Dátum publikácie:8. 4. 2020
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci; Osobitné pracovné podmienky; Personalistika; Riadenie práce / Pracovno - právne vzťahy
Právny stav od:4. 4. 2020
Právny stav do:1. 3. 2021
Obsah:
Aký je rozdiel medzi home office a domáckou prácou (teleprácou)?
Je možné dočasný výkon práce z domu zamestnancovi nariadiť
Home office v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu a výnimočného stavu
Vzťahujú sa na home office pravidlá pre pracovný čas?
Je zamestnávateľ povinný poskytnúť zamestnancom pracujúcim z domu technické prostriedky na výkon práce (napr. notebook)?
Aké sú povinnosti zamestnávateľa z hľadiska bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (ďalej len „BOZP“)?
Je zamestnávateľ povinný zabezpečiť zamestnancovi na home office stravovanie
Dodržiavanie zákazu nerovnakého zaobchádzania a právo na odpojenie
Miesto výkonu práce je v zmysle ust. § 43 ods. 1 písm. b) zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce v platnom znení (ďalej len „Zákonník práce“) podstatnou náležitosťou každej pracovnej zmluvy. V priebehu trvania pracovného pomeru však môže dôjsť k rôznym situáciám, kedy je nevyhnutné, aby zamestnanec dočasne vykonával prácu zo svojej domácnosti, teda na inom mieste, ako je miesto dohodnuté v pracovnej zmluve. Hoci je inštitút home office (na účely článku sa za home office alebo prácu z domu považuje práca vykonávaná v režime podľa ust. § 52 ods. 5 Zákonníka práce) zamestnávateľmi používaný a využívaný či už ako benefit pre svojich zamestnancov, alebo ako prostriedok na riešenie mimoriadnej situácie na strane zamestnávateľa (príp. aj zamestnanca), Zákonník práce neobsahuje komplexnú úpravu tohto inštitútu. Uvedené podľa nášho názoru neodstránila ani novelizácia uskutočnená zákonom č. 76/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony s účinnosťou od 1. 3. 2021. Home office ako príležitostný či dočasný výkon práce z bydliska zamestnanca nemožno zamieňať s pojmami domácka práca (telepráca), ktorých úpravu obsahuje Zákonník práce v ust. § 52 ods. 1, ods. 3 až ods. 11.
Aký je rozdiel medzi home office a domáckou prácou (teleprácou)?
Prácu z domu – home office je možné zadefinovať ako vykonávanie závislej práce zamestnancom pre zamestnávateľa z domácnosti zamestnanca, a to len príležitostne alebo za mimoriadnych okolností. V prípade, ak nie je splnené kritérium príležitostného vykonávania práce alebo vykonávania práce z domácnosti titulom mimoriadnych okolností, pôjde vždy o domácku prácu (teleprácu). V porovnaní s home office sa za domácku prácu v zmysle ust. § 52 ods. 1 považuje práca vykonávaná pre zamestnávateľa z domácnosti zamestnanca v rozsahu ustanoveného týždenného pracovného času zamestnanca, resp. jeho časti, v pracovnom čase, ktorý si sám zamestnanec rozvrhuje a s odchýlkami od ustanovení Zákonníka práce, dohodnutá priamo v pracovnej zmluve. Pri telepráci zamestnanec navyše využíva informačné technológie, pri ktorých dochádza pravidelne k elektronickému prenosu dát na diaľku.
Za domácnosť sa na účely domáckej práce (telepráce)/home office považuje akékoľvek iné miesto dohodnuté ako miesto výkonu práce mimo pracoviska zamestnávateľa (ust. § 52 ods. 3 Zákonníka práce).
V mnohých profesiách je možnosť ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR