Dátum publikácie:14. 8. 2014
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Riadenie práce / Pracovno - právne vzťahy
Právny stav od:1. 8. 2014
Právny stav do:2. 1. 2016
Zákonník práce upravuje tzv. inštitút prekážok v práci, t. j. dva okruhy situácií, kedy:
a) zamestnanec nemôže plniť svoju základnú povinnosť, a to vykonávať prácu podľa pokynov zamestnávateľa (prekážka v práci na strane zamestnanca) a
b) zamestnávateľ nemôže plniť svoju základnú povinnosť, a to prideľovať prácu podľa pracovnej zmluvy (prekážka v práci na strane zamestnávateľa).
V Zákonníku práce sú (v súčasnosti už nie veľmi presne) rozkategorizované jednotlivé prekážky v práci na strane zamestnanca na tieto skupiny:
1) Prekážky z dôvodov všeobecného záujmu (§ 136 až § 138). Sem do istej miery možno zaradiť aj „prekážku v práci z dôvodu dobrovoľníckej činnosti“ (§ 138a), keďže má súvis s prvou skupinou prekážok. V prípade „náhrady mzdy pri plnení brannej povinnosti a pri plnení úloh odbornej prípravy v ozbrojených silách“ (§ 139) sa táto síce v literatúre uvádza ako samostatný druh prekážky v práci, ale tiež súvisí s prvou skupinou prekážok [osobitne s § 137 ods. 4 písm. g)].
2) Zvyšovanie kvalifikácie (§ 140). Ide tu o väzbu najmä na § 155, pričom v tomto prípade ide aj o určitú hybridnú prekážku, keďže ide o povolenú neprítomnosť zamestnanca v práci – zamestnávateľ nemusí zvyšovanie kvalifikácie povoliť.
3) Dôležité osobné prekážky v práci (§ 141). Ide tu o prekážky spravidla osobného dôvodu (pohreb, vyšetrenie, pracovná neschopnosť a pod.).
Osobitnou skupinou je tzv. dočasné prerušenie výkonu práce (§ 141a), t. j. neprideľovanie práce zamestnávateľom, ktorú by inak mohol prideľovať z dôvodu na strane zamestnanca, kedy by inak zamestnanec mohol prácu vykonávať, ale jeho výkonu práce bráni taká skutočnosť, že na prideľovaní práce zamestnávateľom nemožno trvať.
Príspevok je zameraný práve na prvú skupinu prekážok v práci.
I. Delenie prekážok v práci z dôvodu všeobecného záujmu
Prekážky v práci z dôvodu všeobecného záujmu majú svoje vnútorné členenie na:
- prekážky z dôvodu výkonu verejnej funkcie,
- prekážky z dôvodu výkonu občianskych povinností a
- prekážky z dôvodu výkonu iných úkonov vo všeobecnom záujme.
II. Poskytovanie pracovného voľna pri prekážkach z dôvodu všeobecného záujmu
Základné pravidlo upravuje v prvej vete § 136 ods. 1 Zákonníka práce: „Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas na výkon verejných funkcií, občianskych povinností a iných úkonov vo všeobecnom záujme, ak túto činnosť nemožno vykonať mimo pracovného času.“
Znenie § 136 ods. 1 Zákonníka práce možno rozložiť na tieto „prvky“:
1) Skutočnosti, pri ktorých sa poskytuje pracovné voľno
V tomto prípade sa poskytuje pracovné voľno na:
- výkon verejných funkcií (pozri § 137 ods. 2 Zákonníka práce),
- výkon občianskych povinností (pozri § 137 ods. 4 Zákonníka práce),
- výkon iných úkonov vo všeobecnom záujme (pozri § 137 ods. 5 Zákonníka práce).
2) Pracovné voľno sa poskytuje na nevyhnutne potrebný čas
Nevyhnutne potrebný čas v tomto prípade zodpovedá času, počas ktorého nevyhnutne trvala uvedená prekážka v práci (napr. činnosť svedka – dĺžka pojednávania, cesta naň a späť a pod.) a vyplýva z okolností konkrétneho prípadu.
3) Túto činnosť nemožno vykonať mimo pracovného času
V prípade niektorých prekážok v práci je zjavné, že vznikajú na základe určitého príkazu (napr. predvolanie na súd) alebo na základe určitej náhlej situácie (pri poskytnutí prvej pomoci). Z tohto hľadiska zamestnanec neovplyvňuje, kedy nastanú. V prípade činností podľa § 137 Zákonníka práce ide v mnohých prípadoch o činnosti, ktoré nemožno vykonať mimo pracovného času zamestnanca.
Ak prekážky zasiahli do pracovného času zamestnanca, zamestnávateľ je povinný ich ospravedlniť. Zásah do pracovného času vyplýva z vopred určeného rozvrhnutia pracovných zmien zamestnávateľom v zmysle § 90 ods. 4 Zákonníka práce.
Príklad č. 1:
Ako posúdiť situáciu, ak prekážka v práci nezasiahla do pracovného času zamestnanca, ale môže brániť odpočinku zamestnanca? Napr. ak je zamestnanec predvolaný na súd o 14 hod. do iného mesta (ako napr. Prešov), kde je do 15 hod. a o 22 hod. mu začína nočná zmena v inom meste (napr. v Bratislave).
Osobitný prístup je potrebné zvoliť napr. ak je zamestnanec predvolaný na súd o 14 hod. do iného mesta (ako napr. Prešov), kde je do 15 hod. a o 22 hod. mu začína nočná zmena v inom meste (napr. v Bratislave). Zákonník práce túto situáciu výslovne neupravuje a v tejto súvislosti síce prekážka v práci nastala mimo pracovného času zamestnanca, a teda nezasiahla do pracovného času, ale zamestnávateľ by mal zvážiť, či takémuto zamestnancovi naplánuje pracovnú zmenu (vzhľadom na jeho únavu z vykonanej cesty na pojednávanie a z pojednávania) tak, aby musel do pracovnej zmeny nastúpiť o 22 hod. Zamestnanec totiž mohol predchádzajúci deň mať pracovnú zmenu tiež od 22 hod. do 6 hod. a aby sa dopravil na miesto pojednávania, jeho odpočinok by bol minimálny.
V kontexte ospravedlnenia neprítomnosti v práci je zaujímavá aplikácia § 143 ods. 1 Zákonníka práce, podľa ktorého „Prekážky v práci na strane zamestnanca sa pri uplatnení pružného pracovného času posudzujú ako výkon práce s náhradou mzdy len v rozsahu, v ktorom zasiahli do základného pracovného času. V rozsahu, v ktorom zasiahli do voliteľného pracovného času, sa posudzujú ako ospravedlnené prekážky v práci, nie však ako výkon práce a neposkytuje sa za ne náhrada mzdy.“ Zároveň podľa § 143 ods. 2 Zákonníka práce „Ak tento zákon alebo kolektívna zmluva pri prekážkach v práci na strane zamestnanca ustanoví presnú dĺžku nevyhnutne potrebného času, za ktorý zamestnancovi patrí pracovné voľno, posudzuje sa ako výkon práce celý tento čas; za jeden deň sa pritom považuje čas zodpovedajúci priemernej dĺžke pracovnej zmeny vyplývajúci z určeného týždenného pracovného času zamestnanca.“
Príklad č. 2:
Aká je väzba medzi aplikáciou § 136 až § 138 Zákonníka práce a § 143 Zákonníka práce?
Zákonník práce v tomto prípade neobsahuje žiadne zúženie rozsahu aplikácie § 143, aj keď by to bolo v niektorých prípadoch možno žiaduce. Navyše sa ods. 2 odvoláva na ustanovenie presnej dĺžky nevyhnutne potrebného času, ktorý stanoví Zákonník práce alebo kolektívna zmluva (nie napr. osobitný predpis).
Z tohto hľadiska u zamestnanca, u ktorého je zavedený pružný pracovný čas, je potrebné aplikovať pravidlo o rozdelení pracovného času na základný a na voliteľný pracovný čas, a teda môže sa stať, že ak zamestnávateľ nie je v niektorých prípadoch (cez kolektívnu zmluvu) ústretový, že zamestnanec si bude musieť prekážku v práci nadpracovať.
III. Poskytovanie peňažného plnenia v prípade prekážok z dôvodu všeobecného záujmu
V prípade poskytovania určitej náhrady v podobe peňažného plnenia zamestnancovi Zákonník práce upravuje pravidlo v druhej vete § 136 ods. 1, podľa ktorej „Pracovné voľno poskytne zamestnávateľ bez náhrady mzdy, ak tento zákon, osobitný predpis alebo kolektívna zmluva neustanovuje inak alebo ak sa zamestnávateľ so zamestnancom nedohodne inak.“
Všeobecné pravidlo teda ustanovuje, že pracovné voľno v prípade prekážok v práci z dôvodu všeobecného záujmu sa poskytuje bez náhrady mzdy a len v určitých prípadoch (sú štyri) bude náhrada mzdy patriť.
1. Náhrada mzdy patrí, ak to ustanoví Zákonník práce
Zákonník práce to ustanovuje v § 138. Podľa § 138 ods. 1 Zákonníka práce zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas s náhradou mzdy v sume jeho priemerného zárobku (pozri § 134):
- na účasť na rekondičných pobytoch (pobyty v zmysle § 11 zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci),
- na (účasť na) povinných lekárskych prehliadkach a
- na účasť zástupcov zamestnancov na vzdelávaní.
Zároveň podľa § 138 ods. 2 Zákonníka práce zamestnávateľ ďalej poskytne zamestnancovi pracovné voľno s náhradou mzdy v sume jeho priemerného zárobku:
- na účasť na darovaní krvi,
- na účasť na aferéze a
- na účasť na darovaní ďalších biologických materiálov.
2. Náhrada mzdy patrí, ak to ustanovuje osobitný predpis.
3. Náhrada mzdy patrí, ak to ustanovuje kolektívna zmluva.
4. Náhrada mzdy patrí, ak sa zamestnávateľ so zamestnancom tak dohodne.
K štvrtej možnosti možno uviesť, že ide o dohodu zamestnanca a zamestnávateľa o tom, že sa v prípade, ak podľa Zákonníka práce náhrada mzdy nepatrí, táto náhrada patriť bude v určitom rozsahu (Zákonník práce nestanovuje, v akej výške by náhrada mzdy mala zamestnancovi patriť, ak sa dojedná). V tomto prípade, na rozdiel od všeobecného dojednania cez kolektívnu zmluvu, ide o individuálne dojednanie, preto je potrebné sa vyvarovať rizika, ktoré by mohlo vyvstať vo väzbe na otázku zachovania nediskriminačného prístupu.
IV. Pojmy: verejná funkcia, občianska povinnosť alebo iný úkon vo všeobecnom záujme
Veľký význam pre určenie, čo je verejná funkcia, občianska povinnosť alebo iný úkon vo všeobecnom záujme má § 137 ods. 1 Zákonníka práce, podľa ktorého „Verejná funkcia, občianska povinnosť a iný úkon vo všeobecnom záujme je na účely tohto zákona činnosť, o ktorej to ustanovuje tento zákon alebo osobitný predpis.“ Z uvedeného možno odvodiť, že ide o určenie na účely tohto zákona, t. j. pre účely používania týchto pojmov Zákonníkom práce. Zároveň ide o činnosť, o ktorej to stanovuje Zákonník práce (pozri § 137 ods. 2, 4 a 5) alebo osobitný predpis (v ktorom sa uvedie, že napr. nejaká činnosť je verejná funkcia – napr. § 41 zákona č. 331/2003 Z. z. o voľbách do Európskeho parlamentu).
a) Pojem výkon verejnej funkcie
Základná definícia je obsiahnutá v § 137 ods. 2 Zákonníka práce. Výkonom verejnej funkcie na účely tohto zákona je plnenie povinností vyplývajúcich z funkcie, ktorá je vymedzená funkčným obdobím alebo časovým obdobím a obsadzovaná na základe priamej voľby alebo nepriamej voľby, alebo vymenovaním podľa osobitných predpisov.
Z tohto hľadiska pojem výkon verejnej funkcie má tieto prvky:
- je to plnenie povinností vyplývajúcich z funkcie (má ísť teda o určitú funkciu),
- táto funkcia je vymedzená funkčným obdobím alebo časovým obdobím (t. j. obmedzené trvanie funkcie),
- funkcia obsadzovaná na základe priamej voľby alebo nepriamej voľby, alebo vymenovaním podľa osobitných predpisov (t. j. spôsob obsadzovania tejto funkcie; v tomto prípade teda nevystupuje zmluvný základ).
POZNÁMKA
Definícia v § 137 ods. 2 Zákonníka práce obsahuje kumulatívnu podmienku – vymedzenie funkčným alebo časovým obdobím a obsadenie priamou alebo nepriamou voľbou, alebo vymenovaním. Napr. verejnou funkciou je prezident SR, pretože plní povinnosti vyplývajúce z funkcie (prezidenta) a táto funkcia je vymedzená v tomto prípade funkčným obdobím (na päť rokov – podľa čl. 101 ods. 2 Ústavy SR „Prezidenta volia občania Slovenskej republiky v priamych voľbách tajným hlasovaním na päť rokov.“) a táto funkcia je obsadzovaná na základe priamej voľby („Prezidenta volia občania Slovenskej republiky v priamych voľbách tajným hlasovaním na päť rokov.“).
Obdobne sem spadá aj funkcia predseda vlády SR, pretože podľa čl. 110 ods. 1 Ústavy SR „Predsedu vlády vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky.“, pričom funkčné obdobie možno odvodiť z pravidelného vykonávania volieb do NR SR a následného zostavovania novej vlády.
Zákony spravidla uvádzajú, že určitá činnosť je (verejnou) funkciou. Napr. § 11 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení – funkcia poslanca obecného zastupiteľstva, § 13 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení – funkcia starostu obce.
1. možnosť: Dlhodobé uvoľnenie na výkon verejnej funkcie
V prípade verejnej funkcie Zákonník práce pozná dva modely:
- výkon verejnej funkcie sa uskutočňuje popri plnení pracovnoprávnych povinností a zamestnanec sa krátkodobo uvoľňuje na výkon verejnej funkcie na nevyhnutne potrebný čas alebo
- výkon verejnej funkcie sa neuskutočňuje popri plnení pracovnoprávnych povinností a pracovný pomer „spočíva“ a zamestnanec je dlhodobo uvoľnený na výkon verejnej funkcie.
Voľba je v tomto prípade na zamestnancovi, avšak v niektorých prípadoch je zamestnanec viazaný obmedzením, ktoré ustanovuje príslušný právny predpis vo väzbe na tzv. nezlučiteľnosť určitej činnosti s verejnou funkciou. Napr. podľa čl. 109 ods. 2 Ústavy SR „Výkon funkcie člena vlády je nezlučiteľný... so štátnozamestnaneckým pomerom, s pracovným pomerom alebo s obdobným pracovným vzťahom... okrem správy vlastného majetku a vedeckej, pedagogickej, literárnej alebo umeleckej činnosti.“ alebo napr. podľa § 11 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení „funkcia poslanca (obecného zastupiteľstva) je nezlučiteľná s funkciou... b) zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený...“.
NEPREHLIADNITE
Zamestnanec, ktorý sa má ujať verejnej funkcie, má tieto práva:
- právo na dlhodobé uvoľnenie na výkon verejnej funkcie. Takéto uvoľnenie je bez náhrady mzdy. Podľa § 136 ods. 2 Zákonníka práce „Zamestnávateľ uvoľní zamestnanca dlhodobo na výkon verejnej funkcie... Náhrada mzdy od zamestnávateľa, u ktorého je v pracovnom pomere, mu nepatrí.“ Otázku jeho odmeny (resp. peňažného plnenia) určí osobitný predpis (napr. v prípade starostu obce je to zákon č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest a v zmysle § 3 predmetného zákona mu patrí plat). Podľa § 144a ods. 2 písm. g) Zákonníka práce „Ako výkon práce sa neposudzuje doba... g) na ktorú zamestnávateľ uvoľní zamestnanca dlhodobo na výkon verejnej funkcie.... podľa § 136 ods. 2.“ Toto má význam napr. na určenie, či zamestnancovi vznikol nárok na dovolenku za kalendárny rok alebo dovolenku za odpracované dni;
- právo na návrat/na opätovné zaradenie po skončení výkonu verejnej funkcie v zmysle § 157 ods. 3 Zákonníka práce, podľa ktorého „Ak sa zamestnanec vráti do práce po skončení výkonu verejnej funkcie..., zamestnávateľ je povinný zaradiť ho na pôvodnú prácu a pracovisko. Ak zaradenie na pôvodnú prácu a pracovisko nie je možné, zamestnávateľ je povinný zaradiť ho na inú prácu zodpovedajúcu pracovnej zmluve.“;
- právo na zachovanie nevyčerpanej dovolenky (a jej prenesenie) – podľa § 113 ods. 5 Zákonníka práce: „Ak si zamestnanec nemôže vyčerpať dovolenku, pretože bol dlhodobo uvoľnený na výkon verejnej funkcie, nevyčerpanú dovolenku mu zamestnávateľ poskytne po skončení výkonu verejnej funkcie.“
2. možnosť: Poskytnutie pracovného voľna na výkon verejnej funkcie
V prípade, ak zamestnanec vykonáva verejnú funkciu popri plnení pracovnoprávnych povinností vyplývajúcich z pracovnej zmluvy, aplikuje sa tu § 137 ods. 3 Zákonníka práce. Toto ustanovenie je potrebné skombinovať s § 136 ods. 1 Zákonníka práce.
- Podľa § 136 ods. 1 Zákonníka práce: „Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas na výkon verejných funkcií...“ – t. j. ide o povinnosť zamestnávateľa poskytnúť pracovné voľno na výkon verejnej funkcie zamestnancovi.
- Podľa § 137 ods. 3 Zákonníka práce: „Zamestnancovi, ktorý vykonáva verejnú funkciu popri plnení povinností vyplývajúcich z pracovného pomeru, môže byť z dôvodu výkonu verejnej funkcie poskytnuté pracovné voľno v rozsahu najviac 30 pracovných dní alebo zmien v kalendárnom roku, ak osobitný predpis neustanovuje inak.“ – v tomto prípade ide o zákonnú limitáciu stropu na poskytnutie pracovného voľna.
b) Občianska povinnosť
Na rozdiel od pojmu „verejná funkcia“ Zákonník práce pojem „občianska povinnosť“ nedefinuje, ale v § 137 ods. 4 vymedzuje činnosti, ktoré sú považované za občiansku povinnosť. Čo je „občianska povinnosť“, môže byť vymedzené vo väzbe na § 137 ods. 1 Zákonníka práce aj v osobitnom predpise. Podľa Zákonníka práce ide najmä (demonštratívne, keďže ďalšie činnosti môžu vyplývať z osobitných predpisov) o tieto činnosti:
Právne predpisy stanovujú povinnosť svedčiť. Z tohto hľadiska zákon ustanovuje povinnosť zamestnávateľa uvoľniť zamestnanca na činnosť svedka (na nevyhnutne potrebný čas a bez náhrady mzdy).
Náhrady pre svedka upravujú osobitné predpisy (tzv. svedočné). Ide v tejto súvislosti napr. o nasledujúce konania:
- civilné (občianske procesné) konanie: Predvolanie na súd upravuje § 51 zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok (ďalej „OSP“) a svedočné v tejto súvislosti upravuje § 139 OSP, kde sa stanovuje, že „Svedkovia majú právo na náhradu hotových výdavkov a ušlého zárobku (svedočné). Toto právo zaniká, ak sa neuplatní do troch dní od výsluchu alebo odo dňa, keď bolo svedkovi oznámené, že k výsluchu nedôjde. O tom súd musí svedka poučiť.“ Výpočet výšky svedočného potom vyplýva z vyhlášky č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy, kde sa v § 72 až § 74 rieši spôsob výpočtu náhrady nevyhnutných výdavkov osobám zúčastneným na konaní;
- trestné konanie: povinnosť svedčiť upravuje napr. § 127 a § 128 zákona č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok – „Každý je povinný dostaviť sa na predvolanie orgánov činných v trestnom konaní a súdu a vypovedať ako svedok o tom, čo mu je známe o trestnom čine a o páchateľovi alebo o okolnostiach dôležitých pre trestné konanie.“;
- správne konanie: upravuje otázku svedka napr. v § 35 a § 41 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok), kde sa stanovuje, že: „Každý je povinný vypovedať ako svedok; musí vypovedať pravdivo a nesmie nič zamlčať.“;
- daňové konanie: upravuje otázku svedka v § 12 a § 25 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok). Podľa § 12 ods. 2 „Ak sa na výzvu správcu dane zúčastní na úkonoch súvisiacich so správou daní a) svedok, patrí mu náhrada hotových výdavkov a ušlého zárobku; nárok je potrebné uplatniť u správcu dane, na ktorého výzvu sa na správe daní zúčastnil, súčasne s dokladmi, ktoré preukazujú uplatňovaný nárok, do piatich pracovných dní po výsluchu, inak tento nárok zaniká.“
Postavenie tlmočníka upravuje zákon č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch.
POZNÁMKA
Podľa § 20 ods. 1 predmetného zákona tlmočnícka činnosť je špecializovaná odborná činnosť vykonávaná za podmienok ustanovených v tomto zákone tlmočníkmi pre potreby zadávateľa.
Úkonom tlmočníckej činnosti je najmä tlmočenie. Podľa § 20 ods. 2 predmetného zákona tlmočník vykonáva tlmočnícku činnosť využívaním svojho jazykového vzdelania a ďalšieho odborného vzdelania, špecifických schopností, zručností, skúseností, jazykových prostriedkov, technických prostriedkov a pomôcok; výsledok tejto činnosti je určený najmä na jednorazové vnímanie konkrétnej situácie z hľadiska používania rôznych jazykov a umožňuje priamu komunikáciu medzi osobami používajúcimi odlišné jazyky.
POZNÁMKA
Podľa § 20 ods. 3 predmetného zákona tlmočník je aj:
a) tlmočník posunkovej reči nepočujúcich 13) (odkaz smeruje na zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 149/1995 Z. z. o posunkovej reči nepočujúcich osôb),
b) artikulačný tlmočník, ktorý využívaním svojich špecifických schopností, zručností a skúseností umožňuje za upravených podmienok jednosmernú alebo obojsmernú komunikáciu pre sluchovo postihnutú osobu, ktorá neovláda posunkovú reč a nepočuje hovorenú reč a
c) tlmočník pre hluchoslepé osoby, ktorý využívaním svojich špecifických schopností, zručností a skúseností umožňuje komunikáciu s osobou, ktorá má kombinované postihnutie zraku a sluchu.
Postavenie znalca upravuje zákon č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch. Podľa § 16 predmetného zákona: Znalecká činnosť je špecializovaná odborná činnosť vykonávaná za podmienok ustanovených v tomto zákone znalcami pre zadávateľa. Úkonmi znaleckej činnosti sú najmä znalecký posudok a jeho doplnok, odborné stanovisko alebo potvrdenie a odborné vyjadrenie a vysvetlenie.
POZNÁMKA
V tejto súvislosti sa v občianskom súdnom konaní (§ 139 ods. 2 OSP) upravuje, že „Ak bol podaný znalecký posudok, vzniká právo na náhradu hotových výdavkov, náhradu za stratu času a na odmenu (znalečné). Osobitný zákon ustanovuje, komu sa znalečné vypláca.
O znalečnom súd rozhodne do 30 dní od vykonania tohto dôkazu (§ 127 ods.1). Ak bolo potrebné vykonať doplnenie alebo opravu znaleckého posudku, lehota 30 dní plynie odo dňa vykonania dôkazu doplneným alebo opraveným znaleckým posudkom.“ V trestnom konaní upravujú znaleckú činnosť § 142 – § 147 zákona č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok. V správnom konaní postavenie znalca upravuje § 36 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
V daňovom konaní postavenie znalca upravuje § 25a zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
- činnosť iných osôb predvolaných na konanie na súde alebo inom štátnom orgáne, alebo orgáne územnej samosprávy
Napr. ide o osoby, ktoré majú k dispozícii určité listiny – pozri napr. § 139 ods. 3 OSP, podľa ktorého „Ten, komu súd uložil pri dokazovaní nejakú povinnosť, najmä aby predložil listinu, má tie isté práva ako svedok, ak nie je účastníkom. Musí ich uplatniť za tých istých podmienok ako svedok.“
- činnosť pri poskytnutí prvej pomoci
V tejto súvislosti pôjde o poskytnutie prvej pomoci zamestnancom (priamo alebo v súčinnosti s inou osobou).
- činnosť pri povinných lekárskych prehliadkach
V tomto prípade zákon stanovuje, že má ísť o činnosť pri povinných lekárskych prehliadkach, čo pôsobí zmätočne, keďže následne § 138 ods. 1 Zákonníka práce stanovuje poskytnutie pracovného voľna na (účasť na) povinných lekárskych prehliadkach, nie na činnosti pri nich. § 137 ods. 4 Zákonníka práce z hľadiska textácie skôr naznačuje činnosť lekára a § 138 ods. 1 Zákonníka práce skôr naznačuje činnosť pacienta/vyšetrovaného. Keďže Zákonník práce účasť na povinných lekárskych prehliadkach už ako prekážku v práci na strane zamestnanca v iných ustanoveniach neupravuje (v § 138 ods. 1 spolu upravené darovanie krvi je iným úkonom vo všeobecnom záujme), možno sa domnievať, že aj v prípade § 137 ods. 4 bolo úmyslom upraviť povinnú lekársku prehliadku, ktorej sa podrobuje zamestnanec.
Príklad č. 3:
Zamestnávateľovi je osobitným predpisom uložená povinnosť, aby zabezpečil, aby sa zamestnanec pred zaradením na určitú prácu podrobil lekárskej prehliadke. Môže zamestnávateľ určiť vykonanie tejto prehliadky na dobu odpočinku zamestnanca?
V prípade lekárskych prehliadok je potrebné rozlišovať, či ide o prehliadku, ktorá sa vykonáva vo väzbe na pracovnoprávny vzťah (zákon ukladá povinnosť zamestnávateľa ju zabezpečiť a zamestnancovi zúčastniť sa na nej) alebo mimo pracovnoprávny vzťah (lekársku prehliadku vyžaduje osobitný predpis alebo subjekt iný, ako je zamestnávateľ). Napr. podľa § 98 ods. 3 Zákonníka práce zamestnávateľ je povinný zabezpečiť, aby sa zamestnanec pracujúci v noci podrobil posúdeniu zdravotnej spôsobilosti na prácu v noci... a) pred zaradením na nočnú prácu...
Pokiaľ ide o lekársku preventívnu prehliadku vo vzťahu k práci (pozri zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov), je pracovnoprávnou lekárskou prehliadkou. Podľa § 136 ods. 1 Zákonníka práce „zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas na výkon verejných funkcií, občianskych povinností a iných úkonov vo všeobecnom záujme, ak túto činnosť nemožno vykonať mimo pracovného času“. Ustanovenie § 136 ods. 1 Zákonníka práce obsahuje všeobecné konštatovanie „ak túto činnosť nemožno vykonať mimo pracovného času“. Toto ustanovenie sa síce vo všeobecnosti vzťahuje na všetky uvedené prekážky v práci, ale možnosť jej vykonania mimo pracovného času je potrebné posúdiť v kontexte každého typu prekážky v práci, ako aj v kontexte rámca právnej úpravy Zákonníka práce a iných právnych predpisov. V prípade lekárskej prehliadky, ktorú nariaďuje zamestnávateľ a má znášať aj jej náklady, sa uplatnia pracovnoprávne pravidlá, ktoré umožňujú zamestnávateľovi disponovať len s pracovným časom zamestnanca. Podľa § 85 ods. 1 Zákonníka práce pracovný čas je časový úsek, v ktorom je zamestnanec k dispozícii zamestnávateľovi, vykonáva prácu a plní povinnosti v súlade s pracovnou zmluvou. Podľa § 85 ods. 2 Zákonníka práce doba odpočinku je akákoľvek doba, ktorá nie je pracovným časom.
NEPREHLIADNITE
Zamestnávateľ môže od zamestnanca požadovať, aby mu bol k dispozícii, vykonával prácu a plnil povinnosti v súlade s pracovnou zmluvou, nad rozsah určeného týždenného pracovného času a mimo rámca rozvrhu pracovných zmien, a to len v prípade pracovnej pohotovosti alebo práce nadčas. V tejto súvislosti platí § 47 ods. 3 Zákonníka práce, podľa ktorého zamestnávateľ nesmie posudzovať ako nesplnenie povinnosti, ak zamestnanec odmietne splniť pokyn, ktorý je v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi alebo s dobrými mravmi.
V prípade účasti na lekárskej povinnej prehliadke nejde priamo o výkon práce dohodnutej v pracovnej zmluve. Uvedená doba je kvalifikovaná ako prekážka v práci na strane zamestnanca. Vzhľadom na to, že takáto doba ako prekážka v práci zasahuje do pracovného času zamestnanca, musí sa posúdiť, či ide o výkon práce v zmysle § 144a Zákonníka práce (všeobecne, pre účely dovolenky). Podľa § 144a ods. 1 písm. a) Zákonníka práce ako výkon práce sa posudzuje aj doba, keď zamestnanec nepracuje pre prekážky v práci, ak tento zákon neustanovuje inak.
Nevykonávanie práce z dôvodu lekárskej prehliadky vo vzťahu k práci, ktorej sa musí na základe § 12 ods. 2 písm. i) zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci podrobiť, sa považuje za prekážku v práci na jeho strane.
Zákonník práce v § 144a ods. 2 a 3 neustanovuje inak, t. j. neuvádza výnimku, na základe ktorej by sa táto doba nepovažovala za výkon práce.
Vo väzbe na § 138 ods. 1 Zákonníka práce sa zamestnancovi poskytne pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas a zamestnancovi sa poskytne náhrada mzdy v sume jeho priemerného zárobku (§ 134).
- činnosť pri opatreniach proti prenosným chorobám
V tejto súvislosti je § 137 ods. 4 zameraný na činnosť zamestnanca, keď sa podieľa na opatreniach proti prenosným chorobám, t. j. nemalo by ísť o situáciu, keď je sám v karanténe, pretože v zmysle § 141 ods. 1 Zákonníka práce „Zamestnávateľ ospravedlní neprítomnosť zamestnanca v práci za čas jeho karantény. Za tento čas nepatrí zamestnancovi náhrada mzdy, ak osobitný predpis neustanovuje inak.“, čo sa kvalifikuje ako dôležitá osobná prekážka v práci.
Otázku prevencie a kontroly prenosných ochorení upravuje vyhláška MZ SR č. 585/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevencii a kontrole prenosných ochorení. Podľa § 2 ods. 1 písm. n) zákona č. 355/2007 Z. z. karanténne opatrenia sú karanténa, zvýšený zdravotný dozor a lekársky dohľad. V nadväznosti na to vyhláška MZ SR č. 585/2008 Z. z. v § 18 vymedzuje karanténne opatrenia.
- činnosť pri iných naliehavých opatreniach liečebno-preventívnej starostlivosti
POZNÁMKA
Pojem liečebno-preventívna starostlivosť (LPS) upravoval zákon č. 20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu, ktorý bol zrušený v roku 1994. V zákone z roku 1994 tento pojem už nebol použitý. Liečebno-preventívna starostlivosť spočívala v starostlivosti o ochranu, navrátenie a upevnenie zdravia jednotlivcov i kolektívov; poskytovala sa obyvateľstvu v zdraví i pri chorobe, v materstve a pri iných stavoch vyžadujúcich lekársku pomoc. Liečebno-preventívna starostlivosť sa poskytovala ako primárna starostlivosť, sekundárna starostlivosť a následná starostlivosť. Primárna liečebno-preventívna starostlivosť bola základná ambulantná starostlivosť vrátane ambulantnej a návštevnej pohotovostnej služby a rýchlej zdravotníckej pomoci.
Sekundárna starostlivosť bola odborná ambulantná a nemocničná starostlivosť. Následná starostlivosť bola starostlivosť doplňujúca odborné zdravotnícke služby. Súčasťou liečebno-preventívnej starostlivosti bolo aj poskytovanie kúpeľnej starostlivosti, poskytovanie liekov, liečebných a ortopedických pomôcok a iných zdravotníckych potrieb a doprava chorých.
V tejto súvislosti má význam posúdenie tejto prekážky v kontexte určitej pracovnej rehabilitácie zamestnanca, kúpeľov pre zamestnanca. V tejto súvislosti napr. podľa § 146 zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície vymedzenému okruhu policajtov patrí na upevnenie ich telesného a duševného zdravia preventívna rehabilitácia v trvaní štrnástich po sebe nasledujúcich kalendárnych dní v kalendárnom roku.
Preventívnu rehabilitáciu tvorí súbor liečebno-preventívnych, telovýchovno-športových a pracovných opatrení zameraných predovšetkým na posilnenie a upevnenie telesného a duševného zdravia policajtov.
- činnosť pri izolácii z dôvodov veterinárno-ochranných opatrení
Veterinárnu starostlivosť upravuje zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti.
- činnosť občana, ktorému vznikla branná povinnosť a v období krízovej situácie je povinný vykonať mimoriadnu službu alebo v čase vojny alebo vojnového stavu alternatívnu službu
Otázku brannej povinnosti upravuje zákon č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (vznik upravuje § 5 a zánik § 7). V zmysle § 4: Branná povinnosť je povinnosť:
a) podrobiť sa odvodu, ak tento zákon neustanovuje inak,
b) vykonať mimoriadnu službu alebo alternatívnu službu.
Ten istý zákon upravuje aj výkon mimoriadnej služby, kde v § 2 ods. 1 písm. c) vymedzuje pojem „mimoriadna služba“ – mimoriadnou službou je vojenská služba vykonávaná v služobnom pomere, ktorú je v období krízovej situácie1) (odkaz 1 smeruje na čl. 1 ods. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu) povinný vykonať vojak mimoriadnej služby [toho vymedzuje § 2 ods. 1 písm. e)].
Krízovou situáciou v zmysle čl. 1 ods. 4 zákona č. 227/2002 Z. z. je obdobie, počas ktorého je bezprostredne ohrozená alebo narušená bezpečnosť štátu a ústavné orgány môžu po splnení podmienok ustanovených v tomto ústavnom zákone na jej riešenie vypovedať vojnu, vyhlásiť vojnový stav alebo výnimočný stav, alebo núdzový stav.
Alternatívnu službu upravuje zákon č. 569/2005 Z. z. Podľa § 2 písm. a) predmetného zákona alternatívna služba je iná služba namiesto mimoriadnej služby 2) [odkaz 2 smeruje na § 2 písm. c) zákona č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti, ktorú je registrovaný občan alebo vojak v zálohe (ďalej len „evidovaný občan“) povinný vykonať v čase vojny a vojnového stavu, ak podal písomné vyhlásenie o odopretí výkonu mimoriadnej služby2) z dôvodu, že jej výkon je v rozpore s jeho svedomím alebo náboženským vyznaním5) (odkaz 5 smeruje na čl. 25 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky) (ďalej len „vyhlásenie“).
- pri mimoriadnych udalostiach
Zákonník práce nevymedzuje, čo je mimoriadna udalosť. Pojem je vymedzený v § 3 ods. 1 a 2 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva.
- činnosť v prípadoch, keď je fyzická osoba povinná podľa osobitných predpisov poskytnúť osobnú pomoc
Ide napr. o § 13 (Osobná pomoc a vecné plnenie) zákona č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme, kde sa v ods. 1 stanovuje, že „Každý je povinný pri zásahu na výzvu veliteľa zásahu, oprávnenej osoby alebo operačného strediska tiesňového volania poskytnúť pomoc, ktorá spočíva.... a) v osobnej pomoci alebo inej pomoci potrebnej na záchranu života, zdravia alebo majetku...“, v ods. 2 sa ustanovuje, že „Bezprostredne po zásahu je veliteľ zásahu alebo oprávnená osoba povinná vystaviť na žiadosť osoby, ktorá poskytla pomoc podľa odseku 1, písomné potvrdenie o poskytnutí pomoci.“ Obdobne napr. podľa § 41 ods. 2 písm. c) zákona č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami „Osoba je na zabezpečenie ochrany pred povodňami povinná
c) poskytnúť osobnú pomoc... na ochranu zdravia, majetku, životného prostredia, kultúrneho dedičstva a hospodárskej činnosti pred povodňami...“
- činnosť pri povinnej účasti zamestnancov na rekondičných pobytoch
Rekondičný pobyt upravuje zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v § 11, kde sa v ods. 1 ustanovuje, že „Zamestnávateľ je v záujme predchádzania vzniku chorôb z povolania povinný zabezpečovať rekondičný pobyt zamestnancovi, ktorý vykonáva vybrané povolanie. Rekondičný pobyt je aj rehabilitácia v súvislosti s prácou, ktorú zamestnávateľ zabezpečuje zamestnancovi priebežne počas výkonu práce.“
c) Iný úkon vo všeobecnom záujme
Na rozdiel od pojmu „verejná funkcia“, Zákonník práce pojem „iný úkon vo všeobecnom záujme“ nedefinuje, ale v § 137 ods. 5 Zákonníka práce vymedzuje iné úkony, ktoré sú vo všeobecnom záujme (a na ktoré sa musí poskytovať pracovné voľno zamestnávateľom). Okruh týchto úkonov môže byť širší cez § 137 ods. 1, kde sa stanovuje, že tieto môže ustanoviť aj osobitný predpis. Podľa Zákonníka práce ide najmä o tieto úkony:
V prípade darovania krvi Zákonník práce osobitne upravuje práva zamestnanca v § 138 ods. 2. Darovanie krvi možno z praktického hľadiska rozdeliť nasledovne: Poskytnutie pracovného voľna zamestnávateľom zamestnancovi s náhradou mzdy v sume jeho priemerného zárobku na účasť na darovaní krvi je na nevyhnutne potrebný čas (v rozsahu, v ktorom zasahuje do pracovného času zamestnanca), pričom sem spadá:
- čas cesty na odber,
- čas odberu,
- čas späť z odberu,
- čas na zotavenie po odbere (vrátane jeho predĺženia lekárom).
POZNÁMKA
Podľa tretej vety § 138 ods. 2 Zákonníka práce „Podľa charakteru odberu a zdravotného stavu darcu môže lekár určiť, že čas potrebný na jeho zotavenie sa predlžuje, najviac po dobu zasahujúcu do pracovného času v rámci 96 hodín od nástupu cesty na odber.“
Vzhľadom na to, že vždy nemusí dôjsť k odberu krvi, Zákonník práce rieši aj túto situáciu. Podľa štvrtej vety § 138 ods. 2 Zákonníka práce „Ak nedôjde k odberu, poskytne sa pracovné voľno s náhradou mzdy v sume jeho priemerného zárobku len za preukázaný nevyhnutne potrebný čas neprítomnosti v práci.“
Aferéza je istou formou odberu krvi (určitých zložiek z nej). Režim je identický ako pri odbere krvi.
- darovanie ďalších biologických materiálov
Režim je identický ako pri odbere krvi.
- výkon funkcie v odborovom orgáne
V Zákonníku práce možno rozlíšiť medzi:
- dlhodobým uvoľnením na výkon odborovej funkcie,
- dlhodobým uvoľnením na výkon funkcie v odborovom orgáne u zamestnávateľa a
- výkonom funkcie v odborovom orgáne (u zamestnávateľa), ktorý sa deje popri trvaní pracovného pomeru.
1. situácia: Dlhodobé uvoľnenie na výkon odborovej funkcie
Podľa § 136 ods. 2 Zákonníka práce: „Zamestnávateľ uvoľní zamestnanca dlhodobo... na výkon odborovej funkcie. Náhrada mzdy od zamestnávateľa, u ktorého je v pracovnom pomere, mu nepatrí.“ V tomto prípade ide o uvoľnenie zamestnanca napr. na výkon odborovej funkcie v odborovom zväze alebo na odborovej centrále (ako je predseda, podpredseda, t. j. v princípe niečo ako verejná funkcia, ktorá má časové obmedzenie – funkčné obdobie vzniká voľbou alebo vymenovaním).
Zamestnanec, ktorý sa má ujať odborovej funkcie, má tieto práva:
- právo na dlhodobé uvoľnenie na výkon odborovej funkcie (§ 136 ods. 2). Takéto uvoľnenie je bez náhrady mzdy (§ 136 ods. 1). Podľa § 144a ods. 2 písm. g) Zákonníka práce „Ako výkon práce sa neposudzuje doba... g) na ktorú zamestnávateľ uvoľní zamestnanca dlhodobo na výkon odborovej funkcie podľa § 136 ods. 2.“ Toto má význam z hľadiska posúdenia, či zamestnancovi vznikol nárok na dovolenku za kalendárny rok alebo dovolenku za odpracované dni;
- právo na návrat/na opätovné zaradenie po skončení výkonu odborovej funkcie v zmysle 157 ods. 3 Zákonníka práce;
- právo na ochranu pred jeho postihovaním za výkon tejto funkcie upravuje 240 ods. 8, 9, 10 Zákonníka práce;
- právo na zachovanie nevyčerpanej dovolenky (a jej prenesenie) – podľa § 113 ods. 5 Zákonníka práce: „Ak si zamestnanec nemôže vyčerpať dovolenku, pretože bol dlhodobo uvoľnený na výkon odborovej funkcie, nevyčerpanú dovolenku mu zamestnávateľ poskytne po skončení výkonu odborovej funkcie. “
2. situácia: Dlhodobé uvoľnenie zamestnanca na výkon funkcie v odborovom orgáne pôsobiacom u zamestnávateľa
Druhou situáciou je situácia podľa § 136 ods. 3 Zákonníka práce: „Zamestnávateľ uvoľní zamestnanca dlhodobo na výkon funkcie v odborovom orgáne pôsobiacom u tohto zamestnávateľa za podmienok dohodnutých v kolektívnej zmluve. “
V tomto prípade sa zamestnanec uvoľňuje nie mimo zamestnávateľa, ale na výkon funkcie v odborovom orgáne (napr. predseda) odborovej organizácie, ktorá pôsobí u zamestnávateľa (v zmysle § 230 ods. 1 Zákonníka práce). V tomto prípade pracovný pomer zamestnanca „spočíva“, t. j. zamestnanec nie je povinný vykonávať prácu podľa pracovnej zmluvy. Zamestnanec má tie isté práva, ako boli uvedené vyššie (§ 157 ods. 3, § 240 ods. 9 a 10 a § 113 ods. 5).
3. situácia: Výkon funkcie v odborovom orgáne ako iný úkon vo všeobecnom záujme
V treťom prípade môže byť výkon funkcie v odborovom orgáne vnímaný ako prekážka v práci na strane zamestnanca v podobe iného úkonu z dôvodu všeobecného záujmu. Toto nastáva vtedy, ak zamestnanec nie je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie v odborovom orgáne, ale vykonáva svoju funkciu v odborovom orgáne popri plnení úloh vyplývajúcich z pracovného pomeru.
V tejto súvislosti je potrebné upozorniť na § 240 ods. 1 Zákonníka práce, kde sa ustanovuje, že činnosť zástupcov zamestnancov, ktorá bezprostredne súvisí s plnením úloh zamestnávateľa, sa považuje za výkon práce, za ktorý patrí zamestnancovi mzda (t. j. v tomto prípade nejde o prekážku v práci na strane zamestnanca – napr. zamestnávateľ vyzve na prerokovanie nejakej skutočnosti zástupcov zamestnancov).
Ďalej Zákonník práce ustanovuje v § 240 ods. 2, že zamestnávateľ poskytuje na výkon funkcie zástupcov zamestnancov alebo na účasť na ich vzdelávaní, ktoré zabezpečuje orgán príslušného odborového orgánu, zamestnanecká rada a zamestnávateľ, pracovné voľno podľa § 136 ods. 1, ak tomu nebránia dôležité prevádzkové dôvody. A následne ešte Zákonník práce v § 240 ods. 3 upravuje poskytovanie dohodnutého alebo určeného rozsahu pracovného voľna zamestnávateľom členovi odborového orgánu na činnosť odborovej organizácie, členovi zamestnaneckej rady na činnosť zamestnaneckej rady alebo zamestnaneckému dôverníkovi na jeho činnosť.
- činnosť člena zamestnaneckej rady a zamestnaneckého dôverníka
V prípade člena zamestnaneckej rady (pozri § 233 a nasl. Zákonníka práce) prichádzajú do úvahy dve možnosti, a to:
- dlhodobé uvoľnenie na výkon funkcie člena zamestnaneckej rady po dohode so zamestnaneckou radou podľa § 136 ods. 3 Zákonníka práce (t. j. ak u zamestnávateľa pôsobí zamestnanecká rada a zamestnanec požiada o dlhodobé uvoľnenie na výkon funkcie člena zamestnaneckej rady, zamestnávateľ je povinný mu vyhovieť). Zákonník práce priamo neupravuje dlhodobé uvoľnenie zamestnanca na výkon funkcie zamestnaneckého dôverníka (ktorý môže pôsobiť u zamestnávateľa, ktorý zamestnáva od 3 do 49 zamestnancov); možno odhadovať, že neupravenie tejto situácie buď súvisí s nákladmi, ktoré by takéto uvoľnenie malo na zamestnávateľa, alebo ide o legislatívnu nepresnosť;
- vykonávanie činnosti člena zamestnaneckej rady a zamestnaneckého dôverníka popri plnení pracovnoprávnych úloh, pričom pôjde o prekážku v práci na strane zamestnanca ako iný úkon vo všeobecnom záujme.
V tejto súvislosti platí aj vyššie zmienený § 240 ods. 1, 2 a 3.
Príklad č. 4:
Zamestnanec je ako člen zamestnaneckej rady dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie v zamestnaneckej rade. Ako mu Zákonník práce garantuje opätovné zaradenie do práce?
Čo možno vnímať ako legislatívnu nepresnosť, je skutočnosť, že Zákonník práce garantuje pracovné miesto pri návrate do práce po skončení „činnosti pre odborovú organizáciu“ podľa § 157 ods. 3 Zákonníka práce, priamo však neuvádza garanciu v prípade návratu po dlhodobom uvoľnení na výkon funkcie v zamestnaneckej rade (a nerieši ani zamestnaneckého dôverníka).
Možno však odvodzovať, že zamestnanec má po návrate naďalej so zamestnávateľom pracovnú zmluvu, ktorá zamestnancovi garantuje prácu a zamestnávateľovi ukladá zamestnancovi prideľovať zamestnancovi prácu podľa pracovnej zmluvy, v tejto súvislosti by sa prípadná nadbytočnosť zamestnanca ako dôvod pre výpoveď podľa § 63 ods. 1 písm. b) Zákonníka práce musela riešiť vo väzbe na dve skutočnosti: ponukovú povinnosť zamestnávateľa podľa § 63 ods. 2 a 3 Zákonníka práce a § 240 ods. 8 Zákonníka práce, kde sa stanovuje, že „Zástupcovia zamestnancov sú v čase funkčného obdobia a počas šiestich mesiacov po jeho skončení chránení proti opatreniam, ktoré by ich mohli poškodzovať vrátane skončenia pracovného pomeru a ktoré by boli motivované ich postavením alebo činnosťou.“
Tu je potrebné uviesť, že toto ustanovenie nie je úplne vhodne skonštruované, pretože v princípe nikomu nemôže byť na ujmu, že je alebo bol zástupca zamestnancov (bez ohľadu na šesť mesiacov po skončení funkcie).
Príklad č. 5:
Zákonník práce neupravuje všetkých zástupcov zamestnancov. Ktoré iné predpisy upravujú postavenie zástupcov zamestnancov?
Iní zástupcovia zamestnancov
Ďalšou skutočnosťou, na ktorú možno poukázať, je, že § 137 ods. 5 Zákonníka práce priamo neuvádza:
- zástupcov zamestnancov, ktorí vystupujú v rámci práva na nadnárodné informácie a na prerokovanie (§ 241 a nasl.) – členovia osobitného vyjednávacieho orgánu (§ 244), členovia európskej zamestnaneckej rady a zástupcovia zamestnancov zabezpečujúcich iný postup informovania zamestnancov a prerokovania s nimi. V tejto súvislosti Zákonník práce v § 250 ods. 1 ustanovuje, že „Na členov osobitného vyjednávacieho orgánu, členov európskej zamestnaneckej rady a zástupcov zamestnancov zabezpečujúcich iný postup informovania zamestnancov a prerokovania s nimi u zamestnávateľa alebo organizačnej zložky zamestnávateľa so sídlom na území Slovenskej republiky pri výkone ich funkcie sa primerane vzťahuje § 240.“ Podľa § 250 ods. 2 Zákonníka práce „Členom osobitného vyjednávacieho orgánu a členom európskej zamestnaneckej rady sa poskytuje odborná príprava s náhradou mzdy v rozsahu potrebnom na vykonávanie ich funkcie zástupcu zamestnancov.“;
- zástupcov v prípade „cezhraničného zlúčenia alebo cezhraničného splynutia spoločností na území štátov Európskeho hospodárskeho priestoru“ podľa § 69aa a § 218la až § 218m zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník;
- zástupcov zamestnancov v prípade európskej spoločnosti podľa 55 zákona č. 562/2004 Z. z. o európskej spoločnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov;
- zástupcov zamestnancov v prípade európskeho družstva podľa 48 zákona č. 91/2007 Z. z. o európskom družstve;
- prípad osoby, ktorá je zamestnancom a je zvolená zamestnancami do dozornej rady podľa § 200 Obchodného zákonníka.
- účasť zástupcov zamestnancov na vzdelávaní
V tejto súvislosti pozri aj § 240 ods. 2 Zákonníka práce, kde sa ustanovuje, že zamestnávateľ poskytuje na výkon funkcie zástupcov zamestnancov alebo na účasť na ich vzdelávaní, ktoré zabezpečuje orgán príslušného odborového orgánu, zamestnanecká rada a zamestnávateľ, pracovné voľno podľa § 136 ods. 1, ak tomu nebránia dôležité prevádzkové dôvody.
- činnosť člena volebných komisií vo voľbách, ktoré vyhlasuje predseda Národnej rady Slovenskej republiky, a v referende a činnosť člena orgánov na ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta Slovenskej republiky
Predseda NR SR vyhlasuje v zmysle čl. 89 ods. 2 písm. d) Ústavy SR nasledovné voľby:
- voľby do Národnej rady Slovenskej republiky,
- voľbu prezidenta Slovenskej republiky a
- voľby do orgánov územnej samosprávy.
Referendum upravuje čl. 93 Ústavy SR a ľudové hlasovanie na odvolanie prezidenta SR upravuje čl. 106 (obe vyhlasuje predseda NR SR).
V tejto súvislosti práva členov volebných komisií a ich postavenie upravujú nasledovné zákony:
- zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky – podľa § 13 zákona: Pre voľby do Národnej rady Slovenskej republiky sa zriaďuje Ústredná volebná komisia, obvodné volebné komisie a okrskové volebné komisie;
- zákon č. 46/1999 Z. z. o spôsobe voľby prezidenta Slovenskej republiky, o ľudovom hlasovaní, o jeho odvolaní a o doplnení niektorých ďalších zákonov.
Podľa § 6 ods. 1 zákona: Na voľbu sa zriaďujú tieto volebné orgány:
a) Ústredná volebná komisia pre voľbu prezidenta Slovenskej republiky (ďalej len „ústredná volebná komisia“),
b) obvodné volebné komisie pre voľbu prezidenta Slovenskej republiky (ďalej len „obvodná volebná komisia“),
c) okrskové volebné komisie pre voľbu prezidenta Slovenskej republiky (ďalej len „okrsková volebná komisia“).
Podľa § 37 ods. 1 zákona: Na ľudové hlasovanie sa zriaďujú tieto orgány na ľudové hlasovanie:
a) Ústredná komisia na ľudové hlasovanie (ďalej len „ústredná komisia na hlasovanie“),
b) obvodné komisie na ľudové hlasovanie (ďalej len „obvodná komisia na hlasovanie“),
c) okrskové komisie na ľudové hlasovanie (ďalej len „okrsková komisia na hlasovanie“);
- zákon č. 346/1990 Zb. o voľbách do samosprávy obcí – podľa § 11 ods. 1 zákona: Voľby do orgánov samosprávy obcí riadi Ústredná volebná komisia. V okresoch riadia voľby obvodné volebné komisie, v mestách mestské volebné komisie a v ostatných obciach miestne volebné komisie;
- zákon č. 303/2001 Z. z. o voľbách do orgánov samosprávnych krajov a o doplnení Občianskeho súdneho poriadku.
Podľa § 8 ods. 1 zákona: Pre voľby do orgánov samosprávnych krajov (ďalej len „voľby“) sa zriaďujú tieto volebné orgány:
a) Ústredná volebná komisia,
b) volebné komisie samosprávnych krajov,
c) obvodné volebné komisie,
d) okrskové volebné komisie;
- zákon č. 564/1992 Zb. o spôsobe vykonávania referenda – podľa § 11 ods. 1 uvedeného zákona.
POZNÁMKA
Pre organizáciu referenda a zisťovanie jeho výsledkov sa vytvárajú orgány pre referendum (ďalej len „komisie“), ktorými sú:
a) Ústredná komisia pre referendum Slovenskej republiky (ďalej len „ústredná komisia“),
b) obvodné komisie pre referendum (ďalej len „obvodná komisia“),
c) okrskové komisie pre referendum pre každý okrsok (§ 7).
V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že Zákonník práce neupravuje činnosť zapisovateľov týchto komisií ako iný úkon vo všeobecnom záujme. V súčasnosti sa pripravuje zjednotenie volebných zákonov do jedného zákona.
Príklad č. 6:
Zákonník práce neupravuje činnosť člena volebnej komisie pre voľby do Európskeho parlamentu. Ide tiež o iný úkon vo všeobecnom záujme a patrí zamestnancovi pracovné voľno podľa § 136 ods. 1 Zákonníka práce?
- Činnosť člena volebnej komisie pre voľby do Európskeho parlamentu
Zákonník práce neupravuje otázku činnosti člena volebných komisií pre voľby do Európskeho parlamentu. Tieto voľby upravuje zákon č. 331/2003 Z. z. o voľbách do Európskeho parlamentu, kde sa v § 8 ustanovuje, že pre voľby sa zriaďujú tieto volebné orgány: a) Ústredná volebná komisia, b) obvodné volebné komisie, c) okrskové volebné komisie.
NEPREHLIADNITE
V tejto súvislosti zároveň § 41 predmetného zákona ustanovuje, že „Funkcia člena volebnej komisie je čestnou funkciou. Člen volebnej komisie nesmie byť pre výkon svojej funkcie obmedzený v právach a nárokoch vyplývajúcich z jeho pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu. Výkon funkcie člena volebnej komisie je iným úkonom vo všeobecnom záujme.20)“ (odkaz 20 smeruje na § 136 ods. 4 Zákonníka práce; pozn. má ísť o odkaz na § 137 ods. 4). Z tohto hľadiska vo väzbe na odkaz na osobitný predpis v § 136 ods. 1 bude aj činnosť člena volebnej komisie pre voľby do EP iným úkonom vo všeobecnom záujme.
- činnosť člena horskej služby alebo inej organizovanej záchrannej skupiny počas osobnej účasti na záchrannej akcii
Postavenie horskej záchrannej služby upravuje zákon č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe.
- činnosť vedúceho tábora pre deti a mládež, jeho zástupcu pre hospodárske veci a zástupcu pre zdravotné veci, oddielového vedúceho, vychovávateľa, inštruktora, prípadne zdravotníka v tábore pre deti a mládež
- činnosť člena poradného orgánu vlády Slovenskej republiky
Otázku poradných orgánov vlády upravuje § 2 zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy.
Poradnými orgánmi vlády SR v súčasnosti sú:
- Legislatívna rada vlády SR
- Hospodárska a sociálna rada SR (Konzultačný a dohodovací orgán)
- Rada vlády SR pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť
- Akreditačná komisia
- Bezpečnostná rada Slovenskej republiky
- Rada vlády SR pre vedu, techniku a inovácie
- Rada vlády Slovenskej republiky pre odborné vzdelávanie a prípravu
- Úverový a záručný výbor vlády SR
- Pandemická komisia vlády SR
- Riadiaci výbor pre systémový audit pripravenosti subjektov zapojených do systému implementácie fondov EÚ na programové obdobie 2007 – 2013
- Rada vlády SR pre mimovládne neziskové organizácie
- Splnomocnenec vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti
- Ministerstvo vnútra SR
- Rada vlády SR pre Partnerskú dohodu na roky 2014 – 2020
- Rada vlády SR pre kultúru
- Rada vlády Slovenskej republiky na podporu exportu a investícií
- Rada vlády SR pre prevenciu kriminality
- činnosť člena rozkladovej komisie
Rozkladové komisie sa utvárajú v rámci správneho konania podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok), kde sa v § 61 ods. 2 ustanovuje, že „O rozklade rozhoduje vedúci ústredného orgánu štátnej správy na základe návrhu ním ustanovenej osobitnej komisie.“ Podľa § 61 ods. 1 správneho poriadku „Proti rozhodnutiu ústredného orgánu štátnej správy vydanému v prvom stupni možno podať na tomto orgáne v lehote 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutia rozklad; včas podaný rozklad má odkladný účinok.“
- činnosť sprostredkovateľa alebo rozhodcu pri kolektívnom vyjednávaní
Výber sprostredkovateľov upravuje § 10a zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní a konanie pred sprostredkovateľom § 11 a § 12 uvedeného zákona. Činnosťou sprostredkovateľa je sprostredkovať vyriešenie kolektívneho sporu medzi odborovou organizáciu (odborovým zväzom) a zamestnávateľom (zväzom zamestnávateľov). Výber rozhodcu upravuje § 10a zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní a konanie pred sprostredkovateľom § 11 a § 12 uvedeného zákona. Činnosťou rozhodcu je rozhodnutie o obsahu kolektívnej zmluvy (vrátane kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa) alebo o plnení záväzkov z uzatvorenej kolektívnej zmluvy, z ktorých nevznikajú nároky jednotlivým zamestnancom. Nároky sprostredkovateľa a rozhodcu upravuje vyhláška č. 315/2009 Z. z. o výške odmeny sprostredkovateľovi a rozhodcovi a výške a spôsobe úhrady nákladov konania pred rozhodcom.
- činnosť registrovaného kandidáta pri voľbe do Národnej rady Slovenskej republiky, prezidenta Slovenskej republiky a do orgánov územnej samosprávy
Činnosť (postavenie) registrovaného kandidáta pri voľbe do Národnej rady Slovenskej republiky upravuje zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky – napr. § 20 registrácia kandidátnych listín.
Činnosť (postavenie) registrovaného kandidáta pri voľbe prezidenta upravuje zákon č. 46/1999 Z. z. o spôsobe voľby prezidenta Slovenskej republiky, o ľudovom hlasovaní, o jeho odvolaní a o doplnení niektorých ďalších zákonov – otázku kandidáta na funkciu prezidenta upravuje § 11 a vzdanie sa § 12.
Činnosť (postavenie) registrovaného kandidáta pri voľbe do orgánov obce upravuje zákon č. 346/1990 Zb. o voľbách do samosprávy obcí – kandidáti do obecných/mestských zastupiteľstiev: § 16 – registrácia kandidátov, § 19 – vzdanie sa a odvolanie kandidatúry, kandidáti na funkciu starostu obce/primátora mesta: § 22 – registrácia kandidátov, § 23 – vzdanie sa a odvolanie kandidatúry.
Činnosť (postavenie) registrovaného kandidáta pri voľbe do orgánov samosprávneho kraja upravuje zákon č. 303/2001 Z. z. o voľbách do orgánov samosprávnych krajov a o doplnení Občianskeho súdneho poriadku – § 15 – Registrácia kandidátskych listín pre voľby do zastupiteľstva, § 17 – Vzdanie sa kandidatúry a odvolanie kandidatúry, § 20 – Registrácia kandidátskych listín pre voľby predsedu (samosprávneho kraja).
Príklad č. 7:
Zákonník práce neupravuje činnosť registrovaného kandidáta do volieb do Európskeho parlamentu. Ide tiež o iný úkon vo všeobecnom záujme a patrí zamestnancovi pracovné voľno podľa § 136 ods. 1 Zákonníka práce?
- Činnosť registrovaného kandidáta do volieb do Európskeho parlamentu
Túto otázku Zákonník práce priamo neupravuje, ale podľa § 42 zákona č. 331/2003 Z. z. o voľbách do Európskeho parlamentu činnosť registrovaného kandidáta (pozn. do Európskeho parlamentu) je prekážkou v práci z dôvodov všeobecného záujmu ako iný úkon vo všeobecnom záujme.20) (odkaz smeruje na § 136 ods. 4 Zákonníka práce; pozn. mal by smerovať na § 137 ods. 4).
Autor: JUDr.et Mgr. Jozef Toman, PhD.
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR