Dátum publikácie:12. 1. 2016

Inštitút minimálnej mzdy upravuje zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“). V zmysle § 2 ods. 1 zákona sumu minimálnej mzdy pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou a sumu minimálnej mzdy za každú hodinu odpracovanú zamestnancom ustanoví na nasledujúci kalendárny rok vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) nariadením vlády.
V súlade s týmto splnomocňovacím ustanovením zákona vláda dňa 7. októbra 2015 schválila návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy na rok 2016. V Zbierke zákonov SR je toto nariadenie vlády zverejnené pod poradovým číslom 279/2015 Z. z.
Výška minimálnej mzdy od 1. januára 2016
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej „ministerstvo“) pripravilo návrh na zvýšenie sumy minimálnej mzdy na 400 eur. Taký bol názor ministerstva prezentovaný na rokovaniach Hospodárskej a sociálnej rady Slovenskej republiky (ďalej „HSR“) aj v čase vyjednávania o sume, aj pri rokovaní o návrhu nariadenia vlády dňa 5. októbra. Za 2 dni od rokovania HSR však vláda rozhodla o zvýšení sumy minimálnej mzdy až na 405 eur mesačne. Na základe rozhodnutia vlády Slovenskej republiky, ktorá neprijala návrh ministerstva práce, s účinnosťou od 1. januára 2016 bude každý zamestnávateľ povinný rešpektovať, že mzda alebo odmena zamestnanca za prácu v rámci pracovnoprávneho vzťahu nesmie byť nižšia ako:
- 405 eur mesačne, čo oproti predchádzajúcej sume 380 eur mesačne predstavuje zvýšenie o 25 eur mesačne a
- 2,328 eura za každú hodinu odpracovanú zamestnancom, čo oproti doterajšej sume 2,184 eura predstavuje zvýšenie o 14,40 eurocenta na hodinu.
Odborné alebo politické rozhodnutie vlády?
Rokovaniu vlády predchádzali vyjednávania zástupcov zamestnávateľov a zástupcov zamestnancov (sociálni partneri) o sume minimálnej mzdy, ktoré tak ako vždy doteraz neviedli k dohode.
Zo záznamu z rokovania HSR dňa 24. augusta 2015 k bodu 8 je zrejmé, že:
- Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení Slovenskej republiky navrhla sumu mesačnej minimálnej mzdy na rok 2016 nezvyšovať;
- Konfederácia odborových zväzov Slovenskej republiky navrhla upraviť mesačnú minimálnu mzdu pre rok 2016 na 410 eur mesačne;
- Republiková únia zamestnávateľov urobila ústretový krok, keď navrhla upraviť sumu minimálnej mzdy na 399 eur, avšak vzhľadom na neprijatie návrhu zo strany zástupcov zamestnancov zmenila názor a navrhla minimálnu mzdu na rok 2016 nezvyšovať a
- Združenie miest a obcí Slovenska akceptovalo návrh ministerstva na 400 eur.
Stanovisko ministerstva vychádzalo z hodnotenia celkovej sociálnej situácie v Slovenskej republike za predchádzajúci kalendárny rok a očakávaného priaznivého vývoja ekonomiky podľa prognózy Inštitútu finančnej politiky Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej „IFP“) z júna 2015. Do záznamu sa dostalo aj dôležité vyjadrenie ministra financií: odpočítateľná odvodová položka zostáva zachovaná, len sa neindexuje s minimálnou mzdou, t. j. v roku 2016 ostáva v doterajšej výške 380 eur mesačne.
Stanoviská sociálnych partnerov ostali nezmenené aj na rokovaní HSR 5. októbra 2015, kedy bol predmetom rokovania HSR návrh nariadenia vlády, ktorým sa mala ustanoviť suma minimálnej mzdy na 400 eur mesačne. Zo záznamu z tohto rokovania HSR nič nenasvedčuje, že by ministerstvom predložený materiál vláda nemala schváliť. Snáď len skutočnosť, že materiál nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania, sa odlišovala od minulosti.
Faktom je, že prognóza IFP zo septembra 2015 už nie je až taká optimistická, pokiaľ ide o vývoj miezd, hrubý domáci produkt (HDP) a rast produktivity práce v roku 2016, ako prvé očakávania z júna t. r. Z pohľadu miezd došlo k zníženiu odhadu z očakávanej priemernej mzdy za rok 2016 vo výške 911 eur v júnovej prognóze na 906 eur v septembrovej prognóze IFP, ako aj k miernemu zníženiu tvorby HDP.
Už návrh na 400 eur znamenal zvýšenie sumy minimálnej mzdy v hrubom vyjadrení o 5,26 %, čo je o 1,16 percentuálneho bodu vyššie, ako by bol minimálny nárast podľa valorizačného mechanizmu obsiahnutého v § 8 ods. 2 zákona. Aj z dôvodovej správy k návrhu nariadenia vlády je zrejmé, že navrhnutý rýchlejší rast sumy minimálnej mzdy sa odôvodňuje relatívne priaznivou makroekonomickou situáciou a jej očakávaným vývojom.
Oproti júnovej prognóze IFP by sa mala v roku 2016 priaznivejšie vyvíjať zamestnanosť a malo by dôjsť aj k zníženiu miery nezamestnanosti. Otázkou je, či práve neočakávané zvýšenie sumy minimálnej mzdy až na 405 eur mesačne tento prognózovaný vývoj nepribrzdí. Nejde totiž ani tak o zvýšenie sumy minimálnej mzdy, ale najmä o skutočnosť, že úľava na odvodoch na zdravotné poistenie ostala nezmenená, teda v pásme od 380 po 570 eur mesačne.
Pokiaľ sa aj v budúcnosti tieto hranice nebudú zvyšovať, resp. suma odpočítateľnej položky sa nenaviaže na sumu minimálnej mzdy, pred rokom prijaté opatrenie vlády v oblasti odvodov sa stane iba akousi „pôžičkou“ pre zamestnávateľov (i zamestnancov), ktorú budú v ďalších rokoch splácať.
Na rozhodnutie vlády o minimálnej mzde v sume 405 eur mesačne sa dá nazerať aj ako na kompromis: časť zástupcov zamestnávateľov (Republiková únia zamestnávateľov) bola ochotná pristúpiť na sumu 399 eur, resp. Združenie miest a obcí Slovenska považovalo sumu 400 eur mesačne za maximum, ktoré môžu obce akceptovať. Konfederácia odborových zväzov Slovenskej republiky navrhla sumu 410 eur, takže schválená suma je „kdesi v strede“.
Ak sa však očakávaný vývoj dôležitých makroekonomických ukazovateľov zhoršil oproti predchádzajúcim predpokladom, čo asi bolo skutočným dôvodom takéhoto rozhodnutia vlády v predvolebnom roku?
Článok je uvedený v skrátenom znení. Celé znenie článku k minimálnej mzde v roku 2016 nájdete v súvisiacich odborných člákoch ako:
- Odborné alebo politické rozhodnutie vlády?
- Celková cena práce
- Dosah zvýšenia sumy minimálnej mzdy na ďalšie plnenia
Autor: Ing. Viliam Višňovský
Súvisiace právne predpisy ZZ SR