Zákon o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb

Dňa 18. júna 2016 nadobúda účinnosť nový zákona č. 351/2015 Z. z. o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb.

Dátum publikácie:16. 6. 2016
Autor:JUDr. et Mgr. Jozef Toman, PhD.

Zákon o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb

Článok je venovaný novému zákonu o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb, ktorý upravuje niektoré otázky vysielania zamestnancov na územie SR a z územia SR a ktorý v tejto oblasti novelizuje Zákonník práce a zákon o inšpekcii práce. Týmito zákonmi sa ukladajú povinnosti zahraničným zamestnávateľom (napr. ohlasovacia povinnosť, určenie kontaktnej osoby).

Týmito zákonmi sa ukladajú aj niektoré nové povinnosti slovenským za­mestnávateľom, napr. uzatvorenie do­hody o vyslaní, poskytovanie súčinnosti inšpekcii práce a pod.

Predmet zákona

Zákon č. 351/2015 Z. z. o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb a o zmene a doplnení niektorých zákonov je transpozíciou smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/67/EÚ z 15. mája 2014 o presadzovaní smernice 96/71/ES o vysielaní pracovníkov v rámci poskytovania služieb, ktorou sa mení nariadenie (EÚ) č. 1024/2012 o administratívnej spolupráci prostredníctvom informačného systému o vnútornom trhu („nariadenie o IMI“) (ďalej len „smernica 2014/67/EÚ“).

Cieľom zákona je predovšetkým zabezpečiť spoluprácu príslušných inšpekčných orgánov jednotlivých členských štátov EÚ a EHP pri presadzovaní pravidiel vyslania (napr. dodržiavanie pravidla minimálnych miezd/taríf, maximálnej dĺžky pracovného času, minimálnej výmery dovolenky) vzhľadom na to, že pri vyslaní zamestnancov na výkon práce do iného štátu sa nemení sídlo zamestnávateľa, tento sa nenachádza na území, kde sa práca vykonáva. Uvedené spôsobuje problémy pri kontrole dodržiavania právnych predpisov, keďže kontrolné orgány nemôžu vykonávať kontrolu na území iného štátu. Zákon z tohto dôvodu ukladá povinnosť zamestnávateľom, ktorí vysielajú zamestnancov na územie SR (napr. určenie kontaktnej osoby na doručovanie písomností), v Zákonníku práce sa upravujú aj niektoré doteraz nejednoznačné ustanovenia o vyslaní zamestnanca zo SR na výkon práce na územie iného štátu (formy vyslania, dohoda o vyslaní).

Zákon (§ 1 ods. 1) upravuje:

  • pôsobnosť Národného inšpektorátu práce a inšpektorátov práce pri cezhraničnej spolupráci s príslušným orgánom iného členského štátu Európskej únie alebo štátu, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore (ďalej len „iný členský štát“), pri kontrole dodržiavania pravidiel vysielania zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb1) (ďalej len „vyslanie“) (odkaz 1 smeruje na § 5 ods. 4 Zákonníka práce), identifikácii vyslania a vymáhaní pokút a (Príslušný orgán iného štátu je ten orgán, ktorý alebo ktoré si iný členský štát zvolí v tejto oblasti, pravidlá vyslania a pojem pokuta vymedzuje § 2 zákona, pojem vyslanie upravuje § 5 Zákonníka práce.)
  • povinnosti hosťujúceho zamestnávateľa a domáceho zamestnávateľa2) (odkaz 2 smeruje na § 5 ods. 5 Zákonníka práce).

Zákon sa nevzťahuje (§ 1 ods. 2) na vymáhanie pokút, na ktoré sa vzťahujú osobitné predpisy.3) Odkaz 3 smeruje na:

  • nariadenie Rady (ES) č. 44/2001 z 22. decembra 2000 o právomoci a o uznávaní a výkone rozsudkov v občianskych a obchodných veciach [resp. už na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1215/2012 z 12. decembra 2012 o právomoci a o uznávaní a výkone rozsudkov v občianskych a obchodných veciach],
  • rozhodnutie Rady z 27. apríla 2006 o uzavretí Dohody medzi Európskym spoločenstvom a Dánskym kráľovstvom o právomoci a o uznávaní a výkone rozsudkov v občianskych a obchodných veciach (2006/325/ES),
  • zákon č. 183/2011 Z. z. o uznávaní a výkone rozhodnutí o peňažnej sankcii v Európskej únii a o zmene a doplnení niektorých zákonov (prebralo sa Rámcové rozhodnutie Rady 2005/214/SVV z 24. februára 2005 o uplatňovaní zásady vzájomného uznávania na peňažné sankcie).
Príklad č. 1:

Podľa zákona č. 351/2015 Z. z. sa nebude postupovať pri vymáhaní zaplatenia nevyplatenej mzdy (resp. nižšej mzdy, ako by patrila podľa pravidiel vyslania) zamestnancovi, priznanej súdom v SRN zamestnancovi, ktorý podal žalobu na vysielajúceho zamestnávateľa o vyplatenie mzdy. Takéto vymáhanie v kontexte cudzieho prvku by išlo cez režim nariadenia Rady (ES) č. 44/2001, resp. nariadenia č. 1215/2012.

Článok je uvedený v skrátenom znení, celý článok nájdete tu:


Autor: JUDr.et Mgr. Jozef Toman, PhD.

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace dokumenty

Súvisiace aktuality

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.