C. Zmeny v zákone o sociálnom poistení, ktoré sa uplatnia v praxi od 1. júla 2014

Zmeny v zákone o sociálnom poistení, ktoré nadobudnú účinnosť od 1. júla 2014.

Obsah

Dátum publikácie:10. 2. 2014
Autor:JUDr. Igor Hvojník
Oblasti práva: Pracovné právo / Sociálna politika, sociálne zabezpečenie a starostlivosť
Právny stav od:1. 11. 2013
Právny stav do:1. 7. 2015

I. Nová definícia samostatne zárobkovo činnej osoby na účely sociálneho poistenia

Za samostatne zárobkovo činnú osobu (ďalej len „SZČO“) sa podľa novej definície bude považovať osoba, ktorá dovŕšila 18 rokov veku a ktorá v kalendárnom roku, ktorý je rozhodujúci na vznik alebo trvanie povinného nemocenského a dôchodkového poistenia, dosahovala príjmy z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti. Podľa novej definície sa postavenie SZČO už nebude posudzovať v závislosti od registrácie na daňovom úrade (teda či osoba má, alebo nemá pridelené DIČ), ale v závislosti od toho, či dosahuje príjmy z podnikania alebo inej samostatnej zárobkovej činnostipodľa § 3 ods. 1 písm. b) a odsekov 2 a 3 zákona o sociálnom poistení (vo väčšine prípadov SZČO ide o príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov – ďalej len „zákon o dani z príjmov“). Za SZČO sa naďalej nepovažuje fyzická osoba, ktorá vykonáva osobnú asistenciu fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím, ako aj osoba, ktorá dosahuje príjem z prenájmu nehnuteľností. Nová definícia SZČO na účely sociálneho poistenia sa bude uplatňovať až od 1. júla 2014 (pozri prechodné ustanovenie § 293cu).

II. Vznik a zánik povinného sociálneho poistenia SZČO

Nemocenské a dôchodkové poistenie SZČO sa aj naďalej posudzuje vždy k 1. júlu (resp. k 1. októbru, ak ide o osobu, ktorá mala predĺženú lehotu na podanie daňového priznania). V zásade sa do úvahy berie výška príjmu podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov za predchádzajúci rok. Na vznik povinného poistenia k 1. júlu 2014 (resp. k 1. októbru, ak ide o osobu, ktorá mala predĺženú lehotu na podanie daňového priznania) musí uvedený príjem v roku 2013 prekročiť hranicu 4 830 eur (k 1. júlu 2013, resp. k 1. októbru 2013 to bolo 4 716 eur).

Novela zákona o sociálnom poistení priniesla zmenu právnej úpravy zániku povinného nemocenského a dôchodkového poistenia SZČO. Po novom je potrebné rozlišovať, či ide

a) o osoby, ktoré vykonávajú svoju činnosť na základe oprávnenia na výkon alebo prevádzkovanie činnosti, alebo

b) o osoby bez takéhoto oprávnenia.

Ak ide o osobu, ktorá má oprávnenie podľa písm. a) (napríklad má živnostenské oprávnenie, je zapísaná v príslušnej stavovskej organizácii – napríklad člen advokátskej komory a pod.), povinné poistenie jej zaniká odo dňa, od ktorého nie je oprávnená na výkon alebo prevádzkovanie tejto činnosti.

SZČO, ktorá nemá na činnosť oprávnenie (ide napríklad o autorov a umelcov), zaniká povinné nemocenské a dôchodkové poistenie odo dňa, od ktorého podľa svojho čestného vyhlásenia SZČO nevykonáva túto činnosť, najskôr odo dňa doručenia tohto čestného vyhlásenia Sociálnej poisťovni. SZČO, ktorá začne opätovne vykonávať činnosť, predloží Sociálnej poisťovni čestné vyhlásenie o tejto skutočnosti a od tohto dňa je znovu povinne poistenou SZČO. Samozrejme, aj v takomto prípade je podmienkou na vznik týchto poistení, že k 1. júlu alebo k 1. októbru kalendárneho roka predchádzajúceho dňu:

  • v ktorom je SZČO opätovne oprávnená na výkon alebo na prevádzkovanie činnosti uvedenej v § 3 ods. 1 písm. b) a odsekov 2 a 3 zákona o sociálnom poistení,
  • od ktorého podľa svojho čestného vyhlásenia vykonáva túto činnosť, najskôr odo dňa doručenia tohto vyhlásenia Sociálnej poisťovni, alebo
  • skončenia prerušenia povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia,

jej príjem uvedený v § 3 ods. 1 písm. b) a odsekov 2 a 3 zákona o sociálnom poistení za predchádzajúci kalendárny rok bol vyšší ako 12-násobok minimálneho vymeriavacieho základu uvedeného v § 138 ods. 5 zákona o sociálnom poistení (k 1. júlu 2014 pôjde o sumu 4 830 eur).

UPOZORNENIE

Tieto pravidlá sa taktiež budú uplatňovať až od 1. júla 2014.

Príklad č. 3:

Pán Pavel začal v roku 2013 vykonávať autorskú činnosť, pričom za tento rok dosiahol príjmy z autorských honorárov vo výške 6 500 eur. Ešte pred vyplatením honorárov uzavrel pán Pavel s platiteľom honorárov dohodu o tom, že platiteľ nebude zdaňovať honoráre zrážkovou daňou. Od 1. júla 2014 mu vznikne povinné poistenie v Sociálnej poisťovni, pretože v roku 2013 prekročil stanovenú príjmovú hranicu 4 830 eur. Ak by 30. septembra 2014 doručil Sociálnej poisťovni čestné vyhlásenie, že už autorskú činnosť nevykonáva, zanikne mu povinné poistenie k tomuto dňu. Ak by autorskú činnosť prestal vykonávať už skôr a čestné vyhlásenie by doručil Sociálnej poisťovni 1. apríla 2014 (pred 1. júlom 2014), povinné poistenie by mu ani nevzniklo.

III. Vymeriavací základ SZČO

Dôležitou zmenou v zákone o sociálnom poistení je zmena výpočtu vymeriavacieho základu povinne nemocensky a povinne dôchodkovo poistenej SZČO. Na rozdiel od súčasnej právnej úpravy nebudú do vymeriavacieho základu SZČO patriť príjmy, ktoré nesúvisia s jej činnosťou, napr. poistné zaplatené na dobrovoľné poistenie a dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie. Novela zákona o sociálnom poistení jednoznačne určuje, že na účely výpočtu vymeriavacieho základu SZČO sa k čiastkovému základu dane okrem povinného poistného na zdravotné poistenie pripočítava poistné na povinné sociálne poistenie (poistné na povinné nemocenské poistenie, poistné na povinné dôchodkové poistenie a príspevky na starobné dôchodkové sporenie, ktoré sa platia spolu s poistným na starobné poistenie z povinného dôchodkového poistenia; poistné do rezervného fondu solidarity) povinne dôchodkovo poistenej SZČO.

UPOZORNENIE

Základ dane na účely vymeriavacieho základu sa upraví o príjmy a výdavky spojené s výkonom činnosti osobného asistenta a o príjmy a výdavky zo zahraničia, ktoré nie sú rozhodujúce na určenie vymeriavacieho základu SZČO.

Dôležitou zmenou je aj postup, pri ktorom sa na účely určenia vymeriavacieho základu SZČO už nebude zohľadňovať pomerná časť základu dane pripadajúca na mesiace, kedy mala osoba postavenie SZČO, ale sa zohľadnia všetky mesiace kalendárneho roka, z ktorého sa príjem zisťuje, t. j. 12 mesiacov. To je výhoda pre SZČO, ktoré nepodnikajú počas celého roka. Mení sa tiež koeficient pre určenie vymeriavacieho základu z 1,9 na 1,6.

Vymeriavací základ SZČO sa bude podľa novely zákona o sociálnom poistení určovať za obdobie od 1. júla 2014 (resp. od 1. októbra 2014, ak ide o SZČO, ktorá má predĺženú lehotu na podanie daňového priznania za rok 2013) nasledovne:

Čiastkový základ dane neznížený o zaplatené poistné na povinné verejné zdravotné poistenie a poistné na povinné sociálne poistenie SZČO / 12 / koeficient 1,6.

Za obdobie od 1. júla 2013, resp. 1. októbra 2013 (ak ide o SZČO, ktorá má predĺženú lehotu na podanie daňového priznania za rok 2012), sa určuje vymeriavací základ SZČO nasledovne:

Čiastkový základ dane neznížený o zaplatené poistné na povinné verejné zdravotné poistenie a poistné na sociálne poistenie / počet mesiacov podnikania v roku 2012 (t. j. počet mesiacov registrácie na daňovom úrade v roku 2012) / koeficient 1,9.

UPOZORNENIE

Upozorňujeme, že od 1. júla 2015 bude koeficient opäť znížený na 1,486, čo bude mať za následok ďalšie zvýšenie odvodov.

 

Poznámka redakcie:
§ 3 ods. 1 písm. b) a odsekov 2 a 3 zákona o sociálnom poistení


Autor: JUDr. Igor Hvojník

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.