Sociálny fond je nástrojom realizácie sociálnej politiky zamestnávateľa a jedným zo zdrojov jej financovania.
Tvorba a použitie sociálneho fondu sú predmetom zákonnej úpravy vo vzťahu k zamestnávateľovi aj zamestnancom. Právnou normou upravujúcou tvorbu a použitie sociálneho fondu je zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde.
Tvorbu fondu, výšku fondu, použitie fondu, podmienky poskytovania príspevkov z fondu zamestnancom a spôsob preukazovania výdavkov zamestnancom dohodne zamestnávateľ s odborovým orgánom v kolektívnej zmluve alebo upraví zamestnávateľ vo vnútornom predpise, ak u neho nepôsobí odborová organizácia.
Povinnosti zamestnávateľa v súvislosti s tvorbou a použitím sociálneho fondu:
- viesť sociálny fond na osobitnom analytickom účte fondu alebo na osobitnom účte v banke,
- určiť základ pre výpočet prídelu do sociálneho fondu – súhrn hrubých miezd a platov,
- tvoriť sociálny fond ako úhrn:
- 0,6 % zo základu – povinne,
- do 1 % zo základu – ak sú splnené podmienky,
- dohodnutej v kolektívnej zmluve, najviac 0,5 % zo základu, alebo
- potrebnej na kompenzáciu výdavkov zamestnancov na dopravu do zamestnania, najviac 0,5 % zo základu,
- povinného prídelu vo výške:
- ďalšieho prídelu vo výške:
- ďalších zdrojov,
- tvoriť sociálny fond najneskôr v deň dohodnutý na výplatu mzdy alebo platu a do piatich dní uskutočniť prevod prostriedkov, ak je fond vedený sa osobitnom účte v banke,
- zúčtovať prostriedky fondu za kalendárny rok do 31. januára nasledujúceho roka,
- použiť sociálny fond v súlade s kolektívnou zmluvou alebo vnútorným predpisom na peňažné alebo nepeňažné príspevky na:
- stravovanie zamestnancov nad rámec ustanovený § 152 Zákonníka práce,
- dopravu do zamestnania a späť,
- účasť na kultúrnych a športových podujatiach,
- rekreácie a služby, ktoré zamestnanec využíva na regeneráciu pracovnej sily,
- zdravotnú starostlivosť,
- sociálnu výpomoc a peňažné pôžičky,
- doplnkové dôchodkové sporenie, okrem príspevku na doplnkové dôchodkové sporenie, ktorý je povinný platiť zamestnávateľ,
- ďalšiu realizáciu podnikovej sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o zamestnancov,
- posúdiť, či poskytnutý príspevok je predmetom dane, nie je predmetom dane alebo je od dane oslobodený,
- ak je príspevok zdaniteľným príjmom zamestnanca, pripočítať ho k ostatným zdaniteľným príjmom zamestnanca, zahrnúť do vymeriavacieho základu pre platenie poistného na sociálne a zdravotné poistenie a zdaniť ho.
1. Tvorba sociálneho fondu
Sociálny fond v rozsahu a za podmienok zákona o sociálnom fonde povinne tvoria zamestnávatelia, ktorými podľa § 2 zákona sú:
- právnické osoby so sídlom na území Slovenskej republiky alebo
- fyzické osoby s miestom trvalého pobytu alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky,
ktoré zamestnávajú zamestnanca, resp. zamestnancov v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu.
Fyzická osoba je zamestnávateľom, ak vykonáva činnosť:
- v poľnohospodárstve a je registrovaná ako samostatne hospodáriaci roľník,
- na základe živnostenského oprávnenia,
- podľa osobitných predpisov, ako napr. lekári, advokáti, notári, architekti a pod.,
a zamestnáva aspoň jedného zamestnanca v pracovnom pomere na základe pracovnej zmluvy v zmysle § 42 Zákonníka práce, pričom môže ísť o pracovný pomer na dobu určitú, na dobu neurčitú, o pracovný pomer na kratší pracovný čas, pracovný pomer domáckeho zamestnanca.
Právnickou osobou, ktorá je zamestnávateľom, môže byť:
- obchodná spoločnosť – verejná, komanditná, akciová, spoločnosť s ručením obmedzeným,
- družstvo – spotrebné, výrobné, bytové, poľnohospodárske,
- štátny podnik, rozpočtová a príspevková organizácia, banka, poisťovňa,
- občianske združenie, záujmové združenie, nezisková organizácia, cirkev, politická strana alebo hnutie,
- účelové združenie – nadácia, fond,
- obec, vyšší územný celok,
ak zamestnáva aspoň jedného zamestnanca v pracovnom pomere alebo obdobnom pracovnom vzťahu. Obdobným pracovným vzťahom sa rozumie napr. štátna služba podľa zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže SR a Železničnej polície, zákona č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov, zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich, zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe, zákona č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore, zákona č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov.
V praxi sú najčastejšie aplikovanými pracovnoprávnymi predpismi zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce, zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme, zákon č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe, preto zamestnancami na účely zákona o sociálnom fonde sú:
Povinnosť tvorby sociálneho fondu sa nevzťahuje na:
- uzatvorené dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, t. j. odmeny na základe dohody o pracovnej činnosti, dohody o vykonaní práce a dohody o brigádnickej práci študentov sa nezapočítavajú do základu na určenie povinného a ďalšieho prídelu prostriedkov do sociálneho fondu,
- odmeny členov štatutárnych, dozorných a iných orgánov spoločnosti, konateľov a iných osôb na základe mandátnych, príkazných alebo obdobných zmlúv, odmeny na základe zmlúv podľa autorského zákona, odmeny poslancov.
Sociálny fond sa v súlade s § 3 zákona o sociálnom fonde tvorí ako úhrn:
- povinného prídelu,
- ďalšieho prídelu,
- ďalších zdrojov fondu.
V zmysle § 3 ods. 1 písm. a) zákona o sociálnom fonde sa povinný prídel do sociálneho fondu tvorí vo výške 0,6 % až 1 % zo základu podľa § 4 ods. 1 zákona.
U zamestnávateľa, ktorého predmet činnosti je zameraný na dosiahnutie zisku, je povinná tvorba sociálneho fondu prídelom vo výške 0,6 % zo základu bez ohľadu na vykázanie zisku alebo straty z podnikania.
Ak takýto zamestnávateľ:
- za predchádzajúci kalendárny rok dosiahol zisk a
- súčasne splnil všetky svoje daňové povinnosti k štátu, obci a vyššiemu územnému celku a odvodové povinnosti voči zdravotným poisťovniam a Sociálnej poisťovni,
môže v nasledujúcom roku tvoriť sociálny fond prídelom až 1 % zo základu.
Pri splnení týchto podmienok ...
Súvisiace právne predpisy ZZ SR