Životné minimum sa od 1. júla 2014 nezvýši

Zákonom č. 184/2014 Z. z. sa v § 5 za odsek 5 vkladá nový odsek 6, ktorý znie: „Sumy životného minima sa k 1. júlu bežného kalendárneho roka neupravia, ak sa koeficient, ktorým by sa podľa odseku 2 upravili sumy životného minima, rovná jednej alebo je nižší ako jedna.“ Životné minimum sa teda tento rok nezvýši, ale po prijatí zákona ani nezníži. Zákon nadobudol účinnosť 30. júna 2014.

Dátum publikácie:18. 8. 2014
Autor:Bibiána Špániková
Oblasti práva: Pracovné právo / Sociálna politika, sociálne zabezpečenie a starostlivosť / Životné minimum
Právny stav od:30. 6. 2014
Právny stav do:31. 12. 2015

Zhrnutie:

Sumy životného minima sa zvyšujú každoročne k 1. júlu, a to buď na základe koeficientu rastu čistých peňažných príjmov na osobu, alebo koeficientu rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností. Tieto údaje poskytuje Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky Štatistický úrad SR. Pri valorizácii sa zohľadňuje nižší koeficient.

Rozhodujúce obdobie, za ktoré sa zisťuje rast životných nákladov nízkopríjmových domácností, je obdobie od apríla predchádzajúceho kalendárneho roka do apríla bežného kalendárneho roka. Podľa údajov Štatistického úradu SR bol koeficient rastu životných nákladov záporný, lebo jeho medziročný index dosiahol hodnotu 0,997 (t. j. jeho hodnota je nižšia ako 1). Podľa pravidiel výpočtu životného minima teda malo dôjsť od 1. júla 2014 k jeho zníženiu.

Životné minimum od 1. júla 2014

AKTUÁLNE

Národná rada SR schválila dňa 24. júna 2014 vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a ktorým sa mení zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku.

Zákonom č. 184/2014 Z. z. sa v § 5 za odsek 5 vkladá nový odsek 6, ktorý znie: „Sumy životného minima sa k 1. júlu bežného kalendárneho roka neupravia, ak sa koeficient, ktorým by sa podľa odseku 2 upravili sumy životného minima, rovná jednej alebo je nižší ako jedna.“ Životné minimum sa teda tento rok nezvýši, ale po prijatí zákona ani nezníži. Zákon nadobudol účinnosť 30. júna 2014.

Posledným opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 186/2013 Z. z. boli ustanovené sumy životného minima fyzickej osoby alebo fyzických osôb, ktorých príjmy sa posudzujú spoločne, a tieto sumy zostávajú v platnosti aj od 1. júla 2014. Za životné minimum sa považuje suma alebo úhrn súm:

  • 198,09 eura mesačne, ak ide o jednu plnoletú fyzickú osobu,
  • 138,19 eura mesačne, ak ide o ďalšiu spoločne posudzovanú plnoletú fyzickú osobu,
  • 90,42 eura mesačne, ak ide o nezaopatrené dieťa alebo o zaopatrené neplnoleté dieťa.

Životné minimum je spoločensky uznaná minimálna hranica príjmov fyzickej osoby, pod ktorou nastáva stav hmotnej núdze. Príklady súm životného minima v eurách:

Spoločne posudzované osoby

Hranica posudzovaných príjmov

Dospelý a 1 dieťa

288,51

Dospelý a 2 deti

378,93

Dvaja dospelí a 1 dieťa

426,70

Dvaja dospelí a 2 deti

517,12

Dvaja dospelí a 3 deti

607,54

Daňový bonus od 1. júla 2014

Daňový bonus sa poskytuje pri splnení stanovených podmienok podľa § 33§ 36 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov na vyživované dieťa, ktoré žije v spoločnej domácnosti s daňovníkom a príjmy daňovníka musia v zdaňovacom období dosiahnuť aspoň šesťnásobok minimálnej mzdy. Za rok 2014 predstavuje šesťnásobok minimálnej mzdy sumu 2 112 (352 € x 6).

Ročná suma daňového bonusu za rok 2014 bude nasledovná:

  • 1. polrok 2014 (január až jún 2014) 6 x 21,41 € = 128,46 €
  • 2. polrok 2014 (júl až december 2014) 6 x 21,41 € = 128,46
  • 1. polrok 2015 (január až jún 2015) 6 x 21,41 € = 128,46

Nárok na daňový bonus spolu za celý rok 2014 bude suma 256,92 €.

Príspevky pre zdravotne postihnutých a ich opatrovateľov od 1. júla 2014

Hranica povoleného príjmu občana so zdravotným postihnutím sa skúma pri všetkých peňažných príspevkoch na kompenzáciu poskytovaných na základe zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov. Výška peňažných príspevkov na kompenzáciu sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor.

a) Peňažný príspevok na osobnú asistenciu

Sadzba na jednu hodinu osobnej asistencie je 1,39 % zo sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu (198,09 €), od 1. júla 2014 zostáva vo výške 2,76 .

Ak príjem fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím (ďalej len ŤZP) presahuje štvornásobok sumy životného minima pre plnoletú fyzickú osobu 792,36 (4 x 198,09 €), peňažný príspevok na osobnú asistenciu sa znižuje v závislosti od rozsahu osobnej asistencie určenej v eurách a od presahu príjmu občana s ŤZP, prípadne sa príspevok neposkytne.

b) Peňažný príspevok na kompenzáciu zvýšených výdavkov

Výška peňažného príspevku na kompenzáciu zvýšených výdavkov na diétne stravovanie je 18,56 %, 9,28 % alebo 5,57 % mesačne zo sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu v závislosti od toho, do ktorej skupiny chorôb a porúch uvedených v prílohe č. 5 je zaradená choroba alebo porucha fyzickej osoby s ŤZP.

UPOZORNENIE

Od 1. júla 2014 platia pôvodné sumy:

  • 18,56 % – suma 36,77 ,
  • 9,28 % – suma 18,39 ,
  • 5,57 % – suma 11,04 .

Peňažný príspevok na zvýšené výdavky súvisiace s hygienou alebo opotrebovaním šatstva, bielizne, obuvi a bytového zariadenia sa poskytuje vo výške 9,28 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu mesačne, od 1. júla 2014 zostáva suma 18,39 €.

Výška peňažného príspevku na kompenzáciu zvýšených výdavkov súvisiacich so zabezpečením prevádzky osobného motorového vozidla je mesačne 16,70 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, od 1. júla 2014 zostáva suma 33,09 €.

Výška peňažného príspevku na kompenzáciu zvýšených výdavkov súvisiacich so starostlivosťou o psa so špeciálnym výcvikom je mesačne 22,27 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, od 1. júla 2014 zostáva suma 44,12 €.

Peňažné príspevky na kompenzáciu zvýšených výdavkov sa neposkytujú, ak príjem fyzickej osoby s ŤZP presahuje trojnásobok sumy životného minima pre plnoletú fyzickú osobu 594,27 (3 x 198,09 €).

c) Peňažný príspevok za opatrovanie

Príspevok za opatrovanie sa vypláca tomu, kto má príjem do výšky 2-násobku životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, od 1. júla 2014 zostáva výška príjmu 396,18 (2 x 198,09).

Príspevok sa poskytuje za zákonom stanovených podmienok fyzickej osobe, ktorá opatruje osobu s ŤZP odkázanú na opatrovanie. Peňažný príspevok sa poskytuje mesačne vo výške:

  • 111,32 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, od 1. júla 2014 zostáva suma 220,52 pri opatrovaní jednej fyzickej osoby s ŤZP,
  • 148,42 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, od 1. júla 2014 zostáva suma 294,01 pri opatrovaní dvoch alebo viacerých osôb s ŤZP,
  • 98,33 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, od 1. júla 2014 zostáva suma 194,79 pri opatrovaní jednej fyzickej osoby s ŤZP, ak navštevuje školské zariadenie alebo sa jej poskytuje denná pobytová sociálna služba v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne,
  • 139,15 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, od 1. júla 2014 zostáva suma 275,65 pri opatrovaní najmenej dvoch fyzických osôb s ŤZP, ak navštevujú školské zariadenie alebo sa im poskytuje denná pobytová sociálna služba v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne,
  • 144,71 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, od 1. júla 2014 zostáva suma 286,66 pri opatrovaní jednej fyzickej osoby s ŤZP, ktorej sa poskytuje denná pobytová sociálna služba alebo navštevuje školské zariadenie v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne, a súčasne ďalšej fyzickej osoby s ŤZP, ktorej sa neposkytuje denná pobytová sociálna služba alebo poskytuje v rozsahu najviac 20 hodín týždenne alebo ktorá nenavštevuje školské zariadenie alebo navštevuje školské zariadenie v rozsahu najviac 20 hodín týždenne,
  • 46,38 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, od 1. júla 2014 zostáva suma 91,88 pri opatrovaní jednej fyzickej osoby s ŤZP, ak fyzická osoba, ktorá opatruje fyzickú osobu, poberá starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %, výsluhový dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok,
  • 61,22 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, od 1. júla 2014 zostáva suma 121,28 pri opatrovaní dvoch alebo viacerých osôb s ŤZP, ak fyzická osoba, ktorá opatruje fyzickú osobu, poberá starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %, výsluhový dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok.

Ak je príjem fyzickej osoby s ŤZP vyšší, ako je 1,4-násobok životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, od 1. júla 2014 zostáva suma 277,326 (1,4 x 198,09 €), príspevok sa znižuje o presah príjmu nad 1,4-násobok sumy životného minima.

Ak je fyzickou osobou s ŤZP nezaopatrené dieťa, príjem fyzickej osoby s ŤZP môže byť na úrovni trojnásobku životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, od 1. júla 2014 zostáva suma 594,27 (3 x 198,09 €). Príspevok sa znižuje o presah príjmu nad trojnásobok sumy životného minima.

d) Peňažný príspevok na prepravu

Peňažný príspevok na prepravu je mesačne najviac 51,02 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, od 1. júla 2014 zostáva táto suma 101,07 .

Náhradné výživné od 1. júla 2014

Poskytovanie náhradného výživného pre dieťa upravuje zákon č. 201/2008 Z. z. o náhradnom výživnom a o zmene a doplnení zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 615/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov. Poskytuje sa vtedy, ak si povinná osoba neplní vyživovaciu povinnosť.

Náhradné výživné sa poskytuje oprávnenej osobe len v prípade, že jej priemerný mesačný príjem za posledných 6 kalendárnych mesiacov pred podaním žiadosti o náhradné výživné spolu s príjmami spoločne posudzovaných fyzických osôb nie je vyšší ako 2,2-násobok životného minima žiadateľa a fyzických osôb, ktorých príjmy sa posudzujú spoločne.

Napríklad pri matke a jednom dieťati (dospelý a 1 dieťa) zostáva od 1. júla 2014 príjem vo výške 634,73 € (2,2 x 288,51):

Spoločne posudzované osoby

Posudzovaný príjem

Dospelý a 1 dieťa

2,2 x 288,51

Dospelý a 2 deti

2,2 x 378,93

Dvaja dospelí a 1 dieťa

2,2 x 426,70

Dvaja dospelí a 2 deti

2,2 x 517,12

Dvaja dospelí a 3 deti

2,2 x 607,54

Výška náhradného výživného sa poskytuje vo výške určenej právoplatným rozhodnutím súdu alebo súdom schválenej dohody, najviac však vo výške 1,2-násobku životného minima pre nezaopatrené dieťa, čo zostáva od 1. júla 2014 suma 108,50 (1,2 x 90,42 €).

Nezvýši sa ani minimálne výživné, ktoré môže súd priznať podľa § 62 zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Je to 30 % životného minima pre nezaopatrené dieťa, teda 27,13 (30 % x 90,42 €).

Úhrady v zariadeniach sociálnych služieb od 1. júla 2014

Úhrady prijímateľov sociálnych služieb upravuje § 73 zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách.

Po zaplatení úhrady za opatrovateľskú službu aj za pomoc pri osobnej starostlivosti o dieťa musí prijímateľovi sociálnej služby zostať mesačne z jeho príjmu najmenej 1,4-násobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, od 1. júla 2014 zostáva suma 277,33 €.

Po zaplatení úhrady za celoročnú pobytovú sociálnu službu musí prijímateľovi sociálnej služby zostať mesačne z jeho príjmu:

  • v zariadení s poskytovaním stravovania najmenej 25 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, od 1. júla 2014 zostáva suma 49,53 €,
  • v zariadení bez poskytovania stravovania najmenej 75 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, t. j. suma 148,57 €.

Po zaplatení úhrady za týždennú pobytovú sociálnu službu musí prijímateľovi sociálnej služby zostať mesačne z jeho príjmu:

  • v zariadení s poskytovaním stravovania najmenej 60 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, od 1. júla 2014 zostáva suma 118,86 €,
  • v zariadení bez poskytovania stravovania najmenej 85 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, t. j. suma 168,38 .

Po zaplatení úhrady za ambulantnú sociálnu službu musí prijímateľovi sociálnej služby zostať mesačne z jeho príjmu:

  • v zariadení s poskytovaním stravovania najmenej suma životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, ktorá od 1. júla 2014 zostáva 198,09 €,
  • v zariadení bez poskytovania stravovania najmenej 1,4-násobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, ktorá od 1. júla 2014 zostáva 277,33 .

Ak sa príjem prijímateľa sociálnej služby posudzuje a započítava spoločne s príjmami osôb, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú a spoločne započítavajú, tak po zaplatení úhrady za sociálnu službu musí:

  • prijímateľovi sociálnej služby zostať suma uvedená v predchádzajúcich odsekoch a
  • fyzickým osobám, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú a spoločne započítavajú s príjmom prijímateľa sociálnej služby, musí zostať mesačne z ich príjmu najmenej 1,65-násobok sumy životného minima, t. j. suma 326,85 .

Ak nevznikne prijímateľovi sociálnej služby povinnosť platiť úhradu za sociálnu službu alebo jej časť z dôvodu nepostačujúceho príjmu, prechádza táto povinnosť postupne na zaopatrené plnoleté deti a rodičov, ak sa ich príjem spoločne neposudzuje a spoločne nezapočítava s príjmom prijímateľa sociálnej služby.

POZNÁMKA

Zaopatreným plnoletým deťom alebo rodičom musí v takom prípade po zaplatení úhrady za sociálnu službu zostať mesačne 1,65-násobok sumy životného minima, t. j. suma 326,85 .

Sociálnoprávna ochrana detí a sociálna kuratela od 1. júla 2014

Príspevky na sociálnoprávnu ochranu detí a sociálnu kuratelu sa poskytujú na základe zákona č. 305/2005 Z. z.sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnoprávnej kuratele.

Výška mesačného vreckového na účely usmerňovania sociálneho vývinu dieťaťa umiestneného v zariadení sa poskytuje podľa veku dieťaťa najviac vo výške 50 % sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa, čo zostáva aj od 1. júla 2014 suma 45,21 (50 % zo sumy 90,42 €).

Vecné dary dieťaťu a mladému dospelému pri dôležitých udalostiach v jeho živote, ktorými sú najmä deň ich narodenín a menín, významné náboženské udalosti v živote dieťaťa a mladého dospelého, dosiahnutie školských úspechov, športových úspechov a iných úspechov v ostatných oblastiach spoločenského života, sa poskytujú v kalendárnom roku najviac vo výške sumy životného minima 90,42 .

Príspevok na uľahčenie osamostatnenia sa mladého dospelého sa poskytuje najviac vo výške 15-násobku sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa, čo je aj od 1. júla 2014 suma 1 356,30 (15 x 90,42 €). Príspevok sa vyplatí mladému dospelému najneskôr v deň jeho odchodu z detského domova.

Resocializačný príspevok na účel uľahčenia resocializácie mladistvých a plnoletých fyzických osôb po prepustení z výkonu trestu odňatia slobody alebo z výkonu väzby sa poskytuje najviac vo výške 40 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ročne, čo je suma 79,24 (40 % zo 198,09 €).

Rozsah zrážok zo mzdy pri výkone rozhodnutia od 1. júla 2014

Nepostihnuteľné sumy pre účely výpočtu exekučných zrážok a zrážok podľa Občianskeho súdneho poriadku upravuje nariadenie vlády SR č. 268/2006 Z. z. z 19. apríla 2006 o rozsahu zrážok zo mzdy pri výkone rozhodnutia. Toto nariadenie odvodzuje výšku nepostihnuteľnej sumy povinného od sumy životného minima.

Nariadenie zakotvilo väzbu rozsahu zrážok zo mzdy pri výkone rozhodnutia na výšku životného minima platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky.

POZNÁMKA

Pri výpočte nepostihnuteľnej sumy na osobu povinného, ako aj na osobu, ktorej povinný poskytuje výživné, a pri výpočte sumy zrážok zo mzdy vychádza nariadenie zo sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, t. j. zo sumy 198,09 . Sumy sa zaokrúhľujú na eurocenty nadol.

  1. Základná (nepostihnuteľná) suma, ktorá sa nesmie zraziť povinnému z jeho mesačnej mzdy, je 60 % zo životného minima na jednu plnoletú fyzickú osobu platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky. Od 1. júla 2014 je to naďalej suma 118,85 €.
  2. Na každú osobu, ktorej povinný poskytuje výživné, sa započítava 25 % zo životného minima na jednu plnoletú fyzickú osobu platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky, t. j. suma 49,52 . Rovnako to platí aj na manžela povinného, ktorý má samostatný príjem.
  3. Ak sa zrážky zo mzdy vykonávajú z miezd oboch manželov, započíta sa 25 % zo životného minima na plnoletú fyzickú osobu platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky na dieťa, ktoré spoločne vyživujú, každému z nich osobitne, t. j. suma 49,52 .
  4. 25 % zo životného minima na plnoletú fyzickú osobu platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky, sa nezapočítava na tú osobu, v ktorej prospech trvá výkon rozhodnutia na vymoženie pohľadávky výživného, t. j. suma 49,52 .

Ak ide o výživné pre maloleté dieťa, základná suma, ktorú povinnému nemožno zraziť z mesačnej mzdy, je 70 % zo základnej sumy určenej podľa predchádzajúcich odsekov 1 až 4:

  • suma na povinného je 83,19 (70 % zo sumy 118,85 €),
  • suma na vyživovanú osobu je 34,66 (70 % zo sumy 49,52 eura).

Suma, nad ktorú sa zvyšok čistej mzdy povinného zrazí bez obmedzenia, je 150 % zo sumy životného minima na jednu plnoletú fyzickú osobu platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky, od 1. júla 2014 je to naďalej suma 297,13 €. Ak je povinný poberateľom starobného dôchodku, dôchodku starobného dôchodkového sporenia, doplnkového výsluhového dôchodku alebo dávok výsluhového zabezpečenia, je:

  1. základná (nepostihnuteľná) suma, ktorá sa nesmie zraziť povinnému, 100 % zo životného minima na plnoletú fyzickú osobu platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky, t. j. suma 198,09 ;
  2. na každú osobu, ktorej poberateľ dôchodkových dávok poskytuje výživné, sa započítava 50 % zo životného minima na plnoletú fyzickú osobu platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky, t. j. suma 99,04 . Ak sa zrážky zo mzdy vykonávajú z miezd oboch manželov, rovnaká suma sa započítava každému z nich;
  3. 50 % zo životného minima na plnoletú fyzickú osobu platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky, sa nezapočítava na tú osobu, v ktorej prospech trvá výkon rozhodnutia na vymoženie pohľadávky výživného.

Ak zákon ustanovuje, že rozhodnutie o uložení pokuty za priestupok možno vykonať aj zrážkami z dávok alebo príspevkov, ktoré inak nemožno postihnúť exekúciou, tak:

  1. základná (nepostihnuteľná) suma, ktorá sa nesmie povinnému zraziť, je 50 % zo životného minima na plnoletú fyzickú osobu platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky, t. j. suma 99,04 €;
  2. na každú osobu, ktorej povinný poskytuje výživné, sa aj v tomto prípade započítava 25 % zo životného minima na jednu plnoletú fyzickú osobu platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky, t. j. suma 49,52 .

Uvedené sa týka aj poberateľov dôchodkových dávok.

Predčasné starobné dôchodky od 1. júla 2014

Jednou z podmienok vzniku nároku na predčasný starobný dôchodok je [podľa § 67 ods. 1 písm. c) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení], ak ku dňu, od ktorého žiada o jeho priznanie, je vypočítaná suma predčasného starobného dôchodku:

  • vyššia ako 1,2-násobok životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu,
  • vyššia ako 0,6-násobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu v prípade, ak je poistenec zároveň sporiteľom a splnil podmienky stanovené zákonom č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a zákonom č. 461/2003 Z. z. v platnom znení.

Suma priznaného predčasného dôchodku sa porovnáva so sumou životného minima platnou k dátumu priznania dôchodku.

Od 1. júla 2014 teda aj naďalej platí, že nárok na predčasný starobný dôchodok vzniká, ak je jeho výška minimálne 237,80 mesačne, u sporiteľa v II. dôchodkovom pilieri suma 118,90 mesačne.

Mzda alebo odmena nezamestnaného od 1. júla 2014

Uchádzačom o zamestnanie môže byť podľa § 6 ods. 2 písm. a) zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti aj fyzická osoba, ktorá vykonáva zárobkovú činnosť, za ktorú mzda alebo odmena nepresahuje 75 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu platného k prvému dňu kalendárneho mesiaca, za ktorý sa preukazuje výška mzdy alebo odmeny.

Podľa uvedeného ustanovenia zákona zostáva najvyšší hrubý príjem evidovaného uchádzača o zamestnanie od 1. júla 2014 vo výške 148,57 eura.

Dávky a príspevky od 1. septembra 2014

Dávka a príspevky v hmotnej núdzi

Poskytovanie dávky a príspevkov v hmotnej núdzi sa realizuje podľa zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi. Za príjem sa na účely posudzovania hmotnej núdze, zabezpečenia základných životných podmienok a pomoci v hmotnej núdzi považuje príjem podľa zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime.

POZNÁMKA

Za človeka v hmotnej núdzi sa považuje každý, kto má svoj príjem a príjem členov domácnosti, ktorí sa s občanom spoločne posudzujú, pod životným minimom. Pritom si členovia domácnosti tento príjem nemôžu zabezpečiť alebo zvýšiť:

  • vlastnou prácou,
  • výkonom vlastníckeho práva alebo iného práva k majetku,
  • uplatnením nárokov.

Za domácnosť sa na účely zákona o hmotnej núdzi považuje okrem jednotlivca aj manžel, manželka, nezaopatrené deti žijúce s nimi v domácnosti alebo deti do 25 rokov veku, ktoré nemajú príjem alebo majú príjem najviac vo výške minimálnej mzdy, žijúce s rodičmi v domácnosti; okrem detí, ktorým v čase evidencie uchádzačov o zamestnanie vznikol nárok na dávku v nezamestnanosti, a detí, ktorým sa vypláca invalidný dôchodok. Hmotná núdza sa zisťuje posúdením príjmu, majetku a možnosti uplatnenia nárokov členov domácnosti. Základnými životnými podmienkami sú jedno teplé jedlo denne, nevyhnutné ošatenie a prístrešie.

Pri posudzovaní hmotnej núdze a poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi sa na účely tohto zákona nezapočítava príjem žiaka strednej školy a študenta vysokej školy, ktorí študujú dennou formou štúdia, získaný za 12 mesiacov, ak tento príjem neprevyšuje 1,2-násobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, t. j. sumu 237,708 €.

Za majetok sa nepovažuje jedno motorové vozidlo v domácnosti, ktorého hodnota nie je vyššia ako suma 6 933,15 eura, t. j. 35-násobok životného minima, alebo ktoré je staršie ako 10 rokov. Od výšky životného minima je závislá aj výška jednorazovej dávky v hmotnej núdzi určená na čiastočnú úhradu mimoriadnych výdavkov členov domácnosti, ktorým sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi. Slúži najmä na zabezpečenie nevyhnutného ošatenia, bielizne, obuvi, nevyhnutného vybavenia domácnosti, a to postele, stola, stoličky, chladničky, sporáka, variča, vykurovacieho telesa, paliva, práčky, periny, posteľnej bielizne, bežného kuchynského riadu, mimoriadnych liečebných nákladov alebo školských potrieb.

POZNÁMKA

Jednorazová dávka v hmotnej núdzi je financovaná z rozpočtu obce a možno ju priznať jednorazovo do výšky preukázaných skutočných výdavkov, najviac však do výšky 3-násobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, t. j. do výšky 594,27 €.

Príspevky pre náhradných rodičov

Zákon č. 627/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov upravuje poskytovanie príspevkov, ktorými štát podporuje náhradnú starostlivosť o dieťa. Výšku jednotlivých príspevkov upravuje vždy opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR uverejnením v Zbierke zákonov SR najneskôr do 31. augusta.

Sumy jednotlivých príspevkov pre náhradných rodičov sa vynásobia rovnakým koeficientom, ktorým sa upravujú sumy životného minima. Od 1. júla 2014 nedošlo k zmene výšky životného minima, takže sumy príspevkov sa nemenia:

  • jednorazový príspevok dieťaťu pri jeho zverení do náhradnej starostlivosti je suma 500 €,
  • jednorazový príspevok dieťaťu pri zániku náhradnej starostlivosti je suma 922,29 €,
  • opakovaný príspevok dieťaťu zverenému do náhradnej starostlivosti je suma 138,13 €,
  • opakovaný príspevok náhradnému rodičovi je suma 175,62 €,
  • osobitný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi určený na podporu vykonávania osobnej starostlivosti o dieťa zverené do náhradnej starostlivosti, ktoré je občanom s ťažkým zdravotným postihnutím, je suma 72,36 €.

Priznávanie sociálneho štipendia študentom vysokých škôl

Výška životného minima fyzickej osoby alebo fyzických osôb, ktorých príjmy sa posudzujú spoločne podľa zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime, má vplyv aj na výšku sociálneho štipendia študentov vysokých škôl, ktoré sa poskytuje na základe vyhlášky Ministerstva školstva SR č. 102/2006 Z. z. o priznávaní sociálneho štipendia študentom vysokých škôl.

Dňa 1. septembra 2014 nadobudne účinnosť vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 157/2014 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 102/2006 Z. z.

Pod hranicou príjmu sa rozumie súčet súm životného minima okruhu spoločne posudzovaných osôb, ktorý sa zvyšuje:

  • ak študent študuje dennou formou v mieste trvalého pobytu v okruhu spoločne posudzovaných osôb, o sumu životného minima ďalšej spoločne posudzovanej plnoletej osoby, ktorou je aj od 1. júla 2014 suma 138,19 €,
  • ak študent študuje dennou formou mimo miesta trvalého pobytu v okruhu spoločne posudzovaných osôb, prípadne študuje v zahraničí, 1,2-násobok životného minima ďalšej spoločne posudzovanej plnoletej osoby, ktorým je aj od 1. júla 2014 suma 165,83 eura.

Priznávanie sociálneho štipendia študentom stredných škôl

O štipendium môže požiadať žiak denného štúdia strednej školy, špeciálnej strednej školy, vrátane osemročného gymnázia, odborného učilišťa či praktickej školy, ak žije v rodine, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi alebo jedna dvanástina celkového príjmu rodiny v predchádzajúcom kalendárnom roku nepresiahla hranicu životného minima aktuálneho v čase podania žiadosti.

Výška mesačného štipendia:

  • 25 % sumy životného minima na nezaopatrené dieťa pre žiaka s priemerom známok horším ako 2,5 a najviac do 3,5 vrátane, teda 22,61 ,
  • 35 % sumy životného minima na nezaopatrené dieťa pre žiaka s prospechom horším ako 2,0 a najviac do 2,5, teda 31,65 ,
  • 50 % sumy životného minima na nezaopatrené dieťa pre žiaka s priemerom 2,0 a lepším, teda 45,21 .

Čo sa zrejme nebude meniť od 1. januára 2015

Životné minimum a daň z príjmov fyzických osôb

V súvislosti s daňou z príjmov fyzických osôb má výška životného minima vplyv na stanovenie výšky:

a) nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka a na vyživovanú manželku (manžela) za príslušné zdaňovacie obdobie,

b) hranice príjmov na účely stanovenia povinnosti podať daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb za príslušné zdaňovacie obdobie.

Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka

Základ dane daňovníka – fyzickej osoby – sa znižuje v súlade s § 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov o nezdaniteľnú časť, ktorou je najviac suma zodpovedajúca 19,2-násobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu platného k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia. Od 1. januára 2015 teda zostáva nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka v sume 3 803,33 eura ročne (19,2 x 198,09 €), mesačne to je suma 316,94 eura.

Nezdaniteľná časť základu dane na manžela (manželku)

Základ dane daňovníka – fyzickej osoby – sa môže znížiť v súlade s § 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov o nezdaniteľnú časť na manžela (manželku), ktorou je v závislosti od výšky príjmu manžela (manželky) maximálne suma zodpovedajúca 19,2-násobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu platného k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia. Od 1. januára 2015 teda zostáva nezdaniteľná časť základu dane na manžela (manželku) suma 3 803,33 eura ročne.

Určenie hranice príjmov na účely stanovenia povinnosti podať daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2015

Od 1. januára 2015 sa zrejme nezvýši hranica výšky príjmov za rok, ktorú ak daňovníci v roku 2015 nedosiahnu, nemusia podávať daňové priznanie k dani z príjmov. Suma zostane vo výške 1 901,67 €, čo je 50 % z nezdaniteľnej časti základu dane podľa § 11 ods. 2 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (50 % z 19,2-násobku životného minima).

Štátna sociálna podpora – rodičovský príspevok

Rodičovský príspevok je štátna sociálna dávka, ktorou štát prispieva oprávnenej osobe na zabezpečenie riadnej starostlivosti o dieťa. Rovnakým koeficientom ako životné minimum sa pravidelne od 1. januára nasledujúceho kalendárneho roka zvyšuje aj rodičovský príspevok. Upravená suma rodičovského príspevku sa zaokrúhľuje na najbližších 10 eurocentov.

Uvedené znamená, rodičovský príspevok zrejme zostáva aj od 1. januára 2015 vo výške 203,20 mesačne.

Prídavok na dieťa a príplatok k prídavku na dieťa

Nárok na prídavok na dieťa vzniká oprávnenej osobe na každé nezaopatrené dieťa, najdlhšie do dovŕšenia 25 rokov veku dieťaťa, ak spĺňa podmienku nezaopatrenosti. Rovnakým koeficientom ako sa upravuje životné minimum, upravuje sa od 1. januára nasledujúceho kalendárneho roka aj prídavok na dieťa. Od 1. januára 2015 zostáva prídavok na dieťa vo výške 23,52 € mesačne.

Rovnakým koeficientom ako sa upravuje životné minimum, upravuje sa od 1. januára nasledujúceho kalendárneho roka aj príplatok k prídavku na dieťa. Od 1. januára 2015 zostáva príplatok k prídavku na dieťa vo výške 11,04 € mesačne.

 

Poznámka redakcie:
§ 5 ods. 6 zákona č. 601/2003 Z. z.


Autor: Bibiána Špániková

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.