Dátum publikácie:28. 3. 2011
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci; Starostlivosť o zamestnancov
Právny stav od:25. 3. 2011
Právny stav do:31. 12. 2011
Nielen vo výrobe a službách, ale aj na pracoviskách administratívneho typu, vo vzdelávaní, v zábavnom priemysle a pod. sa vyskytujú pracovné činnosti, ktoré pre zamestnancov predstavujú riziko ľahšieho alebo vážnejšieho poškodenia zdravia, či až straty života. V záujme predchádzania ujme na zdraví a tiež ochrany majetku a efektívnosti práce sa musia neustále vykonávať potrebné opatrenia. Ich výsledkom sú primerané pracovné podmienky a predchádza sa tak ohrozujúcim situáciám.
Starostlivosť o bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci (ďalej v texte „BOZP“) zamestnancom zaručuje Ústava Slovenskej republiky a konkretizuje ju rad zákonov a ďalších všeobecne záväzných právnych predpisov.
Jedným z opatrení na zaistenie BOZP je aj poskytovanie a používanie vhodných osobných ochranných pracovných prostriedkov (ďalej v texte „OOPP“). Za viac či menej známou skratkou sú pomerne vysoko účinné prostriedky na ochranu života a zdravia konkrétnej osoby, ktorá vykonáva svoje pracovné povinnosti. Ochranné rukavice, ochranné okuliare, respirátor, ochranné masti a iné OOPP sú tak nevyhnutnou súčasťou takmer všetkých pracovných procesov.
1. Prednostný spôsob ochrany života a zdravia
Na vykonanie účinnej ochrany života a zdravia zamestnancov sa nebezpečenstvá a z nich vyplývajúce riziká poškodenia zdravia prednostne eliminujú technicky a organizáciou práce (ustanovené v § 2 ods. 1 nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z.). Až následne sa poskytujú OOPP. Všetky prednostné opatrenia a používanie OOPP sa vždy dopĺňajú personálnymi opatreniami.
Prednostne sa ochrana bezpečnosti a zdravia zamestnancov pri práci zabezpečuje týmito opatreniami používanými v uvedenom poradí:
a) náhradou nebezpečných zariadení a pracovných procesov tými, ktoré sú bezpečnejšie.
Ide o vylúčenie nebezpečenstva z pracovného procesu, a to zámenou technológie, zariadenia alebo pracovného postupu inými – bezpečnejšími,
následne
b) elimináciou a ak to nie je možné, tak aspoň oslabením nebezpečenstva technickými prostriedkami.
Ide o použitie mechanizácie, hermetizácie, prostriedkov kolektívnej ochrany, napríklad zriadenie účinného odsávania, zakrytovanie, použitie blokovacieho a poistného zariadenia, oddialenie človeka od nebezpečenstva a obmedzenie počtu osôb majúcich prístup k nebezpečenstvu,
následne
c) vylúčením a ak to nie je možné, tak aspoň oslabením účinkov nebezpečenstva formami a prostriedkami organizácie práce.
Ide o vhodnejšie usporiadanie pracoviska, úpravu technologického a pracovného postupu, minimalizovanie počtu ohrozených zamestnancov, zlepšenie systému kontroly, úprava systému režimu práce a odpočinku, napríklad zaradením vhodných pracovných prestávok, striedaním zamestnancov vystavených nebezpečenstvu a pod.
Až potom sú poskytované OOPP, a to zásadne vtedy, ak negatívnemu vplyvu nebezpečenstva na zdravie zamestnanca nie je možné dostatočne zabrániť uvedenými prednostnými opatreniami.
Doplňujúcimi a nevyhnutnými pri všetkých predchádzajúcich opatreniach sú personálne opatrenia. Tie spočívajú vo výbere zamestnancov s vhodnými fyzickými, psychickými schopnosťami a zdravotnou spôsobilosťou, požadovanými pracovnými návykmi, v ich primeranej odbornej príprave, motivácii a v primeranom odmeňovaní.
2. Účel OOPP
Rovnako ako iné ochranné prostriedky, aj OOPP slúžia na odstránenie nebezpečenstva alebo zmenšenie jeho účinkov na bezpečnú úroveň, pri ktorej sa zdravie zamestnanca nepoškodí. Nebezpečenstvom sú rôzne nebezpečné a škodlivé faktory pracovného procesu alebo pracovného prostredia.
Legislatíva: Nebezpečenstvom sa rozumie taký stav pracovného procesu alebo vlastnosť faktora pracovného procesu a pracovného prostredia, ktoré za istých okolností môžu poškodiť zdravie zamestnanca [pozri § 3 písm. e) zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci – ďalej v texte „zákon č. 124/2006 Z. z.“].
Príklad č. 1:
Nebezpečenstvom je pád z výšky alebo do hĺbky, vysoké napätie, teplo, vlhkosť, žieravina, prach, hluk, vibrácie, ostrá hrana, hrot, padajúci predmet, rotujúce teleso, strižné miesto, žiarenie, veľmi vysoké fyzické a psychické zaťaženie a pod.
Upozornenie
Najlepšie je nepripustiť, aby sa človek dostal do styku s nebezpečenstvom, a teda nemusia mu byť pridelené OOPP. Žiaduce je čo najviac obmedziť počet osôb vystavených nebezpečenstvu – zabrániť prístupu osôb k škodlivému alebo nebezpečnému pracovnému faktoru.
To nie je vždy možné u zamestnancov povinne vykonávajúcich prácu, pri ktorej sa nebezpečenstvo vyskytuje.
Takmer vždy to však je možné u iných osôb, ktoré sa z určitého dôvodu dostanú do firmy, ale neexistuje racionálny dôvod, aby sa dostali k danému nebezpečenstvu, napríklad zamestnanci z iných pracovísk, návštevníci vo firme, zamestnanci iných firiem vykonávajúcich vo firme určité práce, napríklad vodiči a pod.
| |
3. OOPP – Novodobé brnenie
OOPP je účelovo vytvorená pevná (hmotná) bariéra s účelnými ochrannými vlastnosťami. Táto prekážka je vložená medzi nebezpečný alebo škodlivý faktor (tento faktor je nebezpečenstvo ohrozujúce zdravie), vyskytujúci sa pri danej práci, a telo zamestnanca alebo určitú časť tela zamestnanca. V niektorých prípadoch OOPP chráni len časť tela, napríklad dlane, hlavu, koleno, niektoré OOPP telo človeka úplne izolujú od okolitého prostredia. Tak ochranná bariéra plní preventívny účel – zabraňuje poškodeniu zdravia zamestnanca.
Príklad č. 2:
Prostredníctvom konkrétnych OOPP sa zabezpečuje, ak je to potrebné, napríklad:
ochrana rúk pred dráždivými, jedovatými alebo inak nebezpečnými látkami v pevnom alebo kvapalnom stave, pred porezaním alebo odretím pri manipulácii s ostrými alebo drsnými predmetmi,
ochrana častí tela alebo celého tela pred kontaktom s chladným, horúcim či infikovaným prostredím alebo predmetmi,
ochrana celého tela pred pádom z výšky alebo pádom do hĺbky,
ochrana celého tela zviditeľnením užívateľa v tmavom prostredí,
ochrana hlavy pred pádom malých predmetov na človeka,
ochrana dýchadiel, ktorou sa vylúči alebo zníži obsah výparov chemických látok vo vdychovanom vzduchu,
ochrana sluchu, čím sa znížia škodlivé účinky hluku na takú hodnotu, ktorá je určená predpismi ako bezpečná.
Upozornenie
Používanie OOPP niekedy obmedzuje zamestnanca, sťažuje prácu a vytvára určitú mieru diskomfortu.
4. Ktoré prostriedky sú OOPP?
OOPP sú zásadne určené na individuálne použitie jednou osobou. OOPP teda v určitom okamihu chránia zdravie len tejto jednej osoby – zamestnanca, ktorá ich práve používa. OOPP sú používané tak, že sú:
K OOPP patria aj ich doplnky a príslušenstvo, ktoré sa tiež prideľujú bezplatne. Osobitnou kategóriou OOPP sú osobné prenosné zariadenia nesené alebo držané zamestnancom, napríklad osobné dozimetre, ktoré signalizujú alebo zaznamenávajú niektoré škodlivé faktory pracovného prostredia.
|
|
Príklad č. 3:
1. Protichemický oblek je nesený celým telom, ochranná prilba „sedí“ na hlave používateľa, ochrannú zváračskú kuklu možno držať v ruke a na pokožku je nanesená vrstva ochrannej masti.
2. OOPP na ochranu celého tela chránia telo ako celok, nie iba jeho jednotlivú časť – sú nimi ochranný odev, prostriedok proti pádu z výšky alebo do voľnej hĺbky, resp. na prácu v závese,
3. OOPP na ochranu nôh ich zabezpečujú pred padajúcimi malými bremenami alebo popálením, zabezpečujú stabilitu a chránia pred pošmyknutím, chrániče kolien alebo predkolenia pred otlačením, odretím, porezaním a pod.
4. OOPP určené na ochranu rúk zabezpečujú ochranu dlaní, celých rúk, zápästia, ramena – používajú sa ochranné rukavice a ďalšie ochranné prostriedky určené proti odretiu, porezaniu, pichnutiu, kontaktu s kontaminovaným objektom,
5. OOPP na ochranu dýchadiel zabezpečujú ochranu v priestore s nedostatkom kyslíka alebo pred pôsobením nebezpečných plynov, pár, ako aj pevných a kvapalných aerosólov v znečistenom ovzduší – používajú sa izolačné dýchacie prístroje, respirátory, masky,
6. OOPP chránia sluchové orgány pred nepriaznivým účinkom hluku – používajú sa zátkové chrániče sluchu, slúchadlové chrániče sluchu, protihlukové prilby.
Upozornenie
Neúplný zoznam OOPP obsahuje príloha č. 1 k nariadeniu vlády SR č. 395/2006 Z. z. o minimálnych požiadavkách na poskytovanie a používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov (ďalej v texte „nariadenie vlády SR č. 395/2006 Z. z.“). Okrem OOPP uvedených v tejto prílohe sú nimi však aj ďalšie také prostriedky.
5. Ktoré prostriedky nie sú OOPP?
OOPP nie sú rôzne prostriedky s ochrannou funkciou používané v iných situáciách ako pri práci, napríklad v športe, pri voľnočasových aktivitách, motorizme, silových zásahoch ozbrojených zborov a pod.
Bežný pracovný odev alebo pracovná obuv nie je OOPP (ustanovuje to § 6 ods. 3 zákona č. 124/2006 Z. z. a § 1 ods. 3 nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z.).
OOPP nie sú ani kolektívne ochranné prostriedky, ktoré v daný moment chránia súčasne viacerých zamestnancov, napríklad odsávacie alebo vetracie systémy, ochranné kryty, zábradlia a pod.
Príklad č. 4:
Do kategórie OOPP nepatria motoristické rukavice, motoristická prilba, dáždniky, rukavice na umývanie riadu a iných predmetov, sezónne odevy, uniformy. V prípade záchranárov OOPP nie je ani ten prostriedok, ktorým sa poskytuje pomoc. Nie je ním ani športový výstroj, napríklad lyžiarske rukavice (uvedené v § 1 ods. 3 nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z.).
Upozornenie
Pracovný odev a pracovnú obuv poskytujú zamestnávatelia zamestnancom tiež bezplatne, ak sa používajú v prostredí, v ktorom odev alebo obuv podliehajú takému intenzívnemu znečisteniu alebo extrémnemu opotrebeniu, že v dôsledku takých tvrdých pracovných pomerov sa odev alebo obuv stanú nepoužívateľnými za čas kratší ako pol roka [ustanovené v § 6 ods. 3 písm. a) zákona č. 124/2006 Z. z. a § 2 ods. 5 nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z.].
6. Úrazy a OOPP
Nasledujúce fakty sú dôkazom problémov v poskytovaní OOPP zamestnávateľmi a v ich používaní zamestnancami. Tieto ťažkosti zisťujú inšpektori práce pri dozore vo firmách. Len v ostatných troch rokoch (2008 až 2010) skonštatovali takmer 5 000 porušení predpisov, z nich časť spočívala v chýbajúcich firemných zoznamoch poskytovaných OOPP, resp. v ich nedostatočnom obsahu.
Ďalší podiel nedostatkov – viac ako 1 000 – boli nedostatky v poskytovaní OOPP zamestnancom zdarma, v takmer 470 prípadoch chyby v kontrole ich používania. Je zarážajúce, že až 235-krát mali zamestnanci k dispozícii neúčinné alebo boli im pridelené nevhodné OOPP vo vzťahu k existujúcemu nebezpečenstvu, pred ktorým mali ochraňovať (ale nechránili) a takmer 150-krát bolo zistené, že zamestnanci nepoužívajú OOPP.
Tieto problémy sú predpokladom pre vznik poškodenia zdravia. O tom, že sa tak v skutočnosti aj nezriedka stáva, svedčí štatistika pracovných úrazov.
| 
|
Upozornenie
Následkom nepridelených, nevhodných alebo nedostatočných OOPP pre danú prácu a pre nepoužívanie či chybné používanie OOPP, žiaľ, na Slovensku vzniklo
od roku 2001 viac ako 1 300 registrovaných pracovných úrazov,
od II. polroku 2006 spolu 110 pracovných úrazov, ktoré spôsobili pracovnú neschopnosť dlhšiu ako 42 dní,
od roku 1991 spolu 59 ťažkých pracovných úrazov a až 15 smrteľných pracovných úrazov.
7. Kedy sa poskytujú OOPP?
OOPP je zamestnávateľ povinný bezplatne prideliť vždy vtedy, ak život alebo zdravie zamestnanca alebo inej osoby sú alebo môžu byť počas práce ohrozené jedným alebo viacerými nebezpečenstvami (pozri text v 2. bode).
Zásadným predpokladom pre poskytnutie OOPP je to, že nebezpečenstvo nemožno eliminovať prednostným spôsobom.
Legislatíva: Zamestnávateľ poskytuje OOPP zamestnancovi, ak nebezpečenstvo nemožno vylúčiť ani obmedziť technickými prostriedkami, prostriedkami kolektívnej ochrany ani metódami a formami organizácie práce (§ 2 ods. 1 nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z.).
OOPP sú poskytované na vykonávanie takej práce, pri ktorej existuje čo i len jedno nebezpečenstvo, a to vzhľadom na povahu svojich účinkov, dĺžku a intenzitu pôsobenia, keď môžu zamestnanca významnejšie obťažovať (a tak znižovať pracovnú výkonnosť) alebo dokonca poškodiť jeho zdravie a súčasne je možné pred nebezpečenstvom sa chrániť prostredníctvom OOPP.
Upozornenie
Zoznam nebezpečenstiev, ktoré by mohli ohroziť bezpečnosť a zdravie zamestnancov počas práce, je uvedený v prílohe č. 2 nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z. Nebezpečenstvami sú aj iné nebezpečenstvá, ako len uvedené v tejto prílohe.
Nevyčerpávajúci zoznam prác, pri ktorých sa OOPP povinne poskytujú, ak sa pri ich vykonávaní vyskytujú nebezpečenstvá, ktoré môžu poškodiť zdravie alebo život zamestnanca, je uvedený v prílohe č. 3 nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z.
Ak sa v práci zamestnanca súčasne vyskytuje dve či viac nebezpečenstiev a na ochranu pred nimi je nevyhnutné použiť viaceré OOPP, zamestnávateľ je povinný poskytovať OOPP chrániace pre každým nebezpečenstvom. OOPP musia byť vybrané tak, aby všetky plnili svoje ochranné funkcie a aby sa všetky dali umiestniť na tele zamestnanca v ochrannej polohe.
Príklad č. 5:
Zamestnanca počas zvárania ohrozuje svetelné žiarenie ako produkt zvárania a špecifický hluk z vedľajšieho pracoviska. Zamestnávateľ je preto povinný pre tohto zamestnanca zabezpečiť a prideliť taký ochranný štít, ktorý musí umožňovať súčasne používať aj chrániče sluchu.
Pri výbere konkrétneho OOPP musí zamestnávateľ uvážiť všetky možné súvislosti práce, ktoré vplývajú na účinné používanie OOPP. Tiež je povinný zohľadniť okolnosti, ktoré sa môžu vyskytnúť pri používaní OOPP.
Upozornenie
Okolnosti, ktoré sa musia pri výbere OOPP zohľadňovať, napríklad účinky starnutia materiálov, z ktorých je vyhotovený OOPP, nepohodlie pri používaní, nedostatočné ochranné účinky a pod., sú na príkladoch uvedené v prílohe č. 4 k nariadeniu vlády SR č. 395/2006 Z. z.
Zamestnávateľ zabezpečuje aj výmenu OOPP, a to za
nový, hneď ako predtým pridelený už stratil svoje ochranné účinky, napríklad v dôsledku používania, poškodenia,
technologicky novší a vhodnejší typ v porovnaní s predchádzajúcim, ak novší má účinnejšie ochranné účinky, používateľovi lepšie „sedí“, má prijateľnejšiu hmotnosť a pod.
8. Kto poskytuje OOPP?
OOPP je povinný poskytovať zamestnávateľ. Táto povinnosť je oprávnená, veď zamestnávateľ rozhoduje o dianí vo firme a má posledné slovo tiež v pracovnoprávnych záležitostiach (§ 7 Zákonníka práce). Súčasťou pracovnoprávnych záležitostí je aj BOZP a jej súčasťou je poskytovanie OOPP. Zodpovednosť zamestnávateľa za pracovnoprávne záležitosti vo firme je objektívna a nezastupiteľná.
Legislatíva: Podľa § 6 ods. 2 písm. b) zákona č. 124/2006 Z. z. je zamestnávateľ povinný na zaistenie BOZP prostredníctvom OOPP... bezplatne poskytovať zamestnancom, u ktorých to vyžaduje ochrana ich života alebo zdravia, potrebné účinné OOPP.
Upozornenie
Za zamestnávateľa, ktorý je právnickou osobou, koná v pracovnoprávnych záležitostiach jeho štatutárny orgán (§ 7 Zákonníka práce), napríklad riaditeľ, prezident. Za zamestnávateľa, ktorý je fyzickou osobou, koná v pracovnoprávnych záležitostiach osobne fyzická osoba (§ 9 Zákonníka práce).
9. Kto je zamestnávateľ?
Zamestnávateľmi aj na účely vykonávania požiadaviek na zaistenie BOZP vrátane poskytovania OOPP a vykonávania ďalších s tým súvisiacich vecí, napríklad kontroly ich používania, skúšky funkčnosti, čistenia, údržby a pod., podľa § 2 zákona č. 124/2006 Z. z. sú:
zamestnávatelia podľa § 3 písm. a) zákona č. 124/2006 Z. z., a to
ústavy na výkon trestu odňatia slobody, ústavy na výkon trestu odňatia slobody pre mladistvých a právnické osoby, u ktorých sú zaradení do práce odsúdení na výkon trestu odňatia slobody (tzn. firmy, v ktorých sú odsúdení zamestnaní),
fyzické osoby, ktoré sú podnikateľmi, ale nie sú zamestnávateľmi,
organizátori dobrovoľníckych všeobecne prospešných aktivít.
| |
Príklad č. 6:
Zamestnávateľom je verejnoprávna inštitúcia, štátny podnik, spoločnosť s ručením obmedzeným, akciová spoločnosť, iná obchodná spoločnosť, družstvo, agentúra dočasného zamestnávania, samostatne zárobkovo činná osoba – živnostník so zamestnancami – a ďalší.
Povinnosti zamestnávateľa pri poskytovaní OOPP má aj:
obec pri organizovaní aktivačnej činnosti, ktorá pri tejto činnosti realizuje úlohy zamestnávateľa v záujme nevyhnutnej ochrany života a zdravia uchádzača o zamestnanie,
obec pri organizovaní menších obecných služieb,
organizátor dobrovoľníckej všeobecne prospešnej aktivity, ktorý plní úlohy zamestnávateľa v záujme ochrany života a zdravia fyzickej osoby, ktorá vykonáva prácu podľa pokynov tohto organizátora v rámci dobrovoľníckej aktivity [§ 2 ods. 2 písm. c) zákona č. 124/2006 Z. z.]. Dobrovoľníckou všeobecne prospešnou aktivitou sa rozumie organizovaná činnosť, ktorej výsledok je vo verejnom záujme alebo je na úžitok určitej komunity, je vykonávaná dobrovoľne, napríklad ide o zber a distribúciu humanitárnej pomoci, o vykonávanie rekonštrukčných prác na majetku združení, spolkov a pod.
Upozornenie
Zamestnávateľom je (§ 58 Zákonníka práce) aj užívateľský zamestnávateľ, ku ktorému bol zamestnanec dočasne pridelený na výkon práce. Tento užívateľský zamestnávateľ utvára zamestnancovi (v mene jeho zamestnávateľa alebo agentúry dočasného zamestnávania, ktorá ho pridelila) počas dočasného pridelenia priaznivé pracovné podmienky. Užívateľský zamestnávateľ zaisťuje zamestnancovi tiež BOZP rovnako ako svojim zamestnancom, teda aj tomuto pridelenému zamestnancovi poskytuje OOPP.
Povinnosti zamestnávateľa v BOZP sa vzťahujú aj na „fyzickú osobu, ktorá sa nachádza s vedomím zamestnávateľa na jeho pracovisku alebo v jeho priestore“ [§ 2 ods. 2 písm. d) zákona č. 124/2006 Z. z.]. Preto má zamestnávateľ povinnosť prideliť OOPP a plniť ďalšie s tým súvisiace povinnosti aj týmto osobám „v rozsahu nevyhnutnom na zaistenie BOZP vzhľadom na povahu činnosti“. Teda zamestnávateľ vo svojich priestoroch a na svojich pracoviskách prideľuje OOPP napríklad aj obchodnému partnerovi, žiakom na exkurzii, osobe na súkromnej návšteve u šéfa firmy alebo u zamestnanca a pod., ak sa nachádzajú na pracoviskách zamestnávateľa. OOPP im bude pridelené a nimi používané vtedy, ak prídu do kontaktu s nebezpečenstvom nachádzajúcim sa na pracoviskách firmy.
OOPP sú majetkom zamestnávateľa, ktorý ich prideľuje na bezplatné používanie pri práci. Dôsledkom tejto povinnosti zamestnávateľa je dať zamestnancovi k dispozícii skutočný kus OOPP na čas potrebný na vykonanie určitej práce, a to na jednorazové použitie alebo na dlhšie obdobie až natrvalo.
Upozornenie
Ďalším dôsledkom tejto povinnosti je zásadné vylúčenie možnosti, aby poskytnutie OOPP bolo nahradené peňažným plnením.
10. Komu sú OOPP poskytované?
OOPP sú poskytované zamestnancom a ďalším osobám v podobnom postavení (§ 2 ods. 2 zákona č. 124/2006 Z. z.), a to:
zamestnancom vo všetkých odvetviach výrobnej sféry a nevýrobnej sféry, a to tak v súkromnom sektore, ako aj v samospráve, v štátnej sfére, neziskových organizáciách, športových kluboch, nadáciách a pod. Zamestnancami na účely BOZP, a teda aj na účely poskytovania OOPP sú podľa § 3 písm. b) zákona č. 124/2006 Z. z.
všetky fyzické osoby, ktoré pre zamestnávateľa vykonávajú závislú prácu podľa jeho pokynov za mzdu alebo za odmenu
v pracovnoprávnom vzťahu – podľa pracovnej zmluvy alebo podľa dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, alebo
v obdobnom pracovnom vzťahu – ktorým je služobný pomer, štátnozamestnanecký pomer,
žiaci učilišťa, žiaci odborného učilišťa a žiaci strednej školy pri praktickom vyučovaní a študenti vysokej školy pri praktickej výučbe,
fyzickým osobám odsúdeným na výkon trestu odňatia slobody, ktoré sú zaradené na výkon práce,
príbuzným fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, ak ide o príbuzných v priamom rade (teda o podnikateľových rodičov a deti), súrodenca alebo manžela či manželku, ktorí sa podieľajú na plnení podnikateľských úloh tejto podnikajúcej fyzickej osoby,
fyzickým osobám, ktoré vykonávajú prácu podľa pokynov organizátora všeobecne prospešných dobrovoľníckych aktivít,
fyzickým osobám, ktoré sa nachádzajú s vedomím zamestnávateľa na jeho pracovisku alebo v jeho priestore.
Upozornenie
Potrebné OOPP sa poskytujú všetkým zamestnancom stálym aj dočasným – sezónnym, teda aj
zamestnancom v skúšobnej alebo vo výpovednej dobe,
zamestnancom pracujúcim na kratší pracovný čs,
brigádnikom (pracujúcim na základe dohody o vykonaní práce, dohody o pracovnej činnosti a dohody o brigádnickej práci študentov),
domáckym zamestnancom a zamestnancom pracujúcim na diaľku – teleprácou (§ 52 Zákonníka práce).
Všetky tieto osoby sú riadnymi zamestnávateľovými zamestnancami.
Užívateľský zamestnávateľ (pozri bod 8) poskytuje OOPP aj pridelenému zamestnancovi.
| |
11. Podnikajúce fyzické osoby a OOPP
V súlade s § 2 ods. 2 zákona č. 124/2006 Z. z. sa povinnosti v oblasti BOZP (a teda aj na úseku OOPP) vzťahujú aj na podnikajúce fyzické osoby, napríklad živnostníkov. Pre tieto osoby „primerane“ platia ustanovenia aj ďalších predpisov v oblasti starostlivosti o ochranu života a zdravia pri práci. Zámerom je vykonávanie tých opatrení, ktoré sú potrebné na priamu ochranu života a zdravia podnikajúcej fyzickej osoby, najmä aby uvážila možné následky svojho konania, aby nekonala živelne, ale riadila sa overenými „bezpečnými a zdravie neohrozujúcimi“ pracovnými postupmi.
Legislatíva: Podľa § 2 ods. 2 písm. b) zákona č. 124/2006 Z. z. povinnosti a opatrenia ustanovené týmto zákonom sa v rozsahu nevyhnutnom na zaistenie BOZP vzhľadom na povahu činnosti vzťahujú aj na fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, na jej príbuzných v priamom rade, súrodenca a manžela, ak sa podieľajú na plnení jej podnikateľských úloh.
Podnikajúce fyzické osoby majú v oblasti BOZP, a teda aj na úseku OOPP špecifické postavenie, keďže sú povinné konať aj ako zamestnávateľ a súčasne aj ako zamestnanec – napríklad prideliť si OOPP sám pre seba a sám ich aj používať.
Upozornenie
Podnikajúce fyzické osoby poskytujú OOPP aj:
svojim príbuzným, ktorí sa zúčastňujú na plnení ich podnikateľských úloh,
iným osobám, ktoré sú s ich vedomím na ich pracovisku alebo v ich priestore [§ 2 ods. 2 písm. d) zákona č. 124/2006 Z. z.].
12. Aké OOPP sa poskytujú?
Poskytujú sa len tie OOPP, ktoré zodpovedajú ustanoveniam predpisov, ktoré pre ne určujú zásadné bezpečnostné a zdravotné požiadavky. Takým predpisom je zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a nariadenie vlády SR č. 35/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody na osobné ochranné prostriedky.
Vyjadrením súladu OOPP s príslušnými predpismi vydanými po posúdení výrobku je vyhlásenie výrobcu OOPP o zhode daného OOPP so všetkými predpismi, ktoré sa naňho vzťahujú. Táto konformita je pre potreby užívateľa vyjadrená priamo na OOPP alebo na jeho obale a tiež v sprievodnej dokumentácii umiestnenou značkou CE, ktorá je grafickou podobou vyhlásenia o zhode.
Upozornenie
Zamestnávateľ sa pri nákupe OOPP ešte pred jeho kúpou musí presvedčiť – zistiť, či zaobstarávaný OOPP sám alebo jeho obal je označený značkou CE.
13. Aké musia byť OOPP?
OOPP musia spĺňať širokú škálu ochranných, ergonomických (ustanovené v § 3 ods. 1 nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z.) a estetických požiadaviek. Predovšetkým však musia počas celej svojej životnosti zaručovať vysoký stupeň ochranného účinku, byť primerane pohodlné pre používateľa počas ich používania a samy osebe nesmú zvyšovať riziko.
Vlastnosti deklarované výrobcom musia OOPP spĺňať v skutočných pracovných podmienkach a prevádzkových pomeroch konkrétneho pracovného procesu, práce, pracoviska, pracovného prostredia.
Príklad č. 7:
Jeden typ ochranných rukavíc je určený na manipulačné práce s ťažkými bremenami, ďalší pre zváranie a iný umožňuje zachovať citlivosť prstov počas práce, napríklad pri jemnej kompletizácii výrobku alebo pri operačnom zákroku. Jednotlivé OOPP sú charakterizované svojimi špecifickými vlastnosťami, napríklad priľnavosťou k povrchu, nehorľavosťou, tesnosťou, antistatickými vlastnosťami či drsnosťou svojho povrchu.
Pri výbere OOPP musí zamestnávateľ dbať aj na to, či OOPP v rozsahu, ktorý zodpovedá podmienkam jeho budúceho použitia:
sa dá rýchlo nasadiť na telo do ochrannej pozície alebo naopak odstrániť z tela,
je možné jemne prispôsobovať veľkosti tela určitého konkrétneho užívateľa.
Pri výbere OOPP pre určitého konkrétneho zamestnanca musí zamestnávateľ nevyhnutne akceptovať zamestnancove telesné dimenzie a zdravotný stav.
Oceňovanou vlastnosťou pre samotného zamestnávateľa je nenáročné čistenie a údržba OOPP, ako aj jeho schopnosť dlhodobo si udržiavať funkčné vlastnosti, a to aj v prípade častého čistenia.
14. Základné povinnosti zamestnávateľov pri používaní OOPP
K základným krokom zamestnávateľa pri efektívnej ochrane života a zdravia zamestnancov patria nasledujúce opatrenia.
a) Posúdiť riziko a hodnotiť nebezpečenstvá vyplývajúce z práce
Posudzovanie rizika je zásadnou povinnosťou zamestnávateľov pri praktickom vykonávaní prevencie nežiaducich účinkov práce na zdravie zamestnancov a práva zamestnancov na zaistenie ich života a zdravia pri akejkoľvek práci. Zabezpečuje sa ním účinná a cielená ochrana a súčasne sa minimalizujú náklady.
Posudzovanie rizika i hodnotenie nebezpečenstiev je zamestnávateľ povinný vykonať vopred pred začatím činnosti, ktorá by mohla ohroziť život a zdravie zamestnanca.
Podstatou posudzovania rizika a hodnotenia nebezpečenstiev zamestnávateľmi je:
analyzovanie reálne vykonávaných pracovných procesov vo firme a identifikovanie (určenie) tých nebezpečenstiev, pred ktorých účinkami bude nevyhnutné zamestnancov chrániť,
vyhodnotenie identifikovaných existujúcich a možných nebezpečenstiev z hľadiska ich krytia použitím
Upozornenie
Odporúča sa, aby koordináciu a riadenie posudzovania rizika a hodnotenia nebezpečenstiev vo firme zabezpečoval odborník – bezpečnostno-technická služba a pracovná zdravotná služba, ktoré je povinný vo svojej firme zabezpečovať každý zamestnávateľ.
Príklad č. 8:
Pri posudzovaní rizika a hodnotení nebezpečenstiev sa takmer vždy pracuje najmä s/so nasledujúcimi elementárnymi záležitosťami:
nebezpečenstvami a z nich vyplývajúcimi ohrozeniami,
účinkami nebezpečenstiev na zdravie ľudí a ich následkami,
spôsobmi aktívneho identifikovania a analyzovania nebezpečenstiev a ohrození,
spôsobmi vyhodnocovania rizika,
spôsobmi, resp. možnosťami úplného vylúčenia z pracovného procesu alebo čiastočného obmedzenia nebezpečenstiev a ohrození v pracovnom procese,
definovaním ochranných charakteristík (vlastností), ktoré majú mať účinné OOPP pri danej práci,
posúdením ochranných vlastností existujúcich OOPP,
podkladmi a informáciami o pracovných podmienkach vo firme potrebnými na posudzovanie rizika, napríklad k práci sa vzťahujúcimi všeobecne záväznými právnymi predpismi, vnútornými predpismi firmy, príslušnou technickou dokumentáciou zariadení, technológií a pracovných postupov, návodmi na obsluhu zariadení, technologickými a pracovnými postupmi, údajmi o úrazovosti a ich rozbormi, výsledkami meraní škodlivín v pracovnom ovzduší, záznamami z kontrol a pod.
Výsledkom posudzovania rizika a hodnotenia nebezpečenstiev na účely poskytovania OOPP je písomný dokument. Obsahuje súpis konkrétnych nebezpečenstiev a z nich vyplývajúce ohrozenia, ktoré sa budú eliminovať pomocou OOPP. Existujúce a možné nebezpečenstvá a ohrozenia v tomto súpise sú priradené ku konkrétnym „rizikovým“ pracovným úkonom počas práce. Ide o podklad na nasledujúci výber OOPP.
b) Vybrať OOPP
Konkrétnemu výberu OOPP predchádza:
priradenie jednotlivých častí tela, ktoré sú ohrozené počas práce pri vykonávaní konkrétneho pracovného úkonu, k jednotlivým určeným nebezpečenstvám,
určenie tej vlastnosti nebezpečenstva, pred ktorou bude potrebné použiť OOPP,
určenie potrebných vlastností jednotlivých OOPP, aby zodpovedali vlastnostiam určených nebezpečenstiev tak, aby OOPP účinne kryli tieto nebezpečenstvá.
Výber konkrétnych OOPP s potrebnými ochrannými vlastnosťami sa vykoná v rámci konfrontácie (porovnania) vlastností OOPP dostupných na trhu a vlastností určených nebezpečenstiev.
| |
c) Zostaviť zoznam poskytovaných OOPP
Vybrané konkrétne OOPP, ktoré budú prideľované na ochranu pri konkrétnych prácach, zamestnávateľ uvedie vo svojom firemnom zozname poskytovaných OOPP [ustanovené v § 6 ods. 2 písm. a) zákona č. 124/2006 Z. z.]. Tento zoznam je interný firemný predpis – pravidlá o BOZP (§ 39 ods. 2 Zákonníka práce). Kópie tohto zoznamu alebo aspoň jeho príslušné výňatky sa nachádzajú na tých pracoviskách, na ktorých je povinnosť používať OOPP.
Pri OOPP na ochranu pred osobitne závažnými nebezpečenstvami, napríklad pri práci s jedmi, rádioaktívnymi materiálmi, azbestom alebo v infekčnom prostredí, sa musí v zozname poskytovaných OOPP určiť aj systém zvláštneho zaobchádzania s nimi, napríklad osobitný spôsob evidencie, výdaja, výmeny, ukladania, čistenia, dezinfekcie, údržby a likvidácie.
Upozornenie
V prílohe zoznamu poskytovaných OOPP možno podľa potrieb firmy upraviť aj okolnosti, ktoré súvisia s poskytovaním a používaním OOPP. Takými sú napríklad informácie o tom, ako sa OOPP nárokujú, kto vo firme ich vydáva, kedy, kde a ako ich vymieňať, spôsob uskladňovania, údržby, čistenia, dezinfikovania, systém overovania ich funkčných ochranných vlastností, systém ich označovania logom firmy, spôsob zaobchádzania s vrátenými OOPP, ktoré natrvalo stratili svoje funkčné ochranné vlastnosti.
d) Prideliť OOPP
Zamestnávateľ je ten, kto je povinný poskytnúť zamestnancovi OOPP na používanie pri práci, aby ho chránil pred účinkami konkrétneho škodlivého alebo nebezpečného pracovného faktora, napríklad hluku, prachu, vibrácií, ožiarenia, fyzickej námahy, pichnutia, nedostatku čistého vzduchu na dýchanie a pod.
O poskytnutí OOPP zamestnancovi vedie zamestnávateľ primeranú evidenciu [§ 6 ods. 2 písm. b) zákona č. 124/2006 Z. z.], najmä ktorý OOPP, kedy a komu bol vydaný, s podpisom preberajúceho, kedy bol OOPP vrátený.
e) Určiť podmienky na používanie OOPP
Špecifický a jedinečný charakter každého pracovného procesu (práce, činnosti, pracoviska, pracovného prostredia) musí zamestnávateľ premietnuť do podrobne určených podmienok na účinné používanie OOPP v daných skutočných pracovných podmienkach. Pri určovaní podmienok používania OOPP musí rešpektovať pokyny výrobcu OOPP na jeho používanie.
Legislatíva: Zamestnávateľ je povinný na základe závažnosti nebezpečenstva a dĺžky jeho pôsobenia, charakteru práce a pracoviska, vlastností a účinnosti príslušného OOPP určiť podmienky používania OOPP, najmä dobu používania (§ 6 ods. 1 nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z.).
Zamestnávateľ určí predovšetkým dobu ich používania, ktorá nie je v žiadnom prípade totožná so životnosťou OOPP. Doba používania je tá etapa pracovnej zmeny (pracovného úkonu), kedy zamestnanec používa OOPP. Ide o dobu, počas ktorej zamestnanec vykonáva nebezpečnú činnosť. Doba používania OOPP sa začína ešte pred začatím nebezpečnej činnosti a končí až po ukončení nebezpečnej činnosti.
Zamestnávateľ pri určovaní podmienok používania OOPP musí prihliadať aj na charakter práce. Tá má vplyv aj na dĺžku neprerušeného používania OOPP, tzn. na dobu používania OOPP.
Príklad č. 9:
Na dĺžku používania OOPP vplývajú rôzne činitele, a to napríklad, či je práca ľahká, stredne ťažká alebo ťažká, v akých tepelných a vlhkostných podmienkach je vykonávaná, či sa pracuje vo vnútenom pracovnom tempe, či práca vyžaduje vysokú mieru pozornosti, či má OOPP vyššiu hmotnosť a pod.
Podmienky používania OOPP musia zahŕňať, ak je to potrebné (napríklad pri práci v celotelovom ochrannom obleku, s izolačným dýchacím prístrojom, pri vysokej fyzickej námahe a pod.), aj úpravu striedania práce s bezpečnostnými prestávkami zaradenými do pracovného cyklu z dôvodu zníženia záťaže z používania OOPP tak, aby zamestnanec OOPP nepoužíval neprerušene príliš dlhú dobu.
f) Poučiť zamestnanca o používaní OOPP
Zamestnávateľ oboznámením zamestnanca (ustanovené v § 6 ods. 2 nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z.) sleduje, aby on poznal a vedel aplikovať správny spôsob používania OOPP v existujúcich pracovných podmienkach a nebezpečenstvách, pred ktorými bude chránený prostredníctvom OOPP. Zámerom je aj to, aby poznanie skutočných a potenciálnych nebezpečenstiev a ovládanie bezpečných spôsobov jeho práce umožnilo zamestnancovi aktívnejšie si chrániť zdravie.
Toto poučenie sa musí vykonať pri prvom pridelení daného druhu OOPP a aj opakovane v potrebnej periodicite najviac dvoch rokov, napríklad pri oboznamovaní podľa § 7 zákona č. 124/2006 Z. z.
| |
Už pri nástupe do firmy majú byť súčasťou tzv. vstupného oboznamovania aj všeobecné pravidlá problematiky OOPP uplatňované vo firme. Inštruktáž na budúcom pracovnom mieste zamestnancovi poskytne už podrobné ponaučenie, ako pracovať s konkrétnym OOPP, ktorý bude používať pri výkone svojich pracovných povinností.
Poučenie o správnom používaní OOPP v prípade zložitejších druhov OOPP zahŕňa aj praktický nácvik správneho spôsobu nasadenia a používania, spôsob bežnej dennej údržby, čistenia a odkladania na ďalšie použitie.
Príklad č. 10:
1. Upratovačka bola poučená o negatívnom vplyve čistiacich prostriedkov na kožu a upozornená na možný vznik napríklad ekzému a z toho vyplývajúcu nevyhnutnosť používať ochranné rukavice.
2. Brusič, pracujúci na kotúčovej brúske, bol informovaný o možnosti zachytenia ochrannej rukavice o brúsny kotúč pri príprave drobných kusov „tyčoviny“ na zváranie, o možnom poškodení ruky a o zákaze používania ochranných rukavíc pri takej práci.
g) Čistiť a udržiavať OOPP
Požadovaný stupeň ochrany zdravia zabezpečí zamestnávateľ aj udržiavaním OOPP vo vyhovujúcom funkčnom prevádzkovom a pre zdravie nezávadnom stave počas celej doby životnosti [§ 6 ods. 2 písm. c) zákona č. 124/2006 Z. z.]. OOPP musí byť udržiavaný v takom funkčnom stave, aby v podmienkach, pre ktoré ho výrobca vyrobil, bol schopný zabrániť poškodeniu zdravia jeho používateľa. Na ten účel zamestnávateľ na vlastné náklady (§ 6 ods. 11 zákona č. 124/2006 Z. z.) zabezpečuje čistenie OOPP, jeho údržbu a opravy. Spôsob, periodicitu a iné relevantné aspekty určuje výrobca OOPP alebo sám zamestnávateľ.
Ak OOPP používa postupne po sebe viac zamestnancov, zamestnávateľ musí zabezpečovať ich čistenie a dezinfekciu po každom použití každým zamestnancom.
Upozornenie
Tie OOPP, ktoré zamestnanec práve nepoužíva, musia byť uložené tak, aby boli v prípade potreby z jeho pracovného miesta ľahko a bezpečne dostupné.
h) Kontrolovať používanie OOPP
Kontrolu vykonáva zamestnávateľ pri preberaní OOPP od ich dodávateľa (vstupná kontrola) a tiež pri vydávaní OOPP zo skladu (výdajne OOPP) konkrétnemu zamestnancovi. Zamestnávateľ musí kontrolovať používanie OOPP u zamestnanca a vyžadovať od neho riadne používanie OOPP [ustanovené v § 9 ods. 1 písm. d) zákona č. 124/2006 Z. z.].
Kontroluje sa, či zamestnanec používa OOPP správne a určeným spôsobom, či nedošlo k predčasnému opotrebeniu alebo poškodeniu OOPP. Kontrolu používania OOPP spravidla vykonáva priamy vedúci zamestnanec.
i) Zabezpečiť skúšanie OOPP
Zamestnávateľ je, podľa pokynov výrobcu OOPP, povinný zabezpečiť pravidelnú kontrolu funkčných vlastností OOPP. Opakovane sa skúšajú hlavne tie OOPP, ktoré sú určené na ochranu pred nebezpečenstvami, ktoré môžu vážne poškodiť zdravie zamestnanca, napríklad na prevenciu proti pádu, na ochranu pred elektrinou, izolačné dýchacie prístroje.
j) Ďalšie posudzovanie rizika, výber OOPP a aktualizácia zoznamu poskytovaných OOPP
Posudzovanie rizika a hodnotenie nebezpečenstiev musí zamestnávateľ opakovať. Vykonáva sa (§ 4 ods. 2 nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z.) vždy, ak je možnosť používať účinnejší spôsob ochrany (napríklad technickým riešením, účinnejšími kolektívnymi ochrannými prostriedkami alebo účinnejšími OOPP) a pri zmene:
pracovných podmienok,
technológie, technického vybavenia, pracovných prostriedkov,
nebezpečenstiev vplývajúcich na zamestnanca.
k) Informovať iných zamestnávateľov
Ak u zamestnávateľa budú vykonávať práce zamestnanci iných zamestnávateľov alebo iné podnikajúce fyzické osoby a ich život a zdravie budú alebo môžu byť ohrozené nebezpečenstvami existujúcimi v činnosti tohto zamestnávateľa, tak zamestnávateľ je povinný (§ 6 ods. 4 zákona č. 124/2006 Z. z.) informovať týchto iných zamestnávateľov a tieto iné podnikajúce fyzické osoby o príslušných nebezpečenstvách, ohrozeniach a o výsledkoch posúdenia rizika a hodnotenia nebezpečenstiev.
Títo iní zamestnávatelia a iné podnikajúce fyzické osoby na základe tejto informácie vykonajú smerom k svojim zamestnancom, resp. k sebe potrebné opatrenia na pridelenie a používanie príslušných OOPP.
Rovnakú vzájomnú informačnú povinnosť (§ 18 ods. 1 zákona č. 124/2006 Z. z.) majú aj zamestnávatelia a podnikajúce fyzické osoby, ak ich zamestnanci, resp. oni pracujú na jednom spoločnom pracovisku, napríklad na stavenisku. Uvedené subjekty na základe takých informácií môžu plniť svoje zákonné oprávnenia a povinnosti v oblasti BOZP a špecificky aj na úseku OOPP.
15. Základné povinnosti zamestnancov
a) Používať OOPP
Zamestnanec je povinný používať pridelené OOPP na určený účel, používať ich v súlade so spôsobom a podmienkami používania tak, ako ich určil zamestnávateľ [ustanovené v § 12 ods. 2 písm. f) zákona č. 124/2006 Z. z. a § 6 ods. 4 nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z.].
Upozornenie
Zamestnanec má začať používať OOPP (nasadiť si ich) ešte pred začatím práce, pri ktorej je alebo môže byť ohrozený jeho život alebo zdravie, používať ich po celý čas trvania nebezpečenstva a prestať ich používať, až keď ohrozenie pominie.
b) Kontrolovať OOPP
Aby OOPP mohli účinne plniť svoju ochrannú funkciu, zamestnanec má pridelené OOPP skontrolovať v tom zmysle, či je OOPP zjavne kompletný, nepoškodený a funkčný, a to:
| |
c) Informovať vedúceho zamestnanca
O vzniknutých nebezpečenstvách, ohrozeniach, o problémoch a nedostatkoch pri používaní OOPP (aj v iných záležitostiach BOZP) je zamestnanec povinný informovať svojho vedúceho zamestnanca.
Príklad č. 11:
Problémom, ktorý znemožňuje riadne používanie OOPP, je napríklad jeho poškodenie, neumožnenie riadne vykonávať pracovné pohyby, nedostatočná ochrana.
16. Praktický postup
a) Pri novej pracovnej činnosti, látke, materiáli, technológii, zariadení
Ak sa do firmy zavádza nová pracovná činnosť, pracovný postup, látka, materiál, technológia alebo nové zariadenie, tak sa ešte pred spustením skúšobnej prevádzky, avšak najneskôr počas nej vykoná celý postup od posudzovania rizika a hodnotenia nebezpečenstiev až po spracovanie zoznamu poskytovaných OOPP (pozri 14. bod).
Pomôckou a podkladom pri týchto prácach sú pokyny výrobcov, karta bezpečnostných údajov pri chemických látkach, štatistiky a rozbory pracovných úrazov vo firme a pod.
Úplne na začiatku tohto postupu je potrebné položiť si základné otázky:
kedy počas práce – pri ktorom pracovnom úkone – môže byť poškodené zdravie?
čo počas práce môže poškodiť zdravie (ktorý nebezpečný alebo škodlivý faktor)?
akým spôsobommôže byť poškodené zdravie?
akým opatrením možno predísť poškodeniu zdravia?
aké OOPP je tým správnym na ochranu pred ujmou na zdraví?
Odpovede na všetky tieto otázky sú solídnym základom na zabezpečenie ochrany života a zdravia zamestnancov a ekonomických záujmov zamestnávateľa.
b) Pri novom zamestnancovi
Ak do firmy prichádza nový zamestnanec alebo je preradený na prácu z iného pracoviska, podľa už vypracovaného zoznamu poskytovaných OOPP mu je pridelený príslušný OOPP. Pri tom sa musia zohľadniť veľkostné a zdravotné osobitosti zamestnanca.
17. Kompenzácia za používanie OOPP
Zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi mzdovú kompenzáciu (vo výške podľa § 124 ods. 3 Zákonníka práce) za sťažený výkon práce zaradenej do tretej alebo štvrtej kategórie, pri ktorej zamestnanec musí používať OOPP v prostredí s pôsobením chemických, karcinogénnych, mutagénnych a biologických faktorov, prachu, fyzikálnych faktorov, napríklad hluku, vibrácií, ionizujúceho žiarenia (ustanovuje to § 124 Zákonníka práce).
| |
18. Daňový náklad
Náklady spojené so zaobstaraním a udržiavaním OOPP sú podľa § 24 ods. 2 písm. i) bod 1. zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov nákladmi na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov, a teda sú daňovým výdavkom na účely zistenia základu dane.
Upozornenie
Poskytnuté OOPP – nepeňažný príjem zamestnanca je oslobodený od dane.
19. Kontrola odbormi
Odborové orgány na podnikovej alebo aj zväzovej úrovni sú podľa § 149 Zákonníka práce oprávnené u zamestnávateľa, u ktorého pôsobí odborová organizácia, kontrolovať plnenie jeho povinností v starostlivosti o BOZP, teda aj na úseku OOPP a majú tiež právo kontrolovať hospodárenie zamestnávateľa s OOPP.
Odborové orgány majú právo od zamestnávateľa požadovať odstránenie zistených nedostatkov a v prípade bezprostredného a vážneho ohrozenia života alebo zdravia aj prerušenie práce.
20. Inšpekcia práce
a) Previerky
Inšpektoráty práce bežne vykonávajú inšpekciu práce aj na úseku prideľovania a používania OOPP. Sledujú, či zamestnávateľ má vytvorený systém poskytovania, používania, údržby a kontroly na úseku OOPP. V kontrolovanom subjekte preveria dokumentáciu i opodstatnenosť nepridelenia OOPP vhodného na ochranu pred konkrétnym nebezpečenstvom.
Inšpekciu práce vykonávajú aj na základe podnetu, najčastejšie nespokojného zamestnanca a, žiaľ, tiež v prípade vyšetrovania príčin vzniku pracovného úrazu.
Svoje zistenia reálneho stavu u zamestnávateľa alebo u podnikajúcej fyzickej osoby konfrontujú s platnými právnymi predpismi a ak zistia nesúlad – porušenie predpisu – tak ukladajú povinnosť nedostatok odstrániť.
b) Poradenstvo
Inšpektori práce v rámci dozornej činnosti aj bezplatne radia zamestnávateľom, zamestnancom a podnikajúcim fyzickým osobám, ako čo najefektívnejšie aplikovať predpisy na zaistenie BOZP, teda aj predpisy platné pre úsek OOPP.
Poradenstvo poskytujú počas výkonu dozoru v teréne u zamestnávateľov a podnikajúcich fyzických osôb, ako aj na inšpektorátoch práce, ktoré sú v každom krajskom meste s pôsobnosťou pre celý kraj. Kontaktné údaje možno vyhľadať v telefónnom zozname alebo na internetovej stránke Národného inšpektorátu práce http://ip.gov.sk.
c) Sankcie
Inšpektoráty práce ukladajú zamestnávateľom aj podnikajúcim fyzickým osobám pokuty za porušenie právnych povinností v oblasti BOZP, a teda aj na úseku OOPP. Podľa § 19 zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce môžu inšpektoráty práce na úseku OOPP uložiť pokutu až do sumy 100 000 eur, a to ihneď pri zistení porušenia, ale spravidla až vtedy, ak zamestnávateľ už raz zistený nedostatok neodstránil, teda nedostatok sa vyskytol opakovane.
Ak zamestnávateľ alebo podnikajúca fyzická osoba svojím zavinením poruší povinnosti podľa právneho predpisu v spojitosti so smrteľným pracovným úrazom, tak im je uložená finančná pokuta ustanovená zákonom č. 125/2006 Z. z. – najmenej 33 000 eur.
Významnou sankciou podľa § 7 ods. 4 zákona č. 125/2006 Z. z. je, ak inšpektorát práce dá živnostenskému úradu podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia alebo na pozastavenie prevádzkovania živnosti, ak zamestnávateľ pri prevádzkovaní živnosti, okrem iného:
alebo
Živnostenský úrad môže podľa § 58 ods. 2 písm. a) zákona č. 455/1991 Zb. živnostenského zákona živnosť zrušiť alebo prevádzkovanie živnosti na určitú dobu pozastaviť.
21. OOPP v Európskej únii
Takmer rovnaká situácia v poskytovaní a používaní OOPP je v celej Európskej únii. V jej členských štátoch a tiež na Islande, v Nórsku, Lichtenštajnsku a vo Švajčiarsku platia ich vnútroštátne predpisy zosúladené s minimálnymi požiadavkami pre túto oblasť. Tieto požiadavky ustanovuje smernica Rady č. 89/656/EHS z 30. novembra 1989 o minimálnych zdravotných a bezpečnostných požiadavkách na používanie osobných ochranných prostriedkov pracovníkmi na pracovisku.
Zamestnanci putujúci za prácou po Európe teda majú v prevažnej väčšine jej štátov zaručené rovnaké minimálne podmienky na ochranu ich života a zdravia prostredníctvom OOPP.
| |
22. Predpisy na úseku OOPP
Právne predpisy (nielen pre oblasť BOZP a špecificky pre úsek OOPP) sú v tlačenej forme vydávané v Zbierke zákonov SR a nájdete ich tiež v elektronickej Zbierke zákonov SR (http://zbierka.sk alebo www.epi.sk). K právnym predpisom platným pre oblasť BOZP vrátane prideľovania a používania OOPP sa možno dostať aj na webovej stránke Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (http://employment.gov.sk), Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky (http://health.gov.sk).
K základným všeobecne záväzným právnym predpisom, ktoré upravujú problematiku OOPP, patria tieto:
zákon č. 124/2006 Z. z.
Upravuje všeobecné podmienky na vykonávanie ochrany bezpečnosti a zdravia zamestnancov na pracoviskách. Ustanovuje základné povinnosti zamestnávateľov a ďalších osôb aj na úseku poskytovania a používania OOPP, najmä v jeho ustanoveniach § 6 a § 12.
nariadenie vlády SR č. 395/2006 Z. z.
Je komplexným predpisom, ktorý ustanovuje podmienky poskytovania OOPP, uvádza ich neúplný zoznam a tiež nevyčerpávajúci zoznam nebezpečenstiev, ktoré môžu poškodiť zdravie alebo obťažovať pri práci.
Upravuje požiadavky na používanie OOPP a informovanie o spôsobe ich používania. Uvádza neúplný zoznam pracovných činností, pri ktorých sa povinne poskytujú OOPP, ako aj zoznam kritérií potrebných pri výbere OOPP.
nariadenie vlády SR č. 416/2005 Z. z. o minimálnych zdravotných a bezpečnostných požiadavkách na ochranu zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou vibráciám v znení nariadenia vlády SR č. 629/2005 Z. z.
nariadenie vlády SR č. 115/2006 Z. z. o minimálnych zdravotných a bezpečnostných požiadavkách na ochranu zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou hluku v znení nariadenia vlády SR č. 555/2006 Z. z.
nariadenie vlády SR č. 338/2006 Z. z. o ochrane zdravia zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou biologickým faktorom pri práci
nariadenie vlády SR č. 355/2006 Z. z. o ochrane zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou chemickým faktorom pri práci v znení nariadenia vlády SR č. 300/2007 Z. z.
nariadenie vlády SR č. 35/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody na osobné ochranné prostriedky
Ustanovuje základné bezpečnostné a zdravotné požiadavky na OOPP ako výrobok. Vymedzuje postup posudzovania zhody a uvedenia OOPP na trh.
Autor: Ing. Dušan Adamček