Identifikácia vzdelávacích potrieb a plánovanie vzdelávania zamestnancov

Podnikové vzdelávanie sa považuje za efektívne vtedy, ak vychádza zo stratégie vzdelávania v podniku a prebieha neprestajne a cyklicky.

Dátum publikácie:12. 12. 2020
Autor:Ing. Cecília Olexová, PhD.
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Starostlivosť o zamestnancov; Zamestnanosť
Právny stav od:1. 1. 2020

Podnikové vzdelávanie sa považuje za efektívne vtedy, ak vychádza zo stratégie vzdelávania v podniku a prebieha neprestajne a cyklicky.

Cyklus vzdelávania začína identifikáciou vzdelávacích potrieb a plánovaním vzdelávania, pokračuje jeho samotnou realizáciou a následne hodnotením vzdelávacích aktivít. Článok sa zameriava na prvé dve fázy vzdelávania a obsahuje vzorové formuláre využiteľné na identifikáciu vzdelávacích potrieb a plánovanie vzdelávania.

Identifikácia potrieb vzdelávania predstavuje systematické zisťovanie a analýzu vzdelávacích potrieb v podniku naprieč jeho pracovnými tímami a u jednotlivých zamestnancov. Jej cieľom je na základe disproporcií medzi požiadavkami pracovných miest a súčasnou kvalifikáciou zamestnancov a tiež z hľadiska aktuálnych a budúcich potrieb určiť, aké vzdelávacie aktivity je nevyhnutné v najbližšom období vykonať s cieľom plnenia cieľov a úloh organizácie.

Základné metódy a vstupy analýzy potrieb vzdelávania:

  • evidencia zamestnancov (dosiahnuté vzdelanie a kvalifikácia),
  • hodnotenie pracovného výkonu jednotlivých zamestnancov,
  • výsledky personálnych auditov,
  • analýza podnikových a personálnych plánov,
  • analýza organizačnej štruktúry a pracovných miest,
  • analýza plánov nástupníctva a kariérneho rozvoja,
  • matica zručností,
  • analýza dotazníkov alebo iných foriem prieskumov názorov, postojov a požiadaviek zamestnancov týkajúcich sa vzdelávania a motivačný prieskum,
  • analýza požiadaviek vedúcich zamestnancov na vzdelávanie ich podriadených,
  • analýza pracovných záznamov (denníkov) vedúcimi zamestnancami a špecialistami,
  • analýza strategických plánov a zámerov podniku.

Užitočným nástrojom v tejto fáze vzdelávania je Národná sústava povolaní (https://sustavapovolani.sk/), ktorú definuje zákon č. 5/2004 Z. z. a ktorá obsahuje jednotný systém opisu štandardných nárokov trhu práce na jednotlivé pracovné miesta. Jej základom je Register zamestnaní vytvorený z národných štandardov zamestnaní obsahujúcich nároky zamestnávateľov na kvalifikovaný výkon jednotlivých zamestnaní. Pri identifikácii potrieb vzdelávania zamestnancov nie je postačujúce vychádzať iba z vnútropodnikových údajov, ale treba poznať aj profesijno-kvalifikačnú štruktúru ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Ing. Cecília Olexová

Prílohy

  • Matica zručností /16 kB

Súvisiace odborné články

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace vzory

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.