Daňový bonus upravuje § 33 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. (ďalej len „ZDP“). Stručne ho možno charakterizovať ako formu daňového zvýhodnenia ekonomicky aktívnych rodičov nezaopatrených detí.
V tomto príspevku sústredíme svoju pozornosť najmä na rôzne špecifické prípady, v ktorých majú daňové subjekty isté pochybnosti, či im nárok na daňový bonus vzniká alebo nie. V poslednej časti bude stručne poukázané tiež na hlavné rozdiely medzi daňovým bonusom a prídavkom na dieťa (ako aj príplatkom k nemu).
1. Právna úprava nároku na daňový bonus
V súlade s § 33 ZDP daňovník, ktorý v zdaňovacom období mal zdaniteľné príjmy podľa § 5 aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy alebo ktorý mal zdaniteľné príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy a vykázal základ dane (čiastkový základ dane) z týchto príjmov, môže si uplatniť daňový bonus na každé vyživované nezaopatrené dieťa žijúce v domácnosti s ním; prechodný pobyt dieťaťa mimo domácnosti nemá vplyv na uplatnenie daňového bonusu. O sumu daňového bonusu sa znižuje daň, resp. v priebehu zdaňovacieho obdobia preddavok na daň z príjmov zo závislej činnosti.
Podmienkami nároku teda sú:
- určené druhy a výška príjmov daňovníka,
- okruh detí, na ktoré si daňový bonus možno uplatniť,
- nezaopatrenosť týchto detí.
1.1 Príjmy daňovníka
Nárok na daňový bonus má len daňovník, ktorý (o. i.) dosahuje aktívne zdaniteľné príjmy aspoň v určenej výške, t. j.:
a) zo závislej činnosti podľa § 5 ZDP aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy alebo
b) z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy, pričom vykáže z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 základ dane (nie stratu, ale kladnú sumu). Od 1. 1. 2013 sa na pasívne príjmy z prenájmu (§ 6 ods. 3 ZDP) a z použitia diela a umeleckého výkonu (§ 6 ods. 4) už neprihliada.
Sumu minimálnej mzdy ustanoví vždy na ďalší kalendárny rok vláda SR nariadením vlády v súlade s § 2 zákona č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov. Suma minimálnej mzdy pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou bola ustanovená:
- na rok 2014 nariadením vlády SR č. 321/2013 Z. z. vo výške 352 € za mesiac; 6-násobok minimálnej mzdy predstavoval 2 112 €,
- na rok 2015 nariadením vlády SR č. 297/2014 Z. z. vo výške 380 € za mesiac; 6-násobok minimálnej mzdy predstavoval 2 280 €,
- na rok 2016 nariadením vlády SR č. 279/2015 Z. z. vo výške 405 € za mesiac; 6-násobok minimálnej mzdy predstavuje 2 430 €.
Tabuľka: Údaje týkajúce sa daňového bonusu za roky 2013 až 2016 v €
Zdaňovacie obdobie
| 2013
| 2014
| 2015
| 2016
|
Daňový bonus mesačne
| 21,03 do 30. 6.;
od 1. 7. je 21,41
| 21,41
| 21,41
| 21,41
|
Minimálny mesačný príjem z § 5 ako podmienka nároku
| 168,85
| 176
| 190
| 202,50
|
Daňový bonus ročne
| 254,64
| 256,92
| 256,92
| 256,92
|
Podmienka ročného príjmu z § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2 ZDP
| 2 026,20
| 2 112
| 2 280
| 2 430
|
Vzhľadom na znenie ustanovenia § 52zd ods. 7 ZDP účinného od 1. 1. 2015 sa daňový bonus zvyšuje k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia rovnakým koeficientom, ako sa zvyšovala suma životného minima k 1. júlu predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia. Tento postup sa po prvýkrát použil za zdaňovacie obdobie 2015. Ustanovenie § 52 ods. 48 sa od 1. januára 2015 neuplatňuje.
POZNÁMKA
V súlade s § 52 ods. 48 ZDP sa daňový bonus na vyživované dieťa zvyšoval rovnakým koeficientom a za rovnaké kalendárne mesiace zdaňovacieho obdobia ako suma životného minima.
Dňa 30. júna 2014 nadobudol účinnosť zákon č. 184/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Podľa znenia nového odseku 6 v § 5 „sumy životného minima sa k 1. júlu bežného kalendárneho roka neupravia, ak sa koeficient, ktorým by sa podľa odseku 2 upravili sumy životného minima, rovná jednej alebo je nižší ako jedna“. Inými slovami, ak nie je dôvod na ich zvýšenie, tak sa nezmenia.
Tieto sumy sa počítajú na základe koeficientu rastu čistých peňažných príjmov na osobu alebo koeficientu rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností.
Keďže od 1. júla 2014 nedošlo k zvýšeniu životného minima, od uvedeného dátumu sa ani suma daňového bonusu nezvýšila.
Mesačne teda naďalej predstavuje 21,41 € na vyživované nezaopatrené dieťa.
Pri posudzovaní výšky príjmov daňovníka možno prihliadnuť iba na zdaniteľné príjmy. Podľa § 2 písm. h) ZDP za zdaniteľný sa považuje príjem, ktorý je predmetom dane a zároveň nie je od dane oslobodený podľa tohto zákona alebo medzinárodnej zmluvy.
V prípade príjmov zo závislej činnosti podľa § 5 ZDP je potrebné mať na zreteli brutto (hrubé) príjmy, t. j. príjmy pred znížením o poistné a daň, resp. preddavok na daň. Nie je podstatné, či príjmy zo závislej činnosti plynú z pracovného pomeru alebo ide o odmeny z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, resp. iné druhy zdaniteľných príjmov zo závislej činnosti podľa § 5 ZDP.
Príklad č. 1:
Daňovník pán Veselý bol v roku 2015 niekoľkokrát práceneschopný.
Za obdobia práceneschopnosti mu bola vyplácaná najprv náhrada príjmu podľa zákona č. 462/2003 Z. z. v znení n. p. a po 10 dňoch nemocenské zo Sociálnej poisťovne (príjmy od dane oslobodené). Za mesiace, v ktorých jeho zdaniteľný príjem bol nižší než 190 €, mu nevznikol nárok na daňový bonus na jeho dve nezaopatrené deti. Od novembra bol nezamestnaný. Dávka v nezamestnanosti tiež nepodlieha zdaneniu. Celoročný zdaniteľný príjem predstavoval 2 310 € (z neho mu zamestnávateľ zrazil povinné poistné vo výške 309,53 €). Vzhľadom na celoročnú výšku zdaniteľných príjmov zo závislej činnosti 2 310 € mu vznikol nárok na daňový bonus aj za zvyšné mesiace roka 2015.
Podmienkou na to, aby zamestnávateľ, platiteľ dane (ďalej aj „zamestnávateľ“), mohol zamestnancovi priznávať už v priebehu roka nárok na daňový bonus, je uplatnenie tejto výhody vo vyhlásení podľa § 36 ods. 6 ZDP, ktoré daňovník podpíše každoročne do ...