A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Predkladaným návrhom zákona sa v súvislosti s konsolidáciou verejných financií vstupuje článkom II do zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov. Navrhuje sa zavedenie asignácie podielu zaplatenej dane z príjmov pre rodičov ako náhradu za rodičovský dôchodok vyplácaný zo sociálneho poistenia, ktorý sa preto z príslušných právnych predpisov vypúšťa. Navrhuje sa tiež zvýšenie hranice maximálneho mesačného vymeriavacieho základu na platenie poistného na nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie, poistenie v nezamestnanosti, garančné poistenie, na financovanie podpory v čase skrátenej práce a na platenie poistného do rezervného fondu solidarity zo 7- násobku na 11-násobok priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky spred dvoch rokov.
V návrhu zákona v čl. III sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Cieľom návrhu zákona je na jednej strane vytvorenie predpokladov pre konsolidáciu verejných financií a na druhej strane podpora malých firiem a živnostníkov.
Pokiaľ ide o úpravy v oblasti dane z pridanej hodnoty navrhované v čl. VII, od 1. januára 2025 dochádza k zvýšeniu základnej sadzby dane, pričom sa zároveň navrhuje zvýšenie aktuálne uplatňovanej zníženej sadzby dane z 10 % na 19 % zo základu dane, ako aj zachovanie zníženej sadzby dane vo výške 5 % zo základu dane, za súčasnej úpravy zoznamu tovarov a služieb podliehajúcich týmto zníženým sadzbám dane.
Cieľom novely zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve je zmena spôsobu financovania materských škôl, kedy presunom kompetencií pri materských školách z originálnych kompetencií na prenesený výkon štátnej správy sa zníži percento podielových daní poukazovaných obciam o sumu 559 miliónov eur.
Ďalším vplyvom na výšku podielu dane z príjmov fyzických osôb (ďalej len „DPFO“) obcí a vyšších územných celkov je premietnutie konsolidačných opatrení vo vzťahu k DPFO, kedy predpokladaný vyšší výnos tejto dane bude smerovaný do štátneho rozpočtu na zníženie schodku rozpočtu verejnej správy.
Uvedené dopady si vyžiadali úpravu podielu územných samospráv na výnose DPFO, pričom suma podielu obcí a vyšších územných celkov vyplývajúca z doterajších prognóz zostáva zachovaná, to znamená, že percento podielu na DPFO sa znižuje len vo výške objemu konsolidačných opatrení prijímaných za účelom konsolidácie verejných financií.
Návrhom zákona sa v čl. XI dopĺňa ďalšie odvetvie medzi regulované činnosti. S cieľom znížiť finančnú záťaž regulovaných osôb a podporiť financovanie štátneho dlhu domácimi subjektami sa navrhuje, aby sa výnosy slovenských štátnych dlhopisov nezahŕňali do základu osobitného odvodu. Po oslobodení úrokov od odvodu by mali subjekty pri rovnakom úroku dopytovať viac dlhopisov. V závislosti elasticity na zmenu úrokov, môžu subjekty nakupovať viac dlhopisov aj v prípade, že sa úrok zníži. Taktiež sa navrhujú osobitné sadzby pre tie regulované odvetvia, pri ktorých je možné predpokladať vysokú mieru ziskovosti. Vyššia miera sociálnej zodpovednosti osôb podnikajúcich v týchto odvetviach podporí aj konsolidačné úsilie vlády.
Úpravou zákona sa v čl. XIII zavŕši proces transformácie solidárneho príspevku, ktorý bude uhradený v roku 2025, na vnútroštátne opatrenie.
Návrh zákona má pozitívne aj negatívne vplyvy, ktoré sú uvedené v doložke vybraných vplyvov.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými právnymi predpismi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Vládny návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií.
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Vláda Slovenskej republiky.
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☒
| Transpozícia/ implementácia práva EÚ
|
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Smernica Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (Ú. v. EÚ L 347, 11.12.2006) v platnom znení.
Smernica Rady 2009/47/ES z 5. mája 2009, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES, pokiaľ ide o znížené sadzby dane z pridanej hodnoty (Ú. v. EÚ L 116, 9. 5. 2009).
Smernica Rady (EÚ) 2018/912 z 22. júna 2018, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o povinnosť uplatňovať minimálnu štandardnú sadzbu (Ú. v. EÚ L 162, 27.6.2018).
Smernica Rady (EÚ) 2022/542 z 5. apríla 2022, ktorou sa menia smernice 2006/112/ES a (EÚ) 2020/285, pokiaľ ide o sadzby dane z pridanej hodnoty (Ú. v. EÚ L 107, 6. 4. 2022).
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| |
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
| |
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
| |
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
| september 2024
|
|
2. Definovanie problému
|
Prijatím zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií sa navrhuje konsolidácia verejných financií a stabilizácia verejného dlhu, nakoľko je nevyhnutné znížiť deficit štátneho rozpočtu.
Zákon o dani z príjmov
Zákon prispieva ku konsolidácii verejných financií úpravou viacerých ustanovení zákona. Opatrenia sú zacielené na dosiahnutie solidarity vyššie príjmových skupín s nižšie príjmovými skupinami a veľkých spoločností s menšími spoločnosťami.
Zákon o DPH
Navrhuje sa zvýšenie základnej sadzby dane, pričom sa zároveň navrhuje zvýšenie aktuálne uplatňovanej zníženej sadzby dane z 10 % na 19 % zo základu dane, ako aj zachovanie zníženej sadzby dane vo výške 5 % zo základu dane, za súčasnej úpravy zoznamu tovarov a služieb podliehajúcich týmto zníženým sadzbám dane.
Zákon o osobitnom odvode v regulovaných odvetviach
Návrhom zákona sa dopĺňa ďalšie odvetvie medzi regulované činnosti. S cieľom znížiť finančnú záťaž regulovaných osôb a podporiť financovanie štátneho dlhu domácimi subjektami sa navrhuje, aby sa výnosy týchto dlhopisov nezahŕňali do základu osobitného odvodu. Taktiež sa navrhujú osobitné sadzby pre tie regulované odvetvia, pri ktorých je možné predpokladať vysokú mieru ziskovosti. Vyššia miera sociálnej zodpovednosti osôb podnikajúcich v týchto odvetviach podporí aj konsolidačné úsilie vlády.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Zákon o dani z príjmov
Solidarita medzi vyššie príjmovými skupinami a nižšie príjmovými skupinami sa zabezpečuje úpravou ustanovení daňového bonusu na dieťa zvýšením adresnosti tohto bonusu. Zavádza sa nová sadzba dane pre právnické osoby so zdaniteľnými príjmami nad 1 mil. eur vo výške 22%. Za účelom podpory malého a stredného podnikania sa upravujú viaceré parametre vrátane zvýšenia hranice zdaniteľných príjmov zo 60 tis. eur na 100 tis. eur. Zavádza sa možnosť asignácie podielu zaplatenej dane pre rodičov.
Zákon o DPH
Zvyšuje sa základná sadzba DPH z 20 % na 23 % a na vybrané tovary a služby sa zavádzajú znížené sadzby vo výškach 19 % (potraviny, dodanie elektriny, služby spojené s podávaním nápojov v reštauračných a stravovacích zariadeniach s výnimkou podávania alkoholických nápojov s obsahom alkoholu viac ako 0,5 % objemu) a 5 % (lieky, vybraný okruh zdravotníckych pomôcok, vybraných okruh potravín, učebnice, služby spojené s podávaním jedál v reštauračných a stravovacích zariadeniach a tovary a služby poskytované sociálnym podnikom).
Zákon o osobitnom odvode v regulovaných odvetviach
S účinnosťou od 1. januára 2025 sa navyšuje sadzba pre energetické firmy na 30 % ročne, rozširuje sa osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach o subjekty podnikajúce v oblasti rafinérie a spracovania ropy, pre ktoré sa stanovuje sadzba 30 % ročne a zároveň sa navyšuje sadzba pre mobilných operátorov na 18,908 % ročne na horizonte 15 rokov. Taktiež sa vynímajú úrokové výnosov zo štátnych dlhopisov krajín EHP zo základu osobitného odvodu z podnikania v regulovaných odvetviach.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Zákon o dani z príjmov
Fyzické a právnické osoby.
Zákon o DPH
Finančné riaditeľstvo SR, daňové úrady, zdaniteľné osoby, fyzické osoby.
Zákon o osobitnom odvode v regulovaných odvetviach
Energetické firmy, subjekty podnikajúce v oblasti rafinérie a spracovania ropy, mobilní operátori, všetky regulované osoby, ktoré si môžu vyňať výnosy štátnych dlhopisov zo základu osobitného odvodu.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Zákon o dani z príjmov
Nulový variant - zachovanie doterajšej právnej úpravy.
Nedôjde k zvýšeniu príjmov štátneho rozpočtu.
Zákon o DPH
Nulový variant - zachovanie doterajšej právnej úpravy.
Nedôjde k zvýšeniu príjmov štátneho rozpočtu.
Zákon o osobitnom odvode v regulovaných odvetviach
Nulový variant - zachovanie doterajšej právnej úpravy.
