Obsah
Dátum publikácie:3. 4. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo; Účtovníctvo / Jednoduché účtovníctvo
Právny stav od:1. 3. 2014
Právny stav do:31. 12. 2016
Tvorba sociálneho fondu
Podľa § 3 ods. 1 ZSF tvorí zamestnávateľ SF ako úhrn:
- z povinného prídelu,
- z ďalšieho prídelu,
- z ďalších zdrojov.
Povinný prídel do sociálneho fondu
Zamestnávateľ má povinnosť tvoriť podľa § 3 ods. 1 písm. a) ZSF povinný prídel do SF vo výške 0,6 % až 1 % zo základu, ktorým je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za príslušný kalendárny mesiac.
Poznámka:
Podľa § 118 ods. 2 ZP je mzda peňažné plnenie alebo plnenie peňažnej hodnoty (naturálna mzda) poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za prácu.
Za mzdu sa nepovažuje najmä náhrady mzdy, odstupné, odchodné, cestovné náhrady vrátane nenárokovaných cestovných náhrad, príspevky zo SF, príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie, príspevky na životné poistenie zamestnanca, výnosy z kapitálových podielov (akcií) alebo obligácií, daňový bonus, náhrada príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca, doplatky k nemocenským dávkam, náhrada za pracovnú pohotovosť, peňažná náhrada podľa § 83a ods. 4 ZP a iné plnenie poskytované zamestnancovi v súvislosti so zamestnaním podľa ZP, osobitných predpisov, kolektívnej zmluvy alebo pracovnej zmluvy, ktoré nemajú charakter mzdy.
Za mzdu sa tiež nepovažuje plnenie poskytované zamestnávateľom zamestnancovi zo zisku po zdanení.
Povinný minimálny prídel do SF vo výške 0,6 % tvorí zamestnávateľ bez ohľadu na to, či je tvorba a čerpanie SF dohodnuté v kolektívnej zmluve. Tvorba SF u podnikateľa – zamestnávateľa (ďalej len zamestnávateľ), u ktorého je predmet činnosti zameraný na dosiahnutie zisku, je stanovená vo výške minimálne 0,6 % z objemu hrubých miezd vyplatených zamestnancom za kalendárny rok. SF vo výške 0,6 % tvorí aj zamestnávateľ, ktorý dosiahol stratu z podnikania.
SF až do výšky 1 % môže tvoriť podľa § 3 ods. 2 ZSF zamestnávateľ, ktorý splnil všetky tieto podmienky:
- za predchádzajúci kalendárny rok dosiahol zisk,
- predchádzajúci kalendárny rok splnil všetky daňové povinnosti voči štátu, obci a vyššiemu územnému celku,
- za predchádzajúci kalendárny rok splnil všetky odvodové povinnosti voči zdravotným poisťovniam a Sociálnej poisťovni.
Aj zamestnávateľ, ktorý splnil všetky vyššie uvedené podmienky, a nemá uzavretú kolektívnu zmluvu, môže tvoriť SF povinným prídelom až do výšky 1 % z objemu hrubých miezd vyplatených zamestnancom za kalendárny rok.
Ak niektorú z uvedených podmienok zamestnávateľ nesplnil, povinný prídel do SF je len vo výške 0,6 % z hrubých miezd (platov).
Povinný prídel do SF je u zamestnávateľa – podnikateľa – považovaný v zmysle ustanovenia § 5 ods. 1 ZSF za výdavok vynaložený na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov. Súčasťou daňových výdavkov je v preukázateľnej výške.
Príklad č. 1:
Podnikateľ, ktorý podniká ako FO, splnil v roku 2013 všetky podmienky, ktoré mu ustanovuje § 3 ods. 2 ZSF, t. j. dosiahol zisk a splnil si aj všetky daňové a odvodové povinnosti. U podnikateľa nepôsobí odborová organizácia, tzn. že nemá uzavretú kolektívnu zmluvu. Do akej maximálnej výšky môže tvoriť povinný prídel do SF? Môže to byť do výšky 1 % z hrubých miezd? Ak podnikateľ bude tvoriť povinný prídel do SF vo výške 1 %, je to daňový výdavok, ktorý uňho ovplyvňuje základ dane?
Ak sa podnikateľ rozhodne, že bude v roku 2014 tvoriť SF povinným prídelom vo výške 1 % z úhrnu hrubých miezd zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok, môže tak postupovať. ZSF pri povinnom prídele do SF nestanovuje, aby povinná tvorba SF až do výšky 1 % (maximálna výška tvorby povinného prídelu do SF stanovená v ZSF) bola dohodnutá v kolektívnej zmluve. Možnosť zvýšeného prídelu pri povinnej tvorbe SF až do výšky 1 % z hrubých miezd má aj zamestnávateľ, ktorý nemá uzavretú kolektívnu zmluvu, ak splnil podmienky ustanovené v § 3 ods. 2 ZSF. V súlade s ustanovením § 5 ods. 1 ZSF a aj s ustanovením § 19 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len ZDP) je povinný prídel do SF vo výške 1 % daňovým výdavkom podnikateľa. Ak by podnikateľ vytvoril SF vyšší, ako ustanovuje ZSF, napríklad vo výške 1,5 %, tvorba SF nad limit stanovený zákonom by bola nedaňovým výdavkom podnikateľa.
Ďalší prídel do sociálneho fondu
Ďalší prídel do SF je povinný prídel zamestnávateľa, ktorý je ustanovený v § 3 ods. 1 písm. b) ZSF vo výške:
- dohodnutej v kolektívnej zmluve alebo vo vnútornom predpise, ak u zamestnávateľa nemôže pôsobiť odborový orgán (napríklad Národný bezpečnostný úrad, Slovenská informačná služba), najviac vo výške 0,5 % z hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok alebo
- sumy potrebnej na poskytnutie príspevkov na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancom, ktorí spĺňajú podmienky uvedené v § 7 ods. 5 ZSF, najviac však vo výške 0,5 % z hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok.
Podľa § 7 ods. 5 ZSF, ak v kolektívnej zmluve nie je dohodnutý ďalší prídel podľa § 3 ods. 1 písm. b) bod 1 ZSF, zamestnávateľ je povinný poskytnúť príspevok z ďalšieho prídelu tvoreného najviac vo výške 0,5 % z hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok na kompenzáciu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancovi, ktorý spĺňa podmienky, že dochádza do zamestnania verejnou dopravou a jeho priemerný mesačný zárobok nepresahuje 50 % priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR zistenej Štatistickým úradom SR (ďalej len ŠÚ SR) za kalendárny rok predchádzajúci dva roky kalendárnemu roku, za ktorý sa tvorí fond.
U zamestnanca s pracovným pomerom na kratší pracovný čas sa pri výpočte priemerného mesačného zárobku vychádza z ustanoveného týždenného pracovného času na pracovisku zamestnanca.
Upozornenie:
Do základu sa započítavajú mzdy všetkých zamestnancov, nielen tých, ktorých sa príspevok na dopravu týka. Zamestnanec, ktorý príspevok na úhradu výdavkov na cestovné do zamestnania a späť dostane, je povinný preukázať, že dochádza do zamestnania verejnou dopravou a tiež mesačnú výšku výdavkov na dopravu (dokladmi o úhrade cestovného). Zamestnávateľ je povinný o poskytnutých príspevkoch na dopravu do zamestnania viesť evidenciu.
Ďalšie zdroje tvorby sociálneho fondu
SF sa tvorí podľa § 3 ods. 1 písm. c) ZSF aj ďalšími zdrojmi v súlade s ustanovením § 4 ods. 2 a 3 ZSF.
Ďalšími zdrojmi sú:
- podľa § 4 ods. 2 ZSF napríklad dary, dotácie a príspevky poskytnuté zamestnávateľovi do SF,
- podľa § 4 ods. 3 ZSF u zamestnávateľov, ktorí vytvárajú zisk, prídel z použiteľného zisku na základe rozhodnutia príslušných orgánov PO alebo podnikajúcej FO (ďalej len podnikateľ).
Ak sa rozhodne zamestnávateľ využiť možnosť, ktorú mu dáva § 4 ods. 3 ZSF a bude prispievať do SF prídelmi z použiteľného zisku, povinnosť tvoriť SF formou povinného prídelu mu nezaniká. Výška ďalších zdrojov tvorby SF nie je limitovaná.
Príklad č. 2:
Podnikateľ v roku 2013 dosiahol zisk, splnil všetky daňové povinnosti a odvodové povinnosti do zdravotných poisťovní. Sociálnej poisťovni však ostal dlžný 1 821 €. Môže aj naďalej tvoriť povinný prídel do SF vo výške 1 % z hrubých miezd?
Podnikateľ, ktorý nesplnil podmienky ustanovené v § 3 ods. 2 ZSF, t. j. neuhradil napríklad všetky odvody do Sociálnej poisťovne, ktoré mu vyplývali zo zákona, nemá nárok tvoriť SF zvýšeným prídelom. Ak by aj naďalej uskutočňoval vyšší prídel ako 0,6 % z hrubých miezd, suma nad limit 0,6 % z hrubých miezd zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok by nebola z daňového hľadiska uznaná ako daňový výdavok.
Príklad č. 3:
U zamestnávateľa pôsobí odborová organizácia, ktorá dohodla so zamestnávateľom tvorbu a použitie SF v kolektívnej zmluve. V kolektívnej zmluve dohodli okrem povinného prídelu do SF vo výške 1 % podľa § 3 ods. 1 písm. a) ZSF aj ďalší prídel do SF vo výške 0,5 % z hrubých miezd. Je uvedený postup správny?
V kolektívnej zmluve je možné okrem povinného prídelu do SF dohodnúť aj ďalší prídel do SF podľa § 3 ods. 1 písm. b) bod 1 ZSF, a to maximálne vo výške 0,5 % z hrubých miezd zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok.
Podnikateľ môže tvoriť prídel do SF takto:
- povinný prídel do SF podľa § 3 ods. 1 písm. a) ZSF až do výšky 1 %, ak dosiahol za predchádzajúci kalendárny rok zisk a splnil všetky daňové a odvodové povinnosti,
- ďalší prídel do SF podľa § 3 ods. 1 písm. b) bod 1 ZSF vo výške dohodnutej v kolektívnej zmluve, najviac do výšky 0,5 % z hrubých miezd zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok.
Ak podnikateľ splnil všetky zákonom stanovené podmienky, môže v kolektívnej zmluve dohodnúť tvorbu SF až do výšky 1,5 %. Ako daňový výdavok môže uznať tvorbu SF až do výšky 1,5 %. Tvorba SF nad limit ustanovený ZSF by bola považovaná za nedaňový výdavok.
Ak by podnikateľ nesplnil niektorú z podmienok ustanovených v § 3 ods. 2 ZSF a v kolektívnej zmluve by dohodol zvýšený povinný prídel do SF vo výške 1 % z hrubých miezd zamestnancov, táto kolektívna zmluva by bola v tejto časti neplatná, pretože by bola v rozpore so ZSF. Tieto skutočnosti by bolo potrebné preveriť najneskôr do 31. 1. nasledujúceho roka, kedy je zákonom ustanovený termín na zúčtovanie tvorby a čerpania SF za príslušný kalendárny rok.
Postup zamestnávateľa pri tvorbe sociálneho fondu
Zamestnávateľ tvorí SF v rozsahu a za podmienok ustanovených v ZSF. SF sa tvorí podľa § 6 ods. 2 ZSF v deň, ktorý je u zamestnávateľa určený ako deň na výplatu mzdy (platu) – výplatný deň.
Ak zamestnávateľ vypláca mzdu vo viacerých výplatných termínoch, za deň výplaty sa na účely ZSF považuje posledný dohodnutý deň výplaty mzdy za uplynulý kalendárny mesiac.
Finančné prostriedky SF by mal zamestnávateľ viesť podľa § 6 ods. 1 ZSF na osobitnom analytickom účte SF alebo na osobitnom účte v banke. Zákon už neukladá, tak ako to bolo v minulosti, viesť finančné prostriedky SF len na osobitnom účte (podúčte) v banke.
Prevod finančných prostriedkov by mal uskutočniť podľa § 6 ods. 2 ZSF do piatich dní po dni určenom na výplatu mzdy, najneskôr však do konca kalendárneho mesiaca.
Povinnú tvorbu SF vykonáva zamestnávateľ v priebehu kalendárneho roku mesačne. Základom pre určenie mesačného prídelu do SF je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za príslušný kalendárny mesiac.
Základom na určenie ročného prídelu do SF je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok.
Zamestnávateľ má povinnosť podľa § 6 ods. 3 ZSF vykonať zúčtovanie prostriedkov predstavujúcich povinný prídel do SF za bežný rok, a to najneskôr do 31. 1. nasledujúceho roka. Nevyčerpaný zostatok SF prevedie do nasledujúceho roka.
Tvorba sociálneho fondu z daňového hľadiska
Jednoduché účtovníctvo (ďalej len JÚ) je považované za „účtovníctvo daňové“, ktoré striktne vychádza z ustanovení ZDP. Výsledok JÚ, základ dane, je bez ďalších úprav podkladom pre výpočet dane z príjmov FO. Preto je pre podnikateľa, ktorý účtuje v sústave JÚ, dôležité posudzovať výdavky, ktoré účtuje, z hľadiska daňového a rozhodnúť, či ide o výdavok daňový, ktorý zaúčtuje ako výdavok ovplyvňujúci základ dane, alebo či ide o výdavok nedaňový, ktorý neovplyvňuje základ dane.
Pri posudzovaní, či tvorba SF je u zamestnávateľa daňovým výdavkom, je nutné vychádzať z jednotlivých ustanovení ZDP.
Tvorba SF podľa § 3 ZSF je hospodárskou operáciou, pri ktorej zamestnávateľ presunie časť finančných prostriedkov z pokladnice alebo z bežného podnikateľského účtu na osobitný účet SF.
Z definícií daňového a nedaňového výdavku vyplýva, že tvorba SF je daňový výdavok za predpokladu, ak tak ustanovuje osobitný predpis. Týmto predpisom je ZSF. Za daňový výdavok je možné uznať len tvorbu SF vo výške ustanovenej ZSF.
Ak by sa podnikateľ rozhodol, že bude tvoriť vyšší SF, ako mu ukladá samotný zákon, prekročil by stanovený limit a porušil by ustanovenia § 19 ods. 1 ZDP.
Daňovým výdavkom by bol len prídel vo výške stanovenej ZSF a zvyšok by bol nedaňovým výdavkom.
Poznámka:
Podľa § 19 ods. 1 ZDP, ak výšku výdavku (nákladu) limituje osobitný predpis, preukázaný výdavok (náklad) je možné zahrnúť do daňových výdavkov najviac do výšky tohto limitu. Ak výšku výdavku (nákladu) limituje tento zákon alebo jeho zahrnutie v zdaňovacom období upravuje tento zákon v inej výške ako osobitný predpis, preukázaný výdavok (náklad) je možné zahrnúť do daňových výdavkov len v rozsahu a za podmienok ustanovených v tomto zákone. Ak výšku výdavku (nákladu) limituje tento zákon výškou dosiahnutého príjmu alebo výškou príjmu z prijatej úhrady, uplatní sa výdavok (náklad) alebo jeho časť do daňových výdavkov v tom zdaňovacom období, v ktorom bol dosiahnutý príjem alebo prijatá úhrada.
Podľa § 21 ods. 1 ZDP daňovými výdavkami nie sú výdavky (náklady), ktoré nesúvisia so zdaniteľným príjmom, aj keď tieto výdavky (náklady) daňovník účtoval, výdavky (náklady), ktorých vynaloženie na daňové účely nie je dostatočne preukázané.
Preverenie výšky tvorby sociálneho fondu na daňové účely
U podnikateľov je dôležité na konci roka preveriť výšku príspevkov do SF, lebo tvorba SF je u podnikateľov daňovým výdavkom. V prípade, že podnikateľ stanoví nesprávnu výšku tvorby SF, napríklad vyššiu ako stanovuje ZSF, jeho daňový výdavok je vyšší a daň z príjmov nižšia. Nesprávnym znížením dane odvedie podnikateľ do štátneho rozpočtu menej finančných prostriedkov, čím sa vystaví v prípade kontroly nielen doplateniu dane, ale aj sankciám.
Podnikateľ by mal preveriť výšku prídelu do SF, t. j. či bol SF tvorený v súlade s ustanoveniami § 3 ods. 1 ZSF. Ak zistí rozdiely, výšku SF by mal upraviť. Ak napríklad podnikateľ tvoril SF povinným prídelom vo výške 1 % a nemal na zvýšený povinný prídel do SF nárok, lebo nesplnil všetky ustanovenia § 3 ods. 2 ZSF (za predchádzajúci rok dosiahnuť zisk a mať splnené všetky daňové a odvodové povinnosti), je povinný upraviť, resp. rozčleniť prídel do SF na výdavky uznané podľa § 19 ods. 1 ZDP za daňové výdavky a na výdavky, ktoré nie sú daňovými výdavkami (tvorba SF zo zisku).
Poznámka redakcie:
§ 3 zákona o sociálnom fonde
§ 5 zákona o sociálnom fonde
Autor: Ing. Jarmila Strählová
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR