Dátum publikácie:13. 8. 2025

NR SR prijala počas roku 2024 a 2025 niekoľko zákonov, ktoré priniesli viaceré zmeny v zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“) vrátane zákona č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (ďalej len „zákon č. 278/2024 Z. z.“), zákona č. 310/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o sociálnom poistení a ktorým sa menia niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 310/2024 Z. z.“), a zákona č. 76/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 76/2025 Z. z.“). Informácie o najdôležitejších zmenách, ktoré ovplyvňujú oblasť dôchodkového poistenia v roku 2025, prinášame v tomto článku.
I. Zmeny v starobnom dôchodkovom sporení v roku 2025
Dňom 17. apríla 2025 nadobudol účinnosť zákon č. 76/2025 Z. z. Účelom tohto zákona je úprava regulácie v oblasti investovania majetku v dôchodkových fondoch, ktoré spravujú dôchodkové správcovské spoločnosti zriadené podľa zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZSDS“). Táto úprava má umožniť využiť majetok v dôchodkových fondoch na financovanie rozvoja ekonomiky pri rôznych (aj náročnejších) infraštruktúrnych projektoch na území Slovenskej republiky (napr. výstavba nehnuteľností určených na nájomné bývanie, dobudovanie alebo modernizácia verejnej dopravnej siete a energetickej siete a pod.). Pri navrhovaní zákona č. 76/2025 Z. z. sa vychádzalo z toho, že celkový objem majetku v správe dôchodkových správcovských spoločností bol na začiatku apríla 2025 na úrovni približne 16,6 miliardy eur, pričom finančné nástroje vhodné na priame financovanie náročnejších infraštruktúrnych projektov využitím aktív v dôchodkových fondoch v regulácii podľa vtedy účinného ZSDS chýbajú. Majetok dôchodkových fondov alokujú dôchodkové správcovské spoločnosti hlavne do akciových investícií, ktoré kopírujú vývoj svetovej ekonomiky (najmä indexové negarantované dôchodkové fondy). Aktíva dôchodkových fondov sú zamerané na Európu, na USA alebo na vyspelé ázijské trhy. Z tohto dôvodu je cieľom zákona č. 76/2025 Z. z. umožniť presmerovanie časti investícií dôchodkových fondov do investícií na Slovensku. Preto uvedený zákon rozšíril aktíva, do ktorých je možné investovať majetok v dôchodkovom fonde, o nové finančné nástroje zo sektora kolektívneho investovania. Ide o cenné papiere alternatívnych investičných fondov, ktoré môžu pomôcť pokryť dopyt dôchodkových správcovských spoločností po alternatívnych spôsoboch investovania majetku v dôchodkových fondoch. Keďže je starobné dôchodkové sporenie súčasťou základného systému dôchodkového zabezpečenia (má pokryť sporiteľovi časť príjmu v starobe, resp. príjem pozostalým v prípade jeho úmrtia), je potrebné pri rozšírení prípustných aktív zachovať určitú mieru opatrnosti. Z dôvodu nízkej likvidity cenných papierov alternatívnych investičných fondov treba dbať na transparentnosť investície a zohľadniť mieru rizika spojeného s novým aktívom.
POZNÁMKA
Uvedené finančné nástroje patria pod harmonizovaný regulačný rámec, ako aj rámec dohľadu, a preto by mohlo ísť o vhodnú investičnú príležitosť na doplnenie portfólií dôchodkových fondov nad rámec tradičnejších peňažných investícií, investícií do akcií alebo investícií do dlhových nástrojov. Rozsah prípustných alternatívnych investičných fondov, ktoré môže nadobudnúť dôchodková správcovská spoločnosť v podobe cenných papierov do majetku v dôchodkovom fonde, sa redukuje na:
- alternatívne investičné fondy, ktoré majú povolenie na vytváranie a spravovanie alternatívnych investičných fondov a zahraničných alternatívnych investičných fondov podľa § 28a zákona č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 203/2011 Z. z.“), resp. príslušné povolenie v členskom štáte Európskej únie alebo štáte, ktorý je súčasťou Európskeho hospodárskeho priestoru a
- alternatívne investičné fondy, ktoré podliehajú vybraným nariadeniam [ide o Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 345/2013 o európskych fondoch rizikového kapitálu v platnom znení, Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 346/2013 o európskych fondoch sociálneho podnikania v platnom znení a Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/760 o európskych dlhodobých investičných fondoch v platnom znení].
Uvedené požiadavky majú za cieľ zabezpečiť vyššiu mieru bezpečnosti takejto investície, ako aj regulovanie rizika v rámci aktív prípustných v dôchodkových fondoch.
Dôchodkové správcovské spoločnosti môžu uvedené finančné nástroje nadobúdať do povinne vytváraných dôchodkových fondov (dlhopisový garantovaný dôchodkový fond a indexový negarantovaný dôchodkový fond), ale aj do dôchodkových fondov vytváraných dobrovoľne. Dlhodobé a nízko likvidné aktíva a investície môžu byť prospešné pre reálnu ekonomiku a môžu pomôcť pokryť aj finančne náročnejšie dlhodobé projekty. Preto zákon č. 76/2025 Z. z. upravuje, že dôchodkové správcovské spoločnosti môžu využívať takéto alternatívne investície iba v tom prípade, ak budú súčasťou dôležitých infraštruktúrnych projektov celospoločenského významu na území Slovenskej republiky. Tieto projekty by mali prinášať hospodársky alebo sociálny úžitok najmä v oblasti dopravnej infraštruktúry (napríklad cesty, hromadné prepravné systémy), sociálnej infraštruktúry (napríklad dostupné bývanie, domovy dôchodcov), infraštruktúry verejných budov (napríklad školy, nemocnice), energetickej infraštruktúry (napríklad elektrárne, potrubné systémy, systémy zásobovania vodou, kanalizačné a zavlažovacie systémy), ale aj v oblasti adaptácie na zmenu klímy a výroby a distribúcie energie z udržateľných zdrojov. Príkladom projektu, ktorý v sebe kumuluje hospodársky aj sociálny prospech pre občanov aj štát, je nový projekt štátom podporovaného nájomného bývania (zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), ktorý vypĺňa medzeru medzi sociálnymi bytmi, trhovým nájmom a kúpou bytu na hypotéku. Pritom sa do systému môžu zapojiť aj zamestnávatelia, ktorí môžu poskytovať dodatočnú podporu na bývanie svojim zamestnancom.
Podmienkou nadobudnutia uvedených finančných nástrojov do majetku dôchodkového fondu je, aby alternatívny investičný fond podstatnú časť zhromaždených peňažných prostriedkov a peniazmi oceniteľných hodnôt od investorov investoval priamo do projektov definovaných v ustanovení § 81 ods. 1 písm. h) ZSDS. Pre reálne využitie dôchodkových úspor na financovanie takýchto projektov bude okrem priaznivých rámcových regulačných podmienok rozhodujúci najmä súlad medzi záujmami relevantných strán, t. j. investorov, občanov ako užívateľov diela a sporiteľov. Preto rozhodnutie o investičnej stratégii a objeme investície bude aj naďalej vykonávať výlučne dôchodková správcovská spoločnosť v najlepšom záujme ochrany sporiteľov. V záujme udržania primeranej úrovne kvalitatívneho vymedzenia novej investície sa ustanovila povinnosť dôchodkovej správcovskej spoločnosti priebežne kontrolovať dodržiavanie štatútu, zakladajúcich dokumentov alebo iného obdobného dokumentu alternatívnym investičným fondom. Ide o obdobný postup ako v prípade investícií do iných finančných nástrojov. Zákon č. 76/2025 Z. z. stanovuje rovnako ako v prípade investícií do iných finančných nástrojov všetky potrebné investičné limity.
POZNÁMKA
Účinnosť zákona bola zvolená dňom vyhlásenia, pričom dôvodom bola potreba zabezpečiť na strane dôchodkových správcovských spoločností nevyhnutné procesné a administratívne úkony, na základe ktorých by následne mohli nadobúdať nové finančné nástroje do majetku v dôchodkových fondoch (ide napríklad o predchádzajúci súhlas Národnej banky Slovenska na zmenu štatútu dôchodkového fondu a pod.). Navyše dôchodková správcovská spoločnosť je povinná oceňovať majetok v dôchodkovom fonde denne, na základe všeobecne záväzného predpisu Národnej banky Slovenska, a preto bude potrebné, aby orgán dohľadu ustanovil pravidlá pre oceňovanie cenných papierov alternatívnych investičných fondov v tomto svojom vykonávacom predpise.
V súvislosti so starobným dôchodkovým sporením pripomíname, že aj v roku 2025 zostáva zachovaná možnosť jednorazového vyplatenia dôchodkových úspor z II. piliera. Naďalej je podmienkou pre vyplatenie týchto úspor jednorazovo skutočnosť, že žiadateľ o starobný dôchodok z II. piliera už poberá dôchodok/dôchodky (napríklad starobný dôchodok z I. piliera, invalidný dôchodok, pozostalostný dôchodok, výsluhový dôchodok, resp. obdobný dôchodok z cudziny) v úhrne prevyšujúcom referenčnú sumu platnú v roku 2025. Referenčná suma je hodnota priemerného mesačného starobného dôchodku vyplácaného Sociálnou poisťovňou, teda z I. dôchodkového piliera. Táto suma je na rok 2025 stanovená vo výške 684,10 eura.
Ďalej sa dozviete o:
- nároku na 13. dôchodok v prípade zamestnania v cudzine
- zvýšení dôchodku na základe medziročného rastu spotrebiteľských cien v domácnostiach dôchodcov
- aktuálnej dôchodkovej hodnote v roku 2025
- zmene dôchodkového veku
- zrušení tzv. rodičovského dôchodku a možnosti nahradiť ho podielom zaplatenej dane
Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám na dočítanie.
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám
Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace dôvodové správy
Súvisiace právne predpisy ZZ SR