Nedôjde k zvýšeniu príjmov štátneho rozpočtu.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
|
7. Transpozícia/implementácia práva EÚ
|
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
| ☐ Áno ☒ Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
| |
|
|
8. Preskúmanie účelnosti
|
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
|
9. Vybrané vplyvy materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
| ☐
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
| ☒
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Vplyvy na limit verejných výdavkov
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
| ☒
| Áno
|
|
| ☐
| Nie
|
Sociálne vplyvy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
| ☐
| Áno
|
|
| ☐
| Nie
|
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
|
|
|
|
|
|
|
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Ministerstvo financií SR
|
12. Zdroje
|
Inštitút finančnej politiky MF SR
|
13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
|
14. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách, v metodike ESA 2010)
|
2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 1 239 288 000
| 1 225 316 000
| 1 149 473 000
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
| | | | |
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 1 154 937 000
| 1 096 367 000
| 1 024 584 000
|
Rozpočtové prostriedky (Zákon o DPH)
| 0
| 919 550 000
| 965 164 000
| 940 257 000
|
Rozpočtové prostriedky (Zákon o osobitnom odvode v regulovaných odvetviach)
| 0
| 189 333 000
| 133 098 000
| 96 318 000
|
Rozpočtové prostriedky (Zákon o dani z príjmov)
| 0
| 46 054 000
| -1 895 000
| -11 991 000
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce, z toho:
| | 60 213 000
| 90 868 000
| 90 068 000
|
- vplyv na obce (Zákon o dani z príjmov)
| 0
| 60 213 000
| 90 868 000
| 90 068 000
|
- vplyv na vyššie územné celky, z toho:
| 0
| 32 237 000
| 48 650 000
| 48 222 000
|
- vplyv na vyššie územné celky (Zákon o dani z príjmov)
| 0
| 32 237 000
| 48 650 000
| 48 222 000
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy, z toho:
| 0
| -8 099 000
| -10 569 000
| -13 401 000
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy (VZP - Zákon o dani z príjmov)
| 0
| -2 449 000
| -3 196 000
| -4 053 000
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy (Sociálna poisťovňa - Zákon o dani z príjmov)
| 0
| -5 650 000
| -7 373 000
| -9 348 000
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 4 687 199
| -784 808 669
| -757 281 213
| -792 693 883
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
| 0
| | | |
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 4 687 199
| -182 006 000
| -113 969 194
| -109 577 400
|
Rozpočtové prostriedky (Zákon o DPH)
| 1 138 361
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky (Zákon o osobitnom odvode v regulovaných odvetviach)
| 326 022
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky (Zákon o dani z príjmov)
| 3 222 816
| -173 950 000
| -105 896 194
| -101 485 000
|
Rozpočtové prostriedky (Zákon o sociálnom poistení)
| 0
| -8 056 000
| -8 073 000
| -8 092 000
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
spolufinancovanie
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
| 0
| 0
| 0
| 0
|
o rozpočtovej zodpovednosti
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
| 0
| 0
| 0
| 0
|
o rozpočtovej zodpovednosti
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| -602 802 669
| -643 302 019
| -683 116 483
|
- z toho vplyv na Sociálna poisťovňu - Zákon o sociálnom poistení
| 0
| -343 460 669
| -365 824 019
| -388 772 483
|
- z toho vplyv na VZP – Zákon o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti
| 0
| -259 342 000
| -277 488 000
| -294 344 000
|
Vplyv na počet zamestnancov
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na mzdové výdavky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 4 687 199
| 0
| 0
| 0
|
(Zákon o DPH)
| 1 138 361
| 0
| 0
| 0
|
(Zákon osobitnom odvode v regulovaných odvetviach)
| 326 022
| 0
| 0
| 0
|
(Zákon o dani z príjmov)
| 3 222 816
| | | |
Iné ako rozpočtové zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora - Celkový vplyv na rozpočet (+negatívum/-pozitívum)
| 0
| -2 024 096 669
| -1 982 597 213
| -1 942 166 883
|
| 2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
| 0
| -2 024 096 669
| -1 982 597 213
| -1 942 166 883
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
| | | | |
z toho:
| | | | |
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
| 0
| -1 336 943 000
| -1 210 336 194
| -1 134 161 400
|
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
| 0
| -687 153 669
| -772 261 019
| -808 005 483
|
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Pozn.: Detailné analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy sú priložené v samostatných súboroch za novelizačné články Návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií.
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
(Zákon o DPH)
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 919 550 000
| 965 164 000
| 940 257 000
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 919 550 000
| 965 164 000
| 940 257 000
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 919 550 000
| 965 164 000
| 940 257 000
|
v tom: (131) daň z pridanej hodnoty
| 0
| 919 550 000
| 965 164 000
| 940 257 000
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 1 138 361
| 0
| 0
| 0
|
v tom: kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR (FR SR)
| | | | |
Program 0EK0D0Q
| 71 880
| 0
| 0
| 0
|
Program 0EK0D14
| 164 989
| 0
| 0
| 0
|
Program 0EK0D1L
| 54 492
| 0
| 0
| 0
|
Program 0EK0D19
| 248 000
| 0
| 0
| 0
|
Program 0EK0D1B
| 199 000
| 0
| 0
| 0
|
Program 0EK0D1D
| 400 000
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: daňový bonus na hypotéky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
spolufinancovanie
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na počet zamestnancov
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na mzdové výdavky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 1 138 361
| 0
| 0
| 0
|
Iné ako rozpočtové zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
| 0
| 0
| 0
| 0
|
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Plnenie návrhu zákona je podmienené úpravami informačných systémov Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky (ďalej len „FR SR“) v celkovej výške 1 138 361 eur (kapitálové výdavky, rozpočtová položka 718, podprogram 0EK0D – Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu – Ministerstvo financií Slovenskej republiky), a to:
- Integrovaný systém Finančnej správy – správa daní (ISFS-SD) v sume 164 989 eur na rok 2024,
- DR SCAN v sume 54 492 eur na rok 2024,
- DATA WAREHOUSE (DWH) v sume 248 000 eur na rok 2024,
- Kontrolný výkaz DPH (KV DPH) v sume 199 000 eur na rok 2024,
- Portál finančnej správy (PFS) v sume 71 880 eur na rok 2024,
- eKasa, Virtuálna registračná pokladnica (VRP) v sume 400 000 eur na rok 2024.
Financovanie predmetných výdavkov bude zabezpečené v zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov rozpočtu verejnej správy na rok 2024.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
K novele zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty
S účinnosťou od 1.1.2025 sa zvyšuje základná sadzba DPH z 20 % na 23 % zo základu dane a na vybrané tovary a služby sa zavádzajú znížené sadzby DPH vo výškach 19 % a 5 % zo základu dane. Zároveň sa k rovnakému dátumu ruší v súčasnosti platná znížená sadzba DPH 10 % zo základu dane.
Pre okruh znížených sadzieb DPH vo výškach 19 % a 5 % zo základu dane (ďalej len „znížená sadzba 19 %“ alebo „znížená sadzba 5 %“) platí uvedené:
a) Zavádza sa znížená sadzba 19 % na dodanie elektriny (zníženie zo súčasne platných 20 %).
b) Zavádza sa znížená sadzba 19 % na všetky potraviny, s výnimkou potravín definovaných v bode d) (zníženie zo súčasne platných 20 %).
c) Zavádza sa znížená sadzba 19 % na služby spojené s podávaním nápojov v reštauračných a stravovacích zariadeniach s výnimkou podávania alkoholických nápojov s obsahom alkoholu viac ako 0,5 % objemu (zvýšenie zo súčasne platných 10 %).
d) Zavádza sa znížená sadzba 5 % na vybraný okruh potravín v rozsahu definovanom aktuálne platnou Prílohou č. 7 zákona č. 222/2004 Z. z., na ktoré sa v súčasnosti uplatňuje znížená sadzba 10 %.
e) Zavádza sa znížená sadzba 5 % na lieky, v rozsahu definovanom aktuálne platnou Prílohou č. 7 zákona č. 222/2004 Z. z., na ktoré sa v súčasnosti uplatňuje znížená sadzba 10 %.
f) Zavádza sa znížená sadzba 5 % na vybraný okruh zdravotníckych pomôcok, v rozsahu definovanom aktuálne platnou Prílohou č. 7 zákona č. 222/2004 Z. z., na ktoré sa v súčasnosti uplatňuje znížená sadzba 10 %.
g) Zavádza sa znížená sadzba 5 % na edukačné publikácie schválené príslušným ústredným orgánom štátnej správy, v rozsahu definovanom aktuálne platnou Prílohou č. 7 zákona č. 222/2004 Z. z., na ktoré sa v súčasnosti uplatňuje znížená sadzba 10 %.
h) Zavádza sa znížená sadzba 5 % na tovary a služby, ktoré v rámci aktivít sociálnej ekonomiky dodáva registrovaný sociálny podnik, ktorý 100 % svojho zisku po zdanení používa na dosiahnutie svojho hlavného cieľa (zníženie zo súčasne platných 10 %).
i) Zavádza sa znížená sadzba 5 % na služby spojené s podávaním jedál v reštauračných a stravovacích zariadeniach (zníženie zo súčasne platných 10 %).
j) Zavádza sa znížená sadzba 5 % na edukačné publikácie schválené príslušným ústredným orgánom štátnej správy, ak sú dodané ako elektronicky poskytovaná služba. (zníženie zo súčasne platných 20 %).
k) V platnosti naďalej zostáva znížená sadzba 5 % pre štátom podporované nájomné bývanie definovaná v pôvodnom rozsahu podľa aktuálne platného § 27 ods. 3 zákona č. 222/2004 Z. z.
Na tovary a služby nedefinované v bodoch a) až k) sa bude od 1. januára 2025 uplatňovať základná sadzba DPH vo výške 23 % zo základu dane, t. j.:
- v rámci služieb dochádza k zrušeniu uplatňovania zníženej sadzby DPH 10 % zo základu dane na prepravu osôb visutými a pozemnými lanovkami a lyžiarskymi vlekmi, na služby sprístupnenia prevádzky športových zariadení, na ubytovacie služby, na služby fitnescentier a na služby súvisiace s prevádzkou rekreačných parkov a pláží,
- v rámci tovarov dochádza k zrušeniu v súčasnosti platnej zníženej sadzby DPH 10 % zo základu dane na tlačené knihy, brožúry, letáky, noviny, časopisy, periodiká, obrázkové knižky, predlohy na kreslenie alebo maľovanie pre deti a hudobniny (s výnimkou edukačných publikácií definovaných v bodoch g) a j).
2.2.2. Charakteristika návrhu:
x zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Pozitívny vplyv na rozpočet:
K novele zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty
Výpočet vplyvu zvýšenia základnej sadzby DPH z 20 % na 23 % zo základu dane vychádza z údajov o prognózovanom akruálnom výnose DPH známom z Výboru pre daňové prognózy očisteného o predpokladané výnosy dane zo zavedených znížených sadzieb v jednotlivých rokoch. Výnosy sú na ďalšie roky indexované rastom nominálnej konečnej spotreby domácností z posledného známeho Výboru pre makroekonomické prognózy, zohľadňujúcej predpokladané dopady súboru zmien sadzieb DPH na makroekonomické prostredie. Výpočet zvýšenia základnej sadzby zohľadňuje negatívny fiškálny vplyv zavedenia zníženej sadzby 19 % na dodanie elektriny, potraviny a nápoje podávané v reštauračných a stravovacích zariadeniach (s výnimkou alkoholických nápojov), rozšírenie okruhu tovarov a služieb zdaňovaných zníženou sadzbou 5 % o vybrané potraviny, lieky, zdravotnícke pomôcky, edukačné publikácie, , jedlá podávané v reštauračných a stravovacích zariadeniach, tovary a služby dodávané registrovanými sociálnymi podnikmi. Kvantifikácia vplyvu zvýšenia základnej sadzby ďalej zohľadňuje pozitívny fiškálny vplyv zrušenia doteraz platnej zníženej sadzby 10 % na prepravu osôb visutými a pozemnými lanovkami a lyžiarskymi vlekmi, na ubytovacie služby, služby fitnescentier, služby súvisiace s prevádzkou rekreačných parkov a pláží, tlačené knihy, brožúry, letáky, noviny, časopisy, periodiká, obrázkové knižky, predlohy na kreslenie alebo maľovanie pre deti a hudobniny a ich zdaňovanie základnou sadzbou.
Výpočet vplyvu zníženia sadzby DPH na 19 % na dodanie elektriny vychádza z údajov Úradu pre reguláciu sieťových odvetví a MH SR o nákladoch domácností na elektrinu v roku 2024, t. j. o informácií o spotrebe a koncovej cene elektriny pre domácnosti predpokladanej pre rok 2024. Kvantifikácia na ďalšie roky predpokladá nemennú úroveň spotreby, koncová cena je indexovaná rastom nominálnej konečnej spotreby domácností vychádzajúcej z Výboru pre makroekonomické prognózy.
Výpočet vplyvu zníženia sadzby DPH na 19 %, resp. 5 % na vybrané okruhy potravín vychádza z údajov ŠÚ SR k váženej priemernej sadzbe DPH (tzv. WAR tabuľky, 2023), údajov o spotrebnom koši a historických údajov o cenách potravín v SR zohľadňujúc špecifikované okruhy potravín zdaňované sadzbou 19 % a 5 % (viď časť 2.2.1). Vplyvy na ďalšie roky sú indexované rastom nominálnej konečnej spotreby domácností známej z Výboru pre makroekonomické prognózy.
Výpočet vplyvu zvýšenia sadzby DPH na 19 % na nápoje podávané v reštauračných a stravovacích zariadeniach vychádza z údajov z daňových priznaní k DPH o tržbách v sektore NACE 56 za roky 2023 a ušlú časť roka 2024 a údajov o váženej priemernej sadzbe DPH, tzv. WAR tabuliek (ŠÚ SR, 2023). Uvedený výnos je očistený o výnosy z podávaných jedál na základe údajov o spotrebnom koši (ŠÚ SR, 2024) a o alkoholické nápoje. Odhad výnosu alkoholických nápojov je vyrátaný z údajov zo systému eKasa, pričom kvantifikácia zahŕňa všetky pokladnice napojené na portál FS SR v roku 2022 u podnikateľských subjektov pôsobiacich v sektore pod NACE kódom 56. Na ďalšie roky sú predpokladané výnosy indexované poslednou známou predikciou vývoja nominálnej konečnej spotreby domácností známej z Výboru pre makroekonomické prognózy.
Výpočet vplyvu zníženia sadzby DPH na 5 % na vybraný okruh liekov a zdravotníckych pomôcok vychádza z údajov o tržbách z daňových priznaní DPH (2023 a 2024) v sektoroch NACE 47740 a 47730, údajov o váženej priemernej sadzbe DPH, tzv. WAR tabuliek (ŠÚ SR, 2023), údajov o spotrebnom koši (ŠÚ SR, 2023) a zo štatistického výkazu o vydaných humánnych liekoch, zdravotníckych pomôckach a dietetických potravinách (NCZI, 2023). Na ďalšie roky sú predpokladané výnosy indexované poslednou známou predikciou vývoja nominálnej konečnej spotreby domácností známej z Výboru pre makroekonomické prognózy.
Výpočet vplyvu zníženia sadzby DPH na 5 % na edukačné publikácie vychádza z údajov o váženej priemernej sadzbe DPH, tzv. WAR tabuliek (ŠÚ SR, 2023), údajov o spotrebnom koši (ŠÚ SR, 2023) a údajov o tržbách z daňových priznaní DPH (2023 a 2024) v sektore NACE 5811. Na ďalšie roky sú predpokladané výnosy indexované poslednou známou predikciou vývoja nominálnej konečnej spotreby domácností známej z Výboru pre makroekonomické prognózy.
Výpočet vplyvu zníženia sadzby DPH na 5 % na tovary a služby, ktoré v rámci aktivít sociálnej ekonomiky dodávajú registrované sociálne podniky vychádza z údajov z daňových priznaní k DPH o tržbách všetkých aktívnych registrovaných sociálnych podnikov s platným priznaním štatútu v rámci zoznamu registrovaných sociálnych podnikov zverejňovaných MPSVaR SR za rok 2023. Na ďalšie roky sú predpokladané výnosy indexované poslednou známou predikciou vývoja nominálnej konečnej spotreby domácností známej z Výboru pre makroekonomické prognózy.
Výpočet vplyvu zníženia sadzby DPH na 5 % na jedlá podávané v reštauračných a stravovacích zariadeniach vychádza z údajov z daňových priznaní k DPH o tržbách v sektore NACE 56 za roky 2023 a ušlú časť roka 2024 a údajov o váženej priemernej sadzbe DPH, tzv. WAR tabuliek (ŠÚ SR, 2023). Uvedený výnos je očistený o výnosy z podávaných nápojov na základe údajov o spotrebnom koši (ŠÚ SR, 2024). Na ďalšie roky sú predpokladané výnosy indexované poslednou známou predikciou vývoja nominálnej konečnej spotreby domácností známej z Výboru pre makroekonomické prognózy.
Tabuľka 1 Odhadované fiškálne vplyvy v mil. eur (ESA2010)
| 2025
| 2026
| 2027
|
Zvýšenie základnej sadzby DPH
| 1 355
| 1 423
| 1 419
|
Znížená sadzba na potraviny (19 %)
| -86
| -91
| -95
|
Znížená sadzba gastro nealko nápoje (19 %)
| 20
| 22
| 23
|
Znížená sadzba elektrina (19 %)
| -13
| -14
| -14
|
Znížená sadzba vybrané potraviny (5 %)
| -193
| -204
| -213
|
Znížená sadzba gastro jedlá* (5 %)
| -60
| -63
| -66
|
Znížená sadzba vybrané lieky a zdravotnícke pomôcky (5 %)
| -97
| -101
| -105
|
Znížená sadzba učebnice* (5 %)
| -3
| -3
| -4
|
Znížená sadzba registrované sociálne podniky (5 %)
| -4
| -4
| -4
|
Vplyv zmien na DPH spolu
| 920
| 965
| 940
|
*vplyvy sú hrubým aproximovaným odhadom
Negatívny vplyv na rozpočet:
MF SR požiadalo FR SR o kvantifikáciu dopadov na informačné systémy finančnej správy, ktoré vyplývajú z návrhu zákona.
Negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy súvisí s požiadavkami na nevyhnutné zmeny systémov finančnej správy.
Odhadovaný hrubý finančný dopad na systémy finančnej správy v nadväznosti na tieto zmeny je vo výške 1 138 361 eur s DPH, z toho:
- Integrovaný systém Finančnej správy – správa daní (ISFS-SD) 164 989 eur s DPH
- DR SCAN 54 492 eur s DPH
- DATA WAREHOUSE (DWH) 248 000 eur s DPH
- Kontrolný výkaz DPH (KV DPH) 199 000 eur s DPH
- Portál finančnej správy (PFS) 71 880 eur s DPH
- eKasa, Virtuálna registračná pokladnica (VRP) 400 000 eur s DPH
Návrh zákona celkove vyvoláva úpravy informačných systémov finančnej správy vo výške
1 138 361 eur (kapitálové výdavky, rozpočtová položka 718, podprogram 0EK0D – Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu – Ministerstvo financií Slovenskej republiky), ktoré budú zabezpečené v rámci limitov kapitoly MF SR na rozpočtový rok 2024.
Odhad FR SR je urobený pri súčasnej miere poznania. Skutočnú prácnosť bude možné určiť až vo fáze realizácie príslušnej požiadavky.
Tabuľka č. 3
Príjmy (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Daňové príjmy (100)1
| 0
| 919 550 000
| 965 164 000
| 940 257 000
| |
v tom: (131) daň z pridanej hodnoty
| 0
| 919 550 000
| 965 164 000
| 940 257 000
| |
Nedaňové príjmy (200)1
| | | | | |
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
| | | | | |
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
| | | | | |
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 919 550 000
| 965 164 000
| 940 257 000
| |
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4
Výdavky (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Bežné výdavky (600)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Tovary a služby (630)2
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Bežné transfery (640)2
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
v tom: daňový bonus na hypotéky
| | 0
| 0
| 0
| |
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Kapitálové výdavky (700)
| 1 138 361
| 0
| 0
| 0
| |
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
| 1 138 361
| 0
| 0
| 0
| |
v tom: zmeny v informačných systémoch FR SR
| 1 138 361
| 0
| 0
| 0
| |
Kapitálové transfery (720)2
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
| 1 138 361
| 0
| 0
| 0
| |
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 5
Zamestnanosť
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Počet zamestnancov celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
z toho vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
z toho vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Osobné výdavky celkom (v eurách)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
z toho vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
z toho vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
| | | | | |
Poznámky:
| | | | | |
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
| |
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
| | | |
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu (Zákon o osobitnom odvode v regulovaných odvetviach)
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 189 333 000
| 133 098 000
| 96 318 000
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| | 189 333 000
| 133 098 000
| 96 318 000
|
Rozpočtové prostriedky
| | 189 333 000
| 133 098 000
| 96 318 000
|
v tom: (112) daň z príjmov právnických osôb
| | -50 329 000
| -48 501 000
| -45 985 000
|
v tom: (192) osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach
| | 239 662 000
| 230 956 000
| 218 975 000
|
v tom: (211003) dividendy
| | 0
| -49 357 000
| -76 672 000
|
EÚ zdroje
| | 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| | 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| | 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| | 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 326 022
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: zmeny v informačných systémoch MF SR (FR SR)
| 326 022
| 0
| 0
| 0
|
v tom: Portál finančnej správy (PFS) isvs_7213 (0EK0D0Q)
| 107 820
| 0
| 0
| 0
|
v tom: DR SCAN isvs_7149 (0EK0D1L)
| 81 739
| 0
| 0
| 0
|
v tom: Integrovaný systém Finančnej správy - správa daní (ISFS-SD) isvs_7714 (0EK0D14)
| 136 463
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na počet zamestnancov
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na mzdové výdavky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 326 022
| 0
| 0
| 0
|
Iné ako rozpočtové zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
| | 0
| 0
| 0
|
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie výdavkov súvisiace s úpravou IT systémov budú zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov rozpočtu verejnej správy na rok 2024.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Príjmy verejnej správy celkom
| | 189 333 000
| 133 098 000
| 96 318 000
|
Zvýšenie osobitného odvodu z podnikania v regulovaných odvetviach pre energetické firmy
| 0
| 155 778 000
| 100 891 000
| 63 155 000
|
Zaradenie rafinérií medzi firmy platiace osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach
| 0
| 36 000 000
| 36 000 000
| 36 000 000
|
Zvýšenie osobitného odvodu z podnikania v regulovaných odvetviach pre mobilných operátorov
| 0
| 25 483 000
| 25 483 000
| 25 483 000
|
Vyňatie úrokových výnosov zo štátnych dlhopisov zo základu osobitného odvodu z podnikania v regulovaných odvetviach
| 0
| -27 928 000
| -29 276 000
| -28 321 000
|
K novele zákona č 235/2012 Z. z. o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach
Zvýšenie osobitného odvodu z podnikania v regulovaných odvetviach pre energetické firmy
S účinnosťou od 1.1.2025 sa navyšuje sadzba pre energetické firmy na 30 % ročne.
Zaradenie rafinérií medzi firmy platiace osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach
S účinnosťou od 1.1.2025 sa rozširuje sa osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach o subjekty podnikajúce v oblasti rafinérie a spracovania ropy, pre ktoré sa stanovuje sadzba 30 % ročne.
Zvýšenie osobitného odvodu z podnikania v regulovaných odvetviach pre mobilných operátorov
S účinnosťou od 1.1.2025 sa navyšuje sadzba pre mobilných operátorov na 18,908 % ročne na horizonte 15 rokov.
Vyňatie úrokových výnosov zo štátnych dlhopisov zo základu osobitného odvodu z podnikania v regulovaných odvetviach
S účinnosťou od 1.1.2025 sa vynímajú úrokové výnosov zo štátnych dlhopisov krajín EHP zo základu osobitného odvodu z podnikania v regulovaných odvetviach.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
K novele zákona č. 235/2012 Z. z. o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach
Rozšírenie osobitného odvodu z podnikania v regulovaných odvetviach a navýšenie sadzby
Výpočet vplyvu vychádza z účtovných závierok dotknutých subjektov, kde bol odhadnutý výsledok hospodárenia za pomoci údajov o raste ekonomiky a vývoji cien energií z poslednej makroekonomickej prognózy. Na odhadnutý výsledok hospodárenia pre vybrané subjekty bola aplikovaná sadzba osobitného odvodu v danom roku. Samotný fiškálny vplyv je ponížený o výpadok na dani z príjmov právnických osôb (DPPO), nakoľko odvod má negatívny vplyv na základ DPPO a tým pádom aj spôsobí výpadok korporátnej dane. Zároveň je zohľadnený aj ušlý príjem z dividend podnikov v (spolu)vlastníctve štátu, ktorý sa prejavuje nie skôr ako v nasledujúcom roku.
Vyňatie úrokových výnosov zo štátnych dlhopisov zo základu osobitného odvodu z podnikania v regulovaných odvetviach
Kvantifikácia vplyvu vyňatia úrokových výnosov zo štátnych dlhopisov zo základu osobitného odvodu počíta s vyňatím úrokových výnosov zo štátnych dlhopisov Slovenskej republiky a ostatných členských štátov EHP. Štátne dlhopisy tretích krajín nie sú obsiahnuté. Odhad vychádza z (hrubých) úrokových výnosov bánk zo všetkých štátnych dlhopisov. Pre rok 2024 je predpokladaný silný medziročný rast hrubých úrokových výnosov bánk zo štátnych dlhopisov na úrovni 26 %, ktorý súvisí s nahrádzaním starších dlhopisov v portfóliách pomocou nových dlhopisov s vyšším úrokom a ktorý potvrdzujú aj predbežné údaje z výkazu ziskov a strát bánk za prvých 8 mesiacov roku 2024. V rokoch 2025, 2026 a 2027 sa predpokladá spomalenie medziročných rastov úrokových výnosov na 17 %, 18 %, resp. 16 % v súlade s emisným plánom slovenských štátnych dlhopisov. Čisté úrokové výnosy zo štátnych dlhopisov sú odhadnuté z hrubých pomocou pomeru čistých a hrubých celkových úrokových výnosov bánk, ktorý ku konca roka 2023 dosiahol 57,2 % (dopočítaný údaj z výkazu ziskov a strát bánk). V štvorročnom horizonte je predpokladaný postupný nárast pomeru čistých a hrubých úrokových výnosov k hodnote 70 %.
Tabuľka č. 3
Príjmy (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Daňové príjmy (100)1
| 0
| 189 333 000
| 182 455 000
| 172 990 000
| |
v tom: (112) daň z príjmov právnických osôb
| 0
| -50 329 000
| -48 501 000
| -45 985 000
| |
v tom: (194) osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach
| 0
| 239 662 000
| 230 956 000
| 218 975 000
| |
Nedaňové príjmy (200)1
| | 0
| -49 357 000
| -76 672 000
| |
v tom: (211003) dividendy
| 0
| 0
| -49 357 000
| -76 672 000
| |
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
| | | | | |
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
| | | | | |
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
| | 189 333 000
| 133 098 000
| 96 318 000
| |
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4
Výdavky (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Bežné výdavky (600)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Tovary a služby (630)2
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Bežné transfery (640)2
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Kapitálové výdavky (700)
| 326 022
| 0
| 0
| 0
| |
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
| 326 022
| 0
| 0
| 0
| |
v tom: zmeny v informačných systémoch FR SR
| 326 022
| 0
| 0
| 0
| |
Kapitálové transfery (720)2
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
| 326 022
| 0
| 0
| 0
| |
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 5
Zamestnanosť
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Počet zamestnancov celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
z toho vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
z toho vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Osobné výdavky celkom (v eurách)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
z toho vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
z toho vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
| | | | | |
Poznámky:
| | | | | |
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
| |
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
| | | |
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
(Zákon o dani z príjmov)
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 130 405 000
| 127 ...
|