Dôvodová správa k zákonu č. 333/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Novela zavádza zmeny v odpisovaní hmotného majetku rozšírením počtu odpisových skupín zo 4 na 6 a zavedenie novej odpisovej skupiny 3 a 6 s dobou odpisovania 8 a 40 rokov, limitovanie vstupnej ceny osobných automobilov hranicou 48 000 EUR a ďalšie opatrenia na posilňovanie právnej istoty a daňovej spravodlivosti.

Dátum publikácie:18. 12. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky

Všeobecná časť 

 

Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony je vypracovaný z vlastnej iniciatívy Ministerstva financií Slovenskej republiky a vychádza z programového vyhlásenia Slovenskej republiky.

 

V čl. I sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. Zámerom tohto návrhu je pokračovať v

- konsolidácii a trvalej udržateľnosti verejných financií, 

- koncepčnom a systematickom boji proti daňovým podvodom, a to hlavne definovaním okruhu daňových a nedaňových výdavkov, ktoré sú zdrojom nielen legálnej daňovej optimalizácie, ale aj priestorom na zneužívanie zahrnovania do základu dane osobnej spotreby daňovníka, resp. jej časti v neprimeranej výške.

 

Navrhované úpravy sú zamerané na

Konsolidáciu verejných financií

  • zmeny v odpisovaní hmotného majetku, ktorými je:

- rozšírenie počtu odpisových skupín zo 4 na 6;  zavádza sa nová odpisová skupina 3 a 6 s dobou odpisovania 8 a 40 rokov.  Do novej 3. odpisovej skupiny boli vyčlenené len výrobné technológie, ktoré sa do konca roka 2014 odpisovali 12 rokov a do novej 6. odpisovej skupiny sa vyčlenili nevýrobné budovy a stavby (administratívne budovy, hotely a pod.), ktoré sa do konca roku 2014 odpisovali 20 rokov,

- limitovanie vstupnej ceny osobných automobilov hranicou 48 000 EUR,

- redukcia možnosti použitia zrýchlenej metódy odpisovania len pre 2. a 3. odpisovú skupinu, t.j. len na výrobné technológie,

- zrušenie lízingového spôsobu odpisovania u hmotného majetku obstarávaného formou finančného prenájmu; aj tento majetok sa bude odpisovať rovnomerne (§ 27) alebo zrýchlene (§ 28),

  • zavedenie pravidiel nízkej kapitalizácie na prepojené obchodné spoločnosti (tuzemské aj zahraničné),
  • transferové oceňovanie – rozšírenie aj na tuzemské vzájomne prepojené osoby.
     

Posilňovanie právnej istoty a daňovej spravodlivosti

  • spôsob zdanenia zamestnaneckých benefitov poskytovaných zamestnávateľom zamestnancovi vo forme nepeňažného plnenia; zamestnávateľ má možnosť nepeňažné plnenie zdaniť rovnako, ako   poskytnuté peňažné plnenie, t. j. ako keby zamestnancovi sumu nepeňažného plnenia zamestnávateľ vyplatil zamestnancovi v čistom (nepeňažné plnenie poskytnuté zamestnancovi zamestnávateľ navýši aj o výšku sociálneho a zdravotného poistenia tak, aby daň a odvody boli zrazené a odvedené v rovnakej výške ako z peňažných príjmov),
  • vyňatie náhrady nemajetkovej ujmy vyplácanej na základe Občianskeho zákonníka z príjmov oslobodených od dane a zdanenie tejto náhrady, ako ostatného príjmu fyzickej osoby,
  • zavedenie zrážkovej dane u farmaceutických spoločností z peňažných plnení poskytovaných lekárom a  samozdanenie lekárov z darov a iných nepeňažných plnení prijatých od farmaceutických spoločností;
  • zjednodušenie výpočtu a spôsobu platenia preddavkov na daň z príjmov fyzických osôb,
  • u fyzických osôb – nepodnikateľov sa umožňuje do výdavkov na obstaranie majetku započítať aj
    - úroky z hypotekárneho úveru a stavebného úveru do výdavkov na obstaranie nehnuteľnosti,
    - úhradu za prevod členského práva v bytovom družstve,
  • zadefinovanie primeranosti daňových výdavkov, ak obstarávaný majetok a služby sú súčasne využívané aj na osobnú spotrebu podnikateľov, spoločníkov obchodných spoločností a zamestnancov; v tomto prípade je možné do daňových výdavkov zahrnúť najviac 80 % z vynaložených výdavkov.
     

Podpora podnikateľských subjektov rozvíjajúcich vlastný výskum a vývoj

  •  podpora podnikateľských subjektov vykonávajúcich výskumu a vývoj v podobe tzv. superodpočtu nákladov na výskum a vývoj zo základu dane, a to vo výške
    25 % zo skutočne vynaložených nákladov na výskum a vývoj,
    25 % zo mzdových nákladov zamestnancov – novoprijatých absolventov stredných a vysokých škôl v roku ich prijatia do zamestnania,
    25 %  z medziročného nárastu nákladov na výskum a vývoj.

V Čl. II a III. sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a v nadväznosti na neho zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov. Novela zákona o účtovníctve je zameraná na vylepšenie funkcionality Registra účtovných závierok a jej cieľom je znížiť počet nesprávnych a neúplných podaní. Prináša legislatívny základ na rozdelenie účtovných jednotiek na mikro, malé a veľké, tak ako to požaduje nová smernica. Návrh zákona ustanovuje prevádzkovateľa registra a prenáša na neho časť úloh správcu registra. Ďalšie navrhované zmeny umožnia finančnej správe a daňovým úradom lepšie kontrolovať  dokumenty na vstupe a operatívnejšie reagovať na chybné doručenia a rozširuje sa počet miest, kde účtovné jednotky môžu požiadať o kópiu uloženého dokumentu alebo jeho časti o jednotné kontaktné miesta.

 

V Čl. IV  sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Predmetom návrhu novely zákona je úprava jeho znenia v ustanovení, v ktorom sa stanovuje percentuálny podiel obcí na výnose dane z príjmu fyzických osôb, ako aj doplnenie nového ustanovenia, v ktorom sa jasne stanovuje termín, kedy sa uvedená zmena prvýkrát použije. Uvedená úprava podielu obcí vyplynula z rokovaní medzi vládou a zástupcami obcí v rámci procesu prípravy rozpočtu verejnej správy na roky 2015 až 2017.

 

V Čl. V, VI a VII sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej  registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a v nadväznosti na neho zákon č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice navrhuje zavedenie novej formy registračnej pokladnice, a to virtuálnej registračnej pokladnice, ktorá bude zriadená v prostredí Finančného riaditeľstva SR a bezplatne prístupná podnikateľom. Ďalej sa navrhuje rozšíriť zoznam služieb, na ktoré sa bude vzťahovať povinnosť používania elektronickej registračnej pokladnice alebo virtuálnej registračnej pokladnice. Cieľom týchto zmien je  zabrániť kráteniu prijatých tržieb pri predaji tovaru alebo pri poskytovaní služieb, a tým dosiahnuť vyšší výber daní. Zároveň sa navrhuje, aby certifikáciu elektronických registračných pokladníc nevykonávali podnikateľské subjekty, ale Colný úrad Bratislava, ktorý túto činnosť bude poskytovať bezodplatne. Pre daňové úrady a colné úrady sa navrhuje ustanoviť možnosť zabezpečiť elektronickú registračnú pokladnicu, ak existuje dôvodné podozrenie z pozmeňovania údajov v elektronickej registračnej pokladnici alebo v kontrolnom zázname.

 

V Čl. VIII sa dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Predkladaným legislatívnym návrhom sa upravuje postup  orgánu dozoru pri osvedčovaní číselnej lotérie s názvom „Eurojackpot“, čím sa umožní národnej lotériovej spoločnosti prevádzkovať novú štátnu číselnú lotériu.  V súčasnosti sa táto lotéria prevádzkuje vo viacerých krajinách Európskej únie a Európskeho hospodárskeho priestoru a tým umožňuje vytváranie výhernej istiny zloženej z prostriedkov zúčastnených lotériových spoločností. Rozšírenie ponuky služieb v tejto oblasti bude mať priamy pozitívny dopad na verejné financie formou zvýšenia príjmov z odvodu z prevádzkovania tejto hry, ktorými sa v zmysle zákona o hazardných hrách zabezpečuje vykonávanie všeobecne prospešných služieb, najmä poskytovanie zdravotnej starostlivosti, poskytovanie sociálnej pomoci, humanitárna starostlivosť, tvorba, rozvoj, ochrana a obnova kultúrnych hodnôt, podpora umeleckej tvorby a kultúrnych aktivít, vzdelávanie, výchova, rozvoj športu, tvorba a ochrana životného prostredia a ochrana zdravia obyvateľstva.

 

Návrh zákona ako celok má pozitívny vplyv na štátny rozpočet, má pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, má pozitívne aj negatívne sociálne vplyvy, nemá environmentálny vplyv ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.

 

Návrh zákona  v čl. II a III má nepatrný vplyv na rozdelenie rozpočtu verejnej správy a má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

 

 
Doložka vybraných vplyvov

 

 A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

 

 Termín začatia a ukončenia PPK: -

A.2. Vplyvy: 

 

Pozitívne*

Žiadne*

Negatívne*

1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy

 X

 

 

2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?

X

 

X

3, Sociálne vplyvy

– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,

– sociálnu exklúziu,

– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť

 

X

 

 

 

X

4. Vplyvy na životné prostredie

 

 

5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti

 

 

 

A.3. Poznámky

A.4. Alternatívne riešenia

Bezpredmetné 

  

A.5. Stanovisko gestorov

-

  

Vplyvy na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

 

2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu  

 

 

 

 Tabuľka č. 1

Rozpočet verejnej správy (v tis. eur)

Vplyv na rozpočet verejnej správy (ESA95)

2014

2015

2016

2017

Príjmy verejnej správy celkom

0

265 270

297 223

296 886

Štátny rozpočet

0

207 843

216 180

215 970

 - Všeobecná pokladničná správa

0

207 843

216 180

215 970

Obce

0

58 893

76 881

77 593

VÚC

0

-1 466

2 681

1 556

Sociálna poisťovňa

0

0

1 041

1 242

zdravotné poisťovne

0

0

440

525

Výdavky verejnej správy celkom

600

0

0

0

Štátny rozpočet

600

0

0

0

 - Všeobecná pokladničná správa

600

0

0

0

Obce

0

0

0

0

VÚC

0

0

0

0

Sociálna poisťovňa

0

0

0

0

zdravotné poisťovne

0

0

0

0

  

Rozpočet verejnej správy (v tis. eur)

Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)

2014

2015

2016

2017

Príjmy verejnej správy celkom

0

31 168

502 031

306 540

Štátny rozpočet

0

-26 259

420 988

225 624

 - Všeobecná pokladničná správa

0

-26 259

420 988

225 624

Obce

0

58 893

76 881

77 593

VÚC

0

-1 466

2 681

1 556

Sociálna poisťovňa

0

0

1041

1242

zdravotné poisťovne

0

0

440

525

Výdavky verejnej správy celkom

600

0

0

0

Štátny rozpočet

600

0

0

0

 - Všeobecná pokladničná správa

600

0

0

0

Obce

0

0

0

0

VÚC

0

0

0

0

Sociálna poisťovňa

0

0

0

0

Zdravotné poisťovne

0

0

0

0

  

2.2. Financovanie návrhu

   

 

 

 

Tabuľka č. 2

Financovanie (v tis. eur)

Vplyv na rozpočet verejnej správy (ESA95)

2014

2015

2016

2017

Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky resp. zníženie príjmov)

-600

265 270

297 223

296 886

z toho vplyv na ŠR

-600

207 843

216 180

215 970

 - Všeobecná pokladničná správa

-600

207 843

216 180

215 970

Obce

0

58 893

76 881

77 593

VÚC

0

-1 466

2 681

1 556

z toho vplyv na Sociálnu poisťovňu

0

0

1 041

1 242

z toho vplyv na zdravotné poisťovne

0

0

440

525

financovanie zabezpečené v rozpočte

0

0

0

0

ostatné zdroje financovania

0

0

0

0

Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *

600

-265 270

-297 223

-296 886

* úspora má znamienko (-)

 

   

  

 

 

  

Financovanie (v tis. eur)

Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)

2014

2015

2016

2017

Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky resp. zníženie príjmov)

-600

31 168

502 031

306 540

z toho vplyv na ŠR

-600

-26 259

420 988

225 624

 - Všeobecná pokladničná správa

-600

-26 259

420 988

225 624

Obce

0

58 893

76 881

77 593

VÚC

0

-1 466

2 681

1 556

z toho vplyv na Sociálnu poisťovňu

0

0

1 041

1 242

z toho vplyv na zdravotné poisťovne

0

0

440

525

financovanie zabezpečené v rozpočte

0

0

0

0

ostatné zdroje financovania

0

0

0

0

Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *

600

-31 168

-502 031

-306 540

* úspora má znamienko (-)

 

   

 

Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:

  
 

2.3. Popis a charakteristika návrhu

 

2.3.1. Popis návrhu:

 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

 

Zavedenie možnosti brutácie nepeňažného príjmu zamestnancov.
Zavedenie novej 6. odpisovej skupiny s dobou odpisovania 40 rokov.
Zavedenie limitovanej vstupnej ceny pre osobné automobily vo výške 48 000 eur v nadväznosti na výšku základu dane.
Ponechanie zrýchlenej metódy odpisovania iba pre 2. a novú 3. odpisovú skupinu.
Zjednotenie odpisovania hmotného majetku nadobudnutého formou finančného prenájmu s ostatnými formami obstarania hmotného majetku.
Zmena zahrnovania členského príspevku vyplývajúceho z nepovinného členstva v právnickej osobe zriadenej na účel ochrany záujmov platiteľa - 5 % zo ZD maximálne do výšky 30 000 eur.
Zavedenie pravidiel nízkej kapitalizácie na prepojené obchodné spoločnosti (tuzemské aj zahraničné).
Zavedenie povinnosti zahrnutia neodpočítanej DPH u daňovníka, ktorý uplatňuje nárok na jej odpočítanie koeficientom do vstupnej ceny hmotného a nehmotného majetku.
Zmena spôsobu zahrnovania paušálnej náhrady nákladov spojených s uplatnením pohľadávok, zmluvnej pokuty, poplatkov z omeškania a úrokov z omeškania do základu dane.
Zavedenie nového typu daňového zvýhodnenia pre daňovníkov, ktorí vykonávajú výskum a vývoj.
Úprava valorizácie daňového bonusu.
Možnosť uplatnenia úhrady za prevod členských práv a povinností spojených s členstvom v bytovom družstve a iných poplatkov súvisiacich s hypotekárnym alebo stavebným úverom za daňové výdavky.
Úprava výpočtu preddavkov na daň fyzickej osoby tak, aby daňovník platil preddavky na daň len z príjmov podľa § 5 a 6 zákona, ktoré majú charakter pravidelne vykonávanej činnosti.
Rozšírenie povinnosti vedenia evidencie tržieb v elektronickej registračnej pokladnici.
Zavedenie zrážkovej dane u farmaceutických spoločností z peňažných plnení poskytovaných lekárom.
Úprava podielu obcí na výnose DPFO z 65,4 % na 68,5 %
Udelenie individuálnej licencie číselnej lotérii Eurojackpot
Legislatívne zmeny bude implementovať Ministerstvo financií SR a Finančné riaditeľstvo SR

 

2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu  2.3.2. Metodiky: 

       zmena sadzby

       zmena v nároku

       nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)

       kombinovaný návrh

 x    iné (rozšírenie základne pre výpočet dane z príjmov)

  

2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:

  

2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie

 

Kvantifikácia predpokladá pozitívny akruálny vplyv na rozpočet verejnej správy na úrovni 264,7 mil. eur v roku 2015, 297,2 mil. eur v roku 2016 a vo výške 296,9 mil. eur v roku 2017.

 

Kvantifikácia príjmov

 

Zavedenie možnosti brutácie nepeňažného príjmu zamestnancov.

 
Zavedenie možnosti brutácie nepeňažného príjmu a skutočnosti, že uvedená možnosť zvyšuje náklady práce zamestnávateľov MF SR nepredpokladá dodatočný vplyv uvedeného opatrenia na daňové príjmy VS.

 

Zavedenie novej 6. odpisovej skupiny s dobou odpisovania 40 rokov.
 

Kvantifikácia vychádza z ročných údajov ŠÚ SR o  spotrebe fixného kapitálu (odpisoch), indexovaných pre roky 2015 - 2017. Rozdelenie celkovej úrovne odpisov do jednotlivých odpisových skupín je založené na údajoch medzinárodných porovnaní (CBT corporate tax ranking, Oxford University). Dodatočným predpokladom je podiel administratívnych budov na celkovom počte budov v rámci odpisovej skupiny s dobou odpisovania do 20 rokov. Odhadovaný vplyv zavedenia novej 6. odpisovej skupiny s dobou odpisovania 40 rokov predstavuje približne 70 mil. eur.

 

Zavedenie limitovanej vstupnej ceny pre osobné automobily vo výške 48 000 eur v nadväznosti na výšku základu dane.

Vyčíslenie vplyvu je založené na údajoch o distribúcii automobilov využívaných na podnikateľské účely za rok 2012 podľa ich ceny. Podľa uvedených údajov tvorí podiel automobilov s obstarávacou cenou vyššou než 48 000 eur 12,5% z celkového počtu automobilov používaných na podnikateľské účely. Vplyv limitovania vstupnej ceny an uvedenej úrovni sa odhaduje vo výške približne 2,5 mil. eur.

 
Ponechanie zrýchlenej metódy odpisovania iba pre 2. a novú 3. odpisovú skupinu.

 

Kvantifikácia je založená na rozdieloch medzi technikou rovnomerného a zrýchleného odpisovania, pri nastavení parametrov podľa novely zákona. Výpočet vychádza z ročných údajov ŠÚ SR o  spotrebe fixného kapitálu (odpisoch), indexovaných pre roky 2015 - 2017. Rozdelenie celkovej úrovne odpisov do jednotlivých odpisových skupín je založené na údajoch medzinárodných porovnaní a expertnom odhade MF SR. MF SR odhaduje akruálny vplyv uvedeného opatrenia vo výške 29 mil. eur v prvom roku. 

 
Zjednotenie odpisovania hmotného majetku nadobudnutého formou finančného prenájmu s ostatnými formami obstarania hmotného majetku.
 

Kvantifikácia je založená na rozdieloch medzi spôsobom odpisovania formou finančného prenájmu a štandardnými formami odpisovania, pri prijatí dodatočných predpokladov o podiele leasingového odpisovania. Výpočet využíva ročné údaje ŠÚ SR o  spotrebe fixného kapitálu (odpisoch), indexovanej pre roky 2015 – 2017. Zjednotenie odpisovania je spojené s odhadovaným pozitívnym vplyvom na verejné financie vo výške 18 mil. eur.

                                                            

Zmena zahrnovania členského príspevku vyplývajúceho z nepovinného členstva v právnickej osobe zriadenej na účel ochrany záujmov platiteľa - 5 % zo ZD maximálne do výšky 30 000 eur.
 

Kvantifikácia vychádza z individuálnych daňových priznaní za rok 2012 s využitím  údajov o základe dane a výnosoch jednotlivých daňovníkov. Vplyv uvedeného opatrenia sa odhaduje na úrovni 1 mil. eur.

 

Zavedenie pravidiel nízkej kapitalizácie na prepojené obchodné spoločnosti (tuzemské aj zahraničné).
 

Kvantifikácia vychádza z posledne dostupných individuálnych daňových priznaní za zdaňovacie obdobie roka 2012. Využíva údaje o výške úrokov z úverov a pôžičiek pri transakciách zahraničných závislých osôb a údaje o EBITDA (zisku pred uplatnením daní, odpisov a úrokov) z individuálnych výkazov ziskov a strát. Na základe týchto predpokladov sa očakáva pozitívny vplyv zavedenia pravidiel nízkej kapitalizácie vo výške  približne 63 mil. eur v roku 2015.

 

Zavedenie povinnosti zahrnutia neodpočítanej DPH u daňovníka, ktorý uplatňuje nárok na jej odpočítanie koeficientom do vstupnej ceny hmotného a nehmotného majetku.

 

Výpočet je založený na využití individuálnych daňových priznaní DPH za rok 2013, konkrétne údajov o podiele outputov firiem podliehajúcich DPH na celkovom outpute. Podiel odpisov v rámci jednotlivých odpisových skupín bol stanovený expertným odhadom s využitím údajov medzinárodného porovnania odpisových skupín. Pozitívny vplyv uvedeného opatrenia sa odhaduje v roku 2015 približne na úrovni 40 mil. eur.

 
Zmena spôsobu zahrnovania paušálnej náhrady nákladov spojených s uplatnením pohľadávok, zmluvnej pokuty, poplatkov z omeškania a úrokov z omeškania do základu dane.
 

Kvantifikácia vychádza z posledne dostupných údajov individuálnych daňových priznaní za zdaňovacie obdobie roka 2012 o zaplatených pokutách a penále. Odhadovaný pozitívny vplyv uvedeného opatrenia je na úrovni 9 mil. eur.

 

Zavedenie nového typu daňového zvýhodnenia pre daňovníkov, ktorí vykonávajú výskum a vývoj.
 

Výpočet je založený na súčasnej úrovni uplatňovania domácich výdavkov na výskum a vývoj indexovanej do rokov 2015 - 2017 na základe dostupných údajov Eurostatu za Slovenskú republiku. Zavedenie daňového zvýhodnenie je spojené s odhadovaným výpadkom daňových príjmov vo výške 24 mil. eur.

 

Úprava valorizácie daňového bonusu.
 

Vplyv zosúladenia valorizácie daňového bonusu s nezdaniteľnou časťou základu dane bol kvantifikovaný na základe údajov o vekovom rozložení populácie zverejňovanej Eurostatom a údajmi o zamestnanosti publikovanými ŠÚ SR. Administratívne zjednodušenie uplatňovania jednej sumy daňového bonusu počas celého zdaňovacieho obdobia je spojené s pozitívnym vplyvom na úrovni 2 mil. eur.

 

Možnosť uplatnenia úhrady za prevod členských práv a povinností spojených s členstvom v bytovom družstve a iných poplatkov súvisiacich s hypotekárnym alebo stavebným úverom za daňové výdavky.
 

Kvantifikácia možnosti uplatnia úhrady za prevod členských práv a povinností spojených s členstvom v bytovom družstve za daňové výdavky vychádzala z údajov ŠÚ SR o Sčítaní obyvateľov, domov a bytov na základe ktorej bol identifikovaný počet družstevných bytov. Následne z údajov vybraných bytových družstiev bol identifikovaný poplatok za prevod členských práv a počet ročne odkúpených, resp. prevedených družstevných bytov a následne aplikovaný na celkový počet družstevných bytov. Uvedené úprava zákona je spojená s marginálnym negatívnym vplyvom na úrovni 0,1 mil. eur.

 

Úprava výpočtu preddavkov na daň fyzickej osoby tak, aby daňovník platil preddavky na daň len z príjmov podľa § 5 a 6 zákona, ktoré majú charakter pravidelne vykonávanej činnosti.
 

Pri kvantifikácií úpravy výpočtu preddavkov sa vychádzalo z posledne dostupných údajov individuálnych daňových priznaní fyzických osôb typu B a ich indexácie na súčasnú úroveň. Uvedená zmena platenia preddavkov nemá vplyv na akruálny výnos dane.

 

Rozšírenie povinnosti vedenia evidencie tržieb v elektronickej registračnej pokladnici.

 
Kvantifikácia vplyvu rozšírenia povinnosti používať  ERP na výnos DPH a DPPO vychádza z nasledujúcich predpokladov:

Zavedenie ERP v jednotlivých odvetviach prispeje k zníženiu daňovej medzery na DPH o 10% (Sektorová daňová medzera bola odhadnutá IFP v spolupráci s MMF)
V prípade vybraných sektorov s menším počtom transakcií a vyššími sumami napr. služby architektov, sa očakáva zníženie daňovej medzery o 5%. Nižší odhad vychádza aj z predpokladu, že užívatelia služieb týchto sektorov nebudú mať povinnosť predkladať pokladničný doklad (alebo potvrdenie o zaplatení) v prípade administratívnych úkonov spojených s dodanou službou (napr. stavebné povolenie)
Dodatočný prínos na DPPO vychádza z odhadu z očakávaných výnosov na DPH. Odhadnutý bol ako násobok podielu DPPO na DPH a očakávaného výnosu na DPH zo zavedenia ERP
V prípade zavedenia ERP pre  ambulantných všeobecných lekárov, špecialistov, zubárov sa vychádzalo z rozdielov reportovaných relevantnými ambulanciami a výdavkami domácností na tieto služby. Za zdravotné služby bol v roku 2011 rozdiel medzi výdavkami domácností (podľa ŠÚ SR) a priznanými tržbami relevantných ambulancií (podľa údajov Ministerstva zdravotníctva) približne 214 mil. eur.
Odhadovaný pozitívny vplyv z rozšírenia povinnosti vedenia evidencie tržieb v elektronickej registračnej pokladnici sa za predpokladu celoročnej účinnosti odhaduje na úrovni 72 mil. eur.

 

Zavedenie zrážkovej dane u farmaceutických spoločností z peňažných plnení poskytovaných lekárom.
Kvantifikácia vplyvu vychádza z údajov farmaceutických spoločností o peňažnom a nepeňažnom plnení za roky 2011 – 2013 so zohľadnením skutočnosti časti oslobodených príjmov (registračný poplatok pri vzdelávaní a pod.). Na základe týchto údajov MF SR odhaduje pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy vo výške približne 5 mil. eur.

 

Úprava podielu obcí na výnose DPFO
Kvantifikácia vplyvu vychádza z odhadu daňových príjmov schválených Výborom pre daňové prognózy, kde sa v roku 2015 predpokladal podiel obcí na výnose DPFO vo výške 65,4 %, ktorý bol následne prepočítaný na úroveň 68,5 %. Uvedená úprava nemá vplyv na akruálny výnos daní verejnej správy, ovplyvňuje len štruktúru daňových príjmov v prospech obcí na úkor štátneho rozpočtu. Zvýšenie podielu prinesie obciam dodatočné hotovostné príjmy v roku 2015 na úrovni 63 mil. eur.

 

Udelenie individuálnej licencie číselnej lotérii Eurojackpot
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že vklady do novej atraktívnejšej hry na základe realizovaného prieskumu budú na úrovni 0,26 mil. eur za týždeň. Predpoklad zmeny atraktívnosti iných hier v prospech Eurojackpotu je zvolený na základe údajov o vývoji vkladov za roky 2013 a 2014, kedy došlo v 43. Týždni roku 2013 k zvýšeniu atraktívnosti lotérie Euromilióny. Od 43. týždňa roku 2013 až po súčasnosť bolo v porovnaní s obdobím prvých 42 týždňov roka 2013 zaznamenané zvýšenie priemerného vkladu do Euromiliónov. V rovnakom období však došlo k zníženiu priemerných vkladov do ostatných lotériových hier. Čistý pozitívny vplyv zmien v atraktivite Euromiliónov na základe týchto údajov bol v danom období len na úrovni cca 30% zvýšených vkladov do Euromiliónov. Uvedené percento sa použilo aj na určenie zmeny atraktívnosti iných hier po zavedení Eurojackpotu. Spustenie lotérie sa očakáva v priebehu roka 2015.

 

Kvantifikácia výdavkov

 

V súvislosti so zmenou zákona o dani z príjmov boli kvantifikované náklady na zapracovanie nových a novelizovaných dokumentov podávaných elektronicky a písomne v dotknutých informačných systémoch. Odhad finančných vplyvov na jednotlivé IS FS SR v roku 2014 predstavuje spolu 0,6 mil. eur.

Nepatrné zníženie výdavkov a príjmov v kapitole MF SR vznikne zavedením možnosti ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.