Dôvodová správa k zákonu č. 153/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Zákonom sa ustanovuje nový spôsob zvyšovania dávok výsluhového dôchodku, invalidného výsluhového dôchodku, vdovského výsluhového dôchodku, vdoveckého výsluhového dôchodku a sirotského výsluhového dôchodku v rokoch 2019 až 2021 a upravujú sa aj ustanovenia zákona o lekárskej posudkovej činnosti.

Dátum publikácie:4. 6. 2019
Oblasti práva: Pracovné právo

Všeobecná časť

Predkladaným návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa ustanovuje nový spôsob zvyšovania dávok výsluhového dôchodku, invalidného výsluhového dôchodku, vdovského výsluhového dôchodku, vdoveckého výsluhového dôchodku a sirotského výsluhového dôchodku (ďalej len „dôchodková dávka výsluhového zabezpečenia“) v rokoch 2019 až 2021 a upravujú sa aj ustanovenia zákona o lekárskej posudkovej činnosti.

Súčasná právna úprava zvyšovania dôchodkových dávok výsluhového zabezpečenia realizovaná na základe § 68 zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 328/2002 Z. z.“) je naviazaná na úpravu zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov. Pri zachovaní platného právneho stavu by sa suma zvýšenia dôchodkových dávok výsluhového zabezpečenia odvíjala od tzv. dôchodcovskej inflácie.

Podľa predloženého návrhu zákona sa jednotlivé dôchodkové dávky výsluhového zabezpečenia v rokoch 2019 až 2021 majú zvyšovať pevnou sumou, pričom mechanizmus zvyšovania dávok invalidných výsluhových dôchodkov, vdovských výsluhových dôchodkov, vdoveckých výsluhových dôchodkov a sirotských výsluhových dôchodkov bude rovnaký, odlišný bude jedine mechanizmus zvyšovania dávok výsluhových dôchodkov, kde sa bude brať do úvahy aj počet odslúžených rokov. Výška zvýšenia výsluhových dôchodkov sa teda viaže na kombináciu princípov solidarity a zásluhovosti.

Návrhom zákona dochádza aj k doplneniu ustanovení zákona č. 328/2002 Z. z., ktoré sa týkajú lekárskej posudkovej činnosti tak, aby v rámci kontroly bodového ohodnotenia služobného úrazu na účely náhrady za bolesť a náhrady za sťaženie spoločenského uplatnenia bolo umožnené vykonať aj prípadnú zmenu tohto bodového ohodnotenia. Predmetné doplnenie ustanovení zákona č. 328/2002 Z. z., ktoré sa týkajú lekárskej posudkovej činnosti vychádza z potrieb aplikačnej praxe.

Predkladaný návrh zákona má, tak ako to vyplýva z doložky vybraných vplyvov, pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, má pozitívne aj negatívne sociálne vplyvy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia práva EÚ

 

Termín začiatku a ukončenia PPK

Začiatok: 23.1.2019

Koniec: 1.2.2019

Predpokladaný termín predloženia na MPK*

január 2019

Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*

február 2019

 

2. Definovanie problému

Predmetom návrhu zákona je zvýšenie dávok výsluhového dôchodku, vdovského výsluhového dôchodku, vdoveckého výsluhového dôchodku, invalidného výsluhového dôchodku a sirotského výsluhového dôchodku (ďalej len „dôchodková dávka výsluhového zabezpečenia“) pre stanovený okruh dotknutých subjektov v rokoch 2019 až 2021.

3. Ciele a výsledný stav

Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zabezpečiť nový model zvýšenia dôchodkových dávok výsluhového zabezpečenia pre stanovený okruh dotknutých subjektov v rokoch 2019 až 2021.

4. Dotknuté subjekty

Poberatelia výsluhového dôchodku, vdovského výsluhového dôchodku, vdoveckého výsluhového dôchodku, invalidného výsluhového dôchodku a sirotského výsluhového dôchodku.

5. Alternatívne riešenia

Pri zachovaní súčasného právneho stavu by sa suma zvýšenia dôchodkových dávok výsluhového zabezpečenia odvíjala od tzv. dôchodcovskej inflácie. Stanovenie nového modelu zvyšovania týchto dávok výsluhového zabezpečenia v rokoch 2019 až 2021 o pevnú sumu zvýšenia bude mať pozitívny vplyv na dotknuté subjekty, ktorých doba trvania služobného pomeru bola dlhšia a zvyšovanie tzv. dôchodcovskou infláciou by bolo pre túto skupinu nevýhodné. Nezvažovali sa iné alternatívne riešenia.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

☐ Áno

Nie

 

7. Transpozícia práva EÚ

 
 

8. Preskúmanie účelnosti**

 

9. Vplyvy navrhovaného materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočto-vo zabezpe-čené vplyvy

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyvy na podnika-teľské prostre-die

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostre-die

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na informa-tizáciu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

Vplyvy na rozpočet verejnej správy – celkový vplyv na rozpočet útvarov sociálneho zabezpečenia a Vojenského úradu sociálneho zabezpečenia bude pozitívny, z dôvodu zníženia výdavkov osobitných účtov na zvýšenie dôchodkových dávok výsluhového zabezpečenia.

Sociálne vplyvy – pozitívny aj negatívny vplyv na výšku nominálnych hodnôt dôchodkových dávok výsluhového zabezpečenia u dotknutých subjektov.

V skupine poberateľov výsluhových dôchodkov negatívne sociálne vplyvy sa týkajú tých poberateľov, ktorých doba trvania služobného pomeru je nižšia a suma výsluhového dôchodku, ak by bola zvyšovaná dôchodcovskou infláciou by sa zvýšila o vyššiu sumu ako sa zvýši podľa navrhovaného modelu zvyšovania výsluhových dôchodkov, kde sa do úvahy berie doba trvania služobného pomeru a nie výška výsluhového dôchodku.

11. Kontakt na spracovateľa

JUDr. Ivan Fufaľ

ivan.fufal@minv.sk

09610 56 800

12. Zdroje

údaje útvarov sociálneho zabezpečenia a Vojenského úradu sociálneho zabezpečenia,

údaje Sociálnej poisťovne o priemernej výške dôchodkových dávok ku dňu 30.06.2018

Inštitút finančnej politiky - Makroekonomická prognóza 46. zasadnutie výboru pre makroekonomické

prognózy (september 2018)

13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov

Stálej pracovnej komisii Legislatívnej rady vlády SR na posudzovanie vybraných vplyvov bol predložený materiál návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov so všetkými príslušnými náležitosťami na zaujatie stanoviska.

Komisia uplatnila k predloženému materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:

K doložke vybraných vplyvov

V doložke vybraných vplyvov, v bode 9 komisia považovala za potrebné označiť aj negatívne sociálne vplyvy, ktoré prináša predložený návrh zákona. V časti 10. Poznámky doložky vybraných vplyvov Komisia odporúča doplniť informáciu, ktorý vplyv prevažuje. Túto skutočnosť je zároveň potrebné zohľadniť úpravou a doplnením príslušného textu v predkladacej správe a vo všeobecnej časti dôvodovej správy. Ako odôvodnenie uviedla, že je potrebné zohľadniť aj skutočnosť, že predložený návrh zákona v porovnaní so súčasnou právnou úpravou v niektorých prípadoch znižuje príjmy dotknutých domácností, čo je zhodnotené aj v priloženej analýze sociálnych vplyvov. Podľa bodu 9. časti II. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov v prípade vyznačenia pozitívnych alebo negatívnych vplyvov, resp. pozitívnych aj negatívnych vplyvov, sa vypracuje analýza príslušných vplyvov, ktorá bude obsahovať bližšie vysvetlenie a popis. Ak návrh predpokladá súčasne pozitívne vplyvy aj negatívne vplyvy na vybranú oblasť, môže predkladateľ uviesť do časti 10. Poznámky, ktorý vplyv prevažuje.

Vyhodnotenie: V doložke vybraných vplyvov v bode 9 sa označili aj negatívne sociálne vplyvy a v časti 10 sa uviedlo, na akú skupinu poberateľov má negatívny vplyv dopad.

K vplyvom na rozpočet verejnej správy

Komisia berie na vedomie, že v rokoch 2019 až 2022 budú predmetné výdavky zabezpečené v rozpočte osobitných účtov príslušných rozpočtových kapitol, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet, a že možno očakávať, s výnimkou útvaru sociálneho zabezpečenia FR SR, pozitívny vplyv na tieto osobitné účty.

Zároveň však Komisia žiada do analýzy vplyvov doplniť predpoklady a výpočet vplyvov na verejné financie a kvantifikovať dlhodobý vplyv návrhu na verejné financie do roku 2070. Potreba vyčíslenia predmetných dlhodobých vplyvov vychádza z existencie fiškálneho dohľadu na európskej úrovni (pravidlá Paktu stability a rastu). Dlhodobé vplyvy reforiem dôchodkového systému vstupujú do indikátorov strednodobej a dlhodobej udržateľnosti. V materiáli sú uvedené zdroje, z ktorých sa pri kvantifikácii vplyvov vychádzalo. Samotný výpočet však chýba a návrh uvádza len finálne sumy, preto nie je možné overiť správnosť uvádzaných vplyvov. Návrh uvádza len krátkodobé vplyvy na verejné financie. Pri predlžujúcich sa kariérach je však pravdepodobné, že opatrenie bude mať z dlhodobého hľadiska negatívny vplyv na verejné financie a môže ohroziť dlhodobú udržateľnosť systému výsluhových dôchodkov.

V nadväznosti na vyššie uvedené Komisia žiadala prehodnotiť navrhovanú zmenu spôsobu výpočtu valorizácie výsluhových dôchodkov. Valorizácia o dôchodcovskú infláciu tak, ako ju predpokladá súčasné znenie zákona, neohrozuje dlhodobú udržateľnosť verejných financií.

V súlade s pripomienkou k valorizácii výsluhových dôchodkov Komisia požadovala prehodnotiť aj navrhovaný spôsob výpočtu valorizácie invalidných výsluhových dôchodkov a pozostalostných výsluhových dôchodkov.

Vyhodnotenie: Nový spôsob valorizácie dôchodkových dávok výsluhového zabezpečenia sa navrhuje len pre obdobie rokov 2019 až 2021.

K analýze sociálnych vplyvov, k bodu 4.1

V súvislosti so špecifikáciou návrhom dotknutých poberateľov dávok výsluhového zabezpečenia a vzhľadom k tomu, že podľa súčasného právneho stavu (valorizácia o dôchodcovskú infláciu) by sa valorizácia dotknutých dávok odvíjala od ich aktuálne vyplácanej sumy; pričom analýza sociálnych vplyvov sa vykonáva porovnaním aktuálneho (nielen) právneho stavu s navrhovaným právnym stavom; je potrebné doplniť u poberateľov výsluhového dôchodku aj údaj o priemernej dobe trvania služobného pomeru a o priemernej výške vyplácaného výsluhového dôchodku a u poberateľov invalidného výsluhového dôchodku, vdovského výsluhového dôchodku, vdoveckého výsluhového dôchodku a sirotského výsluhového dôchodku údaje o priemernej výške týchto dávok.

Vyhodnotenie: Nový spôsob valorizácie dôchodkových dávok výsluhového zabezpečenia sa navrhuje len pre obdobie rokov 2019 až 2021.

Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,

na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu

2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu

Tabuľka č. 1

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Vplyv na rozpočet verejnej správy v eurách

(cash = ESA2010)

 

2019

2020

2021

2022

 

Príjmy verejnej správy celkom

0

0

0

0

 

v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť

0

0

0

0

 

z toho:

     

- vplyv na ŠR

0

0

0

0

 

Rozpočtové prostriedky

0

0

0

0

 

EÚ zdroje

0

0

0

0

 

- vplyv na obce

0

0

0

0

 

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

 

- vplyv na útvary sociálneho zabezpečenia

0

0

0

0

 

Výdavky verejnej správy celkom

-1.153.606

-1.905.623

-1.472.653

0

 

v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť

0

0

0

0

 

z toho:

     

- vplyv na ŠR

0

0

0

0

 

Rozpočtové prostriedky

0

0

0

0

 

EÚ zdroje

0

0

0

0

 

spolufinancovanie

0

0

0

0

 

- vplyv na obce

0

0

0

0

 

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 153/2019 Z. z. Novela zákona o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.