☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☒ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o odstránenie pozitívneho vplyvu v Doložke vybraných vplyvov alebo žiada úpravu Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a priloženie Kalkulačky nákladov.
Odôvodnenie: Predložený materiál uvádza pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, ktorý ale podľa lokalizácie predkladateľa nie je možné identifikovať vo vlastnom materiáli. Ak sa daný vplyv nenachádza vo vlastnom materiáli je potrebné odstrániť vyznačenie pozitívneho vplyvu. V prípade, že materiál pozitívny vplyv obsahuje, je potrebné aby predkladateľ daný vplyv uviedol v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie s doplnenou lokalizáciou a opisom výpočtu a zdrojmi, z ktorých predkladateľ čerpal pri určení jednotlivých hodnôt vo výpočte. V prípade výpočtov vplyvu je potrebné priložiť k materiálu aj Kalkulačku nákladov pre potrebu kontroly kvantifikácie.
Stanovisko predkladateľa: opravená lokalizácia. Kalkulačka nákladov priložená.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, žiadny vplyv na rozpočet VÚC a obcí a žiadny vplyv na limit verejných výdavkov. V analýze vplyvov v tabuľke č. 1/A je kvantifikovaný úbytok príjmov VZP v sume 7,7 mil. eur v roku 2025, v sume 9,2 mil. eur v roku 2026 a v sume 9,7 mil. eur v roku 2027. Zároveň je kvantifikovaná aj úspora výdavkov VZP v sume 15,5 mil. eur v roku 2025, v sume 18,4 mil. eur v roku 2026 a v sume 19,4 mil. eur v roku 2027. Celkový vplyv návrhu predstavuje úsporu výdavkov VZP v sume 7,7 mil. eur v roku 2025, v sume 9,2 mil. eur v roku 2026 a v sume 9,7 mil. eur v roku 2027. Uvedená úspora súvisí s vyradením cca 10 tisíc osôb nad 100 rokov z centrálneho registra poistencov, za ktorých sa nebude hradiť platba za poistencov štátu.
Komisia žiada v analýze vplyvov, v súvislosti s rozšírením poskytovanej zdravotnej starostlivosti pre dlžníkov a ľudí bez domova, uviesť podrobnejší výpočet.
Odôvodnenie: Výpočet potrebných zdrojov odvíjajúci sa od počtu ľudí (aj to iba tých bez domova, s dlžníkmi odhad výpočtu nepracuje) Komisia považuje za nereálny. Pri vyčíslovaní vplyvu je možné očakávať výrazne zvýšený dopyt po službách všeobecnej ambulantnej starostlivosti ako len uvedených 19 osôb bez domova v roku 2022 alebo 34 v roku 2023.
Stanovisko predkladateľa: obmedzenie poskytovania zdravotnej starostlivosti pre dlžníkov nie je nástroj na šetrenie zdrojov verejného zdravotného poistenia, ale nástroj na účinnejšie vymáhanie dlžného poistného. Zdravotná starostlivosť, ktorá má byť poskytovaná osobám, ktorým je v súčasnosti rozsah poskytovania obmedzený kvôli existencii ich dlhu bude poskytnutá v budúcnosti, potom, ako dôjde k úhrade ich dlhu. Z tohto dôvodu nie je možné vnímať jej skoršie poskytnutie ako zvýšenie výdavkov verejného zdravotného poistenia, keďže tieto výdavky by boli realizované aj tak neskôr (a pravdepodobne vo vyššej výške ako v súčasnosti).
Ako zvýšenie výdavkov verejného zdravotného poistenia by bolo možné posudzovať iba tú zdravotnú starostlivosť, ktorá bude poskytovaná dlžníkom, ktorým sa bez jej poskytnutia zhoršil časom stavom natoľko, že by zomreli (a teda by už pre nich v budúcnosti poskytnutie zdravotnej starostlivosti nebolo relevantné). MZ SR nemá k dispozícii analýzu o počte zbytočných úmrtí v dôsledku odopierania plného rozsahu zdravotnej starostlivosti dlžníkom.
V analýze vplyvov v tabuľke č. 4 Komisia žiada upraviť v bežných výdavkoch riadok „Sociálnej poisťovni a zdravotným poisťovniam (641003)“ na správne zaradenie EKRK: Na platené poistné za skupiny osôb ustanovené zákonom, ide o program 07A01 - poistné za poistencov štátu EKRK 642031. Zároveň je z technického hľadiska potrebné v tabuľke č. 1/A vyplniť sumárne riadky „- vplyv na štátny rozpočet“ a „- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy“.
Stanovisko predkladateľa: označenie riadkov opravené v zmysle pripomienky. Sumárne riadky vyplnené.
Komisia zároveň upozorňuje, že v marci 2024 bola zverejnená nová makroekonomická prognóza Inštitútu finančnej politiky MF SR, ktorá bola použitá aj pri zostavovaní návrhu rozpočtu verejnej správy 2025 až 2027 (rozpisový list). Na základe uvedených skutočností Komisia žiada o aktualizáciu výpočtov v analýze vplyvov na roky 2025 až 2027.
Stanovisko predkladateľa: výpočty aktualizované podľa prognózy z marca 2024.
V doložke vybraných vplyvov je označený žiadny vplyv na limit verejných výdavkov, avšak z materiálu vyplýva úspora výdavkov VZP. V tejto súvislosti je potrebné označiť pozitívny vplyv na limit verejných výdavkov a uvedené zohľadniť v tabuľke č. 1/B a č. 4/B v analýze vplyvov.
Stanovisko predkladateľa: pozitívny vplyv na limit verejných výdavkov vyznačený.
K sociálnym vplyvom
V časti 4.1 analýzy sociálnych vplyvov sa popisuje vplyv na hospodárenie domácností a v časti 4.2 sa popisuje prístup ku zdrojom. V tejto súvislosti Komisia odporúča opatrenie z časti 4.1.1.b) vypustiť a zhodnotiť iba v bode 4.2 analýzy sociálnych vplyvov
Stanovisko predkladateľa: opatrenie z časti 4.1.1.b) vypustené.
|