Dátum publikácie:28. 10. 2019
Oblasti práva: Pracovné právo
Právny stav od:1. 10. 2019
Právny stav do:31. 12. 2022
Obsah:
Kto je povinný tvoriť sociálny fond
Z čoho sa tvorí sociálny fond a v akej výške
Komu možno poskytnúť príspevok zo sociálneho fondu
Na aký účel sa môže sociálny fond použiť
Aké má zamestnávateľ povinnosti
Kedy sa tvorí sociálny fond
Ako sa účtuje sociálny fond
- Jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo
- Postup účtovania v ústrednej správe
- Postup účtovania v samospráve
Zdaňujú sa príspevky, čerpanie sociálneho fondu u zamestnanca? Platia sa z nich sociálne a zdravotné odvody?
Tvorbu a použitie sociálneho fondu stanovuje zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom fonde“).
Novelizačným zákonom č. 347/2018 Z. z. účinným od 1. januára 2019 sa do zákona o sociálnom fonde doplnila možnosť použiť finančné prostriedky zo sociálneho fondu na rekreácie zamestnancov nad rozsah ustanovený osobitnými predpismi.
Kto je povinný tvoriť sociálny fond?
Zamestnávateľ (právnická osoba alebo fyzická osoba so sídlom, miestom podnikania na území Slovenskej republiky), ktorý zamestnáva zamestnanca v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu. Zamestnávateľ nemusí byť len podnikateľ, môže ísť aj o neziskový sektor. Zamestnávateľom sa fyzická alebo právnická osoba stáva, ak začne zamestnávať aspoň jednu fyzickú osobu v pracovno-právnom vzťahu, tzn. vypláca jej príjem zo závislej činnosti podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
NEPREHLIADNITE
Sociálny fond teda tvorí každý zamestnávateľ, ktorý zamestnáva zamestnanca v pracovnom pomere v súlade s § 42 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“), tzn. na základe pracovnej zmluvy.
V prípade pracovnoprávnych vzťahov na základe iných typov zmlúv, napr. dohody o pracovnej činnosti, dohody o vykonaní práce, dohody o brigádnickej práci študentov alebo príkazovej zmluvy, mandátnej zmluvy, konateľskej zmluvy, nevzniká povinnosť tvoriť sociálny fond.
Za obdobný pracovný vzťah uvádzaný v zákone o sociálnom fonde sa považuje:
- zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Z čoho sa tvorí sociálny fond a v akej výške?
Fond sa tvorí z:
- povinného prídelu
- ďalšieho prídelu
- ďalších zdrojov fondu
Povinný prídel
Povinný prídel sa tvorí ako úhrn vo výške 0,6 % až 1 % zo základu.
- Základom na určenie ročného prídelu do fondu je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok.
- Základom na určenie mesačného prídelu do fondu je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za príslušný kalendárny mesiac.
- Základom na určenie prídelu do fondu u zamestnancov, ktorí podľa pracovnej zmluvy vykonávajú práce vo verejnom záujme v zahraničí, a u štátnych zamestnancov dočasne vyslaných na vykonávanie štátnej služby do cudziny je súhrn určených funkčných platov alebo služobných platov pred prepočtom platovým koeficientom alebo objektivizovaným platovým koeficientom.
Povinný prídel vo výške až do 1 % zo základu môže tvoriť len zamestnávateľ, ktorý:
- za predchádzajúci kalendárny rok dosiahol zisk a
- splnil všetky daňové povinnosti k štátu, obci a vyššiemu územnému celku a odvodové povinnosti k zdravotným poisťovniam a Sociálnej poisťovni.
POZNÁMKA
Zamestnávateľ, ktorý nesplnil niektorú z vyššie uvedených podmienok, tvorí povinný prídel do fondu vo výške 0,6 %.
Ďalší prídel
Ďalší prídel do sociálneho fondu je možné tvoriť vo výške:
- dohodnutej v kolektívnej zmluve alebo vo vnútornom predpise, ak u zamestnávateľa nemôže pôsobiť odborový orgán, najviac vo výške 0,5 % zo základu alebo
- sumy potrebnej na poskytnutie príspevkov na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancom, ktorí spĺňajú podmienky uvedené v § 7 ods. 5, najviac však vo výške 0,5 % zo základu.
Ďalší zdroj fondu
Ďalšími zdrojmi fondu sú zdroje podľa tohto zákona alebo podľa iných všeobecne záväzných právnych predpisov, dary, dotácie a príspevky poskytnuté zamestnávateľovi do fondu.
Zamestnávateľ, ktorý vytvára zisk, môže prispievať do fondu prídelmi z použiteľného zisku. Tým nie je dotknutá povinnosť takéhoto zamestnávateľa tvoriť sociálny fond z povinného prídelu.
Komu možno poskytnúť príspevok zo sociálneho fondu?
Príspevok z fondu možno poskytnúť:
- zamestnancovi,
- rodinnému príslušníkovi zamestnanca (manžel, manželka, nezaopatrené deti zamestnanca),
- poberateľovi starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, invalidného dôchodku, výsluhového dôchodku alebo invalidného výsluhového dôchodku, ktorého zamestnávateľ zamestnával v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu ku dňu odchodu do starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, invalidného dôchodku, výsluhového dôchodku alebo invalidného výsluhového dôchodku,
- odborovej organizácii.
LEN v kolektívnej zmluve možno dohodnúť príspevok z fondu na úhradu nákladov odborovej organizácie vynaložených na spracovanie analýz a expertíz alebo iných služieb nevyhnutných na realizáciu kolektívneho vyjednávania medzi príslušným odborovým orgánom a zamestnávateľom.
NEPREHLIADNITE
Celková suma prostriedkov fondu použitých na tieto účely nesmie prekročiť 0,05 % zo základu. Ak sa prostriedky fondu dohodnuté v kolektívnej zmluve na tieto účely v bežnom roku nevyčerpajú v dohodnutej sume, nevyčerpaná časť týchto prostriedkov môže byť použitá v nasledujúcom kalendárnom roku.
Na aký účel sa môže sociálny fond použiť?
Zamestnávateľ v rámci realizácie svojej sociálnej politiky poskytuje z fondu príspevok na:
- stravovanie zamestnancov nad rozsah ustanovený osobitnými predpismi,
- dopravu do zamestnania a späť,
- účasť na kultúrnych a športových podujatiach,
- rekreácie a služby, ktoré zamestnanec využíva na regeneráciu pracovnej sily,
- rekreácie zamestnancov nad rozsah ustanovený osobitnými predpismi,
- zdravotnú starostlivosť,
- sociálnu výpomoc a peňažné pôžičky,
- doplnkové dôchodkové sporenie okrem príspevku na doplnkové dôchodkové sporenie, ktorý je zamestnávateľ povinný platiť podľa osobitného predpisu,
- servisné poukážky alebo na tovary a služby dodávané alebo poskytované registrovaným sociálnym podnikom,
- ďalšiu realizáciu podnikovej sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o zamestnancov.
Zamestnávateľ nesmie poskytovať príspevok z fondu na účely odmeňovania za prácu.
Zamestnávateľ je povinný poskytnúť príspevok z ďalšieho prídelu na kompenzáciu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancovi, ktorý spĺňa tieto podmienky:
- dochádza do zamestnania verejnou dopravou a
- jeho priemerný mesačný zárobok nepresahuje 50 % priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúci dva roky kalendárnemu roku, za ktorý sa tvorí fond.
Výpočet priemerného mesačného zárobku definuje § 134 Zákonníka práce. U zamestnanca s pracovným pomerom na kratší pracovný čas sa pri výpočte priemerného mesačného zárobku vychádza z ustanoveného týždenného pracovného času na pracovisku zamestnanca.
NEPREHLIADNITE
V roku 2019 sa vychádza z priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za rok 2017.
Priemerná mesačná mzda bola stanovená vo výške 954 eur. Priemerný mesačný zárobok zamestnanca tak nemôže presiahnuť 50 % z 954 eur, t. j. nemôže presiahnuť sumu 477 eur.
V roku 2020 sa bude vychádzať z priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za rok 2018. Tá bola stanovená Štatistickým úradom SR v sume 1 013 eur, tzn. priemerný mesačný zárobok zamestnanca nemôže presiahnuť sumu 506,50 eura (50 % z 1 013 eur).
Aké má zamestnávateľ povinnosti?
Zamestnávateľ v kolektívnej zmluve alebo vo vnútornom predpise (ak u zamestnávateľa nepôsobí odborová organizácia) dohodne, stanoví:
- tvorbu fondu,
- výšku fondu,
- použitie fondu,
- podmienky poskytovania príspevkov z fondu zamestnancom a
- spôsob preukazovania výdavkov zamestnancom.
Zamestnávateľ je povinný poskytovať príspevok na kompenzáciu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancovi, ktorý spĺňa zákonné podmienky:
- najneskôr v termíne určenom na výplatu mzdy alebo platu po preukázaní nároku zamestnanca na príspevok a
- viesť evidenciu o takýchto poskytovaných príspevkoch.
Zamestnávateľ musí poskytovať príspevky z fondu v súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania ustanovenou Antidiskriminačným zákonom č. 365/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov pre oblasť pracovnoprávnych vzťahov alebo obdobných pracovných vzťahov.
Kedy sa tvorí sociálny fond?
- Sociálny fond sa tvorí najneskôr v deň dohodnutý na výplatu mzdy alebo platu.
- Zúčtovanie prostriedkov fondu za kalendárny rok vykoná zamestnávateľ najneskôr do 31. januára nasledujúceho roka. Nevyčerpaný zostatok fondu sa prevádza do nasledujúceho roka.
Ak sa vedie sociálny fond na osobitnom účte v banke alebo v pobočke zahraničnej banky za mesiac december, môže zamestnávateľ tvoriť fond z predpokladanej výšky miezd alebo platov a previesť finančné prostriedky na účet fondu do 31. decembra.
POZNÁMKA
Ak zamestnávateľ vypláca mzdu alebo plat vo viacerých výplatných termínoch, za deň výplaty sa považuje posledný dohodnutý deň výplaty mzdy alebo platu za uplynulý kalendárny mesiac. Prevod finančných prostriedkov sa uskutoční do piatich dní po dni dohodnutom na výplatu mzdy alebo platu, najneskôr do konca kalendárneho mesiaca.
Ako sa účtuje sociálny fond?
Tvorba a čerpanie sociálneho fondu sa vedie:
- na osobitnom analytickom účte fondu alebo
- na osobitnom účte v banke alebo v pobočke zahraničnej banky.
U zamestnávateľa, ktorého predmet činnosti je zameraný na dosiahnutie zisku, je povinný prídel a ďalší prídel do fondu súčasťou výdavkov (nákladov).
U zamestnávateľa, ktorého predmet činnosti nie je zameraný na dosiahnutie zisku, je povinný prídel a ďalší prídel do fondu súčasťou vecných neinvestičných výdavkov mimo položky mzdových prostriedkov.
POZNÁMKA
V prípade prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov v súlade so Zákonníkom práce (§ 27 – § 31) sa nevyčerpaná časť fondu zodpovedajúca podielu prevádzaných zamestnancov prevedie na nového zamestnávateľa.
Ak sa zrušuje zamestnávateľ bez právneho nástupcu, vzniknuté nároky na plnenia z fondu sa uspokojujú ako nároky z pracovného pomeru.
Jednoduché účtovníctvo
Tvorba a čerpanie sociálneho fondu sa účtuje v knihe sociálneho fondu ako prírastok a úbytok sociálneho fondu.
Tvorba sociálneho fondu
Ak prostriedky sociálneho fondu nie sú uložené na osobitnom účte v banke:
- tvorba sociálneho fondu sa účtuje v rámci uzávierkových účtovných operácií ako výdavky na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov s členením „tvorba sociálneho fondu“.
Ak prostriedky sociálneho fondu sú uložené na osobitnom účte v banke:
- tvorba sociálneho fondu sa účtuje v peňažnom denníku ako finančná operácia v priebehu roka – ako výdavky na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov s členením „tvorba sociálneho fondu“.
Čerpanie sociálneho fondu sa účtuje v peňažnom denníku ako výdavky neovplyvňujúce základ dane z príjmov.
Podvojné účtovníctvo
Tvorba a čerpanie sociálneho fondu sa účtuje na účte 472 – Záväzky zo sociálneho fondu.
Tvorba sociálneho fondu sa účtuje:
- povinný prídel a ďalší prídel v prospech účtu 472 – Záväzky zo sociálneho fondu na ťarchu účtu 527 – Zákonné sociálne náklady (527/472),
- ďalšie zdroje fondu (dary, dotácie, príspevky) v prospech účtu 472 – Záväzky zo sociálneho fondu na ťarchu účtu 221 – Bankové účty (221/472),
- prídel zamestnávateľa z použiteľného zisku v prospech účtu 472 – Záväzky zo sociálneho fondu na ťarchu účtu 431 – Výsledok hospodárenia v schvaľovaní (431/472).
Čerpanie sociálneho fondu sa účtuje v prospech účtu podľa typu čerpania na ťarchu účtu 472 – Záväzky zo sociálneho fondu (472/XXX).
Postup účtovania v ústrednej správe
Štátna rozpočtová organizácia
Účtovanie tvorby sociálneho fondu
Popis účtovného prípadu
| MD
| D
|
Zaúčtovanie predpisu tvorby sociálneho fondu na základe interného účtovného dokladu
| 527
| 472
|
Prevod finančných prostriedkov z výdavkového rozpočtového účtu na účet sociálneho fondu vo výške mesačného povinného prídelu – účtovanie na základe výpisu z výdavkového rozpočtového účtu
| 261
| 225
|
Príjem finančných prostriedkov na účte sociálneho fondu vo výške povinného mesačného prídelu – účtovanie na základe bankového výpisu z účtu sociálneho fondu
| 221
| 261
|
Zúčtovanie bežného transferu do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s výdavkami hradenými z bežného transferu
| 352
| 681
|
Doúčtovanie povinnej tvorby sociálneho fondu na konci účtovného obdobia v zmysle § 6 zákona o sociálnom fonde – účtovanie na základe interného účtovného dokladu:
|
|
|
– ak je prepočítaný prídel vyšší, než bol preddavkovo vytvorený
| 527
| 472
|
– ak je prepočítaný prídel nižší, než bol preddavkovo vytvorený
| 472
| 527
|
Zúčtovanie bežného transferu vo výške vyčerpaných prostriedkov ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka
| 225
| 352
|
Účtovanie čerpania sociálneho fondu
Popis účtovného prípadu
| MD
| D
|
Príspevok na stravovanie zamestnancov – účtovanie na základe interného účtovného dokladu
| 472
| 213
|
Prevod finančných prostriedkov z účtu sociálneho fondu na výdavkový účet vo výške príspevku – účtovanie na základe bankového výpisu z účtu sociálneho fondu
| 261
| 221
|
Príjem finančných prostriedkov na výdavkovom rozpočtovom účte – účtovanie na základe výpisu z banky
| 225
| 261
|
Úhrada faktúry dodávateľovi za stravné lístky – účtovanie na základe výpisu z výdavkového rozpočtového účtu
| 321
| 225
|
Zaúčtovanie faktúry napr. za lekársku prehliadku zamestnancov hradenú z prostriedkov sociálneho fondu
| 472
| 321
|
Úhrada faktúry za lekársku prehliadku priamo z účtu sociálneho fondu – účtovanie na základe bankového výpisu z účtu sociálneho fondu
| 321
| 221
|
Štátna príspevková organizácia
Účtovanie tvorby sociálneho fondu
Popis účtovného prípadu
| MD
| D
|
Zaúčtovanie predpisu tvorby sociálneho fondu na základe interného účtovného dokladu
| 527
| 472
|
Prevod finančných prostriedkov z bežného účtu na účet sociálneho fondu vo výške mesačného povinného prídelu – účtovanie na základe výpisu z bežného účtu
| 261
| 221BÚ
|
Príjem finančných prostriedkov na účte sociálneho fondu vo výške povinného mesačného prídelu – účtovanie na základe bankového výpisu z účtu sociálneho fondu
| 221SF
| 261
|
Zúčtovanie bežného transferu do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s výdavkami hradenými z bežného transferu
| 352
| 681
|
Doúčtovanie povinnej tvorby sociálneho fondu na konci účtovného obdobia v zmysle § 6 zákona o sociálnom fonde – účtovanie na základe interného účtovného dokladu:
|
|
|
– ak je prepočítaný prídel vyšší, než bol preddavkovo vytvorený
| 527
| 472
|
– ak je prepočítaný prídel nižší, než bol preddavkovo vytvorený
| 472
| 527
|
Účtovanie čerpania sociálneho fondu
Popis účtovného prípadu
| MD
| D
|
Príspevok na stravovanie zamestnancov – účtovanie na základe interného účtovného dokladu
| 472
| 213
|
Prevod finančných prostriedkov na bežný účet vo výške príspevku – účtovanie na základe bankového výpisu z účtu sociálneho fondu
| 261
| 221SF
|
Príjem finančných prostriedkov na bežnom účte – účtovanie na základe výpisu z bežného účtu
| 221BÚ
| 261
|
Úhrada faktúry dodávateľovi za stravné lístky – účtovanie na základe výpisu z bežného účtu
| 321
| 221BÚ
|
Zaúčtovanie faktúry za lekárske prehliadky zamestnancov hradené z prostriedkov sociálneho fondu
| 472
| 321
|
Úhrada faktúry priamo z účtu sociálneho fondu – účtovanie na základe bankového výpisu z účtu sociálneho fondu
| 321
| 221SF
|
Postup účtovania v samospráve
Obec a vyšší územný celok
Účtovanie tvorby sociálneho fondu
Popis účtovného prípadu
| MD
| D
|
Zaúčtovanie predpisu tvorby sociálneho fondu na základe interného účtovného dokladu
| 527
| 472
|
Prevod finančných prostriedkov z bežného účtu na účet sociálneho fondu vo výške mesačného povinného prídelu – účtovanie na základe výpisu z bežného účtu
| 261
| 221BÚ
|
Príjem finančných prostriedkov na účte sociálneho fondu vo výške povinného mesačného prídelu – účtovanie na základe bankového výpisu z účtu sociálneho fondu
| 221SF
| 261
|
Zúčtovanie bežného transferu do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi hradenými z bežného transferu (za zamestnancov vykonávajúcich činnosti výkonu prenesenej štátnej správy)
| 357
| 693
|
Doúčtovanie povinnej tvorby sociálneho fondu na konci účtovného obdobia v zmysle § 6 zákona o sociálnom fonde – účtovanie na základe interného účtovného dokladu:
|
|
|
– ak je prepočítaný prídel vyšší, než bol preddavkovo vytvorený
| 527
| 472
|
– ak je prepočítaný prídel nižší, než bol preddavkovo vytvorený
| 472
| 527
|
Účtovanie čerpania sociálneho fondu
Popis účtovného prípadu
| MD
| D
|
Príspevok na stravovanie zamestnancov – účtovanie na základe interného účtovného dokladu
| 472
| 213
|
Prevod finančných prostriedkov z účtu sociálneho fondu na bežný účet vo výške príspevku – účtovanie na základe bankového výpisu z účtu sociálneho fondu
| 261
| 221SF
|
Príjem finančných prostriedkov na bežnom účte – účtovanie na základe výpisu z bežného účtu
| 221BÚ
| 261
|
Úhrada faktúry dodávateľovi za stravné lístky – účtovanie na základe výpisu z bežného účtu
| 321
| 221BÚ
|
Zaúčtovanie faktúry za lekárske prehliadky zamestnancov hradené z prostriedkov sociálneho fondu
| 472
| 321
|
Úhrada faktúry priamo z účtu sociálneho fondu – účtovanie na základe bankového výpisu z účtu sociálneho fondu
| 321
| 221SF
|
Rozpočtová organizácia zriadená obcou a vyšším územným celkom
Účtovanie tvorby sociálneho fondu
Popis účtovného prípadu
| MD
| D
|
Zaúčtovanie predpisu tvorby sociálneho fondu na základe interného účtovného dokladu
| 527
| 472
|
Prevod finančných prostriedkov z výdavkového rozpočtového účtu na účet sociálneho fondu vo výške mesačného povinného prídelu – účtovanie na základe výpisu z výdavkového rozpočtového účtu
| 261
| 222
|
Príjem finančných prostriedkov na účte sociálneho fondu vo výške povinného mesačného prídelu – účtovanie na základe bankového výpisu z účtu sociálneho fondu
| 221
| 261
|
Zúčtovanie bežného transferu do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s výdavkami hradenými z bežného transferu
| 354
| 691
|
– v prípade preneseného výkonu štátnej správy
| 357
| 693
|
Doúčtovanie povinnej tvorby sociálneho fondu na konci účtovného obdobia v zmysle § 6 zákona o sociálnom fonde – účtovanie na základe interného účtovného dokladu:
|
|
|
– ak je prepočítaný prídel vyšší, než bol preddavkovo vytvorený
| 527
| 472
|
– ak je prepočítaný prídel nižší, než bol preddavkovo vytvorený
| 472
| 527
|
Účtovanie čerpania sociálneho fondu
Popis účtovného prípadu
| MD
| D
|
Príspevok na stravovanie zamestnancov – účtovanie na základe interného účtovného dokladu
| 472
| 213
|
Prevod finančných prostriedkov z účtu sociálneho fondu na výdavkový rozpočtový účet vo výške príspevku – účtovanie na základe bankového výpisu z účtu sociálneho fondu
| 261
| 221SF
|
Príjem finančných prostriedkov na výdavkovom rozpočtovom účte – účtovanie na základe výpisu z výdavkového účtu
| 222
| 261
|
Úhrada faktúry dodávateľovi za stravné lístky – účtovanie na základe výpisu z výdavkového rozpočtového účtu
| 321
| 222
|
Zaúčtovanie faktúry napr. za lekársku prehliadku zamestnancov hradenú z prostriedkov sociálneho fondu
| 472
| 321
|
Úhrada faktúry za lekársku prehliadku priamo z účtu sociálneho fondu – účtovanie na základe bankového výpisu z účtu sociálneho fondu
| 321
| 221
|
Príspevková organizácia zriadená obcou a vyšším územným celkom
Účtovanie tvorby sociálneho fondu
Popis účtovného prípadu
| MD
| D
|
Zaúčtovanie predpisu tvorby sociálneho fondu na základe interného účtovného dokladu
| 527
| 472
|
Prevod finančných prostriedkov z bežného účtu na účet sociálneho fondu vo výške mesačného povinného prídelu – účtovanie na základe výpisu z bežného účtu
| 261
| 221BÚ
|
Príjem finančných prostriedkov na účte sociálneho fondu vo výške povinného mesačného prídelu – účtovanie na základe bankového výpisu z účtu sociálneho fondu
| 221SF
| 261
|
Zúčtovanie bežného transferu do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s výdavkami hradenými z bežného transferu
| 354
| 691
|
– v prípade výkonu prenesenej štátnej správy
| 357
| 693
|
Doúčtovanie povinnej tvorby sociálneho fondu na konci účtovného obdobia v zmysle § 6 zákona o sociálnom fonde – účtovanie na základe interného účtovného dokladu:
|
|
|
– ak je prepočítaný prídel vyšší, než bol preddavkovo vytvorený
| 527
| 472
|
– ak je prepočítaný prídel nižší, než bol preddavkovo vytvorený
| 472
| 527
|
Účtovanie čerpania sociálneho fondu
Popis účtovného prípadu
| MD
| D
|
Príspevok na stravovanie zamestnancov – účtovanie na základe interného účtovného dokladu
| 472
| 213
|
Prevod finančných prostriedkov z účtu sociálneho fondu na bežný účet vo výške príspevku – účtovanie na základe bankového výpisu z účtu sociálneho fondu
| 261
| 221SF
|
Príjem finančných prostriedkov na bežnom účte – účtovanie na základe výpisu z bežného účtu
| 221BÚ
| 261
|
Úhrada faktúry dodávateľovi za stravné lístky – účtovanie na základe výpisu z bežného účtu
| 321
| 221BÚ
|
Zaúčtovanie faktúry za lekárske prehliadky zamestnancov hradené z prostriedkov sociálneho fondu
| 472
| 321
|
Úhrada faktúry priamo z účtu sociálneho fondu – účtovanie na základe bankového výpisu z účtu sociálneho fondu
| 321
| 221SF
|
Zdaňujú sa príspevky, čerpanie sociálneho fondu u zamestnanca?
Platia sa z nich sociálne a zdravotné odvody?
Z pohľadu zamestnanca sú príjmy (peňažné aj nepeňažné plnenie) zo závislej činnosti definované a zdaniteľné v súlade s § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“).
Výnimku však tvoria:
Príklad č. 1:
§ 5 ods. 7 písm. b) zákona o dani z príjmov – oslobodené od dane je:
- hodnota stravy poskytovanej zamestnávateľom zamestnancovi na spotrebu na pracovisku alebo v rámci stravovania zabezpečovaného prostredníctvom iných subjektov a
- finančný príspevok na stravovanie, ak zamestnanec na základe lekárskeho potvrdenia od špecializovaného lekára zo zdravotných dôvodov nemôže využiť žiadny zo spôsobov stravovania zamestnancov zabezpečených zamestnávateľom a
- suma príspevku na rekreáciu poskytnutého zamestnávateľom zamestnancovi podľa § 152a Zákonníka práce.
Zo sociálneho fondu je možné poskytnúť príspevok na:
Povinné plnenia voči zamestnancom, či už ide o stravovanie alebo rekreácie, vstupujú zamestnávateľovi do daňových výdavkov. Dobrovoľné plnenia zo sociálneho fondu – nad rozsah ustanovený predpismi, tzn. „benefity“, zamestnávateľ účtuje na ťarchu účtu 472 – Záväzky zo sociálneho fondu, v jednoduchom účtovníctve eviduje v knihe sociálneho fondu a v peňažnom denníku ako výdavky neovplyvňujúce základ dane z príjmov.
U zamestnanca:
- hodnota stravy – nepeňažné plnenie – v znení zákona sa neuvádza limit tejto hodnoty stravy, preto aj povinné, aj dobrovoľné plnenie zo strany zamestnávateľa u zamestnanca nepodlieha zdaneniu, odvodom,
- finančný príspevok na stravovanie – ak zamestnanec preukáže lekárske potvrdenie, príspevok nebude podliehať zdaneniu, odvodom, v opačnom prípade bude príspevok podliehať zdaneniu, odvodom,
- podľa znenia zákona o dani z príjmov je oslobodená suma príspevku v súlade s § 152a Zákonníka práce. Musia byť teda splnené podmienky a výška príspevku na rekreáciu v sume 55 % oprávnených výdavkov, najviac však v sume 275 eur za kalendárny rok. Ak zamestnávateľ zo sociálneho fondu poskytne príspevok nad tento stanovený rozsah, táto časť príspevku bude u zamestnanca podliehať zdaneniu, odvodom. (Ak by zamestnávateľ poskytol príspevok na rekreáciu aj takým zamestnancom, ktorí nespĺňajú podmienky podľa § 152a Zákonníka práce, príspevok by podliehal u zamestnanca zdaneniu aj odvodom.)
Príklad č. 2:
§ 5 ods. 7 písm. d) zákona o dani z príjmov – oslobodené od dane je:
- použitie rekreačného, zdravotníckeho, vzdelávacieho, predškolského, telovýchovného alebo športového zariadenia poskytnutého zamestnávateľom zamestnancom; rovnako sa posudzuje aj takéto plnenie poskytnuté manželovi (manželke) zamestnanca a deťom, ktoré sa na účely tohto zákona považujú za vyživované osoby (§ 33) tohto zamestnanca alebo jeho manželky (manžela).
Z uvedeného teda vyplýva, že ak zamestnávateľ zabezpečí zamestnancovi (manželke, vyživovaným deťom) zo sociálneho fondu možnosť použitia takýchto zariadení (zariadenia prenajme), u zamestnanca pôjde o nepeňažný príjem, ktorý je oslobodený od dane.
Ak by však zamestnanec predložil doklady o úhrade za použitie takýchto zariadení a zamestnávateľ by mu ich celé alebo sčasti preplatil zo sociálneho fondu, išlo by o poskytnutie peňažného príjmu a ten by podliehal zdaneniu a aj sociálnym a zdravotným odvodom.
Príklad č. 3:
Príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie
Ak má zamestnávateľ zamestnancov zaradených do tretej a štvrtej rizikovej kategórie v súlade s § 31 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia v znení neskorších predpisov, má povinnosť prispievať zamestnancovi do doplnkového dôchodkového sporenia. V súlade so zákonom č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení v znení neskorších predpisov je zamestnávateľ povinný platiť príspevky vo výške najmenej 2 % z vymeriavacieho základu zamestnanca na platenie poistného na dôchodkové poistenie. Tieto povinné príspevky nemôže zamestnávateľ poskytovať zo sociálneho fondu.
Či už ide o povinné, alebo by prípadne platil dobrovoľné príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie, sú v súlade s § 19 ods. 3 písm. l) zákona o dani z príjmov daňovo uznateľným výdavkom (nákladom), avšak najviac v úhrne vo výške 6 % zo zúčtovanej mzdy, náhrady mzdy a odmeny zamestnanca, ktorý je účastníkom doplnkového dôchodkového sporenia.
Ak by dobrovoľné príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie platil zo sociálneho fondu, vstupovali by na ťarchu účtu 472 – Záväzky zo sociálneho fondu, v jednoduchom účtovníctve eviduje v knihe sociálneho fondu a v peňažnom denníku ako výdavky neovplyvňujúce základ dane z príjmov.
Z pohľadu zamestnanca predstavujú príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie platené zamestnávateľom jeho nepeňažný príjem, ktorý nenájdeme definovaný vo „výnimke“ (nie je predmetom dane/oslobodené od dane) – v súlade s § 5 zákona o dani z príjmov podlieha zdaňovaniu. Výnimku však nájdeme v sociálnom poistení, podľa ktorej sa tento príjem nezahŕňa do vymeriavacieho základu. Z príjmu sa teda platí len zdravotné poistenie.
Príklad č. 4:
Zo sociálneho fondu je možné poskytnúť zamestnancovi aj sociálnu výpomoc. Pri posudzovaní povinnosti zdaňovania u zamestnanca je dôležitý konkrétny účel sociálnej výpomoci. Od daní a odvodov sú oslobodené tieto výpomoci:
§ 5 ods. 7 písm. l) zákona o dani z príjmov:
- sociálna výpomoc z dôvodu úmrtia blízkej osoby žijúcej v domácnosti zamestnanca,
- z dôvodu odstraňovania alebo zmiernenia následkov živelných udalostí alebo
- z dôvodu dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca, ktorej nepretržité trvanie prekročí prevažnú časť zdaňovacieho obdobia, poskytovaná z prostriedkov sociálneho fondu, vyplatená v úhrnnej výške najviac 2 000 eur za zdaňovacie obdobie len od jedného zamestnávateľa, pričom, ak takáto sociálna výpomoc presiahne v zdaňovacom období 2 000 eur, do základu dane (čiastkového základu dane) sa zahrnie len sociálna výpomoc nad takto ustanovenú sumu. Za splnenie podmienky nepretržitosti sa považuje aj to, ak sa dočasná pracovná neschopnosť u zamestnanca začala v predchádzajúcom zdaňovacom období, pričom do prevažnej časti zdaňovacieho obdobia sa započítava aj obdobie dočasnej pracovnej neschopnosti z predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia.
Poskytnutie sociálnej výpomoci z dôvodu iného účelu bude podliehať zdaneniu a sociálnym a zdravotným odvodom.
POZNÁMKA
Plnenia zo sociálneho fondu, či už ide o peňažné alebo nepeňažné plnenia, teda môžu byť zdaniteľné aj nezdaniteľné. V zásade teda platí, že ak konkrétne plnenie nenájdete presne definované v zákone medzi „výnimkou“ (nie je predmetom dane/oslobodené od dane), podliehajú u zamestnanca zdaneniu podľa § 5 zákona o dani z príjmov.
Zároveň platí, že ak peňažný, nepeňažný príjem zamestnanca podlieha zdaneniu podľa § 5 zákona o dani z príjmov, podlieha aj odvodom do Sociálnej poisťovne (zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov) a do zdravotnej poisťovne (zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení neskorších predpisov). Výnimku v sociálnom poistení tvoria len príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie, ktoré platí zamestnávateľ za zamestnanca, tie sa nezahŕňajú do vymeriavacieho základu zamestnanca.
Pozn. redakcie:
§ 3 – § 7 zákona č. 152/1994 Z. z.
§ 31 zákona č. 355/2007 Z. z.
Autor: Bc. Katarína Danajovičová
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace komentované ustanovenia
Súvisiace právne predpisy ZZ SR