Metodické usmernenie č. 3/2022 k procesu preverenia oznámení o protispoločenskej činnosti

Vnútorný systém preverovania oznámení upravuje, akým spôsobom môžu zamestnanci podávať oznámenia a ako sú následne preverované. Základné informácie o prijímaní a preverení oznámení by mali byť zhrnuté v internom dokumente zamestnávateľa, inak nazývanom aj Smernica o prijímaní a preverovaní oznámení o protispoločenskej činnosti.

Dátum publikácie:10. 10. 2024
Číslo dokumentu:2/2022
Autor:Úrad na ochranu oznamovateľov
Oblasti práva:
Správne právo / Informácie, informačný systém / Ochrana údajov / GDPR
Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Personalistika; Riadenie práce
Dátum vydania22. 8. 2024

Podľa § 13 ods. 6 písm. h) zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o ochrane oznamovateľov“) Úrad na ochranu oznamovateľov vydáva toto metodické usmernenie.

1 Právny rámec

Podľa § 10 ods. 1 zákona o ochrane oznamovateľov je zamestnávateľ, ktorý zamestnáva najmenej 50 zamestnancov, zamestnávateľ, ktorý poskytuje finančné služby, služby v oblasti bezpečnosti dopravy alebo služby v oblasti životného prostredia a zamestnávateľ, ktorý je orgánom verejnej moci, ktorý zamestnáva najmenej päť zamestnancov, povinný určiť organizačnú zložku alebo osobu v rámci svojej organizácie, ktorá plní úlohy zamestnávateľa podľa odsekov 5 až 8 a § 11 ods. 1 (ďalej len „zodpovedná osoba“). Zodpovedná osoba musí mať odborné predpoklady na plnenie úloh podľa tohto zákona. V obci a vo vyššom územnom celku je zodpo- vednou osobou hlavný kontrolór.

Podľa § 10 ods. 2 zákona o ochrane oznamovateľov na základe zmluvy so zamestnávateľom môže v zamestná- vateľovom mene prijímanie a potvrdenie oznámení vykonávať aj iná osoba, ktorá nie je jeho zamestnancom. Osoba podľa prvej vety môže vykonávať aj preverovanie oznámení v mene zamestnávateľa, ktorý nie je orgánom verejnej moci a ktorý zamestnáva menej ako 250 zamestnancov; tým nie je dotknutá povinnosť podľa odseku 1.

Podľa § 10 ods. 3 zákona o ochrane oznamovateľov zamestnávateľ podľa odseku 1, ktorý je orgánom verejnej moci, plní úlohu podľa odseku 9 a prostredníctvom zodpovednej osoby plní úlohy podľa odsekov 5 až 8 a aj vo vzťahu k rozpočtovej organizácii a príspevkovej organizácii, ktoré sú v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti, vo vzťahu k štátnemu podniku, ktorého je zakladateľom, vo vzťahu k fondu, ktorý je v jeho správe, a vo vzťahu k akciovej spoločnosti so 100 % majetkovou účasťou štátu, ku ktorej vykonáva akcionárske práva, ak táto práv- nická osoba zamestnáva menej ako 50 zamestnancov.

Zamestnávateľ podľa odseku 1 je povinný umožniť zodpovednej osobe nezávislé plnenie jej úloh, pričom zodpovedná osoba je viazaná len pokynmi štatutárneho orgánu zamestnávateľa alebo štatutárneho orgánu materskej spoločnosti, ak nie je zodpovednou osobou priamo štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu. Zodpovedná osoba môže plniť aj iné úlohy a povinnosti ako podľa odsekov 5 až 8 a § 11 ods. 1; zamestnávateľ je povinný zabezpečiť, aby žiadna z týchto iných úloh alebo povinností neviedla ku konfliktu záujmov. Zamestnávateľ podľa odseku 1 nesmie zodpovednú osobu postihovať za výkon jej úloh; ak je zodpovednou osobou organizačná zložka, nesmie postihovať zamestnancov, ktorí sú do nej zaradení. Zamestnávateľ podľa odseku 1 je povinný poskytnúť zodpovednej osobe pri plnení jej úloh potrebnú súčinnosť; najmä je povinný jej poskytnúť dostatočné prostriedky potrebné na plnenie týchto úloh a prístup k osobným údajom a dokumentom. Zamestnávateľ podľa odseku 1 je tiež povinný priebežne zabezpečovať udržiavanie odborných predpokladov zodpovednej osoby. Zamestnávateľ je povinný zabezpečiť, aby žiadna z týchto iných úloh alebo povinností neviedla ku konfliktu záujmov. Zamestnávateľ podľa odseku 1 nesmie zodpovednú osobu postihovať za výkon jej úloh; ak je zodpovednou osobou organizačná zložka, nesmie postihovať zamestnancov, ktorí sú do nej zaradení. Zamestnávateľ podľa odseku 1 je povinný poskytnúť zodpovednej osobe pri plnení jej úloh potrebnú súčinnosť; najmä je povinný jej poskytnúť dostatočné prostriedky potrebné na plnenie týchto úloh a prístup k osobným údajom a dokumentom. Zamestnávateľ podľa odseku 1 je tiež povinný priebežne zabezpečovať udržiavanie odborných predpokladov zodpovednej osoby.

 

Podľa § 10 ods. 7 zákona o ochrane oznamovateľov je zamestnávateľ podľa odseku 1 povinný pri prijímaní, preverovaní a evidencii oznámení zachovávať mlčanlivosť o totožnosti oznamovateľa a totožnosti dotknutej osoby; na poskytnutie informácie o totožnosti oznamovateľa je potrebný jeho písomný súhlas. Prvou vetou nie je dotknutá povinnosť poskytnúť informácie o totožnosti oznamovateľa a informácie o totožnosti dotknutej osoby na účely trestného konania alebo konania o správnom delikte podľa osobitných predpisov.7).

Podľa § 10 ods. 8 zákona o ochrane oznamovateľov je zamestnávateľ podľa odseku 1 povinný preveriť oznáme- nie a oznámiť oznamovateľovi výsledok preverenia oznámenia a opatrenia, ak sa prijali na základe preverenia oznámenia do 90 dní od potvrdenia prijatia oznámenia alebo ak sa prijatie oznámenia nepotvrdilo, do 90 dní od uplynutia siedmich dní od prijatia oznámenia. Ak výsledkom preverenia oznámenia je postúpenie veci na vyba- venie podľa Trestného poriadku alebo osobitných predpisov, zamestnávateľ podľa odseku 1 je povinný o tejto skutočnosti vopred informovať oznamovateľa; to neplatí, ak by informovaním oznamovateľa mohlo byť zmarené prešetrenie oznámenia. Zamestnávateľ podľa odseku 1 je povinný vyžiadať si výsledok vybavenia v rozsahu, ako to umožňuje osobitný predpis a do desiatich dní od doručenia tohto výsledku s ním oboznámiť oznamovateľa.

Podľa § 10 ods. 9 zákona o ochrane oznamovateľov je zamestnávateľ podľa odseku 1 je povinný vydať vnútorný predpis, v ktorom určí podrobnosti o

  • podávaní oznámení,
  • preverovaní oznámení a oprávneniach zodpovednej osoby pri preverovaní oznámení,
  • zachovaní mlčanlivosti o totožnosti oznamovateľa a totožnosti dotknutej osoby,
  • evidovaní oznámení podľa § 11 ods. 1,
  • oboznamovaní oznamovateľa s výsledkom preverenia jeho oznámenia,
  • spracúvaní osobných údajov uvedených v oznámení,
  • prijímaní opatrení na odstránenie nedostatkov zistených pri preverovaní oznámení a o komunikácii s oznamovateľom vo veci týchto opatrení,
  • prijímaní opatrení proti bráneniu v oznamovaní protispoločenskej činnosti.

Podľa § 11 ods. 1 zákona o ochrane oznamovateľov je zamestnávateľ podľa § 10 ods. 1 povinný počas troch rokov odo dňa doručenia oznámenia viesť evidenciu oznámení v rozsahu

  1. Dátum doručenia oznámenia,
  2. Meno, priezvisko a pobyt oznamovateľa, ak nejde o anonymného oznamovateľa,
  3. Predmet oznámenia,
  4. Výsledok preverenia oznámenia,
  5. Dátum skončenia preverenia oznámenia.

Podľa § 11 ods. 2 zákona o ochrane oznamovateľov je zamestnávateľ podľa § 11 ods. 2 povinný s ohľadom na najnovšie poznatky, náklady na vykonanie opatrení a účel vnútorného systému preverovania oznámení podľa

§ 10 ods. 1 povinný prijať vhodné technické a organizačné opatrenia na zabezpečenie a preukázanie toho, že vnútorný systém preverovania oznámení sa vykonáva v súlade s týmto zákonom.

1.1 Účel metodického usmernenia

Vnútorný systém preverovania oznámení upravuje, akým spôsobom môžu zamestnanci podávať oznámenia a ako sú následne preverované. Základné informácie o prijímaní a preverení oznámení by mali byť zhrnuté v internom dokumente zamestnávateľa, inak nazývanom aj Smernica o prijímaní a preverovaní oznámení o protispoločenskej činnosti.

Interný systém preverovania oznámení teda predstavuje:

  • zákonné povinnosti zamestnávateľov špecifikované v § 10 zákona o ochrane oznamovateľov
  • praktický nástroj, ktorý zamestnávateľom slúži na identifikáciu rizikových oblastí vo svojej organizácii a príležitosť vysporiadať sa so zistenou nekalou činnosťou priamo na svojej pôde.

Výsledkom a prínosom využitia interného systému preverovania oznámení pre zamestnávateľov je v konečnom dôsledku zamedzenie ...

Redakčná poznámka:

§ 11 zákona č. 54/2019 Z. z.

§ 10 zákona ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 499,38 € s DPH (406 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Úrad na ochranu oznamovateľov

Prílohy

  • Metodické usmernenie č. 3/2022 k procesu preverenia oznámení o protispoločenskej činnosti /232 kB

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 54/2019 Z. z. Zákon o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.