Obsah
Dátum publikácie:23. 5. 2014
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Personalistika; Starostlivosť o zamestnancov
Právny stav od:1. 5. 2014
Právny stav do:31. 12. 2016
Okrem príspevku na úhradu výdavkov oprávnených zamestnancov na dopravu do zamestnania a späť z ďalšieho prídelu, ak je zamestnávateľ povinný ho tvoriť a vyplácať zamestnancom príspevky tohto druhu, zamestnávateľ z vytvoreného sociálneho fondu poskytuje zamestnancom príspevky peňažného, nepeňažného alebo vecného charakteru na oblasti vymedzené v § 7 ods. 1 zákona.
Vymedzenie okruhov možného použitia sociálneho fondu
V predmetnom ustanovení zákona je vymedzených osem konkrétnych oblastí jeho použitia. Táto skutočnosť neznamená, že by zamestnávateľ bol povinný použitie prostriedkov sociálneho fondu „rozdrobiť“ na všetky vymedzené oblasti, ale ani opačne, že by mal celý objem prostriedkov sociálneho fondu použiť len na jediný účel, aj keď by takýto spôsob jeho použitia taktiež nebol v rozpore s ustanoveniami zákona. V rámci týchto okruhov si zamestnávateľ sám alebo v spolupráci so zástupcami zamestnancov vyberie plnenia, na ktoré bude poskytovať príspevok, určí (dohodne) výšku prostriedkov na tieto plnenia a postup pri používaní prostriedkov sociálneho fondu, prípadne aj podmienky, ktoré musia byť splnené pre poskytnutie príspevku zamestnancovi a spôsob preukazovania výdavkov, ak sa preplácajú zo sociálneho fondu. Okruh použitia sociálneho fondu by mal ladiť so zámermi zamestnávateľa v oblasti rozvoja svojej podnikovej sociálnej politiky, takže prostriedky by sa mali využívať na podporu širšej škály aktivít v tejto oblasti.
Zákon zamestnávateľovi neukladá povinnosť v každom prípade požadovať od zamestnancov doklady o účele použitia prostriedkov sociálneho fondu. Vyžadovať od zamestnanca preukazovanie výdavkov zamestnancom na účely ich preplatenia zo sociálneho fondu je potrebné v tých prípadoch, kedy takáto požiadavka vyplýva z kolektívnej zmluvy alebo z osobitosti podmienok pre vznik nároku na príspevok zo sociálneho fondu daných charakterom plnenia.
Príklad č. 5:
V kolektívnej zmluve je dohodnuté poskytnutie príspevku zo sociálneho fondu pri narodení dieťaťa alebo príspevku zamestnancovi za bezplatné darovanie krvi; je zrejmé, že musí najprv nastať situácia, kedy sú podmienky splnené, aby príspevok zo sociálneho fondu mohol byť poskytnutý a vznik tejto situácie zamestnanec musí dokladovať (doklad o narodení dieťaťa, o darovaní krvi a pod.).
Zásady tvorby a použitia sociálneho fondu sa dohodnú v kolektívnej zmluve. Ak u zamestnávateľa nepôsobí odborová organizácia, takže nemá možnosť dohodnúť tieto zásady v kolektívnej zmluve, upraví ich vo vnútornom predpise. Ak je u zamestnávateľa vytvorená zamestnanecká rada, zamestnávateľ prerokuje zásady s týmito zástupcami zamestnancov.
POZNÁMKA
V zmysle § 7 ods. 8 zákona sa príspevok zo sociálneho fondu nesmie poskytovať na účely odmeňovania za prácu. Prostriedky sociálneho fondu však nie je možné použiť ani ako náhradné plnenie na iné účely než na sociálnu oblasť, napr. na rekvalifikáciu zamestnanca, ktorý prechádza na nové pracovisko alebo na nový druh, alebo nový spôsob práce z dôvodu organizačných zmien alebo racionalizačných opatrení, keďže povinnosti v tomto smere zamestnávateľovi vyplývajú z ustanovení § 154 Zákonníka práce. Použitie prostriedkov na iné účely môže byť považované za neoprávnené zvýšenie objemu výdavkov, ktoré podľa § 19 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov môžu byť zahrnuté do výdavkov (nákladov) zamestnávateľa; v rozpočtovej alebo príspevkovej organizácii by takéto riešenie mohlo byť považované za použitie v rozpore s rozpočtovými pravidlami.
Musí zamestnanec o príspevok požiadať?
Zákon neustanovuje pre zamestnanca povinnosť požiadať zamestnávateľa o vyplatenie príspevku zo sociálneho fondu. Nie je však vylúčené, že v rámci prijatých zásad sa výplata niektorého z príspevkov podmieni aj žiadosťou zamestnanca, napr. v prípade, ak by bolo dohodnuté poskytnutie sociálnej výpomoci zamestnancovi, ktorý sa nečakane ocitol v zložitej finančnej situácii. V takom prípade možno podmienku žiadosti zamestnanca s uvedením dôvodov pre poskytnutie príspevku považovať za logickú.
V prípade, že podľa dohodnutých zásad použitia prostriedkov sociálneho fondu zamestnancovi vznikol právny nárok na príspevok z vecne vymedzených dôvodov bez podmienky predloženia žiadosti (napr. príspevok zo sociálneho fondu pri dosiahnutí životného výročia), tento nárok mal byť uspokojený v súlade s dohodnutými zásadami; podmienka uplatnenia žiadosti zamestnanca o poskytnutie príspevku zo sociálneho fondu na tento účel by v takom prípade bola irelevantná.
Oblasti možného použitia sociálneho fondu
Zákon vymedzuje nasledovné oblasti použitia prostriedkov sociálneho fondu:
Príspevok na stravovanie
Podľa § 152 Zákonníka práce, ale aj podľa iných právnych predpisov (napr. § 70 zákona č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe) je zamestnávateľ povinný prispievať na stravovanie zamestnancov formou príspevku na každé jedlo:
- povinne z nákladov (výdavkov) zamestnávateľa, pričom Zákonník práce a ďalšie právne predpisy určujú minimálnu a maximálnu výšku príspevku na jedno hlavné jedlo, a
- fakultatívne aj zo sociálneho fondu; v prípade tohto príspevku nie je zákonom ustanovená ani minimálna, ani maximálna výška ďalšieho príspevku na jedno jedlo, čím sa umožňuje zvýšiť nákladovú zainteresovanosť zamestnávateľa na hodnote stravy zamestnanca.
Konkrétna suma, ktorou zamestnávateľ prispieva na stravovanie zamestnancov zo sociálneho fondu, závisí od maximálneho objemu vytvoreného sociálneho fondu, vybraných okruhov jeho použitia a sumy vyčlenenej na príspevok na stravovanie zo sociálneho fondu.
POZNÁMKA
Z výberového štatistického zisťovania o pracovných podmienkach vykonávaného spoločnosťou Trexima, spol. s r. o., Bratislava, v rámci ktorého sa sledujú aj oblasti použitia prostriedkov sociálneho fondu a podiel z celkového objemu prostriedkov sociálneho fondu, vyplýva, že príspevky na stravovanie majú dominantný podiel na celkovom použití sociálneho fondu. Zaujímavejší je fakt, že tento podiel sa zvýšil z 31,3 % v roku 2007 na 44,7 % v roku 2013 na úkor ďalších oblastí použitia (napr. na regeneráciu pracovnej sily, na rekreácie a pod.). Pravdepodobne tento vývoj zodpovedá skutočnosti, že nepeňažné príspevky na stravovanie zamestnancov vrátane príspevkov zo sociálneho fondu sú od dane oslobodené (bližšie pozri zdaňovanie príspevkov zo sociálneho fondu).
Príspevok na dopravu
Poskytovanie príspevku na dopravu z povinného prídelu a z ďalšieho prídelu dohodnutého v kolektívnej zmluve podľa § 3 ods. 1 písm. b) bod 1 zákona nie je podmienené plnením kritérií uvedených v § 7 ods. 5 zákona. Stanovenie podmienok pre poskytnutie príspevku zamestnancom na dopravu (ale aj všetkých ďalších poskytovaných príspevkov) je súčasťou pravidiel pre tvorbu sociálneho fondu, určenie výšky tvoreného fondu, oblasti jeho použitia a podmienok poskytovania príspevkov z fondu zamestnancom vrátane prípadného spôsobu preukazovania výdavkov zamestnancom, ktoré v zmysle § 7 ods. 4 zamestnávateľ dohodne s odborovým orgánom v kolektívnej zmluve alebo ich upraví vo vnútornom predpise, ak u zamestnávateľa nepôsobí odborová organizácia.
POZNÁMKA
V prípade zamestnávateľa, ktorého výdavky sú hradené zo štátneho rozpočtu alebo z rozpočtu zriaďovateľa (napr. obce), je potrebné zohľadňovať opodstatnenosť použitia prostriedkov fondu. Aby nedošlo k spochybneniu použitia prostriedkov fondu, je vhodné, aby jednou z podmienok poskytnutia príspevku na dopravu bola aj požiadavku preukázať výdavky skutočne vynaložené na dopravu, resp. ďalšie výdavky, ktoré zamestnávateľ bude zamestnancom z prostriedkov sociálneho fondu uhrádzať.
Účasť na kultúrnych a športových podujatiach
Účasť zamestnanca na kultúrnom alebo športovom podujatí nesporne napomáha odreagovaniu sa od pracovných starostí a stresov. Podporu v tomto smere môže zamestnávateľ realizovať napr. prostredníctvom zakúpenia permanentiek na kultúrne a športové podujatia, na plaváreň, do telocviční, športových (napr. fitnes) centier a pod. alebo formou úhrady výdavkov zamestnanca za účasť na kultúrnom alebo športovom podujatí. Zákon neurčuje, že by malo ísť len o aktívnu účasť zamestnanca na športovom či kultúrnom predstavení, preto pod túto oblasť použitia prostriedkov sociálneho fondu spadá aj účasť zamestnanca ako diváka a preplatenie výdavkov za vstupenky na takéto podujatie.
Príspevok na rekreácie
Rekreácia počas dovolenky slúži na oddych a regeneráciu síl. Príspevky je možné poskytovať napr. na základe individuálne predložených dokladov o účasti na rekreácii, ale je možné zabezpečiť aj podnikovú rekreáciu a výdavky, resp. ich časť spojenú napr. s dopravou do rekreačného zariadenia alebo aj s ubytovaním zamestnancov v rekreačnom zariadení na účely zdanenia rozpísať na účastníkov rekreácie.
Príspevok na služby, ktoré zamestnanec využíva na regeneráciu pracovnej sily
Konkrétne druhy služieb, ktoré taktiež zamestnanec využíva na regeneráciu pracovnej sily, na ktoré sa mu bude prispievať zo sociálneho fondu, by mali byť predmetom dohody v kolektívnej zmluve alebo v internom predpise vydanom zamestnávateľom napr. po dohode so zamestnaneckou radou. Môže ísť o služby masérskych salónov, kadernícke služby, služby kúpeľných a liečebných zariadení, ktoré si inak hradí zamestnanec ako samoplatiteľ, rehabilitačné pobyty a pod.
POZNÁMKA
Za rekreáciu alebo rehabilitáciu v zmysle možnej úhrady nákladov zo sociálneho fondu nie je možné považovať napr. účasť zamestnancov na rekondičných pobytoch, ktoré je zamestnávateľ povinný zabezpečovať podľa § 11 zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci.
Zdravotná starostlivosť
V rámci sociálnej politiky zamestnávateľa je možné dohodnúť príspevky zamestnancom na úhradu niektorých úkonov preventívnej zdravotnej starostlivosti, prípadne dohodnúť so zdravotníckym zariadením vykonanie účelových zdravotných prehliadok zamestnancov na základe dohody so zmluvným zdravotníckym zariadením na vykonanie zdravotníckych úkonov, ktoré neuhrádza zdravotná poisťovňa.
Môže ísť napríklad o preventívne vyšetrenie zamestnancov určitého veku alebo určitého zamestnania (napr. sedavého) na srdcovo-cievne alebo iné ochorenia ohrozujúce túto skupinu zamestnancov, onkologické prehliadky, mamografické a sonografické vyšetrenia napr. u žien, vyšetrenie zraku zamestnancov pracujúcich s počítačmi a pod. Tiež je možné príspevok zo sociálneho fondu poskytnúť na úhradu ceny alebo jej časti niektorých liekov alebo iných zdraviu prospešných farmaceutických výrobkov, ktorú zaplatí zamestnanec, na základe predložených dokladov, prípadne za cenu vakcíny na očkovanie proti chrípke a pod.
POZNÁMKA
Zo sociálneho fondu nie je možné uhrádzať prípadné náklady na preventívne lekárske prehliadky určitých skupín zamestnancov, ktoré je zamestnávateľ povinný vykonávať podľa osobitných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, keďže táto povinnosť mu vyplýva z týchto predpisov.
Sociálna výpomoc a peňažné pôžičky
Najčastejšie ide o peňažnú výpomoc v podobe nenávratných alebo návratných príspevkov, prípadne vecnú výpomoc v prípade, že sa zamestnanec dostane nečakane do ťažšej finančnej situácie (napr. z dôvodu úmrtia hlavného živiteľa rodiny, pri pracovnom úraze alebo inom poškodení zdravia, pri živelnej pohrome alebo inej mimoriadnej udalosti).
Keďže výška a rozsah použitia prostriedkov sociálneho fondu na tento druh príspevku sa nedá vopred predvídať, je vhodné neviazať ich použitie na jeden rok, ale vopred dohodnúť presúvanie nevyčerpanej časti do ďalších rokov. V prípade peňažných pôžičiek by malo ísť o návratné pôžičky napr. na preklenutie dočasného nedostatku peňažných prostriedkov alebo nečakaných výdavkov zamestnanca.
Doplnkové dôchodkové sporenie
Platenie príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie v súčasnosti ustanovuje zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení, ktorý v § 13 ods. 3 ustanovuje, kedy a komu je zamestnávateľ povinný platiť príspevky vo výške, v lehote splatnosti a spôsobom dohodnutými v zamestnávateľskej zmluve. Zamestnanec ako účastník počas obdobia vykonávania týchto prác nemusí, ale môže si taktiež platiť príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie.
Nad rámec uvedených príspevkov je možné dohodnúť alebo rozhodnúť o poskytovaní príspevku na doplnkové dôchodkové sporenie aj zo sociálneho fondu. Výška príspevku a podmienky jeho poskytovania sa dohodnú alebo ustanovia v rámci zásad použitia sociálneho fondu.
Ďalšia realizácia podnikovej sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o zamestnancov
Sociálna politika zamestnávateľa by mala vychádzať z potrieb zamestnancov firmy a zohľadňovať možností zamestnávateľa. Výber konkrétnych aktivít, na ktoré budú použité prostriedky fondu v rámci ďalšej realizácie podnikovej sociálnej politiky, závisí od dohody zmluvných partnerov alebo rozhodnutia zamestnávateľa. Podmienkami uplatnenia príspevku zo sociálneho fondu na inú oblasť starostlivosti o zamestnancov sú, že:
- ide o sociálnu oblasť, ktorej podpora je v súlade s realizáciou sociálnej politiky zamestnávateľa a že
- príspevok z fondu sa poskytuje adresne zamestnancom zamestnávateľa, prípadne rodinnému príslušníkovi alebo bývalému zamestnancovi.
POZNÁMKA
Požiadavka adresnosti použitia prostriedkov sociálneho fondu na zamestnanca alebo inú osobu nevyplýva z ustanovení zákona, ale z ustanovenia § 5 ods. 7 zákona o dani z príjmov, v zmysle ktorého plnenie poskytnuté zo sociálneho fondu v peňažnej forme, ako aj hodnota nepeňažného plnenia (s výnimkou taxatívne vymenovaných plnení od dane oslobodených) sa podľa tohto zákona považuje za príjem zo závislej činnosti, ktorý podlieha dani z príjmov (a následne odvodom do poistných fondov).
V rámci ďalšej realizácie podnikovej sociálnej politiky v starostlivosti o zamestnancov môže ísť napr. o poskytnutie darov ku dňu matiek, vianočných kolekcií, balíčkov deťom zamestnancov ku dňu detí, peňažného príspevku zamestnancovi pri narodení dieťaťa, vecnej alebo peňažnej odmeny k životnému výročiu zamestnanca (napr. 50 rokov veku), príspevku pozostalým pri úmrtí zamestnanca a pod.
Poznámka redakcie:
§ 7 zákona NR SR o sociálnom fonde
Autor: Ing. Miroslav Mačuha
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR