Zmeny vo forme zamestnávania – ako postupovať, ak zamestnanec pôsobil na trvalý pracovný pomer a zrazu je SZČO?

Ak sa zamestnávateľ so zamestnancom dohodnú na zmene formy zamestnávania, vznikajú tu administratívne a ohlasovacie povinnosti, ktoré je potrebné splniť. Uvedieme si kroky, ktoré nasledujú v súvislosti so zmenou zamestnávania.

Dátum publikácie:29. 9. 2025
Autor:Zuzana Beňová

tt_zamestnanci

Čoraz viac zamestnávateľov pri zamestnávaní zamestnancov uplatňuje rôznorodé formy zamestnávania. Tento trend je spôsobený všeobecnou zmenou situácie na trhu práce, ale aj prirodzenou snahou zamestnávateľov ušetriť mzdové náklady a znížiť finančné zaťaženie, ktoré im v súvislosti so zamestnancami vzniká. V tomto článku si ozrejmíme postup, ktorý musí zamestnávateľ dodržať a uplatniť, ak sa rozhodne zmeniť formu spolupráce so zamestnancom, a to konkrétne pri prechode z interného zamestnanca na takzvaného externého.

Na úvod a pre ozrejmenie faktov je vhodné, aby sme si stručne a prehľadne zadefinovali, kto je z pohľadu zamestnávateľa interný a kto externý zamestnanec. Hneď na úvod však uvádzame, že Zákonník práce pojem externý zamestnanec nepozná. Interným zamestnancom je zamestnanec, ktorý je vo firme zamestnaný na trvalý pracovný pomer (TPP) alebo je zamestnaný na dohodu mimo pracovného pomeru. Pre zamestnávateľa však môžu poskytovať služby aj osoby prostredníctvom uzatvorenia mandátnej zmluvy alebo inej formy zmluvy podľa Občianskeho a Obchodného zákonníka alebo ide o osoby, ktoré vykonávajú svoju činnosť ako samostatne zárobkovo činné osoby a za svoje služby zamestnávateľovi zjednodušene povedené fakturujú určitú sumu.

Pre potreby tohto článku budeme vychádzať zo situácie, že osoba pracuje u zamestnávateľa na trvalý pracovný pomer, čo je zároveň najčastejšia forma zamestnávania, a povedzme, že hovoríme o internom zamestnancovi. Zamestnávateľ sa z rôznych príčin rozhodne, že tento pracovný pomer ukončí a prejde na jeho novú formu, pre zjednodušenie a potreby tohto článku povedzme, že z osoby sa stane akýsi externý zamestnanec, aj keď opätovne uvádzame a zdôrazňujeme, že zákon takýto pojem nepozná.

Akákoľvek forma spolupráce medzi firmou a zamestnávateľom má pre zamestnanca, ale aj zamestnávateľa svoje výhody, ale aj nevýhody. Zväčša na základe vzájomnej dohody, potrieb zamestnávateľa, ale aj zamestnanca dochádza k výberu vhodného pracovnoprávneho vzťahu pre obe strany, prípadne k jeho zmene, čomu sa budeme v tomto článku podrobne venovať.

Proces zmeny formy zamestnávania

V prípade, že dochádza k zmene formy zamestnávania zamestnanca z interného na externého, zamestnávateľovi vznikajú v tomto procese administratívne a ohlasovacie povinnosti, ktoré si je povinný plniť. Zjednodušene možno povedať, že celý proces zmeny formy zamestnanca z interného na externého prebieha v štyroch krokoch.

  1. Ukončenie vzťahu
  2. Vysporiadanie záväzkov
  3. Uzatvorenie novej formy spolupráce + ohlasovanie a administratívne povinnosti

1. Ukončenie pracovnoprávneho vzťahu

V prvom rade je zamestnávateľ povinný riadne ukončiť so zamestnancom pracovnoprávny vzťah, tak ako mu prikazuje Zákonník práce§ 59 Zákonníka práce explicitne definuje, akým spôsobom možno pracovný pomer ukončiť. Urobiť tak je možné jedným z týchto štyroch spôsobov:


Text je skrátený. Prečítajte si celé znenie:

Zmeny vo forme zamestnávania – ako postupovať, ak zamestnanec pôsobil na trvalý pracovný pomer a zrazu je SZČO?

 


Autor: Zuzana Beňová

Súvisiace odborné články

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.