Dátum publikácie:29. 4. 2014
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Riadenie práce / Pracovno - právne vzťahy
Právny stav od:1. 1. 2014
Právny stav do:31. 12. 2015
Stručne:
Novelou č. 308/2013 Z. z. sa menil a dopĺňal zákon č. 82/2005 Z. z. s účinnosťou od 1. 11. 2013.
- V oblasti štátnozamestnaneckého pomeru a nelegálnej práce došlo od 1. 11. 2013 k podstatnej zmene. Nelegálna práca je aj práca v oblasti štátnej služby podľa zákona č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe, kde sa zakladá štátnozamestnanecký pomer, a to v tom prípade, ak fyzická osoba (napr. hlavný štátny radca) pracuje bez uzatvorenej služobnej zmluvy a nevie teda preukázať založenie štátnozamestnaneckého pomeru.
- Od 1. 11. 2013 o nelegálne zamestnávanie pôjde aj vtedy, ak si zamestnávateľ nesplnil povinnosť podľa § 231 ods. 1 zákona o sociálnom poistení.
- Ak kontrolný orgán zistí, že hoci zmluvné strany uzatvorili na výkon práce napr. zmluvu o dielo, avšak zo znakov § 1 ods. 2 Zákonníka práce vyplýva, že ide o závislú prácu, na ktorej vykonávanie sa mala uzatvoriť pracovná zmluva a táto pracovná zmluva nebola uzatvorená, ide o nelegálne zamestnávanie.
Novelou č. 495/2013 Z. z. sa menil zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní s účinnosťou od 1. 1. 2014.
- V princípe v prípade tejto novelizácie ide o zjednodušenie právnej úpravy v zákone o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, keďže tento neupravuje podmienky zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín, ale upravujú ich osobitné predpisy.
1. Nelegálna práca a štátnozamestnanecký pomer
Otázka č. 1: Môže dôjsť k nelegálnej práci, ak ide o štátneho zamestnanca?
V oblasti štátnozamestnaneckého pomeru a nelegálnej práce došlo od 1. 11. 2013 k podstatnej zmene.
Znenie § 2 ods. 1 písm. a) zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní“) účinné do 31. 10. 2013 ustanovovalo, že „Nelegálna práca je závislá práca, ktorú vykonáva fyzická osoba pre právnickú osobu alebo fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom a
a) nemá s právnickou osobou alebo s fyzickou osobou, ktorá je podnikateľom, založený pracovnoprávny vzťah podľa osobitného predpisu alebo“;
Od 1. 11. 2013 sa novelou č. 308/2013 Z. z. doplnilo, že „Nelegálna práca je závislá práca, ktorú vykonáva fyzická osoba pre právnickú osobu alebo fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom a
a) nemá s právnickou osobou alebo s fyzickou osobou, ktorá je podnikateľom, založený pracovnoprávny vzťah alebo štátnozamestnanecký pomer podľa osobitného predpisu alebo.“
V princípe cieľom doplnenia je ustanoviť, že nelegálna práca je aj práca v oblasti štátnej služby podľa zákona č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe, kde sa zakladá štátnozamestnanecký pomer.
V tejto súvislosti ide o situáciu, kedy fyzická osoba, ktorá je zamestnávaná inou osobou, ktorá zamestnáva podľa zákona č. 400/2009 Z. z. (pozri napr. § 2 a § 5 zákona), nemá založený štátnozamestnanecký pomer podľa § 25 predmetného zákona, kde sa ustanovuje spôsob založenia štátnozamestnaneckého pomeru. To znamená, že fyzická osoba v prípade, kde má byť uzatvorená služobná zmluva (napr. hlavný štátny radca), pracuje bez uzatvorenej služobnej zmluvy a nevie teda preukázať založenie štátnozamestnaneckého pomeru (pozn. § 25 je širší ako len zakladanie štátnozamestnaneckého pomeru služobnou zmluvou).
2. Nelegálne zamestnávanie a štátnozamestnanecký pomer
Otázka č. 2: Môže dôjsť k nelegálnemu zamestnávaniu, ak ide o štátneho zamestnanca?
V oblasti štátnozamestnaneckého pomeru a nelegálneho zamestnávania došlo od 1. 11. 2013 k podstatnej zmene.
Od 1. 11. 2013 sa novelou č. 308/2013 Z. z. v § 2 ods. 2 doplnilo, že „Nelegálne zamestnávanie je zamestnávanie právnickou osobou alebo fyzickou osobou, ktorá je podnikateľom, ak využíva závislú prácu
a) fyzickej osoby a nemá s ňou založený pracovnoprávny vzťah alebo štátnozamestnanecký pomer podľa osobitného predpisu,
b) fyzickej osoby, má s ňou založený pracovnoprávny vzťah alebo štátnozamestnanecký pomer podľa osobitného predpisu a nesplnila povinnosť podľa osobitného predpisu alebo
c) štátneho príslušníka tretej krajiny a nie sú splnené podmienky na jeho zamestnávanie podľa osobitného predpisu.“
V princípe cieľom doplnenia je ustanoviť, že nelegálne zamestnávanie je aj zamestnávanie v oblasti štátnej služby podľa zákona č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe, kde sa zakladá štátnozamestnanecký pomer (§ 25). V tejto súvislosti ide o nasledovné dva prípady:
- subjekt, ktorý zamestnáva podľa zákona č. 400/2009 Z. z., nezaložil štátnozamestnanecký pomer podľa § 25 predmetného zákona, kde sa stanovuje spôsob založenia štátnozamestnaneckého pomeru. V tomto prípade napr. nebola uzatvorená služobná zmluva, tam, kde sa tento vzťah zakladá služobnou zmluvou, a teda pri kontrole nie je preukázané založenie štátnozamestnaneckého pomeru „zamestnávateľom“;
- subjekt, ktorý zamestnáva podľa zákona č. 400/2009 Z. z., založil štátnozamestnanecký pomer podľa § 25 predmetného zákona, kde sa stanovuje spôsob založenia štátnozamestnaneckého pomeru, ale nesplnil si povinnosť prihlásenia zamestnanca na sociálne poistenie [v zmysle § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení]. Podľa § 231 ods. 1 písm. b) zákona o sociálnom poistení „zamestnávateľ je povinný prihlásiť do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia
- zamestnanca podľa § 4 ods. 1 na nemocenské poistenie, na dôchodkové poistenie a na poistenie v nezamestnanosti a zamestnanca podľa § 4 ods. 2.... najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca, odhlásiť zamestnanca najneskôr v deň nasledujúci po zániku týchto poistení okrem zániku povinného nemocenského poistenia a povinného poistenia v nezamestnanosti podľa § 20 ods. 3, zrušiť prihlásenie do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia, ak poistný vzťah podľa § 20 nevznikol, a oznámiť zmeny v údajoch uvedených v § 232 ods. 2 písm. a) až c)...“
V tomto prípade sa nesplnila prihlasovacia povinnosť na sociálne poistenie vo vzťahu k Sociálnej poisťovni pred začatím výkonu činnosti zamestnanca.
3. Nelegálne zamestnávanie a sociálne poistenie
Príklad č. 1:
Zamestnávateľ uzatvoril so zamestnancom pracovnú zmluvu s dňom nástupu do práce 1. 1. 2014. Zamestnanec začal vykonávať prácu od 1. 1. 2014. Zamestnávateľ zabudol zamestnanca prihlásiť na sociálne poistenie od 1. 1. 2014 a urobil to až dodatočne 9. 1. 2014.
K zamestnávateľovi prišla vo februári 2014 kontrola a skúmala aj otázku nelegálneho zamestnávania.
Ide o v tomto prípade aj o nelegálne zamestnávanie alebo len o porušenie povinnosti podľa zákona o sociálnom poistení?
Zásadný rozdiel v prípade § 2 ods. 2 písm. b) zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní je aj vo väzbe na posúdenie splnenia povinnosti podľa § 231 ods. 1 zákona o sociálnom poistení, t. j. prihlásenie zamestnanca na sociálne poistenie pred začatím vykonávania práce.
Do 31. 10. 2013 o nelegálne zamestnávanie išlo, ak zamestnávateľ mal so zamestnancom založený pracovný pomer, resp. pracovnoprávny vzťah a zamestnávateľ si do začiatku výkonu kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania nesplnil povinnosť podľa § 231 ods. 1 zákona o sociálnom poistení, t. j. napr. zmeškal síce povinnosť zamestnanca prihlásiť včas na sociálne poistenie (a teda porušil povinnosť podľa zákona o sociálnom poistení), ale z hľadiska posúdenia nelegálneho zamestnávania nešlo o nelegálne zamestnávanie vtedy, ak zamestnanca zamestnávateľ nahlásil aj neskôr, a to pred začiatkom výkonu kontroly.
Napr. pracovný pomer vznikol 1. 9. 2013, ale zlyhaním zamestnanca zodpovedného za prihlasovanie zamestnancov do Sociálnej poisťovne bol tento zamestnanec prihlásený až napr. 9. 9. 2013. Ak kontrola prišla neskôr a zistila aj neskoršiu prihlášku na sociálne poistenie, nemohlo ísť o nelegálne zamestnávanie. Ak by kontrola prišla do prihlásenia zamestnanca na sociálne poistenie, išlo by o nelegálne zamestnávanie.
Novela č. 308/2013 Z. z. účinná od 1. 11. 2013 zmenila pre problémy (a špekulácie v praxi) tento prístup a podľa § 2 ods. 2 písm. b) o nelegálne zamestnávanie pôjde aj vtedy, ak si zamestnávateľ nesplnil povinnosť podľa § 231 ods. 1 zákona o sociálnom poistení, t. j. napr. podľa § 231 ods. 1 písm. b) zákona o sociálnom poistení zamestnávateľ je povinný prihlásiť do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia 1. zamestnanca podľa § 4 ods. 1 na nemocenské poistenie, na dôchodkové poistenie a na poistenie v nezamestnanosti a zamestnanca podľa § 4 ods. 2.... najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca, odhlásiť zamestnanca najneskôr v deň nasledujúci po zániku týchto poistení okrem zániku povinného nemocenského poistenia a povinného poistenia v nezamestnanosti podľa § 20 ods. 3, zrušiť prihlásenie do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia, ak poistný vzťah podľa § 20 nevznikol, a oznámiť zmeny v údajoch uvedených v § 232 ods. 2 písm. a) až c).
Obdobne § 231 zákona o sociálnom poistení stanovuje zamestnávateľovi povinnosti vo vzťahu k prihlasovaniu zamestnanca vykonávajúceho prácu na jednu z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru na sociálne poistenie.
Uvedená zmena znamená, že ak pracovný pomer zamestnanca vznikol napr. 1. 11. 2013 a prihlásenie zamestnanca do Sociálnej poisťovne sa urobilo až napr. 8. 11. 2013, aj keď kontrola (kto je kontrolným orgánom, pozri § 5 zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní) príde napr. v mesiaci február 2014, uvedené musí posúdiť ako nelegálne zamestnávanie, pretože nie je už rozhodujúce, či nahlásenie zamestnanca do Sociálnej poisťovne bolo urobené pred začatím vykonávania kontroly.
4. Nelegálna práca štátnych príslušníkov tretích krajín
Zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní nerieši len nelegálnu prácu štátnych príslušníkov SR, prípadne členských štátov EÚ, zmluvných štátov Dohody o Európskom hospodárskom priestore (Island, Nórsko, Lichtenštajnsko) alebo Švajčiarskej konfederácie alebo osôb bez štátnej príslušnosti, ale aj štátnych príslušníkov tzv. tretích krajín (t. j. ostatné osoby), pričom ustanovuje niektoré osobitné pravidlá (pozri § 7a až § 7c zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní).
Podľa § 2 ods. 1 písm. b) zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní účinného od 1. 1. 2014 (novela č. 495/2013 Z. z.) „Nelegálna práca je závislá práca, ktorú vykonáva fyzická osoba pre právnickú osobu alebo fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom a ....
b) je štátnym príslušníkom krajiny, ktorá nie je členským štátom Európskej únie, iným zmluvným štátom Dohody o Európskom hospodárskom priestore alebo Švajčiarskou konfederáciou, alebo osobou bez štátnej príslušnosti (ďalej len „štátny príslušník tretej krajiny“) a nie sú splnené podmienky na jeho zamestnávanie podľa osobitného predpisu.§ 21 ods. 1 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti“
V princípe v prípade tejto novelizácie ide o zjednodušenie právnej úpravy v zákone o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, keďže tento neupravuje podmienky zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín, ale upravujú ich osobitné predpisy.
V tejto súvislosti je pre aplikáciu rozhodujúci zákon o službách zamestnanosti.
Podľa § 21 ods. 1 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti: „Zamestnávateľ môže zamestnávať len štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý
a) je držiteľom modrej karty Európskej únie§ 37 zákona č. 404/2011 Z. z. v znení zákona č. 495/2013 Z. z. (ďalej len „modrá karta“),
b) má udelený prechodný pobyt na účel zamestnania na základe potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta,§ 23 ods. 1 zákona č. 404/2011 Z. z. v znení zákona č. 495/2013 Z. z.
c) má udelené povolenie na zamestnanie a udelený prechodný pobyt na účel zamestnania,§ 23 ods. 2 zákona č. 404/2011 Z. z. v znení zákona č. 495/2013 Z. z. ak osobitný predpis neustanovuje inak,§ 23 ods. 5 zákona č. 404/2011 Z. z. v znení zákona č. 495/2013 Z. z.
d) má udelené povolenie na zamestnanie a udelený prechodný pobyt na účel zlúčenia rodiny,§ 27 zákona č. 404/2011 Z. z.
e) má udelené povolenie na zamestnanie a udelený prechodný pobyt štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý má priznané postavenie osoby s dlhodobým pobytom v členskom štáte Európskej únie, ak osobitný predpis neustanovuje inak§ 30 ods. 4 zákona č. 404/2011 Z. z. alebo
f) spĺňa podmienky podľa § 23a.“
V nadväznosti na § 21 ods. 1 písm. f) zákona o službách zamestnanosti ustanovuje § 23a zákona o službách zamestnanosti celý rad ďalších osobitných prípadov, podľa ktorých zamestnávateľ môže zamestnávať štátneho príslušníka tretej krajiny:
a) ktorý má udelený trvalý pobyt na území Slovenskej republiky,
b) ktorý má udelený prechodný pobyt štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý má priznané postavenie osoby s dlhodobým pobytom v členskom štáte Európskej únie§ 30 zákona č. 404/2011 Z. z. po uplynutí 12 mesiacov od začiatku pobytu na území Slovenskej republiky,
c) ktorý má udelený prechodný pobyt na účel zlúčenia rodiny
- po uplynutí 12 mesiacov nepretržitého pobytu na území Slovenskej republiky od udelenia prechodného pobytu na účel zlúčenia rodiny,
- ktorý je rodinným príslušníkom držiteľa modrej karty alebo
- ktorý je rodinným príslušníkom štátneho príslušníka tretej krajiny podľa písmena f) prvého bodu,
d) ktorý je rodinným príslušníkom občana členského štátu Európskej únie a ktorý má právo na pobyt na území Slovenskej republiky,
e) ktorý má udelený prechodný pobyt na účel štúdia§ 24 zákona č. 404/2011 Z. z. a výkon jeho práce nepresiahne u všetkých zamestnávateľov 10 hodín týždenne alebo 20 hodín týždenne, ak je študentom vysokej školy, alebo tomu zodpovedajúci počet dní alebo mesiacov za rok,
f) ktorý má udelený prechodný pobyt na účel výskumu a vývoja§ 26 zákona č. 404/2011 Z. z. a
- ktorý vykonáva výskum alebo vývoj na základe dohody o hosťovaní§ 26b zákona č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 233/2008 Z. z. alebo
- ktorého pedagogická činnosť v pracovnoprávnom vzťahu alebo obdobnom pracovnom vzťahu nepresiahne celkovo 50 dní v kalendárnom roku,
g) ktorý má udelený prechodný pobyt štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý má priznané postavenie Slováka žijúceho v zahraničí,§ 29 zákona č. 404/2011 Z. z. v znení zákona č. 495/2013 Z. z.
h) ktorý je žiadateľom o udelenie azylu a vstup na trh práce mu umožňuje osobitný predpis,§ 23 ods. 6 zákona č. 480/2002 Z. z.
i) ktorému bol udelený azyl,
j) ktorému bola poskytnutá doplnková ochrana,
k) ktorému sa poskytlo dočasné útočisko,§ 2 písm. j) zákona č. 480/2002 Z. z.
l) ak trvanie jeho pracovnoprávneho vzťahu alebo vyslania na výkon práce nepresiahne celkovo 30 dní v kalendárnom roku a ktorý je
- pedagogický zamestnanec, akademický zamestnanec, vysokoškolský učiteľ, vedecký, výskumný alebo vývojový pracovník, ktorý je účastníkom odborného vedeckého podujatia, alebo
- výkonný umelec, ktorý sa zúčastňuje na umeleckom podujatí,
m) ktorý zabezpečuje na základe obchodnej zmluvy dodávky tovaru alebo služieb a tento tovar dodáva alebo uskutočňuje montáž, záručné a opravárenské práce, práce týkajúce sa nastavenia systémov výrobných zariadení, programátorské práce alebo odborné školenia, ak trvanie jeho pracovnoprávneho vzťahu alebo vyslania na výkon práce nepresiahne celkovo 90 dní v kalendárnom roku,
n) ktorý je prijatý do pracovnoprávneho vzťahu na základe medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná a ktorá ustanovuje, že na prijatie štátneho príslušníka tretej krajiny do pracovnoprávneho vzťahu nie je potrebné povolenie na zamestnanie,napríklad na oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 171/2011 Z. z. o uzavretí Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Kanadou o mobilite mladých, oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 159/2012 Z. z. o uzavretí Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Novým Zélandom o programe pracovnej dovolenky
o) ktorý je rodinný príslušník člena diplomatickej misie, zamestnanca konzulárneho úradu alebo zamestnanca medzinárodnej vládnej organizácie so sídlom na území Slovenskej republiky, ak medzinárodná zmluva uzatvorená v mene vlády Slovenskej republiky zaručuje vzájomnosť,
p) ktorý je člen záchrannej jednotky a poskytuje pomoc na základe medzištátnej dohody o vzájomnej pomoci pri odstraňovaní následkov havárií a živelných pohrôm a v prípadoch humanitárnej pomoci,
r) ktorý je príslušník ozbrojených síl alebo civilnej zložky ozbrojených síl vysielajúceho štátu,oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 324/1997 Z. z. o uzavretí Zmluvy medzi štátmi, ktoré sú stranami Severoatlantickej zmluvy, a inými štátmi zúčastnenými v Partnerstve za mier vzťahujúcej sa na štatút ich ozbrojených síl
s) ktorý vykonáva odbornú prax alebo odborný výcvik podľa osobitných predpisovzákon č. 131/2002 Z. z., zákon č. 245/2008 Z. z., zákon č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave v školách alebo školských zariadeniach,
t) ktorý úspešne absolvoval štúdium na strednej škole alebo štúdium na vysokej škole na území Slovenskej republiky,
u) ktorý bude zamestnaný na určené obdobie na účel zvýšenia jeho kvalifikácie vo vykonávanom zamestnaní, najviac na jeden rok,
v) ktorý nedovŕšil 26 rokov veku a ktorý bude zamestnávaný príležitostnými a časovo obmedzenými prácami v rámci výmeny medzi školami alebo v rámci programov pre mládež alebo programov pre vzdelávanie, ktorých sa Slovenská republika zúčastňuje,
w) ktorého vyslal zamestnávateľ so sídlom v členskom štáte Európskej únie v rámci poskytovania služieb zabezpečovaných týmto zamestnávateľom,
