Obsah:
Nový nástroj podpory – zákon o podpore v čase skrátenej práce
Predmet novej právnej úpravy
Podmienky poskytnutia podpory
Žiadosť o poskytnutie podpory
Suma podpory
Obdobie poskytovania a výplata podpory a povinnosti zamestnávateľa
Konanie o podpore a kompetencie poskytovateľa podpory
Pozn. redakcie: Zákon č. 215/2021 Z. z. bol upravený novelou č. 480/2021 Z. z., čím sa posunula účinnosť zákona o kurzarbeite až od 1. 3. 2022.
Keď bol minulý rok vládou Slovenskej republiky prvýkrát vyhlásený na území Slovenskej republiky núdzový stav v súvislosti s pandémiou COVID-19, ktorý začal byť sprevádzaný protipandemickými a karanténnymi opatreniami, ktorých následkom začalo byť zatváranie a obmedzovanie činnosti a ekonomickej aktivity zamestnávateľov skoro v každom sektore hospodárstva, začalo byť jasné, že táto bezprecedentná situácia ovplyvní zásadným spôsobom aj oblasť pracovnoprávnych vzťahov a problematiku v zamestnanosti. V súčasnosti síce nemáme zavedený núdzový stav, avšak v Slovenskej republike je stále vyhlásená krízová situácia v súvislosti s pandémiou COVID-19 a v súčasnosti uplatňovaný COVID automat v tých okresoch, kde je najhoršia epidemiologická situácia, generuje opäť zatváranie a obmedzovanie činnosti a ekonomickej aktivity zamestnávateľov. Ich priamym dôsledkom je, že na strane zamestnávateľov vznikajú prekážky v práci, a teda nemožnosť prideľovania práce svojim zamestnancom (najmä v oblasti cestovného ruchu a hotelierstva).
Právna úprava obsiahnutá v Zákonníku práce pred začiatkom pandémie COVID-19 vôbec nebola pripravená na existenciu prekážok v práci na strane zamestnávateľov v takej podobe a v takom rozsahu, v akom sa tieto prekážky v práci začali vyskytovať od začatia pandémie.
Ide o predovšetkým prekážky v práci na strane zamestnávateľa, ktoré majú dlhodobý charakter. Zo skúseností z praxe v minulosti bolo možné za prekážky v práci na strane zamestnávateľa, ktoré majú dlhodobý charakter, považovať také, ktorých úhrnný rozsah za kalendárny rok nepresahuje jeden až jeden a pol mesiaca, resp. také, ktoré trvajú nepretržite do jedného mesiaca. Skúsenosti z obdobia pred pandémiou COVID-19 ani objektívne nepredpokladali, že zamestnávatelia budú zamestnávať zamestnancov a platiť im za neprideľovanie práce náhradu mzdy niekoľko mesiacov, ak ich zákazková náplň z dlhodobého hľadiska nekorešponduje a nezodpovedá takému počtu zamestnancov, ktorý je nevyhnutne potrebný na plnenie jeho úloh, potrieb a cieľov (tzn. rentabilita v činnosti zamestnávateľa).
Pandémia COVID-19 však priniesla reálne situácie, kde sa prekážky v práci na strane zamestnávateľov začali vyskytovať a počítať za kalendárny rok úhrnom v niekoľkých mesiacoch, čo zásadným spôsobom ovplyvňuje likviditu zamestnávateľov, pretože títo mali z dôvodu prijatých protiepidemiologických opatrení obmedzenú alebo zastavenú činnosť. S tým je bezprostredne spojená aj otázka udržania zamestnanosti a pracovných miest.
Zákonník práce v súčasnosti síce obsahuje dva nástroje na riešenie prekážok v práci na strane zamestnávateľov, ak majú povahu vážnych prevádzkových dôvodov, a to konto pracovného času a dohodu o vážnych prevádzkových dôvodoch. Tie nástroje sú však absolútne nepoužiteľné u zamestnávateľov, u ktorých nepôsobia zástupcovia zamestnancov (odbory, zamestnanecká rada, resp. zamestnanecký dôverník). Tieto dohody však nie je možné nahradiť jednostranným rozhodnutím zamestnávateľa.
Konto pracovného času je použiteľné pri predvídateľných, nepredvídateľných ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR