Obsah
Dátum publikácie:25. 10. 2013
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika
Právny stav od:1. 11. 2013
Právny stav do:31. 12. 2014
Kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vykonávajú:
Kontrolou týchto orgánov nie sú dotknuté kontrolné opatrenia iných orgánov podľa osobitných predpisov, napr. podľa zákona o sociálnom zabezpečení, o živnostenskom podnikaní a pod.
Právnická a fyzická osoba, ktorá je podnikateľom, je povinná kontrolnému orgánu vykonávajúcemu kontrolu nelegálneho zamestnávania:
- poskytovať informácie v rozsahu svojej pôsobnosti,
- poskytovať doklady, vyjadrenia a ďalšie písomnosti potrebné na zabezpečenie prípravy kontroly, výkonu kontroly a plnenia povinností uložených osobitnými predpismi.
Fyzická osoba je povinná kontrolnému orgánu vykonávajúcemu kontrolu nelegálnej práce:
- preukázať totožnosť,
- predložiť doklad, ktorý obsahuje identifikačné číslo sociálneho zabezpečenia fyzickej osoby,
- odôvodniť prítomnosť na pracovisku,
- predložiť doklad o pobyte alebo iné oprávnenie na pobyt, ak ide o fyzickú osobu, ktorá je štátnym príslušníkom tretej krajiny.
Inšpektorát práce vykonáva kontrolu v súlade so zákonom č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce. Inšpektor práce je podľa § 12 zákona oprávnený:
- vstupovať voľne a kedykoľvek do priestorov a na pracoviská podliehajúce inšpekcii práce a v nevyhnutnom rozsahu na súkromné pozemky a komunikácie,
- vykonávať kontrolu, skúšku, vyšetrovanie a iné úkony s cieľom zistiť, či sa dodržiavajú príslušné predpisy a záväzky z kolektívnych zmlúv,
- požadovať od zamestnávateľa a od zodpovedných osôb, v prítomnosti svedka alebo bez neho, informácie a vysvetlenia týkajúce sa uplatňovania príslušných predpisov a záväzkov z kolektívnych zmlúv,
- požadovať predloženie dokumentácie, záznamov alebo iných dokladov potrebných na výkon inšpekcie práce a požadovať ich kópie,
- odoberať na rozbor nevyhnutne potrebné množstvo vzoriek materiálov alebo látok, ktoré sa používanú alebo s ktorými sa manipuluje na pracovisku,
- používať technické prostriedky na zhotovenie fotodokumentácie, videodokumentácie a zvukových záznamov potrebných na výkon inšpekcie práce,
- požadovať preukázanie totožnosti od fyzickej osoby nachádzajúcej sa na pracovisku zamestnávateľa a vysvetlenie dôvodu jej prítomnosti.
Ak zamestnanec kontrolovaného subjektu marí výkon kontroly nelegálneho zamestnávania, inšpektorát práce mu môže v súlade s § 20 zákona uložiť poriadkovú pokutu vo výške od 100 eur až do 1 000 eur, a to aj opätovne. Ak výkon kontroly marí fyzická osoba nachádzajúca sa na pracovisku zamestnávateľa, inšpektorát práce jej môže uložiť poriadkovú pokutu vo výške od 65 eur až do 650 eur.
Inšpektorát práce podľa § 6 ods. 1 písm. r) zákona vedie centrálny verejne prístupný zoznam fyzických a právnických osôb, ktoré v predchádzajúcich piatich rokoch porušili zákaz nelegálneho zamestnávania, s uvedením ich obchodného mena, miesta podnikania fyzickej osoby a sídla právnickej osoby,
Inšpektorát práce podľa § 7 ods. 3 písm. m) zákona oznamuje zistené prípady nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vrátane zistených skutočností uvedených v protokole o výsledku inšpekcie práce Sociálnej poisťovni, Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny, príslušnému úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, príslušnému daňovému úradu a ak ide o cudzinca alebo osobu bez štátnej príslušnosti, aj útvaru Policajného zboru. Podľa § 7 ods. 6 zákona opakované porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania oznamuje inšpektorát práce príslušnému živnosten- skému úradu na účely zrušenia živnosten- ského oprávnenia.
Inšpektorát práce podľa § 7 ods. 3 písm. n) zákona vydáva na požiadanie na účely preukázania splnenia podmienok podľa osobitných predpisov potvrdenie o tom, že ku dňu požiadania nebolo zistené porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania, a to do siedmich pracovných dní od požiadania.
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a príslušné úrady práce, sociálnych vecí a rodiny vykonávajú kontrolnú činnosť v súlade s § 68 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti. Kontrolór je podľa § 68 ods. 4 zákona oprávnený:
- vstupovať voľne a kedykoľvek na pracoviská podliehajúce kontrole a v nevyhnutnom rozsahu vstupovať na súkromné pozemky a komunikácie,
- požadovať preukázanie totožnosti fyzickej osoby nachádzajúcej sa na pracovisku zamestnávateľa a vysvetlenie dôvodu jej prítomnosti.
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny podľa § 12 písm. p) zákona a príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny podľa § 13 ods. 1 písm. x) zákona zistené prípady nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania oznamujú inšpektorátu práce, Sociálnej poisťovni a ak ide o nelegálne zamestnávanie cudzinca, aj útvaru Policajného zboru.
Ak zamestnanec kontrolovaného subjektu marí výkon kontroly nelegálneho zamestnávania, Ústredie alebo úrad práce, sociálnych vecí a rodiny mu môže v súlade s § 68 ods. 6 zákona uložiť poriadkovú pokutu od 16,59 eura do 663,87 eura, a to aj opätovne.
4. Postihy za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania a dodatočné platby
Postihy za nelegálne zamestnávanie upravujú osobitné predpisy, ktorými sú predovšetkým:
Za marenie výkonu kontroly nelegálneho zamestnávania môže Ústredie alebo úrad práce, sociálnych vecí a rodiny uložiť zamestnancovi zamestnávateľa poriadkovú pokutu podľa § 68 ods. 5 zákona o službách zamestnanosti vo výške od 16,59 eura do 663,87 eura, a to aj opakovane. Inšpektorát práce môže uložiť poriadkovú pokutu za marenie výkonu kontroly fyzickej osobe podľa § 20 zákona o inšpekcii práce vo výške od 65 eur do 650 eur, a to aj opakovane.
Pri zistení nelegálneho zamestnávania je inšpektorát práce oprávnený uložiť pokutu:
- podľa § 19 ods. 1 písm. c) zákona vedúcim zamestnancom a štatutárnym orgánom, ktorí svojím zavinením porušili povinnosti vyplývajúce z právnych predpisov, ktoré upravujú zákaz nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, dali pokyn na takého porušenie alebo zatajili skutočnosti dôležité na výkon inšpekcie práce, a to až do štvornásobku ich priemerného mesačného zárobku,
- podľa § 19 ods. 2 písm. a) bodu 1 zákona zamestnávateľovi za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania, a to od 2 000 eur do 200 000 eur a ak ide o nelegálne zamestnávanie dvoch a viac fyzických osôb súčasne, najmenej 5 000 eur.
Inšpektorát práce môže pokutu uložiť do dvoch rokov odo dňa prerokovania protokolu o výsledku inšpekcie práce a najneskôr do troch rokov odo dňa, keď k porušeniu povinnosti došlo. Pri ukladaní pokuty zohľadňuje jej preventívne pôsobenie a pri určovaní výšky pokuty prihliada na:
- závažnosť zisteného porušenia povinností a závažnosť ich následkov,
- počet zamestnancov zamestnávateľa a riziká, ktoré sa vyskytujú v činnosti zamestnávateľa,
- počet nelegálne zamestnaných fyzických osôb,
- skutočnosť, či zistené porušenie povinností je dôsledkom neúčinného systému riadenia ochrany práce u zamestnávateľa alebo či ide o ojedinelý výskyt nedostatku,
- opakované zistenie toho istého nedostatku.
Pokutu za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania inšpektorát práce nemôže uložiť, ak kontrolovanému subjektu bola už právoplatne uložená pokuta iným orgánom oprávneným na kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania.
Pri zistení nelegálneho zamestnávania Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a príslušné úrady práce, sociálnych vecí a rodiny uložia podľa § 68a ods. 1 zákona o službách zamestnanosti pokutu:
- zamestnávateľovi za porušenie povinností vyplývajúcich zo zákona o službách zamestnanosti do výšky 33 193,91 eura,
- právnickej alebo fyzickej osobe, ktorá je podnikateľom, za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania vo výške od 2 000 eur do 200 000 eur a ak ide o nelegálne zamestnávanie dvoch a viac fyzických osôb súčasne, najmenej 5 000 eur.
Ústredie a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny môžu pokutu uložiť v lehote jedného roka odo dňa, keď sa dozvedeli o porušení povinností, najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď došlo k porušeniu. Pri ukladaní pokuty prihliadajú na závažnosť zistených nedostatkov a závažnosť ich následkov a počet nelegálne zamestnaných fyzických osôb.
Pokutu za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania Ústredie a úrady práce sociálnych vecí a rodiny nemôžu uložiť, ak kontrolovanému subjektu bola už uložená pokuta iným orgánom oprávneným na kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania.
Právnická alebo fyzická osoba, ktorá je podnikateľom, ktorej bola právoplatne uložená pokuta za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania, je povinná v súlade s § 7a zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní okrem pokuty zaplatiť aj:
- dohodnutú dlžnú mzdu fyzickej osobe, ktorú nelegálne zamestnávala, pričom ak:
- výšku dohodnutej mzdy nepreukáže, dohodnutou mzdou je mesačná minimálna mzda alebo mzda dohodnutá v kolektívnej zmluve pre porovnateľného zamestnanca,
- dĺžku nelegálneho zamestnávania nepreukáže, predpokladá sa, že pracovnoprávny vzťah trval tri mesiace,
- dodatočnú platbu v sume rovnajúcej sa preddavku na daň z príjmu, dani z príjmu, daňovému nedoplatku na daň z príjmu, poistnému na sociálne poistenie, príspevku na starobné dôchodkové sporenie, príspevku na doplnkové dôchodkové sporenie a poistnému na zdravotné poistenie, ktoré by bola povinná odviesť, ak by nelegálne zamestnanú fyzickú osobu riadne zamestnávala, vrátane prípadných sankcií a pokút, pričom tieto dodatočné platby sú príjmom štátneho rozpočtu,
- náklady súvisiace s doručením dlžnej sumy mzdy do krajiny, do ktorej sa nelegálne zamestnaná fyzická osoba vrátila alebo bola administratívne vyhostená.
O uložení dodatočnej platby rozhoduje:
Ak nárok z povinnosti zaplatiť pokutu a dodatočné platby nebolo možné uspokojiť na základe vykonateľného rozhodnutia v exekučnom konaní, povinnosť prechádza podľa § 7b zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní na:
- právnickú alebo fyzickú osobu, pre ktorú právnická alebo fyzická osoba, ktorej bola právoplatne uložená pokuta, na základe zmluvy dodáva prácu, tovar alebo poskytuje služby, t. j. na dodávateľa tovaru alebo služby, alebo
- právnickú alebo fyzickú osobu, ktorá sa na základe zmluvy o dodávke práce, tovaru alebo poskytnutí služby sprostredkovane podieľa na dodávke práce, tovaru alebo poskytnutí služby, t. j. na subdodávateľa,
ale len v prípade, ak sa preukáže, že štatutárny orgán alebo osoba poverená na uzatvorenie zmluvy vedela o porušení zákazu nelegálneho zamestnávania.
Postihy za nelegálne zamestnávanie upravujú okrem zákona o inšpekcii práce a zákona o službách zamestnanosti aj iné predpisy, napr.:
- § 8a ods. 4 písm. d) zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy, v zmysle ktorého dotáciu z výdavkov štátneho rozpočtu právnickým alebo fyzickým osobám je možné poskytnúť, ak neporušili v posledných troch rokoch zákaz nelegálneho zamestnávania, čo je potrebné preukázať potvrdením príslušného inšpektorátu práce nie starším ako tri mesiace,
- § 26 ods. 1 písm. g) zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní, v zmysle ktorého sa verejného obstarávania môže zúčastniť ten, komu v posledných troch rokoch nebolo preukázané závažné porušenie odborných povinností, ku ktorým patrí aj porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania,
- § 2 ods. 4 zákona č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci, v zmysle ktorého poskytovateľ neposkytne štátnu pomoc podnikateľovi, ktorý porušil zákaz nelegálneho zamestnávania, počas piatich rokov odo dňa prerokovania protokolu o výsledku kontroly, podnikateľ neporušenie zákazu nelegálneho zamestnávania preukazuje potvrdením inšpektorátu práce nie starším ako tri mesiace.
Poznámka redakcie:
§ 5 až § 7c zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní
Autor: Ing. Eva Gášpárová
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR