A. Všeobecná časť
Súčasná právna úprava zákona č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších právnych predpisov je striktná, pokiaľ ide o vymedzenie požiadaviek na byty a bytové domy, ktoré môžu byť súčasťou systému štátom podporovaného nájomného bývania.
Uvedené obmedzenie znemožňuje zahrnutie mnohých existujúcich alebo plánovaných bytových domov najmä v zmiešaných územiach s určenou (menšinovou) funkciou občianskej vybavenosti využiteľnej aj na výstavbu nebytových priestorov na účely ubytovania do systému štátom podporovaného nájomného bývania, ktoré by v týchto zmiešaných územiach želateľne zvýšili podiel dostupného bývania pre širokú verejnosť.
Súčasne, so zámerom zvýšiť podiel dostupného bývania najmä vo väčších aglomeráciách je umožniť prestavbu nedostatočne využívaných nebytových budov na bytové domy.
Z vyššie uvedených dôvodov sa preto navrhuje taká úprava systému štátom podporovaného nájomného bývania, ktorá by umožňovala do systému zahrnúť aj také budovy, pri ktorých bola vykonaná zmena ich funkcie z nebytovej budovy na bytový dom jej stavebnou prestavbou, a aj také bytové domy, v ktorých sa menšinovo nachádzajú aj nebytové priestory určené na funkciu ubytovania, ktoré s výnimkami uvedenými v navrhovaných zmenách musia spĺňať všetky právnymi predpismi a technickými normami požiadavky na stavebno - technické vyhotovenie bytu.
Navrhovaná právna úprava súčasne ruší minimálne veľkostné obmedzenie projektu nájomného bývania vyjadrené aspoň 20 bytmi s cieľom zahrnutia čo najväčšieho množstva projektov do systému štátom podporovaného nájomného bývania.
Za účelom prevencie neželaných dopadov na kvalitu štátom podporovaného nájomného bývania sa však súčasne navrhuje obmedzenie, že vo všetkých projektoch nájomného bývania jedného investičného partnera v jednom katastrálnom území môže byť najviac 100 bytov určených rozhodnutím stavebného úradu ako nebytové priestory na funkciu bývania alebo ubytovania a vo všetkých projektoch nájomného bývania jedného investičného partnera celkovo najviac 500 takýchto nájomných bytov. Možnosť schvaľovať projekty nájomného bývania vo vzťahu k bytovému domu, ktorého súčasťou sú nájomné byty určené rozhodnutím stavebného úradu ako nebytové priestory na funkciu bývania alebo ubytovania, sa zároveň navrhuje obmedziť len do 31.12.2028.
Okrem toho sa navrhuje nahradenie doterajšej úpravy spracúvania osobných údajov agentúrou a ich ochrany podrobnejšou úpravou zodpovedajúcou požiadavkám vyplývajúcim zo zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Najmä sa navrhuje podrobne vymedziť účely spracúvania osobných údajov agentúrou, definovať kategórie dotknutých, zoznam spracúvaných osobných údajov pre jednotlivé kategórie dotknutých osôb a vymedzenie okruhu príjemcov, ktorým môže agentúra na určitý účel určité osobné údaje poskytnúť. Z dôvodu prevencie zneužitia systému štátom podporovaného nájomného bývania sa tiež navrhuje možnosť agentúry spracúvať biometrické údaje záujemcu a členov domácnosti záujemcu v rozsahu biometrickej charakteristiky hlasu, tváre a podpisu, a to na účely zisťovania, overenia a kontroly ich totožnosti.
Cieľom navrhovaných zmien v Zákonníku práce je zvýšiť dostupnosť štátom podporovaného nájomného bývania pre zamestnancov reagujúc na aktuálne ekonomické podmienky, najmä rastúce ceny bývania a infláciu.
Účelom zmien zákona o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislavy v navrhovanom čl. III je úprava príslušnosti na vykonanie kompetencie vydávania záväzných stanovísk k ohlasovaným stavbám, stanovenej zákonom č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní v znení neskorších predpisov v súvislosti so zjednodušením posudzovania niektorých drobných stavieb na území mesta Bratislava. Takéto stavby môžu byť súčasťou aj projektov štátom podporovaného nájomného bývania v rámci súboru stavieb.
V čl. IV sa navrhuje uplatňovanie zníženej sadzby dane 5 % zo základu dane pri dodaní bytového domu podľa zákona č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov aj v rozsahu nájomných bytov, ktoré sú určené rozhodnutím stavebného úradu ako nebytové priestory na funkciu bývania alebo ubytovania.
V čl. V sa upravuje posudzovanie súladu drobných stavieb so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie. Takéto stavby môžu byť súčasťou aj projektov štátom podporovaného nájomného bývania v rámci súboru stavieb.
V čl. VI sa v záujme jednoznačnosti upravujú niektoré ustanovenia zákona č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon) s cieľom zrýchliť a zjednodušiť ohlasovanie a povoľovanie stavieb vrátane projektov štátom podporovaného nájomného bývania a odstrániť nejednoznačnosť výkladu stavebného zákona v tejto súvislosti.
Prijatie návrhu zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana, sociálne vplyvy a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom EÚ.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky (ďalej ako ...
|
Súvisiace právne predpisy ZZ SR