Systém hodnotenia zamestnancov

Hodnotenie zamestnancov je dôležitou oblasťou riadenia ľudských zdrojov, pretože prispieva k neustálemu zdokonaľovaniu pracovnej činnosti a zvyšovaniu pracovného výkonu zamestnancov. Výsledky hodnotenia zamestnancov sú podkladom pre odmeňovanie, povýšenie, rozhodovanie o potrebnom vzdelávaní, resp. slúžia ako východisko pre plánovanie ďalšej kariéry zamestnanca v rámci organizácie. Článok je zameraný na základné prvky systému hodnotenia zamestnancov, kritériá a metódy hodnotenia, vrátane konkrétnych príkladov a najčastejších chýb pri hodnotení zamestnancov. Súčasťou článku sú tipy, ako viesť hodnotiaci pohovor a vzorový formulár na hodnotenie zamestnancov.

Dátum publikácie:25. 11. 2020
Autor:Ing. Cecília Olexová, PhD.
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Odmena za prácu, mzda, plat; Personalistika; Riadenie práce; Starostlivosť o zamestnancov
Právny stav od:1. 1. 2020

Obsah:

1. Hodnotenie zamestnancov
2. Vymedzenie okruhu hodnotiteľov a hodnotených zamestnancov
3. Stanovenie kritérií hodnotenia zamestnancov
4. Metódy hodnotenia zamestnancov
5. Hodnotiaci (motivačný) pohovor
6. Príklad formulára na hodnotenie zamestnancov
7. Najčastejšie chyby pri hodnotení zamestnancov

Hodnotenie zamestnancov je dôležitou oblasťou riadenia ľudských zdrojov, pretože prispieva k neustálemu zdokonaľovaniu pracovnej činnosti a zvyšovaniu pracovného výkonu zamestnancov. Výsledky hodnotenia zamestnancov sú podkladom pre odmeňovanie, povýšenie, rozhodovanie o potrebnom vzdelávaní, resp. slúžia ako východisko pre plánovanie ďalšej kariéry zamestnanca v rámci organizácie. Spravodlivý a objektívny prístup k hodnoteniu zamestnancov zároveň vytvára motivačné prostredie v organizácii. Článok je zameraný na základné prvky systému hodnotenia zamestnancov, kritériá a metódy hodnotenia, vrátane konkrétnych príkladov a najčastejších chýb pri hodnotení zamestnancov. Súčasťou článku sú tipy, ako viesť hodnotiaci pohovor a vzorový formulár na hodnotenie zamestnancov.

1. Hodnotenie zamestnancov

Hodnotenie zamestnancov je posudzovanie výsledkov práce, správania, predpokladov, vlastností, postojov a názorov vo vzťahu k určitej činnosti, ktorú zamestnanec vykonáva, situácii, v ktorej sa nachádza a vzhľadom na ľudí, s ktorými vstupuje do kontaktu.

Hodnotenie zamestnancov umožňuje priebežne sledovať prácu zamestnancov, porovnávať zamestnancov s inými zamestnancami a s pracovnými normami, podnecovať zamestnancov k požadovaným výkonom i žiaducemu správaniu, odmeňovať zamestnancov a riadiť ich kariéru.

Z hodnotenia zamestnancov možno získať rôzne informácie o zamestnancoch, ich schopnostiach, správaní, záujmoch, potrebách i očakávaniach, o miere zhody pracovných cieľov zamestnancov s cieľmi organizácie, o úrovni pracovného výkonu zamestnancov za hodnotené obdobie v porovnaní s plánovaným výkonom, o nedostatkoch pri výbere a prijímaní nových zamestnancov, o problémoch v projektovaní práce, o porušovaní legislatívy či diskriminácii v organizácii.

Využitie výsledkov hodnotenia zamestnancov:

  • objektívne odmeňovanie zamestnancov,
  • vzdelávanie zamestnancov,
  • rozhodovanie o rozmiestňovaní zamestnancov,
  • plánovanie osobného rozvoja a nástupníctva,
  • poskytnutie spätnej väzby zamestnancom,
  • riadenie pracovného výkonu,
  • zistenie účinnosti motivácie zamestnancov.

Prístupy k hodnoteniu zamestnancov:

  • Neformálne hodnotenie je priebežné hodnotenie zamestnanca počas vykonávania práce, napr. pochvala alebo kritika. Má príležitostnú povahu a zvyčajne sa nezaznamenáva. Účinok neformálnej a priebežnej spätnej väzby je však vysoký.
  • Formálne hodnotenie býva štandardizované, periodické a prebieha presne podľa vopred zvolených kritérií. Záz­namy z hodnotenia sú súčasťou osobných spisov zamestnancov a podliehajú legislatívnym normám archivácie. Na to, aby hodnotenie zamestnancov plnilo svoj účel, malo by sa realizovať pravidelne a systematicky. V prípade absencie formálneho systému hodnotenia dochádza často len k náhodnému jednorazovému hodnoteniu a aj keď takéto hodnotenie prináša manažérovi informácie o aktuálnom výkone zamestnancov, môžu byť neobjektívne a zvyčajne sa ani nevyužívajú na kontinuálne zlepšovanie pracovného výkonu zamestnancov.

Prvky systému hodnotenia zamestnancov:

  • Cieľ a účel hodnotenia zamestnancov – väčšinou ide o rozhodnutie, či budú výstupy hodnotenia zamestnancov využí­vané na riadenie pracovného výkonu a odmeňovanie alebo na vzdelávanie a rozvoj zamestnancov a rozhodovanie o ich kariérnom postupe.
  • Zásady hodnotenia zamestnancov – systematickosť, pravidelnosť, objektívnosť, spravodlivosť, vzájomná informovanosť medzi hodnotiteľmi a hodnoteným zamestnancom.
  • Pravidlá, postup a organizačné zabezpečenie hodnotenia.
  • Obdobie hodnotenia zamestnancov – môže to byť napríklad mesiac, štvrťrok, polrok alebo rok, minimálne by sa malo realizovať raz za dva roky.
  • Dôvody mimoriadneho hodnotenia – najmä:
    • na konci adaptačného procesu nových zamestnancov,
    • pred nástupom zamestnanca na novú funkciu,
    • ak o to požiada zamestnanec, napríklad pri podozrení na zaujatosť hodnotiteľa alebo kvôli záujmu o zmenu pracovnej pozície,
    • v prípade zníženia výkonnosti zamestnanca.
  • Okruh hodnotiteľov a hodnotených zamestnancov.
  • Podklady na hodnotenie zamestnancov: výstupy analýzy pracovných miest, prípadne revízia existujúcich opisov a špecifikácií pracovných miest, ktorých držitelia budú hodnotení; výstupy hodnotenia z prechádzajúceho obdobia hodnotenia.
  • Kritériá hodnotenia, resp. stanovenie no­riem výkonu.
  • Metódy hodnotenia a formuláre, ktoré sa na hodnotenie zamestnancov po­uží­vajú.
  • Spôsob informovania zamestnancov o hodnotení a jeho účele, hlavne o kritériách hodnotenia a normách pracovného výkonu.

Poznámka:

V nadnárodných spoločnostiach je potrebné rozhodnúť aj o tom, ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Ing. Cecília Olexová, PhD.

Prílohy

  • Hodnotenie zamestnanca - príklad tlačiva /20 kB

Súvisiace odborné články

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.