Univerzálny faktor spokojnosti, ktorý by jednoznačne ovplyvňoval pracovnú motiváciu, nie je možné určiť, a preto je poznanie faktorov spokojnosti, prípadne nespokojnosti zamestnancov a ich vzájomného pôsobenia nevyhnutnou podmienkou na zostavenie vhodného motivačného programu firmy. Obsahom článku sú vybrané aspekty realizácie prieskumu spokojnosti zamestnancov vrátane tvorby dotazníka a ukážok a príkladov rôznych výrokov a otázok na zistenie názorov zamestnancov na dôležitosť faktorov motivácie a spokojnosť s nimi.
1. Spokojnosť zamestnancov
Pracovnú spokojnosť môžeme charakterizovať ako subjektívny pocit, ktorý je podmienený osobnosťou človeka, jeho skúsenosťami a očakávaniami. Spokojnosť zamestnancov je viazaná na starostlivosť o zamestnancov zo strany zamestnávateľa (pracovné prostredie, pracovný čas, pracovný režim, bezpečnosť práce, zamestnanecké výhody, možnosť postupu...). Spokojnosťou v zamestnaní sa rozumie aj dobrý pocit z vykonanej práce, keď je práca zdrojom sebarealizácie.
Problémom pre zamestnávateľa sa stáva taký pocit uspokojenia zamestnanca s dosiahnutým stavom, ktorý nenabáda k ďalšiemu výkonu a ktorý dokonca vedie až k stagnácii zamestnanca. Nežiaducim stavom pre zamestnávateľa je aj to, ak starostlivosť, ktorú poskytuje podnik, zamestnanci považujú za samozrejmosť a vôbec ich to nemotivuje k práci. Iná situácia môže nastať, keď zamestnanci nie sú spokojní so starostlivosťou zo strany podniku. Majú dojem, že zamestnávateľovi na nich nezáleží a že si ich a ich prácu neváži, čo môže na zamestnancov pôsobiť demotivačne.
Najsilnejší vzťah medzi spokojnosťou a motiváciou sa vytvára tam, kde zamestnanca plne uspokojuje charakter a obsah vlastnej práce. Istá súvislosť medzi motiváciou a spokojnosťou sa dá nájsť pri spokojnosti s pracovnými podmienkami. Dobré pracovné podmienky (ako napr. možnosť postupu, finančné ocenenie, pracovný tím, osobnosť vedúceho, štýl vedenia, odborný rast a ďalšie) môžu kladne pôsobiť na motiváciu k práci a ich vplyv na motiváciu sa zvyšuje hlavne tam, kde zamestnanci nenachádzajú dostatočné uspokojenie zo samotnej práce.
2. Dotazníkový prieskum spokojnosti zamestnancov a názorov na faktory motivácie
Na zistenie pracovnej spokojnosti sa najčastejšie používa písomný dotazník. Podstatné je prieskumom získať hodnoverné odpovede, preto treba zamestnancom vysvetliť, prečo sa prieskum realizuje a aké dôležité sú pravdivé odpovede. Prieskum sa môže realizovať neanonymne, avšak pri anonymnom ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR