7. Vzdelávanie podľa zákona o službách zamestnanosti

Vzdelávanie a príprava pre trh práce zamestnanca je jedným z aktívnych opatrení na trhu práce.

Obsah

Dátum publikácie:16. 11. 2013
Autor:Ing. Martina Oravcová
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Riadenie práce / Pracovno - právne vzťahy
Právny stav od:1. 11. 2013
Právny stav do:31. 12. 2015

Podľa § 44 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon o službách zamestnanosti“) sa vzdelávaním a prípravou pre trh práce rozumie teoretická príprava alebo praktická príprava uchádzača o zamestnanie alebo zamestnanca, ktorú si vyžaduje jeho uplatnenie na trhu práce a ktorá umožňuje získať nové odborné vedomosti, zručnosti a schopnosti na účel pracovného uplatnenia uchádzača o zamestnanie vo vhodnom zamestnaní alebo na účel udržania zamestnanca v zamestnaní. Zvýšenie stupňa vzdelania podľa osobitných predpisov (školský zákon, zákon o vysokých školách) ani príprava na výkon špeciálnych odborných činností vyžadujúcich odbornú spôsobilosť podľa osobitných predpisov nie sú na účely zákona o službách zamestnanosti považované za vzdelávanie a prípravu pre trh práce. Vzdelávaním a prípravou pre trh práce tiež nie je teoretická alebo praktická príprava, ktorú je zamestnávateľ povinný zabezpečovať pre zamestnanca podľa príslušných právnych predpisov a na ktorej je zamestnanec povinný sa zúčastňovať v súvislosti s výkonom svojho zamestnania.

Vzdelávanie a prípravu pre trh práce zabezpečuje pre uchádzača o zamestnanie Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, úrady práce, sociálnych vecí a rodiny a pre zamestnanca jeho zamestnávateľ.

Vzdelávanie a prípravu pre trh práce podľa tohto zákona si môže zabezpečiť aj uchádzač o zamestnanie z vlastnej iniciatívy.

POZNÁMKA

Od 1. mája 2013 boli novoupravené podmienky pri vzdelávaní a príprave pre trh práce. Novelou č. 96/2013 Z. z. sa vypustilo poskytovanie vzdelávania a prípravy pre trh práce vrátane poskytnutia príspevku záujemcom o zamestnanie.

Podľa § 46 ods. 4 zákona o službách zamestnanosti úrad práce, sociálnych vecí a rodiny môže uchádzačovi o zamestnanie, ktorému zabezpečuje vzdelávanie a prípravu pre trh práce, poskytnúť príspevok na vzdelávanie a prípravu pre trh práce vo výške 100 % nákladov na vzdelávanie a prípravu pre trh práce a nákladov súvisiacich so vzdelávaním a prípravou pre trh práce na základe uzatvorenej písomnej dohody. V súlade s § 46 ods. 5 zákona uchádzačovi o zamestnanie, ktorému sa zabezpečuje vzdelávanie a príprava pre trh práce, sa ďalej na základe písomnej dohody poskytuje náhrada cestovných výdavkov na dopravu z miesta trvalého pobytu alebo z miesta prechodného pobytu do miesta poskytovania vzdelávania a prípravy pre trh práce a späť, výdavkov na ubytovanie a stravné podľa zákona o cestovných náhradách.

POZNÁMKA

Od 1. mája 2013 sa zaviedla možnosť úhrady nákladov (maximálne 600 eur) na individuálne vzdelávanie a prípravu pre trh práce, ktoré si uchádzač o zamestnanie zabezpečil z vlastnej iniciatívy, ak na jej základe získal pracovné miesto, za podmienky, že sa preukáže pracovnou zmluvou uzatvorenou v rozsahu najmenej 6 mesiacov, dokladom o absolvovaní vzdelávania, ktoré súvisí s výkonom pracovnej činnosti vykonávanej v rámci pracovného pomeru, ako aj dokladom o úhrade nákladov na vzdelávanie a prípravu pre trh práce (§ 46 ods. 7 až 9 zákona o službách zamestnanosti).

V súlade s § 46 ods. 10 a 11 zákona o službách zamestnanosti možno poskytnúť príspevok na služby pre rodinu s deťmi uchádzačovi o zamestnanie, ktorý sa zúčastňuje vzdelávania a prípravy pre trh práce a ktorý je rodičom starajúcim sa o dieťa pred začatím povinnej školskej dochádzky alebo osobou podľa osobitného predpisu, ktorá sa stará o dieťa pred začatím povinnej školskej dochádzky, ak o tento príspevok požiada písomne. Príspevkom sa rozumie úhrada časti preukázaných výdavkov na pobyt dieťaťa v predškolskom zariadení alebo úhrada časti preukázaných výdavkov na starostlivosť o dieťa poskytovanú fyzickou osobou, ktorá má oprávnenie na vykonávanie tejto činnosti.

Podľa § 47 ods. 3 zákona o službách zamestnanosti na základe uzatvorenej písomnej dohody môže úrad práce, sociálnych vecí a rodiny poskytnúť zamestnávateľovi príspevok na všeobecné a špecifické vzdelávanie a na prípravu pre trh práce zamestnanca vo výške určeného percenta oprávnených nákladov. Podmienkou je, že po skončení vzdelávania a prípravy pre trh práce bude zamestnávateľ zamestnávať zamestnanca najmenej počas 12 mesiacov alebo ak sa vzdelávanie a príprava pre trh práce zamestnanca uskutočňujú ako súčasť opatrení, ktoré umožňujú predísť hromadnému prepúšťaniu alebo ho obmedziť.

Vzdelávanie a príprava pre trh práce zamestnanca sa uskutočňujú v pracovnom čase a sú prekážkou v práci na strane zamestnanca. Za toto obdobie patrí zamestnancovi náhrada mzdy vo výške jeho priemerného mesačného zárobku. Mimo pracovného času sa vzdelávanie a príprava pre trh práce zamestnanca uskutočňuje len vtedy, ak je to nevyhnutné vzhľadom na spôsob ich zabezpečenia.

Dávka počas vzdelávania a prípravy pre trh práce a počas prípravy na pracovné uplatnenie občana so zdravotným postihnutím upravená v § 48b a § 48c zákona o službách zamestnanosti bola zákonom č. 96/2013 Z. z. zrušená.

Pri posúdení zdaniteľnosti poskytnutých príspevkov sa postupuje v závislosti od toho, či je ich prijímateľom fyzická osoba alebo právnická osoba.

Podľa § 9 ods. 2 písm. d) zákona o dani z príjmov sú od dane oslobodené plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce (s odkazom na zákon o službách zamestnanosti), s výnimkou platieb prijatých v súvislosti s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy podľa § 6 (napr. z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti). Z uvedeného vyplýva, že od dane z príjmov sú oslobodené len tie plnenia poskytované v rámci aktívnych opatrení na trhu práce, ktoré plynú fyzickej osobe nevykonávajúcej podnikateľskú alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť, teda osobe, u ktorej nie je súvislosť týchto plnení s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy podľa § 6 zákona o dani z príjmov. Všetky plnenia plynúce zamestnávateľovi – fyzickej osobe, v súvislosti s jeho podnikaním alebo vykonávaním inej samostatnej zárobkovej činnosti sú zdaniteľným príjmom.

Ak prijímateľom príspevku od úradu práce, sociálnych vecí a rodiny je zamestnávateľ – právnická osoba, ktorej príjmy podliehajú dani z príjmov, ide o zdaniteľný príjem, lebo takýto príjem nie je v zákone o dani z príjmov uvedený medzi príjmami, ktoré nie sú predmetom dane (§ 12), ani medzi príjmami od dane oslobodenými (§ 13), ani medzi príjmami, ktoré sa nezahŕňajú do základu dane podľa § 17 ods. 3 zákona o dani z príjmov.

Pokiaľ ide o posúdenie uznania vynaložených výdavkov zamestnávateľom, na úhradu ktorých boli poskytnuté plnenia od úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v rámci aktívnych opatrení trhu práce, aplikuje sa § 19 ods. 2 písm. m) zákona o dani z príjmov. Podľa tohto ustanovenia sú daňovými výdavkami aj výdavky, na úhradu ktorých boli poskytnuté príspevky z úradu práce, sociálnych vecí a rodiny (napríklad náhrada mzdy, náhrada cestovných výdavkov zamestnancov zúčastňujúcich sa na vzdelávaní a na príprave pre trh práce, ako aj ostatné preukázané náklady vynaložené na vzdelávanie a prípravu pre trh práce).

Spôsob zahrnovania príspevku do základu dane je u zamestnávateľa účtujúceho v sústave podvojného účtovníctva v súlade s účtovníctvom [§ 17 ods. 1 písm. b) zákona o dani z príjmov]. U zamestnávateľa účtujúceho v sústave jednoduchého účtovníctva alebo u toho, ktorý vedie daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 14 zákona o dani z príjmov, je upravený v § 17 ods. 3 písm. h) bod 2 tohto zákona. Vo všetkých uvedených prípadoch je vplyv na základ dane nulový, lebo prijatý príspevok je zdaniteľným príjmom v tom zdaňovacom období, v ktorom sa do základu dane zahrnie výdavok hradený z tohto príspevku.

Ak obdrží príspevok daňovník – fyzická osoba, ktorý uplatňuje výdavky percentom z príjmov podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov, musí celý tento príjem zahrnúť do základu dane v zdaňovacom období, v ktorom ho prijal, teda príjem sa časovo nerozlišuje. Skutočnosť, či príspevok daňovník uplatňujúci paušálne výdavky v zdaňovacom období, v ktorom ho prijal, aj čerpal na stanovený účel, nie je v danom prípade rozhodujúca. Paušálne výdavky daňovník vypočíta z úhrnu príjmov, v ktorých je zahrnutá aj dotácia. V stanovenom percente paušálnych výdavkov sú zahrnuté všetky výdavky, t. j. aj výdavky, na úhradu ktorých bola dotácia poskytnutá. Navyše si daňovník uplatní v preukázanej výške zaplatené poistné a príspevky, ktoré je povinný platiť, ak toto poistné a príspevky neboli zahrnuté do základu dane v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach.

 

Poznámka redakcie:
§ 44 až § 48a zákona č. 5/2004 Z. z.


Autor: Ing. Martina Oravcová

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.