Odmeňovanie nepedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení

Zákon o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme sa vzťahuje aj na odmeňovanie nepedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení, ktoré pri odmeňovaní svojich zamestnancov postupujú podľa tohto zákona. Teda zamestnávatelia určujú plat tejto skupine zamestnancov a posudzujú kvalifikačné predpoklady ustanovené na vykonávanie jednotlivých pracovných činností v súlade s uvedeným zákonom a v súlade s jeho vykonávacím predpisom, ktorým je nariadenie vlády SR, ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a dopĺňaní v znení neskorších predpisov. Príspevok rozoberá zmeny od 1. septembra 2019.

Dátum publikácie:12. 8. 2019
Autor:Ing. Jarmila Szabová
Oblasti práva:
Správne právo / Školstvo a vzdelávanie / Nepedagogickí zamestnanci
Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Odmena za prácu, mzda, plat
Právny stav od:1. 9. 2019
Právny stav do:31. 12. 2019

Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 553/2003 Z. z.“) sa vzťahuje aj na odmeňovanie nepedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení, ktoré pri odmeňovaní svojich zamestnancov postupujú podľa tohto zákona. Teda zamestnávatelia určujú plat tejto skupine zamestnancov a posudzujú kvalifikačné predpoklady ustanovené na vykonávanie jednotlivých pracovných činností v súlade s uvedeným zákonom a v súlade s jeho vykonávacím predpisom, ktorým je nariadenie vlády SR č. 341/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a dopĺňaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „nariadenie vlády SR č. 341/2004 Z. z.“).

Novela zákona účinná do 1. januára 2019

Od 1. januára 2019 bol zákon č. 553/2003 Z. z. opätovne novelizovaný, a to zákonom č. 318/2018 Z. z., ktorým sa s účinnosťou od 1. januára 2019 menil a dopĺňal zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menili a dopĺňali niektoré zákony. Uvedená novela priniesla do zákona dosť zásadné zmeny. V článku budú zohľadnené aj tieto novelizované úpravy zákona.

Medzi zásadné zmeny zákona č. 553/2003 Z. z. realizované novelou patrí zníženie počtu platových tried, do ktorých možno od 1. januára 2019 zaraďovať zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, z doterajších 14 platových tried na 11 platových tried. Zníženie platových tried bolo realizované zlúčením niektorých platových tried do jednej platovej triedy a u ostatných znížením čísla bývalej platovej triedy o tri. Spôsobu zníženia platových tried sa budeme venovať v samostatnej časti článku.

V nadväznosti na zníženie počtu platových tried sa zmenili aj ustanovenia zákona uvedené v § 5 ods. 3 a ods. 4 ustanovujúce, do ktorých platových tried je možné zaradiť zamestnancov v závislosti od toho, či vykonávajú pracovné činnosti s prevahou duševnej práce alebo vykonávajú pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce. Od 1. januára 2019 môže zamestnávateľ zaradiť zamestnanca, ktorý má vykonávať pracovné činnosti s prevahou duševnej práce, do niektorej z platových tried 2 až 11 a zamestnanca, ktorý má vykonávať pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce, do niektorej z platových tried 1 až 4.

Ďalšou zásadnou zmenou je zvýšenie počtu platových stupňov, z ktorých sa zamestnancom určuje tarifný plat. K uvedenej zmene došlo v nadväznosti na zvýšeniu počtu rokov, ktoré sa od 1. januára 2019 započítavajú do započítanej praxe na účely zaradenia zamestnanca do platového stupňa alebo na účely zvýšenia platovej tarify pedagogického a odborného zamestnanca, z doterajších 32 rokov na 40 rokov. V tejto súvislosti sa od 1. januára 2019 zvyšuje počet platových stupňov, do ktorých sa zaraďujú zamestnanci, z 12 platových stupňov na 14 platových stupňov.

V článku sú zapracované v príslušných častiach aj tieto novelizované úpravy zákona.

Kvalifikačné predpoklady a ich posudzovanie

Kvalifikačným predpokladom na účely zákona č. 553/2003 Z. z. ustanoveným pre najnáročnejšiu pracovnú činnosť, ktorú má zamestnanec vykonávať v rámci druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve, je vzdelanie vo vzťahu k požadovanému stupňu vzdelania a osobitný kvalifikačný predpoklad podľa osobitného predpisu.

Osobitný kvalifikačný predpoklad na účely uvedeného zákona je absolvovanie špeciálnych skúšok alebo špecializačných foriem vzdelávania ustanovených osobitným predpisom, ktoré sú nevyhnutné na získanie oprávnenia vykonávať určenú pracovnú činnosť.

Kvalifikačné predpoklady potrebné na vykonávanie pracovných činností, miera zložitosti, zodpovednosti, psychická záťaž a fyzická záťaž týchto pracovných činností sú uvedené v charakteristikách platových tried pre pracovné činnosti s prevahou duševnej práce pri výkone práce vo verejnom záujme v prílohe č. 1 zákona č. 553/2003 Z. z. a pre pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom záujme v prílohe č. 2 zákona.

Kvalifikačné predpoklady pre jednotlivé pracovné činnosti, ktoré sú vypracované v súlade s charakteristikami platových tried, sú uvedené v katalógu pracovných činností s prevahou duševnej práce pri výkone práce vo verejnom záujme alebo v katalógu pracovných činností remeselných, manuálnych alebo manipulačných s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom záujme (ďalej len „katalóg“). Uvedený katalóg je vydaný ako nariadenie vlády SR č. 341/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a dopĺňaní v znení neskorších predpisov. Pracovné činnosti s prevahou duševnej práce sú uvedené v prílohe č. 1 uvedeného nariadenia vlády a pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom záujme sú uvedené v prílohe č. 1 uvedeného nariadenia vlády. Aj uvedené nariadenie vlády bolo v súvislosti so znížením počtu platových tried od 1. januára 2019 novelizované.

Na základe uvedeného sa nepedagogickí zamestnanci škôl a školských zariadení rozdeľujú na dve základné skupiny, a to na zamestnancov, ktorí vykonávajú pracovné činnosti s prevahou fyzickej práce, remeselné, manuálne alebo manipulačné, ktorými sú v školách napr. školníci, vrátnici, kuchárky, upratovačky, údržbári. Druhú skupinu tvoria zamestnanci, ktorí vykonávajú pracovné činnosti s prevahou duševnej práce, ktorými sú napr. pracovné činnosti vedúcich školských jedální, personalistov, účtovníkov, mzdových účtovníkov, ekonómov, rozpočtárov, správcov počítačovej siete, ako aj administratívne činnosti vykonávané na sekretariáte riaditeľa školy.

Každá príloha katalógu sa rozdeľuje na časti, ktorých je 22 a ktorých názvy spravidla kopírujú názvy jednotlivých rezortov. Prierezové činnosti, ktoré sa vykonávajú spravidla vo všetkých rezortoch, sú uvedené v časti 01. Spoločné pracovné činnosti v obidvoch prílohách katalógu. A v tejto časti katalógu sa nachádza aj prevažná väčšina pracovných činností vykonávaných nepedagogickými zamestnancami škôl a školských zariadení. Pracovné činnosti správcu siete sú uvedené v časti 07. Informatika prílohy č. 1, pracovné činnosti údržbárske a remeselnícke sú uvedené v časti 16. Samospráva (vyšší územný celok, obec) prílohy č. 2 katalógu. Osobitné pracovné činnosti nepedagogických zamestnancov vykonávané v školstve, napr. školník, sú uvedené od 1. januára 2019 v premenovanej časti 17. Školstvo a šport v obidvoch prílohách nariadenia vlády SR č. 341/2004 Z. z.

Kvalifikačné predpoklady uvedené v katalógu musí zamestnanec spĺňať po celý čas výkonu práce vo verejnom záujme, ak nie je v zákone ustanovené inak. V prípade, ak zamestnanec nespĺňa kvalifikačný predpoklad ustanovený zákonom alebo kvalifikačný predpoklad, ktorý je uvedený v katalógu na vykonávanie jednotlivých pracovných činností, nemožno mu udeliť výnimku z jeho nesplnenia, ak nie je v zákone ustanovené inak. To znamená, že zamestnávateľ nemôže udeliť zamestnancovi výnimku z požadovaného kvalifikačného predpokladu, teda nemôže udeliť zamestnancovi výnimku zo stupňa vzdelania požadovaného uvedenými právnymi predpismi na výkon ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Ing. Jarmila Szabová

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.