Zodpovednosť zamestnanca a zamestnávateľa za škodu, rozsah a spôsob jej náhrady

Zamestnávateľ je povinný vytvárať riadne pracovné podmienky s cieľom predchádzať vzniku škody a robiť opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov; sústavne kontrolovať, či si zamestnanci plnia svoje povinnosti. K tomu využiť vhodné formy na vlastné podmienky jednotlivých pracovísk. Na druhej strane je zamestnanec povinný počínať si tak, aby nedochádzalo ku škodám na strane zamestnávateľa.

Dátum publikácie:1. 8. 2013
Dátum aktualizácie:18. 7. 2017
Autor:Ing. Jolana Strýčková, JUDr. Anna Jendrálová
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Personalistika; Riadenie práce / Pracovno - právne vzťahy
Právny stav od:1. 1. 2013
Právny stav do:15. 7. 2019

Súvisiace predpisy

• zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v platnom znení
• zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v platnom znení
• zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce v platnom znení
• zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi
• Občiansky zákonník č. 40/1964 Zb. v znení neskorších predpisov

(Vzor)

XY, a. s., SPIŠSKÁ NOVÁ VES

Výtlačok č.:

Správca dokumentu:

Zmena č.:

Vypracoval:
funkcia:

Podpis:

Dňa:

Schválil:
funkcia:

Podpis:

Dňa:

 

Interný firemný predpis č. …/201.

ZODPOVEDNOSŤ ZAMESTNANCA A ZAMESTNÁVATEĽA ZA ŠKODU,
ROZSAH A SPÔSOB JEJ NÁHRADY

OBSAH A LIST ZMIEN

 

Kapi-
tola č.:

Názov kapitoly

Zmena č.:

Dátum
zmeny:

1.

Predchádzanie škodám

  

2.

Zloženie škodovej komisie a jej účel

  

3.

Metodický pokyn likvidácie škôd

  

4.

Práva a povinnosti riaditeľa

  

5.

Záverečné ustanovenia

  

6.

Prílohy

  
 

1. Dohoda o spôsobe odkladania vecí zamestnanca pri plnení pracovných úloh

  
 

2. Zápis o vykonaní kontroly vecí, ktoré zamestnanci vnášajú na pracovisko alebo odnášajú z pracoviska

  
 

3. Potvrdenie o prevzatí zverených predmetov

  
 

4. Evidencia o vypožičaní predmetov

  
 

5. Evidencia o škodách za rok ...

  
 

6. Písomné oznámenie zamestnanca zamestnávateľovi na hroziacu škodu a na to, že nemá vytvorené potrebné pracovné podmienky

  
 

7. Hlásenie o vzniku škody

  
 

8. Zápisnica zo zasadnutia škodovej komisie

  
 

9. Dohoda o uznaní záväzku nahradiť škodu a o spôsobe jej náhrady

  

Upozornenie:
Súčasťou každého interného firemného predpisu by mal byť Pripomienkový list a Podpisový hárok. Ich vzory sú uverejnené ako príloha č. 3 a príloha č. 4 vzoru s názvom Zamedzenie vzniku nelegálneho zamestnávania a výkonu nelegálnej práce. Z dôvodu efektívnosti ich priamo vo vzore opakovane neuvádzame.

1. Predchádzanie škodám

1.1 Zamestnávateľ je povinný:

1. Vytvárať riadne pracovné podmienky s cieľom predchádzať vzniku škody a robiť opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov; sústavne kontrolovať, či si zamestnanci plnia svoje povinnosti. K tomu využiť vhodné formy na vlastné podmienky jednotlivých pracovísk.

2. Mimoriadnu pozornosť venovať posudzovaniu rizika poškodenia zdravia pri práci, a to najmä z hľadiska možností jeho vzniku a následkov. Všetci zamestnanci musia byť zaraďovaní na prácu zodpovedajúcu ich zdravotnej spôsobilosti.

3. Zabezpečovať také pracovné podmienky, aby zamestnanci mohli riadne plniť svoje pracovné povinnosti bez ohrozenia života, zdravia a majetku. Zaraďovať zamestnancov na prácu a pracovisko so zreteľom na ich schopnosti a zdravotný stav.

4. Na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia v prípade nebezpečenstiev pri práci bezplatne poskytovať príslušným zamestnancom ochranné osobné pracovné prostriedky (ďalej len OOPP) a udržiavať ich v používateľnom stave, zabezpečovať ich opravy, pranie, čistenie, a pod.

5. Dbať na to, aby sa zdravie zamestnancov nepoškodzovalo fajčením na pracovisku. Vyžadovať od všetkých zamestnancov, aby nezneužívali fajčiarske prestávky a fajčili iba na vyhradených miestach a podľa podmienok, ktoré sú zverejnené vo fajčiarskych priestoroch a na vývesných tabuliach.

6. Dôsledne pravidelne vyžadovať od zamestnancov a vedúcich zamestnancov plnenie preventívnych protipožiarnych opatrení na podmienky firmy, a tak takmer úplne eliminovať vznik požiarov.

7. V záujme zabránenia vzniku škôd firma bude vykonávať ­jedenkrát za týždeň (v odôvodnených prípadoch aj viackrát) kontrolu vecí, ktoré zamestnanci prinášajú na pracovisko alebo odnášajú z pracoviska. Kontrolu bude vykonávať strážna služba a vedúci zamestnanec, ktorého vždy deň pred kontrolou určí riaditeľ. Z kontroly kontrolná skupina vypracuje zápis podľa vzoru č. 2 a predloží ho riaditeľovi.

Príslušníci strážnej služby sú ďalej oprávnení:

a) Prehliadať vo vymedzenom priestore objektu zamestnancov a aj iné osoby, ktoré vstúpili do objektu firmy alebo ju opúšťajú a žiadať od nich predloženie príslušných dokladov.
b) Kontrolovať všetky druhy motorových vozidiel, ktoré vchádzajú do firmy alebo ju opúšťajú a ich náklad. Pritom od nich vyžadovať predloženie príslušného dokladu (povolenia na vynesenie predmetov, ktoré sú majetkom firmy).
c) Mimoriadnu pozornosť venovať kontrole zamestnancov a motorových vozidiel, ktorí z firmy odchádzajú na vysunuté pracoviská vykonávať montážne práce.

O negatívnych poznatkoch bude strážna služba predkladať riaditeľovi písomnú správu najneskôr do 24 hodín. Písomná správa bude obsahovať údaje tiež podľa vzoru prílohy č. 2. Pri kontrole sa musia dodržiavať predpisy o ochrane osobnej slobody a nesmie byť ponižovaná ľudská dôstojnosť.

8. Personálny odbor za spolupráce príslušných úsekov zabezpečí, aby súčasne so vznikom pracovného pomeru na pracovnú funkciu, s ktorou je spojená hmotná zodpovednosť, bola uzatvorená dohoda o hmotnej zodpovednosti.

9. Zabezpečiť pre zamestnancov, ktorým boli zverené predmety (nástroje, OOPP, kalkulačky, osobné záznamníky, gumové topánky, pracovné plášte a iné) na základe písomného potvrdenia (príloha č. 3), uzamykateľné skrinky.

10. Pri vypožičaní a vracaní predmetu za prítomnosti skladníka, resp. príslušného technika skontrolovať u predmetu technický a fyzický stav. V prípade, že sa zistí jeho porucha, spísať o tom zápis, z ktorého musí byť zrejmé, o akú poruchu (závadu) ide, kto a dokedy ju zabezpečí, a potom vykoná odstránenie poruchy. V prípade, že porucha nadobudne charakter škodovej udalosti, postupovať podľa zásad likvidácie škôd. Úhradu za požičané predmety a iné veci ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Ing. Jolana Strýčková, JUDr. Anna Jendrálová

Prílohy

  • zodpovednosť zamestnanca a zamestnávateľa za škodu - vzor /104 kB
  • príloha č. 1 /21 kB
  • príloha č. 2 /23 kB
  • príloha č. 3 /21 kB
  • príloha č. 4 /28 kB
  • príloha č. 5 /27 kB
  • príloha č. 6 /21 kB
  • príloha č. 7 /27 kB
  • príloha č. 8 /38 kB
  • príloha č. 9 /28 kB

Aktuálne verzie

Súvisiace vzory

Súvisiace odborné články

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.