Pružný pracovný čas

Aké pravidlá platia pri určení dovolenky, akceptovaní prekážky v práci alebo pri pracovnej ceste v režime pružného pracovného času?

Dátum publikácie:16. 6. 2023
Autor:JUDr. Tatiana Mičudová, PhD.

pruz prac cas

Zamestnanecké benefity možno definovať ako rôzne bonusy či výhody, ktoré zamestnávateľ poskytuje svojim zamestnancom. Medzi najčastejšie patrí napr. prispievanie na stravovanie vo väčšej miere, než upravuje Zákonník práce, služobné auto a služobný mobil používané aj na súkromné účely, dovolenka nad rámec, ktorý ustanovuje Zákonník práce, prispievanie na kultúru, možnosť práce formou home office či zavedenie pružného pracovného času. Tento článok rozoberá pružný pracovný čas a otázky, ktoré si mnohí zamestnávatelia či zamestnanci kladú v súvislosti s jeho uplatňovaním, napr. ohľadne prekážok v práci, pracovných ciest a pod.

Zamestnanecké výhody môže zamestnávateľ poskytovať nasledovne:

  • Plošné poskytovanie všetkých benefitov všetkým zamestnancom. Všetci zamestnanci majú nárok na všetky benefity. To, či ich čerpajú, alebo nie, je len a len na ich uvážení.
  • Benefity cafeteria je systém, kedy si zamestnanec volí v rámci stanoveného limitu práve tie výhody, ktoré pre neho predstavujú najväčšiu hodnotu. V tomto prípade je celkový rozpočet, ktorý zamestnávateľ na tento spôsob vyhradí, síce rovnaký, ale zamestnanec si sám optimalizuje čerpanie zamestnaneckých výhod podľa toho, čo osobne preferuje.

Pružný pracovný čas je medzi zamestnancami populárny preto, lebo zamestnanec si volí sám začiatok alebo aj koniec pracovného času v jednotlivých dňoch v rámci časových úsekov určených zamestnávateľom (voliteľný pracovný čas). Medzi dva úseky voliteľného pracovného času je vložený časový úsek, v ktorom je zamestnanec povinný byť na pracovisku (základný pracovný čas). Pružný pracovný čas oceňujú viacerí zamestnanci najmä z dôvodu, že im pomáha skĺbiť pracovný život so súkromným, t. j. hlavne starostlivosť o rodinu a jej potreby. Uplatňovanie pružného pracovného času tak predstavuje zlepšenie pracovných, ale aj iných životných podmienok zamestnancov.

Úpravu pracovného času u toho-ktorého zamestnávateľa ovplyvňuje organizácia práce zamestnávateľa, prípadne aj potreby jeho zamestnancov.

Pracovný čas

Definíciu pracovného času obsahuje ust. § 85 ods. 1 zákona č. 311/2001 Z. z. (ďalej len „Zákonník práce“). V zmysle predmetného ustanovenia je pracovným časom časový úsek, v ktorom je zamestnanec k dispozícii zamestnávateľovi a v ktorom vykonáva prácu a plní si povinnosti podľa pracovnej zmluvy. Avšak uvedená definícia nie je úplne presná, keďže v rámci pracovného času dochádza zo strany zamestnanca aj k plneniu povinností vyplývajúcich z pracovnoprávnych a iných predpisov, nielen z pracovnej zmluvy.

Pracovný čas môže byť u toho-ktorého zamestnávateľa rozvrhnutý rovnomerne alebo nerovnomerne. Pružný pracovný čas je spôsob rovnomerného alebo nerovnomerného rozvrhnutia pracovného času.

Ďalej sa dozviete o:

  • zavedení pružného pracovného času
  • práci nadčas a pracovnej pohotovosti
  • dovolenke pri pružnom pracovnom čase
  • prekážkach v práci pri pružnom pracovnom čase
  • pracovnej ceste pri pružnom pracovnom čase
 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám   na dočítanie.

Prečítajte si celé znenie: Pružný pracovný čas


Autor: JUDr. Tatiana Mičudová, PhD.

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace odborné články

Súvisiace vzory

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.