Plat starostu

Starosta obce (ďalej aj len ako „starosta“) je popri obecnom zastupiteľstve druhým z orgánov obce (§ 10 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, ďalej aj len ako „zákon o obecnom zriadení“) volených v priamych voľbách a je predstaviteľom obce, jej najvyšším výkonným orgánom a štatutárnym orgánom (§ 13 ods. 1 a § 13 ods. 5 zákona o obecnom zriadení). Zároveň funkcia starostu je platená, kedy starosta za výkon svojej funkcie dostáva plat hradený z verejných prostriedkov. Platové pomery starostov obcí sú pomerne stručne upravené zákonom č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest, pričom na niektoré inštitúty (dovolenka, cestovné náhrady a pod.) sa primerane použijú aj ustanovenia iných zákonov.

Dátum publikácie:17. 10. 2014
Autor:JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.
Oblasti práva:
Správne právo / Správne právo / Samospráva
Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Odmena za prácu, mzda, plat; Personalistika
Právny stav od:19. 9. 1994
Právny stav do:31. 12. 2015

1 Výkon funkcie starostu 

Funkcia starostu je verejnou funkciou. Funkčné obdobie starostu vzniká dňom zloženia sľubu a zaniká dňom zloženia sľubu novozvoleného starostu (§ 13 ods. 1 zákona o obecnom zriadení). Zákon o obecnom zriadení priamo ustanovuje, s ktorými ďalšími funkciami je nezlučiteľná funkcia starostu (§ 13 ods. 3):

  • poslanca obecného zastupiteľstva,
  • zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený,
  • štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený,
  • predsedu samosprávneho kraja,
  • vedúceho zamestnanca orgánu štátnej správy.

Ďalšie obmedzenia súbehu niektorých funkcií, zamestnaní a činností upravuje ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov.

Funkcia starostu sa nevykonáva v pracovnom pomere podľa Zákonníka práce (a preto napríklad za výkon funkcie nepoberá mzdu, ale plat), avšak na účely zdravotného poistenia, nemocenského poistenia a dôchodkového zabezpečenia, podpory v nezamestnanosti a platenia príspevku na poistenie v nezamestnanosti sa počas výkonu funkcie posudzuje ako zamestnanec v pracovnom pomere. Na uvedené účely vystupuje obec vo vzťahu k starostovi ako zamestnávateľ.

2 Plat starostu a jeho určenie

Starostovi patrí plat odo dňa zloženia predpísaného sľubu. Za deň zloženia sľubu patrí plat aj jeho predchodcovi, pretože v uvedený deň vykonával funkciu starostu až do zloženia sľubu novozvoleného starostu.

Plat starostu je určený v zmysle ustanovení zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest ako súčin priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve vyčíslenej na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok a násobku podľa počtu obyvateľov obce zisteného na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roku, pričom podľa počtu obyvateľov sa starostovia zaraďujú do deviatich platových skupín, ktoré sú spolu s násobkami určené nasledovne:

 

1.

 

 

do

500 obyvateľov

1, 49-násobok

2.

od

501

do

1 000 obyvateľov

1, 65-násobok

3.

od

1 001

do

3 000 obyvateľov

1, 98-násobok

4.

od

3 001

do

5 000 obyvateľov

2, 17-násobok

5.

od

5 001

do

10 000 obyvateľov

2, 34-násobok

6.

od

10 001

do

20 000 obyvateľov

2, 53-násobok

7.

od

20 001

do

50 000 obyvateľov

2, 89-násobok

8.

od

50 001

do

100 000 obyvateľov

3, 19-násobok

9.

nad

 

 

100 000 obyvateľov

3, 58-násobok

 

Takto zistený plat sa zaokrúhľuje na celé euro nahor.

Spomínané štatistické údaje o priemernej mesačnej mzde zamestnanca v národnom hospodárstve je možné nájsť na internetovej stránke Štatistického úradu Slovenskej republiky www.statistics.sk.

Príklad č. 1:

Starostovi obce s počtom obyvateľov 900 (k 31. 12. 2013) sa pre rok 2014 plat vypočíta nasledovne:

824 € (priemerná mesačná mzda v hospodárstve Slovenskej republiky za rok 2013) x 1,65 (násobok pre obec s počtom obyvateľov od 501 do 1 000) = 1 360 €.

Plat starostu by malo na ustanovujúcom zasadnutí (teda prvom po komunálnych voľbách) určiť obecné zastupiteľstvo, ktoré ho môže zvýšiť až o 70 %. Plat starostu odsúhlasený obecným zastupiteľstvom musí byť v zápisnici zo zasadnutia obecného zastupiteľstva uvedený v presnej výške v eurách. V prípade, ak obecné zastupiteľstvo o plate starostu nerozhodne (neprijme uznesenie), patrí starostovi základný plat podľa zákona (súčin priemernej mzdy a násobku podľa počtu obyvateľov). Následne obecné zastupiteľstvo plat starostu každoročne prerokuje, pričom v rámci tohto prerokovania dôjde aj k úprave platu podľa zmeny výšky priemernej mesačnej mzdy v národnom hospodárstve za prechádzajúci kalendárny rok. Štatistické údaje o výške priemernej mzdy za predchádzajúci kalendárny rok sú dostupné až s niekoľkomesačným oneskorením, avšak starostovi sa zvýšený plat prizná spätne s účinnosťou k 1. 1. aktuálneho kalendárneho roka.

Iba základný plat starostovi tiež patrí počas ozdravného režimu alebo nútenej správy obce, pričom počas tohto obdobia starostovi nemôže obecné zastupiteľstvo plat zvýšiť.

Príklad č. 2:

Návrh uznesenia obecného zastupiteľstva o prerokovaní a schválení platu starostu:

Obecné zastupiteľstvo v ......................

  1. prerokovalo výšku platu starostu obce ....................,
  2. schvaľuje mesačný plat starostu obce ................ vo výške ....................... € s účinnosťou od 1. 1. 2014.

Obecné zastupiteľstvo musí najneskôr 90 dní pred konaním komunálnych volieb určiť rozsah výkonu funkcie starostu (úväzok), ktorý môže počas výkonu funkčného obdobia starostu na návrh starostu zmeniť [§ 11 ods. 4 písm. i) zákona o obecnom zriadení]. Ak starosta nevykonáva funkciu v celom rozsahu (typické je to pre malé obce, ktoré si nemôžu dovoliť platiť starostu na plný úväzok), patrí mu plat v pomernej časti zodpovedajúcej rozsahu vykonávanej funkcie, pričom tento plat nemôže byť nižší ako súčin platu, ktorý by mu prislúchal pri výkone funkcie v plnom rozsahu, a koeficientu 0,3.

Príklad č. 3:

Návrh uznesenia obecného zastupiteľstva na určenie rozsahu výkonu funkcie starostu:

Obecné zastupiteľstvo v .....................

určuje rozsah výkonu funkcie starostu obce............... pre funkčné obdobie v rokoch ....... až .........tak, že bude vykonávaný v celom rozsahu (prípadne v rozsahu ........... – treba uviesť konkrétny úväzok).

Plat starostu nemôže byť nižší ako základný plat (súčin priemernej mzdy a násobku podľa počtu obyvateľov). Výnimkou je prípad obce s počtom obyvateľov do 500, kde môže obecné zastupiteľstvo kedykoľvek, avšak vždy so súhlasom starostu, znížiť 1,49-násobok (ktorý je určený pre prvú skupinu – obce s počtom obyvateľov do 500) až na 0-násobok počas jeho funkčného obdobia. Sleduje sa tým možnosť v malých obciach vyplácať starostovi plat nižší, ako mu prislúcha podľa zákona, ak s tým sám súhlasí, pretože inak by mu obec musela vyplácať vždy plat v aspoň zákonom stanovenej minimálnej výške.

3 Odstupné

Po zániku mandátu v dôsledku zániku funkčného obdobia starostu (teda od okamihu zloženia sľubu novozvoleného starostu) vzniká doterajšiemu starostovi nárok na odstupné, ak vykonával funkciu šesť mesiacov alebo dlhšie. Odstupné mu patrí vo výške trojnásobku jeho priemerného mesačného platu. Týmto priemerným platom sa pritom rozumie jedna dvanástina súčtu platu za obdobie dvanástich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov predchádzajúcich mesiacu, v ktorom vznikla potreba zistenia priemerného mesačného platu. Priemerný mesačný plat sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor. 

Starostovi nepatrí odstupné v prípade, ak mu mandát zanikol z nasledovných dôvodov:

  • odmietnutím sľubu alebo zloženia sľubu s výhradou,
  • právoplatným odsúdením za úmyselný trestný čin alebo právoplatným odsúdením za trestný čin, ak výkon trestu odňatia nebol podmienečne odložený,
  • vyhlásením výsledku miestneho referenda o odvolaní starostu, ktorým sa rozhodlo o jeho odvolaní.

Rovnako starostovi nepatrí odstupné ani v prípade, ak bol opätovne zvolený do funkcie.

Ak starostovi zanikne mandát smrťou, nárok na odstupné, ako aj jeho ďalšie peňažné nároky postupne prechádzajú na manžela, deti a rodičov, ak s ním v čase smrti žili v spoločnej domácnosti. Ak takéto osoby nie sú, uvedené nároky sa stávajú predmetom dedičstva.

Odstupné sa hradí z rozpočtu obce.

4 Iné náležitosti a požitky spojené s výkonom funkcie starostu

4.1 Dovolenka

Starostovi patrí počas výkonu funkcie dovolenka na zotavenie, pričom na jej účely sa primerane použijú ustanovenia Zákonníka práce o dovolenke (napr. ustanovenia § 103 Zákonníka práce o základnej výmere dovolenky podľa toho, či starosta dovŕšil 33 rokov veku alebo nie). Náhradu platu za nevyčerpanú dovolenku možno starostovi poskytnúť len pri splnení oboch nasledovných podmienok:

  1. nemohol vyčerpať dovolenku ani do konca budúceho kalendárneho roka a
  2. rozhodlo o tom obecné zastupiteľstvo.

4.2 Cestovné náhrady

Pri cestách, ktoré súvisia s výkonom funkcie starostu (služobné cesty), patria starostovi cestovné náhrady podľa ustanovení zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách.

4.3 Príspevok na stravovanie

Zákon č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest otázku prispievania na stravovanie starostu nerieši. Obec však môže v súlade s ustanovením § 152 ods. 8 písm. c) Zákonníka práce po prerokovaní so zástupcami zamestnancov rozšíriť okruh fyzických osôb, ktorým zabezpečí stravovanie a ktorým bude prispievať na stravovanie, aj o starostu.

5 Zástupca starostu

Starostu zastupuje zástupca starostu, ktorého spravidla na celé funkčné obdobie poverí zastupovaním starosta do 60 dní od zloženia sľubu starostu; ak tak neurobí, zástupcu starostu zvolí obecné zastupiteľstvo. Zástupca starostu môže byť len poslanec (§ 13b ods. 1 zákona o obecnom zriadení). Odmeňovanie zástupcu starostu závisí najmä od rozsahu a spôsobu výkonu tejto funkcie.

V prípade, ak mandát starostu zanikne pred uplynutím funkčného obdobia, plní úlohy starostu v plnom rozsahu zástupca starostu. V takomto prípade patrí zástupcovi plat podľa rovnakých náležitostí, aký by patril starostovi.

Ak ide o iný typ vykonávania funkcie zástupcu starostu (napr. pre prípad neprítomnosti a pod.), možno tomuto zástupcovi, ako zároveň poslancovi obecného zastupiteľstva, priznať odmenu najmä vzhľadom na úlohy a časovú náročnosť výkonu funkcie podľa zásad odmeňovania poslancov (§ 25 ods. 9 zákona o obecnom zriadení).

V prípade, že poslanec bol na výkon funkcie zástupcu starostu dlhodobo plne uvoľnený zo zamestnania, patrí mu namiesto mzdy alebo inej odmeny v zamestnaní primeraný plat od obce a jeho pracovný vzťah v doterajšom zamestnaní zostáva zachovaný za podmienok podľa Zákonníka práce (§ 25 ods. 8 zákona o obecnom zriadení).

Poznámka redakcie:
§ 3 zákona č. 253/1994 Z. z. 
§ 4 zákona č. 253/1994 Z. z
§ 11 ods. 4 písm. i) zákona č. 369/1990 Zb.

 


Autor: JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.