A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2018.
Podľa plánu legislatívnych úloh je dôvodom na predloženie návrhu zákona zjednodušenie vybavovania elektronických podaní pri evidovaní vozidiel, čo vyplýva tiež z uznesenia vlády SR č. 327/2017 k návrhu opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia (bod B.8.). Cieľom je situácia, kedy po spracovaní žiadosti podanej prostredníctvom elektronickej služby bude žiadosť systémovo zasielaná na spracovanie do nového pracoviska v Slovenskej Ľupči, kde sa vytlačí papierové osvedčenie o evidencii časť II, objedná sa elektronické osvedčenie o evidencii časť I a tabuľky s evidenčným číslom sa pripravia na odoslanie. Pre občanov by to znamenalo úplné vylúčenie potreby osobnej návštevy dopravného inšpektorátu pri evidovaní novozakúpených vozidiel, ako aj vozidiel jednotlivo dovezených do Slovenskej republiky z cudziny.
V oblasti evidovania vozidiel sa navrhujú aj ďalšie čiastkové opatrenia, ktorých cieľom je zefektívniť a zlepšiť poskytovanie služieb evidencie vozidiel, napríklad zavedenie možnosti pre vlastníkov vozidiel, aby si sami mohli požiadať o prihlásenie novozakúpeného vozidla do evidencie prostredníctvom elektronickej služby, vypustenie fyzického porovnávania údajov z dokladov s údajmi na vozidle, umožnenie vykonávania niektorých ďalších evidenčných úkonov na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte alebo predĺženie platnosti zvláštnych evidenčných čísel.
Medzi najdôležitejšie zmeny v pravidlách cestnej premávky možno zaradiť úpravu parkovania na chodníku tak, aby nebolo možné jazdiť po chodníku, ale zaparkovať len na chodníku priľahlom k ceste, spresnenie zákazu používania mobilov a podobných zariadení počas vedenia vozidla a zavedenie povinnosti vytvárať záchranársku uličku v kolóne stojacich vozidiel.
Voči mladým vodičom, ktorí sú rizikovou skupinou, sa navrhuje zavedenie istej obdoby skúšobnej lehoty, ktorú poznal predchádzajúci zákon č. 315/1996 Z. z., avšak navrhované nové opatrenia sú precíznejšie a zacielené na konkrétnu skupinu vodičov, ktorí v najväčšej miere negatívne ovplyvňujú dopravno-bezpečnostnú situáciu. Pôjde o sústavu opatrení, ktoré budú nasledovať po tom, čo vodič spácha druhé porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom alebo prekročenie rýchlosti jazdy v lehote do dvoch rokov od udelenia vodičského oprávnenia. Novinkou z týchto opatrení je rehabilitačný program pre vodičov, ktorí sa bude vykonávať u dopravného psychológa.
Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia a na vedenie motorových vozidiel vyplýva zo smernice 2006/126/ES o vodičských preukazoch, na základe ktorej sa od roku 2013 zvýšil vek na vedenie motorových vozidiel skupiny C a CE z 18 rokov na 21 rokov a na vedenie motorových vozidiel skupiny D a DE z 21 rokov na 24 rokov. Smernicou Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) 2018/645, ktorou sa zmenila smernica o vodičských preukazoch sa tento vek znižuje na pôvodnú úroveň, avšak za podmienky dôkladnejšieho a hlbšieho vzdelania mladších vodičov v teórii aj v praxi vedenia takýchto motorových vozidiel. Už aj v súčasnosti využíva možnosť viesť motorové vozidlo na základe aplikácie smernice 59/2003/ES v nižšom veku aj mnoho iných členských štátoch Európskej únie (napr. Česká republika, Rakúsko, Poľsko, Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia, Írsko). Týmto sa zároveň vyhovie požiadavkám dopravných podnikov a autodopravcov, ktorí takéto opatrenie navrhovali už dlhodobo vzhľadom na nedostatok vodičov v nákladnej a autobusov doprave.
