Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s pomocou so splácaním úverov na bývanie sa predkladá ako iniciatívny materiál.
V súvislosti s nárastom úrokových sadzieb pri úveroch na bývanie sa zvyšuje finančné zaťaženie najmä nízkopríjmových domácností, čím môže dôjsť k vážnemu ohrozeniu platobnej schopnosti obyvateľov splácať hypotekárne úvery dôsledkom nárastu ich úrokovej sadzby.
Úpravou zákona o dani z príjmov sa zavádza nový daňový bonus zo zvýšenia zaplatenej splátky, ktorý si daňové subjekty môžu uplatniť za rok 2023 v daňovom priznaní alebo v ročnom zúčtovaní. Zároveň sa pri zmluvách o úvere na bývanie uzavretých od 1. januára 2024 upravujú podmienky pre uplatnenie daňového bonusu na zaplatené úroky.
V nadväznosti na novelu zákona o dani z príjmov sa navrhuje úprava zákona o úveroch na bývanie v rozsahu zavedenia povinnosti pre banky a pobočky zahraničných bánk vydávať pre spotrebiteľa čerpajúceho hypotekárny úver potvrdenie. Aj v súvislosti so zavedením tejto povinnosti je potrebné upraviť vybrané ustanovenia zákona o bankách týkajúce sa prelomenia bankového tajomstva tak, aby bolo správne prelomené a dôsledne uplatňované. Súčasne so zavedením pomoci so splácaním úverov na bývanie sa upravuje Daňový poriadok.
Opatrenia v jednotlivých článkoch zákona sú navrhnuté tak, aby mali čo najpriaznivejšie vplyvy na obyvateľov v čase vysokej finančnej záťaže na domácnosti.
Návrh zákona nebol predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi,
s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, na informatizáciu spoločnosti, na podnikateľské prostredie, má pozitívne sociálne vplyvy, zákon nemá vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, a ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2024.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s pomocou so splácaním úverov na bývanie (ďalej len „návrh zákona“)
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo financií SR
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia/ implementácia práva EÚ
|
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| |
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
| |
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
| |
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
| 11/2023
|
|
2. Definovanie problému
|
Zvýšené úrokové sadzby majú za následok zvýšenie anuitných splátok úveru pri refixácií. Veľmi vysoké splátky úveru spolu so zvyšovaním iných nákladov na bývanie spôsobujú mnohým domácnostiam problémy so splácaním úveru a aktuálne platný daňový bonus na zaplatené úroky je nepostačujúci.
Účelom návrhu zákona je aj úprava vzoru potvrdenia na priznanie daňového bonusu na zaplatené úroky a doplnenie vzoru potvrdenia na získanie daňového bonusu zo zvýšenia zaplatenej splátky z poskytnutého úveru na bývanie. Dôvodom uvedeného návrhu sú, okrem nárastu úrokov pri hypotekárnych úveroch, aj s tým súvisiace problémy, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Opatrenie sa skladá z dvoch podopatrení.
Zvýšenie daňového bonusu na zaplatené úroky pre mladých
Prvým navrhovaným opatrením je daňový bonus podobne ako v aktuálne platnom znení, kde sa upravuje podmienka príjmu. Podmienkou pre možnosť odpočítania navrhovaného nového daňového bonusu je výška ročného zdaniteľného príjmu za predchádzajúce zdaňovacie obdobie najviac vo výške 1,6 násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca. Zároveň sa zvyšuje suma daňového bonusu na 3-násobok z aktuálne platnej výšky 400 eur ročne na 1 200 eur ročne. Nehnuteľnosť, na ktorú si uplatňuje daňovník daňový bonus môže slúžiť výlučne k jeho vlastnému trvalému bývaniu alebo k jeho vlastnému trvalému bývaniu spolu s blízkymi osobami (napr. manželka, deti). Výška daňového bonusu vychádza zo zaplatených úrokov v príslušnom zdaňovacom období vypočítaných z výšky poskytnutého úveru na bývanie na základe 1 zmluvy o úvere bez obmedzenia sumy, z ktorej sa počítajú úroky na uplatnenie daňového bonusu.
Pomoc pri splácaní zvýšených splátok z dôvodu nárastu výšky úrokovej sadzby (refixácia)
Cieľom navrhovaného ustanovenia je zvýšenie podpory zabezpečenia si bývania pre vybraných daňovníkov pre úvery na bývanie formou zavedenia nového daňového bonusu odpočítateľného v roku 2023. Navrhovaný daňový bonus sa bude týkať všetkých úverov na bývanie, pri ktorých došlo k zvýšeniu zaplatenej splátky v roku 2023 oproti splátke v roku 2022. Z takto vypočítaného rozdielu je daňovým bonusom suma vo výške 75 % uvedeného rozdielu, najviac však 1 800 eur ročne. Nehnuteľnosť, na ktorú si uplatňuje daňovník daňový bonus môže slúžiť výlučne k jeho vlastnému trvalému bývaniu alebo k jeho vlastnému trvalému bývaniu spolu s blízkymi osobami (napr. manželka, deti). Podmienkou pre možnosť odpočítania navrhovaného nového daňového bonusu je výška ročného zdaniteľného príjmu za predchádzajúce zdaňovacie obdobie najviac vo výške 1,6 násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca.
Podľa navrhovaného ustanovenia má daňovník právo sa v roku 2023 rozhodnúť či si uplatní daňový bonus na zaplatené úroky v znení účinnom do 31. 12. 2023 alebo daňový bonus v prechodnom ustanovení platnom od 1. januára 2024.
Cieľom návrhu zákona je aj zavedenie transparentných vzorov potvrdení na získanie daňového bonusu na zaplatené úroky a daňového bonusu zo zvýšenia zaplatenej splátky z poskytnutého úveru na bývanie, ktorým sa sleduje zvýšenie podpory zabezpečenia si bývania pre vybraných daňovníkov.
|
4. Dotknuté subjekty
|
fyzické osoby – občania, ktorí splácajú úver na bývanie, banky, pobočky zahraničnej banky, dlžníci (spotrebitelia), daňové úrady, Finančné riaditeľstvo.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Nulový variant by predstavoval ponechanie aktuálnej výšky daňového bonusu na zaplatené úroky vo výške max. 400 eur za zdaňovacie obdobie z úrokov z úveru vo výške 50 000 eur čo je v momentálnej situácií nepostačujúce. Neprijatie nového variantu daňového bonusu zo zvýšenia zaplatenej splátky neumožní daňovníkom odpočítať si vyššiu sumu od dane a zmierniť negatívny dopad na rozpočet domácností z dôvodu navýšenia splátky úveru v roku 2023 a nasledovných rokoch.
Neboli identifikované žiadne iné alternatívne riešenia k návrhu zákona. V prípade nulového variantu by nebolo možné vyplácať daňový bonus zo zvýšenia zaplatenej splátky z poskytnutého úveru na bývanie.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
|
7. Transpozícia/implementácia práva EÚ
|
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
| ☐ Áno ☒ Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
| |
|
|
8. Preskúmanie účelnosti
|
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
|
9. Vybrané vplyvy materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
| ☐
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Vplyvy na limit verejných výdavkov
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
| ☒
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Sociálne vplyvy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
| ☐
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Ing. Michaela Vidová (michaela.vidova@mfsr.sk), odbor priamych daní
Ing. Jana Hasáková (jana.hasakova@mfsr.sk), odbor ochrany finančných spotrebiteľov
Mgr. Natália Sihelníková (natalia.sihelnikova@mfsr.sk), odbor ochrany finančných spotrebiteľov
|
12. Zdroje
|
Pri vypracovaní doložky vplyvov na rozpočet verejnej správy vychádzalo Ministerstvo financií SR z dostupných zdrojov Ministerstva financií Slovenskej republiky a analýz Inštitútu finančnej politiky. Objem refixov za rok 2023, ako aj informácie ohľadom úpravy daňového bonusu na zaplatené úroky vychádzajú z prepočtov NBS.
|
13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
|
14. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu (ESA 2010)
Tabuľka č. 1/A
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2023
| 2024
| 2025
| 2026
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 21 313
| 15 471 616
| 7 000 000
| 21 000 000
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 21 313
| 15 471 616
| 7 000 000
| 21 000 000
|
Rozpočtové prostriedky
| 21 313
| 15 471 616
| 7 000 000
| 21 000 000
|
v tom: daňový bonus
| 0
| 15 000 000
| 7 000 000
| 21 000 000
|
v tom: zmeny v informačných systémoch FR SR
| 21 313
| 471 616
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
spolufinancovanie
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na počet zamestnancov
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na mzdové výdavky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Iné ako rozpočtové zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora (+/-)
| 21 313
| 15 471 616
| 7 000 000
| 21 000 000
|
- vplyv na ŠR
| 21 313
| 471 616
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 10 500 000
| 4 900 000
| 14 700 000
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 4 500 000
| 2 100 000
| 6 300 000
|
Tabuľka č. 1/B
| 2023
| 2024
| 2025
| 2026
|
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
| 21 313
| 15 471 616
| 7 000 000
| 21 000 000
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
| | | | |
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie predmetných výdavkov bude zabezpečené v rámci limitov rozpočtu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky.
Cieľom navrhovaného ustanovenia je zmierniť negatívny dopad pre úvery na bývanie formou úpravy daňového bonusu odpočítateľného v daňovom priznaní alebo v ročnom zúčtovaní za rok 2023. Navrhovaný daňový bonus sa bude týkať všetkých úverov na bývanie, pri ktorých došlo k zvýšeniu zaplatenej splátky v roku 2023 oproti splátke v roku 2022. Z takto vypočítaného rozdielu je daňovým bonusom suma vo výške 75 % uvedeného rozdielu, najviac však 1 800 eur ročne. Podmienkou pre možnosť odpočítania navrhovaného nového daňového bonusu je výška ročného zdaniteľného príjmu za predchádzajúce zdaňovacie obdobie najviac vo výške 1,6 násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca.
Zároveň sa upravuje aj daňový bonus na zaplatené úroky, kde sa upravuje podmienka príjmu. Podmienkou pre možnosť odpočítania navrhovaného nového daňového bonusu je výška ročného zdaniteľného príjmu za predchádzajúce zdaňovacie obdobie najviac vo výške 1,6 násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca. Zároveň sa zvyšuje daňový bonus na 3-násobok z 400 eur ročne na 1 200 eur ročne.
Príjmy samospráv budú ovplyvnené viacerými opatreniami v oblasti dane z príjmov fyzických osôb.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
V Čl. I. sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Cieľom návrhu zákona je úprava, ktorej cieľom je zmiernenie negatívneho dopadu pre domácnosti pri úveroch na bývanie formou zavedenia nového daňového bonusu odpočítateľného v roku 2023.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
x zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
Mení a dopĺňa sa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Zámerom návrhu zákona je úprava, ktorej cieľom je zmiernenie negatívneho dopadu zvýšenia anuitných splátok domácností pri úveroch na bývanie formou zavedenia nového daňového bonusu odpočítateľného v roku 2023. Cieľom uvedeného návrhu je zvýšenie podpory zabezpečenia si bývania pre vybraných daňovníkov cez úpravu podmienok uplatnenia si daňového bonusu na zaplatené úroky z úverov na bývanie. Daňovým bonusom je suma vo výške 75 % vypočítaného rozdielu, najviac však 1 800 eur ročne. Podmienkou pre možnosť odpočítania navrhovaného nového daňového bonusu je výška ročného zdaniteľného príjmu za predchádzajúce zdaňovacie obdobie najviac vo výške 1,6 násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca. Zároveň sa upravuje aj daňový bonus na zaplatené úroky, kde sa upravuje podmienka príjmu. Podmienkou pre možnosť odpočítania navrhovaného nového daňového bonusu je výška ročného zdaniteľného príjmu za predchádzajúce zdaňovacie obdobie najviac vo výške 1,6 násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca. Zároveň sa zvyšuje daňový bonus na 3-násobok z 400 eur ročne na 1 200 eur ročne.
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Opatrenie sa skladá z dvoch podopatrení. Prvé je preplácanie refixov za rok 2023, ktoré sa udeje akruálne aj hotovostne v roku 2024. Druhé je úprava daňového bonusu na zaplatené úroky, kde sa zvýhodňujú podmienky na poberanie od roku 2024, ktoré budú prvýkrát vyplatené v roku 2025. Objem refixov za rok 2023, ako aj informácie ohľadom úpravy daňového bonusu na zaplatené hypotéky vychádzajú z prepočtov NBS.
Vplyv na DPFO (ESA 2010, mil. eur)
| 2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Daňový bonus - preplácanie refixov za rok 2023
| 15
| 0
| 0
| 0
|
Úprava daňového bonusu na zaplatené úrok
| 0
| 7
| 21
| 35
|
Spolu
| 15
| 7
| 21
| 35
|
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Tabuľka č. 3
Príjmy (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2023
| 2024
| 2025
| 2026
|
Daňové príjmy (100)1
| | | | | |
Nedaňové príjmy (200)1
| | | | | |
Granty a transfery (300)1
| | | | | |
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
| | | | | |
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
| | | | | |
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4/A
Výdavky (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2023
| 2024
| 2025
| 2026
|
Bežné výdavky (600)
| 0
| 15 000 000
| 7 000 000
| 21 000 000
| |
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
| | | | | |
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
| | | | | |
Tovary a služby (630)2
| | | | | |
Bežné transfery (640)2
| 0
| 15 000 000
| 7 000 000
| 21 000 000
| |
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
| 0
| 15 000 000
| 7 000 000
| 21 000 000
| |
v tom: daňový bonus
| 0
| 15 000 000
| 7 000 000
| 21 000 000
| |
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
| | | | | |
Kapitálové výdavky (700)
| 21 313
| 471 616
| 0
| 0
| |
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
| | | | | |
v tom: zmeny v informačných systémoch FR SR
| 21 313
| 471 616
| 0
| 0
| |
Kapitálové transfery (720)2
| | | | | |
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
| | | | | |
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
| 21 313
| 15 471 616
| 7 000 000
| 21 000 000
| |
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4/B
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
| Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
| poznámka
|
2023
| 2024
| 2025
| 2026
|
Kapitálové príjmy (230)
| | | | | |
Bežné výdavky (600)
| 0
| 15 000 000
| 7 000 000
| 21 000 000
| |
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
| | | | | |
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
| | | | | |
Bežné transfery (640)2
| 0
| 15 000 000
| 7 000 000
| 21 000 000
| |
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
| 0
| 15 000 000
| 7 000 000
| 21 000 000
| |
v tom: daňový bonus
| 0
| 15 000 000
| 7 000 000
| 21 000 000
| |
Bežné transfery (640)2
| | | | | |
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
| | | | | |
Kapitálové výdavky (700)
| 21 313
| 471 616
| 0
| 0
| |
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
| | | | | |
v tom: zmeny v informačných systémoch FR SR
| 21 313
| 471 616
| 0
| 0
| |
Kapitálové transfery (720)2
| | | | | |
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
| 21 313
| 15 471 616
| 7 000 000
| 21 000 000
| |
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 5
Zamestnanosť
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2023
| 2024
| 2025
| 2026
|
Počet zamestnancov celkom
| | | | | |
z toho vplyv na ŠR
| | | | | |
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
| | | | | |
z toho vplyv na ŠR
| | | | | |
Osobné výdavky celkom (v eurách)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
| | | | | |
z toho vplyv na ŠR
| | | | | |
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
| | | | | |
z toho vplyv na ŠR
| | | | | |
| | | | | |
Poznámka:
| | | | | |
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
| |
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
| | | |
| | | | | | | |
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Dlhodobá udržateľnosť
| Vplyv na verejné financie
| Poznámka
|
d
| d + 10
| d + 20
| d + 30
| d + 40
|
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
| | | | | | |
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
| | | | | | |
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
| | | | | | |
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s pomocou so splácaním úverov na bývanie
Predkladateľ: Ministerstvo financií Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatinguDefinícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky. na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na webovom sídle MH SR, (ďalej len „Kalkulačka nákladov“):
| | | | | |
| TYP NÁKLADOV
| Zvýšenie nákladov v € na PP
| Zníženie nákladov v € na PP
| |
| ... |