Podnikové vzdelávanie sa považuje za efektívne vtedy, ak vychádza zo stratégie vzdelávania v podniku a prebieha neprestajne a cyklicky.
Cyklus vzdelávania začína identifikáciou vzdelávacích potrieb a plánovaním vzdelávania, pokračuje jeho samotnou realizáciou a následne hodnotením vzdelávacích aktivít. Článok sa zameriava na prvé dve fázy vzdelávania a obsahuje vzorové formuláre využiteľné na identifikáciu vzdelávacích potrieb a plánovanie vzdelávania.
Identifikácia potrieb vzdelávania predstavuje systematické zisťovanie a analýzu vzdelávacích potrieb v podniku naprieč jeho pracovnými tímami a u jednotlivých zamestnancov. Jej cieľom je na základe disproporcií medzi požiadavkami pracovných miest a súčasnou kvalifikáciou zamestnancov a tiež z hľadiska aktuálnych a budúcich potrieb určiť, aké vzdelávacie aktivity je nevyhnutné v najbližšom období vykonať s cieľom plnenia cieľov a úloh organizácie.
Základné metódy a vstupy analýzy potrieb vzdelávania:
- evidencia zamestnancov (dosiahnuté vzdelanie a kvalifikácia),
- hodnotenie pracovného výkonu jednotlivých zamestnancov,
- výsledky personálnych auditov,
- analýza podnikových a personálnych plánov,
- analýza organizačnej štruktúry a pracovných miest,
- analýza plánov nástupníctva a kariérneho rozvoja,
- matica zručností,
- analýza dotazníkov alebo iných foriem prieskumov názorov, postojov a požiadaviek zamestnancov týkajúcich sa vzdelávania a motivačný prieskum,
- analýza požiadaviek vedúcich zamestnancov na vzdelávanie ich podriadených,
- analýza pracovných záznamov (denníkov) vedúcimi zamestnancami a špecialistami,
- analýza strategických plánov a zámerov podniku.
Užitočným nástrojom v tejto fáze vzdelávania je Národná sústava povolaní (https://sustavapovolani.sk/), ktorú definuje zákon č. 5/2004 Z. z. a ktorá obsahuje jednotný systém opisu štandardných nárokov trhu práce na jednotlivé pracovné miesta. Jej základom je Register zamestnaní vytvorený z národných štandardov zamestnaní obsahujúcich nároky zamestnávateľov na kvalifikovaný výkon jednotlivých zamestnaní. Pri identifikácii potrieb vzdelávania zamestnancov nie je postačujúce vychádzať iba z vnútropodnikových údajov, ale treba poznať aj profesijno-kvalifikačnú štruktúru ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR