Obsah
Dátum publikácie:3. 2. 2014
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Riadenie práce / Pracovno - právne vzťahy
Právny stav od:1. 1. 2013
Právny stav do:1. 1. 2015
Agentúra dočasného zamestnávania môže s užívateľským zamestnávateľom dohodnúť dočasné pridelenie zamestnanca v pracovnom pomere iba v prípade, ak sú u zamestnávateľa na to objektívne prevádzkové dôvody.
Zákonník práce tieto objektívne prevádzkové dôvody nešpecifikuje. V praxi môže ísť o potrebu vykonávania sezónnych alebo inak časovo vymedzených prác, keď zamestnávateľ potrebuje prechodne zvýšiť počet zamestnancov.
Dohoda medzi agentúrou dočasného zamestnávania a užívateľským zamestnávateľom musí byť uzatvorená písomne, inak je neplatná (vzor dohody je v prílohe č. 2). Podľa § 58a ods. 2 Zákonníka práce dohoda o dočasnom pridelení medzi agentúrou dočasného zamestnávania a užívateľským zamestnávateľom musí obsahovať:
- meno a priezvisko, dátum a miesto narodenia a miesto trvalého pobytu dočasne prideleného zamestnanca,
- druh práce, ktorú bude dočasne pridelený zamestnanec vykonávať, vrátane predpokladov na zdravotnú a psychickú spôsobilosť na prácu alebo iných predpokladov podľa osobitného zákona, ak sa na výkon práce tohto druhu vyžadujú,
- dobu, na ktorú sa dočasné pridelenie dohodlo,
- miesto výkonu práce,
- deň nástupu dočasne prideleného zamestnanca na výkon práce u užívateľského zamestnávateľa,
- pracovné podmienky vrátane mzdových podmienok a podmienky zamestnávania dočasne prideleného zamestnanca, ktoré musia byť najmenej rovnako priaznivé ako u porovnateľného zamestnanca užívateľského zamestnávateľa,
- podmienky, za ktorých môže zamestnanec alebo užívateľský zamestnávateľ skončiť dočasné pridelenie pred uplynutím doby dočasného pridelenia,
- číslo rozhodnutia a dátum vydania rozhodnutia, ktorým sa agentúre dočasného zamestnávania vydalo povolenie na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania.
V dohode o dočasnom pridelení môžu účastníci dohody dohodnúť aj vzájomné práva a povinnosti a tiež odmenu za dočasné pridelenie, ktorá zahŕňa náklady na zamestnanca, prípadne aj zisk.
Ak agentúra dočasného zamestnávania uhradí zamestnancovi škodu, ktorá mu vznikla pri plnení pracovných úloh alebo v priamej súvislosti s ním u užívateľského zamestnávateľa, agentúra má nárok na náhradu voči tomuto užívateľskému zamestnávateľovi, ak sa s ním v dohode o dočasnom pridelení nedohodne inak.
Užívateľský zamestnávateľ poskytuje agentúre dočasného zamestnávania informácie o pracovných podmienkach a podmienkach zamestnávania porovnateľného zamestnanca u užívateľského zamestnávateľa.
Z pohľadu zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty je potrebné dočasné pridelenie posudzovať ako službu, ktorú poskytuje agentúra dočasného zamestnávania pre užívateľského zamestnávateľa, zameranú na prenájom zamestnancov podľa dohodnutých podmienok.
Miesto dodania služby sa určí podľa všeobecného pravidla ustanoveného v § 15 ods. 1 zákona o DPH.
Daňová povinnosť podľa § 19 ods. 2 zákona vzniká dňom dodania služby, t. j. dňom, keď je služba dodaná, prípadne keď je jej poskytnutie ukončené. Ak sa dočasné pridelenie uskutočňuje opakovane, daňová povinnosť sa posudzuje podľa § 19 ods. 3 zákona o DPH, v zmysle ktorého je služba dodaná najneskôr posledným dňom obdobia, na ktoré sa platba za opakované dodanie vzťahuje.
Ak je platba prijatá pred dodaním služby, v zmysle § 19 ods. 4 zákona o DPH daňová povinnosť vzniká dňom prijatia platby.
Základom dane pri dodaní služby dočasného pridelenia zamestnancov je v zmysle § 22 ods. 1 zákona o DPH všetko, čo tvorí protihodnotu, ktorú dodávateľ prijal alebo má prijať od príjemcu plnenia za dodanie služby, t. j. dohodnutá suma na základe dohody medzi agentúrou dočasného zamestnávania a užívateľským zamestnávateľom.
Poznámka redakcie:
§ 58a ods. 2 Zákonníka práce
Autor: Ing. Eva Gášpárová
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR