Dôvodová správa k zákonu č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách

V zákone sú z doterajšej právnej úpravy prevzaté mnohé ustanovenia, ktoré sa osvedčili a zachováva sa tak isto jej štruktúra ako aj vecný a obsahový zámer. Pri príprave zákona sa vychádzalo z námetov a odporúčaní vybratých zamestnávateľských subjektov rôznej právnej formy, ktoré sa na tento účel oslovili.

Dátum publikácie:12. 5. 2014
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Náhrady v pracovnom práve

Všeobecná časť

Účelom návrhu zákona je najmä reagovať na námety a odporúčania používateľov tejto právnej úpravy, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe. V návrhu zákona sú z doterajšej právnej úpravy prevzaté mnohé ustanovenia, ktoré sa osvedčili a zachováva sa tak isto jej štruktúra ako aj vecný a obsahový zámer. Pri príprave návrhu zákona sa vychádzalo z námetov a odporúčaní vybratých zamestnávateľských subjektov rôznej právnej formy, ktoré sa na tento účel oslovili.

Nové ustanovenia, ktoré sú predmetom návrhu nového zákona si vyžiadala potreba praxe, ako aj celospoločenská potreba. Zmenu a spresnenie niektorých ustanovení doterajšej právnej úpravy si vyžiadali aj určité aplikačné problémy z dôvodu liberálneho charakteru tejto úpravy.

Navrhované zmeny a doplnky sa dotýkajú tak podnikateľskej, ako aj rozpočtovej a príspevkovej sféry.

Návrh zákona bol v auguste 2001 predložený na rokovanie Rady hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky. Vzhľadom na prerušenie sociálneho dialógu na tripartitnej úrovni boli pripomienky sociálnych partnerov prerokované na expertnej úrovni. Informácia o dosiahnutí dohody a o odstránení všetkých rozporov bola predložená v septembri 2001 Predsedníctvu Rady hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s inými zákonmi, ako aj medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Ekonomický rozbor

Problematika dosahu na verejné rozpočty je rozpracovaná len vo väzbe na tie ustanovenia zákona, ktoré sú oproti doterajšej úprave zmenené, resp. na nové ustanovenia, ktoré neboli predmetom doterajšej právnej úpravy.

Dosah na výdavkovú časť štátneho rozpočtu jednotlivých rozpočtových kapitol je obtiažne vyčísliť z dôvodu, že t. č. ešte nie je známa konkrétna aplikácia jednotlivých ustanovení návrhu zákona, nie je známa konkrétna úroveň zákonom určených jednotlivých náhrad (stravné, sadzba základnej náhrady), ktorá bude aktuálna v čase účinnosti zákona a pod.

S navrhovanými zmenami vznikne vo všeobecnosti čiastočný (zanedbateľný) dosah na výdavkovú stranu štátneho rozpočtu a rozpočty obcí a to v súvislosti

a) s rozšírením okruhu osôb, na ktorý sa bude zákon vzťahovať (§1) - dosah bude minimálny, pretože podľa poznatkov z praxe cestovné náhrady uvedeným osobám rozpočtové a príspevkové organizácie poskytovali zo svojho rozpočtu aj doteraz,

b) s možnosťou poskytovať cestovné náhrady aj z miesta bydliska na miesto výkonu práce fyzickým osobám činným na základe dohody o vykonaní práce (§ 2) dosah na rozpočet bude minimálny, pretože podľa poznatkov z praxe rozpočtové aj príspevkové organizácie postupovali aj doteraz týmto spôsobom,

d) so zmenou nenárokového charakteru náhrady pri dočasnom pridelení zamestnanca na výkon práce k inej fyzickej alebo právnickej osobe (§ 6) - v rozpočtovej a príspevkovej sfére bude dosah na rozpočet minimálny vzhľadom na nízku frekvenciu využívania tohto právneho inštitútu,

e) so zvýšením základnej náhrady z 10 % na 15 % v prípade, keď sa k cestnému motorovému vozidlu použije príves (§ 7) - dosah bude minimálny vzhľadom na nízku frekvenciu využívania uvedených náhrad v rozpočtovej a príspevkovej sfére,

f) so zmenou nenárokovej náhrady "vreckové" na nárokovú náhradu (§ 14) zmena uvedenej náhrady na nárokovú nebude mať veľký dosah na štátny rozpočet (rozpočty obcí) z dôvodu, že vo vysokej miere zamestnávatelia poskytovali túto fakultatívnu náhradu v maximálnej výške.

V súvislosti s novo navrhovanou celou IV. časťou zákona vznikne dosah na štátny rozpočet.

Týka sa to poskytovania náhrad výdavkov zamestnancovi, ktorý má výkon práce v zahraničí aj za manžela zamestnanca (§18 ods. 3). V tejto súvislosti možno potrebu finančných prostriedkov na predpokladaný počet návštev, pri ktorých bude zabezpečená účasť manželského partnera vyčísliť len približne aj z toho dôvodu, že pracovné cesty sú nezriedka plánované tak, že dochádza ku kumulácii niekoľkých oficiálnych podujatí. S prihliadnutím na výsledky predbežného odhadu na základe vyhodnotenia frekvencie doterajších návštev sa predpokladá ročne cca 15 ciest vedúcich diplomatických misií; ide prevažne o cesty do vzdialenosti cca 1 000 km, čo predstavuje orientačné náklady na návratnú letenku v rozpätí 300 - 500 USD (priemerná cena návratnej letenky 400 USD). Potreba finančných prostriedkov ročne by predstavovala zvýšenie nákladov v položke Cestovné cca o 270 tis. Sk pre rozpočtovú kapitolu Ministerstva zahraničných vecí SR. Pri prepočte potreby finančných prostriedkov sa v tejto etape uvažuje iba s predpokladanými nákladmi v súvislosti so zabezpečovaním leteniek. Iné druhy náhrad neboli do predbežných odhadov zahrnuté. Ministerstvo zahraničných vecí SR krytie uvedenej zvýšenej potreby prostriedkov na cestovné náhrady bude zabezpečovať v rámci výdavkov na rok 2002.

Tak isto v súvislosti s ustanoveniami § 20 až 31 možno predpokladať výdavky štátneho rozpočtu v roku 2002 v súhrnnej sume cca 20 mil. Sk v rezortoch, ktorých sa predmetná úprava dotkne (MH SR, MZV SR). Zvýšené nároky na štátny rozpočet budú pokryté v rámci rozpočtových kapitol príslušných rezortov schválených zákonom č. 584/2001 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2002, resp. z mimorozpočtových zdrojov.

Tak isto v rozpočtovej a príspevkovej sfére niektoré navrhované zmeny vo všeobecnosti by mali spôsobiť aj zníženie výdavkov. Ide predovšetkým o zmeny v poskytovaní stravného v časovom pásme 12 hodín a menej (§ 13) a to aj vo väzbe na výšku vreckového, ktoré sa bude pri určitých cestách počítať z nižšej základne. Tak isto dôjde k zníženiu výdavkov aj v dôsledku poskytovania stravného v pomernej sume podľa skutočného času trvania cesty pri zahraničných pracovných cestách, ktoré sú vykonávané na základe dohody o vzájomnej výmene zamestnancov (§ 17). K zníženiu výdavkov dôjde aj navrhovanou zmenou v § 18 ods. 2 v tom zmysle, že sa navrhuje neposkytovať stravné zamestnancom s výkonom práce v zahraničí, ktorí budú odmeňovaní podľa zákona o štátnej službe a zákona o verejnej službe pri pracovných cestách trvajúcich do 6 hodín.

budú odmeňovaní podľa zákona o štátnej službe a zákona o verejnej službe pri pracovných cestách trvajúcich do 6 hodín.

Všetky rozpočtové kapitoly budú musieť pri aplikácii zákona v roku 2002 vychádzať z prostriedkov, ktoré budú mať k dispozícii.

Vo všeobecnosti čiastočný (zanedbateľný) dosah na príjmovú stranu štátneho rozpočtu v roku 2002 ako dôsledok zníženia základu dane z príjmov podnikateľských subjektov (fyzických a právnických osôb) môže vzniknúť v súvislosti

a) s rozšírením okruhu osôb, na ktorý sa bude zákon vzťahovať (§ 1) - dosah bude minimálny

b) s možnosťou poskytovať cestovné náhrady aj z miesta pobytu na miesto výkonu práce fyzickým osobám činným na základe dohody o vykonaní práce (§ 2) - podľa poznatkov z praxe však zamestnávateľské subjekty postupovali aj doteraz týmto spôsobom,

c) so zmenou nenárokového charakteru náhrady pri dočasnom pridelení zamestnanca na výkon práce k inej fyzickej alebo právnickej osobe na nárokový (§ 6),

d) so zvýšením základnej náhrady z 10 % na 15 % v prípade, keď sa k cestnému motorovému vozidlu použije príves (§ 7),

e) s rozšírením poskytovania náhrad za cesty do miesta výkonu práce v zahraničí a späť pri výkone práce v zahraničí aj na podnikateľskú sféru (§ 18) uvedený právny úkon v podnikateľskej sfére nevyužíva veľa zamestnávateľov; v prevažnej miere ho využívajú väčšie finančné a obchodné inštitúcie a z tohto dôvodu bude prípadný dosah na príjmovú stranu štátneho rozpočtu minimálny.

Zmena nenárokového charakteru náhrady "vreckové" na nárokovú náhradu (§ 14) v podnikateľskej sfére nebude mať dôsledok zníženia základu dane z príjmov z dôvodu, že v zmysle súčasne platného zákona o daniach z príjmov sa táto náhrada vo výške 40 % zo stravného považuje za tzv. "daňový výdavok (náklad)".

Niektoré navrhované zmeny v zákone vo všeobecnosti by máli spôsobiť aj zvýšenie základu dane. Ide predovšetkým o navrhované zmeny v poskytovaní stravného v časovom pásme 12 hodín a menej (§ 13) a to súčasne aj vo väzbe s navrhovanou zmenou nenárokovej náhrady vreckové na nárokovú (§ 14) z dôvodu, že sa vreckové pri určitých cestách bude počítať z nižšej základne. K zvýšeniu základu dane môže prísť aj v dôsledku poskytovania stravného v pomernej sume podľa skutočného času trvania cesty pri zahraničných pracovných cestách, ktoré sú vykonávané na základe dohody o vzájomnej výmene zamestnancov (§ 17).

 

Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť

1. Odhad dosahov na verejné financie

Návrh zákona predpokladá zvýšené nároky na štátny rozpočet v roku 2002. Problematika dosahu na verejné rozpočty v roku 2002 je rozvedená v ekonomickom rozbore. Zvýšené výdavky vyplývajúce z aplikácie zákona budú v rozpočtových kapitolách pokryté v rámci schváleného rozpočtu na rok 2002.

2. Odhad dosahov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb

Návrh zákona predpokladá vo všeobecnosti čiastočný (zanedbateľný) dosah na príjmovú stranu štátneho rozpočtu v roku 2002 ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace príklady z praxe

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.