x) ktorý je spoločník obchodnej spoločnosti, štatutárny orgán obchodnej spoločnosti alebo člen štatutárneho orgánu obchodnej spoločnosti, ktorý plní úlohy pre obchodnú spoločnosť, ktorej bola poskytnutá investičná pomoc,zákon č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci vykonávaním činností, a to počas obdobia, na ktoré bolo vydané rozhodnutie o schválení investičnej pomoci,
y) ktorý pre obchodnú spoločnosť, ktorej bola poskytnutá investičná pomoc, zabezpečuje na základe obchodnej zmluvy dodávky tovaru alebo služieb a tento tovar dodáva alebo uskutočňuje montáž, záručné a opravárenské práce, práce týkajúce sa nastavenia systémov výrobných zariadení, programátorské práce alebo odborné školenia, a to počas obdobia, na ktoré bolo vydané rozhodnutie o schválení investičnej pomoci,
z) ktorý je zamestnaný v medzinárodnej hromadnej doprave, ak je na výkon práce vyslaný svojím zahraničným zamestnávateľom,
aa) ktorý vykonáva činnosť pre právnickú osobu, ktorej bolo vydané osvedčenie o významnej investícií§ 3 zákona č. 175/1999 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a o doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 219/2013 Z. z. a ktorý
- riadi túto právnickú osobu alebo jej organizačnú zložku alebo
- má mimoriadne odborné vedomosti, zručnosti, schopnosti alebo poznatky nevyhnutné na prevádzku spoločnosti, výskumné techniky alebo manažment, ak vykonávanie tejto činnosti nepresiahne celkovo 90 dní v kalendárnom roku,
ab) ktorý je akreditovaný v oblasti oznamovacích prostriedkov,
ac) ktorému bol predĺžený tolerovaný pobyt z dôvodu, že je obeťou obchodovania s ľuďmi,§ § 58 ods. 2 písm. c) a § 59 ods. 1 zákona č. 404/2011 Z. z. v znení zákona č. 75/2013 Z. z.
ad) ktorému bol udelený tolerovaný pobyt z dôvodu rešpektovania jeho súkromného a rodinného života,§ 58 ods. 2 písm. b) zákona č. 404/2011 Z. z.
ae) ktorému bol udelený tolerovaný pobyt z dôvodu nelegálneho zamestnávania za osobitne vykorisťujúcich pracovných podmienok, ak je jeho prítomnosť nevyhnutná na účely trestného konania,§ 58 ods. 3 zákona č. 404/2011 Z. z.
af) ktorý vykonáva duchovenskú činnosť z poverenia registrovanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti,
ag) ktorému bolo udelené národné vízum§ 15 zákona č. 404/2011 Z. z. a na ktorého sa vzťahuje program pracovnej dovolenky, ktorý schválila vláda Slovenskej republiky.
Podľa § 23a zákona o službách zamestnanosti „U štátneho príslušníka tretej krajiny podľa odseku 1 sa nevyžaduje potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a povolenie na zamestnanie.“
O nelegálnu prácu zamestnanca v prípade štátneho príslušníka tretej krajiny ide vtedy, ak nie je naplnená ani jedna z vyššie uvedených situácií.
5. Nelegálne zamestnávanie štátnych príslušníkov tretích krajín
Zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní nerieši len nelegálne zamestnávanie štátnych príslušníkov SR, prípadne členských štátov EÚ, zmluvných štátov Dohody o Európskom hospodárskom priestore (Island, Nórsko, Lichtenštajnsko) alebo Švajčiarskej konfederácie alebo osôb bez štátnej príslušnosti, ale aj štátnych príslušníkov tzv. tretích krajín (t. j. ostatné osoby), pričom ustanovuje niektoré osobitné pravidlá (pozri § 7a až § 7c zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní).
Podľa § 2 ods. 2 písm. c) zákona č. 82/2005 Z. z. účinného do 31. 10. 2013: „Nelegálne zamestnávanie je zamestnávanie právnickou osobou alebo fyzickou osobou, ktorá je podnikateľom, ak využíva závislú prácu
c) štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý nemá povolenie na prechodný pobyt na účely zamestnania a povolenie na zamestnanie, ak to vyžaduje osobitný predpis a ak medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, neustanovuje inak.“
Podľa § 2 ods. 2 písm. c) zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní účinného na základe novely č. 495/2013 Z. z. od 1. 1. 2014 „Nelegálne zamestnávanie je zamestnávanie právnickou osobou alebo fyzickou osobou, ktorá je podnikateľom, ak využíva závislú prácu
c) štátneho príslušníka tretej krajiny a nie sú splnené podmienky na jeho zamestnávanie podľa osobitného predpisu.§ 21 ods. 1 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti“
Ide o identickú zmenu ako pri nelegálnej práci.
V princípe v prípade tejto novelizácie ide o zjednodušenie právnej úpravy v zákone o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, keďže tento neupravuje podmienky zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín, ale upravujú ich osobitné predpisy.
V tejto súvislosti je pre aplikáciu rozhodujúci zákon o službách zamestnanosti.
O nelegálne zamestnávanie zamestnávateľom pôjde, ak bude zamestnávať štátneho príslušníka tretej krajiny a nebude splnená ani jedna podmienka podľa § 21 ods. 1 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti.
6. Nelegálne zamestnávanie a otázka občianskoprávnych vzťahov, obchodnoprávnych vzťahov a závislej práce
Otázka č. 3: Čo je dôvodom vypustenia ods. 3 a 4 v § 2 zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní?
V § 2 zákona č. 82/2005 Z. z. sa od 1. 11. 2013 vypustil odsek 3 a 4, a to vo väzbe na to, že ak sa uvažuje o nelegálnom zamestnávaní (pri zdôraznení slova „zamestnávanie“), nemôže ísť o skutočný vzťah založený Obchodným zákonníkom a Občianskym zákonníkom, keďže tieto sa spravujú právnymi predpismi, kde ide o postavenie rovnosti zmluvných strán (na rozdiel od pracovného práva, kde sa upravuje postavenie tzv. slabšej zmluvnej strany – zamestnanca).
V prípade občianskoprávnych a obchodnoprávnych vzťahov teda nemôže ísť o zamestnávanie, a teda ani o nelegálne zamestnávanie (napr. ak mala byť podľa občianskoprávnych predpisov, obchodnoprávnych predpisov, podľa autorského zákona uzatvorená určitá zmluva, v niektorých prípadoch povinne písomne, ale táto nebola uzatvorená, môže to mať vplyv na platnosť právneho úkonu, nejde však o otázku zamestnávania a nelegálneho zamestnávania).
Problém zastreného zamestnávania zamestnancov cez uzatváranie občianskoprávnych a obchodnoprávnych zmlúv riešia ustanovenia § 1 ods. 2 a 3 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce – tzv. definícia pojmu závislá práca.
Podľa § 1 ods. 2 Zákonníka práce: „Závislá práca je práca vykonávaná vo vzťahu nadriadenosti zamestnávateľa a podriadenosti zamestnanca, osobne zamestnancom pre zamestnávateľa, podľa pokynov zamestnávateľa, v jeho mene, v pracovnom čase určenom zamestnávateľom, za mzdu alebo odmenu.“
Na základe týchto znakov sa identifikuje, či ide o závislú prácu.
Podľa prvej vety § 1 ods. 3 Zákonníka práce „Závislá práca môže byť vykonávaná výlučne v pracovnom pomere, v obdobnom pracovnom vzťahu alebo výnimočne za podmienok ustanovených v tomto zákone aj v inom pracovnoprávnom vzťahu.“ Podľa druhej vety § 1 ods. 3 Zákonníka práce „Závislá práca nemôže byť vykonávaná v zmluvnom občianskoprávnom vzťahu alebo v zmluvnom obchodnoprávnom vzťahu podľa osobitných predpisov.“
Z uvedeného vyplýva, že ak kontrolný orgán zistí, že hoci zmluvné strany uzatvorili na výkon práce napr. zmluvu o dielo, avšak zo znakov § 1 ods. 2 Zákonníka práce vyplýva, že ide o závislú prácu, na ktorej vykonávanie sa mala uzatvoriť pracovná zmluva a táto pracovná zmluva nebola uzatvorená, ide o nelegálne zamestnávanie.
Naopak, ak kontrolný orgán zistí, že znaky vykonávanej práce nezodpovedajú znakom závislej práce v zmysle § 1 ods. 2 Zákonníka práce, nemôže sa ani riešiť otázka nelegálneho zamestnávania (podľa iných predpisov sa môže riešiť napr. otázka prihlásenia na sociálne poistenie a pod., čo je však v tomto prípade otázka mimo kontroly nelegálneho zamestnávania).
Vo väzbe na prečíslovanie odsekov v § 2 sa prečíslovávajú aj odkazy na ods. 3 (bývalý odsek 5) v ďalšej časti textu zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní.
V § 2a ods. 1 zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní sa vymedzuje, čo nie je nelegálne zamestnávanie.
V § 2a ods. 2 zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní sa vymedzuje, čo nie je nelegálna práca.
Novelou sa doplnil odkaz 8a) (čo je odkaz na zákon č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov a zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), t. j. v poznámke pod čiarou sa spresnilo, o ktorý predpis ide, ak ide o dôchodkové poistenie.
8. Dodatočné platby
V § 7a zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní sa upravujú tzv. dodatočné platby. Novela účinná od 1. 11. 2013 upravila niektoré časti tohto ustanovenia vo väzbe na zmeny na prečíslovanie § 2 (nejde o vecnú zmenu) a spresnila terminológiu vo väzbe na zdravotné a sociálne poistenie.
Obdobne sa terminológia mení aj v § 7b a § 7c.
9. Zmena pokút v prípade nelegálneho zamestnávania
Príklad č. 2:
U zamestnávateľa bola vykonaná kontrola na nelegálne zamestnávanie a boli zistené dva prípady nelegálneho zamestnávania.
Aká sankcia mu hrozí vo väzbe na tieto zistenia od kontrolného orgánu?
Vo väzbe na zmeny v posudzovaní nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania bola vykonaná aj zmena v zákone č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce vo väzbe na ukladanie pokút za nelegálne zamestnávanie.
Podľa § 19 ods. 2 písm. a) bod 1 zákona o inšpekcii práce účinného do 31. 10. 2013 „Inšpektorát práce uloží pokutu
a) zamestnávateľovi alebo fyzickej osobe za
- porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania od 2 000 eur do 200 000 eur...“
Podľa § 19 ods. 2 písm. a) bod 1 zákona o inšpekcii práce účinného od 1. 11. 2013 na základe novely č. 308/2013 Z. z. „Inšpektorát práce uloží pokutu
a) zamestnávateľovi alebo fyzickej osobe za
- porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania od 2 000 eur do 200 000 eur a ak ide o nelegálne zamestnávanie dvoch a viac fyzických osôb súčasne, najmenej 5 000 eur...“
Z tohto hľadiska dochádza k zvýšeniu spodnej hranice pokuty v prípade zistenia nelegálneho zamestnávania súčasne najmenej dvoch a viac fyzických osôb.
Spodná hranica je 5 000 eur.
Autor: JUDr.et Mgr. Jozef Toman, PhD.
Súvisiace dôvodové správy
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR