Dátum publikácie:6. 12. 2013
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Osobitné pracovné podmienky; Riadenie práce / Pracovno - právne vzťahy; Starostlivosť o zamestnancov
Právny stav od:1. 1. 2013
Právny stav do:31. 12. 2014
Rozhodnutie o tom, či môže použiť zamestnanec na pracovnú cestu iné vozidlo ako zamestnávateľove, nie je vecou zamestnanca, ale zamestnávateľa. V príspevku sa budeme venovať cestovným náhradám, ktoré vypláca zamestnávateľ zamestnancovi za použitie iného vozidla, ako je vozidlo zamestnávateľa, na pracovnú cestu.
Z uvedeného dôvodu je potrebné hneď na začiatku uviesť, že:
- cestovné náhrady sú u zamestnanca príjmom, ktorý nie je považovaný podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len ZDP) za príjem zo závislej činnosti, tzn. že nie je u zamestnanca zdaniteľným príjmom. Podmienkou je, že zamestnávateľ vypláca zamestnancovi cestovné náhrady len vo výške ustanovenej zákonom č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov (ďalej len ZCN),
- cestovné náhrady sú u zamestnanca zdaniteľným príjmom vtedy, ak mu ich zamestnávateľ vyplatí vyššie, ako ustanovuje ZCN. Zdaniteľným príjmom je u zamestnanca suma, ktorá prevyšuje limity ustanovené ZCN a v príslušných opatreniach,
- cestovné náhrady sú u podnikateľa (bez rozdielu, či ide i podnikajúcu FO alebo PO) podľa § 19 ods. 2 písm. d) ZDP daňovým výdavkom do výšky, na ktorú vzniká nárok podľa ZCN,
- cestovné náhrady nie sú u podnikateľa daňovým výdavkom, ak ich zamestnávateľ vypláca zamestnancom vyššie, ako ustanovuje ZCN. Daňovým výdavkom nie je suma, ktorá prevyšuje limity ustanovené v ZCN a náhrady, ktoré sú vyplácané zamestnancom v rozpore so ZCN a ZDP.
Pracovná cesta zamestnanca
Podľa ustanovenia § 19 ods. 2 písm. d) ZDP sú daňovým výdavkom zamestnávateľa cestovné náhrady do výšky, na ktorú vzniká nárok podľa osobitného predpisu, ktorým je ZCN. Tzn. že v zmysle uvedeného ustanovenia má zamestnávateľ povinnosť vyplatiť zamestnancovi cestovné náhrady do výšky podľa ZCN, ak na pracovnú cestu, ktorú zamestnanec uskutočnil na základe pokynu zamestnávateľa, použil iné MV, ako je MV zamestnávateľa.
– Pracovná cesta
V znení ustanovenia § 2 ods. 1 ZCN je pracovnou cestou čas od nástupu zamestnanca na cestu na výkon práce do iného miesta, ako je jeho pravidelné pracovisko vrátane výkonu práce v tomto mieste až do skončenia pracovnej cesty, tzn. návratu zamestnanca.
– Zahraničná pracovná cesta
Podľa § 2 ods. 2 ZCN je zahraničnou pracovnou cestou časť pracovnej cesty v zahraničí vrátane výkonu práce v zahraničí do skončenia tejto cesty. Zahraničná pracovná cesta sa začína aj končí v zahraničí.
– Pravidelné pracovisko zamestnanca
Pravidelné pracovisko zamestnanca je v zmysle ustanovenia § 2 ods. 3 ZCN miesto, ktoré má zamestnanec písomne dohodnuté v pracovnej zmluve so svojím zamestnávateľom.
Ak nemá zamestnanec takéto miesto dohodnuté, považuje sa za pravidelné pracovisko miesto výkonu práce dohodnuté v pracovnej zmluve alebo v dohodách o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (ďalej len dohody).
U zamestnancov, ktorí často menia pracovisko z dôvodu osobitnej povahy povolania (napríklad stavebné práce, montážne práce, cestujúci predajcovia, vodiči motorových vozidiel a podobne), je možné ako pravidelné pracovisko dohodnúť aj miesto pobytu zamestnanca.
Miesto pravidelného pracoviska je dôležité a rozhodujúce pre stanovenie výšky cestovných náhrad a malo by byť určené konkrétnou adresou alebo názvom obce.
–Čo nie je pracovná cesta
Za pracovnú cestu zamestnanca nie je možné považovať cestu z miesta bydliska zamestnanca do miesta pravidelného pracoviska. V prípade súhlasu zamestnávateľa môže byť miesto bydliska určené ako miesto začiatku pracovnej cesty.
Príklad č. 1:
Spoločnosť (s. r. o). podniká okrem iného aj v činnosti oprava mraziacich a chladiarenských zariadení. Na túto činnosť zamestnáva zamestnanca, ktorý opravuje chladničky a mrazničky v bytoch a v prevádzkových priestoroch klientov. Klientela spoločnosti je široká a je roztrúsená nielen v oblasti Žiliny, ale aj na Orave a Kysuciach.
Keďže zamestnanec býva v obci Terchová a spoločnosť má prevádzku v Žiline, rozhodol sa zamestnávateľ po vzájomnej dohode so zamestnancom uviesť ako pravidelné pracovisko v pracovnej zmluve miesto bydliska, t. j. obec Terchová. Cesta ku klientom z miesta bydliska zamestnanca (z Terchovej) do oblastí Kysúc a Oravy, kde zamestnanec vykonáva opravy, a späť sa bude považovať za pracovnú cestu. Zamestnanec, ktorý využíva po dohode so zamestnávateľom na pracovné cesty aj vlastné motorové vozidlo (ďalej len MV), bude počítať kilometre z miesta bydliska ku klientovi a naspäť do miesta bydliska (do obce Terchová) ako kilometre služobné.
