Pracovná disciplína a sankcie za jej porušenie

Základné povinnosti zamestnanca, vykonávanie činnosti konkurenčného charakteru u iného zamestnávateľa, povinnosti vedúcich zamestnancov, najčastejšie aj menej časté porušenia pracovnej disciplíny.

Obsah

Dátum publikácie:12. 8. 2021
Autor:JUDr. Tatiana Mičudová
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci; Personalistika
Právny stav od:1. 1. 2021

Z uzavretého pracovného pomeru vznikajú zamestnancovi nielen určité práva (napr. právo na mzdu), ale aj povinnosti. Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“) rozoznáva medzi základnými povinnosťami zamestnanca (uvedené v § 81 Zákonníka práce) a ďalšími. Povinnosti zamestnanca nie sú upravené len v Zákonníku práce, ale aj pracovnej zmluve, kolektívnej zmluve (ak má zamestnávateľ aj túto zmluvu), no aj v ďalších všeobecne záväzných právnych predpisoch, pracovnom poriadku či iných interných predpisoch zamestnávateľa. Súhrn všetkých povinností, ktoré zamestnancovi vyplývajú z týchto dokumentov či predpisov, predstavuje pracovnú disciplínu.

Obsah:

Právny rámec

Základné povinnosti zamestnanca

Výkon konkurenčnej činnosti

Povinnosti vedúcich zamestnancov

Porušenie pracovnej disciplíny

Nedodržiavanie pracovného času (spravidla absencie)

Nevyužívanie pracovného času

Práca pod vplyvom alkoholu

Neplnenie pokynov vydaných zamestnávateľom

Nedodržiavanie liečebného režimu

Nedodržiavanie predpisov vzťahujúcich sa na vykonávanú prácu

Sankcie za porušovanie disciplíny

Pracovná disciplína spočíva v plnení pracovných úloh, povinností, ktoré pre zamestnancov vyplývajú z pracovnoprávneho vzťahu.

Rozhodovacia prax súdov poukazuje na to, že medzi najčastejšie porušenia pracovnej disciplíny patria neospravedlnené absencie, výkon práce pod vplyvom alkoholu, ale aj nedodržiavanie liečebného režimu a pod.

Zamestnanci sú čoraz vynaliezavejší v spôsoboch porušovania pracovnej disciplíny, a preto sa súdy zaoberajú aj prípadmi, kedy zamestnanec väčšinu pracovného času „presurfuje“ na internete alebo falšuje evidenciu dochádzky s cieľom získať mzdu aj za čas, kedy sa na pracovisku nezdržiava, alebo za prácu, ktorú nevykonáva.

ANOTÁCIA:

Tento článok rozoberá pracovnú disciplínu, ale aj o sankcie, ktoré má zamestnávateľ k dispozícii, aby vyvodil zodpovednosť na strane zamestnanca. Článok tiež poukazuje na najčastejšie spôsoby porušovania pracovnej disciplíny, ale aj na tie netradičnejšie.

Právny rámec

Povinnosti zamestnanca, ktoré tvoria pracovnú disciplínu, upravujú nasledovné ustanovenia Zákonníka práce:

  • Čl. V Základných zásad Zákonníka práce – upravuje povinnosť zamestnancov riadne si plniť povinnosti, ktoré im vyplývajú z pracovnoprávnych vzťahov. Úprava obsiahnutá v tomto ustanovení je len všeobecná a nadväzuje na ňu úprava v ďalších ustanoveniach Zákonníka práce.
  • Ust. § 47 – upravujúce povinnosti vyplývajúce z uzavretého pracovného pomeru.
  • Ust. § 81 – upravujúce základné povinnosti zamestnanca.
  • Ust. § 82 – upravujúce povinnosti vedúcich zamestnancov.
  • Ust. § 83 – upravujúce výkon inej zárobkovej činnosti zamestnanca.

Povinnosti zamestnancov môžu byť vyjadrené aj v iných predpisoch, nielen v Zákonníku práce, napr. v zákone č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o BOZP“).

Základné povinnosti zamestnanca

Zákonník práce v § 81 upravuje základné povinnosti zamestnanca. V súlade s týmto ustanovením medzi ne zaraďujeme najmä tieto povinnosti:

a) Povinnosť pracovať zodpovedne a riadne, plniť pokyny nadriadených vydané v súlade s právnymi predpismi.

Povinnosť zamestnanca pracovať zodpovedne a riadne sa posudzuje vo vzťahu k výsledkom práce zamestnanca. Táto povinnosť pomáha spoluurčovať kvalitu plnenia záväzku zamestnanca.

Pri vykonávaní práce je zamestnanec viazaný pokynmi svojho zamestnávateľa či nadriadených. Väčšina pokynov konkretizuje úlohy, ktoré má zamestnanec plniť a spravidla sú vydávané zamestnávateľom v ústnej podobe.

b) Byť na pracovisku na začiatku pracovného času, využívať pracovný čas na prácu a odchádzať z neho až po skončení pracovného času.

Zamestnanec je povinný byť zamestnávateľovi k dispozícii na pracovisku po celú dobu pracovného času. Pracoviskom rozumieme miesto, kde zamestnanec vykonáva svoju prácu ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: JUDr. Tatiána Mičudová, PhD.

Súvisiace odborné články

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace vzory

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.