Cestovné náhrady a stravovanie fyzických osôb – „dohodárov“

Po splnení podmienok ustanovených v Zákonníku práce a v zákone č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov zamestnávateľ však môže aj dohodárom zabezpečiť stravovanie a prispievať na stravovanie [§ 152 ods. 8 písm. c) Zákonníka práce] a poskytovať cestovné náhrady [§ 1 ods. 1 písm. c) zákona o cestovných náhradách].

Obsah

Dátum publikácie:14. 8. 2014
Autor:Ing. Ľuboslava Minková
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Náhrady v pracovnom práve
Právny stav od:1. 7. 2014
Právny stav do:1. 3. 2015

Stručne:

Zamestnávateľ môže na plnenie svojich úloh alebo na zabezpečenie svojich potrieb výnimočne uzatvárať s fyzickými osobami dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, a to ak ide o prácu, ktorá je vymedzená výsledkom, dohodu o vykonaní práce alebo ak ide o príležitostnú činnosť vymedzenú druhom práce, dohodu o pracovnej činnosti alebo dohodu o brigádnickej práci študentov.

Po splnení podmienok ustanovených v Zákonníku práce a v zákone o cestovných náhradách môže zamestnávateľ zabezpečiť stravovanie, prispievať na stravovanie a poskytovať cestovné náhrady aj dohodárom.

Podľa § 223 ods. 1 Zákonníka práce zamestnávateľ môže na plnenie svojich úloh alebo na zabezpečenie svojich potrieb výnimočne uzatvárať s fyzickými osobami dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (ďalej len „dohodár“), a to v prípade, ak ide o prácu, ktorá je vymedzená výsledkom (dohoda o vykonaní práce – § 226 Zákonníka práce) alebo ak ide o príležitostnú činnosť vymedzenú druhom práce (dohoda o pracovnej činnosti – § 228a Zákonníka práce, dohoda o brigádnickej práci študentov – § 227 a § 228 Zákonníka práce).

Upozornenie

Všetky dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru je potrebné uzavrieť písomne, inak sú neplatné (§ 226 ods. 2 – dohoda o vykonaní práce, § 228 ods. 1 – dohoda o brigádnickej práci študentov, § 228a ods. 2 – dohoda o pracovnej činnosti).

POZNÁMKA

Pracovnoprávne nároky a povinnosti zamestnávateľa voči dohodárom upravuje deviata časť Zákonníka práce.

V tejto súvislosti treba upozorniť na to, že na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru sa nevzťahujú všetky ustanovenia Zákonníka práce, a to aj napriek tomu, že dohodár sa považuje podľa § 11 Zákonníka práce za zamestnanca.

Podľa § 223 ods. 2 Zákonníka práce sa na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru vzťahujú iba ustanovenia prvej časti (všeobecné ustanovenia), § 85 ods. 1 a 2 (definícia pracovného času a doby odpočinku), § 90 ods. 10 (určenie času potrebného na osobnú očistu po skončení práce, ktorý sa započítava do pracovného času), § 91 až § 95 (prestávky v práci, nepretržitý denný odpočinok, nepretržitý odpočinok v týždni, dni pracovného pokoja, začiatok dňa pracovného pokoja na pracoviskách s nočnými zmenami), § 98 (nočná práca), § 119 ods. 1 (minimálna mzda) a šiestej časti (ochrana práce); odsek 2 ďalej spresňuje pre tieto fyzické osoby ďalšie pracovnoprávne skutočnosti [pracovný čas, zákaz pracovnej pohotovosti a práce nadčas, prekážky zamestnanca uvedené v § 141 ods. 1 a 2 písm. a) až g), ktoré zasiahli do času výkonu práce].

Upozorňujeme na to, že od 1. júla 2014 sa na dohodára podľa § 223 ods. 2 Zákonníka práce primerane uplatnia aj § 129 až § 132 Zákonníka práce (pozri časť 1.52.5).

Základné povinnosti zamestnávateľa voči dohodárom sú vymedzené v § 224 ods. 2 Zákonníka práce. Z týchto povinností a ani z vyššie uvedených ustanovení Zákonníka práce, ktoré sa na dohodárov vzťahujú podľa § 223 ods. 2 Zákonníka práce, nevyplýva pre zamestnávateľa:

Po splnení podmienok ustanovených v Zákonníku práce a v zákone č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o cestovných náhradách“) zamestnávateľ však môže aj dohodárom zabezpečiť stravovanie a prispievať na stravovanie [§ 152 ods. 8 písm. c) Zákonníka práce] a poskytovať cestovné náhrady [§ 1 ods. 1 písm. c) zákona o cestovných náhradách].

UPOZORNENIE

V tejto súvislosti treba vo všeobecnosti upozorniť aj na § 224 ods. 2 písm. c) Zákonníka práce, podľa ktorého je zamestnávateľ povinný dodržiavať ostatné dohodnuté podmienky medzi ním a dohodárom, pričom nároky tejto osoby alebo iné plnenia v jej prospech nemožno dohodnúť priaznivejšie, ako sú nároky a plnenia vyplývajúce z pracovného pomeru.

Dohodár sa považuje za zamestnanca na účely týchto základných predpisov:

  1. Zákonník práce
    § 11 – zamestnanec je fyzická osoba, ktorá v pracovnoprávnych vzťahoch a ak to ustanovuje osobitný predpis, aj v obdobných pracovných vzťahoch vykonáva pre zamestnávateľa závislú prácu. Z uvedeného vyplýva, že aj fyzická osoba činná na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru sa na účely Zákonníka práce považuje za zamestnanca.
  2. Zákon o cestovných náhradách
    § 2 ods. 6 – zamestnanec je osoba podľa § 1 ods. 1 a 2 zákona o cestovných náhradách, to znamená, aj fyzická osoba činná na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, ak má dohodnuté v konkrétnej dohode poskytovanie cestovných náhrad, sa na účely zákona o cestovných náhradách považuje za zamestnanca.
  3. Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“)
    • § 5 ods. 1 písm. a) – príjmy zo závislej činnosti sú okrem iného aj príjmy zo súčasného alebo z predchádzajúceho pracovnoprávneho vzťahu, v ktorom je daňovník pri výkone práce pre platiteľa príjmu povinný dodržiavať pokyny alebo príkazy platiteľa príjmu,
    • § 5 ods. 2 – príjemca príjmov podľa § 5 ods. 1 sa považuje za zamestnanca na účely zákona o dani z príjmov.

 

Poznámka redakcie:
§ 152 ods. 8 písm. c) Zákonníka práce
§ 1 ods. 1 písm. c) zákona o cestovných náhradách

1. Poskytovanie cestovných náhrad fyzickým osobám činným na základe dohôd o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru

Zákon o cestovných náhradách upravuje poskytovanie cestovných náhrad aj fyzickým osobám, ktoré sú činné na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, t. j. dohodárom [§ 1 ods. 2 písm. c)], ak:

  • poskytovanie cestovných náhrad je dohodnuté medzi dohodárom a zamestnávateľom v konkrétnej dohode (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti alebo dohoda o brigádnickej práci študentov) a
  • dohodár je vyslaný na pracovnú cestu; zákon o cestovných náhradách nerieši poskytovanie cestovných výdavkov do miesta vykonávania práce, t. j. do zamestnania.

UPOZORNENIE

Ak konkrétna písomná dohoda o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru neobsahuje osobitné ustanovenie, ktoré založí nárok na cestovné náhrady, dohodár nemá nárok na cestovné náhrady, a to ani v prípade, ak by mu výdavky takéhoto charakteru v súvislosti s výkonom práce vznikali.

V dohodách o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru sa môže poskytovanie cestovných náhrad dohodnúť napr. odkazom na:

  • zákon o cestovných náhradách, prípadne aj na kolektívnu zmluvu, v ktorej môže byť dohodnuté napr. poskytovanie vyšších náhrad alebo iných náhrad podľa § 9 zákona o cestovných náhradách, alebo vnútorný predpis zamestnávateľa, alebo možno okruh cestovných náhrad dohodnúť priamo v dohode.

UPOZORNENIE

Ak by bol nárok na cestovné náhrady dohodárom dohodnutý iba napr. v kolektívnej zmluve alebo všeobecne ustanovený vo vnútornom predpise zamestnávateľa, vždy je potrebné nárok na cestovné náhrady dohodnúť s touto osobou osobitným ustanovením v konkrétnej písomnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.

V dohodách o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru sa môže písomne dohodnúť aj poskytovanie nenárokových náhrad, ktoré sa môžu podľa zákona o cestovných náhradách poskytovať, napr. stravné podľa § 5 ods. 3, iné a vyššie náhrady podľa § 9, iné druhy komerčného poistenia podľa § 11 ods. 2, vreckové podľa § 14. Potrebné je však dodržať ustanovenie § 224 ods. 2 písm. c) Zákonníka práce, v zmysle ktorého dojednané nároky dohodára alebo iné plnenia v jeho prospech nemožno dohodnúť priaznivejšie, ako sú obdobné nároky a plnenia vyplývajúce z pracovného pomeru. Uvedená zásada/obmedzenie sa vzťahuje aj na oblasť cestovných náhrad (ak napr. zamestnávateľ neposkytuje zamestnancom v pracovnom pomere nenárokové náhrady, napr. vreckové, nemôže poskytovanie vreckového dohodnúť ani s dohodárom).

Na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru sa vzťahujú iba niektoré ustanovenia Zákonníka práce, z čoho vyplýva širšia zmluvná voľnosť pri ich uzatváraní. Zamestnávateľ by už pri uzatváraní dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru mal posúdiť v závislosti od druhu/charakteru vykonávanej práce, či si výkon tejto práce bude vyžadovať aj vykonávanie pracovných ciest a nadväzne na to dohodnúť/nedohodnúť poskytovanie cestovných náhrad.

Ak sa zamestnávateľ a dohodár dohodnú na poskytovaní cestovných náhrad, sú povinní plniť povinnosti podľa zákona o cestovných náhradách a podľa vnútorného predpisu.

Ak dohodár bude plniť úlohy aj na pracovnej ceste, odporúča sa dohodnúť náhrady v celom rozsahu podľa zákona o cestovných náhradách. Vo všeobecnosti platí, že dohodárovi patria cestovné náhrady v rozsahu dohodnutom v konkrétnej písomnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.

Žiadnu dohodu o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru nie je možné uzatvoriť iba na účel poskytovania cestovných náhrad. V každej dohode musí byť prvotne dohodnutá úloha/práca a dohodnutá odmena za vykonanú úlohu/prácu (§ 226 ods. 2§ 228a ods. 2 Zákonníka práce) a až v rámci osobitných dojednaní môže byť dohodnuté, že dohodár bude vykonávať pracovné cesty a poskytovanie cestovných náhrad. Cestovné náhrady musia byť dohodnuté oddelene od dohodnutej odmeny, t. j. nemôžu byť súčasťou odmeny (odmena patrí dohodárovi za výkon práce a cestovné náhrady slúžia dohodárovi na krytie výdavkov, ktoré mu vznikli v súvislosti s výkonom práce).

Príklad č. 1:

Je možné, aby dohodári boli zamestnávateľom vysielaní na pracovnú cestu? Je potrebné, aby možnosť takéhoto vyslania bola osobitne upravená v dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru? Riadi sa potom poskytovanie cestovných náhrad aj pri dohodároch ustanoveniami zákona o cestovných náhradách?

Riešenie:

Dohodári môžu byť vysielaní na pracovné cesty, ak to majú v rámci osobitných ustanovení v konkrétnej písomnej dohode dohodnuté (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti, dohoda o brigádnickej práci študentov). Treba upozorniť na to, že podľa § 223 ods. 2 Zákonníka práce sa na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru nevzťahuje § 57 Zákonníka práce.

Zákon o cestovných náhradách sa podľa § 1 ods. 1 písm. c) vzťahuje aj na fyzické osoby činné na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ak je to písomne v dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru dohodnuté; dohodárovi patria cestovné náhrady v dohodnutom rozsahu.

Pracovná cesta na účely zákona o cestovných náhradách je definovaná v ustanovení § 2 ods. 1 zákona o cestovných náhradách a táto definícia sa vzťahuje aj na dohodára (na účely zákona o cestovných náhradách sa táto osoba považuje za zamestnanca). Pracovná cesta je vymedzená z časového a vecného hľadiska, pričom každé hľadisko je podstatné.

Z časového hľadiska je pracovná cesta ohraničená dobou od nástupu dohodára na cestu do skončenia tejto pracovnej cesty, vrátane doby výkonu práce medzi nástupom a skončením. Pracovná cesta je vždy dlhší časový úsek, ako je čas samotného výkonu práce na pracovnej ceste. Do času trvania pracovnej cesty sa teda započítava čas od miesta nástupu na pracovnú cestu do miesta výkonu práce na pracovnej ceste, čas výkonu práce a čas do príchodu do miesta skončenia pracovnej cesty.

Z miestneho hľadiska sa pracovnou cestou rozumie skutočnosť, že dohodár vykonáva prácu na inom mieste, ako je jeho pravidelné pracovisko.

Zahraničná pracovná cesta je čas pracovnej cesty v zahraničí (§ 2 ods. 2), vrátane výkonu práce v zahraničí do skončenia pracovnej cesty; zahraničná pracovná cesta môže začať, ako aj skončiť v zahraničí, nie je viazaná na odchod z územia SR a ani na príchod na územie SR.

Na účely posúdenia nároku na cestovné náhrady u dohodára je tak ako u zamestnanca v pracovnom pomere podstatné miesto pravidelného pracoviska. Pravidelným pracoviskom dohodára na účely poskytovania cestovných náhrad podľa § 2 ods. 3 zákona o cestovných náhradách je v prvom rade vždy miesto písomne dohodnuté medzi dohodárom a zamestnávateľom. V prípade, ak také miesto nie je dohodnuté, za pravidelné pracovisko dohodára sa až potom považuje miesto výkonu práce dohodnuté v dohodách o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru. V dohodách o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru možno dohodnúť viac než jedno miesto výkonu práce, ale z hľadiska nároku na náhradu pri pracovných cestách je však nevyhnutné za pravidelné pracovisko považovať vždy len jedno miesto.

Aj na dohodára sa vzťahuje možnosť zaradiť ho do skupiny zamestnancov, ktorým častá zmena pracoviska vyplýva z osobitnej povahy povolania, s ktorou možno ako pravidelné pracovisko dohodnúť miesto pobytu – prechodný pobyt alebo trvalý pobyt (zákon o cestovných náhradách tento okruh zamestnancov nedefinuje, kompetencia definovať túto osobitnú kategóriu zamestnancov je prenesená na zamestnávateľa).

V aplikačnej praxi treba rozlišovať vo väzbe na pravidelné pracovisko a na možnosť uznať cestovné náhrady jednotlivé dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.

Dohoda o vykonaní práce

Pri dohodách o vykonaní práce ide o jednorazový výkon práce vymedzenej výsledkom a nie o opakujúcu sa činnosť. Zákon o cestovných náhradách umožňuje uznať náhradu výdavkov dohodárovi, ktorý vykonáva prácu na základe dohody o vykonaní práce mimo miesta pobytu, už aj z miesta nástupu do miesta výkonu práce a späť.

Na základe vyššie uvedeného zamestnávateľ môže s dohodárom, ktorý má výkon práce na základe dohody o vykonaní práce mimo miesta pobytu, dohodnúť poskytovanie cestovných náhrad i za cesty z miesta pobytu (prechodný pobyt alebo trvalý pobyt na území Slovenskej republiky) do miesta výkonu práce a späť, a to v rozsahu a podmienok ako pri pracovnej ceste. Treba upozorniť na to, že podľa definície pracovnej cesty sa takýto výkon práce dohodára nepovažuje za výkon práce na pracovnej ceste, ale § 2 ods. 3 zákona o cestovných náhradách umožňuje náhradu výdavkov za tieto cesty dohodnúť priamo v dohode o vykonaní práce.

V prípade využitia tejto možnosti zo strany účastníkov pracovnoprávneho vzťahu majú poskytované náhrady nárokový charakter. V tomto prípade sa nedohodne miesto pravidelného pracoviska na účely poskytovania cestovných náhrad a plne postačuje dohoda o poskytovaní cestovných náhrad podľa § 2 ods. 3 štvrtej vety zákona o cestovných náhradách. Podľa ustanovenia § 226 Zákonníka práce nie je miesto výkonu práce povinnou náležitosťou dohody o vykonaní práce. Miesto výkonu práce sa môže dohodnúť v rámci iných dojednaní, a to podľa potrieb zamestnávateľa; malo by to byť miesto, kde sa konkrétna práca musí vykonávať, resp. miesto, kde zamestnávateľ chce, aby sa práca vykonávala.

