Nový zákon o podpore v čase skrátenej práce (kurzarbeit) – nástroj udržania zamestnanosti pri prekážkach v práci na strane zamestnávateľa

Cieľom vytvorenia zákona o podpore skrátenej práce je systémové, nárokové a transparentné poskytnutie pomoci zamestnancom zamestnávateľov v čase trvania vonkajšieho faktora, ktorý má dočasný charakter, zamestnávateľ ho nemohol ovplyvniť alebo mu nemohol predísť a ktorý má negatívny vplyv na prideľovanie práce zamestnancom, najmä počas mimoriadnej situácie, výnimočného stavu, núdzového stavu, mimoriadnej okolnosti vyhlásenej vládou Slovenskej republiky alebo okolnosti vyššej moci.

Dátum publikácie:24. 11. 2021
Autor:JUDr. Martin Vavro
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Personalistika; Zamestnanosť
Právny stav od:1. 1. 2022

Obsah:

Nový nástroj podpory – zákon o podpore v čase skrátenej práce

Predmet novej právnej úpravy

Podmienky poskytnutia podpory

Žiadosť o poskytnutie podpory

Suma podpory

Obdobie poskytovania a výplata podpory a povinnosti zamestnávateľa

Konanie o podpore a kompetencie poskytovateľa podpory


Pozn. redakcie: Zákon č. 215/2021 Z. z. bol upravený novelou č. 480/2021 Z. z., čím sa posunula účinnosť zákona o kurzarbeite až od 1. 3. 2022.

Keď bol minulý rok vládou Slovenskej republiky prvýkrát vyhlásený na území Slovenskej republiky núdzový stav v súvislosti s pandémiou COVID-19, ktorý začal byť sprevádzaný protipandemickými a karanténnymi opatreniami, ktorých následkom začalo byť zatváranie a obmedzovanie činnosti a ekonomickej aktivity zamestnávateľov skoro v každom sektore hospodárstva, začalo byť jasné, že táto bezprecedentná situácia ovplyvní zásadným spôsobom aj oblasť pracovnoprávnych vzťahov a problematiku v zamestnanosti. V súčasnosti síce nemáme zavedený núdzový stav, avšak v Slovenskej republike je stále vyhlásená krízová situácia v súvislosti s pandémiou COVID-19 a v súčasnosti uplatňovaný COVID automat v tých okresoch, kde je najhoršia epidemiologická situácia, generuje opäť zatváranie a obmedzovanie činnosti a ekonomickej aktivity zamestnávateľov. Ich priamym dôsledkom je, že na strane zamestnávateľov vznikajú prekážky v práci, a teda nemožnosť prideľovania práce svojim zamestnancom (najmä v oblasti cestovného ruchu a hotelierstva).

Právna úprava obsiahnutá v Zákonníku práce pred začiatkom pandémie COVID-19 vôbec nebola pripravená na existenciu prekážok v práci na strane zamestnávateľov v takej podobe a v takom rozsahu, v akom sa tieto prekážky v práci začali vyskytovať od začatia pandémie.

Ide o predovšetkým prekážky v práci na strane zamestnávateľa, ktoré majú dlhodobý charakter. Zo skúseností z praxe v minulosti bolo možné za prekážky v práci na strane zamestnávateľa, ktoré majú dlhodobý charakter, považovať také, ktorých úhrnný rozsah za kalendárny rok nepresahuje jeden až jeden a pol mesiaca, resp. také, ktoré trvajú nepretržite do jedného mesiaca. Skúsenosti z obdobia pred pandémiou COVID-19 ani objektívne nepredpokladali, že zamestnávatelia budú zamestnávať zamestnancov a platiť im za neprideľovanie práce náhradu mzdy niekoľko mesiacov, ak ich zákazková náplň z dlhodobého hľadiska nekorešponduje a nezodpovedá takému počtu zamestnancov, ktorý je nevyhnutne potrebný na plnenie jeho úloh, potrieb a cieľov (tzn. rentabilita v činnosti zamestnávateľa).

Pandémia COVID-19 však priniesla reálne situácie, kde sa prekážky v práci na strane zamestnávateľov začali vyskytovať a počítať za kalendárny rok úhrnom v niekoľkých mesiacoch, čo zásadným spôsobom ovplyvňuje likviditu zamestnávateľov, pretože títo mali z dôvodu prijatých protiepidemiologických opatrení obmedzenú alebo zastavenú činnosť. S tým je bezprostredne spojená aj otázka udržania zamestnanosti a pracovných miest.

Zákonník práce v súčasnosti síce obsahuje dva nástroje na riešenie prekážok v práci na strane zamestnávateľov, ak majú povahu vážnych prevádzkových dôvodov, a to konto pracovného času a dohodu o vážnych prevádzkových dôvodoch. Tie nástroje sú však absolútne nepoužiteľné u zamestnávateľov, u ktorých nepôsobia zástupcovia zamestnancov (odbory, zamestnanecká rada, resp. zamestnanecký dôverník). Tieto dohody však nie je možné nahradiť jednostranným rozhodnutím zamestnávateľa.

Konto pracovného času je použiteľné pri predvídateľných, nepredvídateľných ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: JUDr. Martin Vavro

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.