Dátum publikácie:10. 2. 2021

Obsah:
A. Dotácie pre zamestnávateľov
B. Dotácie pre SZČO
C. Dotácie pre občanov
D. Dotácie na úhradu nájomného
Štát sa snažil podporiť a stále poskytuje dotácie, príspevky podnikateľom, zamestnávateľom, ktorí museli na základe rozhodnutia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky zatvoriť alebo obmedziť svoje prevádzky, ktorým klesli tržby alebo nemajú príjem z podnikania a v neposlednom rade aj občanom, ktorí sa počas pandémie koronavírusu ocitli v krízovej situácii bez príjmu.
Okrem finančných príspevkov sa prijali rôzne opatrenia ako napríklad predĺženie lehoty na úhrady dane, úhrady poistného na sociálne a zdravotné poistenie, pozastavenie výkonu vymáhania pohľadávok, možnosť dočasného pozastavenia splátok úverov, hypoték, leasingov, vyplácanie pandémických práceneschopností, ošetrovného, rodičovských príspevkov, podpory v nezamestnanosti – pandémické opatrenia sa dotkli každej oblasti.
Keďže sa pomaly blíži zúčtovanie príjmov dosiahnutých v roku 2020, v článku si priblížime, ako správne uviesť a či zdaniť finančné príspevky priznané v rámci aktívnej politiky práce na projekty na podporu udržania pracovných miest poskytnuté z Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
Čo sa týka vyplatených pandémických práceneschopností, ošetrovného, rodičovských príspevkov, podpory v nezamestnanosti – išlo len o úpravu podmienok na vznik nároku na dávku, prípadne o predĺženie podporného obdobia. Z pohľadu zdaňovania týchto pandémických dávok vyplácaných Sociálnou poisťovňou alebo Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny SR platí, že sú to príjmy oslobodené od dane tak ako doteraz v súlade s § 9 ods. 2 písm. a), b) zákona č. 595/2003 Z. z. (ďalej len „zákon o dani z príjmov“):
- dávky, podpory a služby z verejného zdravotného poistenia, individuálneho zdravotného poistenia, sociálneho poistenia, nemocenského zabezpečenia a úrazového zabezpečenia, plnenia zo starobného dôchodkového sporenia, okrem sumy vyplatenej podľa osobitného predpisu, a plnenia z povinného zahraničného poistenia rovnakého druhu
- dávka a príspevky na zabezpečenie základných životných podmienok a riešenie hmotnej núdze, sociálne služby, peňažné príspevky na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia štátne dávky a štátne sociálne dávky upravené osobitnými predpismi, ďalšie sociálne dávky a plnenia rovnakého druhu z členských štátov Európskej únie a štátov, ktoré sú zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore.
NEPREHLIADNITE
Opatrenia v rámci aktívnej politiky práce na projekty na podporu udržania pracovných miest sú stanovené a riešené v súlade so zákonom č. 5/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov a finančné prostriedky vyplácané prostredníctvom Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny.
Novelizačným zákonom č. 63/2020 Z. z. zo dňa 25. marca 2020 z dôvodu vzniknutej pandémickej situácie bol doplnený § 54 ods. 1 zákona o službách zamestnanosti (Projekty a programy) o nové písmeno e) a za aktívne opatrenia trhu práce sa považujú aj:
- projekty na podporu udržania pracovných miest vrátane pracovných miest, na ktorých sa vykonáva alebo prevádzkuje samostatná zárobková činnosť, a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a odstránením ich následkov, ktoré schvaľuje ministerstvo alebo ústredie po schválení podmienok vládou Slovenskej republiky a realizuje ústredie alebo úrad,
A. Dotácie pre zamestnávateľov
Zamestnávateľom môže byť právnická osoba, ale aj fyzická osoba = samostatne zárobkovo činná osoba (SZČO). Poskytnutá dotácia je určená na úhradu časti náhrady mzdy zamestnanca z jeho celkovej ceny práce (pri prvej vlne pandémických opatrení to bola náhrada mzdy zamestnanca len z jeho hrubej mzdy).
1. Zamestnávateľ právnická osoba
Poskytnutá dotácia je príjmom oslobodeným od dane v súlade § 13 ods. 2 písm. k) zákona o dani z príjmov. Podľa § 13 ods. 2 písm. k):
Mzdové náklady a náklady na zdravotné a sociálne poistenie sú z hľadiska daňových výdavkov nedaňovým výdavkom do výšky poskytnutej dotácie.
Podvojné účtovníctvo: Podľa § 52a opatrenia o postupoch účtovania pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva sa dotácia účtuje priamo v prospech účtu výnosov alebo v prospech účtu 384 – Výnosy budúcich období. Suma dotácie sa účtuje do výnosov systematicky v období zodpovedajúcemu vecnému a časovému súladu účtovania súvisiacich nákladov.
Dotácia na úhradu nákladov, ktorá kompenzuje konkrétne náklady spojené s činnosťou účtovnej jednotky, sa účtuje do výnosov v účtovnom období, v ktorom sa účtuje kompenzovaný náklad. Pri účtovaní dotácie na úhradu nákladov sa na zabezpečenie vecnej a časovej súvislosti použije účtovanie na účte 384 – Výnosy budúcich období. Tieto sa rozpúšťajú v prospech vecne príslušného účtu výnosov, a to účtu 648 – Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti alebo účtu 668 – Ostatné finančné výnosy v účtovnom období, v ktorom sa účtujú kompenzované náklady.
Keďže dotácia (účet 648) pokrýva len časť mzdových nákladov (účet 521) a nákladov na zdravotné a sociálne poistenie (účet 524) je potrebné viesť analytickú evidenciu účtov (648N, 521N, 524N).
POZNÁMKA
V daňovom priznaní sa dotácia a k nej prislúchajúce nedaňové náklady uvedú nasledovne:
- Položky znižujúce výsledok hospodárenia Dotácia účtovaná v analytickej evidencii účtu 648N sa uvedie na riadku 230 ako príjmy oslobodené od dane podľa § 13 zákona o dani z príjmov.
- Položky zvyšujúce výsledok hospodárenia Nedaňové náklady na mzdy (521N, 524N) sa uvedú do tabuľky A – Položky, ktoré nie sú daňovými výdavkami (k r. 130 II časti) na riadku 14.
Súčasne sa uvedú na riadku 130 – Výdavky, ktoré nie sú daňovými výdavkami podľa § 21 alebo § 21a zákona o dani z príjmov alebo ktoré boli vynaložené v rozpore s § 19 zákona.
2. Zamestnávateľ fyzická osoba
Poskytnutá dotácia je príjmom oslobodeným od dane v súlade § 9 ods. 2 písm. d) zákona o dani z príjmov. Teda plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky t
rhu práce okrem platieb prijatých v súvislosti s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy podľa § 6, ak nejde o plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce [§ 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti].
Zákonom č. 416/2020 Z. z. teda došlo k rozšíreniu okruhu príjmov oslobodených od dane podľa tohto ustanovenia o plnenia v rámci aktívnej politiky práce poskytované v súlade s § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti prostredníctvom projektov na podporu udržania pracovných miest vrátane pracovných miest, na ktorých sa vykonáva alebo prevádzkuje samostatná zárobková činnosť, a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a odstránením ich následkov zamestnanosti, ktoré daňovník prijal v súvislosti s výkonom činností, z ktorých mu plynú príjmy podľa § 6 zákona o dani z príjmov.
POZNÁMKA
Daňové výdavky vynaložené na príjmy nezahŕňané do základu dane, je potrebné vylúčiť - pôjde o nedaňové výdavky, t. j. výdavky hradené z prijatého plnenia, ktoré je oslobodené od dane z príjmov. Ide o zachovanie princípu neutrálneho vplyvu uvedených platieb (plnení) na základ.
B. Dotácie pre SZČO
Na dotáciu pre SZČO sa rovnako vzťahuje, uplatňuje § 9 ods. 2 písm. d) zákona o dani z príjmov, tzn. poskytnutá dotácia je príjmom oslobodeným od dane.
DÔLEŽITÉ
Príjem oslobodený od dane nevstupuje do Daňového priznania fyzických osôb.
Prečítajte si celé znenie:
Oslobodenie od zdanenia v rámci aktívnej politiky práce na projekty na podporu udržania pracovných miest
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR