2. Ďalšie povinnosti zamestnancov vyplývajúce z osobitných právnych predpisov

Príspevok podáva základné postuláty obsiahnuté v slovenskom pracovnom práve s ich interpretáciou a na príkladoch uvádza riešenie častých pracovnoprávnych problémov v tejto oblasti.

Obsah

Dátum publikácie:18. 11. 2013
Autor:doc. JUDr. Marta Thurzová, CSc.
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Riadenie práce / Pracovno - právne vzťahy; Riešenie pracovno - právnych sporov
Právny stav od:1. 1. 2013
Právny stav do:31. 12. 2014

Z hľadiska bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci majú praktický význam povinnosti zamestnancov, ktoré pre nich vyplývajú z osobitných zákonov. Ide najmä o zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v znení neskorších predpisov. V uvedenom zákone sa zamestnancom stanovujú najmä tieto povinnosti:

  • dodržiavať predpisy bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,
  • podrobiť sa preventívnym lekárskym prehliadkam vo vzťahu k práci,
  • nepožívať v práci alkohol, resp. nebyť v práci pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok,
  • podrobiť sa vyšetreniu na alkohol,
  • dodržiavať zákaz fajčenia,
  • absolvovať školenia o bezpečnosti a ochrane pri práci, zúčastňovať sa rekondičných pobytov,
  • oznamovať nedostatky, zúčastňovať sa na ich odstraňovaní podľa svojich možností a pod.

Zamestnanec nesmie byť na pracovisku a v pracovnom čase aj mimo pracoviska pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok.

V prípade podozrenia je zamestnanec povinný sa podrobiť vyšetreniu. Nielen preukázané porušenie tohto zákazu, ale aj preukázané odmietnutie vyšetrenia sa môže považovať za závažné porušenie pracovnej disciplíny. Pokiaľ ide o fajčenie, všetci zamestnanci sú povinní v priestoroch zamestnávateľa dodržiavať zákaz fajčenia.

Sankcie môžu byť podľa uváženia zamestnávateľa rôzne. Ak nejde o vážne dôsledky takéhoto porušenia pracovnej disciplíny, ako je ohrozenie života, zdravia alebo majetku, je výpoveď na prvý raz skôr výnimočná.

Najčastejšie zamestnanec dostane písomné upozornenie, ktoré pri opakovanom porušení zákazu už môže viesť k výpovedi.

Pre zamestnancov vykonávajúcich prácu vo verejnom záujme sú ich ďalšie povinnosti a obmedzenia upravené v osobitnom zákone č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov.

Ide najmä o tieto povinnosti a obmedzenia:

a) dodržiavať Ústavu Slovenskej republiky, ústavné zákony, zákony, ostatné všeobecne záväzné právne predpisy a vnútorné predpisy a uplatňovať ich podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia, rešpektovať a chrániť ľudskú dôstojnosť a ľudské práva,

b) konať a rozhodovať nestranne a zdržať sa pri výkone práce vo verejnom záujme všetkého, čo by mohlo ohroziť dôveru v nestrannosť a objektívnosť konania a rozhodovania,

c) zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri výkone práce vo verejnom záujme a ktoré v záujme zamestnávateľa nemožno oznamovať iným osobám, a to aj po skončení pracovného pomeru; to neplatí, ak ho tejto povinnosti zbavil štatutárny orgán alebo ním poverený vedúci zamestnanec, ak osobitný predpis neustanovuje inak,

d) zdržať sa konania, ktoré by mohlo viesť k rozporu záujmov,

e) nezneužívať informácie nadobudnuté v súvislosti s vykonávaním zamestnania vo vlastný prospech alebo v prospech blízkych osôb, alebo iných fyzických osôb, alebo právnických osôb; táto povinnosť platí aj po skončení pracovného pomeru,

f) zdržať sa konania, z ktorého vyplývajú neoprávnené prísľuby alebo záväzky zaväzujúce zamestnávateľa,

g) zabezpečiť hospodárne a účelné spravovanie a využívanie finančných zdrojov a zariadení, ktoré boli zamestnancovi zverené,

h) oznámiť nadriadenému vedúcemu zamestnancovi, prípadne orgánu činnému v trestnom konaní stratu alebo poškodenie majetku vo vlastníctve alebo v správe zamestnávateľa,

i) oznámiť zamestnávateľovi, že bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin alebo že bol pozbavený spôsobilosti na právne úkony, alebo že jeho spôsobilosť na právne úkony bola obmedzená.

Verejní zamestnanci nesmú vykonávať činnosť, ktorou by sa významnou mierou znižovala ich dôstojnosť vo vzťahu k vykonávanej funkcii alebo by sa ohrozovala ich nestrannosť.

Je zakázané z ich strany sprostredkúvať pre seba alebo inú fyzickú osobu, alebo právnickú osobu obchodný styk so štátom, s vyšším územným celkom, s obcou, so štátnym podnikom, štátnym účelovým fondom, s Fondom národného majetku Slovenskej republiky a s inou právnickou osobou zriadenou štátom, s rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, s inou právnickou osobou zriadenou obcou, s rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, s inou právnickou osobou zriadenou vyšším územným celkom alebo s inou právnickou osobou s majetkovou účasťou štátu, Fondu národného majetku Slovenskej republiky, obce alebo vyššieho územného celku.

V prípade vedúcich zamestnancov z tohto zákona vyplýva aj zákaz podnikateľských aktivít a výraznejšie je aj ich obmedzenie v ostatných zárobkových aktivitách.

 

Poznámka redakcie:
§ 81 až § 82 Zákonníka práce

 


Autor: doc. JUDr. Marta Thurzová, CSc.

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.