Zákon č. 96/2013 Z. z. z 20. marca 2013, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“), sa predkladá ako iniciatívny návrh na základe Národného programu reforiem Slovenskej republiky 2012 a je v súlade s jeho aktualizáciou schválenou uznesením vlády Slovenskej republiky č. 300 zo dňa 27. júna 2012.
Návrh zákona v čl. I upravuje v zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“) aktívnu politiku trhu práce (APTP) tak, ako to vyplýva z časti 3.1. Zamestnanosť, Aktualizácie Národného programu reforiem Slovenskej republiky 2012, v ktorej sa uvádza: „Aktívne politiky trhu práce (APTP) prejdú revíziou, založenou na reálnom využívaní jednotlivých nástrojov a ich skutočnej efektivite. Vláda pritom položí dôraz na znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie. Systém bude zjednodušený najmä obmedzením počtu nástrojov a znížením administratívnej náročnosti pri implementácii APTP. Zámerom je najmä prehodnotiť obligatórnosť nástrojov tak, aby nedochádzalo k ich vysokej nákladovosti (efektívnosť) a zneužívaniu (účinnosť).“
Prihliadajúc na uvedené sa preto navrhuje 7 obligatórnych, právne nárokových aktívnych opatrení na trhu práce (AOTP) nahradiť fakultatívnymi, právne nenárokovými AOTP, čím sa vytvoria podmienky na lepšie zohľadňovanie situácie na regionálnych trhoch práce, podporí sa sociálny dialóg zameraný na podporu a vytváranie pracovných miest v rámci územnej pôsobnosti inštitúcií služieb zamestnanosti a zavedie sa postup na zabezpečenie transparentnosti v poskytovaní príspevkov.
Nahradenie obligatórnosti poskytovania príspevkov fakultatívnosťou sa navrhuje u nasledujúcich príspevkov:
1. Príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť (§ 49)
2. Príspevok na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie (§ 50)
3. Príspevok na podporu zamestnanosti na realizáciu opatrení na ochranu pred povodňami a na riešenie následkov mimoriadnej situácie (§ 50j)
4. Príspevok na vykonávanie absolventskej praxe (§ 51)
5. Príspevok na zriadenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska (§ 56)
6. Príspevok na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní (§ 56a)
7. Príspevok občanovi so zdravotným postihnutím na prevádzkovanie alebo vykonávanie samostatnej zárobkovej činnosti (§ 57).
I. Predkladaným návrhom zákona sa u týchto siedmich AOTP, okrem ich zmeny z obligatórne poskytovaných AOTP na fakultatívne poskytované AOTP, navrhuje nasledovné:
a) Príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť (§ 49)
- poskytovať príspevok len na samostatnú zárobkovú činnosť (SZČ) prevádzkovanú na základe oprávnenia podľa osobitného predpisu (živnostenský zákon, zákon o súkromnom podnikaní občanov);
- poskytovať príspevok na 2 etapy (60 % po podpise dohody a 40 % po roku prevádzkovania SZČ)
- predĺžiť povinnosť prevádzkovať SZČ nepretržite z najmenej dvoch na najmenej tri roky;
- zaviesť podmienku predkladania ročných správ o prevádzkovaní SZČ počas obdobia trvania dohody
- predĺžiť obdobie opätovného nároku na poskytnutie príspevku z piatich na osem rokov;
- zamedziť špekulatívnemu vstupu do evidencie uchádzačov o zamestnanie (UoZ) občanom, ktorí pozastavili SZČ, tým, že príspevok sa im môže poskytnúť až po 12 mesiacoch vedenia v evidencii UoZ;
- zjednodušiť výpočet a zmeniť výšky príspevku s prihliadnutím na úroveň miery evidovanej nezamestnanosti (MEN) v príslušnom okrese;
- ustanoviť maximálnu výšku príspevku (konkrétna sa dohodne v dohode vo výške akú schváli úrad), nie paušálnu.
b) Príspevok na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie (§ 50)
- nahradiť príspevky poskytované podľa § 50, § 50a a 50c iba jedným univerzálnym široko koncipovaným príspevkov na podporu zamestnávania znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie (ZUoZ), ktorí sú vedení v evidencii UoZ najmenej 3 mesiace a uplatňovať ho na úhradu časti celkovej ceny práce;
- zmeniť a nastaviť výšku príspevku v závislosti od priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v príslušnom okrese so stanovením maximálnej výšky príspevku;
- zaviesť obdobie poskytovania príspevku, a to najdlhšie počas 12 kalendárnych mesiacov a na znevýhodneného uchádzača o zamestnanie vedeného v evidencii uchádzačov o zamestnanie viac ako 24 mesiacov najdlhšie počas 24 kalendárnych mesiacov;
- pri výške príspevku neprihliadať na právnu formu, predmet činnosti zamestnávateľa a typ ZUoZ, čím sa zníži administratívna náročnosť doterajšieho výpočtu poskytovania príspevkov (v súčasnosti je až 24 rôznych výšok príspevku podľa § 50);
- zaviesť podmienku sledovania udržateľnosti vytvoreného pracovného miesta, a to aj po ukončení podporného obdobia so záväzkom vrátiť pomernú časť príspevku pri nesplnení tejto podmienky.
c) Príspevok na podporu zamestnanosti na realizáciu opatrení na ochranu pred povodňami a na riešenie následkov mimoriadnej situácie (§ 50j)
- zmeniť názov AOTP na „Príspevok na podporu rozvoja miestnej a regionálnej zamestnanosti“;
- rozšíriť účel tohto príspevku tak, aby obec alebo samosprávny kraj alebo nimi zriadené alebo založené rozpočtové alebo príspevkové organizácie mohli tento príspevok využiť na účely plnenia svojich potrieb vo svojej pôsobnosti, ktorými sú činnosti zabezpečované obcou alebo samosprávnym krajom podľa osobitných predpisov vrátane ochrany pred povodňami, v záujme ktorých bude zriaďovať štátom podporované pracovné miesta;
- určiť, že prijímateľom príspevku bude obec a samosprávny kraj alebo nimi zriadené alebo založené rozpočtové alebo príspevkové organizácie (doteraz aj iné fyzické a právnické osoby);
- príspevok poskytovať iba pre vybrané skupiny ZUoZ, a to dlhodobo nezamestnaných občanov a pre UoZ starších ako 50 rokov veku a UoZ s nízkym alebo žiadnym vzdelaním, ktorí sú vedení v evidencii UoZ najmenej 3 mesiace;
- nastaviť parametre príspevku až na 80 % z celkovej ceny práce (CCP) najviac vo výške 60 % CCP vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR a obdobie poskytovania najviac na 9 kalendárnych mesiacov, bez možnosti opakovanej podpory zamestnávania toho istého zamestnanca prostredníctvom tohto príspevku.
d) Príspevok na vykonávanie absolventskej praxe (§ 51)
- zaviesť podmienku pre vykonávanie absolventskej praxe iba na dosiahnuté vzdelanie v príslušnej skupine učebných alebo študijných odborov;
- zrušiť vekovú hranicu UoZ do 26 rokov a na účely tohto príspevku používať zavedenú definíciu absolventa školy podľa § 8 ods. 1 písm. a);
- znížiť výšku paušálneho príspevku zo sumy životného minima na 65 % zo sumy ŽM.
e) Príspevok na zriadenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska (§ 56).
- určiť účel príspevku len na zriadenie pracovného miesta pre občana so zdravotným postihnutím (OZP), ktorý bol UoZ najmenej jeden mesiac, v chránenej dielni (CHD) alebo na chránenom pracovisku (CHP) a vylúčiť jeho poskytovanie na účel úhrady mzdových nákladov alebo ich časti, ktoré si bude môcť CHD alebo CHP uplatniť prostredníctvom príspevku podľa § 60;
- zrušiť diferenciáciu výšky príspevku podľa právnej formy a predmetu činnosti zamestnávateľa;
- znížiť výšku príspevku (vzhľadom na jeho účel) v závislosti od priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v príslušnom okrese a ustanoviť maximálnu výšku príspevku (konkrétna sa určí v dohode vo výške akú schváli úrad), nie vo vyhláške;
- príspevok vyplácať do 30 kalendárnych dní od doručenia dokladov o vynaložených nákladoch, ktoré je CHD alebo CHP povinná predkladať do 6 mesiacov od uzatvorenia dohody;
- zaviesť jednotnú dĺžku zachovania zriadeného pracovného miesta z najmenej dvoch a troch rokov na dva roky.
f) Príspevok na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní (56a)
- poskytovať príspevok len zamestnávateľovi, ktorý zamestnáva viac ako 25 % občanov so zdravotným postihnutím a nemá zriadenú CHD alebo CHP s cieľom podporovať zamestnávanie občanov so zdravotným postihnutím na otvorenom trhu práce;
- zmeniť účel príspevku len na úhradu odvodových povinností na sociálne a zdravotné poistenie platených zamestnávateľom zo mzdy zamestnanca so ZP, najviac vo výške odvodov vypočítaných zo 60 % priemernej mzdy v národnom hospodárstve.
g) Príspevok občanovi so zdravotným postihnutím na prevádzkovanie alebo vykonávanie samostatnej zárobkovej činnosti (§ 57)
- poskytovať príspevok len na SZČ prevádzkovanú na základe oprávnenia podľa osobitného predpisu (živnostenský zákon, zákon o súkromnom podnikaní občanov);znížiť výšku príspevku (vzhľadom na jeho účel) v závislosti od priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v príslušnom okrese a ustanoviť maximálnu výšku príspevku (konkrétna sa dohodne v dohode vo výške akú schváli úrad), nie vo vyhláške;
- poskytovať príspevok na 2 etapy (30 % po podpise dohody a zostávajúcu časť po predložení dokladov preukazujúcich vynaložené náklady najneskôr do šiestich mesiacov od uzatvorenia dohody);
- prípravu na začatie prevádzkovania SZČ na CHP pre uchádzača o zamestnanie, ktorý je občanom so zdravotným postihnutím môže zabezpečiť úrad na základe písomnej žiadosti;
- zaviesť podmienku preukázania čerpania príspevku a vrátanie nevyčerpanej časti úradu, ak občan so zdravotným postihnutím skončil prevádzkovanie SZČ zo zdravotných dôvodov;
- zaviesť podmienku predkladania ročných správ o prevádzkovaní SZČ počas obdobia trvania dohody;
- predĺžiť obdobie opätovného nároku na poskytnutie príspevku z piatich na osem rokov,
- zamedziť špekulatívnemu vstupu do evidencie UoZ občanom, ktorí pozastavili SZČ, tým, že príspevok sa im môže poskytnúť až po 12 mesiacoch vedenia v evidencii UoZ.
Na podporu APTP sa v zákone o službách zamestnanosti zachovávajú ako obligatórne iba tie príspevky, z charakteru a účelu ktorých priamo vyplýva ich jednoznačnosť vo vzťahu k podpore začleňovania alebo udržania vybraných cieľových skupín na trhu práce a ktoré prispievajú k podpore regionálnej mobility. Konkrétne ide o nasledujúcich 5 príspevkov:
- Príspevok na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj (§ 52)
- Príspevok na dochádzku za prácou (§ 53)
- Príspevok na presťahovanie za prácou (§ 53a)
- Príspevok na činnosť pracovného asistenta (§ 59)
- Príspevok na úhradu prevádzkových nákladov chránenej dielne alebo chráneného pracoviska a na úhradu nákladov na dopravu zamestnancov (§ 60).
Reagujúc na aktuálnu situáciu na trhu práce, na základe ktorej je viac ako nevyhnutné podporiť udržanie existujúcich pracovných miest, ako aj s prihliadnutím na pozitívne skúsenosti z podpory udržania zamestnanosti uplatňovanej prostredníctvom opatrení na zmiernenie dôsledkov globálnej ekonomickej krízy na zamestnanosť v rokoch 2009 – 2011, sa navrhuje zaviesť príspevok na podporu udržania pracovných miest (§ 50k).
II. Súčasne sa vzhľadom na poznatky aplikačnej praxe, nízku mieru využívania niektorých AOTP, nízky záujem o niektoré AOTP alebo nedostatok finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu určených na APTP navrhuje zrušenie týchto 12 AOTP:
1. Poskytovanie dávky počas vzdelávania a prípravy pre trh práce a počas prípravy na pracovné uplatnenie občana so zdravotným postihnutím (§ 48b).
2. Výška dávky (§ 48c).
Navrhuje sa zrušenie poskytovania tejto dávky z dôvodu administratívnej náročnosti a nízkeho využívania tohto nástroja (11 UoZ/3 249 eur v roku 2011; 466 UoZ/125 397 eur v roku 2010).
3. Príspevok na zapracovanie znevýhodneného uchádzača o zamestnanie (§ 49a).
Navrhuje sa zrušenie tohto príspevku z dôvodu jeho nízkeho využívania (195 UoZ/108 224 eur v roku 2011; 266 UoZ/145 542 eur v roku 2010 ).
4. Príspevok na podporu udržania v zamestnaní zamestnancov s nízkymi mzdami (§ 50a).
5. Príspevok na podporu vytvárania a udržania pracovných miest v sociálnom podniku (§ 50c)
Navrhuje sa zrušenie týchto príspevkov a ich včlenenie do Príspevku na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie (§ 50).
6. Príspevok na podporu regionálnej a miestnej zamestnanosti (§ 50i).
Navrhuje sa včlenenie do Príspevku na podporu rozvoja miestnej a regionálnej zamestnanosti (§ 50j).
7. Príspevok na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby (§ 52a).
Navrhuje sa zrušenie tohto príspevku z dôvodu vysokej nákladovosti a riešenia dobrovoľníctva v osobitnom predpise (zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, účinný od 1. 12. 2011).
8. Podpora začleňovania znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie na trh práce (§ 53c).
Navrhuje sa vypustiť z dôvodu, že prostredníctvom tohto ustanovenia nebol doposiaľ realizovaný žiaden projekt.
9. Príprava na pracovné uplatnenie občana so zdravotným postihnutím (§ 55a).
10. Oprávnené náklady na zaškolenie a prípravu na prácu (§ 55b).
11. Oprávnené náklady súvisiace so zaškolením a prípravou na prácu (§ 55c).
Navrhuje sa zrušenie týchto ustanovení z dôvodu malého záujmu a ich nevyužívania v praxi (0 UoZ so ZP v r. 2011; 42 UoZ/46 630 eur v r 2010); Všetkým UoZ vrátane UoZ so ZP bude poskytované vzdelávanie a príprava pre trh práce iba v rámci jedného AOTP zameraného na vzdelávanie a prípravu pre trh práce.
12. Príspevok na obnovu alebo technické zhodnotenie hmotného majetku chránenej dielne alebo chráneného pracoviska (§ 57a).
Navrhuje sa zrušiť poskytovanie tohto príspevku z dôvodu, že je financovaný zo zdroja štátneho rozpočtu a nevyužíva sa.
III. Súčasne sa navrhujú úpravy v nasledujúcich oblastiach APTP:
1. Národná sústava povolaní (§ 35a)
- Úprava sa navrhuje najmä na spresnenie definície, rozšírenie spolupráce pri jej tvorbe a vymedzenie jej účelu vo vzťahu k jej prenosu do systému celoživotného vzdelávania. Zároveň sa navrhovaným doplnením o nový § 35b (Aliancia sektorových rád a sektorové rady) vytvorí legislatívny rámec na kreovanie neinštitucionálnej základne, ktorá bude garantovať vykonateľnosť tvorby a aktualizácie Národnej sústavy povolaní. Navrhovaným doplnením sa sleduje zabezpečenie tvorby uceleného národného systému informácií, určujúcich štandardné nároky trhu práce na jednotlivé pracovné miest, ako aj cieľ – pri zohľadňovaní technologických a inovačných zmien vytvoriť a priebežne aktualizovať databázu všetkých povolaní/ zamestnaní v Slovenskej republike a požiadavky na zručnosti a kvalifikáciu ich vykonávateľov, ktorými sú zamestnanci.
2. Informačné a poradenské služby (§ 42)
- navrhuje sa zadefinovať poskytovanie IPS aj žiakom a ich zákonným zástupcom, pričom tieto sa môžu poskytovať v školách alebo v školských zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie.
3. Odborné poradenské služby (§ 43)
- znížiť administratívnu náročnosť výkonu verejných služieb zamestnanosti zmenou povinnosti na možnosť úradu vypracúvať individuálne akčné plány pre určené skupiny znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie (ZUoZ);
- rozšírenie definície OPS aj o bilanciu kompetencií UoZ;
- zosúladenie poskytovania cestovných náhrad a výdavkov na ubytovanie a stravné (s § 46).
4. Vzdelávanie a príprava pre trh práce (§ 44 až 48c)
- navrhuje sa ponechať fakultatívnosť;
- zosúladiť formy vzdelávania a prípravy pre trh práce so zákonom o výchove a vzdelávaní a zákonom o celoživotnom vzdelávaní (§ 44, § 45) a tieto paragrafy zlúčiť;
- poskytovanie vzdelávania a prípravy pre trh práce striktne podmieniť pracovnému miestu uchádzača o zamestnanie (UoZ);
- z poskytovania vzdelávania a prípravy pre trh práce vylúčiť ZoZ;
- zaviesť možnosť úhrady nákladov na vzdelávanie a prípravu pre trh práce pre UoZ, ktoré si zabezpečil z vlastnej iniciatívy, ak na jej základe získal pracovné miesto (maximálne 600 ...