Predmetom návrhu zákona je súčasne aj zlepšenie vymožiteľnosti sankcií ukladaných v rámci objektívnej zodpovednosti, ktorá je najmä vo vzťahu k vozidlám evidovaným v zahraničí značne obmedzená. Zavádza sa nový právny inštitút – blokové konanie o správnom delikte držiteľa vozidla, ktoré umožní ukladať pokuty držiteľovi alebo vodičovi priamo na mieste za porušenie pravidiel zistené v minulosti (vozidlá sa budú zastavovať na základe tzv. black listov evidenčných čísel), na čo budú naviazané ďalšie donucovacie oprávnenia ako uloženie kaucie v prípade neuhradenia pokuty na mieste alebo možnosť zadržať doklady vozidla a tabuľky s evidenčným číslom až do uhradenia pokuty. Zlepšenie vymožiteľnosti pokuty za objektívnu zodpovednosť obdobným spôsobom sa navrhuje upraviť aj v zákone č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a zákone č. 488/2013 Z. z. o diaľničnej známke.
V novele zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch sa predovšetkým zvyšuje horná hranica možnej pokuty za používanie mobilov a podobných zariadení počas vedenia vozidla, a to v blokovom konaní z 50 eur na 100 eur a v riadnom konaní zo 100 eur na 200 eur.
Predpokladajú sa pozitívne vplyvy aj negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na informatizáciu a na služby pre občana; vplyvy na životné prostredie a manželstvo, rodičovstvo a rodinu sa nepredpokladajú žiadne.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| * Materiál nelegislatívnej povahy
|
S Materiál legislatívnej povahy
|
S Transpozícia práva EÚ
|
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| Začiatok: 4.6.2018
Ukončenie: 18.6.2018
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| |
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády
SR*
| |
2. Definícia problému
|
Návrh zákona sa predkladá v súvislosti s plnením uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 327 z 28. júna 2017, ktoré uložilo ministrovi vnútra zjednodušiť vybavovanie elektronických podaní na úseku evidovania vozidiel; návrh zákona bol zahrnutý do Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2018 s termínom na predloženie na rokovanie vlády v mesiaci apríl 2018. s odložením predloženia do 30. júna 2019.
Návrhom zákona taktiež dochádza k transpozícii smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/645 z 18. apríla 2018, ktorou sa mení smernica 2003/59/ES o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku vodičov určitých cestných vozidiel nákladnej a osobnej dopravy a smernica 2006/126/ES o vodičských preukazoch v časti, ktorá sa týka zmien v smernici 2006/126/ES o vodičských preukazoch, ktorá sa má podľa uznesenia vlády č. 469 z 10. októbra 2018 predložiť na rokovanie vlády do 30. júna 2019.
Návrh zákona reaguje aj na vládou Slovenskej republiky schválený Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike (uznesenie č. 110 z 13. marca 2019), podľa ktorého sa v termíne do 31. decembra 2019 majú zaviesť farebne odlišné tabuľky s evidenčným číslom pre čisté elektromobily a plug-in hybridy.
Súčasne je návrh zákona vypracovaný aj na základe dokumentu „Biela kniha do roku 2050 – Plán jednotného európskeho dopravného priestoru – Vytvorenie konkurencieschopného dopravného systému efektívne využívajúceho zdroje“, ktorá v zozname iniciatív pre oblasť bezpečnosti dopravy obsahuje prvoradé úlohy vyplývajúce najmä z cieľa 1.4. – Konať v prospech bezpečnosti dopravy: zachrániť tisícky životov.
Súčasný stav:
Elektronizácia služieb na úseku evidovania vozidiel je čiastočná, nezabezpečujúca vo viacerých prípadoch komplexný servis bez nutnosti osobnej návštevy pracoviska evidujúceho vozidlá.
Z dlhodobého hľadiska sa Slovenskej republike darilo plniť záväzok znížiť do roku 2020 počet úmrtí na cestách o 50 % (na počet 172), avšak tento stav nemožno bez adekvátnych zmien udržiavať až do roku 2020. V súčasnosti neexistujú účinné opatrenie na zamedzenie recidívy páchania deliktov v doprave u vodičov s krátkou vodičskou praxou.
Pri realizácii objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla sa Policajný zbor stretáva s nemožnosťou konať vo veci deliktov, kde nemohli byť zistené údaje o vozidle a jeho držiteľovi, rovnako problémové je i vymáhanie pokuty uloženej pri realizácii objektívnej zodpovednosti držiteľovi vozidla, ktoré nie je evidované v Slovenskej republike.
Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia a na vedenie motorových vozidiel vyplýva zo smernice Európskeho parlamentu a Komisie 2006/126/ES o vodičských preukazoch. Podľa tejto smernice sa od roku 2013 zvýšil vek na vedenie motorových vozidiel skupiny C a CE z 18 rokov na 21 rokov a na vedenie motorových vozidiel skupiny D a DE z 21 rokov na 24 rokov. Toto zvýšenie minimálneho veku sa na základe zmeny smernice zosúlaďuje s minimálnymi vekmi podľa smernice 2003/59/ES o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku vodičov určitých cestných vozidiel nákladnej a osobnej dopravy.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Cieľom návrhu zákona je zjednodušenie vybavovania elektronických podaní na úseku evidovania vozidiel a zlepšenie podnikateľského prostredia prostredníctvom zefektívnenia prihlasovania vozidiel do evidencie a vykonávania podaní prostredníctvom elektronických služieb zriadených na tento účel. Cieľom je zmena elektronických služieb na úseku evidovania vozidiel, kedy po spracovaní žiadosti bude žiadosť systémovo zasielaná na spracovanie do nového pracoviska v Slovenskej Ľupči, kde sa vytlačí papierové osvedčenie o evidencii časť II a pripravia sa na odoslanie tabuľky s evidenčným číslom, ktoré budú doručované občanom prostredníctvom kuriérnej služby. Pre občanov by to znamenalo vytvorenie predpokladov na úplné vylúčenie potreby osobnej návštevy dopravného inšpektorátu pri evidovaní novozakúpených vozidiel, vozidiel jednotlivo dovezených do Slovenskej republiky z cudziny, ako aj vykonávania prevodov držieb vozidiel prostredníctvom elektronickej služby zavedenej za tento účel.
Na zníženie nehodovosti najmä mladých a neskúsených vodičov sa navrhuje prijať opatrenia (doškoľovací kurz, rehabilitačný program pre vodičov, preskúšanie odbornej spôsobilosti a v prípade ďalšej recidívy až odobranie vodičského oprávnenia) pri zistení opakovaného porušovania vybraných pravidiel cestnej premávky vodičom s vodičskou praxou do dvoch rokov.
Ďalším podstatným cieľom návrhu zákona je úpravou vybraných pravidiel cestnej premávky zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky, znížiť vek na vedenie motorových vozidiel skupiny C, CE, D a DE a zlepšiť vymožiteľnosť pokuty uloženej pri aplikácii objektívnej zodpovednosti.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Návrh zákona sa bude týkať:
a) účastníkov cestnej premávky,
b) žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia a držiteľov vodičského oprávnenia,
c) vlastníkov, držiteľov a prevádzkovateľov vozidiel,
d) predajcov nových vozidiel, osôb, ktorých predmetom činnosti je predaj vozidiel,
e) pracovísk originality vozidiel,
f) orgánov štátnej správy: Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Ministerstvo vnútra SR, okresné úrady, orgány Policajného zboru.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Alternatívne riešenia boli zvažované na úseku zmien v evidencii vozidiel prostredníctvom elektronickej služby zavedenej na tento účel, vrátane vykonávania zmien držiteľov vozidiel. V súčasnosti sa zmeny v evidencii vozidiel vykonávajú na dopravnom inšpektoráte, kde sa po zmene staré, neplatné tabuľky s evidenčným číslom odovzdajú policajtovi. Tu sa predpokladá zákonom uložiť povinnosť pre občanov po prevzatí nových dokladov a tabuliek s evidenčným číslom od doručovacej služby zabezpečiť vrátenie alebo následné odovzdanie pôvodných dokladov a tabuliek s evidenčným číslom priamo kuriérnej službe pri vydávaní nových dokladov a tabuliek, resp. povinnosť ich vrátenia najbližšiemu orgánu Policajného zboru. V ostatných bodoch neboli zvažované alternatívy, navrhované riešenia možno považovať za najvhodnejšie so zreteľom na oprávnené záujmy účastníkov cestnej premávky.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno Nie
Predpokladá sa zmena vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, resp. schválenie novej vyhlášky o dopravnom značení.
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
Návrhom zákona sa transponuje smernica Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) 2018/645 z 8. apríla 2018, ktorou sa mení smernica 2003/59/ES o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku vodičov určitých cestných vozidiel nákladnej a osobnej dopravy a smernica 2006/126/ES o vodičských preukazoch (Ú. v. EÚ L 112, 2. 5. 2018) v časti týkajúcej sa zmien v smernici 2006/126/ES o vodičských preukazoch.
|
8. Preskúmanie účelnosti**
|
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| S Pozitívne
| * Žiadne
| S Negatívne
|
S Áno
| * Nie
| * Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
z toho vplyvy na MSP
| S Pozitívne
| * Žiadne
| * Negatívne
|
S Pozitívne
| * Žiadne
| * Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| S Pozitívne
| * Žiadne
| * Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| * Pozitívne
| S Žiadne
| * Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| S Pozitívne
| * Žiadne
| * Negatívne
|
Vplyvy na služby pre občana z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
vplyvy na procesy služieb vo verejnej
správe
|
S Pozitívne
|
* Žiadne
|
* Negatívne
|
S Pozitívne
| * Žiadne
| * Negatívne
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| * Pozitívne
| S Žiadne
| * Negatívne
|
10. Poznámky
|
Predpokladá sa, že negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy bude prevažne len jednorazový; najvyšší podiel sa predpokladá pri úprave informačných systémov evidencie vodičov a evidencie vozidiel. Nálady súvisiace s tvorbou informačného systému objektívnej zodpovednosti sú vyčíslené v príslušnej analýze, jeho návratnosť odhadujeme v druhom, príp. treťom roku reálneho výkonu navrhovaných opatrení a v nasledujúcom období sa predpokladajú už len minimálne náklady a na strane druhej zvýšené príjmy do rozpočtu verejnej správy a predovšetkým zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky.
Vzhľadom na skutočnosť zavádzania nových opatrení predovšetkým na úseku zlepšenia vymožiteľnosti pokuty uloženej v rámci aplikácie inštitútu objektívnej zodpovednosti možno predpokladať, že predmetný materiál bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Uviesť odhad navýšenia príjmov však v súčasnosti nie je možné, keďže nie je možné dopredu určiť počet prípadov porušení pravidiel cestnej premávky, na ktoré sa uvedené opatrenia vzťahujú.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Prezídium Policajného zboru
odbor dopravnej polície – mjr. JUDr. Katarína Manduchová, e-mail katarina.manduchova2@minv.sk
odbor dokladov a evidencií – plk. Ing. Boris Križánek, e-mail ode.ppz@minv.sk
|
12. Zdroje
|
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky pri vypracovaní doložky vybraných vplyvov vychádzalo z vlastných odhadov, odhadov dodávateľov informačných systémov a štatistík Policajného zboru.
|
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
Komisia uplatnila k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania: Materiál predpokladá pozitívno-negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré nie sú rozpočtovo zabezpečené; pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívnych vplyvov na malé a stredné podniky; pozitívne vplyvy na informatizáciu; pozitívne vplyvy služieb verejnej správy na občana a pozitívne vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe. K doložke vybraných vplyvov a dôvodovej správe - dôvodová správa predloženej novelizácie identifikuje jej pozitívne sociálne vplyvy, avšak tie nie sú identifikované v doložke vybraných vplyvov, v súvislosti s čím nie je vypracovaná analýza sociálnych vplyvov. Túto diskrepanciu je potrené odstrániť, v súlade s pripomienkami formulovanými nižšie.
K sociálnym vplyvom
Nakoľko predmetná novelizácia navrhuje zníženie minimálnej vekovej hranice pre získanie vodičských oprávnení špecifikovaných v zákone, možno identifikovať pozitívny sociálny vplyv tejto novelizácie, a síce zlepšenie prístupu k získaniu vodičských oprávnení (identifikovateľné v bode 4.2 analýzy sociálnych vplyvov) a k obsadeniu pracovných pozícií, ktorých podmienkou je získanie konkrétneho vodičského oprávnenia (identifikovateľné v bode 4.4).
Bod 4, vzťahujúci sa na § 4 ods. 1 písm. f) novelizovaného zákona, zvyšuje bezpečnosť chodca, čo možno označiť ako pozitívny vplyv v rámci bodu 4.2 analýzy sociálnych vplyvov.
Keďže sa na základe čl. IV predloženého materiálu ruší minimálna veková hranica pre získanie inštruktorského oprávnenia, ktorú stanovuje zákon č. 93/2005 Z. z. autoškolách (§ 8 , ods. 2), toto možno vyhodnotiť ako pozitívny vplyv identifikovateľný v bode 4.2 analýzy sociálnych vplyvov.
Komisia tiež odporúča zhodnotiť vplyv Čl. II tejto novelizácie, ktorým sa mení § 53 ods. 7 Občianskeho zákonníka. Má zato, že by bolo potrebné vyhodnotiť, či nedochádza k vzniku negatívneho sociálneho vplyvu podľa bodu 4.2 analýzy sociálnych vplyvov, spočívajúcom v zhoršení postavenia spotrebiteľov pri uzatváraní spotrebiteľských zmlúv.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Nakoľko sa v materiáli navrhuje znížiť sankciu za priestupok podľa § 22 ods. 1 písm. b) zákona o priestupkoch, materiál bude mať na strane príjmov, podľa nášho názoru, nielen pozitívny ale aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Tento vplyv žiada Komisia vyčísliť v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy sú vyčíslené výdavky v sume 3 299 810 eur na rok 2019 a v sume 54 121 eur ročne na roky 2020 až 2022, vrátane vplyvu na zvýšenie počtu zamestnancov o 5 osôb a s tým súvisiacich osobných výdavkov. V zmysle časti 2.1.1. analýzy vplyvov ako aj v zmysle doložky vybraných vplyvov predmetné výdavky nie sú rozpočtovo zabezpečené. Komisia podotýka, že Ministerstvo vnútra SR nepredložilo požiadavku na zvýšenie výdavkov a zvýšenie limitu počtu zamestnancov ani v rámci komentára MV SR k návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2019 až 2021 a ani na rokovaní k predmetnému návrhu rozpočtu. V nadväznosti na uvedené Komisia nesúhlasí s rozpočtovo nekrytým vplyvom vyplývajúcim z materiálu. Všetky predmetné vplyvy žiada Komisia zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov ako aj schváleného limitu počtu zamestnancov kapitoly Ministerstva vnútra SR na príslušný rozpočtový rok, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet.
V čl. IV materiálu na novelizuje zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách v znení neskorších predpisov, ktorej predmetom je v zmysle predkladacej správy znovuzavedenie autoškoly Ministerstva vnútra SR. Predkladateľ v materiáli bližšie nepopisuje postupy a činnosti potrebné k znovuzavedeniu tejto autoškoly a neuvádza ani žiadne kvantifikácie. V nadväznosti na uvedené je potrebné do materiálu doplniť vplyvy súvisiace so znovuzavedením tejto autoškoly, resp. vysvetliť, prečo sa predkladateľ v doložke a analýze vplyvov k tejto autoškole nevyjadruje.
Komisia upozorňuje, že v tabuľke č. 1 analýzy vplyvov nie je vyplnený ani riadok „financovanie zabezpečené v rozpočte“ ani riadok „rozpočtovo nekrytý vplyv/úspora“. Uvedené je potrebné doplniť.
Komisia zároveň upozorňuje, že analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy sa v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vypracováva na bežný rok a tri nasledujúce rozpočtové roky, t. j. v tomto prípade by mala byť vypracovaná na roky 2018 až 2021.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o podrobnejší kvalitatívny popis a prípadne vyčíslenie pozitívnych vplyvov na podnikateľské prostredie v časti „3.3 Náklady regulácie“ analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie v súvislosti so zefektívnením prihlasovania vozidiel do evidencie a vykonávania podaní prostredníctvom elektronických služieb.
Táto časť slúži na identifikáciu a vyčíslenie nákladov/úspor, ktoré vzniknú podnikateľom, pričom predkladateľ uvádza v časti 3.3.2 Nepriame finančné náklady, náklady, ktoré vzniknú dopravnému inšpektorátu. V prípade, že tieto náklady budú hradiť podnikatelia, považuje Komisia za potrebné uviesť aspoň ich približné vyčíslenie na základe predbežnej cenovej ponuky od dodávateľa služby.
K analýze vplyvov na služby verejnej správy pre občana
V bode 7.1.3 je potrebné podrobnejšie popísať aký vplyv na občana budú mať navrhované zmeny.
V bode7.2.1 je potrebné vyplniť zníženie nepriamych finančných nákladov – z navrhovaných zmien je zrejmé, že občan už nebude musieť pri vybavovaní žiadosti navštíviť úrad, ale bude si môcť vybaviť svoje žiadosti z pohodli domova elektronicky a následne mu budú všetky potrebné doklady a tabuľky s evidenčným číslom vozidla doručené na adresu ním zadanú. Občan teda ušetrí na cestovnom – čo sú nepriame finančné náklady. Uvedené zníženie je potrebné v bode 7.2.1 aj vyčísliť.
V bode 7.2.2 je potrebné vyplniť zníženie času vybavenia požiadavky – občan si bude môcť vybaviť svoje žiadosti elektronicky a všetky potrebné doklady mu budú doručené kuriérom, takže už nebude musieť navštíviť úrad, čím ušetrí cestu tam a späť, ako aj čakanie na úrade.
Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok.
Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do Doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok. Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ má možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
Vyhodnotenie pripomienok:
Všetky pripomienky Komisie boli akceptované a zapracované s tým, že k pripomienke Komisie k možným negatívnym vplyvom znovuzavedenia autoškoly MV SR a zmeny Občianskeho zákonníka uvádzame, že pôvodne navrhované zmeny boli z návrhu zákona vypustené.
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2019
| 2020
| 2021
| 2022
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| | | |
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 3 266 417
| 73 245
| 73 245
| 73 245
|
v tom: MV SR / program 0D6
| 3 266 417
| 73 245
| 73 245
| 73 245
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 3 266 417
| 73 245
| 73 245
| 73 245
|
Rozpočtové prostriedky
| 3 266 417
| 73 245
| 73 245
| 73 245
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
spolufinancovanie
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: MV SR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
spolufinancovanie
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na počet zamestnancov
| 5
| 5
| 5
| 5
|
- vplyv na ŠR
| 5
| 5
| 5
| 5
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na mzdové výdavky
| 8 312
| 54 276
| 54 276
| 54 276
|
- vplyv na ŠR
| 8 312
| 54 276
| 54 276
| 54 276
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 3 266 417
| 73 245
| 73 245
| 73 245
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
| 3 266 417
| 73 245
| 73 245
| 73 245
|
Iné ako rozpočtové zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
| 0
| 0
| 0
| 0
|
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona predpokladá negatívny, ale aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Negatívny vplyv v rokoch 2019 až 2022 sa predpokladá kryť v rámci rozpočtovej kapitoly MV SR, kde na základe dopadovej analýzy bude v súvislosti s predloženým návrhom zákona potrebné zabezpečiť
1. Zmena v informačnom systéme Centrálna evidencia správnych deliktov a priestupkov
2. Zmena v informačnom systéme dopravno-správne agendy
3. Zmena v informačnom systéme evidencia vozidiel
4. Vytvorenie nového pracoviska elektronických služieb na úseku evidovania vozidiel
5. Zmena v informačnom systéme dopravných nehôd
Vplyvy súvisiace s návrhom zákona budú zabezpečené v rámci limitov výdavkov a limitov počtu zamestnancov kapitoly Ministerstva vnútra SR na príslušný rozpočtový rok, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet. Nižšie uvádzame vplyvy, ktoré nemožno vyčísliť a ktoré nie sú z tohto dôvodu zahrnuté v analýze v bode 2.2.4.
Pozitívny vplyv v rozpočtovej kapitole MV SR – nevyčísliteľný
Návrhom zákona sa v súvislosti so zlepšením vymožiteľnosti pokuty uloženej pri aplikácii inštitútu objektívnej zodpovednosti zavádza ukladanie pokuty v blokovom konaní (ak v minulosti údaje o vozidle a jeho držiteľovi nemohli byť lustrované v príslušných evidenčných systémoch cudzích krajín a preto nemohol byť vydaný rozkaz o uložení pokuty). Vzhľadom na skutočnosť, že objektívna zodpovednosť držiteľa vozidla nie je vykonávaná automatizovaným spôsobom, MV SR nemá informácie o počte porušení pravidiel cestnej premávky vozidlami evidovanými v zahraničí a preto pozitívny vplyv na rozpočet nemožno vyčísliť. Vzhľadom na to, že ide o novú oblasť, nie je možné v súčasnosti odhadnúť príjem z uložených pokút.
Rovnako sa návrhom zákona zavádza možnosť povoľovania výnimky z § 39 ods. 4 zákona o cestnej premávke, z čoho možno predpokladať zvýšenie príjmov do rozpočtu verejnej správy, a to vzhľadom na skutočnosť, že povolenie takejto výnimky je podmienené úhradou správneho poplatku podľa položky 64 sadzobníka správnych poplatkov, ktorý je prílohou zákona NR SR č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov. Nakoľko však ide o novú oblasť a predkladateľ nemá vedomosť o počte žiadostí, navyše výška správneho poplatku sa určuje s ohľadom na časovú a miestnu platnosť výnimky, nemožno tento pozitívny vplyv presne kvantifikovať.
Negatívny vplyv v rozpočtovej kapitole MV SR – nevyčísliteľný
V predkladanom návrhu zákona sa okrem iného navrhuje z dôvodu menšej nebezpečnosti činu pre spoločnosť upraviť výmery sankcie pokuty a zákazu činnosti za spáchanie priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky podľa § 22 ods. 1 písm. b) zákona SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, ale len ak udalosť v cestnej premávke, ktorá by inak mohla byť kvalifikovaná ako škodová udalosť, vzhľadom na nesplnenie povinností, resp. porušenia zákazov podľa § 64 ods. 2 zákona o cestnej premávke, sa považuje za dopravnú nehodu. Porovnanie súčasného, účinného stavu možnosti ukladania pokuty a zákazu činnosti s navrhovaným stavom
Účinný stav Navrhovaný stav
Pokuta v eurách 300 – 1300 200 – 1000
zákaz činnosti v rokoch 1 – 5 0 – 5
Z praktických skúseností je známe, že v prípade vyššie uvedených priestupkov správne orgány ukladajú sankciu pokuty zväčša v najnižšej možnej výmere, t. j. 300 € (nový stav 200 €), avšak vzhľadom na skutočnosť, že predkladateľ nedisponuje (ani nemá informáciu, že niekto ňou disponuje) presným štatistickým prehľadom počtu vyššie uvedených priestupkov, nemožno kvantifikovať negatívny vplyv takéhoto návrhu.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
1. Cieľom návrhu zákona o cestnej premávke je zníženie nehodovosti najmä mladých a neskúsených vodičov prijatím opatrení (doškoľovací kurz, rehabilitačný program, preskúšanie odbornej spôsobilosti a v prípade ďalšej recidívy až odobranie vodičského oprávnenia) pri zistení opakovaného porušovania vybraných pravidiel cestnej premávky vodičom s vodičskou praxou do dvoch rokov. Na základe praktických skúseností o rozdielnom správaní sa vodičov pri vytváraní záchranárskej uličky v prípade vzniku dopravných kongescií na diaľnici, ako aj na základe informácií získaných zo zahraničia, sa navrhuje definovať povinnosť vytvárania záchranárskej uličky v kolóne stojacich vozidiel na diaľnici a na smerovo rozdelených cestách mimo obce. Zmenou znenia § 37 sa navrhuje označenie cesty ako cesty pre motorové vozidlá použiť napríklad na diaľnice a rýchlostné cesty vybudované v polovičnom profile, ale aj na cesty I. triedy a iné cesty, ak kompetentné orgány usúdia, že je vhodné na danej ceste zamedziť premávke nemotorizovaným účastníkom cestnej premávky a zvláštnym motorovým vozidlám.
2. Navrhovaným opatrením na zlepšenie podnikateľského prostredia je zefektívnenie prihlasovania vozidiel do evidencie a vykonávania podaní prostredníctvom elektronických služieb zriadených na tento účel. Cieľom je zmena elektronických služieb na úseku evidovania vozidiel, kedy po spracovaní žiadosti bude žiadosť systémovo zasielaná na spracovanie do nového pracoviska v Slovenskej Ľupči, kde sa vytlačí papierové osvedčenie o evidencii časť II, objedná sa elektronické osvedčenie o evidencii časť I a pripravia sa na odoslanie tabuľky s evidenčným číslom. Zároveň sa navrhuje obdobným spôsobom zabezpečovať zmeny v evidencii vozidiel prostredníctvom elektronickej služby zavedenej na tento účel. Občania budú povinní pri prevzatí nových dokladov a tabuliek s evidenčným číslom od doručovacej služby doručovacej službe zároveň odovzdať pôvodné doklady a tabuľky, inak si po nové doklady a tabuľky budú musieť prísť na dopravný inšpektorát. Centrálne pracovisko na vybavovanie elektronických podaní prostredníctvom elektronickej služby zavedenej na tento účel bude potrebné zabezpečiť po personálnej, technickej a organizačnej stránke. Súvisiace zmeny budú mať vplyv na informačný systém Národná evidencia vozidiel, ktorý bude potrebné vrátane elektronických služieb patrične upraviť. Ďalšou významnou zmenou je možnosť pre vlastníkov vozidiel, aby si sami mohli požiadať o prihlásenie novozakúpeného vozidla do evidencie prostredníctvom elektronickej služby zavedenej na tento účel.
3. Predmetom návrhu zákona je súčasne aj zlepšenie vymožiteľnosti sankcie, ktorá by v dôsledku nemožnosti zistenia údajov o držiteľovi vozidla, nemohla byť inak tejto osobe uložená (napr. osoby zodpovedné v rámci uplatnenia inštitútu objektívnej zodpovednosti za porušenie pravidiel cestnej premávky, o ktorých nie je Policajný zbor oprávnený vykonať automatizované vyhľadávanie v národných databázach krajín Európskej únie prostredníctvom informačného systému EUCARIS).
4. Návrh zákona predpokladá úpravu minimálneho veku na udelenie vodičského oprávnenia a na vedenie motorových vozidiel, ktorý vyplýva zo smernice Európskeho parlamentu a Komisie 2006/126/ES o vodičských preukazoch, podľa ktorej sa od roku 2013 zvýšil vek na vedenie motorových vozidiel skupiny C a CE z 18 rokov na 21 rokov a na vedenie motorových vozidiel skupiny D a DE z 21 rokov na 24 rokov. Toto zvýšenie minimálneho veku spolu s ďalšími faktormi spôsobuje v súčasnosti nedostatok vodičov vozidiel nákladnej a osobnej dopravy. Návrhom zákona sa znižuje tento vek z 21 rokov na 18 rokov (skupina C a CE) a z 24 na 21 rokov (skupina D a DE) čím dochádza k transpozícii smernice 2018/645.
5. Návrhom zákona sa súčasne upravuje aj zákon SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch, predovšetkým citovaného zákona a z dôvodu menšej nebezpečnosti činu pre spoločnosť sa navrhuje znížiť sankcia za ...