2. Zabezpečenie stravovania osobám činným na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru

Právny nárok na zabezpečenie stravovania majú len zamestnanci zamestnávateľov, ktorí vykonávajú práce v pracovnom pomere k zamestnávateľovi na základe pracovnej zmluvy. Právny nárok na zabezpečenie stravovania v rámci rozvrhnutej pracovnej zmeny podľa § 152 ods. 2 Zákonníka práce má len zamestnanec, ktorý vykonáva prácu viac ako štyri hodiny.

Obsah

Dátum publikácie:14. 8. 2014
Autor:Ing. Ľuboslava Minková
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Náhrady v pracovnom práve
Právny stav od:1. 7. 2014
Právny stav do:1. 3. 2015

Právny nárok na zabezpečenie stravovania majú len zamestnanci zamestnávateľov, ktorí vykonávajú práce v pracovnom pomere k zamestnávateľovi na základe pracovnej zmluvy. Právny nárok na zabezpečenie stravovania v rámci rozvrhnutej pracovnej zmeny podľa § 152 ods. 2 Zákonníka práce má len zamestnanec, ktorý vykonáva prácu viac ako štyri hodiny.

Na zabezpečenie stravovania nemá nárok dohodár, aj keď sa podľa § 11 Zákonníka práce považuje za zamestnanca.

Na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti, dohoda o brigádnickej práci študentov) sa vzťahujú iba niektoré ustanovenia Zákonníka práce, pričom § 152 Zákonníka práce sa nevzťahuje na dohodárov, ktorí vykonávajú prácu u zamestnávateľa na základe dohody o vykonaní práce, dohody o pracovnej činnosti alebo dohody o brigádnickej práci študentov.

Nárok na zabezpečenie stravovania dohodárom môže vzniknúť, ak:

  1. dohodár má zabezpečenie stravovania a prispievanie na stravovanie písomne dohodnuté v konkrétnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru [§ 224 ods. 2 písm. c) Zákonníka práce] alebo ak
  2. zamestnávateľ po prerokovaní so zástupcami zamestnancov podľa § 152 ods. 8 písm. c) Zákonníka práce rozšíri okruh fyzických osôb, ktorým zabezpečí stravovanie a ktorým bude prispievať na stravovanie, o túto skupinu fyzických osôb, t. j. o dohodárov.

Podľa § 152 ods. 8 písm. c) Zákonníka práce môže zamestnávateľ po prerokovaní so zástupcami zamestnancov rozšíriť okruh fyzických osôb, ktorým zabezpečí stravovanie a ktorým bude prispievať na stravovanie v sume podľa § 152 ods. 3 Zákonníka práce.

Zamestnávateľ môže teda podľa § 152 ods. 8 písm. c) Zákonníka práce po prerokovaní so zástupcami zamestnancov rozšíriť okruh fyzických osôb, ktorým iba zabezpečí stravovanie, pričom tento okruh osôb nie je Zákonníkom práce obmedzený, preto z možnosti rozšírenia nie sú vylúčené žiadne fyzické osoby; môže ísť teda aj o osoby, ktoré vykonávajú u zamestnávateľa práce na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, pre bývalých zamestnancov zamestnávateľa, ktorí bezprostredne pred odchodom do dôchodku uňho pracovali a pod.

Zákonník práce okrem rozšírenia okruhu osôb, ktorým zabezpečí stravovanie, umožňuje zamestnávateľovi osobitne rozhodnúť aj o tom, či týmto fyzickým osobám, resp. ktorému okruhu takýchto osôb bude aj prispievať na stravovanie.

Ak zamestnávateľ po prerokovaní so zástupcami zamestnancov rozšíri okruh osôb, ktorým zabezpečí stravovanie, môže sa rozhodnúť, že na stravovanie nebude vôbec prispievať.

Aj vo väzbe na zabezpečenie stravovania a prispievanie na stravovanie rozšírenému okruhu osôb, teda aj vo vzťahu k dohodárom, je potrebné upozorniť na § 224 ods. 2 písm. c) Zákonníka práce, podľa ktorého je zamestnávateľ povinný dodržiavať ostatné dohodnuté podmienky, pričom jeho nároky alebo iné plnenia v jeho prospech nemožno dohodnúť priaznivejšie, ako sú nároky a plnenia vyplývajúce z pracovného pomeru. Uvedená zásada/obmedzenie platí aj pre podmienku vzniku nároku dohodára na stravovanie podľa § 152 ods. 1 Zákonníka práce, t. j. že dohodár na pracovisku odpracoval viac ako štyri hodiny.

UPOZORNENIE

Aplikácia § 152 ods. 8 Zákonníka práce je viazaná v prvom rade na prerokovanie so zástupcami zamestnancov.

Ak u zamestnávateľa nepôsobia žiadni zástupcovia zamestnancov, rozšíriť okruh fyzických osôb, ktorým bude zamestnávateľ zabezpečovať a prispievať na stravovanie, môže podľa § 12 ods. 2 Zákonníka práce jednostranne/samostatne aj zamestnávateľ (napr. úprava vo vnútornom predpise).

2.1 Spôsoby zabezpečenia stravovania

Ustanovenie § 152 ods. 2 Zákonníka práce umožňuje zamestnávateľovi zabezpečiť stravovanie vo všeobecnosti štyrmi spôsobmi, ktoré sa vzťahujú aj na dohodára, ak má dohodnuté v konkrétnej dohode zabezpečovanie stravovania [§ 224 ods. 2 písm. c) Zákonníka práce] alebo ak zamestnávateľ rozšíril okruh osôb, ktorým bude zabezpečovať stravovanie, resp. aj prispievať na stravovanie, o dohodárov [§ 152 ods. 8 písm. c) Zákonníka práce]. Ide o nasledovné spôsoby:

  1. poskytovanie stravy/hlavného jedla vo vlastnom stravovacom zariadení,
  2. zabezpečenie stravovania v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa v blízkosti pracoviska dohodára,
  3. zabezpečenie stravovania prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, ak ich sprostredkuje u právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie poskytovať stravovacie služby, t. j. poskytne stravovacie poukážky a zoznam stravovacích zariadení, v ktorých si dohodár môže za ne v príslušnej hodnote kúpiť hlavné jedlo,
  4. finančná kompenzácia zabezpečovania stravovania.

Zákonník práce pripúšťa ako krajnú možnosť zabezpečenia stravovania aj finančnú kompenzáciu stravovania v taxatívne vymedzených prípadoch, a to napr. ak podmienky výkonu práce vylučujú poskytovanie stravy alebo zabezpečovania stravovania zamestnancov na pracovisku, pričom nie je možné zabezpečiť ich stravovanie v stravovacom zariadení blízko pracoviska ani iným spôsobom alebo ak zamestnanec na základe lekárskeho potvrdenia od lekára – špecialistu – zo zdravotných dôvodov nemôže využiť žiadny zo spôsobov stravovania zamestnancov zabezpečených zamestnávateľom.

Poskytnutie finančného príspevku na stravovanie je možné len z dôvodov uvedených v § 152 ods. 6 Zákonníka práce a predstavuje výnimočnú formu kompenzácie za neposkytnutie stravy, ktorá prichádza do úvahy len vtedy, ak zamestnávateľ nemôže zabezpečiť stravovanie inými zákonnými spôsobmi.

UPOZORNENIE

V zmysle § 5 ods. 7 zákona o dani z príjmov sú od dane oslobodené príjmy poskytnuté ako hodnota stravy poskytovanej zamestnávateľom zamestnancovi na spotrebu na pracovisku alebo v rámci stravovania zabezpečovaného prostredníctvom iných subjektov a finančný príspevok na stravovanie, ak zamestnanec na základe lekárskeho potvrdenia od špecializovaného lekára zo zdravotných dôvodov nemôže využiť žiadny zo spôsobov stravovania zamestnancov zabezpečených zamestnávateľom.

Z uvedeného vyplýva, že finančný príspevok poskytnutý z iného dôvodu, ako sú zdravotné dôvody zamestnanca, podlieha u zamestnanca dani z príjmov.

2.2 Príspevok zamestnávateľa

Ak zamestnávateľ po prerokovaní so zástupcami zamestnancov rozšíri okruh fyzických osôb, ktorým zabezpečí stravovanie, o dohodárov, nemusí súčasne rozhodnúť o tom, že im bude aj prispievať na stravovanie.

Ak by ale zamestnávateľ súčasne rozhodol aj o tom, že im bude aj prispievať na stravovanie, príspevok musí byť v sume podľa § 152 ods. 3 Zákonníka práce. Uvedené platí aj v prípade, ak dohodár mal nárok na zabezpečenie stravovania s príspevkom na stravovanie dohodnutý v konkrétnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru [§ 224 ods. 2 písm. c) Zákonníka práce].

Výška príspevku zamestnávateľa z jeho nákladov na stravovanie je ustanovená ako príspevok na jedno hlavné jedlo.

Zákonník práce v § 152 ods. 3 vymedzuje:

  • minimálnu (spodnú) hranicu príspevku, ktorá predstavuje 55 % ceny jedla a
  • maximálnu (hornú) hranicu príspevku, ktorá predstavuje 55 % sumy stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon o cestovných náhradách a z neho vyplývajúce opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 248/2012 Z. z. o sumách stravného.

2.3 Výdavky zamestnávateľa na stravovanie

Výdavky zamestnávateľa na stravovanie pre dohodára sú v takej istej sume ako výdavky na stravovanie zamestnancov v pracovnom pomere, okrem príspevku zo sociálneho fondu.

Príspevok zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov v stravovacom zariadení

Podľa § 152 ods. 3 Zákonníka práce zamestnávateľ prispieva na stravovanie vo výške najmenej 55 % ceny jedla, najviac však na každé jedlo do výšky 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon o cestovných náhradách.

Predmetným ustanovením sa vymedzuje rozsah príspevku zamestnávateľa z jeho výdavkov/nákladov na stravovanie zamestnancov formou rozpätia v percentách zo základu. Príspevok zamestnávateľa môže predstavovať akúkoľvek sumu v rámci rozpätia, ktoré tvorí 55 % ceny jedného hlavného jedla a 55 % sumy stravného pri pracovných cestách v trvaní 5 až 12 hodín.

Zamestnanec má nárok na stravné v časovom pásme 5 hodín až 12 hodín trvania pracovnej cesty v sume 4 €.

Zamestnávateľ je povinný prispievať zamestnancovi na stravovanie minimálne vo výške 55 % ceny jedla, môže sa však rozhodnúť prispievať na stravovanie aj vo vyššej sume, najviac však do výšky 55 % sumy stravného, t. j. maximálne v sume 2,20 (55 % zo sumy stravného 4 €).

Príklad č. 14:

Ak cena jedla, ktoré zamestnávateľ podáva vo vlastnom stravovacom zariadení, predstavuje napr. sumu 2,32 €, zamestnávateľ musí zamestnancovi prispievať na stravovanie minimálne v sume 1,28 (55 % z ceny jedla, t. j. 55 % z 2,32 € = 1,276 = 1,28 €), pričom maximálna suma príspevku je 2,20 (55 % zo sumy stravného 4 €).

Zamestnávateľ sa môže rozhodnúť o výške príspevku v rámci tohto rozpätia, čo v praxi znamená, že zamestnancovi môže prispievať na stravovanie v sume vyššej, ako je 55 % ceny jedla (t. j. viac ako 1,28 €) a zamestnanec nemusí prispievať na stravovanie sumou vo výške 45 % ceny jedla, ale nižšou sumou.

Suma, ktorou prispieva zamestnávateľ na stravovanie zamestnancovi v rámci rozpätia 1,28 € až 2,20 €, je daňovým výdavkom zamestnávateľa.

Príspevok zamestnávateľa na stravovaciu poukážku

Pri zabezpečovaní stravovania zamestnancov prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, sa cenou jedného hlavného jedla podľa § 152 ods. 4 Zákonníka práce rozumie hodnota vyznačená na stravovacej poukážke, pričom hodnota stravovacej poukážky musí predstavovať najmenej 75 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon o cestovných náhradách.

Zamestnanec má nárok na stravné v časovom pásme 5 hodín až 12 hodín trvania pracovnej cesty v sume 4 , z čoho vyplýva, že minimálna hodnota stravovacej poukážky je 3 (75 % zo sumy stravného 4 € = 3 €).

Príklad č. 15:

Ak zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi stravovaciu poukážku v minimálnej hodnote 3 na zabezpečenie si jedného teplého hlavného jedla, musí na stravovanie zamestnancovi prispievať sumou minimálne 1,65  (55 % zo sumy 3 €), pričom maximálna suma príspevku môže byť 2,20 (55 % zo sumy stravného 4 €). Suma, ktorou prispieva zamestnávateľ na stravovanie zamestnancovi v rámci rozpätia 1,65 € až 2,20 €, je daňovým výdavkom zamestnávateľa.

Príklad č. 16:

Ak zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi stravovaciu poukážku v hodnote napr. 3,30 , musí zamestnancovi prispievať na stravovanie sumou minimálne 1,82 (55 % z ceny jedla 3,30 € = 1,815 = 1,82 €), pričom maximálna suma príspevku môže byť 2,20 (55 % zo sumy stravného 4 €). Suma, ktorou prispieva zamestnávateľ na stravovanie zamestnancovi, v rámci rozpätia 1,82 € až 2,20 je daňovým výdavkom zamestnávateľa.

Príklad č. 17:

Ak by zamestnávateľ poskytoval zamestnancovi stravovaciu poukážku napr. v hodnote 5 , zamestnancovi môže na stravovanie prispievať len v sume 2,20 z dôvodu, že minimálna suma príspevku 2,75 € (55 % ceny jedla, t. j. 55 % z 5 € = 2,75 €) je vyššia ako maximálna výška príspevku 2,20 (55 % zo sumy stravného 4 € = 2,20 €).

Finančný príspevok na stravovanie

Podľa § 152 ods. 6 Zákonníka práce zamestnávateľ poskytne zamestnancovi finančný príspevok v sume uvedenej v § 152 ods. 3 Zákonníka práce, t. j. suma finančného príspevku musí byť rovnaká, v akej sa poskytne nepeňažný príspevok na stravovanie zamestnancom (bez príspevku zo sociálneho fondu).

Príspevok zo sociálneho fondu

Podľa § 152 ods. 3 Zákonníka práce zamestnávateľ prispieva na stravovanie zamestnancov aj podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon o sociálnom fonde“). Podľa § 7 ods. 1 zákona o sociálnom fonde zamestnávateľ môže zo sociálneho fondu poskytovať príspevky, pričom jednou z oblastí použitia prostriedkov sociálneho fondu je aj stravovanie zamestnancov. Príspevky zo sociálneho fondu možno podľa zákona o sociálnom fonde poskytovať iba zamestnancom v pracovnom pomere alebo v služobnom pomere. Výnimočne sa môžu príspevky zo sociálneho fondu, vrátane príspevku na stravovanie, poskytovať aj rodinnému príslušníkovi zamestnanca a poberateľovi dôchodku, ktorého zamestnávateľ zamestnával v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu ku dňu odchodu do dôchodku (starobného, predčasného starobného alebo invalidného dôchodku), ak sa tak dohodne v zásadách o použití prostriedkov sociálneho fondu.

Z uvedeného jednoznačne vyplýva, že zamestnávateľ nemôže prispievať zo sociálneho fondu na stravovanie dohodárom.

2.4 Stravovanie a zákon o dani z príjmov

Daňové hľadisko dohodára

Medzi príjmy, ktoré sú od dane oslobodené, patria podľa zákona o dani príjmov aj príspevky zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov; uvedené sa vzťahuje v celom rozsahu aj na dohodára.

Tieto príspevky sú oslobodené od dane z príjmov podľa § 5 ods. 7 písm. b) zákona o dani z príjmov v týchto prípadoch:

  • Ide o príjmy poskytnuté zamestnancovi ako hodnota stravy (t. j. ide o nepeňažné plnenie) na pracovisku vo vlastnom stravovacom zariadení alebo v rámci stravovania zabezpečeného prostredníctvom iných subjektov.
  • Ak ide o nepeňažné plnenie, výška príspevkov zamestnávateľa, spôsob poskytovania stravovania (stravovanie vo vlastnom stravovacom zariadení, v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa alebo stravovanie prostredníctvom stravovacích poukážok) a finančný zdroj krytia nemá vplyv na zdanenie príjmov u zamestnanca.
  • Zamestnancovi je poskytnutý finančný príspevok na stravovanie podľa § 152 ods. 6 Zákonníka práce v prípade, ak zamestnanec na základe lekárskeho potvrdenia od špecializovaného lekára nemôže využiť žiadny zo spôsobov stravovania zamestnancov zabezpečovaných zamestnávateľom. Finančný príspevok poskytnutý z iného dôvodu, ako sú zdravotné dôvody zamestnanca, nie je oslobodený od dane, a preto podlieha u zamestnanca dani z príjmov.

Daňové hľadisko u zamestnávateľa

Všetky výdavky zamestnávateľa, teda aj výdavky na stravovanie, musia spĺňať základné podmienky daňových výdavkov (nákladov) definované v § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov. Základom na uplatnenie výdavkov (nákladov) zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov zabezpečované v súlade so Zákonníkom práce je § 19 ods. 2 písm. c) bod 5 zákona o dani z príjmov, podľa ktorého je daňovým výdavkom zamestnávateľa príspevok na stravovanie poskytovaný podľa podmienok ustanovených Zákonníkom práce, t. j. vo výške 55 % ceny jedla, najviac však na každé jedlo do výšky 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v časovom pásme 5 až 12 hodín.

Z uvedeného vyplýva, že ak:

  • 55 % z ceny jedla presahuje 55 % zo sumy stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín, za daňový výdavok je uznaných 55 % z tejto sumy stravného;

Príklad č. 18:

Zamestnávateľ poskytuje zamestnancom stravovaciu poukážku v hodnote 5 a zamestnancovi podľa § 152 ods. 3 môže na stravovanie prispievať len v sume 2,20 z dôvodu, že minimálna výška príspevku 2,75 (55 % ceny jedla, t. j. z 5 €) je vyššia ako maximálna výška príspevku 2,20 (55 % zo sumy stravného, t. j. zo 4 €). Príspevok v sume 2,20 € je maximálnym daňovým výdavkom zamestnávateľa.

Vo väzbe na princíp zmluvnej voľnosti Zákonníka práce umožňuje zamestnávateľovi vytvárať aj priaznivejšie podmienky zabezpečovania stravovania zamestnancov, napr. prispievať na stravovanie zamestnancov vyššími ako minimálnymi sumami v rámci stanoveného rozpätia, ako aj mimo neho.

Zamestnávateľ teda môže zamestnancovi poskytnúť príspevok na stravovanie aj vo vyššej sume, napr. vo výške 55 % ceny jedla, t. j. v sume 2,75 . V tomto prípade bude daňovým výdavkom (nákladom) zamestnávateľa iba suma 2,20 €, čo predstavuje maximálnu sumu príspevku podľa § 152 ods. 3 Zákonníka práce.

Rozdiel medzi maximálnou sumou 2,20  a poskytnutou sumou príspevku 2,75 v sume 0,55 € nebude uznaný ako daňový výdavok zamestnávateľa.

  • 55 % z ceny jedla je suma rovná, resp. nižšia ako limit 55 % zo sumy stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín, je za daňový výdavok uznaný zamestnávateľom poskytovaný príspevok vo výške najmenej 55 % z ceny jedla, ktorý je limitovaný sumou vypočítanou zo stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín, t. j. sumou 2,20 €.

Príklad č. 19:

Zamestnávateľ poskytuje zamestnancom stravné poukážky v hodnote 4 a príspevok na stravovanie im poskytuje v minimálnej výške, t. j. vo výške 55 % ceny jedla, čo predstavuje sumu 2,20 . Príspevok v sume 2,20 je daňovým výdavkom zamestnávateľa; v tomto prípade sa suma minimálneho príspevku 2,20 (55 % ceny jedla, t. j. zo sumy 4 €) rovná sume maximálneho príspevku 2,20 (55 % zo sumy stravného, t. j. zo sumy 4 €).

Príklad č. 20:

Zamestnávateľ poskytuje zamestnancom vo vlastnom stravovacom zariadení hlavné teplé jedlo, pričom cena jedla podľa kalkulácie je 3 . Na hlavné jedlo prispieva zamestnancom v minimálnej výške, t. j. vo výške 55 % ceny jedla, čo predstavuje sumu 1,65 €. Príspevok v sume 1,65 € je daňovým výdavkom (nákladom) zamestnávateľa; v tomto prípade je suma minimálneho príspevku 1,65 (55 % ceny jedla, t. j. zo sumy 3 €) nižšia ako suma maximálneho príspevku 2,20 (55 % zo sumy stravného, t. j. zo sumy 4 €). Daňovým výdavkom (nákladom) zamestnávateľa by bola akákoľvek suma v rámci zákonného rozpätia 1,65 € až 2,20 €.

Príklad č. 21:

Zamestnávateľ dohodol s dohodárom dohodu o pracovnej činnosti na výkon administratívnych prác v dňoch pondelok a streda vždy od 8:00 do 14:00 hod. V dohode o pracovnej činnosti dohodol aj zabezpečenie stravovania a prispievanie na stravovanie z prostriedkov zamestnávateľa. Dohodár má v dňoch, v ktorých vykonáva prácu, výkon práce viac ako štyri hodiny, čím mu vznikol nárok na zabezpečenie stravovania a na príspevok na stravovanie zo strany zamestnávateľa. Pre dohodára je hodnota stravy poskytnutá na pracovisku príjmom oslobodeným od dane a pre zamestnávateľa je poskytnutý príspevok na stravovanie uznaným daňovým výdavkom.

Príklad č. 22:

Zamestnávateľ uzatvoril s dohodárom dohodu o brigádnickej práci študentov na výkon pomocných prác pri výstavbe tunelov a diaľnic. Práca sa vykonáva mimo obývaných oblastí, kde sú aj všetci zamestnanci ubytovaní bez možnosti zabezpečenia teplej stravy v reštauračnom zariadení alebo v inom spoločnom stravovacom zariadení, ako aj bez možnosti dovozu teplej stravy. Z uvedeného dôvodu zamestnávateľ poskytuje zamestnancom finančný príspevok na stravovanie. V kolektívnej zmluve má dohodnuté zabezpečenie stravovania a poskytovanie príspevku na stravovanie aj dohodárom.

Z vyššie uvedených dôvodov zamestnávateľ poskytuje zamestnancom, ako aj dohodárovi finančný príspevok podľa § 152 ods. 6 Zákonníka práce. Finančný príspevok nie je pre zamestnancov, ako aj pre dohodára príjem oslobodený od dane, t. j. je predmetom dane/zdaniteľným príjmom zo závislej činnosti a pre zamestnávateľa je uznaným daňovým výdavkom.

Príklad č. 23:

Zamestnávateľ uzatvoril s dohodárom dohodu o pracovnej činnosti na výkon upratovacích prác počas dlhodobej práceneschopnosti zamestnanca v pracovnom pomere. Zamestnávateľ v dohode o pracovnej činnosti nedohodol zabezpečenie stravovania a nemal o tento okruh fyzických osôb rozšírený okruh osôb, ktorým by zabezpečoval stravovanie a prispieval na stravovanie. Ak by aj napriek tomuto poskytol dohodárovi stravné lístky a poskytol aj príspevok na stravné lístky za rovnakých podmienok ako zamestnancom v pracovnom pomere, nepeňažný príspevok na stravovanie nie je pre dohodára príjem oslobodený od dane, t. j. je predmetom dane/zdaniteľným príjmom zo závislej činnosti a pre zamestnávateľa nie je takto vynaložený výdavok daňovo uznaným výdavkom.

Príklad č. 24:

Dohodár činný na základe dohody o pracovnej činnosti na výkon administratívnych prác má so zamestnávateľom v dohode dohodnuté zabezpečovanie stravovania a poskytnutie príspevku na stravovanie. Stravovanie zabezpečuje vo vlastnom stravovacom zariadení, pričom zamestnanci majú na výber z dvoch hlavných jedál. Dohodár predložil zamestnávateľovi lekárske potvrdenie od špecializovaného lekára, že zo zdravotných dôvodov môže konzumovať iba osobitný druh stravy, musí dodržiavať špeciálnu diétu (napr. bezlepkovú diétu). Zamestnávateľ dohodárovi z uvedeného dôvodu poskytne finančný príspevok na stravovanie. Finančný príspevok je v tomto prípade u dohodára príjem oslobodený od dane, t. j. nie je predmetom dane/zdaniteľným príjmom a u zamestnávateľa je to daňovo uznaný výdavok.

2.5 Zrážky zo mzdy/odmeny za stravovanie

Právny stav do 30. júna 2014

Zákonník práce v § 223 ods. 2 presne vymedzuje, ktoré jeho ustanovenia sa vzťahujú aj na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Zo štvrtej časti Zákonníka práce (Mzda a priemerný zárobok – § 118 až § 135) sa na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru vzťahoval iba § 119 ods. 1 Zákonníka práce, podľa ktorého odmena za prácu musí byť najmenej na úrovni sumy minimálnej mzdy.

Z uvedeného vyplýva, že na dohodára sa nemohol uplatňovať § 131 ods. 3 Zákonníka práce.

Zrážky z odmeny sa odporúčali dohodnúť priamo v konkrétnej dohode.

Zamestnávateľ a dohodár si mohli v konkrétnej dohode dohodnúť aj ďalšie podmienky, ktoré nie sú v rozpore s právnymi predpismi a majú súvis s výkonom práce na základe dohody, a to napr. že:

  • sa mu bude zabezpečovať stravovanie a poskytovať príspevok na stravovanie podľa § 152 Zákonníka práce (mimo príspevku zo sociálneho fondu) za rovnakých podmienok ako zamestnancovi v pracovnom pomere a že
  • sa uplatní rovnaký spôsob úhrady časti príspevku zo strany dohodára za poskytnutú stravu napr. formou zrážky z dohodnutej odmeny v príslušnom podiele z hodnoty stravy (stravnej poukážky).

Právny stav od 1. júla 2014

Národná rada Slovenskej republiky 5. júna 2014 schválila zákon č. 183/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

Predmetný zákon článkom II mení a dopĺňa Zákonník práce a zmeny sa týkajú dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, a to vo vzťahu k maximálnej dobe, na ktorú môžu byť uzatvorené, k splatnosti odmeny a k zrážkam z odmeny.

Podľa nového znenia § 223 ods. 2 Zákonníka práce sa na splatnosť odmeny, výplatu odmeny a zrážky z odmeny primerane uplatnia ustanovenia § 129 až § 132 Zákonníka práce.

Príklad č. 25:

Môže sa dohodárovi vykonať podľa § 131 Zákonníka práce zrážka zo mzdy/odmeny, ak mu dobrovoľne poskytuje zamestnávateľ stravné lístky? Zrážka by sa vykonávala z vyplatenej odmeny, aby zamestnávateľ nemusel pracovať s hotovosťou.

Riešenie:

Právny stav do 30. júna 2014

Nie. § 131Zákonníka práce sa na dohodára nevzťahoval. Zamestnávateľ mohol uvedenú skutočnosť dohodnúť s dohodárom v konkrétnej dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.

Právny stav od 1. júla 2014

Áno. Podľa § 223 ods. 2 Zákonníka práce sa na zrážky z odmeny primerane uplatnia § 129 až § 132 Zákonníka práce, teda aj § 131 ods. 3 Zákonníka práce.

 

Poznámka redakcie:
§ 152 Zákonníka práce


Autor: Ing. Ľuboslava Minková

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.