Otázka z praxe: Zamestnávanie štátnych príslušníkov tretej krajiny

Štátny občan Srbska má na Slovensku trvalý pobyt a udelené povolenie na zamestnanie. Zamestnávateľ plánuje danú osobu zamestnať na pozíciu vodiča. Môže daná osoba na Slovensku vykonávať prácu pre slovenského zamestnávateľa? Celá odpoveď je voľne dostupná pre každého.

Dátum publikácie:2. 8. 2023
Autor:Nicolas Hamlock

tt_cestovne-potreby-na-stole (2)

Otázka: 

Štátny občan Srbska má na Slovensku trvalý pobyt a udelené povolenie na zamestnanie. Zamestnávateľ plánuje danú osobu zamestnať na pozíciu vodiča. Môže daná osoba na Slovensku vykonávať prácu pre slovenského zamestnávateľa?

Odpoveď:

Zamestnávateľ môže získavať zamestnancov v potrebnom počte a v štruktúre vlastným výberom alebo za pomoci úradov práce, sociálnych vecí a rodiny. Zamestnávateľ môže zamestnávať občanov SR, občanov EÚ, ale aj občanov tretích krajín po splnení podmienok upravených v zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Zamestnávateľ, ktorý má sídlo na území SR, môže podľa ustanovenia § 21 zákona o službách zamestnanosti prijať do zamestnania štátneho príslušníka tretej krajiny, ak:

  1. je držiteľom modrej karty Európskej únie,
  2. má udelený prechodný pobyt na účel zamestnania na základe potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta,
  3. má udelené povolenie na zamestnanie a udelený prechodný pobyt na účel zamestnania, ak osobitný predpis neustanovuje inak,
  4. má udelené povolenie na zamestnanie a udelený prechodný pobyt na účel zlúčenia rodiny,
  5. má udelené povolenie na zamestnanie a udelený prechodný pobyt štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý má priznané postavenie osoby s dlhodobým pobytom v členskom štáte Európskej únie, ak osobitný predpis neustanovuje inak, alebo
  6. spĺňa podmienky podľa § 23a zákona o službách zamestnanosti.

Podľa toho, aké podmienky spĺňa konkrétny zamestnanec, sa odvíjajú povinnosti zamestnávateľa alebo zamestnanca (uvedené v § 21 ods. 3 až 6 zákona o službách zamestnanosti).

Vyššie uvádzané znamená, že ak štátny príslušník tretej krajiny spĺňa podmienky ustanovené zákonom o službách zamestnanosti pre možnosť výkonu práce na území SR, potom zákon nebráni danej osobe a ani slovenskému zamestnávateľovi, aby podľa ustanovení slovenského Zákonníka práce uzatvorili pracovný pomer. Z hľadiska požiadaviek kladených na výkon práce je irelevantné, či ide o štátneho príslušníka SR alebo štátneho príslušníka tretej krajiny. Ak v danom prípade zamestnávateľ vyžaduje zdokladovanie osobitných predpokladov pre výkon práce vodiča na vedenie motorového vozidla, potom tieto predpoklady musí spĺňať nielen zamestnanec so slovenským štátnym občianstvom, ale napr. aj zamestnanec so štátnym občianstvom Srbska.

Na vedenie motorových vozidiel v SR sa okrem vodičského preukazu vydaného v SR uznáva aj:

  • platný vodičský preukaz vydaný v štáte Európskeho hospodárskeho priestoru,
  • platný vodičský preukaz štátu, ktorý je zmluvnou stranou Dohovoru o cestnej premávke podpísaného 19. septembra 1949 v Ženeve alebo Dohovoru o cestnej premávke podpísaného 8. novembra 1968 vo Viedni (medzi nimi aj Srbsko),
  • platný medzinárodný vodičský preukaz vydaný podľa Ženevského dohovoru, ak od jeho vydania neuplynul jeden rok,
  • platný medzinárodný vodičský preukaz vydaný podľa Viedenského dohovoru, ak od jeho vydania neuplynuli tri roky. Medzinárodný vodičský preukaz je platný len spolu s príslušným platným vodičským preukazom vydaným štátom, ktorý vydal medzinárodný vodičský preukaz.

Ak má zamestnanec uzatvorenú pracovnú zmluvu so slovenským zamestnávateľom podľa slovenskej legislatívy s miestom výkonu práce v SR, potom podlieha aj slovenským daňovým a odvodovým povinnostiam obdobne ako iný zamestnanec daného zamestnávateľa so slovenským štátnym občianstvom. Pri zamestnávaní občanov tretích krajín však je zamestnávateľ povinný písomne informovať úrad práce, sociálnych vecí a rodiny o nástupe do zamestnania a o skončení zamestnania občana štátneho príslušníka tretej krajiny do siedmich pracovných dní odo dňa nástupu do zamestnania.

Záver:

Podmienky zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín upravuje predovšetkým zákon o službách zamestnanosti. Ak daná osoba spĺňa podmienky pre výkon práce v SR v zmysle predmetného zákona, potom zamestnanec musí spĺňať zamestnávateľom vyžadované predpoklady na výkon práce bez ohľadu na jeho štátu príslušnosť.


Autor: Nicolas Hamlock

Súvisiace odborné články

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.