A. Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky predkladá vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je primárne potreba zjednodušenia podmienok prijímania cudzincov vyplývajúca z aplikačnej praxe. V súčasnosti sú požiadavky na prijímanie, t. j. predkladanie dokladov cudzincami do konania o pobyte, nastavené pomerne rozsiahlo, čo má za následok predlžovanie konania o pobyte na strane správneho orgánu, keďže všetky predložené doklady musia byť skontrolované a vyhodnotené pracovníkmi cudzineckej polície.
Návrhom zákona sa zavádza zrušenie povinnosti prikladať dôkazy o finančnom zabezpečení pobytu cudzincov – a to v prípadoch, kde to európska legislatíva umožňuje. Keďže ide o podmienku, ktorú je možné overiť aj po udelení/obnovení pobytu (napr. v rámci povinností cudzincov mať počas udeleného pobytu finančné zabezpečenie pobytu na každý mesiac zostávajúceho pobytu) a nie pri podávaní žiadosti o pobyt, navrhuje sa predkladanie dokladov o finančnom zabezpečení pobytu vypustiť zo zákona o pobyte cudzincov vo všetkých prípadoch, kde je to možné. Návrh zákona zároveň ruší administratívnu povinnosť cudzincov – prikladanie fotografie k žiadosti o pobyt štátnych príslušníkov tretích krajín, resp. o vydanie dokladu o pobyte občanov Európskej únie a ich rodinných príslušníkov, keďže na oddeleniach cudzineckej polície Policajného zboru sa odoberajú biometrické údaje (vrátane fotografie tváre). Cieľom zavedenia navrhovaných zmien do aplikačnej praxe je prispieť najmä k znižovaniu administratívnej záťaže, a tým ku skráteniu doby konania o pobyte, čo umožní vybavenie väčšieho počtu žiadostí cudzincov na oddeleniach cudzineckej polície Policajného zboru.
Návrh zákona tiež zavedie možnosť podávania žiadostí o registráciu práva pobytu občanov Európskej únie a ich rodinných príslušníkov na ktoromkoľvek oddelení cudzineckej polície Policajného zboru, a nie striktne na oddelení cudzineckej polície Policajného zboru príslušnom podľa miesta pobytu, čím sa umožní aj týmto osobám riešiť si svoju životnú situáciu podľa vlastného uváženia na oddelení cudzineckej polície Policajného zboru, kde je aktuálne menší nápor na pridelenie termínu z rezervačného systému.
Návrh zákona rieši aj problémy aplikačnej praxe v prípade využívania rezervačného (objednávacieho) systému Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, a na tento účel zavádza povinnosť pre fyzické osoby a právnické osoby objednať sa na vybavenie životných situácií na príslušnom oddelení cudzineckej polície Policajného zboru, ak si chcú podať žiadosť osobne. Keďže v súčasnosti nie je táto povinnosť priamo v zákone o pobyte cudzincov, je potrebné pristúpiť k takejto úprave. Nápor cudzincov na území Slovenskej republiky je enormný a bez objednania sa na cudzineckú políciu cez rezervačný systém by mohlo dôjsť k narušeniu verejného poriadku, a to najmä kvôli zhromažďovaniu sa veľkého počtu cudzincov pred oddeleniami cudzineckej polície Policajného zboru a vyvolávaniu nepokojov z dôvodu nemožnosti riešiť si svoju životnú situáciu. S uvedeným súvisí aj úprava dĺžky platnosti národného víza udeleného na účel podania žiadosti o udelenie pobytu na našom území (okrem účelu podnikania), kde sa predlžuje toto obdobie z 90 dní na 120 dní, a to za účelom poskytnutia dlhšieho časového priestoru na objednanie sa na cudzineckú políciu.
Návrh zákona zavádza tiež zmeny a úpravy doterajšieho systému udeľovania pobytu na účel podnikania, a to najmä z dôvodu potreby zefektívnenia postupov a regulácie prijímania cudzincov na územie Slovenskej republiky na účel podnikania. Primárne ide o zavedenie systému kvót na počet prijatých žiadostí o udelenie prechodného pobytu na účel podnikania a zoznamu krajín, z ktorých budú cudzinci prijímaní na naše územie; zároveň sa bude vyhodnocovať miera hospodárskeho prínosu pre našu republiku. Zavádzajú sa aj niektoré ďalšie pravidlá, napríklad umožnenie podávania žiadostí o udelenie tohto účelu pobytu len v zahraničí na príslušnom zastupiteľskom úrade (a to bez možnosti udelenia teritoriálnej výnimky), udeľovanie pobytu na účel podnikania prvožiadateľom en bloc na tri roky a ďalšie. Žiadosti o obnovu prechodného pobytu na účel podnikania, resp. zmena účelu pobytu na podnikanie nie sú zahrnuté do systému kvót. Zmenou systému prijímania cudzincov na podnikanie by sa malo najmä zabezpečiť, aby prijímaní cudzinci riadne plnili účel udeleného pobytu na podnikanie, vykonávali podnikanie na našom území, ale tiež aby mali štátne orgány k dispozícii účinné prostriedky na zabránenie zneužívania účelu pobytu. Záujmom štátu je najmä ochrana bezpečnosti, postupné odbúravanie administratívnej záťaže či už na strane cudzincov, ako aj na strane pracovníkov štátnej správy a tiež správne prerozdelenie úloh medzi jednotlivými orgánmi štátnej správy podieľajúcimi sa na procesoch prijímania cudzincov na účel podnikania podľa predmetu ich pôsobnosti či kompetencií. Zároveň je možné predpokladať, že tento spôsob regulácie podnikania napomôže zvýšeniu zamestnanosti cudzincov, ktorí budú namiesto prechodného pobytu na účel podnikania žiadať o prechodný pobyt na zamestnanie. V praxi sú bežné prípady, kedy zamestnávateľ namiesto zamestnania cudzinca tohto núti, aby si vybavil živnostenské oprávnenie.
Návrh zákona predpokladá pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívny dopad na služby verejnej správy pre občana, ako aj na procesy služieb vo verejnej správe. Návrh zákona nepredpokladá žiadny vplyv na informatizáciu spoločnosti, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi ústavného súdu, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá byť predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve – Zmluva o fungovaní Európskej únie - čl. 67, čl. 77, čl. 79;
b) v sekundárnom práve
- smernica Rady 2003/86/ES z 22. septembra 2003 o práve na zlúčenie rodiny „(Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 19/zv. 6; Ú. v EÚ L 251, 3.10.2003) – gestor: Ministerstvo vnútra SR;
- smernica Rady 2003/109/ES z 25. novembra 2003 o právnom postavení štátnych príslušníkov tretích krajín, ktoré sú osobami s dlhodobým pobytom „(Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 19/zv. 6; Ú. v EÚ L 16, 23.1.2004) v platnom znení – gestor: Ministerstvo vnútra SR;
- smernica Európskeho Parlamentu a Rady 2014/36/EÚ o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účel zamestnania ako sezónni pracovníci (Ú. v. EÚ L 94, 28.3.2014) – gestor: Ministerstvo vnútra SR, spolugestori: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR, Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, Ministerstvo financií SR, Štatistický úrad SR;
- smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/66/EÚ z 15. mája 2014 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín v rámci vnútropodnikového presunu (Ú. V. EÚ L 157, 27. 5. 2014) – gestor: Ministerstvo vnútra SR, spolugestori: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR;
- smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/801 z 11. mája 2016 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účely výskumu, štúdia, odborného vzdelávania, dobrovoľníckej služby, výmenných programov žiakov alebo vzdelávacích projektov a činnosti aupair (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 132/21, 21.5.2016) v platnom znení – gestor: Ministerstvo vnútra SR, spolugestori: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR;
- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/1191 zo 6. júla 2016 o podporovaní voľného pohybu občanov prostredníctvom zjednodušenia požiadaviek na predkladanie určitých verejných listín v Európskej únii a o zmene nariadenia (EÚ) č. 1024/2012 (Ú. v. EÚ L 200, 26. 7. 2016) – gestor: Ministerstvo spravodlivosti SRi;
- smernica Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1883 z 20. októbra 2021 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účely vysokokvalifikovaného zamestnania a o zrušení smernice Rady 2009/50/ES (Ú. v. EÚ L 382, 28.10.2021) – gestor: Ministerstvo vnútra SR, spolugestori: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR;
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie priamo upravený nie je.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) lehota na prebratie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení – lehota na prebratie smernice 2003/86/ES bola do 3. októbra 2005, smernice 2003/109/ES do 23. januára 2006, lehota na prebratie smernice 2014/36/EÚ do 30. septembra 2016, lehota na prebratie smernice 2014/66/EÚ do 29. novembra 2016, lehota na prebratie smernice (EÚ) 2016/801 do 23. mája 2018 a smernice (EÚ) 2021/1883 do 18. novembra 2023;
b) informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie – v súvislosti s neoznámením transpozičných opatrení k smernici (EÚ) 2021/1883 do vnútroštátneho poriadku prebieha konanie o porušení zmlúv č. INFR(2024)0136 v štádiu formálneho oznámenia zo dňa 24. januára 2024;
c) informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú uvádzané právne akty Európskej únie už prebraté, spolu s uvedením rozsahu ich prebratia, príp. potreby prijatia ďalších úprav:
- smernica 2003/86/ES bola úplne prebratá do zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
- smernica 2003/109/ES bola úplne prebratá do zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
- smernica 2014/36/EÚ bola úplne prebratá v zákone č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce, zákone č. 580/2004 Z. z. zákone o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákone č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov, zákone č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok, zákone č. 145/1995 Z. z. zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správnych poplatkoch, zákone č. 98/2014 Z. z. o krátkodobom nájme bytu, ústavnom zákone č. 460/1992 Zb. - Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení, zákone č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákone č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení, zákone č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 238/1998 Z. z. o príspevku na pohreb, zákone č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákone č. 568/2009 Z. z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákone č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákone č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, zákone č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) v znení neskorších predpisov, zákone č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok;
- smernica 2014/66/EÚ bola úplne prebratá v zákone č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce, zákone č. 580/2004 Z. z. zákone o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákone č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov, zákone č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok, zákone č. 145/1995 Z. z. zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správnych poplatkoch, ústavnom zákone č. 460/1992 Zb. - Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení, zákone č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákone č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení, zákone č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 238/1998 Z. z. o príspevku na pohreb, zákone č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, zákone č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon), zákone č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
- smernica (EÚ) 2016/801 je úplne prebratá v zákone č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákone č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov; zákone č. 568/2009 Z. z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákone č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákone č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce, zákone č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákone č. 580/2004 Z. z. zákone o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákone č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov, zákone č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok, zákone č. 145/1995 Z. z. zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správnych poplatkoch; zákone č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, zákone č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) v znení neskorších predpisov, zákone č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákone č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov;
- smernica (EÚ) 2021/1883 je úplne prebratá v zákone č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce, zákone č. 580/2004 Z. z. zákone o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákone č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov, zákone č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok, zákone č. 145/1995 Z. z. zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správnych poplatkoch, zákone č. 98/2014 Z. z. o krátkodobom nájme bytu, ústavnom zákone č. 460/1992 Zb. - Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, zákone č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákone Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov, zákone č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov, zákone č. 238/1998 Z. z. o príspevku na pohreb v znení neskorších prepisov, zákone č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, zákone č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, zákone č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákone č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa v znení neskorších predpisov, zákone č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, zákone č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákone č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie: úplne.
_________________________
i) MS SR je koordinátorom implementácie predmetného nariadenia EÚ, pričom za aplikáciu a prijatie opatrení vo svojej pôsobnosti sú zodpovedné všetky ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy a iné orgány verejnej moci, ktoré ...