Dátum publikácie:22. 3. 2016

Vzhľadom na skutočnosť, že od 1. januára 2016 je účinná novela zákona o službách zamestnanosti, sa v predmetnom článku budeme venovať jednotlivým legislatívnym zmenám uvedeného zákona a zároveň spôsobu, akým boli tieto zmeny premietnuté do právnej praxe na vytvorenie vhodného legislatívneho prostredia na podporu zamestnávania znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie. Zároveň uvedenou novelizáciou dochádza k rozšíreniu možností vzdelávania a prípravy pre trh práce uchádzačov o zamestnanie a zamestnancov s cieľom zvýšiť ich predpoklady na získanie alebo udržanie si zamestnania.
S účinnosťou od 1. 1. 2016 priniesla novela zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (ďálej len „zákon“) so sebou viacero dôležitých zmien.
Cieľom predmetnej novelizácie zákona je v porovnaní s predchádzajúcim právnym stavom okrem iného:
- rozšíriť definíciu zamestnávateľa na účely zákona o službách zamestnanosti o samostatne zárobkovo činnú osobu, ktorá chce prijať uchádzača o zamestnanie na vykonávanie absolventskej praxe, a to najmä z dôvodu zabezpečenia možnosti vykonávania absolventskej praxe aj v zamestnaniach vykonávaných spravidla formou samostatnej zárobkovej činnosti,
- na základe poznatkov aplikačnej praxe rozšíriť okruh fyzických osôb, ktoré sa na účely tohto zákona považujú za samostatne zárobkovo činnú osobu, o prokuristu,
- predĺžiť obdobie, na ktoré sa vydáva potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré obsahuje súhlas s jeho obsadením, a predĺžiť obdobie, na ktoré sa udeľuje povolenie na zamestnanie, pre štátnych príslušníkov tretích krajín, ak to ustanoví medzinárodná zmluva, ktorou bude SR viazaná alebo ak bude zaručená vzájomnosť medzi SR a treťou krajinou (v tzv. zjednodušenej forme – výmenou diplomatických nót), z najviac dvoch rokov na najviac päť rokov, s cieľom zabezpečenia možnosti recipročného prístupu v danej veci,
- rozšíriť možnosti vzdelávania a prípravy pre trh práce aj v kurzoch a programoch vzdelávania, ktoré síce nie sú akreditované, ale poskytujú odborné vedomosti, zručnosti a schopnosti potrebné na vykonávanie pracovných činností na pracovných miestach na trhu práce a ktorých realizácia je zabezpečovaná na základe oprávnenia alebo osvedčenia vydaného podľa osobitných predpisov a umožňuje získanie odborných vedomostí, zručností a schopností nevyhnutných k vykonávaniu pracovných činností na pracovných miestach na trhu práce,
- nový legislatívny rámec na podporu mobility za prácou napojenú na zmenu miesta pobytu občana, ktorý bol uchádzačom o zamestnanie vedeným v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej tri mesiace.
V danom prípade je možné postupne predstaviť najdôležitejšie legislatívne zmeny uvedeného zákona:
1) Rozšírenie definície zamestnávateľa v zmysle ust. § 3 ods. 2 písm. c) zákona
Za zamestnávateľa sa na účely uvedeného zákona považuje aj
- právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá nie je zamestnávateľom a ktorá chce prijať fyzickú osobu do pracovného pomeru alebo do obdobného pracovného vzťahu a z toho dôvodu požiada úrad o poskytnutie informačných a poradenských služieb pri výbere zamestnanca podľa § 42 alebo o poskytnutie príspevku podľa § 50 alebo § 56, alebo ktorá chce prijať uchádzača o zamestnanie na vykonávanie absolventskej praxe podľa § 51.
V danom ustanovení dochádza k rozšíreniu definície zamestnávateľa na účely zákona o službách zamestnanosti o samostatne zárobkovo činnú osobu, ktorá chce prijať uchádzača o zamestnanie na vykonávanie absolventskej praxe podľa § 51 zákona z dôvodu zabezpečenia možnos-ti vykonávania absolventskej praxe aj v zamestnaniach vykonávaných formou samostatnej zárobkovej činnosti (napr. kaderník, kozmetička, obuvník…).
Podľa uvedeného zákona absolventská prax umožňuje získanie odborných zručností a praktických skúseností u zamestnávateľa, ktoré zodpovedajú dosiahnutému stupňu vzdelania absolventa školy v príslušnej skupine učebných odborov alebo študijných odborov. Pričom absolventská prax sa môže vykonávať na základe uzatvorenej písomnej dohody o absolventskej praxi medzi absolventom školy vedeným v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej jeden mesiac a úradom práce a na základe uzatvorenej písomnej dohody medzi úradom práce a zamestnávateľom. Absolventská prax sa vykonáva najmenej 3 mesiace a najviac 6 mesiacov, bez možnosti jej predĺženia a opakovaného vykonávania, v rozsahu 20 hodín týždenne. Začiatok vykonávania absolventskej praxe a jej rozsah určuje zamestnávateľ. Po skončení absolventskej praxe vydá zamestnávateľ absolventovi školy potvrdenie o vykonaní absolventskej praxe.
Počas vykonávania absolventskej praxe môže úrad poskytnúť absolventovi školy paušálny príspevok vo výške 65 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu podľa osobitného predpisu mesačne na úhradu jeho nevyhnutných osobných výdavkov spojených s vykonávaním absolventskej praxe.
V zmysle zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa za životné minimum fyzickej osoby považuje suma 198,09 € mesačne, ak ide o jednu plnoletú fyzickú osobu.
Úrad práce poskytne absolventovi školy náhradu poistného na úrazové poistenie počas vykonávania absolventskej praxe.
2) Rozšírenie definície „samostatne zárobkovo činnej osoby“ v zmysle ustanovenia § 5 ods. 1 písm. a) zákona
Samostatne zárobkovo činná osoba je na účely tohto zákona fyzická osoba, ktorá
a) je spoločníkom verejnej obchodnej spoločnosti, komanditnej spoločnosti alebo spoločnosti s ručením obmedzeným, konateľom alebo členom dozornej rady spoločnosti s ručením obmedzeným, členom predstavenstva alebo dozornej rady akciovej spoločnosti alebo prokuristom podľa osobitného predpisu.
Týmto dochádza k rozšíreniu okruhu fyzických osôb, ktoré sa na účely tohto zákona považujú za samostatne zárobkovo činnú osobu, o prokuristu. Možno hovoriť o zrovnoprávnení prokuristu s inými fyzickými osobami, ktoré vykonávajú činnosti podľa Obchodného zákonníka a sú považované za samostatne zárobkovo činnú osobu (napr. konateľ, člen dozornej rady, člen predstavenstva…).
Súčasne bola vypustená podmienka pre samostatne zárobkovo činnú osobu, a to zároveň nebyť zamestnancom.
V zmysle ust. § 14 Obchodného zákonníka prokúrou splnomocňuje podnikateľ prokuristu na všetky právne úkony, ku ktorým dochádza pri prevádzke podniku, aj keď sa na ne inak vyžaduje osobitné splnomocnenie. Prokúru možno udeliť len fyzickej osobe. Prokurista podpisuje tým spôsobom, že k obchodnému menu podnikateľa, za ktorého koná, pripojí dodatok označujúci prokúru a svoj podpis. Udelenie prokúry je účinné od zápisu do obchodného registra.
Článok je skrátený, celý príspevok "Novela zákona o službách zamestnanosti" nájdete v súvisiacich odborných článkoch.
Autor: JUDr. Slavomíra Gejdošová
Súvisiace právne predpisy ZZ SR