Príklad č. 2:

Zamestnávateľ dohodol s dohodárom, ktorý má bydlisko v Bratislave, dohodu o vykonaní práce. V súvislosti s požadovaným výkonom práce ho musel vyslať na pracovnú cestu do Košíc, ale v dohode nedohol poskytovanie cestovných náhrad.

Ako má zamestnávateľ postupovať?

Riešenie:

Zákon o cestovných náhradách dohodárovi nezakladá priamo nárok na cestovné náhrady tak ako zamestnancovi v pracovnom pomere. Zákon o cestovných náhradách nárok na cestovné náhrady dohodárovi podmieňuje dohodou o ich poskytovaní medzi dohodárom a zamestnávateľom v konkrétnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.

Ak ich bude zamestnávateľ poskytovať bez dohody v dohode o vykonaní práce, takto poskytované cestovné náhrady budú u dohodára predmetom dane/zdaniteľným príjmom a u zamestnávateľa sa nebudú považovať za daňové výdavky.

Dohoda o brigádnickej práci študentov a dohoda o pracovnej činnosti

Pri dohodách o brigádnickej práci študentov a pri dohode o pracovnej činnosti ide o príležitostnú/opakujúcu sa činnosť vymedzenú druhom práce. Možnosť dohodnúť sa na poskytovaní výdavkov už z miesta pobytu do miesta výkonu práce a naspäť, ak je výkon práce mimo miesta pobytu zamestnanca, sa nevzťahuje na dohody o brigádnickej práci študentov a dohody o pracovnej činnosti.

Pri poskytovaní cestovných náhrad je potrebné vychádzať vždy len z dohodnutého miesta pravidelného pracoviska, resp. z miesta výkonu činnosti v prípade, ak takéto miesto pravidelného pracoviska nie je na účely zákona o cestovných náhradách dohodnuté.

Príklad č. 3:

Dohodár má dohodnutú so zamestnávateľom dohodu o pracovnej činnosti na archiváciu dokumentov.

V dohode je ako miesto výkonu práce uvedená Bratislava. Má dohodár automaticky nárok na cestovné náhrady alebo sa má ich poskytovanie dohodnúť priamo v dohode o pracovnej činnosti?

Riešenie:

Zákon o cestovných náhradách dohodárovi nezakladá priamo nárok na cestovné náhrady tak ako zamestnancovi v pracovnom pomere. Zákon o cestovných náhradách nárok na cestovné náhrady podmieňuje dohodou o ich poskytovaní medzi dohodárom a zamestnávateľom v konkrétnej dohode. Ak by bolo v dohode o pracovnej činnosti osobitným ustanovením dohodnuté poskytovanie cestovných náhrad a nebolo by dohodnuté osobitne pravidelné pracovisko na účel ich poskytovania, tak potom by sa za pravidelné pracovisko považovalo dohodnuté miesto výkonu práce Bratislava.

Za výkon práce na pracovnej ceste by sa považoval výkon práce mimo územia Bratislavy a za tieto pracovné cesty by dohodárovi patrili cestovné náhrady. Ak by mal dohodár dohodnuté pravidelné pracovisko na účely zákona o cestovných náhradách napr. v sídle zamestnávateľa, potom by sa za výkon práce na pracovnej ceste považoval aj výkon práce v rámci Bratislavy s nárokom na cestovné náhrady.

Príklad č. 4:

Zamestnávateľ na inventarizáciu majetku uzatvára dohody o brigádnickej práci študentov s miestom výkonu práce v sídle zamestnávateľa a súčasne dohodol poskytovanie cestovných náhrad z dôvodu, že má rekreačné zariadenia na celom území Slovenskej republiky. Podľa zákona o cestovných náhradách sa náhrady poskytujú pri pracovných cestách zamestnanca, čo platí aj pre dohodárov.

Názor dohodárov však je, že ak zamestnávateľ dohodne osobitným ustanovením poskytovanie cestovných náhrad, potom im musí okrem náhrad za pracovnú cestu poskytnúť aj náhradu cestovných výdavkov za cestu z bydliska do zamestnania a späť.

Riešenie:

Názor dohodárov nie je správny. Nárok na cestovné náhrady im vznikne iba v súvislosti s vykonanými pracovnými cestami. Ak majú v dohode o brigádnickej práci študentov založený nárok na cestovné náhrady, pri posudzovaní na cestovné náhrady sa vychádza z dohodnutého miesta pravidelného pracoviska alebo z dohodnutého miesta vykonávania práce, resp. činnosti. Tak ako zamestnancovi sa podľa zákona o cestovných náhradách vo všeobecnosti nehradí cesta do zamestnania, nehradí sa ani dohodárovi.

Na dohodára, ak sa písomne v konkrétnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru dohodlo poskytovanie cestovných náhrad, sa vzťahujú všetky ustanovenia zákona o cestovných náhradách, ako aj podmienky upravené vo vnútornom predpise zamestnávateľa. Na základe uvedeného je zamestnávateľ povinný aj dohodára vyslať na pracovnú cestu a určiť mu podmienky pracovnej cesty.

Určenie podmienok pracovnej cesty sa realizuje podľa § 3 ods. 1 alebo 3 zákona o cestovných náhradách písomnou formou; aj s dohodárom sa zamestnávateľ môže dohodnúť na prerušení pracovnej cesty podľa § 3 ods. 2 predmetného zákona.

Zamestnávateľ sa môže aj s dohodárom dohodnúť podľa § 7 na použití cestného motorového vozidla na pracovnú cestu.

Tak isto je potrebné dodržiavať povinnosti podľa § 36 zákona o cestovných náhradách týkajúce sa poskytovania preddavku, dodržiavania lehoty na predloženie dokladov potrebných na vyúčtovanie náhrad zo strany dohodára, dodržania lehoty na vyúčtovanie náhrad zo strany zamestnávateľa, splatnosť cestovných náhrad a pod.

Príklad č. 5:

Môže zamestnávateľ aj s dohodárom dohodnúť predĺženie lehoty na predloženie písomných dokladov potrebných na vyúčtovanie náhrad, ako aj predĺženie lehoty pre zamestnávateľa na vyúčtovanie náhrad a na uspokojenie ich nárokov?

Riešenie:

Áno. Ustanovenia § 36 ods. 7 a 8 zákona o cestovných náhradách platia v celom rozsahu na všetky osoby, na ktoré sa zákon o cestovných náhradách vzťahuje podľa § 1 ods. 1 a 2, medzi ktoré patrí aj dohodár; všetky osoby uvedené v § 1 ods. 1 a 2 zákona o cestovných náhradách sa považujú za zamestnanca. Lehota môže byť predĺžená vo vnútornom predpise zamestnávateľa, v kolektívnej zmluve alebo v písomnej dohode s dohodárom, napr. priamo v dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.

Príklad č. 6:

Vzťahuje sa aj na dohodára splatnosť cestovných náhrad?

Riešenie:

Áno. Ustanovenie § 36a zákona o cestovných náhradách sa vzťahuje aj na dohodára. Dohodár ale v prípade nevyplatenia cestovných náhrad v lehote splatnosti nemôže využiť § 69 ods. 1 písm. b) Zákonníka práce, podľa ktorého môže zamestnanec okamžite skončiť pracovný pomer so zamestnávateľom, ak mu nevyplatí cestovné náhrady do 15 dní po lehote ich splatnosti; § 69 ods. 1 písm. b) Zákonníka práce sa na dohodára nevzťahuje.

Príklad č. 7:

Zamestnávateľ nevyplatil dohodárovi, ktorý má uzatvorenú dohodu o pracovnej činnosti, cestovné náhrady zo zahraničnej pracovnej cesty. Ako sa môže dohodár domáhať svojho nároku.

Riešenie:

Podľa § 223 ods. 5 Zákonníka práce spory vyplývajúce z dohôd sa prejednávajú rovnako ako spory z pracovného pomeru.

Príklad č. 8:

Môže zamestnávateľ aj dohodárovi poskytnúť čas na nevyhnutný odpočinok od skončenia pracovnej cesty do nástupu do práce v rozsahu 8 hodín a ak tento čas spadá do pracovného času, aj náhradu mzdy vo výške jeho priemerného zárobku?

Riešenie:

Áno. Na dohodára sa vzťahuje podľa § 223 ods. 2 Zákonníka práce aj § 92 Zákonníka práce, teda aj odsek 3, ktorý upravuje uvedenú skutočnosť.

1.1 Rozsah náhrad

S dohodárom je možné v konkrétnej písomnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru dohodnúť náhrady v rozsahu a výške, ako sa poskytujú zamestnancom v pracovnom pomere.

Tuzemská pracovná cesta

Zamestnancovi vyslanému na tuzemskú pracovnú cestu patria tieto nárokové náhrady:

Zamestnancovi pri vyslaní na tuzemskú pracovnú cestu zamestnávateľ môže poskytnúť tieto nenárokové náhrady:

  • stravné alebo bezplatné stravovanie (§ 5 ods. 3),
  • iné a vyššie náhrady (§ 9 – len zamestnávatelia, ktorí odmeňujú zamestnancov podľa Zákonníka práce).

Zahraničná pracovná cesta

Zamestnancovi vyslanému na zahraničnú pracovnú cestu patria nasledujúce nárokové náhrady:

Zamestnancovi pri vyslaní na zahraničnú pracovnú cestu zamestnávateľ môže poskytnúť tieto nenárokové náhrady:

Príklad č. 9:

Zamestnávateľ s dohodárom v dohode o pracovnej činnosti dohodol, že môže byť vysielaný na pracovné cesty na riešenie problematiky, ktorá súvisí s dohodnutou činnosťou a že mu budú v súlade so zákonom o cestovných náhradách poskytnuté všetky náhrady vzniknuté s konanou pracovnou cestou.

V prípade vyslania dohodára na pracovnú cestu je potom povinnosťou zamestnávateľa zabezpečiť ubytovanie a cestovné výdavky do miesta pracovnej cesty alebo si môže dohodár sám zabezpečiť ubytovanie, cestovné, resp. aj potrebné vedľajšie výdavky? Je potom možné pri vyúčtovaní cestovných náhrad vyplývajúcich z pracovnej cesty dohodárovi preplatiť ubytovanie, cestovné výdavky, resp. aj potrebné vedľajšie výdavky, ktoré si zabezpečil sám?

Riešenie:

Zamestnancovi, teda aj dohodárovi činnému na základe dohody o pracovnej činnosti, vyslanému na pracovnú cestu podľa § 4 ods. 1 zákona o cestovných náhradách, okrem iných náhrad, patrí:

  • náhrada preukázaných cestovných výdavkov [písm. a)],
  • náhrada preukázaných výdavkov na ubytovanie [písm. b)],
  • náhrada preukázaných potrebných vedľajších výdavkov [písm. d)].

Akým spôsobom sa poskytnú dohodárovi vyslanému na pracovnú cestu uvedené náhrady, je iba na rozhodnutí zamestnávateľa; postup závisí od konkrétneho zamestnávateľa, ako realizuje a organizačne zabezpečuje pracovné cesty zamestnancov (zamestnávateľ môže mať uvedenú problematiku rozpracovanú vo vnútornom predpise).

Zákon o cestovných náhradách nevylučuje ani jednu z možností, to znamená, že:

– dohodár si môže sám zabezpečiť cestovné výdavky podľa určeného spôsobu dopravy (§ 3 zákona o cestovných náhradách), potrebné vedľajšie výdavky a ubytovanie na pracovnej ceste; v tomto prípade mu pri vyúčtovaní pracovnej cesty patrí náhrada uvedených výdavkov v preukázanej výške, alebo

– cestovné výdavky, potrebné výdavky a ubytovanie môže zabezpečiť dohodárovi priamo zamestnávateľ; v tomto prípade dohodárovi žiadne výdavky tohto charakteru nevzniknú (má ich prvotne poskytnuté a hradené zamestnávateľom).

1.2 Cestovné náhrady a zákon o dani z príjmov

Predmet dane u dohodára

Predmetom dane z príjmov zo závislej činnosti u dohodára podľa § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov nie sú cestovné náhrady, ak sú poskytované v súvislosti so závislou činnosťou na základe písomnej dohody podľa § 1 ods. 1 písm. c) zákona o cestovných náhradách v konkrétnej dohode (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti, dohoda o brigádnickej práci študentov) a sú poskytované v nárokovej výške a v nárokovom rozsahu podľa zákona o cestovných náhradách okrem vreckového (vreckové je vždy predmetom dane, ak je poskytované v súvislosti so závislou činnosťou bez ohľadu na jeho charakter, t. j. bez ohľadu na to, či sa poskytuje ako nárokové plnenie alebo ako nenárokové plnenie).

Predmetom dane u dohodára sú cestovné náhrady:

Daňové výdavky zamestnávateľa

Všetky výdavky zamestnávateľa, teda aj výdavky na cestovné náhrady dohodára musia spĺňať základné podmienky daňových výdavkov (nákladov) definované v § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov.

Rozsah výdavkov, ktoré možno považovať za daňové výdavky zamestnávateľa, je vymedzený v § 19 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov.

V prípade pracovných ciest dohodára treba uviesť, že zákon o dani z príjmov uvádza v § 19 ods. 2 písm. d) vo všeobecnosti cestovné náhrady ako výdavok, ktorý možno uplatniť len v zákonom ustanovenom rozsahu a za zákonom ustanovených podmienok, vrátane vreckového maximálne vo výške podľa § 14 zákona o cestovných náhradách.

Za daňový výdavok sa považujú tie cestovné náhrady, ktoré sú poskytované v súlade so zákonom o cestovných náhradách, ak sú poskytnuté oprávneným osobám podľa § 1 ods. 1 a 2 zákona o cestovných náhradách.

Dohodár, ak má písomne dohodnuté poskytovanie cestovných náhrad v konkrétnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, sa považuje za takúto osobu.

Daňovým výdavkom zamestnávateľa podľa § 19 ods. 2 písm. d) zákona o dani z príjmov sú:

Daňovým výdavkom zamestnávateľa nie sú cestovné náhrady poskytované dohodárovi bez písomnej dohody o poskytovaní cestovných náhrad v konkrétnej dohode, a to bez ohľadu na to, či ide o nárokové plnenie alebo nenárokové plnenie podľa zákona o cestovných náhradách, nenárokové cestovné náhrady, vreckové vo výške nad 40 % z ustanovenej sumy stravného.

UPOZORNENIE

Podľa § 19 ods. 2 písm. c) bod 6 zákona o dani z príjmov daňové výdavky, ktoré možno uplatniť len v rozsahu a za podmienok ustanovených v tomto zákone, sú aj mzdové a ostatné pracovnoprávne nároky zamestnancov v rozsahu ustanovenom pracovnoprávnymi predpismi, okrem cestovných náhrad podľa osobitných predpisov, ktorým je napríklad aj zákon o cestovných náhradách.

Z uvedeného vyplýva, že ak by boli nenárokové cestovné náhrady dohodnuté napr. v kolektívnej zmluve, pre zamestnanca sa z pracovnoprávneho hľadiska stávajú nárokovým plnením, ale vo väzbe na zákon o dani z príjmov sú predmetom dane u zamestnanca a nie sú daňovým výdavkom zamestnávateľa.

1.3 Zákon o sociálnom poistení

Vo väzbe na poskytovanie nenárokových plnení dohodárom je potrebné vo všeobecnosti upozorniť aj na povinnosť v niektorých prípadoch vykonať z týchto plnení aj odvody na sociálne poistenie podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“).

V tejto súvislosti do pozornosti treba uviesť § 5 ods. 1 písm. a) a § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov a § 3 a § 4 ods. 1 a 2 zákona o sociálnom poistení.

1.4 Zákon o zdravotnom poistení

Vo väzbe na poskytovanie nenárokových plnení dohodárom je potrebné vo všeobecnosti upozorniť aj na povinnosť v niektorých prípadoch vykonať z týchto plnení aj odvody na zdravotné poistenie podľa zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení... (ďalej len „zákon o zdravotnom poistení“). V tejto súvislosti do pozornosti treba uviesť § 5 ods. 1 písm. a) a § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov a § 10b ods. 1 písm. a)ods. 2 a 3 zákona o zdravotnom poistení.

Príklad č. 10:

Zamestnávateľ na inventarizáciu majetku uzatvoril dohodu o brigádnickej práci študentov s miestom výkonu práce v sídle zamestnávateľa a súčasne dohodol poskytovanie cestovných náhrad z dôvodu, že má rekreačné zariadenia na celom území Slovenskej republiky. Podľa zákona o cestovných náhradách sa cestovné náhrady dohodli takýmto ustanovením: „Zamestnancovi budú poskytované cestovné náhrady podľa zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách.“ Na základe tejto písomnej dohody o založení nároku na cestovné náhrady pri každej pracovnej ceste vzniká dohodárovi nárok na cestovné náhrady a zamestnávateľovi povinnosť poskytovať cestovné náhrady. Poskytované cestovné náhrady v nárokovej výške a nárokovom rozsahu nie sú pre dohodára predmetom dane/zdaniteľným príjmom a pre zamestnávateľa sú uznanými daňovými výdavkami.

Príklad č. 11:

Zamestnávateľ na výkon administratívnych prác uzatvoril dohodu o pracovnej činnosti s miestom výkonu práce v sídle spoločnosti, v ktorej nedohodol poskytovanie cestovných náhrad. Dohodár sa zúčastnil s ostatnými zamestnancami zamestnávateľa školenia v súvislosti s výkonom dohodnutej práce mimo dohodnutého miesta výkonu práce, t. j. mimo sídla spoločnosti. Zamestnávateľ sa rozhodol aj dohodárovi cestovné náhrady (cestovné výdavky a stravné) uhradiť. Z dôvodu, že poskytovanie cestovných náhrad nebolo dohodnuté v dohode o pracovnej činnosti s dohodárom, poskytnuté cestovné výdavky a stravné je pre dohodára predmetom dane/zdaniteľným príjmom a u zamestnávateľa takto poskytnuté plnenia nie sú uznaným daňovým výdavkom. Vzhľadom na to, že uvedené plnenie je podľa § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov u dohodára predmetom dane/zdaniteľným príjmom, je súčasne vymeriavacím základom pre platenie sociálneho a zdravotného poistenia, ak sú splnené podmienky v zákone o sociálnom poistení (§ 3, § 4 ods. 1 a 2) a v zákone o zdravotnom poistení [§ 10b ods. 1 písm. a)ods. 2 a 3].

Príklad č. 12:

Zamestnávateľ podľa vnútorného predpisu poskytuje okrem zamestnancom aj dohodárom podľa § 9 zákona o cestovných náhradách vyššie stravné pre Českú republiku v sume 800 českých korún a vyššie vreckové vo výške 100 %. Pre dohodára je podľa § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov predmetom dane/zdaniteľným príjmom:

  • vreckové vo výške 100 % a
  • vyššie stravné v sume 200 českých korún.

Pre zamestnávateľa je podľa § 19 ods. 2 písm. e) zákona o dani z príjmov neuznaný daňový výdavok:

  • vreckové vo výške 60 % a
  • vyššie stravné v sume 200 českých korún.

Uvedené posudzovanie daňového výdavku zamestnávateľa by bolo aj v prípade, ak by tieto vyššie náhrady boli dohodnuté aj v kolektívnej zmluve [§ 19 ods. 2 písm. c) bod 6 zákona o dani z príjmov].

Vzhľadom na to, že uvedené plnenie je podľa § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov u dohodára predmetom dane/zdaniteľným príjmom, je súčasne vymeriavacím základom pre platenie sociálneho a zdravotného poistenia, ak sú splnené podmienky v zákone o sociálnom poistení (§ 3, § 4 ods. 1 a 2) a v zákone o zdravotnom poistení [§ 10b ods. 1 písm. a)ods. 2 a 3].

1.5 Zrážky zo mzdy/odmeny vo výške nevyúčtovaného preddavku na cestovné náhrady

Právny stav do 30. júna 2014

§ 223 ods. 2 Zákonníka práce presne vymedzuje, ktoré ustanovenia Zákonníka práce sa vzťahujú aj na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Zo štvrtej časti Zákonníka práce (Mzda a priemerný zárobok – § 118 až § 135) sa na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru vzťahoval iba § 119 ods. 1 Zákonníka práce, podľa ktorého odmena za prácu musí byť najmenej na úrovni sumy minimálnej mzdy. Z uvedeného vyplýva, že na dohodára sa nemohol uplatňovať § 131 ods. 2 písm. e) Zákonníka práce.

Zrážky z odmeny vo výške nevyúčtovaného preddavku sa odporúčali písomne dohodnúť priamo v konkrétnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.

Zamestnávateľ a dohodár si mohli v konkrétnej dohode dohodnúť aj ďalšie podmienky, ktoré nie sú v rozpore s právnymi predpismi a majú súvis s výkonom práce a s pracovnými cestami, teda napr. aj to, že zamestnávateľ bude môcť vykonať jednostrannú zrážku z odmeny, ak dohodár nepredloží písomné doklady potrebné na vyúčtovanie v lehote podľa § 36 ods. 7 zákona o cestovných náhradách.

Právny stav od 1. júla 2014

Národná rada Slovenskej republiky 5. júna 2014 schválila zákon č. 183/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Predmetný zákon článkom II mení a dopĺňa Zákonník práce, pričom zmeny sa týkajú dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, a to vo vzťahu k maximálnej dobe, na ktorú môžu byť uzatvorené, k splatnosti odmeny a k zrážkam z odmeny. Podľa nového znenia § 223 ods. 2 Zákonníka práce sa na splatnosť odmeny, výplatu odmeny a zrážky z odmeny primerane uplatnia ustanovenia § 129 až § 132 Zákonníka práce.

Príklad č. 13:

Dohodár činný na základe dohody o pracovnej činnosti bol vyslaný na 2-týždňovú pracovnú cestu za účelom inventarizácie majetku zamestnávateľa v jeho rekreačných zariadeniach, pričom mu bol poskytnutý podľa § 36 ods. 1 zákona o cestovných náhradách preddavok na náhrady v primeranej výške podľa podmienok pracovnej cesty. Dohodár nepredložil písomné doklady potrebné na vyúčtovanie a nevrátil nevyúčtovaný preddavok v lehote podľa § 36 ods. 7 zákona o cestovných náhradách. Môže zamestnávateľ využiť § 131 ods. 2 písm. e) Zákonníka práce a vykonať jednostrannú zrážku z odmeny vo výške nevyúčtovaného preddavku?

Riešenie:

Právny stav do 30. júna 2014

Nie. § 131 ods. 2 písm. e) Zákonníka práce sa na dohodára nevzťahoval. Zamestnávateľ mohol uvedenú skutočnosť dohodnúť s dohodárom v konkrétnej dohode o pracovnej činnosti.

Právny stav od 1. júla 2014

Áno. Podľa § 223 ods. 2 Zákonníka práce sa na zrážky z odmeny primerane uplatnia § 129 až § 132 Zákonníka práce, teda aj § 131 ods. 2 písm. e), ktorý umožňuje vykonať jednostrannú zrážku zo mzdy/odmeny vo výške nevyúčtovaného preddavku.

 
Poznámka redakcie:
§ 1 ods. 2 písm. c) zákona o cestovných náhradách 


2. Zabezpečenie stravovania osobám činným na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru

Právny nárok na zabezpečenie stravovania majú len zamestnanci zamestnávateľov, ktorí vykonávajú práce v pracovnom pomere k zamestnávateľovi na základe pracovnej zmluvy. Právny nárok na zabezpečenie stravovania v rámci rozvrhnutej pracovnej zmeny podľa § 152 ods. 2 Zákonníka práce má len zamestnanec, ktorý vykonáva prácu viac ako štyri hodiny.

Na zabezpečenie stravovania nemá nárok dohodár, aj keď sa podľa § 11 Zákonníka práce považuje za zamestnanca.

Na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti, dohoda o brigádnickej práci študentov) sa vzťahujú iba niektoré ustanovenia Zákonníka práce, pričom § 152 Zákonníka práce sa nevzťahuje na dohodárov, ktorí vykonávajú prácu u zamestnávateľa na základe dohody o vykonaní práce, dohody o pracovnej činnosti alebo dohody o brigádnickej práci študentov.

Nárok na zabezpečenie stravovania dohodárom môže vzniknúť, ak:

  1. dohodár má zabezpečenie stravovania a prispievanie na stravovanie písomne dohodnuté v konkrétnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru [§ 224 ods. 2 písm. c) Zákonníka práce] alebo ak
  2. zamestnávateľ po prerokovaní so zástupcami zamestnancov podľa § 152 ods. 8 písm. c) Zákonníka práce rozšíri okruh fyzických osôb, ktorým zabezpečí stravovanie a ktorým bude prispievať na stravovanie, o túto skupinu fyzických osôb, t. j. o dohodárov.

Podľa § 152 ods. 8 písm. c) Zákonníka práce môže zamestnávateľ po prerokovaní so zástupcami zamestnancov rozšíriť okruh fyzických osôb, ktorým zabezpečí stravovanie a ktorým bude prispievať na stravovanie v sume podľa § 152 ods. 3 Zákonníka práce.

Zamestnávateľ môže teda podľa § 152 ods. 8 písm. c) Zákonníka práce po prerokovaní so zástupcami zamestnancov rozšíriť okruh fyzických osôb, ktorým iba zabezpečí stravovanie, pričom tento okruh osôb nie je Zákonníkom práce obmedzený, preto z možnosti rozšírenia nie sú vylúčené žiadne fyzické osoby; môže ísť teda aj o osoby, ktoré vykonávajú u zamestnávateľa práce na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, pre bývalých zamestnancov zamestnávateľa, ktorí bezprostredne pred odchodom do dôchodku uňho pracovali a pod.

Zákonník práce okrem rozšírenia okruhu osôb, ktorým zabezpečí stravovanie, umožňuje zamestnávateľovi osobitne rozhodnúť aj o tom, či týmto fyzickým osobám, resp. ktorému okruhu takýchto osôb bude aj prispievať na stravovanie.

Ak zamestnávateľ po prerokovaní so zástupcami zamestnancov rozšíri okruh osôb, ktorým zabezpečí stravovanie, môže sa rozhodnúť, že na stravovanie nebude vôbec prispievať.

Aj vo väzbe na zabezpečenie stravovania a prispievanie na stravovanie rozšírenému okruhu osôb, teda aj vo vzťahu k dohodárom, je potrebné upozorniť na § 224 ods. 2 písm. c) Zákonníka práce, podľa ktorého je zamestnávateľ povinný dodržiavať ostatné dohodnuté podmienky, pričom jeho nároky alebo iné plnenia v jeho prospech nemožno dohodnúť priaznivejšie, ako sú nároky a plnenia vyplývajúce z pracovného pomeru. Uvedená zásada/obmedzenie platí aj pre podmienku vzniku nároku dohodára na stravovanie podľa § 152 ods. 1 Zákonníka práce, t. j. že dohodár na pracovisku odpracoval viac ako štyri hodiny.

UPOZORNENIE

Aplikácia § 152 ods. 8 Zákonníka práce je viazaná v prvom rade na prerokovanie so zástupcami zamestnancov.

Ak u zamestnávateľa nepôsobia žiadni zástupcovia zamestnancov, rozšíriť okruh fyzických osôb, ktorým bude zamestnávateľ zabezpečovať a prispievať na stravovanie, môže podľa § 12 ods. 2 Zákonníka práce jednostranne/samostatne aj zamestnávateľ (napr. úprava vo vnútornom predpise).

2.1 Spôsoby zabezpečenia stravovania

Ustanovenie § 152 ods. 2 Zákonníka práce umožňuje zamestnávateľovi zabezpečiť stravovanie vo všeobecnosti štyrmi spôsobmi, ktoré sa vzťahujú aj na dohodára, ak má dohodnuté v konkrétnej dohode zabezpečovanie stravovania [§ 224 ods. 2 písm. c) Zákonníka práce] alebo ak zamestnávateľ rozšíril okruh osôb, ktorým bude zabezpečovať stravovanie, resp. aj prispievať na stravovanie, o dohodárov [§ 152 ods. 8 písm. c) Zákonníka práce]. Ide o nasledovné spôsoby:

  1. poskytovanie stravy/hlavného jedla vo vlastnom stravovacom zariadení,
  2. zabezpečenie stravovania v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa v blízkosti pracoviska dohodára,
  3. zabezpečenie stravovania prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, ak ich sprostredkuje u právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie poskytovať stravovacie služby, t. j. poskytne stravovacie poukážky a zoznam stravovacích zariadení, v ktorých si dohodár môže za ne v príslušnej hodnote kúpiť hlavné jedlo,
  4. finančná kompenzácia zabezpečovania stravovania.

Zákonník práce pripúšťa ako krajnú možnosť zabezpečenia stravovania aj finančnú kompenzáciu stravovania v taxatívne vymedzených prípadoch, a to napr. ak podmienky výkonu práce vylučujú poskytovanie stravy alebo zabezpečovania stravovania zamestnancov na pracovisku, pričom nie je možné zabezpečiť ich stravovanie v stravovacom zariadení blízko pracoviska ani iným spôsobom alebo ak zamestnanec na základe lekárskeho potvrdenia od lekára – špecialistu – zo zdravotných dôvodov nemôže využiť žiadny zo spôsobov stravovania zamestnancov zabezpečených zamestnávateľom.

Poskytnutie finančného príspevku na stravovanie je možné len z dôvodov uvedených v § 152 ods. 6 Zákonníka práce a predstavuje výnimočnú formu kompenzácie za neposkytnutie stravy, ktorá prichádza do úvahy len vtedy, ak zamestnávateľ nemôže zabezpečiť stravovanie inými zákonnými spôsobmi.

UPOZORNENIE

V zmysle § 5 ods. 7 zákona o dani z príjmov sú od dane oslobodené príjmy poskytnuté ako hodnota stravy poskytovanej zamestnávateľom zamestnancovi na spotrebu na pracovisku alebo v rámci stravovania zabezpečovaného prostredníctvom iných subjektov a finančný príspevok na stravovanie, ak zamestnanec na základe lekárskeho potvrdenia od špecializovaného lekára zo zdravotných dôvodov nemôže využiť žiadny zo spôsobov stravovania zamestnancov zabezpečených zamestnávateľom.

Z uvedeného vyplýva, že finančný príspevok poskytnutý z iného dôvodu, ako sú zdravotné dôvody zamestnanca, podlieha u zamestnanca dani z príjmov.

2.2 Príspevok zamestnávateľa

Ak zamestnávateľ po prerokovaní so zástupcami zamestnancov rozšíri okruh fyzických osôb, ktorým zabezpečí stravovanie, o dohodárov, nemusí súčasne rozhodnúť o tom, že im bude aj prispievať na stravovanie.

Ak by ale zamestnávateľ súčasne rozhodol aj o tom, že im bude aj prispievať na stravovanie, príspevok musí byť v sume podľa § 152 ods. 3 Zákonníka práce. Uvedené platí aj v prípade, ak dohodár mal nárok na zabezpečenie stravovania s príspevkom na stravovanie dohodnutý v konkrétnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru [§ 224 ods. 2 písm. c) Zákonníka práce].

Výška príspevku zamestnávateľa z jeho nákladov na stravovanie je ustanovená ako príspevok na jedno hlavné jedlo.

Zákonník práce v § 152 ods. 3 vymedzuje:

  • minimálnu (spodnú) hranicu príspevku, ktorá predstavuje 55 % ceny jedla a
  • maximálnu (hornú) hranicu príspevku, ktorá predstavuje 55 % sumy stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon o cestovných náhradách a z neho vyplývajúce opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 248/2012 Z. z. o sumách stravného.

2.3 Výdavky zamestnávateľa na stravovanie

Výdavky zamestnávateľa na stravovanie pre dohodára sú v takej istej sume ako výdavky na stravovanie zamestnancov v pracovnom pomere, okrem príspevku zo sociálneho fondu.

Príspevok zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov v stravovacom zariadení

Podľa § 152 ods. 3 Zákonníka práce zamestnávateľ prispieva na stravovanie vo výške najmenej 55 % ceny jedla, najviac však na každé jedlo do výšky 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon o cestovných náhradách.

Predmetným ustanovením sa vymedzuje rozsah príspevku zamestnávateľa z jeho výdavkov/nákladov na stravovanie zamestnancov formou rozpätia v percentách zo základu. Príspevok zamestnávateľa môže predstavovať akúkoľvek sumu v rámci rozpätia, ktoré tvorí 55 % ceny jedného hlavného jedla a 55 % sumy stravného pri pracovných cestách v trvaní 5 až 12 hodín.

Zamestnanec má nárok na stravné v časovom pásme 5 hodín až 12 hodín trvania pracovnej cesty v sume 4 €.

Zamestnávateľ je povinný prispievať zamestnancovi na stravovanie minimálne vo výške 55 % ceny jedla, môže sa však rozhodnúť prispievať na stravovanie aj vo vyššej sume, najviac však do výšky 55 % sumy stravného, t. j. maximálne v sume 2,20 (55 % zo sumy stravného 4 €).

Príklad č. 14:

Ak cena jedla, ktoré zamestnávateľ podáva vo vlastnom stravovacom zariadení, predstavuje napr. sumu 2,32 €, zamestnávateľ musí zamestnancovi prispievať na stravovanie minimálne v sume 1,28 (55 % z ceny jedla, t. j. 55 % z 2,32 € = 1,276 = 1,28 €), pričom maximálna suma príspevku je 2,20 (55 % zo sumy stravného 4 €).

Zamestnávateľ sa môže rozhodnúť o výške príspevku v rámci tohto rozpätia, čo v praxi znamená, že zamestnancovi môže prispievať na stravovanie v sume vyššej, ako je 55 % ceny jedla (t. j. viac ako 1,28 €) a zamestnanec nemusí prispievať na stravovanie sumou vo výške 45 % ceny jedla, ale nižšou sumou.

Suma, ktorou prispieva zamestnávateľ na stravovanie zamestnancovi v rámci rozpätia 1,28 € až 2,20 €, je daňovým výdavkom zamestnávateľa.

Príspevok zamestnávateľa na stravovaciu poukážku

Pri zabezpečovaní stravovania zamestnancov prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, sa cenou jedného hlavného jedla podľa § 152 ods. 4 Zákonníka práce rozumie hodnota vyznačená na stravovacej poukážke, pričom hodnota stravovacej poukážky musí predstavovať najmenej 75 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon o cestovných náhradách.

Zamestnanec má nárok na stravné v časovom pásme 5 hodín až 12 hodín trvania pracovnej cesty v sume 4 , z čoho vyplýva, že minimálna hodnota stravovacej poukážky je 3 (75 % zo sumy stravného 4 € = 3 €).

Príklad č. 15:

Ak zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi stravovaciu poukážku v minimálnej hodnote 3 na zabezpečenie si jedného teplého hlavného jedla, musí na stravovanie zamestnancovi prispievať sumou minimálne 1,65  (55 % zo sumy 3 €), pričom maximálna suma príspevku môže byť 2,20 (55 % zo sumy stravného 4 €). Suma, ktorou prispieva zamestnávateľ na stravovanie zamestnancovi v rámci rozpätia 1,65 € až 2,20 €, je daňovým výdavkom zamestnávateľa.

Príklad č. 16:

Ak zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi stravovaciu poukážku v hodnote napr. 3,30 , musí zamestnancovi prispievať na stravovanie sumou minimálne 1,82 (55 % z ceny jedla 3,30 € = 1,815 = 1,82 €), pričom maximálna suma príspevku môže byť 2,20 (55 % zo sumy stravného 4 €). Suma, ktorou prispieva zamestnávateľ na stravovanie zamestnancovi, v rámci rozpätia 1,82 € až 2,20 je daňovým výdavkom zamestnávateľa.

Príklad č. 17:

Ak by zamestnávateľ poskytoval zamestnancovi stravovaciu poukážku napr. v hodnote 5 , zamestnancovi môže na stravovanie prispievať len v sume 2,20 z dôvodu, že minimálna suma príspevku 2,75 € (55 % ceny jedla, t. j. 55 % z 5 € = 2,75 €) je vyššia ako maximálna výška príspevku 2,20 (55 % zo sumy stravného 4 € = 2,20 €).

Finančný príspevok na stravovanie

Podľa § 152 ods. 6 Zákonníka práce zamestnávateľ poskytne zamestnancovi finančný príspevok v sume uvedenej v § 152 ods. 3 Zákonníka práce, t. j. suma finančného príspevku musí byť rovnaká, v akej sa poskytne nepeňažný príspevok na stravovanie zamestnancom (bez príspevku zo sociálneho fondu).

Príspevok zo sociálneho fondu

Podľa § 152 ods. 3 Zákonníka práce zamestnávateľ prispieva na stravovanie zamestnancov aj podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon o sociálnom fonde“). Podľa § 7 ods. 1 zákona o sociálnom fonde zamestnávateľ môže zo sociálneho fondu poskytovať príspevky, pričom jednou z oblastí použitia prostriedkov sociálneho fondu je aj stravovanie zamestnancov. Príspevky zo sociálneho fondu možno podľa zákona o sociálnom fonde poskytovať iba zamestnancom v pracovnom pomere alebo v služobnom pomere. Výnimočne sa môžu príspevky zo sociálneho fondu, vrátane príspevku na stravovanie, poskytovať aj rodinnému príslušníkovi zamestnanca a poberateľovi dôchodku, ktorého zamestnávateľ zamestnával v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu ku dňu odchodu do dôchodku (starobného, predčasného starobného alebo invalidného dôchodku), ak sa tak dohodne v zásadách o použití prostriedkov sociálneho fondu.

Z uvedeného jednoznačne vyplýva, že zamestnávateľ nemôže prispievať zo sociálneho fondu na stravovanie dohodárom.

2.4 Stravovanie a zákon o dani z príjmov

Daňové hľadisko dohodára

Medzi príjmy, ktoré sú od dane oslobodené, patria podľa zákona o dani príjmov aj príspevky zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov; uvedené sa vzťahuje v celom rozsahu aj na dohodára.

Tieto príspevky sú oslobodené od dane z príjmov podľa § 5 ods. 7 písm. b) zákona o dani z príjmov v týchto prípadoch:

  • Ide o príjmy poskytnuté zamestnancovi ako hodnota stravy (t. j. ide o nepeňažné plnenie) na pracovisku vo vlastnom stravovacom zariadení alebo v rámci stravovania zabezpečeného prostredníctvom iných subjektov.
  • Ak ide o nepeňažné plnenie, výška príspevkov zamestnávateľa, spôsob poskytovania stravovania (stravovanie vo vlastnom stravovacom zariadení, v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa alebo stravovanie prostredníctvom stravovacích poukážok) a finančný zdroj krytia nemá vplyv na zdanenie príjmov u zamestnanca.
  • Zamestnancovi je poskytnutý finančný príspevok na stravovanie podľa § 152 ods. 6 Zákonníka práce v prípade, ak zamestnanec na základe lekárskeho potvrdenia od špecializovaného lekára nemôže využiť žiadny zo spôsobov stravovania zamestnancov zabezpečovaných zamestnávateľom. Finančný príspevok poskytnutý z iného dôvodu, ako sú zdravotné dôvody zamestnanca, nie je oslobodený od dane, a preto podlieha u zamestnanca dani z príjmov.

Daňové hľadisko u zamestnávateľa

Všetky výdavky zamestnávateľa, teda aj výdavky na stravovanie, musia spĺňať základné podmienky daňových výdavkov (nákladov) definované v § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov. Základom na uplatnenie výdavkov (nákladov) zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov zabezpečované v súlade so Zákonníkom práce je § 19 ods. 2 písm. c) bod 5 zákona o dani z príjmov, podľa ktorého je daňovým výdavkom zamestnávateľa príspevok na stravovanie poskytovaný podľa podmienok ustanovených Zákonníkom práce, t. j. vo výške 55 % ceny jedla, najviac však na každé jedlo do výšky 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v časovom pásme 5 až 12 hodín.

Z uvedeného vyplýva, že ak:

  • 55 % z ceny jedla presahuje 55 % zo sumy stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín, za daňový výdavok je uznaných 55 % z tejto sumy stravného;

Príklad č. 18:

Zamestnávateľ poskytuje zamestnancom stravovaciu poukážku v hodnote 5 a zamestnancovi podľa § 152 ods. 3 môže na stravovanie prispievať len v sume 2,20 z dôvodu, že minimálna výška príspevku 2,75 (55 % ceny jedla, t. j. z 5 €) je vyššia ako maximálna výška príspevku 2,20 (55 % zo sumy stravného, t. j. zo 4 €). Príspevok v sume 2,20 € je maximálnym daňovým výdavkom zamestnávateľa.

Vo väzbe na princíp zmluvnej voľnosti Zákonníka práce umožňuje zamestnávateľovi vytvárať aj priaznivejšie podmienky zabezpečovania stravovania zamestnancov, napr. prispievať na stravovanie zamestnancov vyššími ako minimálnymi sumami v rámci stanoveného rozpätia, ako aj mimo neho.

Zamestnávateľ teda môže zamestnancovi poskytnúť príspevok na stravovanie aj vo vyššej sume, napr. vo výške 55 % ceny jedla, t. j. v sume 2,75 . V tomto prípade bude daňovým výdavkom (nákladom) zamestnávateľa iba suma 2,20 €, čo predstavuje maximálnu sumu príspevku podľa § 152 ods. 3 Zákonníka práce.

Rozdiel medzi maximálnou sumou 2,20  a poskytnutou sumou príspevku 2,75 v sume 0,55 € nebude uznaný ako daňový výdavok zamestnávateľa.

  • 55 % z ceny jedla je suma rovná, resp. nižšia ako limit 55 % zo sumy stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín, je za daňový výdavok uznaný zamestnávateľom poskytovaný príspevok vo výške najmenej 55 % z ceny jedla, ktorý je limitovaný sumou vypočítanou zo stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín, t. j. sumou 2,20 €.

Príklad č. 19:

Zamestnávateľ poskytuje zamestnancom stravné poukážky v hodnote 4 a príspevok na stravovanie im poskytuje v minimálnej výške, t. j. vo výške 55 % ceny jedla, čo predstavuje sumu 2,20 . Príspevok v sume 2,20 je daňovým výdavkom zamestnávateľa; v tomto prípade sa suma minimálneho príspevku 2,20 (55 % ceny jedla, t. j. zo sumy 4 €) rovná sume maximálneho príspevku 2,20 (55 % zo sumy stravného, t. j. zo sumy 4 €).

Príklad č. 20:

Zamestnávateľ poskytuje zamestnancom vo vlastnom stravovacom zariadení hlavné teplé jedlo, pričom cena jedla podľa kalkulácie je 3 . Na hlavné jedlo prispieva zamestnancom v minimálnej výške, t. j. vo výške 55 % ceny jedla, čo predstavuje sumu 1,65 €. Príspevok v sume 1,65 € je daňovým výdavkom (nákladom) zamestnávateľa; v tomto prípade je suma minimálneho príspevku 1,65 (55 % ceny jedla, t. j. zo sumy 3 €) nižšia ako suma maximálneho príspevku 2,20 (55 % zo sumy stravného, t. j. zo sumy 4 €). Daňovým výdavkom (nákladom) zamestnávateľa by bola akákoľvek suma v rámci zákonného rozpätia 1,65 € až 2,20 €.

Príklad č. 21:

Zamestnávateľ dohodol s dohodárom dohodu o pracovnej činnosti na výkon administratívnych prác v dňoch pondelok a streda vždy od 8:00 do 14:00 hod. V dohode o pracovnej činnosti dohodol aj zabezpečenie stravovania a prispievanie na stravovanie z prostriedkov zamestnávateľa. Dohodár má v dňoch, v ktorých vykonáva prácu, výkon práce viac ako štyri hodiny, čím mu vznikol nárok na zabezpečenie stravovania a na príspevok na stravovanie zo strany zamestnávateľa. Pre dohodára je hodnota stravy poskytnutá na pracovisku príjmom oslobodeným od dane a pre zamestnávateľa je poskytnutý príspevok na stravovanie uznaným daňovým výdavkom.

Príklad č. 22:

Zamestnávateľ uzatvoril s dohodárom dohodu o brigádnickej práci študentov na výkon pomocných prác pri výstavbe tunelov a diaľnic. Práca sa vykonáva mimo obývaných oblastí, kde sú aj všetci zamestnanci ubytovaní bez možnosti zabezpečenia teplej stravy v reštauračnom zariadení alebo v inom spoločnom stravovacom zariadení, ako aj bez možnosti dovozu teplej stravy. Z uvedeného dôvodu zamestnávateľ poskytuje zamestnancom finančný príspevok na stravovanie. V kolektívnej zmluve má dohodnuté zabezpečenie stravovania a poskytovanie príspevku na stravovanie aj dohodárom.

Z vyššie uvedených dôvodov zamestnávateľ poskytuje zamestnancom, ako aj dohodárovi finančný príspevok podľa § 152 ods. 6 Zákonníka práce. Finančný príspevok nie je pre zamestnancov, ako aj pre dohodára príjem oslobodený od dane, t. j. je predmetom dane/zdaniteľným príjmom zo závislej činnosti a pre zamestnávateľa je uznaným daňovým výdavkom.

Príklad č. 23:

Zamestnávateľ uzatvoril s dohodárom dohodu o pracovnej činnosti na výkon upratovacích prác počas dlhodobej práceneschopnosti zamestnanca v pracovnom pomere. Zamestnávateľ v dohode o pracovnej činnosti nedohodol zabezpečenie stravovania a nemal o tento okruh fyzických osôb rozšírený okruh osôb, ktorým by zabezpečoval stravovanie a prispieval na stravovanie. Ak by aj napriek tomuto poskytol dohodárovi stravné lístky a poskytol aj príspevok na stravné lístky za rovnakých podmienok ako zamestnancom v pracovnom pomere, nepeňažný príspevok na stravovanie nie je pre dohodára príjem oslobodený od dane, t. j. je predmetom dane/zdaniteľným príjmom zo závislej činnosti a pre zamestnávateľa nie je takto vynaložený výdavok daňovo uznaným výdavkom.

Príklad č. 24:

Dohodár činný na základe dohody o pracovnej činnosti na výkon administratívnych prác má so zamestnávateľom v dohode dohodnuté zabezpečovanie stravovania a poskytnutie príspevku na stravovanie. Stravovanie zabezpečuje vo vlastnom stravovacom zariadení, pričom zamestnanci majú na výber z dvoch hlavných jedál. Dohodár predložil zamestnávateľovi lekárske potvrdenie od špecializovaného lekára, že zo zdravotných dôvodov môže konzumovať iba osobitný druh stravy, musí dodržiavať špeciálnu diétu (napr. bezlepkovú diétu). Zamestnávateľ dohodárovi z uvedeného dôvodu poskytne finančný príspevok na stravovanie. Finančný príspevok je v tomto prípade u dohodára príjem oslobodený od dane, t. j. nie je predmetom dane/zdaniteľným príjmom a u zamestnávateľa je to daňovo uznaný výdavok.

2.5 Zrážky zo mzdy/odmeny za stravovanie

Právny stav do 30. júna 2014

Zákonník práce v § 223 ods. 2 presne vymedzuje, ktoré jeho ustanovenia sa vzťahujú aj na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Zo štvrtej časti Zákonníka práce (Mzda a priemerný zárobok – § 118 až § 135) sa na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru vzťahoval iba § 119 ods. 1 Zákonníka práce, podľa ktorého odmena za prácu musí byť najmenej na úrovni sumy minimálnej mzdy.

Z uvedeného vyplýva, že na dohodára sa nemohol uplatňovať § 131 ods. 3 Zákonníka práce.

Zrážky z odmeny sa odporúčali dohodnúť priamo v konkrétnej dohode.

Zamestnávateľ a dohodár si mohli v konkrétnej dohode dohodnúť aj ďalšie podmienky, ktoré nie sú v rozpore s právnymi predpismi a majú súvis s výkonom práce na základe dohody, a to napr. že:

  • sa mu bude zabezpečovať stravovanie a poskytovať príspevok na stravovanie podľa § 152 Zákonníka práce (mimo príspevku zo sociálneho fondu) za rovnakých podmienok ako zamestnancovi v pracovnom pomere a že
  • sa uplatní rovnaký spôsob úhrady časti príspevku zo strany dohodára za poskytnutú stravu napr. formou zrážky z dohodnutej odmeny v príslušnom podiele z hodnoty stravy (stravnej poukážky).

Právny stav od 1. júla 2014

Národná rada Slovenskej republiky 5. júna 2014 schválila zákon č. 183/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

Predmetný zákon článkom II mení a dopĺňa Zákonník práce a zmeny sa týkajú dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, a to vo vzťahu k maximálnej dobe, na ktorú môžu byť uzatvorené, k splatnosti odmeny a k zrážkam z odmeny.

Podľa nového znenia § 223 ods. 2 Zákonníka práce sa na splatnosť odmeny, výplatu odmeny a zrážky z odmeny primerane uplatnia ustanovenia § 129 až § 132 Zákonníka práce.

Príklad č. 25:

Môže sa dohodárovi vykonať podľa § 131 Zákonníka práce zrážka zo mzdy/odmeny, ak mu dobrovoľne poskytuje zamestnávateľ stravné lístky? Zrážka by sa vykonávala z vyplatenej odmeny, aby zamestnávateľ nemusel pracovať s hotovosťou.

Riešenie:

Právny stav do 30. júna 2014

Nie. § 131Zákonníka práce sa na dohodára nevzťahoval. Zamestnávateľ mohol uvedenú skutočnosť dohodnúť s dohodárom v konkrétnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.

Právny stav od 1. júla 2014

Áno. Podľa § 223 ods. 2 Zákonníka práce sa na zrážky z odmeny primerane uplatnia § 129 až § 132 Zákonníka práce, teda aj § 131 ods. 3 Zákonníka práce.

 

Poznámka redakcie:
§ 152 Zákonníka práce



Autor: Ing. Ľuboslava Minková

Súvisiace odborné články

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.