Podmienky pracovnej cesty
Na pracovnú cestu je zamestnanec vyslaný zamestnávateľom, ktorý je povinný stanoviť podmienky pracovnej cesty. Podľa § 3 ods. 1 ZCN zamestnávateľ, ktorý vysiela zamestnanca na pracovnú cestu, písomne určí:
- miesto nástupu na pracovnú cestu,
- miesto výkonu práce,
- čas trvania pracovnej cesty,
- spôsob dopravy,
- miesto skončenia pracovnej cesty,
- ďalšie podmienky pracovnej cesty.
Pri určení podmienok pracovnej cesty je zamestnávateľ povinný prihliadať na oprávnené záujmy zamestnanca.
Napríklad, ak zamestnanec musí nastúpiť na pracovnú cestu zavčasu ráno a nemá pravidelný spoj, ktorý ho dovezie na pravidelné pracovisko, odkiaľ začína pracovnú cestu, môže so súhlasom zamestnávateľa začať pracovnú cestu v mieste svojho bydliska.
Zamestnávateľ môže stanoviť zamestnancovi aj ďalšie podmienky pracovnej cesty, a to tak, aby neboli v rozpore so ZCN. Napríklad v prípade použitia MV zamestnanca môže byť podmienkou zaplatené poistné za MV.
Podmienky pracovnej cesty, ktoré určí zamestnávateľ, nemôže zamestnanec meniť bez vážneho dôvodu. Vážnym dôvodom môže byť napríklad zlá poveternostná situácia, zdravotné problémy zamestnanca, štrajky a podobne.
Cestovný príkaz
V praxi je zaužívané vypisovať pred nástupom na pracovnú cestu tlačivo „Cestovný príkaz“.
Cestovný príkaz vypisuje zamestnanec na základe dohody so zamestnávateľom alebo na základe jeho pokynov. Cestovný príkaz sa vypisuje pred začatím pracovnej cesty a podpisuje ho zamestnanec a aj zamestnávateľ.
ZCN, ZDP a ani žiaden iný právny predpis nestanovuje, akou formou má zamestnávateľ určiť podmienky pracovnej cesty. Ustanovenie § 3 ods. 1 ZCN stanovuje len to, že to musí byť písomná forma. Zamestnávateľ by sa mal sám rozhodnúť, akú písomnú formu zvolí.
Žiadne tlačivo nie je pre zamestnávateľa záväzné, ani tlačivo „Cestovný príkaz“ a ani tlačivo „Vyslanie na pracovnú cestu“, ktoré je možné kúpiť v špecializovaných predajniach.
Tlačivo alebo spôsob zápisu, pre ktoré sa zamestnávateľ rozhodne, musia mať vypovedajúcu schopnosť, nielen z hľadiska ZCN, ale aj z hľadiska spôsobu účtovania. Tlačivo alebo zápis musí okrem iného obsahovať aj súhlas zamestnanca s vyslaním na pracovnú cestu, ak tento súhlas zákon vyžaduje.
Príklad č. 2:
Zamestnávateľ určil svojmu zamestnancovi ako dopravný prostriedok, ktorým vykoná pracovnú cestu, autobus. Zamestnanec odcestoval na pracovnú cestu vlastným MV. Má nárok na náhradu za použitie vlastného MV pri pracovnej ceste?
Zamestnanec nemá nárok na náhradu za použitie vlastného MV, lebo nedodržal podmienky určené zamestnávateľom. Na použitie vlastného MV nemal súhlas zamestnávateľa.
Príklad č. 3:
Podnikateľka, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia ako učiteľka cudzích jazykov, zamestnáva 4 zamestnancov. Počas jarných prázdnin organizovala výučbu cudzích jazykov v prenajatých priestoroch v horskom stredisku mimo miesta podnikania. Na zabezpečenie celej akcie vyslala na pracovnú cestu všetkých 4 zamestnancov. Zamestnancov vyslala na pracovnú cestu hromadným cestovným príkazom.
V rámci racionalizácie administratívy môže zamestnávateľ pri určovaní podmienok pracovných ciest zamestnancom, ktorí vykonávajú činnosť mimo sídla zamestnávateľa, vyslať viacerých zamestnancov na pracovnú cestu jedným rozhodnutím, napríklad hromadným cestovným príkazom. Podnikateľka môže postupovať aj tak, že určí jedným rozhodnutím podmienky viacerých pracovných ciest. Napríklad zamestnanec pravidelne každý štvrtok vyučuje cudzí jazyk v susednom meste, do ktorého dochádza po dohode so zamestnávateľom vlastným MV. V takomto prípade môže podnikateľka podpísať zamestnancovi cestovný príkaz na celý mesiac dopredu.
Použitie motorového vozidla zamestnanca
ZDP a aj ZCN umožňuje, aby podnikateľ vyslal na pracovnú cestu zamestnanca a ten použil pri pracovnej ceste MV, ktoré nie je zamestnávateľove. MV môže byť vlastné MV zamestnanca, MV, ktoré má zamestnanec prenajaté alebo požičané (ďalej len vlastné MV alebo MV zamestnanca).
Náhrady pri použití cestných MV pri pracovných cestách upravuje § 7 ZCN.
Z ustanovenia § 7 ods. 1 ZCN vyplýva, že zamestnávateľ pri stanovení podmienok pracovnej cesty sa môže so zamestnancom dohodnúť, že zamestnanec pri pracovnej ceste použije vlastné MV.
Zákon bližšie nešpecifikuje podmienky, za ktorých sa môže zamestnávateľ dohodnúť so zamestnancom na použití MV pri pracovnej ceste.
Podmienky pre daňovú uznateľnosť výdavku
Pri posudzovaní výdavku, ktorý vynaloží podnikateľ – zamestnávateľ – na úhradu cestovných náhrad zamestnancov, sa musí riadiť jednotlivými ustanoveniami ZDP a ZCN. Ak podnikateľ vyšle zamestnanca na pracovnú cestu vlastným MV, vyplatí mu cestovné náhrady za použitie vlastného MV pri pracovnej ceste.
Mal by dodržať tieto podmienky:
- výdavok musí súvisieť so zdaniteľným príjmom, tzn. že podnikateľ môže započítať ako daňový výdavok len tie náhrady, ktoré vyplatil zamestnancovi, ak pracovnú cestu vykonal vlastným MV a pracovná cesta súvisela s podnikateľskou činnosťou zamestnávateľa, t. j. s dosahovaním zdaniteľných príjmov. Výdavky spojené so súkromnou cestou zamestnanca nemôže podnikateľ účtovať ako výdavky daňové;
- výdavok je preukázateľne vynaložený, tzn. že zamestnanec pri vyúčtovaní pracovnej cesty uvedie dátum pracovnej cesty, miesto a účel pracovnej cesty, počet kilometrov (ďalej len km) a doloží doklad o nákupe pohonných látok (ďalej len PHL).
Na vyúčtovanie pracovnej cesty odporúčam, aby zamestnanec priložil aj kópiu technického preukazu MV, ktorým pracovnú cestu vykonal (technický preukaz, v ktorom je uvedená spotreba PHL).
Uvedené údaje potrebuje podnikateľ nielen pre kontrolu, či pracovná cesta bola skutočne vykonaná, ale aj pre dokázanie daňovej uznateľnosti výdavku.
Ak by podnikateľ preplatenie náhrady, ktorá bola zaúčtovaná v účtovníctve ako výdavok daňový, nedoložil potrebnými údajmi a dokladmi, aj keď peňažnú sumu zamestnancovi skutočne vyplatil, daňový výdavok mu nebude pri kontrole pracovníkmi daňového úradu uznaný.
Neuznanie daňového výdavku pri kontrole zníži podnikateľovi výšku daňových výdavkov a zvýši jeho daňovú povinnosť k dani z príjmov;
- výdavok musí byť zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka vždy v súlade s platnými účtovnými predpismi. Na to, aby bol výdavok zaúčtovaný v účtovníctve, musí mať všetky náležitosti účtovného dokladu, ktoré definuje § 10 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len ZÚ);
- výdavok musí rešpektovať stanovené limity, tzn. že podnikateľ si môže uplatniť výdavky najviac do výšky, aká je ustanovená pre zamestnancov v ZCN. Napríklad pri použití MV zamestnanca na pracovnú cestu si môže ako daňový výdavok podnikateľ uplatniť len náhradu stanovenú podľa § 7 ZCN. V prípade, že by podnikateľ vyplatil zamestnancovi vyššiu náhradu, ako mu stanovuje § 7 ZCN, nebol by tento výdavok v plnej výške daňovým výdavkom.
Náhrada za použitie motorového vozidla zamestnanca
Náhradu za použitie MV zamestnanca na pracovnú cestu upravuje § 7 ZCN. Podľa § 7 ods. 1 ZCN, ak zamestnanec písomne dohodne so zamestnávateľom, že pri pracovnej ceste použije MV okrem MV zamestnávateľa, patrí mu:
- základná náhrada za každý kilometer jazdy(ďalej len základná náhrada) a
- náhrada za spotrebované PHL.
Dôležité a rozhodujúce pri vyplácaní cestovných náhrad je, či MV poskytne na pracovnú cestu zamestnávateľ alebo zamestnanec.
U zamestnanca nezáleží na tom, kto je ako držiteľ MV uvedený v technickom preukaze.
Ak zamestnávateľ poskytne zamestnancovi na pracovnú cestu vlastné MV, ktoré má vložené v obchodnom majetku, zamestnanec nemá nárok na vyplatenie náhrady za použitie MV pri pracovnej ceste podľa § 7 ZCN.
Príklad č. 4:
Zamestnávateľ vyslal na pracovnú cestu svojho zamestnanca. Zamestnanec uskutočnil pracovnú cestu MV, ktoré si požičal od svojho otca.
Z ustanovenia § 7 ods. 1 ZCN vyplýva, že zamestnanec môže pri pracovnej ceste použiť, ak sa tak dohodne so zamestnávateľom, nielen vlastné MV, ale aj MV prenajaté, MV vypožičané alebo MV obstarané finančným lízingom. Dôležité je, aby MV nebolo poskytnuté zamestnávateľom.
V zmysle ustanovenia § 7 ods. 1 ZCN zamestnanec podmienky splnil a má nárok, pri splnení aj ostatných podmienok, na vyplatenie cestovných náhrad.
Základná náhrada
ZCN nevymedzuje druh cestného MV, ktoré môže zamestnanec použiť na pracovnú cestu. Rozdiel je len vo výške základnej náhrady. Sumu základnej náhrady pre osobné MV ustanovuje podľa § 7 ods. 2 ZCN opatrenie, ktoré vydá ministerstvo. Opatrenie sa vyhlási uverejnením jeho úplného znenia v Zbierke zákonov.
Suma základnej náhrady ustanovená opatrením MPSVaR SR č. 632/2008 Z. z. platná od 1. 1. 2009 je pre osobné MV vo výške 0,183 eura za každý kilometer jazdy. Pre osobné MV s prívesom sa základná náhrada zvyšuje podľa § 7 ods. 2 ZCN o 15 %. Pre nákladné MV a autobusy si podľa § 7 ods. 3 ZCN dohodne výšku základnej náhrady zamestnávateľ so zamestnancom.
Základná náhrada zohľadňuje obstaranie MV, jeho amortizáciu a výdavky na bežnú údržbu a opravy MV (pneumatiky, oleje, filtre, umývanie MV a podobne), ktoré sú spojené s prevádzkou MV. V sume základnej náhrady nie je napríklad diaľničný poplatok, poplatok za parkovanie. Tieto výdavky sú ostatné vedľajšie výdavky, na ktoré má zamestnanec pri pracovnej ceste nárok, ak ich preukáže zamestnávateľovi. Zamestnávateľ si môže tieto výdavky zaúčtovať ako výdavky daňové.
Náhrada za spotrebované PHL
Náhrada za spotrebované PHL patrí zamestnancovi podľa § 7 ods. 4 ZCN podľa cien PHL prepočítaných podľa spotreby PHL (ďalej len spotreba) uvedenej v technickom preukaze motorového vozidla alebo v osvedčení o evidencii motorového vozidla (ďalej len technický preukaz).
Cena PHL
Cenu PHL preukazuje zamestnanec podľa § 7 ods. 5 ZCN dokladom o kúpe PHL, z ktorého je zrejmá súvislosť s pracovnou cestou.
Ak zamestnanec preukazuje cenu PHL viacerými dokladmi o kúpe, cena PHL sa môže vypočítať aritmetickým priemerom z preukázaných cien. Ak zamestnanec nepreukáže cenu PHL dokladom o kúpe, na výpočet sa použije cena PHL, ktorá platila v čase nástupu na pracovnú cestu a je zistená Štatistickým úradom SR (ďalej len ŠÚ SR).
Poznámka:
Ceny PHL zistíte na internetovej stráne ŠÚ SR www.statistics.sk, kde sú uvedené ceny PHL podľa jednotlivých týždňov.
Spotreba PHL
Podľa § 7 ods. 6 ZCN spotreba PHL podľa technického preukazu sa použije takto:
a) ak je v technickom preukaze MV uvedená spotreba len podľa príslušnej slovenskej technickej normy (ďalej len STN), na výpočet sa použije spotreba podľa tejto normy. Pri jazde MV v meste sa spotreba určená podľa STN zvýši o 40 %;
b) ak je v technickom preukaze MV uvedená spotreba podľa STN a aj predpisu EHK alebo len podľa predpisu EHK, na výpočet sa použije spotreba podľa predpisu EHK vypočítaná aritmetickým priemerom. Pri jazde MV v meste sa použije spotreba určená na jazdu v meste;
c) ak je v technickom preukaze MV uvedená spotreba podľa osobitného predpisu v členení na mestský cyklus, mimomestský cyklus a kombinovaný cyklus, na výpočet sa použije spotreba zodpovedajúca príslušnému cyklu premávky alebo kombinácii jednotlivých cyklov premávky odvodených od konkrétneho režimu jazdy motorového vozidla
d) ak je v technickom preukaze MV uvedená spotreba podľa osobitného predpisu bez členenia na cykly, na výpočet sa použije spotreba podľa tohto osobitného predpisu. Pri jazde cestného MV v meste sa spotreba zvýši o 20 %.
Zaokrúhľovanie
Pri výpočte náhrady za použitie MV zamestnanca na pracovnú cestu by mal zamestnanec postupovať podľa § 7 ods. 9 ZCN a zaokrúhľovať vypočítané čiastky takto:
- výsledná suma základnej náhrady sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor,
- výsledná suma náhrady za spotrebované PHL vypočítaná podľa § 7 ods. 4 až ods. 8 ZCN sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor.
Príklad č. 5:
Zamestnávateľ vyslal zamestnanca na pracovnú cestu, ktorú mal na základe písomnej dohody vykonať vlastným MV. Zamestnanec vykonal pracovnú cestu na trase Žilina – Bratislava a späť, celkom 500 km. Z celkového počtu 500 kilometrov bolo v meste 90 km a mimo mesta 410 km.
Zamestnanec predložil zamestnávateľovi doklad o nákupe PHL a kópiu technického preukazu, v ktorom je uvedená spotreba PHL:
a) spotreba: 7,7 l/100 km,
b) spotreba podľa predpisu EHK: mesto 10,0 l/100 km, pri rýchlosti 90 km/h 6,0 l/100 km, pri rýchlosti 120 km/h 7,5 l/100 km.
Zamestnanec pri výpočte cestovnej náhrady za použitie vlastného MV pri pracovnej ceste použije spotrebu:
a) Na výpočet použije spotrebu uvedenú v technickom preukaze, t. j. 7,7 l /100 km,
SPHL = 500 x 7,7 : 100 = 38,50 l
Celková spotreba pri pracovnej ceste bola 38,50 litrov PHL.
b) Na výpočet použije spotrebu podľa predpisu EHK [§ 7 ods. 6 písm. b) ZCN]:
Spotreba v meste = 90 x 10 : 100 = 9 l
Spotreba PHL, ktorá sa použije pri výpočte spotreby mimo mesta, sa vypočíta aritmetickým priemerom: (10 + 6,0 + 7,5) : 3 = 7,83 l/100 km
Spotreba mimo mesta = 410 x 7,83 : 100 = 32,11 l
Celková spotreba pri pracovnej ceste bola 39,94 litrov PHL (7,83 + 32,1l).
Príklad č. 6:
Zamestnávateľ vyslal zamestnanca na pracovnú cestu, ktorú má po dohode so zamestnávateľom uskutočniť vlastným MV s prívesným vozíkom, na ktorom bude viezť materiál potrebný na výrobnú činnosť firmy. Zamestnanec uskutočnil pracovnú cestu podľa písomnej dohody, ktorú uzavrel so zamestnávateľom, takto:
- z miesta bydliska do garáže, kde má vozík: 21 km bez vozíka,
- z garáže v Žiline do Bratislavy a späť: 435 km s vozíkom,
- z garáže do miesta bydliska: 21 km bez vozíka.
V technickom preukaze MV je uvedená spotreba: 7,1 l/100 km.
Ak použije zamestnanec na pracovnú cestu vlastné MV s prívesom, zvyšuje sa podľa § 7 ods. 2 ZCN sadzba základnej náhrady o 15 %. Spotreba sa nemení. Tzn. že na výpočet cestovnej náhrady použije zamestnanec spotrebu určenú podľa § 7 ods. 6 písm. a) ZCN:
Spotreba PHL = (21 + 435 + 21) x 7,10 : 100 = 33,87 l
Celková spotreba pri pracovnej ceste bola 33,87 litra PHL.
Príklad č. 7:
Zamestnávateľ vyslal na pracovnú cestu zo Žiliny do Nitry zamestnanca. Zamestnanec uskutočnil pracovnú cestu podľa písomnej dohody so zamestnávateľom vlastným MV. V technickom preukaze MV je uvedená spotreba PHL: mesto 9,8 l/100km, mimo mesta 5,6 l/100 km, kombinovaná 7,3 l/100 km. Zamestnanec vykázal, že na pracovnej ceste najazdil celkom 366 km. Podľa priloženého pokladničného dokladu cena za liter PHL bola 1,48 eura.
Zamestnanec na vyúčtovanie pracovnej cesty doložil aj výpočet náhrady za použitie MV pri pracovnej ceste. Spotrebu PHL určil podľa § 7 ods. 6 písm. a) ZCN, tzn. použil spotrebu zodpovedajúcu príslušnému cyklu premávky. Zamestnanec jazdil počas pracovnej cesty v meste aj mimo mesta, preto použije kombinovanú spotrebu 7,2 l/100 km
Náhrada za spotrebované PHL = 366 x 7,3 : 100 x 1,48 = 39,55 eura
Náhrada za použité MV = 366 x 0,183 + 39,55 = 66,98 + 39,55 = 106,53 eura
Zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi náhradu za použité MV pri pracovnej ceste vo výške 106,53 eura. Suma 106,53 eura je daňovým výdavkom zamestnávateľa a u zamestnanca nepodlieha zdaneniu.
Pohonnou látkou je plyn alebo plyn v kombinácii s inou PHL
V prípade, že zamestnanec použije na pracovnú cestu MV, u ktorého je pohonnou látkou plyn v kombinácii s inou PHL, pri výpočte náhrady bude postupovať podľa § 7 ods. 7 ZCN. Ak je PHL plyn alebo plyn v kombinácii s inou PHL, spôsob výpočtu náhrad za spotrebované PHL za jednotlivé PHL dohodne zamestnávateľ so zamestnancom na základe:
- podmienok pracovnej cesty,
- cien PHL platných v čase použitia MV a spotreby PHL.
Ak je v technickom preukaze uvedená spotreba oboch PHL, pri dohode medzi zamestnávateľom a zamestnancom sa prihliada aj na túto spotrebu.
Príklad č. 8:
Zamestnávateľ vyslal na pracovnú cestu zamestnanca. Písomne sa dohodli, že zamestnanec vykoná pracovnú cestu vlastným MV. Zamestnanec uskutočnil pracovnú cestu podľa dohody so zamestnávateľom na trase Žilina – Banská Bystrica a späť, celkom najazdil 233 km. MV zamestnanca jazdí na plyn a na benzín. V technickom preukaze MV je uvedená spotreba:
- pre plyn 8,1 l/100 km a
- pre benzín spotreba podľa normy EHK:
- mesto 9,1 l/100 km,
- pri 90 km 6,5 l/100km,
- pri 120 km 7,1 l/100 km.
Cena za liter PHL zistená z dokladu o nákupe bola pre plyn 0,71 eura a pre benzín 1,41 eura.
Zamestnávateľ sa dohodol so zamestnancom, že pri výpočte náhrady za spotrebované PHL bude zamestnanec vychádzať z evidencie uskutočnených km a z údajov o spotrebe uvedených v technickom preukaze MV. Zamestnanec z celkového počtu 233 km najazdil na plyn 200 km a na benzín 33 km.
Výpočet náhrady za použitie MV zamestnanca na pracovnú cestu:
Spotreba pre plyn = 8,1 l/100 km
Spotreba pre benzín (aritmetický priemer) = (9,1+6,5+7,1):3 = 7,56 l/100 km
Náhrada za spotrebované PHL = [(33 x 7,56 : 100) x 1,41] + [(200 x 8,1 : 100) x 0,71] = 3,52 + 11,51 = 15,03 eura
Náhrada za použité MV = 233 x 0,183 + 15,03 = 42,64 + 15,03 = 57,67 eura
Zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi náhradu za použité vlastné MV pri pracovnej ceste vo výške 57,67 eura. Suma 57,67 eura je daňovým výdavkom zamestnávateľa. U zamestnanca nepodlieha zdaneniu daňou z príjmov FO zo závislej činnosti.
Spotreba PHL nie je v technickom preukaze uvedená
Ak sa spotreba PHL v technickom preukaze nezhoduje so skutočnou spotrebou alebo nie je v technickom preukaze uvedená, postupuje sa podľa § 7 ods. 8 ZCN. Pre výpočet náhrady za spotrebované PHL sa použije podľa § 7 ods. 8 ZCN:
- spotreba podľa technického preukazu MV rovnakého typu, s rovnakým objemom valcov motora a rovnakým druhom PHL,
spotreba preukázaná dokladom vydaným osobou, ktorej bola udelená autorizácia,
spotreba uvedená doplňujúcimi údajmi výrobcu, dovozcu alebo predajcu.
Príklad č. 9:
Zamestnávateľ po písomnej dohode vyslal zamestnanca na pracovnú cestu, ktorú uskutoční vlastným MV. Zamestnanec vykonal pracovnú cestu zo Žiliny do Košíc a späť, celkom najazdil 577 km.
V technickom preukaze MV nemá zamestnanec uvedenú spotrebu PHL. Na vyúčtovanie pracovnej cesty doložil zamestnanec:
- doklad o nákupe PHL, cena za 1 liter = 1,42 eura,
- kópiu technického preukazu vlastného MV, ktorým uskutočnil pracovnú cestu. V technickom preukaze nemá uvedenú spotrebu PHL, preto doložil aj kópiu technického preukazu svojho priateľa, ktorý má MV s rovnakými parametrami.
Spotreba uvedená v tomto technickom preukaze je podľa smerníc EHK: pre mesto 10,00 l/100 km, pre rýchlosť 90 km/h 7,6 l/100 km, pre rýchlosť 120 km 9,1 l/100 km.
Pri vyúčtovaní pracovnej cesty postupoval zamestnanec podľa § 7 ods. 8 ZCN, tzn. že použil pre výpočet spotrebu uvedenú v technickom preukaze MV rovnakého typu, s rovnakým objemom valcov motora a s rovnakým druhom PHL.
Spotreba PHL = (10,00 + 7,6 + 9,1) : 3 = 8,90 l/100 km
Náhrada za spotrebované PHL = (577 x 8,90 : 100) x 1,42 = 72,93 eura
Náhrada za použité MV = 577 x 0,183 + 72,93 = 105,60 + 72,93 = 178,53 eura
Zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi náhradu za použité vlastné MV pri pracovnej ceste vo výške 178,53 eura. Suma 178,53 eura je daňovým výdavkom zamestnávateľa, u zamestnanca nepodlieha dani z príjmov FO zo závislej činnosti.
Náhrada pri použití motorového vozidla zamestnanca pri zahraničnej pracovnej ceste
Podľa § 10 ZCN na poskytovanie náhrad pri zahraničných pracovných cestách sa vzťahujú ustanovenia § 3 až § 9, ak ZCN neustanovuje inak. Ak zamestnanec na základe písomnej dohody so zamestnávateľom uskutoční pracovnú cestu do zahraničia vlastným MV, stanoví náhradu za použitie MV v zahraničí aj podľa § 15 ZCN. Zamestnancovi patrí náhrada v eurách, ak pracovnú cestu uskutočnil do štátov, ktoré majú zavedenú menu euro. Pri ostatných pracovných cestách mu patrí náhrada podľa § 15 ods. 2 ZCN v príslušnej cudzej mene. Pri poskytovaní náhrad za použitie MV podľa § 7 (pri použití MV, ktoré nie je MV zamestnávateľa) patrí zamestnancovi náhrada za spotrebované PHL za km prejazdené mimo územia SR, prípadne aj za km alebo ich časť prejazdené na území SR od času prechodu slovenskej štátnej hranice do miesta skončenia pracovnej cesty na základe preukázanej spotreby PHL dokladom o kúpe mimo územia SR. Ak zamestnanec preukazuje cenu PHL v rovnakej cudzej mene viacerými dokladmi o kúpe, cena PHL sa môže vypočítať aritmetickým priemerom preukázaných cien. Ak zamestnanec nepreukáže cenu PHL v cudzej mene dokladom o kúpe mimo územia SR, na výpočet sa použije:
- cena PHL v cudzej mene, ktorá platila v čase nástupu na zahraničnú pracovnú cestu v štáte, ktorý nie je členským štátom eurozóny alebo tretím štátom, alebo
- cena PHL v eurách, ktorá platila v čase nástupu na zahraničnú pracovnú cestu v SR zistená ŠÚ SR.
Príklad č. 10:
Zamestnávateľ vyslal na zahraničnú pracovnú cestu do Rakúska a Talianska zamestnanca. Po dohode so zamestnancom určil ako dopravný prostriedok jeho vlastné MV. Zamestnanec uskutočnil pracovnú cestu podľa dohody so zamestnávateľom.
Údaje, ktoré použil zamestnanec pri výpočte cestovnej náhrady za použitie vlastného MV na zahraničnej pracovnej ceste:
- spotreba PHL uvedená v technickom preukaze MV = 8,10 l /100 km,
- počet km celkom = 2 220 km, z toho v zahraničí 1 780 km,
- cena za l liter PHL v SR = 1,42 eura, cena bola zistená z dokladu o nákupe PHL v SR,
- cena za liter PHL v Rakúsku = 1,39 eura, cena bola zistená z dokladu o nákupe PHL v Rakúsku,
- v Taliansku zamestnanec PHL nenakupoval.
Km najazdené v SR = 2 220 – 1 780 = 440 km
Náhrada za spotrebované PHL v SR = (440 x 8,10 : 100) x 1,42 = 50,61 eura
Km najazdené v zahraničí = 1 780 km
Náhrada za spotrebované PHL v zahraničí = (1 780 x 8,10 : 100) x 1,39 = 200,42 eura
Náhrada za spotrebované PHL celkom = 50,61 + 200,42 = 251,03 eura
Náhrada za použité MV = 2 220 x 0,183 + 251,01 = 406,26 + 251,03 = 657,29 eura
Zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi náhradu za použitie vlastného MV pri pracovnej ceste vo výške 657,29 eura. Suma 657,29 eura je daňovým výdavkom zamestnávateľa, u zamestnanca sa nezdaňuje.
Dohoda zamestnávateľa a zamestnanca
Zamestnávateľ, ktorý vysiela zamestnanca na pracovnú cestu, ktorú má zamestnanec vykonať vlastným MV, by mal so zamestnancom spísať dohodu o použití MV na pracovnú cestu. Zamestnávateľ môže v dohode dojednať aj ďalšie podmienky, ktoré mu ZCN nestanovuje. Najčastejšie sú to podmienky týkajúce sa poistenia, napríklad podmienka, že MV musí mať uzavretú zákonnú poistku, musí mať havarijné poistenie, príp. poistenie prepravovaných osôb. Je to veľmi dôležité najmä s ohľadom na možné následky z hľadiska prípadnej škody, pracovného úrazu a podobne.
Ak zamestnanec nemá súhlas od zamestnávateľa na použitie vlastného MV na pracovnú cestu, potom zamestnávateľ nezodpovedá za prípadnú škodu na MV, ak by táto škoda v súvislosti s výkonom pracovnej cesty vznikla.
Zamestnávateľ nemôže nariadiť svojmu zamestnancovi, aby na pracovnú cestu použil vlastné MV. Zamestnanec využíva vlastné MV na pracovnú cestu len na základe vlastného rozhodnutia po dohode so zamestnávateľom.
ZCN umožňuje na základe dohody uzavretej medzi zamestnávateľom a zamestnancom dohodnúť:
- náhradu pri použití nákladného automobilu, autobusu alebo traktora podľa § 7 ods. 3 ZCN,
- spôsob výpočtu náhrady, ak zamestnanec použije na pracovnú cestu vlastné MV, u ktorého je pohonnou látkou plyn v kombinácii s inou pohonnou látkou, podľa § 7 ods. 7 ZCN,
- náhradu zodpovedajúcu cene cestovného lístka pravidelnej verejnej dopravy podľa § 7 ods. 10 ZCN.
Podmienky pracovnej cesty a spôsob zdokladovania pracovnej cesty určí zamestnancovi zamestnávateľ.
Vzor dohody uzavretej medzi zamestnávateľom a zamestnanom o podmienkach použitia MV na pracovnú cestu je uvedený na konci príspevku.
Poskytnutie preddavku
Podľa § 36 ods. 1 ZCN má zamestnávateľ povinnosť poskytnúť zamestnancovi preddavok na pracovnú cestu, ak zamestnanec o preddavok požiada. Preddavok poskytuje zamestnávateľ do výšky predpokladaných náhrad.
Preddavok alebo jeho časť môže zamestnávateľ poskytnúť zamestnancovi podľa § 36 ods. 2 ZCN aj:
- formou cestovného šeku,
- zapožičaním platobnej bankovej karty zamestnávateľa,
- prevodom na účet zamestnanca vedený v banke v eurách alebo v cudzej mene.
Zamestnávateľ môže zamestnancom v prípade potreby poskytnúť preddavok podľa § 36 ods. 3 ZCN len jedným rozhodnutím:
a) pre viacerých zamestnancov,
b) na viacero pracovných ciest jedného zamestnanca.
Zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi, ktorého vyšle na zahraničnú pracovnú cestu, v zmysle ustanovenia § 36 ods. 4 ZCN preddavok v eurách alebo v cudzej mene v rozsahu a v sume podľa predpokladaného času trvania a podmienok zahraničnej pracovnej cesty.
Preddavok v cudzej mene môže zamestnávateľ po dohode so zamestnancom poskytnúť aj vo forme cestovných šekov, bankovej platobnej karty zamestnávateľa alebo prevodom na bankový účet zamestnanca.
Pri vyúčtovaní zahraničnej pracovnej cesty môže vzniknúť zamestnancovi nárok:
- na vrátenie časti zálohy, ak bol poskytnutý preddavok vyšší ako náhrada za použité MV alebo
- na doplatenie cestovných náhrad, ak bol poskytnutý preddavok nižší ako vypočítaná náhrada za použité MV.
Príklad č. 11:
Zamestnávateľ vyslal zamestnanca na pracovnú cestu v dňoch 7. 10. 2013 až 10. 10. 2013. So zamestnancom sa dohodol, že pracovnú cestu vykoná vlastným MV. V cestovnom príkaze, ktorý podpísal konateľ spoločnosti, je uvedené:
- začiatok pracovnej cesty: Žilina, dňa 7. 10. 2013 o 15.30 h,
- ukončenie pracovnej cesty: Žilina, 10. 10. 2013, predpokladaný čas 17.00 h,
- miesto výkonu práce: Bratislava, Nitra, Prievidza,
- trvanie pracovnej cesty: 7. 10. 2013 – 10. 10. 2013,
- spôsob dopravy: osobný automobil zamestnanca, ktorý má zamestnanec poistený,
- poskytnutá záloha na nákup PHL dňa 4. 10. 2013 vo výške 100 eur.
Zamestnanec dodržal podmienky pracovnej cesty, ktoré si dohodol so zamestnávateľom. Výdavky, ktoré vznikli zamestnancovi pri pracovnej ceste (uvádzame len výdavky, ktoré sa týkajú PHL):
- dňa 7. 10. 2013 nákup PHL za 42,30 eura (30 litrov, cena za l liter = 1,41 eura),
- dňa 9. 10. 2013 nákup PHL za 50,05 eura (35 litrov, cena za liter = 1,43 eura).
Vyúčtovanie pracovnej cesty:
- spotreba PHL uvedená v technickom preukaze MV je 7,7 l/100 km,
- počet najazdených km = 660 km,
- cena za liter PHL zistená z dokladu o nákupe PHL, zistená aritmetickým priemerom = (1,41 + 1,43) : 2 = 1,42 eura/l, doklady o nákupe PHL doložil zamestnanec na vyúčtovanie z pracovnej cesty,
- náhrada za spotrebované PHL = (660 x 7,70 : 100) x 1,42 = 72,17 eura,
- náhrada za použité vlastné MV = 660 x 0,183 + 72,16 = 120,78 + 72,17 = 192,95 eura,
- poskytnutá záloha = 100 eur,
- nedoplatok = 192,95 – 100 = 92,95 eura.
Zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi náhradu za použité MV pri pracovnej ceste celkom vo výške 192,95 eura, z čoho bola záloha 100 eur a doplatok 92,95 eura. Suma 192,95 eura je daňovým výdavkom zamestnávateľa a u zamestnanca nepodlieha dani z príjmov FO zo závislej činnosti.
Dohoda o podmienkach použitia motorového vozidla na pracovnú cestu
Ďalej je uvedený vzor písomnej dohody, ktorú uzavrie zamestnávateľ so zamestnancom, ak vyšle zamestnanca na pracovnú cestu a zamestnanec použije na pracovnú cestu vlastné motorové vozdilo.
vzor
Dohoda
o podmienkach poskytnutia osobného motorového vozidla na pracovnú cestu
Zamestnávateľ:
zastúpený:
a
zamestnanec:
uzavreli spolu túto dohodu o použití cestného motorového vozidla, ktoré je vo vlastníctve zamestnanca/inej osoby (nehodiace sa preškrtnite).
I.
Údaje o motorovom vozidle, ktoré použije zamestnanec na pracovnú cestu:
- vlastník motorového vozidla:
- držiteľ osvedčenia:
- evidenčné číslo:
- druh motorového vozidla:
- kategória:
- obchodný názov:
- typ:
- platné zmluvné poistenie zodpovednosti uzavreté v poisťovni:
- platné havarijné poistenie uzavreté v poisťovni:
II.
Zamestnanec má pri použití motorového vozidla uvedeného v bode I na pracovnú cestu, na ktorú ho vyšle zamestnávateľ, nárok:
- podľa § 7 ods. 2 z. č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov (ďalej len ZCN) na základnú náhradu stanovenú pre osobné motorové vozidlo. Základná náhrada pre osobné motorové vozidlo je vo výške 0,183 eura na každý kilometer jazdy a
- náhradu za spotrebované pohonné látky (ďalej len PHL). Náhrada za spotrebované PHL sa stanoví v súlade s ustanoveniami § 7 ods. 4, ods. 5, ods. 6, ods. 7, ods. 8 a ods. 9 ZCN.
III.
Na vyúčtovanie pracovnej cesty a na výpočet náhrady zamestnanec doloží tieto doklady:
- kópiu technického preukazu alebo osvedčenia o evidencii motorového vozidla,
- doklad o kúpe PHL.
IV.
Pracovnú cestu nariadil zamestnávateľ zastúpený: …...........................................
Pracovná cesta začne dňa:…..........….......... hodina:.............................................
Miesto výkonu pracovnej cesty bude:.....................................................................
...................…..........................................................................................................
...................…..........................................................................................................
Pracovná cesta bude ukončená dňa:......................... hodina:.................................
V.
Zamestnanec súhlasí s použitím motorového vozidla uvedeného v bode I na pracovnú cestu podľa podmienok uvedených v tejto zmluve a v cestovnom príkaze.
Zamestnávateľ
.....................................................
(meno, priezvisko, podpis)
Zamestnanec
.....................................................
(meno, priezvisko, podpis)
Poznámka redakcie:
§ 7 ZCN
§ 19 ods. 2 písm. d) ZDP
Autor: Ing. Jarmila Strählová
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR