1. Poskytovanie cestovných náhrad fyzickým osobám činným na základe dohôd o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru

Zákon o cestovných náhradách upravuje poskytovanie cestovných náhrad aj fyzickým osobám, ktoré sú činné na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, t. j. dohodárom.

Obsah

Dátum publikácie:14. 8. 2014
Autor:Ing. Ľuboslava Minková
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Náhrady v pracovnom práve
Právny stav od:1. 7. 2014
Právny stav do:1. 1. 2016

Zákon o cestovných náhradách upravuje poskytovanie cestovných náhrad aj fyzickým osobám, ktoré sú činné na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, t. j. dohodárom [§ 1 ods. 2 písm. c)], ak:

  • poskytovanie cestovných náhrad je dohodnuté medzi dohodárom a zamestnávateľom v konkrétnej dohode (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti alebo dohoda o brigádnickej práci študentov) a
  • dohodár je vyslaný na pracovnú cestu; zákon o cestovných náhradách nerieši poskytovanie cestovných výdavkov do miesta vykonávania práce, t. j. do zamestnania.

UPOZORNENIE

Ak konkrétna písomná dohoda o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru neobsahuje osobitné ustanovenie, ktoré založí nárok na cestovné náhrady, dohodár nemá nárok na cestovné náhrady, a to ani v prípade, ak by mu výdavky takéhoto charakteru v súvislosti s výkonom práce vznikali.

V dohodách o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru sa môže poskytovanie cestovných náhrad dohodnúť napr. odkazom na:

  • zákon o cestovných náhradách, prípadne aj na kolektívnu zmluvu, v ktorej môže byť dohodnuté napr. poskytovanie vyšších náhrad alebo iných náhrad podľa § 9 zákona o cestovných náhradách, alebo vnútorný predpis zamestnávateľa, alebo možno okruh cestovných náhrad dohodnúť priamo v dohode.

UPOZORNENIE

Ak by bol nárok na cestovné náhrady dohodárom dohodnutý iba napr. v kolektívnej zmluve alebo všeobecne ustanovený vo vnútornom predpise zamestnávateľa, vždy je potrebné nárok na cestovné náhrady dohodnúť s touto osobou osobitným ustanovením v konkrétnej písomnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.

V dohodách o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru sa môže písomne dohodnúť aj poskytovanie nenárokových náhrad, ktoré sa môžu podľa zákona o cestovných náhradách poskytovať, napr. stravné podľa § 5 ods. 3, iné a vyššie náhrady podľa § 9, iné druhy komerčného poistenia podľa § 11 ods. 2, vreckové podľa § 14. Potrebné je však dodržať ustanovenie § 224 ods. 2 písm. c) Zákonníka práce, v zmysle ktorého dojednané nároky dohodára alebo iné plnenia v jeho prospech nemožno dohodnúť priaznivejšie, ako sú obdobné nároky a plnenia vyplývajúce z pracovného pomeru. Uvedená zásada/obmedzenie sa vzťahuje aj na oblasť cestovných náhrad (ak napr. zamestnávateľ neposkytuje zamestnancom v pracovnom pomere nenárokové náhrady, napr. vreckové, nemôže poskytovanie vreckového dohodnúť ani s dohodárom).

Na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru sa vzťahujú iba niektoré ustanovenia Zákonníka práce, z čoho vyplýva širšia zmluvná voľnosť pri ich uzatváraní. Zamestnávateľ by už pri uzatváraní dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru mal posúdiť v závislosti od druhu/charakteru vykonávanej práce, či si výkon tejto práce bude vyžadovať aj vykonávanie pracovných ciest a nadväzne na to dohodnúť/nedohodnúť poskytovanie cestovných náhrad.

Ak sa zamestnávateľ a dohodár dohodnú na poskytovaní cestovných náhrad, sú povinní plniť povinnosti podľa zákona o cestovných náhradách a podľa vnútorného predpisu.

Ak dohodár bude plniť úlohy aj na pracovnej ceste, odporúča sa dohodnúť náhrady v celom rozsahu podľa zákona o cestovných náhradách. Vo všeobecnosti platí, že dohodárovi patria cestovné náhrady v rozsahu dohodnutom v konkrétnej písomnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.

Žiadnu dohodu o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru nie je možné uzatvoriť iba na účel poskytovania cestovných náhrad. V každej dohode musí byť prvotne dohodnutá úloha/práca a dohodnutá odmena za vykonanú úlohu/prácu (§ 226 ods. 2§ 228a ods. 2 Zákonníka práce) a až v rámci osobitných dojednaní môže byť dohodnuté, že dohodár bude vykonávať pracovné cesty a poskytovanie cestovných náhrad. Cestovné náhrady musia byť dohodnuté oddelene od dohodnutej odmeny, t. j. nemôžu byť súčasťou odmeny (odmena patrí dohodárovi za výkon práce a cestovné náhrady slúžia dohodárovi na krytie výdavkov, ktoré mu vznikli v súvislosti s výkonom práce).

Príklad č. 1:

Je možné, aby dohodári boli zamestnávateľom vysielaní na pracovnú cestu? Je potrebné, aby možnosť takéhoto vyslania bola osobitne upravená v dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru? Riadi sa potom poskytovanie cestovných náhrad aj pri dohodároch ustanoveniami zákona o cestovných náhradách?

Riešenie:

Dohodári môžu byť vysielaní na pracovné cesty, ak to majú v rámci osobitných ustanovení v konkrétnej písomnej dohode dohodnuté (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti, dohoda o brigádnickej práci študentov). Treba upozorniť na to, že podľa § 223 ods. 2 Zákonníka práce sa na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru nevzťahuje § 57 Zákonníka práce.

Zákon o cestovných náhradách sa podľa § 1 ods. 1 písm. c) vzťahuje aj na fyzické osoby činné na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ak je to písomne v dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru dohodnuté; dohodárovi patria cestovné náhrady v dohodnutom rozsahu.

Pracovná cesta na účely zákona o cestovných náhradách je definovaná v ustanovení § 2 ods. 1 zákona o cestovných náhradách a táto definícia sa vzťahuje aj na dohodára (na účely zákona o cestovných náhradách sa táto osoba považuje za zamestnanca). Pracovná cesta je vymedzená z časového a vecného hľadiska, pričom každé hľadisko je podstatné.

Z časového hľadiska je pracovná cesta ohraničená dobou od nástupu dohodára na cestu do skončenia tejto pracovnej cesty, vrátane doby výkonu práce medzi nástupom a skončením. Pracovná cesta je vždy dlhší časový úsek, ako je čas samotného výkonu práce na pracovnej ceste. Do času trvania pracovnej cesty sa teda započítava čas od miesta nástupu na pracovnú cestu do miesta výkonu práce na pracovnej ceste, čas výkonu práce a čas do príchodu do miesta skončenia pracovnej cesty.

Z miestneho hľadiska sa pracovnou cestou rozumie skutočnosť, že dohodár vykonáva prácu na inom mieste, ako je jeho pravidelné pracovisko.

Zahraničná pracovná cesta je čas pracovnej cesty v zahraničí (§ 2 ods. 2), vrátane výkonu práce v zahraničí do skončenia pracovnej cesty; zahraničná pracovná cesta môže začať, ako aj skončiť v zahraničí, nie je viazaná na odchod z územia SR a ani na príchod na územie SR.

Na účely posúdenia nároku na cestovné náhrady u dohodára je tak ako u zamestnanca v pracovnom pomere podstatné miesto pravidelného pracoviska. Pravidelným pracoviskom dohodára na účely poskytovania cestovných náhrad podľa § 2 ods. 3 zákona o cestovných náhradách je v prvom rade vždy miesto písomne dohodnuté medzi dohodárom a zamestnávateľom. V prípade, ak také miesto nie je dohodnuté, za pravidelné pracovisko dohodára sa až potom považuje miesto výkonu práce dohodnuté v dohodách o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru. V dohodách o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru možno dohodnúť viac než jedno miesto výkonu práce, ale z hľadiska nároku na náhradu pri pracovných cestách je však nevyhnutné za pravidelné pracovisko považovať vždy len jedno miesto.

Aj na dohodára sa vzťahuje možnosť zaradiť ho do skupiny zamestnancov, ktorým častá zmena pracoviska vyplýva z osobitnej povahy povolania, s ktorou možno ako pravidelné pracovisko dohodnúť miesto pobytu – prechodný pobyt alebo trvalý pobyt (zákon o cestovných náhradách tento okruh zamestnancov nedefinuje, kompetencia definovať túto osobitnú kategóriu zamestnancov je prenesená na zamestnávateľa).

V aplikačnej praxi treba rozlišovať vo väzbe na pravidelné pracovisko a na možnosť uznať cestovné náhrady jednotlivé dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.

Dohoda o vykonaní práce

Pri dohodách o vykonaní práce ide o jednorazový výkon práce vymedzenej výsledkom a nie o opakujúcu sa činnosť. Zákon o cestovných náhradách umožňuje uznať náhradu výdavkov dohodárovi, ktorý vykonáva prácu na základe dohody o vykonaní práce mimo miesta pobytu, už aj z miesta nástupu do miesta výkonu práce a späť.

Na základe vyššie uvedeného zamestnávateľ môže s dohodárom, ktorý má výkon práce na základe dohody o vykonaní práce mimo miesta pobytu, dohodnúť poskytovanie cestovných náhrad i za cesty z miesta pobytu (prechodný pobyt alebo trvalý pobyt na území Slovenskej republiky) do miesta výkonu práce a späť, a to v rozsahu a podmienok ako pri pracovnej ceste. Treba upozorniť na to, že podľa definície pracovnej cesty sa takýto výkon práce dohodára nepovažuje za výkon práce na pracovnej ceste, ale § 2 ods. 3 zákona o cestovných náhradách umožňuje náhradu výdavkov za tieto cesty dohodnúť priamo v dohode o vykonaní práce.

V prípade využitia tejto možnosti zo strany účastníkov pracovnoprávneho vzťahu majú poskytované náhrady nárokový charakter. V tomto prípade sa nedohodne miesto pravidelného pracoviska na účely poskytovania cestovných náhrad a plne postačuje dohoda o poskytovaní cestovných náhrad podľa § 2 ods. 3 štvrtej vety zákona o cestovných náhradách. Podľa ustanovenia § 226 Zákonníka práce nie je miesto výkonu práce povinnou náležitosťou dohody o vykonaní práce. Miesto výkonu práce sa môže dohodnúť v rámci iných dojednaní, a to podľa potrieb zamestnávateľa; malo by to byť miesto, kde sa konkrétna práca musí vykonávať, resp. miesto, kde zamestnávateľ chce, aby sa práca vykonávala.

Príklad č. 2:

Zamestnávateľ dohodol s dohodárom, ktorý má bydlisko v Bratislave, dohodu o vykonaní práce. V súvislosti s požadovaným výkonom práce ho musel vyslať na pracovnú cestu do Košíc, ale v dohode nedohol poskytovanie cestovných náhrad.

Ako má zamestnávateľ postupovať?

Riešenie:

Zákon o cestovných náhradách dohodárovi nezakladá priamo nárok na cestovné náhrady tak ako zamestnancovi v pracovnom pomere. Zákon o cestovných náhradách nárok na cestovné náhrady dohodárovi podmieňuje dohodou o ich poskytovaní medzi dohodárom a zamestnávateľom v konkrétnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.

Ak ich bude zamestnávateľ poskytovať bez dohody v dohode o vykonaní práce, takto poskytované cestovné náhrady budú u dohodára predmetom dane/zdaniteľným príjmom a u zamestnávateľa sa nebudú považovať za daňové výdavky.

Dohoda o brigádnickej práci študentov a dohoda o pracovnej činnosti

Pri dohodách o brigádnickej práci študentov a pri dohode o pracovnej činnosti ide o príležitostnú/opakujúcu sa činnosť vymedzenú druhom práce. Možnosť dohodnúť sa na poskytovaní výdavkov už z miesta pobytu do miesta výkonu práce a naspäť, ak je výkon práce mimo miesta pobytu zamestnanca, sa nevzťahuje na dohody o brigádnickej práci študentov a dohody o pracovnej činnosti.

Pri poskytovaní cestovných náhrad je potrebné vychádzať vždy len z dohodnutého miesta pravidelného pracoviska, resp. z miesta výkonu činnosti v prípade, ak takéto miesto pravidelného pracoviska nie je na účely zákona o cestovných náhradách dohodnuté.

Príklad č. 3:

Dohodár má dohodnutú so zamestnávateľom dohodu o pracovnej činnosti na archiváciu dokumentov.

V dohode je ako miesto výkonu práce uvedená Bratislava. Má dohodár automaticky nárok na cestovné náhrady alebo sa má ich poskytovanie dohodnúť priamo v dohode o pracovnej činnosti?

Riešenie:

Zákon o cestovných náhradách dohodárovi nezakladá priamo nárok na cestovné náhrady tak ako zamestnancovi v pracovnom pomere. Zákon o cestovných náhradách nárok na cestovné náhrady podmieňuje dohodou o ich poskytovaní medzi dohodárom a zamestnávateľom v konkrétnej dohode. Ak by bolo v dohode o pracovnej činnosti osobitným ustanovením dohodnuté poskytovanie cestovných náhrad a nebolo by dohodnuté osobitne pravidelné pracovisko na účel ich poskytovania, tak potom by sa za pravidelné pracovisko považovalo dohodnuté miesto výkonu práce Bratislava.

Za výkon práce na pracovnej ceste by sa považoval výkon práce mimo územia Bratislavy a za tieto pracovné cesty by dohodárovi patrili cestovné náhrady. Ak by mal dohodár dohodnuté pravidelné pracovisko na účely zákona o cestovných náhradách napr. v sídle zamestnávateľa, potom by sa za výkon práce na pracovnej ceste považoval aj výkon práce v rámci Bratislavy s nárokom na cestovné náhrady.

Príklad č. 4:

Zamestnávateľ na inventarizáciu majetku uzatvára dohody o brigádnickej práci študentov s miestom výkonu práce v sídle zamestnávateľa a súčasne dohodol poskytovanie cestovných náhrad z dôvodu, že má rekreačné zariadenia na celom území Slovenskej republiky. Podľa zákona o cestovných náhradách sa náhrady poskytujú pri pracovných cestách zamestnanca, čo platí aj pre dohodárov.

Názor dohodárov však je, že ak zamestnávateľ dohodne osobitným ustanovením poskytovanie cestovných náhrad, potom im musí okrem náhrad za pracovnú cestu poskytnúť aj náhradu cestovných výdavkov za cestu z bydliska do zamestnania a späť.

Riešenie:

Názor dohodárov nie je správny. Nárok na cestovné náhrady im vznikne iba v súvislosti s vykonanými pracovnými cestami. Ak majú v dohode o brigádnickej práci študentov založený nárok na cestovné náhrady, pri posudzovaní na cestovné náhrady sa vychádza z dohodnutého miesta pravidelného pracoviska alebo z dohodnutého miesta vykonávania práce, resp. činnosti. Tak ako zamestnancovi sa podľa zákona o cestovných náhradách vo všeobecnosti nehradí cesta do zamestnania, nehradí sa ani dohodárovi.

Na dohodára, ak sa písomne v konkrétnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru dohodlo poskytovanie cestovných náhrad, sa vzťahujú všetky ustanovenia zákona o cestovných náhradách, ako aj podmienky upravené vo vnútornom predpise zamestnávateľa. Na základe uvedeného je zamestnávateľ povinný aj dohodára vyslať na pracovnú cestu a určiť mu podmienky pracovnej cesty.

Určenie podmienok pracovnej cesty sa realizuje podľa § 3 ods. 1 alebo 3 zákona o cestovných náhradách písomnou formou; aj s dohodárom sa zamestnávateľ môže dohodnúť na prerušení pracovnej cesty podľa § 3 ods. 2 predmetného zákona.

Zamestnávateľ sa môže aj s dohodárom dohodnúť podľa § 7 na použití cestného motorového vozidla na pracovnú cestu.

Tak isto je potrebné dodržiavať povinnosti podľa § 36 zákona o cestovných náhradách týkajúce sa poskytovania preddavku, dodržiavania lehoty na predloženie dokladov potrebných na vyúčtovanie náhrad zo strany dohodára, dodržania lehoty na vyúčtovanie náhrad zo strany zamestnávateľa, splatnosť cestovných náhrad a pod.

Príklad č. 5:

Môže zamestnávateľ aj s dohodárom dohodnúť predĺženie lehoty na predloženie písomných dokladov potrebných na vyúčtovanie náhrad, ako aj predĺženie lehoty pre zamestnávateľa na vyúčtovanie náhrad a na uspokojenie ich nárokov?

Riešenie:

Áno. Ustanovenia § 36 ods. 7 a 8 zákona o cestovných náhradách platia v celom rozsahu na všetky osoby, na ktoré sa zákon o cestovných náhradách vzťahuje podľa § 1 ods. 1 a 2, medzi ktoré patrí aj dohodár; všetky osoby uvedené v § 1 ods. 1 a 2 zákona o cestovných náhradách sa považujú za zamestnanca. Lehota môže byť predĺžená vo vnútornom predpise zamestnávateľa, v kolektívnej zmluve alebo v písomnej dohode s dohodárom, napr. priamo v dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.

Príklad č. 6:

Vzťahuje sa aj na dohodára splatnosť cestovných náhrad?

Riešenie:

Áno. Ustanovenie § 36a zákona o cestovných náhradách sa vzťahuje aj na dohodára. Dohodár ale v prípade nevyplatenia cestovných náhrad v lehote splatnosti nemôže využiť § 69 ods. 1 písm. b) Zákonníka práce, podľa ktorého môže zamestnanec okamžite skončiť pracovný pomer so zamestnávateľom, ak mu nevyplatí cestovné náhrady do 15 dní po lehote ich splatnosti; § 69 ods. 1 písm. b) Zákonníka práce sa na dohodára nevzťahuje.

Príklad č. 7:

Zamestnávateľ nevyplatil dohodárovi, ktorý má uzatvorenú dohodu o pracovnej činnosti, cestovné náhrady zo zahraničnej pracovnej cesty. Ako sa môže dohodár domáhať svojho nároku.

Riešenie:

Podľa § 223 ods. 5 Zákonníka práce spory vyplývajúce z dohôd sa prejednávajú rovnako ako spory z pracovného pomeru.

Príklad č. 8:

Môže zamestnávateľ aj dohodárovi poskytnúť čas na nevyhnutný odpočinok od skončenia pracovnej cesty do nástupu do práce v rozsahu 8 hodín a ak tento čas spadá do pracovného času, aj náhradu mzdy vo výške jeho priemerného zárobku?

Riešenie:

Áno. Na dohodára sa vzťahuje podľa § 223 ods. 2 Zákonníka práce aj § 92 Zákonníka práce, teda aj odsek 3, ktorý upravuje uvedenú skutočnosť.

1.1 Rozsah náhrad

S dohodárom je možné v konkrétnej písomnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru dohodnúť náhrady v rozsahu a výške, ako sa poskytujú zamestnancom v pracovnom pomere.

Tuzemská pracovná cesta

Zamestnancovi vyslanému na tuzemskú pracovnú cestu patria tieto nárokové náhrady:

Zamestnancovi pri vyslaní na tuzemskú pracovnú cestu zamestnávateľ môže poskytnúť tieto nenárokové náhrady:

  • stravné alebo bezplatné stravovanie (§ 5 ods. 3),
  • iné a vyššie náhrady (§ 9 – len zamestnávatelia, ktorí odmeňujú zamestnancov podľa Zákonníka práce).

Zahraničná pracovná cesta

Zamestnancovi vyslanému na zahraničnú pracovnú cestu patria nasledujúce nárokové náhrady:

Zamestnancovi pri vyslaní na zahraničnú pracovnú cestu zamestnávateľ môže poskytnúť tieto nenárokové náhrady:

Príklad č. 9:

Zamestnávateľ s dohodárom v dohode o pracovnej činnosti dohodol, že môže byť vysielaný na pracovné cesty na riešenie problematiky, ktorá súvisí s dohodnutou činnosťou a že mu budú v súlade so zákonom o cestovných náhradách poskytnuté všetky náhrady vzniknuté s konanou pracovnou cestou.

V prípade vyslania dohodára na pracovnú cestu je potom povinnosťou zamestnávateľa zabezpečiť ubytovanie a cestovné výdavky do miesta pracovnej cesty alebo si môže dohodár sám zabezpečiť ubytovanie, cestovné, resp. aj potrebné vedľajšie výdavky? Je potom možné pri vyúčtovaní cestovných náhrad vyplývajúcich z pracovnej cesty dohodárovi preplatiť ubytovanie, cestovné výdavky, resp. aj potrebné vedľajšie výdavky, ktoré si zabezpečil sám?

Riešenie:

Zamestnancovi, teda aj dohodárovi činnému na základe dohody o pracovnej činnosti, vyslanému na pracovnú cestu podľa § 4 ods. 1 zákona o cestovných náhradách, okrem iných náhrad, patrí:

  • náhrada preukázaných cestovných výdavkov [písm. a)],
  • náhrada preukázaných výdavkov na ubytovanie [písm. b)],
  • náhrada preukázaných potrebných vedľajších výdavkov [písm. d)].

Akým spôsobom sa poskytnú dohodárovi vyslanému na pracovnú cestu uvedené náhrady, je iba na rozhodnutí zamestnávateľa; postup závisí od konkrétneho zamestnávateľa, ako realizuje a organizačne zabezpečuje pracovné cesty zamestnancov (zamestnávateľ môže mať uvedenú problematiku rozpracovanú vo vnútornom predpise).

Zákon o cestovných náhradách nevylučuje ani jednu z možností, to znamená, že:

– dohodár si môže sám zabezpečiť cestovné výdavky podľa určeného spôsobu dopravy (§ 3 zákona o cestovných náhradách), potrebné vedľajšie výdavky a ubytovanie na pracovnej ceste; v tomto prípade mu pri vyúčtovaní pracovnej cesty patrí náhrada uvedených výdavkov v preukázanej výške, alebo

– cestovné výdavky, potrebné výdavky a ubytovanie môže zabezpečiť dohodárovi priamo zamestnávateľ; v tomto prípade dohodárovi žiadne výdavky tohto charakteru nevzniknú (má ich prvotne poskytnuté a hradené zamestnávateľom).

1.2 Cestovné náhrady a zákon o dani z príjmov

Predmet dane u dohodára

Predmetom dane z príjmov zo závislej činnosti u dohodára podľa § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov nie sú cestovné náhrady, ak sú poskytované v súvislosti so závislou činnosťou na základe písomnej dohody podľa § 1 ods. 1 písm. c) zákona o cestovných náhradách v konkrétnej dohode (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti, dohoda o brigádnickej práci študentov) a sú poskytované v nárokovej výške a v nárokovom rozsahu podľa zákona o cestovných náhradách okrem vreckového (vreckové je vždy predmetom dane, ak je poskytované v súvislosti so závislou činnosťou bez ohľadu na jeho charakter, t. j. bez ohľadu na to, či sa poskytuje ako nárokové plnenie alebo ako nenárokové plnenie).

Predmetom dane u dohodára sú cestovné náhrady:

Daňové výdavky zamestnávateľa

Všetky výdavky zamestnávateľa, teda aj výdavky na cestovné náhrady dohodára musia spĺňať základné podmienky daňových výdavkov (nákladov) definované v § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov.

Rozsah výdavkov, ktoré možno považovať za daňové výdavky zamestnávateľa, je vymedzený v § 19 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov.

V prípade pracovných ciest dohodára treba uviesť, že zákon o dani z príjmov uvádza v § 19 ods. 2 písm. d) vo všeobecnosti cestovné náhrady ako výdavok, ktorý možno uplatniť len v zákonom ustanovenom rozsahu a za zákonom ustanovených podmienok, vrátane vreckového maximálne vo výške podľa § 14 zákona o cestovných náhradách.

Za daňový výdavok sa považujú tie cestovné náhrady, ktoré sú poskytované v súlade so zákonom o cestovných náhradách, ak sú poskytnuté oprávneným osobám podľa § 1 ods. 1 a 2 zákona o cestovných náhradách.

Dohodár, ak má písomne dohodnuté poskytovanie cestovných náhrad v konkrétnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, sa považuje za takúto osobu.

Daňovým výdavkom zamestnávateľa podľa § 19 ods. 2 písm. d) zákona o dani z príjmov sú:

Daňovým výdavkom zamestnávateľa nie sú cestovné náhrady poskytované dohodárovi bez písomnej dohody o poskytovaní cestovných náhrad v konkrétnej dohode, a to bez ohľadu na to, či ide o nárokové plnenie alebo nenárokové plnenie podľa zákona o cestovných náhradách, nenárokové cestovné náhrady, vreckové vo výške nad 40 % z ustanovenej sumy stravného.

UPOZORNENIE

Podľa § 19 ods. 2 písm. c) bod 6 zákona o dani z príjmov daňové výdavky, ktoré možno uplatniť len v rozsahu a za podmienok ustanovených v tomto zákone, sú aj mzdové a ostatné pracovnoprávne nároky zamestnancov v rozsahu ustanovenom pracovnoprávnymi predpismi, okrem cestovných náhrad podľa osobitných predpisov, ktorým je napríklad aj zákon o cestovných náhradách.

Z uvedeného vyplýva, že ak by boli nenárokové cestovné náhrady dohodnuté napr. v kolektívnej zmluve, pre zamestnanca sa z pracovnoprávneho hľadiska stávajú nárokovým plnením, ale vo väzbe na zákon o dani z príjmov sú predmetom dane u zamestnanca a nie sú daňovým výdavkom zamestnávateľa.

1.3 Zákon o sociálnom poistení

Vo väzbe na poskytovanie nenárokových plnení dohodárom je potrebné vo všeobecnosti upozorniť aj na povinnosť v niektorých prípadoch vykonať z týchto plnení aj odvody na sociálne poistenie podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“).

V tejto súvislosti do pozornosti treba uviesť § 5 ods. 1 písm. a) a § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov a § 3 a § 4 ods. 1 a 2 zákona o sociálnom poistení.

1.4 Zákon o zdravotnom poistení

Vo väzbe na poskytovanie nenárokových plnení dohodárom je potrebné vo všeobecnosti upozorniť aj na povinnosť v niektorých prípadoch vykonať z týchto plnení aj odvody na zdravotné poistenie podľa zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení... (ďalej len „zákon o zdravotnom poistení“). V tejto súvislosti do pozornosti treba uviesť § 5 ods. 1 písm. a) a § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov a § 10b ods. 1 písm. a)ods. 2 a 3 zákona o zdravotnom poistení.

Príklad č. 10:

Zamestnávateľ na inventarizáciu majetku uzatvoril dohodu o brigádnickej práci študentov s miestom výkonu práce v sídle zamestnávateľa a súčasne dohodol poskytovanie cestovných náhrad z dôvodu, že má rekreačné zariadenia na celom území Slovenskej republiky. Podľa zákona o cestovných náhradách sa cestovné náhrady dohodli takýmto ustanovením: „Zamestnancovi budú poskytované cestovné náhrady podľa zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách.“ Na základe tejto písomnej dohody o založení nároku na cestovné náhrady pri každej pracovnej ceste vzniká dohodárovi nárok na cestovné náhrady a zamestnávateľovi povinnosť poskytovať cestovné náhrady. Poskytované cestovné náhrady v nárokovej výške a nárokovom rozsahu nie sú pre dohodára predmetom dane/zdaniteľným príjmom a pre zamestnávateľa sú uznanými daňovými výdavkami.

Príklad č. 11:

Zamestnávateľ na výkon administratívnych prác uzatvoril dohodu o pracovnej činnosti s miestom výkonu práce v sídle spoločnosti, v ktorej nedohodol poskytovanie cestovných náhrad. Dohodár sa zúčastnil s ostatnými zamestnancami zamestnávateľa školenia v súvislosti s výkonom dohodnutej práce mimo dohodnutého miesta výkonu práce, t. j. mimo sídla spoločnosti. Zamestnávateľ sa rozhodol aj dohodárovi cestovné náhrady (cestovné výdavky a stravné) uhradiť. Z dôvodu, že poskytovanie cestovných náhrad nebolo dohodnuté v dohode o pracovnej činnosti s dohodárom, poskytnuté cestovné výdavky a stravné je pre dohodára predmetom dane/zdaniteľným príjmom a u zamestnávateľa takto poskytnuté plnenia nie sú uznaným daňovým výdavkom. Vzhľadom na to, že uvedené plnenie je podľa § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov u dohodára predmetom dane/zdaniteľným príjmom, je súčasne vymeriavacím základom pre platenie sociálneho a zdravotného poistenia, ak sú splnené podmienky v zákone o sociálnom poistení (§ 3, § 4 ods. 1 a 2) a v zákone o zdravotnom poistení [§ 10b ods. 1 písm. a)ods. 2 a 3].

Príklad č. 12:

Zamestnávateľ podľa vnútorného predpisu poskytuje okrem zamestnancom aj dohodárom podľa § 9 zákona o cestovných náhradách vyššie stravné pre Českú republiku v sume 800 českých korún a vyššie vreckové vo výške 100 %. Pre dohodára je podľa § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov predmetom dane/zdaniteľným príjmom:

  • vreckové vo výške 100 % a
  • vyššie stravné v sume 200 českých korún.

Pre zamestnávateľa je podľa § 19 ods. 2 písm. e) zákona o dani z príjmov neuznaný daňový výdavok:

  • vreckové vo výške 60 % a
  • vyššie stravné v sume 200 českých korún.

Uvedené posudzovanie daňového výdavku zamestnávateľa by bolo aj v prípade, ak by tieto vyššie náhrady boli dohodnuté aj v kolektívnej zmluve [§ 19 ods. 2 písm. c) bod 6 zákona o dani z príjmov].

Vzhľadom na to, že uvedené plnenie je podľa § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov u dohodára predmetom dane/zdaniteľným príjmom, je súčasne vymeriavacím základom pre platenie sociálneho a zdravotného poistenia, ak sú splnené podmienky v zákone o sociálnom poistení (§ 3, § 4 ods. 1 a 2) a v zákone o zdravotnom poistení [§ 10b ods. 1 písm. a)ods. 2 a 3].

1.5 Zrážky zo mzdy/odmeny vo výške nevyúčtovaného preddavku na cestovné náhrady

Právny stav do 30. júna 2014

§ 223 ods. 2 Zákonníka práce presne vymedzuje, ktoré ustanovenia Zákonníka práce sa vzťahujú aj na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Zo štvrtej časti Zákonníka práce (Mzda a priemerný zárobok – § 118 až § 135) sa na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru vzťahoval iba § 119 ods. 1 Zákonníka práce, podľa ktorého odmena za prácu musí byť najmenej na úrovni sumy minimálnej mzdy. Z uvedeného vyplýva, že na dohodára sa nemohol uplatňovať § 131 ods. 2 písm. e) Zákonníka práce.

Zrážky z odmeny vo výške nevyúčtovaného preddavku sa odporúčali písomne dohodnúť priamo v konkrétnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.

Zamestnávateľ a dohodár si mohli v konkrétnej dohode dohodnúť aj ďalšie podmienky, ktoré nie sú v rozpore s právnymi predpismi a majú súvis s výkonom práce a s pracovnými cestami, teda napr. aj to, že zamestnávateľ bude môcť vykonať jednostrannú zrážku z odmeny, ak dohodár nepredloží písomné doklady potrebné na vyúčtovanie v lehote podľa § 36 ods. 7 zákona o cestovných náhradách.

Právny stav od 1. júla 2014

Národná rada Slovenskej republiky 5. júna 2014 schválila zákon č. 183/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Predmetný zákon článkom II mení a dopĺňa Zákonník práce, pričom zmeny sa týkajú dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, a to vo vzťahu k maximálnej dobe, na ktorú môžu byť uzatvorené, k splatnosti odmeny a k zrážkam z odmeny. Podľa nového znenia § 223 ods. 2 Zákonníka práce sa na splatnosť odmeny, výplatu odmeny a zrážky z odmeny primerane uplatnia ustanovenia § 129 až § 132 Zákonníka práce.

Príklad č. 13:

Dohodár činný na základe dohody o pracovnej činnosti bol vyslaný na 2-týždňovú pracovnú cestu za účelom inventarizácie majetku zamestnávateľa v jeho rekreačných zariadeniach, pričom mu bol poskytnutý podľa § 36 ods. 1 zákona o cestovných náhradách preddavok na náhrady v primeranej výške podľa podmienok pracovnej cesty. Dohodár nepredložil písomné doklady potrebné na vyúčtovanie a nevrátil nevyúčtovaný preddavok v lehote podľa § 36 ods. 7 zákona o cestovných náhradách. Môže zamestnávateľ využiť § 131 ods. 2 písm. e) Zákonníka práce a vykonať jednostrannú zrážku z odmeny vo výške nevyúčtovaného preddavku?

Riešenie:

Právny stav do 30. júna 2014

Nie. § 131 ods. 2 písm. e) Zákonníka práce sa na dohodára nevzťahoval. Zamestnávateľ mohol uvedenú skutočnosť dohodnúť s dohodárom v konkrétnej dohode o pracovnej činnosti.

Právny stav od 1. júla 2014

Áno. Podľa § 223 ods. 2 Zákonníka práce sa na zrážky z odmeny primerane uplatnia § 129 až § 132 Zákonníka práce, teda aj § 131 ods. 2 písm. e), ktorý umožňuje vykonať jednostrannú zrážku zo mzdy/odmeny vo výške nevyúčtovaného preddavku.

 
Poznámka redakcie:
§ 1 ods. 2 písm. c) zákona o cestovných náhradách 


Autor: Ing. Ľuboslava Minková

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.