Zákonník práce rozdeľuje prekážky v práci na strane zamestnanca na prekážky z dôvodov:
- všeobecného záujmu;
- dobrovoľníckej činnosti;
- výkonu dobrovoľnej vojenskej prípravy;
- plnenia brannej povinnosti a z dôvodu pravidelného cvičenia alebo plnenia úloh ozbrojených síl;
- zvyšovania kvalifikácie;
- dôležitých osobných prekážok v práci.
Na zamestnancov pracujúcich na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru podľa ust. § 223 a nasl. Zákonníka práce (dohoda o vykonaní práce, dohoda o brigádnickej práci študentov, dohoda o pracovnej činnosti) sa vzťahuje len časť dôležitých osobných prekážok v práci uvedených v ust. § 141 Zákonníka práce, konkrétne v ods. 1 a ods. 2 písm. a) až g), pričom tieto prekážky v práci musia zasiahnuť do času, na ktorý zamestnávateľ určil výkon práce.
Za tento čas zamestnancovi náhrada odmeny nepatrí.
A. Prekážky z dôvodov všeobecného záujmu
V zmysle ust. § 136 ods. 1 Zákonníka práce poskytne zamestnávateľ zamestnancovi pracovné voľno na výkon verejných funkcií, občianskych povinností a iných úkonov vo všeobecnom záujme pod podmienkou, že túto činnosť nemožno vykonať mimo pracovného času. Väčšina prekážok v práci z dôvodu všeobecného záujmu predstavuje krátkodobé prekážky v práci. Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas a bez náhrady mzdy, ak Zákonník práce, osobitný predpis alebo kolektívna zmluva neustanovuje inak alebo ak sa zamestnávateľ so zamestnancom nedohodne inak.
Poznámka:
Pojem „nevyhnutný čas“ nedefinuje Zákonník práce ani iný pracovnoprávny predpis, preto je vhodné, aby zamestnávateľ stanovil konkrétnu úpravu vnútorným predpisom alebo dohodol v kolektívnej zmluve.
Verejná funkcia, občianska povinnosť a iný úkon vo všeobecnom záujme je na účely Zákonníka práce činnosť, o ktorej to ustanovuje buď samotný Zákonník práce, alebo osobitný predpis.
Výkonom verejnej funkcie je na účely Zákonníka práce plnenie povinností vyplývajúcich z funkcie, ktorá je vymedzená funkčným obdobím alebo časovým obdobím a obsadzovaná na základe priamej voľby alebo nepriamej voľby alebo vymenovaním podľa osobitných predpisov.
Zamestnancovi, ktorý vykonáva verejnú funkciu popri plnení povinností vyplývajúcich z pracovného pomeru, môže byť z dôvodu výkonu verejnej funkcie poskytnuté pracovné voľno v rozsahu najviac 30 pracovných dní alebo zmien v kalendárnom roku, ak osobitný predpis neustanovuje inak.
Zamestnávateľ je povinný uvoľniť zamestnanca na výkon verejnej funkcie aj dlhodobo. Podľa ust. § 144a ods. 2 písm. g) Zákonníka práce sa doba, na ktorú zamestnávateľ zamestnanca uvoľnil, neposudzuje ako výkon práce. Ak sa zamestnanec vráti do práce po skončení výkonu verejnej funkcie, zamestnávateľ je v zmysle ust. § 157 ods. 3 Zákonníka práce povinný zaradiť ho na pôvodnú prácu a pracovisko. Ak zaradenie na pôvodnú prácu a pracovisko nie je možné, zamestnávateľ je povinný zaradiť ho na inú prácu zodpovedajúcu pracovnej zmluve.
Občianske povinnosti, na výkon ktorých je zamestnávateľ povinný poskytnúť zamestnancovi pracovné voľno, vymenúva Zákonník ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR