2003 Z. z.
Autor: Ing. Valéria Jarinkovičová
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR